Chibi-Robo! Zip Lash Preview | 24 juli 2015 22:57 | Auteur: Daan

Tijdens een Japanse Nintendo Direct-presentatie op de laatste dag van mei, werd er vanuit het niets een nieuwe Chibi-Robo game aangekondigd. De titel, genaamd Chibi-Robo! Zip Lash, is echter niet een regulier 3D-avontuur in een open wereld. Deze geliefde concepten maken nu plaats voor een 2D-platformer en dat is een genre waar Nintendo al veel in doet. Hoe kan een nieuwe variant op de Nintendo 3DS er überhaupt bovenuit springen? De demo op de E3-beursvloer werd grondig onder de loep genomen.

In eerste instantie valt er weinig op te merken aan Chibi-Robo! Zip Lash. Je loopt en springt door de 2D-platformlevels en probeert deze zo goed mogelijk te overbruggen. Dit is niet ingewikkeld, want de puzzels en obstakels die je tegenkomt zijn begrijpbaar gemaakt. Saai is niet het woord om het te omschrijven, maar uitdaging mist het zonder meer. Je verslaat vijanden, verzamelt collectibles en raakt een UFO aan om het level af te sluiten.

3


Buitenaardse problemen
Ja, dat heb je goed gehoord: een UFO. In dit spel zal Chibi-Robo een klein buitenaards ras moeten aanpakken. Hun idee is om zoveel mogelijk snacks uit de wereld te stelen en ze voor hun eigen doeleinden gebruiken. Dit klinkt niet bepaald bijzonder, maar de demo liet het verhaal nauwelijks zien. Het is dus afwachten hoe dit allemaal uit zal pakken. Duidelijk is wel is dat de aangename dialogen uit de vorige games weer terug zijn en dat er op een vrolijke toon wordt gesproken richting de speler. Het hield dit voorproefje vermakelijk en gaf je de intentie om alle levels te doorlopen.

Om dit op de best mogelijke manier te kunnen, heeft Chibi-Robo een speciale vaardigheid in zijn arsenaal. Hij kan zijn stekker (en koord) gebruiken om vijanden uit te schakelen, voorwerpdozen te openen en nieuwe locaties te bereiken. Deze toepassingen maken de game iets origineler, al waren er maar twee levels waarin dit duidelijk naar voren kwam. Een leuk gegeven is dat de stekker tegen muren kaatst en zo hogere plekken kan ontdekken. Het kaatsen werd ook gebruikt in puzzels en dit waren onze favoriete momenten in de gehele ervaring.

2


Als Zip Lash zich genoeg kan richten op de stekker, dan heeft Nintendo wellicht een verrassende hit te pakken. De helft van de tijd was het doel echter om het koord langer te maken door energieballen te verzamelen en om verscheidene collectibles te vinden. De snacks, kleinere robots en munten tellen allemaal mee voor de score en het maakt ze een belangrijk onderdeel van de ervaring. Hoewel het verzamelen niet als een vervelende bezigheid moet worden gezien, is het toch afwachten hoe leuk dit blijft. Misschien zijn er wel leaderboards of kun je de scores via StreetPass delen. Laten we dat vooral hopen!

Speciale levels
Naast al dat platformgeweld, kent Chibi-Robo! Zip Lash ook een selectie aan speciale levels. Hier zal de kleine robot bijvoorbeeld plaats moeten nemen op een wakeboard. Hoewel dit cool klinkt in theorie, is het - op welke manier dan ook - niet heel bijzonder. Je wisselt tussen banen, springt op het juiste moment en verzamelt de dingen die je tegenkomt. Na een paar minuten stond je echter ook weer bij het einde; het zou interessanter zijn geweest om langere levels te implementeren. Of ze dat daadwerkelijk gaan doen, valt nog te bezien.



Graphics en geluid
Grafisch ziet Chibi-Robo!: Zip Lash er op en top uit. Het is een kleurrijk geheel met mooie achtergronden en aandoenlijke personages. De levels stralen op het scherm van de Nintendo 3DS en ze lijken gebouwd voor het systeem. De muziek werkt daarnaast aanstekelijk met swingende deuntjes en instrumenten die de vrolijkheid complimenteren. Je kunt duidelijk zien waar de aandacht naar toe is gegaan.

Voorlopige conclusie
Chibi-Robo! Zip Lash is flink afwachten geblazen. Hoewel de besturing en presentatie prima in orde zijn, voelt de gameplay in het bijzonder mager. Je komt er met gemak doorheen en de levels vroegen maar weinig moeite van de speler. Hoe dit zal uitpakken in de daadwerkelijke game valt nog te bezien. Het valt te hopen dat er nog veel aandacht wordt geschonken aan de stekker. Het is een vaardigheid waar de kracht lag van de gehele demo en dit zou de game kunnen maken of breken.
Next articleNintendo spreekt over de afwezigheid van Metroid en Zelda voor... Previous articleHardware-verkopen eerste half jaar van 2015 van Verenigd Koninkrijk

Reacties van gebruikers

Avatar
FalconPawnch | 25 juli 2015 02:04 | #254413
een klein probleem voor mij met deze game is denk ik de grafische vertoning. het ziet er tot nu toe nogal korrelig uit. Ik weet ook niet zo zeker of ik deze game nog graag wil hebben (lees: kopen).
Avatar
luke04 | 25 juli 2015 09:41 | #254414
Ben benieuwd
Avatar
thejairshow | 25 juli 2015 15:58 | #254423
Deze game zal ik de komende tijd zeker in de gaten houden!
Avatar
Masterswordish | 27 juli 2015 15:37 | #254510
Dames en heren, kijk de conclusie nog eens na op stijlfouten. Niemand is perfect en iedereen maakt fouten, maar je wordt een stuk serieuzer genomen als er iets minder vreemde zinsconstructies in zouden staan Wink .

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Chibi-Robo! Zip Lash

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Side-scrolling
Ontwikkelaar: SKIP
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 06 november 2015

Screenshots