Nintendo begint distributie van NX ontwikkelsoftware Nieuws | 16 oktober 2015 14:37 | Auteur: Marcel | Bron: WSJ

Volgens The Wall Street Journal is Nintendo begonnen met de distributie van ontwikkelsoftware voor haar nieuwe platform.

Een van Satoru Iwata's laatste aankondigingen was de ontwikkeling van een nieuw gameplatform genaamd 'NX'. Hij kondigde het platform begin dit jaar aan en beloofde meer nieuws in 2016. The Wall Street Journal schrijft vandaag dat de 'NX' plannen nog steeds op schema liggen. Nintendo is volgens hen begonnen met het verspreiden van software voor ontwikkelaars. De 'NX' kan daardoor volgens WSJ in 2016 gelanceerd worden. Third-party developers kunnen met de ontwikkelsoftware bestaande games voor de 'NX' geschikt maken of volledig nieuwe games ontwikkelen.

Square Enix kondigde eerder dit jaar al aan dat ze plannen hebben om Dragon Quest naar de NX te brengen. Het werk aan dergelijke ports en games kan nu daadwerkelijk van start gaan.

Het is volgens The Wall Street Journal nog niet echt duidelijke welke vorm de NX-hardware precies krijgt. Volgens bronnen van WSJ betreft het een console en een aparte mobiele unit. De mobiele unit kan volgens hen in samenwerking met de console of los gebruikt worden. WSJ schrijft daarnaast dat Nintendo van plan is om 'industry-leading'' chips in de NX devices te gebruiken, omdat Nintendo na de Wii U lancering veel kritiek kreeg dat de console de concurrentie qua specificaties niet bij kon benen.
Next articleNintendo opent nieuwe website voor ontwikkelaars, spreekt over... Previous articleSquare Enix: "We weten dat de fans meer Dragon Quest-spellen...

Reacties van gebruikers

Avatar
Jordy B. | 16 oktober 2015 14:56 | #256730
collapse
Klinkt veel belovend. Ben benieuwd. Als die in 2016 uitgebracht wordt zie ik het nog steeds voor me dat Zelda er ook op gereleased wordt.
Avatar
Kaya | 16 oktober 2015 15:17 | #256731
Reactie op post #256730 van Jordy B.
Ja dat zou inderdaad wel kunnen, net zoals 10 jaar geleden
Avatar
yjahmesio | 16 oktober 2015 15:51 | #256733
Laat maar komen, geld staat klaar voor de NX.
Avatar
ThanosReXXX | 16 oktober 2015 16:13 | #256739
collapse
And so it begins...
Als dit klopt, dan zit ik er niet ver naast met mijn release prognose...

Industry leading tech of chip sets zou wel een hele grote plus zijn, maar dat zou dus ook een enòrme verandering voor Nintendo zelf betekenen, want dat hebben ze in recente decennia niet meer gedaan. De laatste leading consoles waren de NES en de SNES; daarna zijn ze op het concept van het gebruiken van oudere technologie om nieuwe ideeën mee te creëren overgestapt.

Ik ben wel erg benieuwd, maar op dat vlak houd ik toch even een slag om de arm want het zou zonde zijn om helemaal voor niets enthousiast te gaan worden. Maar op zich is The Wall Street Journal zeker geen onbetrouwbare bron, dus wie weet...
Avatar
yjahmesio | 16 oktober 2015 16:33 | #256743
Reactie op post #256739 van ThanosReXXX
collapse
Nintendo is sowieso zwaar aan het veranderen, Nintendo ip'de uitlenen vind ik al een hele verandering.

Nieuwe account systeem, wat ook op die van Sony en Microsoft gaat lijken. Dus sowieso wordt er veel verandert...
Avatar
ThanosReXXX | 16 oktober 2015 18:02 | #256750
Reactie op post #256743 van yjahmesio
Jawel, maar een nieuw account systeem en dergelijke implementeren op je console is wel even heel iets anders dan een complete bedrijfsfilosofie overhoop gooien die al jaren gehanteerd wordt en is dus in vergelijking slechts een kleinigheid.
Avatar
Captain-Retardo | 16 oktober 2015 18:37 | #256751
Reactie op post #256743 van yjahmesio
collapse
Ik dacht dat je Nintendo zo die hard volgde? Dan moet jij notabene toch wel weten dat Nintendo al meer dan 10 jaar terug IP'S uitleende.
Avatar
yjahmesio | 17 oktober 2015 06:05 | #256762
Reactie op post #256751 van Captain-Retardo
collapse
Precies dacht, denk maar lekker verder. ....
Avatar
Captain-Retardo | 17 oktober 2015 10:11 | #256763
Reactie op post #256762 van yjahmesio
collapse
Nou lijkt mij eerder een feit dat jou Nintendo kennis blijkbaar niet zo ver reikt dan jij voor doet komen.
Avatar
yjahmesio | 17 oktober 2015 13:47 | #256771
Reactie op post #256763 van Captain-Retardo
collapse
Voor doet komen? Dat jij het zo ziet betekent niet dat het zo is. Ik weet niks , ben alleen een fanboy, dit wil je toch horen, daar geil jij toch op. Waarom moet jij nou altijd op mij reageren, als jij dat niet op een normale manier kan doen laat me aub. En ga lekker verder spelen met jouw teletubie praktijken
Avatar
Captain-Retardo | 17 oktober 2015 15:37 | #256779
Reactie op post #256771 van yjahmesio
Je komt met dingen aanzetten die niet kloppen en ik hou niet van bullshit.
Avatar
SuperX | 16 oktober 2015 16:19 | #256740
Ik wordt steeds nieuwsgieriger naar de NX. Ik hoop dat we snel te horen krijgen wat de NX nou precies is.
Avatar
FalconPawnch | 16 oktober 2015 17:01 | #256746
"WSJ schrijft daarnaast dat Nintendo van plan is om 'industry-leading'' chips in de NX devices te gebruiken, omdat Nintendo na de Wii U lancering veel kritiek kreeg dat de console de concurrentie qua specificaties niet bij kon benen."

Ja dat kunnen ze wel zeggen maar ik zie Nintendo er wel weer voor aan om met chips te komen die nog nét kunnen voor de generatie waarin ze dan verkeren. Eerst specs zien, dan geloven.

Het zou wel een natte droom zijn voor velen wanneer nintendo het grafisch net zo goed gaat doen als Sony en Microsoft. Als ze dan ook nog daadwerkelijk games maken die tot hun recht komen dmv die chips dan zou het feestje compleet zijn.
Avatar
Stonedoll | 16 oktober 2015 20:18 | #256752
collapse
Als ik het laatste zo lees en het waar zou zijn, dan denk ik dat de NX een combi van 3/2DS en Wii U wordt. Een systeem met twee schermen (Wii U), met de tweede scherm als onafhankelijke controller (3/2DS). Dan zou je moeten denken aan een koppel/ontkoppel systeem. Razz Money

Dit is maar een gedachte, hoor. Wink
Avatar
ThanosReXXX | 16 oktober 2015 21:12 | #256754
Reactie op post #256752 van Stonedoll
collapse
Of een geavanceerde HD versie van de VMU unit uit de Dreamcast. Dat zou ook verklaren waarom er in het officiële statement gehint wordt naar mogelijk meerdere mobiele apparaten die aan de NX gekoppeld kunnen worden:
"The exact shape of the NX hardware isn't yet clear. People familiar with the development plans said Nintendo would likely include both a console and at least one mobile unit that could either be used in conjunction with the console or taken on the road for separate use. They also said Nintendo would aim to put industry-leading chips in the NX devices, after criticism that the Wii U's capabilities didn't match those of competitors."

Dat zet dus in die context gelijk de deur open voor meerdere "mobiele units"...
Avatar
Stonedoll | 16 oktober 2015 22:13 | #256755
Reactie op post #256754 van ThanosReXXX
collapse
Kun je het iets verduidelijken?
Avatar
ThanosReXXX | 16 oktober 2015 22:34 | #256757
Reactie op post #256755 van Stonedoll
Geen probleem, maar welk gedeelte?
Avatar
Demin | 17 oktober 2015 00:01 | #256760
Reactie op post #256755 van Stonedoll
collapse
Wat TheRealThanos probeert aan te geven is volgens mij heel simpel, hoor: (& correct me if I'm wrong)
Op basis van deze geruchten lijkt het of je 1 hoofdapparaat gaat hebben bij NX, vergelijkbaar met de huidige Wii U/PS4/XBONE consoles. Wat ze daar echter aan toe lijken te gaan voegen is een 2e apparaatje dat een soort van combinatie van de Wii U gamepad en een handheld gaat worden: de mobile unit. Als je die mobile unit koppelt aan het hoofdapparaat heb je in de basis gewoon een Wii U 2.0, maar als je de mobile unit los koppelt van het hoofdapparaat functioneert die zelfstandig als een nieuwe handheld die je als opvolger van de Gameboy/(3)DS kan zien.

En omdat de bron spreekt over ten minste 1 mobiele unit lijkt dat te impliceren dat er meer mobiele units aangesloten kunnen worden op het hoofdapparaat.
Avatar
ThanosReXXX | 17 oktober 2015 00:18 | #256761
Reactie op post #256760 van Demin
collapse
Yep, dat is het! Wink En daarmee lijkt het er op te duiden dat ze het gezeur om meerdere GamePads bij je console hebben opgelost. Maar goed, vooralsnog is dit niet meer dan een gerucht.
Avatar
Stonedoll | 17 oktober 2015 11:15 | #256765
Reactie op post #256761 van ThanosReXXX
collapse
Juist, maar niet om het een of ander maar dat bedoelde ik ook al met mijn eerste post..... Hahaha

Het gedeelte van de VSU begreep ik niet, ik heb namelijk de pijnlijke periode van de DreamCast niet meegemaakt..... Very Happy

Nu denk ik heel sterk dat ze 'Nintendo Extreme' met 'NX' bedoelen.....
Avatar
Demin | 17 oktober 2015 12:26 | #256767
Reactie op post #256765 van Stonedoll
Dan was googlen toch echt sneller geweest, heb ik zelf namelijk ook gedaan voor de zekerheid: Wikipedia artikel

Ziehier de VMU, een low tech versie van het mogelijke NX concept. De VMU was een extern opslagmedium dat als je het koppelde aan de Dreamcast ook als controller kon dienen en op zichzelf een minihandheld was als je de juiste spelletjes erop had gezet.

1024px-Sega-Dreamcast-VMU
Avatar
ThanosReXXX | 17 oktober 2015 14:54 | #256774
Reactie op post #256765 van Stonedoll
collapse
Dat was allerminst een pijnlijke periode, alleen het einde was treurig, maar het waren twee hele toffe jaren. (knuffelt zijn Dreamcast)
De Dreamcast was en is een geweldig apparaat met hele toffe games, die voor de verzamelaar en game fan nog steeds de moeite waard is om te kopen.

Je kan hem nu al voor 30 of 40 euro kopen, ze zijn meestal regio vrij en je kan er gewoon gedownloade backups op spelen zonder dat je met je console moet gaan knoeien.

En in die twee jaar zijn er meer games op uit gekomen dan nu in totaal op de Wii U, en daar zitten veel toppers tussen, dus misschien is het interessant om er eens naar te kijken. De graphics zijn gelijk aan en op sommige vlakken zelfs beter dan de GameCube/PS2, al helemaal als je een VGA box gebruikt zoals ik, waardoor het beeld zelfs op een full HD TV nog superstrak wordt, alsof je naar een PC monitor zit te kijken.

Ik zie in jouw eerste reactie wel wat vergelijkingen, maar het beschrijft voor mij geen VMU, maar die heeft Demin nu al gepost, dus dat hoef ik niet meer te doen.

Wat de naam NX betreft: ik denk niet dat je het moet zien als een afkorting en Nintendo Extreme klinkt in mijn oren ook vreselijk goedkoop. Het zal eerder staan voor een verbastering van Next, of als het wel een afkorting zou zijn en afgaande op alle geruchten die nu naar buiten komen zoals het gedeelde besturingssysteem over de console en handheld, dan denk ik eerder aan Nintendo Xperience, want dat is wat dit platform je te bieden heeft.

Maar geen van die dingen geldt feitelijk, want zoals we weten is NX gewoon een codenaam, net als bij alle vorige consoles. De N64 was Project Reality, De GameCube was Dolphin, de Wii was Revolution en de Wii U project Café. (over vreselijke namen gesproken)
Avatar
Demin | 17 oktober 2015 16:41 | #256782
Reactie op post #256774 van ThanosReXXX
collapse
Vooralsnog mag je er inderdaad gewoon van uit gaan dat NX een codenaam is die vervangen wordt op het moment dat de NX officieel onthuld wordt. Wat niet wegneemt dat ze er toch voor kunnen kiezen om de naam te houden, de NX is in combinatie met Nintendo's smartphone plannen best al vaak genoemd in main stream media. Als de naamsbekendheid al enigszins op gang is gekomen zou het niet een slimme zet zijn een nieuwe naam neer te zetten.

Zelf denk ik dat de code NX staat voor 'Nintendo X/cross(over)'. 'X' lijkt in Japan te staan voor crossover, denk maar aan "Mario Kart X Zelda", "Mario Kart X Animal Crossing", "FE x Shin Megami Tensei", "Professor Layton X Phoenix Wright: Ace Attorney" (later aangepast naar vs.), enz. Dit lijkt heel erg aan te sluiten op het Fusion concept dat er nu echt lijkt te gaan komen.
Avatar
ThanosReXXX | 18 oktober 2015 02:41 | #256788
Reactie op post #256782 van Demin
Dat zou dan voor het allereerst zijn dat ze een codenaam als uiteindelijke naam houden, en aangezien dat nog nooit is gebeurd, lijkt dat me heel sterk.
Nintendo Crossover is ook een vreselijke naam die ook niet lekker zal liggen in de markt maar gelukkig heeft Nintendo zelf al maanden geleden in een interview aangegeven dat dit niet de betekenis is van NX, en gelukkig maar.

"Als de naamsbekendheid al enigszins op gang is gekomen zou het niet een slimme zet zijn een nieuwe naam neer te zetten. "

Dat gebeurde bij alle andere consoles ook, maar die zijn uiteindelijk ook van naam veranderd.

Overigens komt de betekenis van X=crossover oorspronkelijk helemaal niet uit Japan, maar gewoon uit mijn land, the good old US of A... Wink (je ziet het ook heel veel in comics en dergelijke)

En het Fusion concept was overigens ook al ontkracht door Nintendo. De persoon die dat in de wereld heeft geholpen heeft voor zover ik weet ook expliciet aangegeven dat dit zijn idee was, en niet een gerucht of uitgelekt nieuws.

Er zitten ook een aantal dingen in het Fusion concept die totaal niet overeenkomen met alle geruchten die nu naar buiten komen en de plannen die Nintendo naar eigen zeggen heeft, dus dat zal het ook niet zijn.

Wat het dan wel is weet simpelweg niemand, dus het wordt gewoon nog even afwachten tot Nintendo zelf zover is om er iets meer over te vertellen... Wink
Avatar
Cyan | 16 oktober 2015 22:15 | #256756
collapse
Welp mynintendonews meldt dat andere nintedoforums met wat devs hebben gepraat met een dev kit en ze zeiden dit:

''[O]ne software demo included with the kit crunches so many polygons that it’s currently impossible to run at 60fps using a current-generation Intel (we’re assuming a Core i7 Skylake) CPU and a nearly top-of-the-line graphics card…''

ik hoop persoonlijk dat dit zo erg waar is Razz (misschien wel de duurste nintendo home console ooit?)
Avatar
ThanosReXXX | 16 oktober 2015 22:34 | #256758
Reactie op post #256756 van Cyan
collapse
Ja, las ik ook. Dat is deze:
http://mynintendonews.com/2015/10/16/report-dev-kits-suggests-nintendo-nx-likely-more-powerful-than-ps4-and-xbox-one/

En dat valt ook weer mooi samen met "third parties door Nintendo benaderd op E3 waren zeer enthousiast over het concept van de NX" en er was ook nog de achter gesloten deuren sessie.

En dan staat er ook nog in dat bericht: "major game publishing company based in the U.S."
Het zal toch niet... EA... ? Wink

Oh man, geruchten, geruchten en nog eens geruchten maar wat is er uiteindelijk waar?
Dat wordt toch nog een HELE lange wachttijd tot Nintendo uiteindelijk zelf wat van zich laat horen...
Avatar
Lieve Jongen | 17 oktober 2015 10:58 | #256764
Reactie op post #256758 van ThanosReXXX
collapse
Over de Wii U waren ze ook best enthousiast na de techdemo op de E3.
De NX mag dan wel erg krachtig zijn, als ie uitkomt zitten de PS4 en XBO op 350 euro met al een beste hoeveelheid (top) games. Nintendo moet dan niet boven de 400 euro gaan zitten én aantoonbaar third party hebben die fatsoenlijke games uitbrengen in de categorie als bv Witcher, Fall Out en Battlefield. Alleen dan kan het een succes worden, zeker als je in ogenschouw neemt dat in 2018 waarschijnlijk de opvolgers van de PS4 en XBO al klaar staan.
En als Nintendo er nu eens voor zou zorgen dat Pokémon naar de console komt maken ze een goede kans om succesvol te worden met de NX.
Avatar
Stonedoll | 17 oktober 2015 11:29 | #256766
Reactie op post #256764 van Lieve Jongen
Natuurlijk is thirdparty support leuk, maar dan moeten ze de gamers/consumenten overtuigen om het apparaat van Nintendo te kopen. Wat best lastig is na de blunders die Nintendo heeft gemaakt. Ze zouden dus beter hun Nintendo games kunnen uitbrengen op de 'NX' (Zelda, Starfox (let's face it), Pikmin 4), want daar heeft Nintendo ook moeite mee gehad op de Wii U. Ik zie, lees mijn eerdere posts en de reacties, een nieuwe F-zero ook als een erg toepasselijke game door het mobiele gedeelte.
Avatar
ThanosReXXX | 17 oktober 2015 15:27 | #256778
Reactie op post #256764 van Lieve Jongen
Dat zeg je precies goed: ze waren "best" enthousiast, maar niet héél enthousiast en enkel en alleen vòòr de camera. Achter de schermen begon de ellende al heel snel nadat de laatste stands op de E3 afgebroken waren...

Er waren zo goed als meteen al twijfels over de hardware en er is voor zover ik weet nog nooit zo'n extreem positief gerucht over naar buiten gekomen in combinatie met grote uitgevers.

EA, Activision en Ubisoft kijken in eerste instantie alleen naar hoeveel geld ze kunnen verdienen (uiteraard als bedrijf zijnde) en dan maakt de hardware niet eens zoveel uit, dat zie je maar aan hoeveel titels zij op de Wii uitbrachten. Wellicht niet allemaal toppers (alhoewel ik EA er wel bovenuit vind steken met een reeks echt heel goede titels, ondanks dat ik een hekel aan ze heb als bedrijf) maar ondanks dat waren ze ruim vertegenwoordigd.

De prijs van de console moet ook geen probleem zijn:
Zowel de Xbox One als de PS4 zijn echt niet zo krachtig als velen nu denken en zijn ook al weer een paar jaar oud. In PC termen is hun hardware alweer serieus verouderd en komen ze niet eens boven een mid range PC uit.

Het is dan ook helemaal niet zo moeilijk om nu aanzienlijk krachtigere hardware te krijgen voor een vergelijkbare of zelfs iets goedkopere prijs. Ze kopen tenslotte complete vrachtladingen componenten tegelijk en tegen inkoopprijzen, dus dat behoort zeker tot de reële mogelijkheden.
Avatar
Demin | 17 oktober 2015 16:43 | #256783
Dit bericht van de Wall Street Journal lijkt overigens erg goed aan te sluiten op een eerder gerucht:

He’s under strict NDA with Nintendo Japan
Informations are from march 2015, with some updates from june-july
He received a bunch of patents (some of them are publics now), info about what Nintendo is planning and a list of games potentially in development (some of them may or may not have been cancelled), third parties included
NX is a platform, not tied with a single device
Wii U is still in the picture thanks to good software results for games like Splatoon, will still be the main home console in 2016
3DS is a bit old, they’re planning of replacing it. Some games will still come out on it, but big projects are being moved on portable NX
With NX, Nintendo wants to create a platform where they can develop software for multiple devices with ease, from the home console to the portable to smartphone and tablets. They’ll have a big catalogue available for multiple platforms, with cross buy, cross saves and cross play, similar to what Microsoft is doing with Xbox One and PC thanks to Windows 10 (that allows to play many Xbox games on PC, which is also getting a bunch of ports from Xbone). Each platform will still have exclusive games
NNID is tied to the single device, but it will allow to share details between platforms, like friend list, contents, local coop games, etc. Thanks to the new membership program (the successor of Club Nintendo), we’ll benefit from the new Nintendo policies in terms of rewards
They’ll show the portable in spring 2016, will be out for the end of the year or spring 2017 max. Specs will be higher than PS Vita but nothing mindblowing, screen resolution should be 540p, considering 720p if costs go down. BC with 3DS was problematic
Wii U successor will not have an optical drive, which will be optional. It will sync with the portable (not obligatory). Specs won’t be super high, but close to PS4/X1 (doesn’t know how much, like with the portable this is still subject to change anyway). Cross games will look better on the home
Nintendo is focusing a lot on the anti-piracy system
Big focus on the OS as well. They hired people that worked for Google on Android, the guys who worked on the Gamecube OS and Wii U browser are there too. Optimized versions of the same OS for every NX platform (think, again, W10), each with its set of specific functions. Updates will come out at the same time, they’re focusing on making the OS blazing fast on every platform
The home console can connect with the portable to send to it its own version of the games you buy, will use the same tech as the Wii U-Wii U Gamepad streaming to do that, or the internet connection
The home will have bc with the Wii U. Gamepad should be compatible as a controller, considering selling it standalone. Can connect with the portable for offtv and bc. WiiMote compatibility is being considered too. As for support, since the new home won’t have an optical drive, they’re considering an external one. Also being considered NNID/eShop bc for titles bought on the eShop. Seems they’re considering digital games sharing too, but this bit is not perfectly clear
The portable will have its own internal memory, which will be expandable
There will be a complete overhaul of online infrastructures, but Nintendo is determined to hold successful operations as Miiverse, extending it even further and making it a central hub for communications by developers and a meeting place for players. It will be even more interactive with the ability to upload videos and screenshots in an integrated system and not dependent on the game
Voice chat and interactions between users will be revisited too, much will depend on the users age though, to protect the minors
The home will be out 6-12 months after the portable, creating the “NX system” that will allow Nintendo to better use their resources in games development
They approached third parties during E3. Capcom, Square-Enix, Ubisoft and Electronic Arts already have devkits. Dragon Quest, Final Fantasy, Sonic, F-Zero and Metroid are in development, doesn’t know if these are main episodes or spin offs. Zelda is currently a Wii U only title due to high development costs, but they can reconsider to have another big game at NX launch
Prices will be low, 200-300€ (for the home?), considering a bundle with both for no more than 500€
Many of these things will be discussed in future Nintendo Directs, which will have a different host in every market if Nintendo can’t find a new CEO by october
A new 3D Mario will be shown, along with a new Zelda trailer. Retro moved their project on NX, will not be unveiled before 10-18 months
They’ll talk about a new “Club Nintendo”, which will be in full function with NX
Considering making agreements with phone carriers in order to better manage applications like Miiverse, Club Nintendo and the ability to purchase software by phone. Some of these will be out by March 2016
Is everything set yet? Yes, but with Nintendo you’ll never know. If he has updates he will share them with us.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.