De toekomst van Nintendo Column | 20 september 2015 13:49 | Auteur: Marcel

Met Super Mario Maker viert Nintendo het dertigjarig bestaan van Super Mario en eigenlijk ook een beetje het dertigjarig bestaan van haar rol als leidende console-bouwer. Nintendo heeft de game-industrie vorm gegeven, omarmt en veracht. Het zette met Super Mario 64 als eerste de stap naar moderne 3D-gameplay om vervolgens technologisch ingehaald te worden door rivalen. Het bracht je tante, zusje, opa en oma aan het gamen met de Nintendo 3DS en Wii en zag hoe Samsung, Apple en Google die rol overnamen. Heeft Nintendo de toekomst of liggen de mooiste dertig jaar achter ons en wie neemt dat besluit?

Proloog - Onschuldig
Een artikel over de toekomst van Nintendo kun je niet schrijven zonder stil te staan bij wat de Amerikanen typeren als 'the elephant in the room'. Eerder dit jaar schudde Nintendo op haar grondvesten. De aardbeving uit 2011 viel in het niet bij de impact die het overlijden van Nintendo-baas Satoru Iwata had. Hij was het boegbeeld van het moderne Nintendo en zijn bijdragen aan het bedrijf zijn met geen pen te beschrijven. Of het nu zijn persoonlijke vriendschap met Shigesato Itoi was, zijn ongekende programmeerkennis of drang om Nintendo groter, beter en moderner te maken, alles wat Satoru Iwata tijdens zijn carrière deed, stond in het teken van het tot dienst zijn van zijn vrienden, werknemers, het bedrijf en niet te vergeten de miljoenen fans.


1001
Iwata met zijn beste vriend en meest gewaardeerde collega


Het beeld van de onschuldige, vrolijke Iwata die toen hij ruim de 50 gepasseerd was nog steeds mee deed met verkleedpartijen voor Nintendo Direct-presentaties, zal de meeste Nintendo-fans het beste bijblijven. Het is deze vorm van onschuldigheid die Nintendo dertig jaar lang op de been heeft gehouden in een steeds hardere wereld en game-industrie. Ieder 'probleem' waar Nintendo tegenaan liep kon opgelost worden met een nieuw spelletje. Sloeg het nieuwe spelletje niet aan, dan stond het volgende nieuwe spelletje alweer op stapel. Nintendo-games zijn niet alleen een kleurrijke vluchtweg voor kinderen en volwassenen die de alledaagse sleur en problemen willen vergeten, maar ook een ambacht die al bijna tien jaar onder vuur ligt.

Shigeru Miyamoto sprak de afgelopen jaren met volle overtuiging over zijn plannen om met pensioen te gaan. Hij was als bedenker van Nintendo’s grootste hits, zoals Super Mario en The Legend of Zelda, toe aan welverdiende rust. Nog steeds te porren voor games waar hij echt zijn ziel en zaligheid in kon stoppen, zoals recent Pikmin 3 en Super Mario Maker, maar zeker niet meer de supervisor van ieder project. Met games als Splatoon kon hij aantonen dat zijn pupillen het trucje goed geleerd hadden. In tegenstelling tot andere Japanse grootheden uit het verleden, zoals SEGA’s Yu Suzuki en Konami’s Koji Igarashi, hoeft hij niet te bedelen bij de fans om zijn kunst voort te zetten. Voor Miyamoto geen Kickstarter, ontslag of interne conflicten, maar een overweldigende lading aan awards voor al zijn creaties van toen en nu. Het is geen toeval dat Shigeru Miyamoto en Genyo Takeda de touwtjes bij Nintendo in handen hadden genomen na het overlijden van Iwata, want binnen de machine die Nintendo heet is er geen vervanger op handen voor de legendarische Satoru Iwata en daarin schuilt de zwakte van de machine.


1430684789429264271
Shigeru Miyamoto maakt na dertig jaar nog steeds Super Mario games


De dag van gisteren - Nalatenschap
Voor het eerst in dertig jaar stond Shigeru Miyamoto voor een onmogelijke keuze. Hij moest gaan bepalen welke koers Nintendo de komende dertig jaar gaat varen en gezien zijn leeftijd is het nog maar de vraag of hij zelf het merendeel van die dertig jaar zal meemaken. Daar ligt dan ook de kern van het dilemma. Hij weet zeker dat hij geen dertig jaar meer bij Nintendo zal werken, maar hij weet ook dat de andere authors over dertig jaar geen rol meer spelen. Authors is een prachtig klassiek Engels woord wat de bijdrage van het individu aan een groter geheel beschrijft. Of het nu de dagdroom was van Koizumi die ons de 3-dagen van Majora’s Mask opleverde of het gepingel van David Wise op een keyboard in Engeland. Het zijn de mensen die Nintendo de afgelopen jaren gevormd en gemaakt hebben. Met Satoru Iwata valt de eerste, mogelijk belangrijkste en één van de bekendste leden van Nintendo’s moderne 'dream team' weg. Met Miyamoto gaat over niet al te lange tijd, ironisch genoeg door een bedrijfsregel ingevoerd door Iwata, de tweede met pensioen.

Nintendo was niet voorbereid op een dergelijke gebeurtenis. Sterker nog, buiten het feit dat Miyamoto verplicht was om met zijn auto naar zijn werk te gaan, in plaats van te fietsen, hield men weinig rekening met het vroegtijdig verongelukken of overlijden van medewerkers. Intern was er bij Nintendo dan ook geen strijd voor het presidentschap, zoals bij Microsoft en andere grote bedrijven. Niemand aasde intern op de baan van Iwata en de kandidaten die de aandeelhouders de afgelopen jaren achter de schermen naar voren probeerde te schuiven hadden weinig tot geen binding met de kern van het bedrijf en waren daardoor bij voorbaat al kansloos. Shigeru Miyamoto had zich voornamelijk bezig gehouden met het vinden van een vervanger voor zijn eigen werk. Iwata stuurde wellicht bewust op een hiërarchie aan die hem bovenaan de toren plaatste om een coup van de aandeelhouders te voorkomen en had geen opvolger op het oog.


1002
Nintendo zette op de E3 van 2014 een groot aantal van haar Nintendo EAD producers en directors in het zonnetje, maar geen van hen mocht Miyamoto opvolgen


De realiteit van vandaag - Stabiliteit
Nintendo heeft daarom uit noodzaak gekozen voor Tatsumi Kimishima. Een ex-bankier, de voormalige president van Nintendo of America en waarschijnlijk één van de weinige beschikbare kandidaten die zowel Japans als Engels spreekt. Ondanks zijn starre voorkomen op een aantal foto’s, beschrijft Nintendo Kimishima als een aardig en openhartig persoon, maar hij ziet zichzelf ondanks deze kwaliteiten en een imposante staat van dienst niet als Nintendo’s leider op de lange termijn. Volgens Kimishima gaat hij de lijn die Iwata heeft ingezet met het verbreden van Nintendo’s aanbod in de vorm van games voor mobiele apparaten, de NX en deals voor merchandising, films en pretparken doorzetten. Als de persoon die ooit verantwoordelijk was voor de uitrol van Pokémon in de Verenigde Staten is die taak hem op het lijf geschreven. De tweede taak van Kimishima is om Nintendo’s leiderschap 'future proof' te maken. Dat wil zeggen dat het wegvallen van een enkel persoon - in dit geval Iwata - nooit meer dezelfde impact mag hebben.

Veel Nintendo-fans hebben het wellicht niet door gehad, maar Nintendo heeft met de aanstelling van Kimishima per direct alle software- en hardware-teams onder één centrale leidende figuur geplaatst. Shigeru Miyamoto is niet langer meer de general manager van het beroemde Nintendo EAD. In plaats daarvan is Shinya Takahashi aangesteld als general manager van de Nintendo EPD, een nieuwe groep die de twee software-afdelingen en de hardware-divisie in de vorm van Nintendo SPD, Nintendo EAD en Nintendo IRD heeft gefuseerd tot één entiteit. Dat brengt ons bij Shigeru Miyamoto die zijn titel als general manager verliest en is benoemd tot 'Creative Fellow'. Als creative fellow mag hij zijn zegje doen als directielid, maar is hij niet meer betrokken bij het dagelijkse reilen en zeilen van Nintendo’s softwareteams. Genyo Takeda, die jarenlang de hardwareteams onder zijn hoede had, is op een soortgelijke manier beloond met de titel 'Technology Fellow'.


1430684789429264270
Shigeru Miyamoto en zijn opvolger Shinya Takahashi


De naam Shinya Takahashi zegt de meeste Nintendo fans nog niet veel, maar daar gaat snel verandering in komen. In 2014 bracht Nintendo hem in de spotlights als de uitvoerder van het door Iwata bedachte amiibo-project. Nu is Takahashi verantwoordelijk voor de 'NX'-strategie en de ontwikkeling van alle Nintendo-games en hardware. In interviews is het verschil tussen de antwoorden van Takahashi en Miyamoto doorgaans niet zo heel groot. Toch was het Takahashi die zei dat Nintendo plannen had voor zowel de 2D als de 3D terugkeer van Metroid. Tevens wilde Takahashi graag een Wii U-versie van Minecraft en hoopt hij dat de 'NX' het enthousiasme terugbrengt dat bij de Wii U-lancering ontbrak. Projecten waar hij recent aan heeft gewerkt - naast amiibo - zijn veelzijdig. Zijn imposante staat van dienst omvat partnerships met andere developers in de vorm van The Wonderful 101 en Luigi’s Mansion 2 tot kleine interne projecten. In tegenstelling tot Shigeru Miyamoto beperkte hij zich niet tot zijn eigen interne SPD-teams.

De toekomst? - Onzeker
Het is opmerkelijk dat niet één van Miyamoto’s eigen pupillen, zoals Eiji Aonuma of Hideki Konno zijn baan heeft gekregen, maar een collega die parallel van hem aan zijn eigen projecten werkte. Shinya Takahashi werd wel getipt als opvolger voor Satoru Iwata op de langere termijn, maar als hij Miyamoto’s droombaan krijgt, is er voor hem geen reden om het hogerop te zoeken en heeft Nintendo niemand anders op het oog om Miyamoto te vervangen. Nog opvallender is dat Takahashi zowel de volledige zeggenschap krijgt over de hardware als de software. Een taak die zelfs Shigeru Miyamoto niet toebedeeld kreeg. In die zin is Takahashi’s macht over de richting, uitvoering en strategie van Nintendo’s klassieke game-business groter dan die van de nieuwe CEO. De machtsuitbreiding van Takahashi is echter ook relatief, want hoe groot is het aandeel console-games als geheel van een veel groter Nintendo dat gerealiseerd gaat worden?


b-nintendo-a-20150915
De serieuze Tatsumi Kimishima heeft de excentrieke Satoru Iwata tijdelijk vervangen


Kimishima heeft in zijn eerste interview als nieuwe baas van Nintendo direct een bom laten exploderen. Wat hem betreft is het niet ondenkbaar dat een persoon van buitenaf Nintendo in de toekomst gaat leiden. In ieder geval ziet hij zichzelf niet voor langer dan een jaar op de winkel passen. Nintendo beweegt zich bedoeld of onbedoeld weg van de afhankelijkheid van een enkel persoon of team. Door deals met DeNA voor smartphonegames, Universal Theme Parks voor pretparken, Koei Tecmo voor Zelda- en Metroid-projecten en meer aandacht voor indie-games, toont het moderne Nintendo dat het bewust is van haar zwakheden. Super Mario Maker is een subtiele hint richting de fans dat zij de herinnering en nostalgie van Super Mario met hun eigen creaties kunnen voortzetten.

Wie of wat Nintendo de komende dertig jaar gaat leiden is daarom een groot vraagteken. De geruchtenmolen richt haar pijlen op Akihiro Hino. De huidige president van Level-5, die franchises als Professor Layton en Yo-kai Watch groot heeft gemaakt. De band van Hino met Iwata speelt ongetwijfeld ook een rol, want Iwata zag een persoon die met dezelfde verantwoordelijkheden worstelde. In dat geval is een overname of fusie van Level-5 en Nintendo echter noodzakelijk, want de kans dat Hino achterlaat wat hij opgebouwd is, lijkt klein. Hino is in tegenstelling tot Iwata echter een controversieel figuur. Hij heeft niet alleen grote successen geboekt, maar ook een aantal grote fouten gemaakt. Gundam AGE is onder zijn leiding geflopt en franchises als Inazuma Eleven en Professor Layton worden volgens critici uitgemolken.


22yvg
Zag Iwata in Hino zijn opvolger?


Conclusie - Een reizende ster
Het is deze trend die dertig jaar Super Mario een unicum maakt en tegelijkertijd het grootste risico vormt voor nog eens dertig jaar Super Mario onder nieuw leiderschap. De fans kunnen echter rustig slapen, want de komende vijf jaar Super Mario is verzekerd. Volgend jaar verschijnt er een nieuwe console die Nintendo na dit moeilijke jaar een frisse start geeft. Shinya Takahashi heeft bewezen dat hij de creatieve nalatenschap van Shigeru Miyamoto en Genyo Takeda kan voortzetten en er tegelijkertijd zijn eigen draai aan kan geven. Hij wenst daarbij wel een nieuw start en een schoon speelveld om zijn visie te realiseren. Nintendo’s reizende ster gaat Nintendo samen met directie-veteraan Kimishima onder begeleiding van zijn leermeesters klaarstomen voor de toekomst. Een onzekere toekomst, maar als het Takahashi lukt om de NX net zo populair te maken als amiibo, dan kan de concurrentie wel inpakken en kan welke CEO dan ook de beoogde groei realiseren.
Next articleSkylanders: SuperChargers ontvangt launchtrailer en meer gameplaybeelden Previous articleNyanter Mode en Amatsumagatsuchi-monster naar Monster Hunter...

Reacties van gebruikers

Avatar
Lieve Jongen | 20 september 2015 14:26 | #256145
collapse
Het succes van de NX zal voor een heel groot deel afhangen van de 3rd party support. Is die support er niet dan is de NX gedoemd te mislukken. Uit de verkoopcijfers van de WiiU blijkt dat er niet voldoende liefhebbers zijn die tevreden zijn met enkel Nintendo games.
En zorg nu eindelijk eens voor een Pokémongame zoals op de (3)DS voor op de NX, dat zal een hele grote boost geven. En vergeet de JRPG's niet, de reden dat ik een PS4 aangeschaft heb omdat Nintendo daar nauwelijks iets mee doet op de Wii U.
Avatar
charlie1 | 20 september 2015 15:07 | #256147
Reactie op post #256145 van Lieve Jongen
nintendo fans zijn een moeilijk publiek wat betreft third party games. Assassin's creed 3 en 4 verkochten onder de verwachtingen, fifa 2013 idem dito, en bayonetta 2 was teleurstellend qua verkoop. Aan platinium games heeft het alvast niet afgehangen.

Ik persoonlijk speel geen assassin's creed, maar ik zag liever een GTA, Resident evil revelations 2, en tomb raider op mijn wii u. Denk dat nintendo de third party games goed zal moeten filteren om van de nx en hun eigen producties een succes te maken.
Avatar
Fl@ppy2 | 20 september 2015 16:13 | #256152
Reactie op post #256145 van Lieve Jongen
Eigenlijk is er al sinds de N64 gebrek aan 3rd party support. Alleen de Wii had meer dan genoeg, maar dat kwam meer door de enorme consoleverkopen en kwantiteit leek boven kwaliteit te gaan. Door de te dure N64 zijn veel ontwikkelaars overgestapt naar Sony. Met de GC lagen ze kwa kracht tussen de PS2 en XBOX in en zijn ze ook gebruik gaan maken van discs. Van hun fouten hadden ze geleerd, maar doordat veel uitgevers al bij Sony bekend waren werd de zwakste van de consoles de koning. Er vanuit gaande dat de NX net zo krachtig wordt als de PS4 en XONE wil dus niet zeggen dat 3rd party support terug komt. De Wii en nu de WiiU zijn consoles geworden die je erbij koopt en de WiiU is hier gewoon te duur voor. Zelfs al zou de NX 3rd party support ontvangen, dan zullen de meeste van deze games ook bij de concurrentie te vinden zijn en maakt het de console niet specialer dan de rest. Nintendo zit in een erg moeilijke positie.

Ik heb de PS3 en 360 in huis gehaald om het JRPG gebrek op te vullen en heb nog steeds geen WiiU. Tot nog toe zijn het allemaal leuke games, maar voor mij meer van hetzelfde en alleen Zelda lijkt me het waard de console te halen. Ik sla dus waarschijnlijk deze hele generatie over en kijk uit naar wat ze ons nu gaan brengen.
Avatar
ThanosReXXX | 20 september 2015 18:08 | #256157
Reactie op post #256145 van Lieve Jongen
Vooral die eerste zin is eerder een mening dan een feit: Nintendo is letterlijk altijd de ENIGE geweest die op de kracht van zijn first en second party producten kon bestaan en is dat nog steeds, al zitten ze nu in zwaar weer. Als je bij alle partijen alles weg streept en enkel kijkt naar first party titels, dan steekt Nintendo er nog steeds met kop en schouders bovenuit, zowel qua aantallen als qua kwaliteit van de franchises.

De lage cijfers van de Wii U liggen slechts voor een deel aan gebrek aan titels. De abominabel slechte marketing, het kiezen voor een afwijkende, minder krachtige architectuur en de onwelwillendheid/starheid van Nintendo om bepaalde zaken vooraf vrij te geven en het varen van de eigen koers (iets dat tot voor kort beter voor ze werkte) is meer de oorzaak van die falende verkopen.

Hoe mensen daar op reageren in de veelvoud van manieren die je verspreid over de verschillende media kan vinden, is een beetje een catch 22 situatie: om meer fans te krijgen, zal Nintendo meer moeten conformeren en mee moeten gaan in de stroom van de andere twee aanbieders en daardoor dus minder uniek worden, maar de fans willen juist die unieke titels en willen dat Nintendo juist die aparte, een beetje rare entiteit blijft die ons eens in de zoveel tijd weer op een volledig unieke en aparte manier blijft verrassen. Ze kunnen het dus eigenlijk nooit goed genoeg doen.

En dan heb je ook nog het gezeik omtrent het "kiddy" label, ook iets wat volledig onterecht is. In het 8 en 16 bit tijdperk was Nintendo zo hardcore als je maar zijn kan en daarna is er in de loop van de ontwikkeling van de N64 besloten dat men een meer "family friendly" console op de markt wilde brengen. Family friendly is héél iets anders dan kiddy, maar als media een invalshoek zien om een bedrijf of individu mee te stigmatiseren, dan zullen ze dat zeker niet nalaten, en de hordes onvolwassen gamers die massaal op zoek waren naar games die meer "volwassen" waren hielpen daar natuurlijk ook niet echt bij.

De meeste van die gamers hadden naar alle waarschijnlijkheid totaal geen kennis van de voorgeschiedenis van Nintendo en hebben ze vanaf dag één als kinderachtig bestempeld. Omdat games een cartoony esthetiek hebben, zijn ze nog niet kiddy. Sterker nog: het is vaak makkelijker om realistische graphics in een spel te tonen dan een cartoony, meer artistiek vormgegeven spel, omdat daar doorgaans veel meer ronde vormen in voorkomen en je moet veel meer polygonen gebruiken om mooiere ronde vormen te krijgen:

tesselation
blog4_1

Als de NX een unieke hoek in de markt weet te bezetten en daarnaast gewoon de hoog-kwalitatieve Nintendo ervaring blijft bieden, dan is er geen enkele reden waarom Nintendo's volgende console geen succes zou kunnen worden.
Zelfs als het uiteindelijk "slechts" een companion console wordt, dan zal het Nintendo zeker geen kwaad doen. De tijd zal het leren...
Avatar
charlie1 | 20 september 2015 14:33 | #256146
Interessant artikel, met vrolijke en minder vrolijke berichten. Miyamoto dat zijn positie verliest als general manager, iwata dat moest strijden tegen de aandeelhouders om zijn positie te vrijwaren, de zwakheden van nintendo.

Maar ik begrijp nu beter de nieuwe strategie van de nieuwe president en ik versta nu ergens de keuze van de aandeelhouders voor deze grijze ex bankier, baas van noa en the pokomen .....

in plaats van alle afdelingen te te splitsen ze samen te brengen onder 1 geheel en ze te laten samenwerken, ergens kostenbesparend en efficienter. Ik zie dat het systeem van R&D's onder yamauchi niet meer werkt, maar het heeft wel zijn vruchten destijds afgeworpen door met elkaar te concurren kwamen, super mario, zelda, metroid, kid icarus naar buiten.

Het voordeel bij nintendo is zoals in dit artikel gezegd dat er geen machtsstrijd is om een bepaalde positie en ze daar zich goed bewust van zijn dat CEO nintendo geen geschenk is. Het feit dat de nieuwe voorzitter niet lang aan het roer wil blijven en iedereen over zijn opvolger begint na te denken is een positief signaal.

Nintendo heeft een goed opgeleid team en de veteranen hebben hun werk goed gedaan om de volgende 30 jaar hun werk te laten voortzetten voor oude en nieuwe IP's.

Verder vindt ik dat nintendo meer moet samenwerken met platinium games en valhalla games. Ik vindt dat bij deze japanse studio's de toekomst ligt.

Ik hoop het allerbeste voor nintendo en wens ieder van hen heel veel succes in deze moeilijke periode, er zijn ups en downs maar nintendo zou nintendo niet zijn moesten ze geen downs gekend hebben. Smile
Avatar
wessel7 | 20 september 2015 15:10 | #256148
Leuk stukje! Biertje?

En Marcel hoe weet jij dat de NX volgend jaar uit komt? Razz Mocht Nintendo je iets verteld hebben dan zou ik nu heel hard gaan rennen want de Nintendo Ninja's komen je halen Devil Yummy
Avatar
Stonedoll | 20 september 2015 15:29 | #256149
collapse
Hey, ik heb iet gevonden op nintendo world report maar ben geen lid van de redactie noch dat ik weet hoe je zoiets op de website zet.

Hier is de link van wat ik gevonden heb, misschien niet nieuw maar misschien wel nieuwswaardig.

http://www.nintendoworldreport.com/feature/41161/tokyo-game-show-2015-software-for-nintendo-platforms
Avatar
Nathan | 20 september 2015 16:56 | #256154
Reactie op post #256149 van Stonedoll
collapse
Bedankt voor het melden. Gelieve dit echter niet als een reactie onder artikelen te doen, maar in het Newssubmit topic op het forum. Smile

We hebben dit nieuws trouwens al gepost, zij het in opgebroken stukken, toen de verschillende uitgevers hun line-up voor de TGS onthulden.
Avatar
Stonedoll | 20 september 2015 20:08 | #256161
Reactie op post #256154 van Nathan
Ah, bedankt voor de heads-up. Ik kom hier eigenlijk altijd alleen kijken en reageren op nieuws, dus wist niets van die topic.

Ik zal het onthouden.

PS: Ik zag de line-up niet onder de bijhorende datum staan, dus het vermoeden was er gewoon dat het nog niet bekend gemaakt was.
Avatar
The Iron Ghoul | 20 september 2015 15:37 | #256150
collapse
Ik gun Nintendo het beste van de wereld en ik zal tot aan mn dood hun games spelen en hun games en het plezier dat Nintendo is doorgeven aan mijn kinderen, maar ergens zie ik een donkere wolk hangen.

Ik vraag me sterk af als Nintendo komt met een console die in alle opzichten beter is dan de concurrentie en werelds beste videogames heeft inclusief thrid party en alles waar iedereen om vraagt voor maar $300 natuurlijk. Dan vraag ik me nog steeds af wordt het een succes, omdat Nintendo te boeken staat als Kiddy en minder waardig.

Dus zou een sony of micro fanboy werkelijk een Nintendo console kopen ook al is die beter? en zouden ze hem ookal is die beter nog steeds de grond in trappen?
Avatar
Stonedoll | 20 september 2015 15:44 | #256151
Reactie op post #256150 van The Iron Ghoul
collapse
I say haters gotta hate...... daar zal nooit echt verandering in komen.....
Avatar
The Iron Ghoul | 20 september 2015 16:22 | #256153
Reactie op post #256151 van Stonedoll
Dat bedoel ik ja.

Met 'haters gotta hate' in gedachten en het feit dat vrijwel alle wii gebruikers nu aan de tablet/smartphone zitten hoe zal de NX dan verkopen? We zien al dat Nintendo ongeveer 10 miljoen Nintendo fans heeft( vanuit gaand dat het allemaal fans zijn en daarom ook de NX kopen) dat geeft de NX een minimum instalbase van 10 miljoen.

Dat betekend dat de NX eerst z'n minimum instal base van 10 miljoen moet behalen( dus afpaken van de wiiu), voordat hij tegen de ps4 en xbox1 kan opboksen die dan al 20 en 35 miljoen zijn gepasseerd.

als we daar dan weer tegenoverzetten dan er per generatie ongeveer 150 miljoen tot 200 miljoen aan consoles worden verkocht en we voor het gemak de NX in de 8ste generatie zetten. dan zou er op het moment van release al 55 miljoen van de 150-200miljoen gebruikers niet meer beschikbaar zijn+ plus moet je je eigen achterban eerst nog overhalen tot aankoop.

Het lijkt me dat de NX het heel moeilijk gaat krijgen. niet alleen om het oude kiddy imago van zich af te krijgen, maar ook op de late kopers en de spelers van andere consoles af te pakken en voor sommige zelfs het vertrouwen terug te winnen.

Mij hebben ze zoiezo al, nu de rest nog
Avatar
ThanosReXXX | 20 september 2015 17:39 | #256156
Reactie op post #256151 van Stonedoll
Je bedoelt "gonna hate"... Wink
Avatar
charlie1 | 20 september 2015 18:58 | #256160
Reactie op post #256150 van The Iron Ghoul
moge nintendo nog heel lang blijven en moge ze me altijd een grote glimlach op mijn gezicht brengen als iedereeen die het beste heeft voor nintendo.

Het nx project zal lukken, ik ben er overtuigd van, maar zoal hier gezegd zullen er ook altijd negatievelingen zijn die nintendo graag met alle plezier door het slijk zullen halen.

Dit zou een mooie droom zijn van mij, dat mijn kinderen later nintendo blijven spelen als ik er niet meer zal zijn
Avatar
Timmerito | 20 september 2015 17:31 | #256155
collapse
Van mij mag hino president worden van nintendo. Hopelijk komen er dan ook meer layton spelen.
Avatar
wessel7 | 20 september 2015 18:19 | #256159
Reactie op post #256155 van Timmerito
Helaas, maar de Layton serie is afgelopen
Avatar
ThanosReXXX | 20 september 2015 18:13 | #256158
Marcel: goed artikel, mooi geschreven. Ik heb het met interesse gelezen. Een dikke plus. Wink Biertje?
Avatar
Kersenplukker | 20 september 2015 20:37 | #256162
collapse
Wow N1ntendo, wat smakeloos dat jullie het overlijden van Satoru Iwata vergelijken in intensiteit met de aardbeving van 2011, een natuurramp die bijna 20.000 mensen het leven heeft gekost. Dat kan gewoon echt niet.
Avatar
Elm | 20 september 2015 21:47 | #256164
Reactie op post #256162 van Kersenplukker
collapse
Het gaat hier duidelijk om de problemen bij Nintendo. Lijkt me stug dat er 20.000 mensen zijn overleden bij Nintendo.
Avatar
Paul H. | 20 september 2015 21:59 | #256165
Reactie op post #256164 van Elm
Hij/zij doelt op het feit dat N1 spreekt over 20.000 mensenlevens die in het niet vallen vergeleken met Iwata's dood.
Avatar
Marcel | 20 september 2015 22:23 | #256166
Reactie op post #256162 van Kersenplukker
collapse
Het betreft hier de impact van de aardbeving op het bedrijf Nintendo. Die was kleiner dan het overlijden van Iwata, omdat er alleen een paar medewerkers licht gewond raakte. Een thema uit het artikel is stabiliteit en dat was voor het overlijden van Iwata eigenlijk de enige andere gebeurtenis die de stabliteit bedreigde. Nergens zeggen wij dat het overlijden van Iwata erger is dan het overlijden van 20.000 andere mensen door een natuurramp.

De dood van 1 tamelijk onbelangrijke man (Franz Ferdinand) heeft een grotere impact gehad op de afgelopen 100 jaar wereldgeschiedenis dan welke andere ramp, oorlog of slachtpartij dan ook. Het woord impact zegt dan ook weinig over slachtofferaantallen. Een theorie (Game Theory), politieke gebeurtenis (Val van de Muur) of uitvinding (PC) kan zonder meer een grotere 'impact' hebben dan grootschalig bloedvergieten. De ene kogel die Kennedy raakte had een veel grotere impact dan de tonnen munitie die in Vietnam gebruikt werd.
Avatar
ThanosReXXX | 20 september 2015 23:23 | #256168
Reactie op post #256166 van Marcel
collapse
Het valt je te prijzen dat je de moeite neemt om je artikel uit te leggen aan mensen die niet begrijpend kunnen lezen of in ieder geval niet in staat zijn om opmerkingen in de context van het geheel te zien, maar wellicht is het aan dovemansoren.

Je maakt echter wel één klein foutje in je betoog: aartshertog Franz Ferdinand was een directe afstammeling uit de Habsburg dynastie, één van de (zo niet DE) belangrijkste adellijke families in Europa met banden over bijna de gehele wereld.

En in die tijd betekende de regio ook veel meer dan nu, dus ook zijn rijk was wel degelijk van enig belang. Het is dan ook niet verwonderlijk dat door het uitschakelen van deze persoon een oorlog is begonnen.
Avatar
Marcel | 21 september 2015 00:25 | #256171
Reactie op post #256168 van ThanosReXXX
Daar heb je wel een goed punt. Hoewel hij zelf bijzonder weinig invloed had op de gang van zaken voor zijn dood. In het totale plaatje van de toenmalige wereldorde stelde hij als individu weinig voor, hoewel ook dat allemaal relatief is natuurlijk.
Avatar
iemand | 20 september 2015 23:45 | #256170
Reactie op post #256166 van Marcel
Het maakt niet uit of het wel of niet klopt. Het blijft respectloos, ongeacht de context. Ik snap best wat je bedoelt maar het komt gewoon verkeerd over. Verder vind ik het een goed stuk.
Avatar
Banjo | 20 september 2015 22:45 | #256167
collapse
Ik weet niet meer wat ik van het bedrijf moet vinden. Ik ben ruim twintig jaar een gigantische Nintendo fan geweest, maar die trouw is dit jaar ernstig aan het wankelen gebracht. Mede door valse beloftes die ze gedaan hebben, de achterlijke games uitbrengen waar bijna niemand op zit te wachten (Triforce Heroes, Federation Force, AC Amiibo Party, AC Happy Home Designer) En dan de games uitstellen die het najaar eigenlijk moesten ondersteunen voor de U.. Dat laatste is begrijpelijk, maar dan nog heel erg vervelend.
Hoe dan ook, ik ben zelf van plan een 'Nintendo Pauze' in te lasten na Xenoblade Chronicles X. Ik ga Starfox Zero en Zelda WiiU NIET direct kopen en ook de toekomstige Pokémon Z of wat de volgende versie ook is laat ik links liggen.
Ik ga in Januari een Xbox One halen met daarop een paar games.. En voorlopig wil ik me daar op richten.

En dan halverwege 2016, rond E3, zal ik eens zien wat Nintendo in huis heeft voor het jaar zelf en de jaren die gaan komen.
Avatar
SMS | 21 september 2015 18:06 | #256174
Reactie op post #256167 van Banjo
collapse
En de Nintendo "pauze" is een manier van boycotten, of is er gewoon geen interesse/vertrouwen in de Starfox en Zelda games?
Avatar
Martijn | 21 september 2015 19:06 | #256175
Reactie op post #256174 van SMS
Kan me er wel iets bij voorstellen, als je nadenkt over een Xbox One. Zelf vind ik dat systeem helemaal niks voor mij, maar als je daar meer op ziet uitkomen wat je bevalt, ben je mogelijk eerder geneigd daar je geld eerder aan uit te geven. Ik zou nooit een Xbox One kopen, maar daar gaat het nu niet om...

Nintendo heeft een paar rare keuzes gemaakt de afgelopen tijd. Niet iedereen vindt dat even leuk. Toch is het gras niet zozeer elders groener. Eén Wii U game minder verkopen zal Nintendo weinig boeien. Een boycot in je eentje is eigenlijk niet zo nuttig. Als er dan ook nog games uitkomen die je eigenlijk leuk leken, heb je daar jezelf het hardste mee.
Avatar
Banjo | 21 september 2015 19:30 | #256176
Reactie op post #256174 van SMS
collapse
Niet boycotten; Ze mogen gerust verder gaan op de manier waarop ze nu bezig zijn (Al zou dat niet heel erg slim zijn..)
Maar ik heb geen zin meer in de zoveelste Mario Bros, of Mario Party.. En de 2D DK games ben ik ook even zat. Ik denk dat ik gewoon Nintendo moe ben, ik speel immers al twintig jaar dezelfde games... Ik zoek een nieuwe uitdaging en die kan ik bij Nintendo niet (meer) vinden.

Splatoon was een leuke poging, maar tijdens het spelen merk ik toch dat shooters niet echt mijn ding zijn. Platformers en actie games zijn dat wel en ik zoek games die op een slimme en nieuwe/innovatieve manier gebruiken maken van dat genre.
Avatar
ThanosReXXX | 21 september 2015 20:36 | #256179
Reactie op post #256176 van Banjo
Tja, het is maar net hoe je het bekijkt: ik speel al op Nintendo consoles sinds de eerste hier uit kwam en dat is alweer bijna 30 jaar geleden en ik heb er nog steeds de grootste lol in.

Dezelfde genres en games zijn op alledrie de platformen in veelvoud te vinden. Sterker nog: aangezien de andere twee veel jonger zijn en er meer titels op uit zijn gekomen, zijn daar dus vele malen meer dezelfde soort games op uit gekomen.

Niet om het te misbruiken, maar het cliché van ontelbare shooters, racers, beat em ups en inmiddels ook sandbox games is ten dele zeker waar en Nintendo is dan toch een partij die daar met nieuwe interessante IP's zoals deze keer weer Splatoon, Wonderful 101 en toch ook Pikmin 3 weer een beetje variëteit in aan te brengen, om maar niet te spreken over een aantal zeer interessante games op de handheld systemen.

En zelfs in de gevestigde genres zijn ze vaak òf leidend (Mario Kart) òf vernieuwend (Smash Bros) dus tja, voor mij persoonlijk is er weinig om moe van te worden.

En begrijp me niet verkeerd: ik ben niet anti-Xbox of Playstation (ik speel ook shooters, race games en beat em ups, en zelfs hier en daar een sandbox game) en ik heb daar ook veel lol in, maar het is naar verhouding net zo veel van hetzelfde als bij Nintendo.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.