Devil's Third Preview | 15 juli 2015 11:15 | Auteur: Benjamin

In het actiegenre zijn er een hoop verschillende soorten games mogelijk. Hoewel de shooters zonder twijfel de meest bekende en geliefde hiervan zijn, zijn ook de actiegames waarin zwaarden een grote rol spelen voor veel spelers weggelegd. Devil’s Third is binnen dit genre een uniek spel, gezien het beide elementen - het schieten met wapens en hakken met zwaarden - probeert te combineren. Vooral de nadruk op ‘probeert’ is in voorgaande zin van belang, want verder dan dat lijkt het spel helaas niet te komen.

Devil’s Third is een project van de Japanse ontwikkelaar Tomonobu Itagaki, mede verantwoordelijk voor Dead or Alive en de meest recente Ninja Gaiden-games. Voornamelijk laatstgenoemde titel heeft op het eerste gezicht veel overeenkomsten met Devil’s Third. De typische Japanse stijl van Ninja Gaiden komt met vlagen voorbij, maar het aspect wat het meest aan de gewaardeerde hack ’n slash-game doet denken is het zwaardvechten. Voor de fans van Ninja Gaiden is er alleen slecht nieuws: het hakken met je zwaard en soortgelijke voorwerpen heeft zo’n ondergeschikte rol, dat het helaas veel meer een standaard shooter is in plaats van een unieke combinatie tussen twee werelden.

84


Flinterdun
In Devil’s Third speel je met de Russisch klinkende Ivan, een personage met een wat mysterieuze achtergrond. Doordat de satellieten wereldwijd vernietigd zijn, ontstaat er een dreiging van terroristische activiteiten en het is aan hem om hier een stokje voor te steken. Tot overmaat van ramp worden de omgevingen ook geteisterd door vreemde gemuteerde wezens, wat nog meer vragen oproept. Het verhaal in Devil’s Third is echter flinterdun en geeft totaal geen reden om de game in je Wii U te schuiven, dus het was hopen dat de gameplay een hoop goed zou maken.

Na het spelen van de eerste vijf missies zakte de hoop helaas steeds verder weg. Gedurende de missies doe je niets anders dan het pijltje volgen dat je pad vooruit bepaalt, terwijl je onderweg een groot aantal vijanden tegenkomt. Je hebt tijdens het spelen op ieder moment de mogelijkheid om te switchen tussen je normale wapens en je zwaard, maar in 99% van de gevallen is het gebruik van keiharde kogels vele malen efficiënter. Hierdoor voelt Devil’s Third al meteen aan als een doorsnee schietspelletje, helemaal omdat het schieten zelf ook geen adrenaline kick geeft. In de stijl van de Ninja Gaiden-games knallen lichamen nog wel eens uit elkaar, maar het is in deze game verre van overtuigend. Gedurende de eerste paar levels loop je constant van punt A naar punt B en zo verder, waardoor er maar weinig variatie te vinden is. Ook de vijanden die je tegenkomt zijn niet bijster origineel, wat het geheel bijna saai maakt om te spelen. Het is te hopen dat de rest van de missies in de singleplayer daar verandering in brengt, maar het begin van het avontuur belooft weinig goeds.

86


Oneerlijk
Het meest vervelende aspect dat we tot nu toe tegengekomen zijn, is dat de game soms oneerlijk moeilijk is. In een aantal spelsituaties wordt je omgeven door een regen van kogels, zonder dat je ook maar iets kan doen. In veel gevallen ga je van dekking naar dekking om zo één voor één de personages om te leggen, maar zelfs op die momenten kun je zonder pardon overhoop geknald worden. Hierdoor zal het meer dan eens gebeuren dat je hetzelfde stuk keer op keer moet spelen, tot vervelends aan toe. Het zou zomaar kunnen gebeuren dat je op het punt staat je controller uit het raam te gooien.

Naast het feit dat het zwaardvechten ondergeschikt is, gezien het simpelweg veel efficiënter is om te schieten, is de uitwerking ook veel minimalistischer dan in bijvoorbeeld Ninja Gaiden. Her en der vind je in de levels voorwerpen die je kunt gebruiken om als wapen om mee te meppen, zoals zwaarden, hakbijlen en messen. Door de beperkte aanvalscombinaties met de X- en Y-knop, voelt elke aanval hetzelfde en treedt er al bijzonder snel herhaling op. Het feit dat je Ivan bijvoorbeeld niet sterker kunt maken en nieuwe aanvallen kunt leren met knoppencombinaties zoals in Ninja Gaiden het geval is, maakt het vechten met de hand er alleen maar slechter op. Wel vul je tijdens het vechten een metertje die je kunt activeren zodra deze vol gelopen is, waardoor je tijdelijk sterker wordt. Indrukwekkend is dit echter niet.

85


Wat verder opviel tijdens onze eerste speeluren, is dat de game er bij vlagen lelijk uit ziet. Hoewel de hoofdpersonages er in sommige gevallen goed uit zien, zijn andere en minder belangrijke figuren (zoals dode lichamen die dienen als decoratie) afzichtelijk weergegeven. Ook de omgeving kan er soms rauw en onafgewerkt uit zien, wat afbreuk doet aan de sfeer. Een ander aspect dat gelijk opviel, is dat het geen enkel verschil maakt of je de game nu speelt met de Wii U GamePad of de Wii U-controller Pro. Tijdens het spelen wordt er alleen een grote knop op het scherm getoond waarin je kunt wisselen tussen het spelen op de tv en Off-TV Play.

Voorlopige conclusie
Devil’s Third heeft tijdens onze eerste speeluren geen goede indruk op ons achter gelaten. De combinatie tussen het schieten met wapens en het hakken met zwaarden blijkt wellicht achteraf gezien toch niet zo’n goede combinatie. Het erge is nog dat het schieten zelf geen voldoening geeft en op z’n best kwalitatief gezien gemiddeld is. Ook de algehele sfeer heeft ons nog niet omver geblazen, terwijl dat in vorige games van Itagaki geen punt van discussie was. Het is te hopen dat Devil’s Third in de latere levels en in de multiplayer mode nog het een en ander goed kan maken, want anders vrezen we dat we te maken hebben met een game die hoogstens gemiddeld aanvoelt.
Next articleTien nummers van Guitar Hero Live bekendgemaakt, onder meer... Previous articleNintendo of America bedankt fans voor hun steunbetuigingen naar...

Reacties van gebruikers

Avatar
nintendo23 | 15 juli 2015 11:29 | #254143
collapse
Mensen ik zei het je toch dat dit geen hoogstaande game wordt. Dat ik gelijk lijk te krijgen bewijst deze preview wel. Jammer dat de man die ooit verantwoordelijk was voor de beste Xbox game namelijk Ninja Gaiden zulke troep maakt tegenwoordig.
Avatar
The Iron Ghoul | 15 juli 2015 11:45 | #254144
Reactie op post #254143 van nintendo23
collapse
Als je altijd negatief bent wordt je vanzelf minder serieus genomen, maar je mag schijnbaar ook niet altijd positief zijn dus blijf lekker je ding doen zou ik zeggen.

Ik denk dat ik het spel wel ga halen. Al is het om een beetje steun te laten zien, maar wil wel weer eens een schietgame spelen op de WiiU. al denk ik wel dat het ik hem pas volgend jaar haal doordat Mario maker een paar weken erna uitkomt( wil die toch iets liever hebben)
Avatar
Paul H. | 15 juli 2015 12:23 | #254148
Reactie op post #254144 van The Iron Ghoul
Alhoewel CoD zeker niet meer innovatief is, zijn die games wel af. Dit is gewoon jammer, want met wat meer tweaks zou dit een mooie B-titel kunnen zijn. Doet me denken aan Red Steel; daar was het zwaardvechten ook zo matig.
Avatar
SpijkerJasper | 16 juli 2015 14:57 | #254182
Reactie op post #254144 van The Iron Ghoul
Dit inderdaad! Ik koop 'm ook pas later. Wil eerst Super Mario Maker hebben Smile
Avatar
jorden1506 | 15 juli 2015 12:06 | #254145
Reactie op post #254143 van nintendo23
Als je altijd negatief bent is het logisch dat je ooit eens gelijk krijgt Razz
Avatar
nintendo23 | 15 juli 2015 12:13 | #254146
collapse
Je moet niet vergeten dat ze voor deze game die dus eigenlijk een grote drol lijkt 55 euro vragen dat kan eigenlijk niet.
Avatar
The Iron Ghoul | 15 juli 2015 12:17 | #254147
Reactie op post #254146 van nintendo23
collapse
CoD ligt in sommige winkels voor €70 in de winkel dus het kan altijd erger.
Avatar
nintendo23 | 15 juli 2015 12:25 | #254149
Reactie op post #254147 van The Iron Ghoul
collapse
Ik weet niet waar jij COD koopt maar dan nog COD zit kwalitatief veel beter in elkaar dan Devils Third. Devils Third wordt waarschijnlijk een 6 of 5 game.
Avatar
The Iron Ghoul | 15 juli 2015 12:58 | #254151
Reactie op post #254149 van nintendo23
collapse
Ik koop geen CoD, maar zag dat in een aantal winkels. ook andere spellen waren zo duur. CoD vind ik een slecht spel dus nam ik die aan als maatstaaf, maar er zijn ook spellen als AC:unity ( die ik ook niet koop) die even duur zijn als Devil's third en op het begin gewoon niet speelbaar zijn.

Nu zeg ik niet dat er 400 bugs in het spel zitten, maar ze kunnen er altijd wat aan patchen net als bij AC of Batman op het moment.

Wil gewoon zeggen dat er makkelijk een patch kan komen die wat problemen kan verhelpen en het geheel wat oppoetst. Het is namelijk wel vaker in deze generatie dat zoiets gebeurd
Avatar
nintendo23 | 15 juli 2015 13:05 | #254152
Reactie op post #254151 van The Iron Ghoul
collapse
Dat zou kunnen maar de game zelf is wat ik van Benjamin lees niet zo goed en geweldig. En daar zit het probleem.
Avatar
monsternon | 15 juli 2015 13:49 | #254154
Reactie op post #254152 van nintendo23
collapse
Waarom gelijk zo negatieve bij een impressie die iemand schijft. Ik vindt heel veel spelen geweldige die 6 krijgen. En games als cod die vaak 8 krijgen vindt ik geen zak aan. Heb een eigen mening. Review is handig maar vergeet niet dat zelf moet bepalen.


The wonderful 101 kreeg volgens mij ook geen geweldige cijfer, goed maar niet geweldige 7 of 6 ofzo dacht ik. Is mijn favorieten spel allertijden.
Avatar
nintendo23 | 15 juli 2015 14:11 | #254158
Reactie op post #254154 van monsternon
The Wonderful 101 was een 78 % ongeveer dat Devils Third niet halen.
Avatar
yjahmesio | 15 juli 2015 15:01 | #254163
Reactie op post #254154 van monsternon
Wat wonderful 101 betreft, ben helemaal met jouw eens. Was lang geleden dat ik zo'n vette game gespeeld had, wat een gruwelijk game is dat zeg.
Avatar
Captain-Retardo | 15 juli 2015 13:52 | #254155
Reactie op post #254151 van The Iron Ghoul
collapse
Als je een drol oppoetst word het toch ook niet ineens een kunstwerk. Alhoewel de mijne daar soms wel op lijken.

Overigens heeft het met deze game meer met de inhoud te maken dan bugs.
Avatar
yjahmesio | 15 juli 2015 14:59 | #254162
Reactie op post #254155 van Captain-Retardo
Zeg je heel goed eens drol altijd een drol. ...... Hahaha Wink
Avatar
offensive | 15 juli 2015 13:53 | #254156
Jammer dit. Had gehoopt op een toffe actie game. Hopelijk komt de multiplayer beter uit de verf
Avatar
ThanosReXXX | 15 juli 2015 15:56 | #254170
collapse
Oei, dat is niet zo best. Then again: dit is een eerste indruk en die is niet altijd de juiste, dus misschien komt het met de uiteindelijke game nog redelijk goed. We gaan het in ieder geval mee maken...
Avatar
offensive | 16 juli 2015 15:49 | #254183
Reactie op post #254170 van ThanosReXXX
Maar meerderen site melden hetzelfde. Dus denk dat het niet meer goed komt met deze game.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Devil's Third

Platform: Wii U
Genre: Action
Ontwikkelaar: Valhalla Games
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 16
Releasedatum: 28 augustus 2015

Screenshots