N1ntendo.nl 15 jaar: Bijzondere momenten Nintendo 2000 - nu Special | 16 september 2015 18:00 | Auteur: Erik F.

N1ntendo.nl 15 jaar: Bijzondere momenten Nintendo 2000 - 2007
Vijftien jaar geleden had nog niemand gehoord van bewegingsgevoelige besturingen, dubbelschermige handhelds en tabletcontrollers. 2D-platformers waren destijds ten dode opgeschreven en de wereld was helemaal in de ban van zekere koddige zakmonsters. Spelletjes speelde je via cartridges op de Game Boy Color en Nintendo 64. Er is een hoop veranderd sinds toen. N1ntendo neemt je mee op reis door een aantal van de opvallendste momenten uit de afgelopen vijftien jaar.

2000
De aanvang van dit millennium kan gemakkelijk met één woord samengevat worden: Pokémon. Niet alleen Nintendo-fans, maar de gehele wereld was inmiddels verliefd op deze wonderlijke zakmonsters. Men zit geboeid voor de buis voor de tekenfilm, Pokémonkaarten worden driftig geruild op het schoolplein en je wordt bijna overspoeld door alle merchandise. Om hier op in te spelen, komt Nintendo dit jaar met maarliefst vijf verschillende spellen aanzetten. Nintendo 64-bezitters kunnen genieten van Pokémon Puzzle League, Pokémon Snap én Pokémon Stadium. Daarnaast kun je op de Game Boy Color gezellig op avontuur met Pikachu. In Noord-Amerika en Japan neemt de hype dat jaar zelfs nog grotere hoogten aan met de verschijning van Pokémon Gold & Silver. Daarop moesten wij Europeanen helaas nog een jaartje wachten.

1397068274


2001
Een nieuwe generatie breekt aan voor Nintendo. Na meer dan tien jaar geteerd te hebben op de 8bits-processor van de Game Boy (Color), is het eindelijk tijd voor iets geavanceerders: de Game Boy Advance. Een nieuw uiterlijk en visuele uitspattingen die zich kunnen meten met de SNES, gekoppeld aan lanceertitels als Super Mario Advance, F-Zero: High Velocity en Castlevania: Circle of the Moon, moeten Nintendo’s monopolie op de handheldmarkt uitbreiden. Ook de langverwachte Nintendo GameCube doet zijn intrede. De paarse kubus is de eerste waar de besnorde loodgieter niet schittert in een van de lanceertitels. Ditmaal moest zijn minstens zo besnorde broer middels Luigi’s Mansion de console aan de man brengen… in Noord-Amerika en Japan welteverstaan. Wij Europeanen moesten helaas (weer) wachten tot het volgende jaar.

2002
Het jaar waarin de GameCube arriveert in Europa, is ook een jaar dat Nintendo zelf grootse transformaties onderging. Zo werd Rare, de maker van klassiekers als Banjo Kazooie, GoldenEye en Conker’s Bad Fur Day, verkocht aan Microsoft. Daarnaast stapt Hiroshi Yamauchi op als president van het bedrijf - een ambt die hij al sinds 1949 uitvoerde. Onder zijn leiding veranderde The Big N van een klein bedrijfje dat speelkaarten maakte, tot de gigantische producent van videospellen die het nu is. Aan de jonge Satoru Iwata nu de taak om de organisatie naar nieuwe hoogten te brengen. Een unieke gebeurtenis, gezien Nintendo tot dan toe enkel door de Yamauchi-familie werd geleid.

1397068275


2003
In het illustere 2003 geeft de Nintendo GameCube het levenslicht aan twee vreemde uitgaven in bekende franchises: Metroid Prime en The Legend of Zelda: The Wind Waker. Uitgaven waarover voor de release nogal wat scepsis hangt. Voor die ene titel is het bijvoorbeeld zijn eerste uitstapje naar de driedimensionale wereld. Daarnaast is het niet ontwikkeld door Nintendo zelf, maar door een of andere vreemde Amerikaanse studio. Die begrijpen deze franchise toch helemaal niet? Om over dat andere spel maar te zwijgen. Die kleurrijke cel-shaded stijl past helemaal niet bij de franchise. Het stijltje van Link op de Nintendo 64 werkte toch prima? En waarom eerst ons op het verkeerde been zetten met die realistische tech-demo op Spaceworld in 2000? Gelukkig kunnen we vandaag de dag bevestigen dat Metroid Prime en The Legend of Zelda: The Wind Waker ware klassiekers zijn geworden.

2004
Als Nintendo-fan heb je het maar zwaar in 2004. Hoewel de handheld-divisie sterk is als vanouds – de Game Boy Advance is door zijn slicke SP-variant niet aan te slepen – wil het maar niet met de GameCube. Zelfs een prijskaartje van €99,99, talloze spellen met de besnorde loodgieter en een relatief sterke third-party support weten het apparaat niet voor de Xbox te houden. Om over de almachtige Playstation 2 maar te zwijgen. Critici opperen dat dit door het ‘kiddy’-stigma komt dat om het bedrijf hangt. Gamers willen tegenwoordig juist stoere spellen als Grand Theft Auto: Vice City en Call of Duty spelen. Liefdadige zaken als prinsessen redden en op Goomba’s springen komt volgens hen op de tweede plaats.

1397068276


2005
Woef! Iedereen is dit jaar aan het krassen op Nintendo’s nieuwste speeltje, de Nintendo DS. Een apparaat waarmee Satoru Iwata gamers een unieke ervaring wil bieden – eentje die nieuwe doelgroepen ook aan het spelen moet laten slaan. Een spel als Nintendogs is typerend voor deze strategie. Het verzorgen van schattige puppy’s via het innovatieve touch screen blijkt ook een schot in de roos en recensenten loven de zogenaamde ‘non-‘ of ‘casual’-game met torenhoge cijfers. Algauw vallen niet alleen gamers, maar doelgroepen van alle leeftijden als een blok voor de toegankelijke puppysimulator. Het spel verkoopt als zoete broodjes over de toonbank en plaveit eigenhandig de weg naar het grote succes dat de Nintendo DS uiteindelijk zou krijgen.

2006
“De Nintendo Wii.” “Wie?” “Ja, de Wii.” “Huh?” De naam voor Nintendo’s baanbrekende console zorgde op de E3 van 2006 eerst voor nogal wat verwarring. Zijn codenaam, de ‘Revolution’, bekte toch net even wat lekker. Toch slaat de eerste verbazing al snel om in een volgende... nog veel grotere verbazing. Want wat je uiteindelijk met die zogenoemde Wii Remote bij het apparaat kon doen, is daadwerkelijk revolutionair. Niet langer hoef je een knop in te drukken om met een tennisracket te slaan of je tegenstander een mep te verkopen – dat kan gewoon met een zwiepje van je controller! Niet alleen een innovatieve zet, maar ook eentje die voor ontzettend veel speelplezier zorgt. Die E3 staat dan ook nog altijd steevast hoog genoteerd op de lijstjes van Nintendo-fans.

1397068277


2007
Het gaat The Big N ontzettend voor de wind. Ze lijken eindelijk uit dat dal te zijn gekropen waarin ze met de GameCube zijn beland. De Wii en Nintendo DS zijn beide op de markt en verkopen als een tierelier. Het witte doosje is bijvoorbeeld al maanden uitverkocht in alle winkels. Om ook aan een Wii te komen, moest je veel, heel veel geluk hebben in 2007. Zwiepen voor de televisie was populair. Dat er naast Wii Sports en WarioWare: Smooth Moves nog niet echt een spel was die daar ten volste gebruik van maakte, is een detail. Met magnifieke titels als Super Mario Galaxy en Metroid Prime 3: Corruption zie je dat graag over het hoofd.

Klik hier voor het tweede deel van de special!
Next articleEuropese verkoopcijfers van 20 bestverkochte games in eerste... Previous articleLittle Inferno-ontwikkelaar kondigt Human Resource Machine aan

Reacties van gebruikers

Avatar
The Iron Ghoul | 16 september 2015 22:03 | #256037
Leuk verhaal alleen ben ik al redelijk op de hoogte van de geschiedenis van Nintendo dus voor mij is het wel bekend.

PS: want more presents Razz
Avatar
JORISGUY7XD | 17 september 2015 23:17 | #256052
Nice!

Nintendo heb ik altijd al een... 'gek' bedrijf gevonden. Ze doen altijd zoveel goed, maken nog steeds het grootste gedeelte van de betere games op de markt en er zit altijd wel een 'Nintendo-smaakje' aan (oké, dat klinkt echt dom).

Maar tegelijkertijd maken ze veel domme keuzes in de business, waardoor hun hardware niet goed verkoopt... wat ERG jammer is...

Volgens de geruchten lijkt NX niet heel tof te worden... Laten we maar hopen dat het een topper wordt! En die nieuwe president bevalt me wel, hij ziet waarschijnlijk WEL de fouten die Nintendo maakt.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.