De NX is een console volgens Reggie Nieuws | 19 juni 2015 10:38 | Auteur: Erik | Bron: Wall Street Journal

In een interview met The Wall Street Journal, verwijst Reggie Fils-Aime op een nieuwe manier naar de NX.

Nintendo sprak eerder over de NX als een soort derde 'pilaar', die naast de Nintendo 3DS en Wii U zou voortbestaan. Toch lijkt het er steeds meer op dat het apparaat de opvolger van de Wii U gaat worden. Eerder deze week praatte de producer van Metroid Prime al een beetje zijn mond voorbij, door te zeggen dat de nieuwe telg in die serie pas op de NX gaat verschijnen. Maar ook Reggie noemt de NX een 'home console'. Verder wil hij er helaas niet over uitweiden. Zijn exacte woorden zijn als volgt (vertaald):

"We hebben ook publiekelijk gezegd dat we hard aan het werk zijn aan onze volgende thuis console en dat is een ander element waar we pas veel later over gaan praten."


We krijgen in 2016 meer details te weten over de mysterieuze 'NX'.
Next articleBeleef afgelopen week opnieuw met Nintendo's E3-compilatievideo Previous articleNieuwe stage Bluefin Depot morgen beschikbaar voor Splatoon

Reacties van gebruikers

Avatar
nintendo23 | 19 juni 2015 10:51 | #253148
collapse
Maak aub een console zonder gimmicks voldoende grafisch pracht. Een console waar 3rd party heel makkelijk voor kan ontwikkelen. Dan ben je al een eind op weg want het is nu toch bewezen dat zonder 3rd party op je console hij geen bestaansrecht heeft.
Avatar
Snader | 19 juni 2015 11:21 | #253154
Reactie op post #253148 van nintendo23
collapse
Pech voor je: "Nintendo is currently developing a dedicated game platform with a brand-new concept under the development codename 'NX'" <- Iwata's woorden.
Avatar
nintendo23 | 19 juni 2015 11:30 | #253155
Reactie op post #253154 van Snader
collapse
Als ze nu weer een gimmick aan het maken zijn. Dan heeft Nintendo niet een bord voor zijn kop maar een volledig appartementencomplex.

Ten eerste zitten mensen er niet op te wachten op weer iets nieuws ten tweede houden ontwikkelaars van 3rd party bedrijven niet van gimmicks. Dus aub sodemieter deze mensen eruit want die weten niet meer wat mensen willen in deze tijd
Avatar
Martijn | 19 juni 2015 12:30 | #253166
Reactie op post #253155 van nintendo23
Ze zullen vast met een nieuw concept komen. Dat is wel een prettige constatering: geen Wii concept meer. Toch één van de redenen dat de Wii U niet goed liep.

De Wii U was op de eerste plaats opvolger van de Wii. Pas ver daarna een eigen systeem. De naamgeving was verwarrend, de mogelijkheden waren niet duidelijk genoeg en het was te onduidelijk wie de doelgroep was.

Vaarwel met het verouderde Wii concept en op naar iets nieuws graag! Het zal wel weer een eigen insteek krijgen, aangezien Nintendo nog steeds graag directe concurrentie vermijdt en innovatief wil zijn. Hetzelfde doen als de concurrentie werkt niet voor ze. Dan worden ze de markt uitgedrukt omdat er dan teveel deelnemers zijn, zoals bij de Gamecube destijds.

Als het iets leuks is, maakt het mij niet uit, zolang het maar op een goede en functionele manier uit de verf komt.
Avatar
FalconPawnch | 19 juni 2015 13:34 | #253169
Reactie op post #253155 van nintendo23
collapse
ik vind de wii u nou niet echt een gimmick console... de wii was dat wel met die wiimotes, maar de gamepad is gewoon awesome. Ik vind dat ding echt superfijn. Touchscreen voor extra dingetjes vind ik geen gimmick die 3rd parties wegjaagt.
Avatar
JORISGUY7XD | 19 juni 2015 16:25 | #253194
Reactie op post #253169 van FalconPawnch
Mee eens, het is een heel chill ding.
Avatar
alexer112 | 20 juni 2015 17:45 | #253243
Reactie op post #253154 van Snader
Dan hoeft het toch geen gimmick te zijn? Dat bericht is best vaag ik zou maar geen conclusies trekken.
Avatar
yjahmesio | 19 juni 2015 13:54 | #253170
Reactie op post #253148 van nintendo23
collapse
Jij hebt het constant over gimmick, wiiu valt wel mee hoor. Sterker nog ik hoop dat je ook zonder tv te gebruiken kan spelen, dat vind ik juist heel nice van de wiiu. Nintendo moet gewoon doenog wat ze willen, maar ook aan andere denken die niet vooruit willen, dus geef ons keuze.
Avatar
nintendo23 | 19 juni 2015 16:40 | #253196
Reactie op post #253170 van yjahmesio
Dat off tv play heel leuk gedaan. Maar welke games hebben nog echt handig gebruik gemaakt waarbij het echt beter werkte dan als je een normale controller zou hebben. Zelda was de map briljant. En The Wonderful 101 Mario Maker en Star Fox maken er goed gebruik van al die andere games hadden weinig tot geen gamepad ondersteuning
Avatar
Jmaster | 19 juni 2015 10:59 | #253149
collapse
Hij noemt de NX helemaal geen thuisconsole. Hij zegt dat ze het al eerder over een nieuwe thuisconsole hebben gehad, wat ook zo is, en dat deze 'much later' komt.
Avatar
Erik | 19 juni 2015 11:21 | #253153
Reactie op post #253149 van Jmaster
collapse
Datum van je artikel: May 14, 2014

Ze zijn pas dit jaar over de NX begonnen, Jmaster. Dus jij suggereert dat er nog een vierde product op de markt komt?
Avatar
Jmaster | 19 juni 2015 14:46 | #253180
Reactie op post #253153 van Erik
collapse
Nee, wat ik suggereer is dat Reggie hier in PR-ambigu spreekt, wat hij al de hele E3 doet, en dat men hier dingen uit gaat halen die er niet in zitten.
Avatar
ThanosReXXX | 19 juni 2015 15:50 | #253188
Reactie op post #253180 van Jmaster
collapse
"PR-ambigu"? Gòh, wat een archaïsche term voor iemand van jouw leeftijd... Wink

Overigens heeft Reggie wel degelijk aangegeven dat de NX een console is, en eerder deed Kensuke Tanabe, producer van Metroid Prime dat al.

Reggie:
http://nintendoeverything.com/reggie-indicates-that-nx-is-a-home-console/
Kensuke Tanabe:
http://nintendoeverything.com/metroid-prime-producer-next-proper-entry-would-probably-be-on-nx-more-ideas-wants-numbered-release/

Weinig "ambigu" in te vinden... Wink
Avatar
Demin | 21 juni 2015 18:31 | #253301
Reactie op post #253188 van ThanosReXXX
collapse
Nee, JMaster lijkt hier toch echt gelijk te hebben wat betreft Reggies uitspraak. Die is m.i. uit zijn verband gerukt. Er wordt namelijk massaal voorbij gegaan aan de eerste zin van het antwoord waar de quote vandaan is gehaald:

The time frame that these systems are sold is quite long, and right now we’re still at the very early stages of the current generation. (...) We’ve also said publicly that we are already hard at work on our next home console and that’s another element we’ll be talking about much later.

Even eenklikje doen voor het gehele interview.
In licht van deze uitspraak denk ik dat we 'much later' ook echt als nog een paar jaartjes weg moeten lezen. Er zou dan geen sprake zijn van een vierde systeem op de markt, maar gewoon de intrede van de volgende generatie van een van de 3 pilaren. (3DS, WiiU, NX)

Dit hoeft overigens niet te betekenen dat de NX de Wii U niet gaat vervangen. De DS was in eerste instantie immers ook bedoeld als derde pilaar naast de gameboy en we weten hoe dat is verlopen. Ook kan het zo zijn dat de NX wel een 'thuis console' wordt, maar zo'n vernieuwend concept zal zijn dat het niet met de Wii U hoeft te concurreren.

Ook hebben jullie helemaal gelijk dat Kensuke Tanabe wel impliceerde dat de NX een thuis console wordt, maar het ging mij hier even om Reggie's uitspraak.
Avatar
Nathan | 21 juni 2015 18:51 | #253302
Reactie op post #253301 van Demin
collapse
Volgens mij is dit een belangrijkere zin Wink

The time frame that these systems are sold is quite long, and right now we’re still at the very early stages of the current generation. (...) We’ve also said publicly that we are already hard at work on our next home console and that’s another element we’ll be talking about much later.
Avatar
Demin | 21 juni 2015 23:09 | #253312
Reactie op post #253302 van Nathan
Ja, maar daar kan hij net zo goed mee refereren aan de uitspraak uit JMasters link Razz

Niet dat het veel uitmaakt overigens, zelfs als de NX en de aangekondigde next gen console in the works hetzelfde apparaat blijken te zijn zullen ze tot de aankondiging hun mond erover blijven houden/liegen.

Ik bedoel verder ook niet dat het niet waar zou zijn dat de NX een home console is. Kensuke Tanabe heeft een positie die hoog genoeg is om te weten wat Nintendo's hardwareplannen zijn, dus als hij daarop hint zegt dat vrij veel. Maar er wordt bij dit bericht - door zowel N1ntendo als andere nieuwssites - gewoon een verband gelegd tussen uitspraken waar vooralsnog helemaal geen verband tussen bestaat. En dat wilde ik wel even aankaarten.
Avatar
nintendo23 | 19 juni 2015 11:14 | #253152
Nou later dan eind 2016 zal hij niet komen. series als Metroid, 3D Mario en ook DK gaan de Wii u niet meer aandoen. Dus het lijkt me sterk. De NX is hun thuis console wordt begin 2016 gelanceerd hopelijk met excuses voor de Wii u koper. E3 2016 krijgen we 3 toppers eind 2016 uitkomen.
Avatar
peter1985 | 19 juni 2015 12:10 | #253161
collapse
Wel apart dat de vervanger van de wii u eerder uit komt dan van de 3ds. Of wordt het een alles in 1 console?
Avatar
Martijn | 19 juni 2015 12:33 | #253167
Reactie op post #253161 van peter1985
De verklaring is simpel: ondanks het harde touwtrekken van Nintendo en hun connecties, is de Wii U geen groot succes geworden, zoals de Wii (en eerder de Nes en Super Nintendo). Mogelijk is het ontwikkelen en uitbrengen van een nieuw systeem winstgevender, functioneler en efficiënter dan de Wii U aan de life-support te houden. Bovendien kan het verouderde gedachtegoed van de Wii dan worden losgelaten.

Wat betreft handhelds heeft Nintendo altijd de hoogste positie gehad. Als ze nu eerst de thuisconsole onder handen nemen, is dat niet vreemd. De 3Ds doet het nog altijd geweldig.
Avatar
iemand | 19 juni 2015 13:56 | #253172
De grote vraag: hoe gaan ze de overstap rechtvaardigen zonder dat het te duur wordt?
Avatar
Oubaïd | 19 juni 2015 14:23 | #253176
Ik hoop dat de NX volgend jaar op de E3 getoond wordt met games en vervolgens november 2016 uitkomt. Beetje zoals de Xbox One en PS4 werden getoond begin 2013 en eind dat jaar te koop waren. Een eigen event zou ook leuk zijn om de volledige aandacht te krijgen.
Avatar
Oubaïd | 19 juni 2015 14:27 | #253177
collapse
En mocht de NX al in november 2016 verschijnen dan heb ik er geen problemen mee. Hun meest succesvolle console, de Wii, werd na 6 jaar opgevolgd. Hun minst succesvolle zou dan na 4 jaar opgevolgd worden, begrijp het ergens wel. Beetje zoals de GameCube die na 4,5 jaar werd opgevolgd, althans in Europa (mei 2002 - december 2006).
Avatar
Blaat81 | 19 juni 2015 14:59 | #253182
Reactie op post #253177 van Oubaïd
collapse
Als de Wiiu nu al opgegeven is, dan heb ik liever dat ze hierover eerlijk zijn. Stop dan maar met die WIIU en bring de NX zo snel mogelijk uit. Dan kan ik nu de keus maken om te wachten op de NX of om toch over te stappen naar XBONE ( ofzo)

De NX zie ik dan graag backwardscomp. met wiiu games.
Avatar
Oubaïd | 19 juni 2015 15:23 | #253184
Reactie op post #253182 van Blaat81
Als de Wii U je enige console is dan is het een beetje lastig. Ik speel daarnaast ook op mijn 3DS en PS4 omdat daar games op verschijnen die ik echt niet wil missen. Zo ben ik altijd wel bezig en valt het minder op dat de Wii U niet al te veel games heeft. Denk dat je het wel allemaal meevalt als je meerdere consoles hebt of de combi Wii U/3DS.

Wachten op de NX heeft nu geen nut tenzij je anderhalf jaar kunt wachten, maar dan mis je wel de games die tot die tijd allemaal verschijnen op de Xbox One of PS4, mocht je twijfelen om een van deze consoles aan te schaffen. De NX komt dan later wel, naast je Xbox One of PS4 Smile
Avatar
ThanosReXXX | 19 juni 2015 16:12 | #253193
Reactie op post #253182 van Blaat81
Backward Compatibility (backwards betekent achterlijk Wink ) zal er naar alle waarschijnlijkheid niet zijn: ze gaan, zoals het er nu naar uit ziet, sowieso over op een ander besturingssysteem, dus dan zou het software-matig moeten en om een systeem als de Wii U te kunnen emuleren op een gesloten systeem zoals een console, daar zou een heel krachtig systeem voor nodig zijn.

Kijk maar eens naar de aanbevolen systeemeisen om de GameCube/Wii emulator Dolphin op je PC te draaien; die zijn behoorlijk pittig als je het er een beetje knap uit wil laten zien en soepel wil laten draaien.

Om een Wii U te emuleren zal je daar nog flink boven moeten gaan zitten, of ze moeten net zo'n grote behuizing maken als de andere twee en er dan een system on a chip bij inbouwen, zodat je dus daadwerkelijk hardwarematig twee systemen in één doos hebt. Maar daar zou ik ook maar niet op rekenen: ik acht de kans dat Nintendo dat gaat doen zéér klein.
Avatar
djdadream | 19 juni 2015 18:42 | #253202
Eerst moeten ze een krachtige console maken waar 3rd partij ontwikkelaars makkelijk een poort van een PS3 of ONE over kunnen zetten. Daarnaast mogen ze hun onzinnige troep erbij gaan verzinnen.

Nintendo maak gewoon een krachtige console met controller, en laat de games voor jullie spreken. De Pro controller was goed, dus gebruik die. En gebruik ook de gamepad. Dan kunnen ze 3 pakketten aanbieden:

Pakket 1 (voor die al een gamepad en pro controller heeft):
- Console
- NX release game

Pakket 2 (voor die al een gamepad heeft, ook die er geen heeft):
- Console
- NX release game
- Pro controller (hier voor games maken)

Pakket 3 (voor die nog geen Wii U had):
- Console
- NX release game
- Pro controller
- Gamepad (als extra optie bij games maar niet alleen hier voor ontwikkelen)

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.