Super Mario Maker Review | 02 september 2015 16:09 | Auteur: Mink

Sinds Super Mario Bros. voor het Nintendo Entertainment System, is het creëren van eigen platform-levels een jongensdroom geweest. Deze droom werd met de komst van Super Mario World en Super Mario Bros. 3 alleen maar versterkt en iedere andere telg in de reeks wakkerde het verlangen om zelf werelden te bouwen aan. Dertig jaar na het eerste spel in de serie komt Nintendo met dit stukje gereedschap en laat het je in allerlei stijlen levels en werelden bouwen. Is dit alleen leuk voor de creatievelingen onder ons, of kan iedere Mario-fanaat enthousiast worden van deze exclusieve Wii U-titel?

40


10 Mario Challenge
In Super Mario Maker heb je drie hoofdelementen: het creëren van nieuwe levels, het spelen van levels gemaakt door Nintendo en het spelen van fan-made levels. In de 10 Mario Challenge speel je acht levels die gemaakt zijn door Nintendo en bedoeld zijn als introductie op de elementen die je gebruikt bij het creëren van een eigen level. Deze levels zijn enigszins vermakelijk, maar duren meestal niet langer dan een minuutje. Daarbij zijn ze over het algemeen van een verrassend laag niveau. Deze levels laat je daarom al snel achter je, om door te gaan naar het grootste element in het spel: het ontwerpen, bouwen en proberen van je eigen stages.

Trial and Error
Bij het ontwikkelen van je eigen level, krijg je een raar gevoel van respect voor de creativiteit van ontwikkelaars bij het bedenken van levels. Het maken van een “perfect” level is een tijdrovende bezigheid, maar wel eentje die belonend is. Je zal tijdens het bouwen vaak stukjes moeten testen, nieuwe elementen toevoegen en het wederom opnieuw testen. Dit alles werkt zeer leuk en dankzij sommige gereedschappen is het tevens wat gemakkelijker gemaakt. Zo krijg je de mogelijkheid om precies te zien hoe je het parkoers hebt doorlopen tijdens een testrun, waardoor bepaalde platformen verplaatst kunnen worden om een sprong net wel of net niet te halen. Dit alles werkt meer dan prima en zeker voor de perfectionist is dit zeer handig. Het enige minpunt is het gebrek van een checkpoint. Het is geen groot gemis, maar zou wel een completer Mario-gevoel geven.

41


In Super Mario Maker speel je meer dan één game, je speelt er stiekem vier á vijf tegelijkertijd. Dankzij de verschillende stijlen zijn er veel verschillende soorten levels die je kunt bouwen. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook daadwerkelijk de fysiek van de stijlen verschilt. Grote verschillen zijn het spinnen op vijanden in Super Mario World en New Super Mario Bros. U. Verder heeft deze laatste het propeller-pakje, waardoor je hogere platformen kunt bereiken. Sommige levels kun je daarom alleen maar in een bepaalde stijl halen, wat meestal een leuke afwisseling biedt ten opzichte van het “standaard” platformen.

Super Mario Maker geeft je tevens de mogelijkheid om bepaalde sound-effecten toe te voegen aan het level. Dit varieert van een deurbel tot een samba-achtig nummer waarbij je tijdelijk omringd wordt door dansers. Dit geeft een leuke toevoeging, zo kun je een moeilijk en rustig stuk vergezellen door het geluid van een kloppend hart, om de spanning nog wat extra te verhogen. De toevoeging brengt niet ontzettend veel op tafel, maar is wel een toffe feature. Zeker aangezien je zelf stukjes kunt opnemen met de Wii U GamePad.

43


100 Mario Challenge
Iedereen die het spel tot zijn beschikking heeft en een connectie heeft met het internet, kan zijn of haar stage uploaden. Hiermee heb je een kans om hem tegen te komen wanneer je de 100 Mario Challenge start. Dit principe is vrij geniaal, je hebt de keuze uit gemakkelijk, normaal en expert en vervolgens ga je random stages spelen van andere Super Mario Maker-spelers. De Clear Rate, het aantal keer dat een level is gehaald gedeeld door het totaal aantal pogingen, bepaalt vervolgens in welke categorie jouw stage hoort. Je krijgt honderd levens tot je beschikking en moet vervolgens acht of zestien levels halen, wat bepaald wordt door jouw gekozen niveau. Deze spelmodus is verrassend leuk omdat je telkens nieuwe levels voorgeschoteld krijgt. Zeker wanneer het spel officieel verschijnt, zal het aantal stages vrijwel oneindig zijn.

De 100 Mario Challenge laat je kennismaken met nieuwe stages en ideeën voor parkoersen. Wanneer je deze uitdaging voltooid, krijg je een nieuw pakje voor de Mystery Mushroom. Deze laat je veranderen in een nieuw personage, zoals Yoshi, Donkey Kong, het Question-Block en de Jump Ramp. De verschillende personages zijn tevens vrij te spelen met je amiibo, wat een leuke toevoeging is voor de figuurtjes. Dit maakt de uitdaging net wat leuker om te spelen, aangezien de beloning voor het voltooien een toffe extra is. Daarbij is het mogelijk om levels te skippen, waardoor ellenlang hetzelfde level spelen geen vereiste is. Al met al is er geen kwaad woord te zeggen over deze modus.

Rankings
Een belangrijk element van Super Mario Maker is de ranking. Tijdens en na iedere stage heb je de mogelijkheid om de bedenker een ster te geven. Hiermee “like / star” je het level. Des te meer sterren je hebt verzameld, des te hoger je limiet van geüploade levels is. In het begin kun je er slechts tien delen met de andere gamers terwijl bij vijftig sterren dat aantal verdubbelt. Vervolgens zal je steeds meer sterren moeten verdienen om telkens tien extra stages te mogen uploaden. Het limiet zit hiermee op honderd en dat lijkt ons meer dan voldoende. Dit principe werkt zeer goed en het aantal sterren wordt in een online rankings tevens bijgehouden. Je kan daarbij zoeken op populaire bouwers of op populaire parkoersen. Hier kun je verder nog kiezen om slechts de top van de afgelopen week te bekijken, of om de beste ooit te bekijken.

42


Verder kun je bij ieder parkoers kijken wat de Clear Rate is, hoeveel mensen het geprobeerd hebben, wie hem allemaal een ster hebben gegeven en waar ze het meest zijn dood gegaan. Dit alles werkt naar behoren en het zijn leuke stukjes informatie om te vergaren. Hierdoor weet je precies wat er nou zo lastig aan je level is, of wat juist totaal geen problemen oplevert. Je krijgt non-stop feedback op je gemaakte levels, omdat Nintendo je toegang biedt tot dit soort informatie.

Extra’s
Ieder parkoers dat je uploadt, wordt tevens op Miiverse gepost met een code om hem te vinden in het spel. Hieronder worden vervolgens de reacties geplaatst die mensen in het level hebben toegevoegd. Dit kan variëren van een compliment aan de makers tot spoilers. Dit laatste is een beetje jammer, aangezien de spoilertag in Miiverse niet wordt overgedragen in het spel. Of dit daadwerkelijk ook zo gebruikt gaat worden, is vooralsnog maar de vraag. We hopen het niet, aangezien dat de fun van veel levels geheel kan vernietigen.

Presentatie
Super Mario Maker ziet er zeer gelikt uit, ondanks het feit dat je grotendeels naar ouderwetse stijlen zit te kijken. Alle stijlen hebben hun charmes behouden, van Super Mario Bros. naar Super Mario Bros. 3, naar Super Mario World om af te sluiten in New Super Mario Bros. U. Daarbij worden de stijlen vergezeld door de juiste muziek in het desbetreffende gebied. Hoewel vrijwel alles al eens eerder voorbij is gekomen, is het desalniettemin een zo goed als perfecte presentatie met genoeg variatie om niet eentonig te worden.



Conclusie
Super Mario Maker is een absolute aanrader voor iedereen die van platformen houdt. Het spel weet dankzij de vier verschillende stijlen zowel het creëren als het spelen van levels fris te houden, zeker aangezien sommige power-ups slechts bij één stijl zitten. Het delen en beoordelen van levels is tevens zeer sterk uitgewerkt en laat vrijwel voor het eerst een integratie van Miiverse zien die meer doet dan alleen stempels uitdelen. Super Mario Maker brengt het beste van de gehele serie naar boven dankzij de oneindige content van niet één maar vier spellen in de Super Mario Bros.-reeks. Jammer genoeg is de 10 Mario Challenge niet zo boeiend, maar dat kleinigheidje verbleekt bij het grootste pluspunt van het spel: de oneindige content. Dit is iets wat niet vaak genoeg gezegd kan worden. Al met al is Super Mario Maker een geweldig spel, waarbij de grenzen van jouw fantasie de enige zijn.
9,3
N1-score
  • + Oneindige content
  • + Heerlijk om zelf levels te ontwikkelen
  • + Alles oogt zeer gelikt
  • + Ranking-systeem werkt perfect
  • + Verschillende stijlen zorgen voor een welkome afwisseling
  • - 10 Mario Challenge is de mindere modus
Next articleReleasedatum en prijs van Extreme Exorcism voor de Wii U eShop... Previous articleJapanse verkoopcijfers 24/8/2015 - 30/8/2015: Dragon Quest VIII...

Reacties van gebruikers

Avatar
HooksinVincent | 02 september 2015 16:10 | #255680
Super. Kan niet wachter om de game te spelen!
Avatar
wessel7 | 02 september 2015 16:12 | #255681
Ik heb niks gepre-orderd, ik ga volgende week vrijdag denk ik gewoon naar de Media Markt en kijken of ze hem daar hebben Smile
Avatar
Nintendofan | 02 september 2015 16:40 | #255686
Can't wait for this awesome game! Mario
Avatar
supermario-honkbal. | 02 september 2015 18:24 | #255695
collapse
Is de kans op het krijgen van sterren niet klein? Want dat zou betekenen dat je misschien nooit meer dan 10 levels kan uploaden.
Avatar
Mink | 02 september 2015 18:44 | #255699
Reactie op post #255695 van supermario-honkbal.
Er waren nu al genoeg mensen met 50 sterren, het maximaal gehaalde sterren stond volgens mij op 400. Met slechts recensenten die de game al hebben, ging dat al vrij snel. Ik verwacht niet dat je problemen gaat ervaren met te weinig sterren ontvangen. En anders moet je het maar zien als een teken dat je levels simpelweg niet leuk genoeg zijn Wink .
Avatar
Martijn | 02 september 2015 19:36 | #255701
Klinkt goed allemaal. Deze ga ik meteen halen als hij er is, denk ik. Ook tof dat er een boek bij zit, deze keer wat groter en dikker. Mario's 30e verjaardag is tenminste beter gevierd dan zijn 25e, met die aanfluiting van "Super Mario All-Stars" op de Wii, inclusief matige soundtrack CD en flinterdun geschiedenisboekje. Is hier hoe dan ook beter. Smile

Erg benieuwd naar deze! Smile

"Woohoo! Let's-a-go!" Mario
Avatar
Monokuma | 02 september 2015 19:36 | #255702
Ik kan niet wachten tot ik dit spel volgende week vrijdag kan ophalen Hahaha . (Amiibo editie!!!!)
Avatar
Rico B. | 02 september 2015 21:00 | #255707
collapse
Heb je perse alle amiibo nodig of kun je die skins allemaal verkrijgen door de 100-Mario Challenge te behalen? Hebben jullie een Mario amiibo (SMB, SSB) geprobeerd om de Super Mushroom te krijgen of zit er een ander chip in de 30jr edition??

Ik heb in ieder geval mijne gepre-orderd, heb er zin in!
Avatar
MarioKarter | 02 september 2015 21:13 | #255708
Reactie op post #255707 van Rico B.
Op Youtube had iemand het embargo overtroffen en een filmpje geplaatst waarin hij Link vrijspeelde door de 100 Mario Challenge te doen. Het antwoord op de eerste vraag is dus dat je niet alle amiibo nodig hebt, maar je dus (waarschijnlijk) alles kunt unlocken.

Verder gelekt is dat de SSB/MP10 Mario amiibo een modern pakje geeft aan Mario.
Avatar
Pietertje | 02 september 2015 21:36 | #255709
Whoop, heb er zin in! Vroeg embargo trouwens.
Avatar
PaulV1999 | 02 september 2015 22:10 | #255710
Kan niet wachten op de 11e!!! LMAO
Avatar
Yosher2 | 02 september 2015 22:28 | #255711
Ik heb nog steeds het gevoel dat ik de enige ben die hier niet zo naar uit zit te kijken.

Ik ga hem wel nog steeds halen op release dag, maar ik ben niet bepaald de meest creatieve geest, waardoor ik meer levels zal spelen dan ze zelf creëren. En daarmee komt het probleem dat ik het nog wel zie gebeuren dat (veruit) het grootste aantal levels óf héél erg makkelijk zijn, met super veel 1-up paddestoelen en willekeurige geluids effecten, óf juist heel moeilijke Kaizo Mario-achtige levels zullen zijn. Beide van dit soort levels zijn meestal gewoon niet leuk om te spelen, en daarom kijk ik er ook niet zo naar uit. Ik had veel liever gewoon een volledig nieuw Mario-avontuur gehad in plaats van dit.
Avatar
wiigamer | 02 september 2015 23:59 | #255717
collapse
Ik vind het ontbreken van een multiplayer toch wel een groot gemis. Staat niet bij de minpunten, maar is er toch echt wel eentje. Verder topgame voor de individualisten... Maar het partygevoel lijkt te ontbreken.
Avatar
Mink | 03 september 2015 10:44 | #255720
Reactie op post #255717 van wiigamer
Persoonlijk heb ik totaal geen behoefte gehad aan een multiplayer. Heb het spel wel gespeeld met meerdere vrienden en dat was zeer hilarisch. Het kijken hoe anderen jouw levels proberen en langzaam doorkrijgen hoe het moet, is veel leuker dan samen het level spelen.
Avatar
FalconPawnch | 18 september 2015 14:02 | #256073
Ik zou aan deze minpunten nog wel wat dingen toe kunnen voegen...

- interface is onoverzichtelijk
- het niet direct kunnen sharen met vrienden is een groot gemis
- het star ranking systeem is broken. iemand die de game eerder kreeg dmv reviewen staat forever bovenaan die lijst.
- je kan niet reageren op iemands stage zonder een ster te geven.
- je kan een ster niet terugtrekken.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Super Mario Maker

Platform: Wii U
Genre: Interactive Course Builder
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: N.v.t.
Releasedatum: 11 september 2015

Screenshots