NX-demo niet mogelijk zonder 'cutting-edge' hardware Nieuws | 18 oktober 2015 02:25 | Auteur: Marcel | Bron: NintenGen / Mochizuki Takashi

De bron van het Wall Street Journal-artikel heeft iets meer achtergrondinformatie gegeven over de geruchtmakende 'industry leading' chips van de 'NX'.

Nintendo's nieuwste platform is beschikbaar, althans als je een game-ontwikkelaar bent. Deze week is Nintendo begonnen met de distributie van NX ontwikkelsoftware en heeft men een nieuwe website voor ontwikkelaars gelanceerd. Mochizuki Takashi van The Wall Street Journal wist als eerste het nieuws te melden. Net name zijn opmerking over 'industry leading' chips heeft veel los gemaakt. Nintendo had bij de ontwikkeling van de Wii en Wii U weinig oog voor de uiteindelijke processorkracht van de consoles, maar daar gaat mogelijk verandering in komen met de 'NX'. De website NintenGen besloot hem te vragen om extra informatie over de 'NX' hardware en of de console krachtiger is dan de PlayStation 4.

Mochizuki Takashi kan niet met zekerheid zeggen of de 'NX' beter is dan de PlayStation 4. Hij had wel andere aanvullende informatie over zijn uitspraken (vertaald):
"Een aantal mensen die de demo gezien hebben zeiden dat het onmogelijk is om wat ze hebben gezien draaiende te krijgen op een computer zonder 'cutting-edge' hardware of 'industry leading' chips. Ze wilden er echter verder niets over kwijt.

Het is ook belangrijk om te onthouden dat de uiteindelijke chip specificaties pas dichterbij de release bepaald gaan worden."


Eerder vandaag waren er al diverse geruchten dat tussen de NX-demo's die onderdeel zijn van de ontwikkelsoftware een interessant exemplaar te vinden was die veel processorkracht nodig heeft en dat ontwikkelaars over het algemeen positief gestemd zijn over de tot nu toe geleverde ontwikkelsoftware. Die geruchten hebben met de nieuwe uitspraken van Mochizuki Takashi een nieuwe wending gekregen.

De grote vraag is hoelang het duurt voor de NX-details op straat liggen. Nintendo probeert de details van het platform tot de onthulling in 2016 geheim te houden, maar nu ontwikkelaars hun bevindingen delen met journalisten is het nog maar de vraag of dat gaat lukken.



Ondanks dat het tegen de meeste verwachtingen in gaat, heeft Nintendo in 2016 de mogelijkheid om betere processors kan gebruiken zonder diep in de buidel te tasten of de prijs van de nieuwe hardware absurd hoog te maken. Volgend jaar beginnen de chip-fabrikanten met de levering van 16nm chips die koeler, kleiner en sneller zijn dan de huidige 28nm standaard. Ook de High Bandwidth Memory die AMD op dit moment exclusief gebruikt voor haar high-end Radeon Fury X grafische kaarten bereikt volgend jaar een groter publiek, omdat zowel Nvidia als Samsung naast AMD gebruik gaan maken van de nieuwe geheugenstandaard die betere prestaties kan leveren.

Als Nintendo voor de nieuwe technieken kiest, zoals de meeste industry watchers verwachten, dan ligt daar de sleutel om de PS4 en Xbox One bij te benen of zelfs te overtreffen.
Next articleamiibo-gids - Wave 9 en meer updates Previous articleNew Style Boutique 2 - Fashion Forward

Reacties van gebruikers

Avatar
FalconPawnch | 18 oktober 2015 04:08 | #256789
Ik ben benieuwd... voor mij hoeft het niet echt mooier te zijn dan de PS4 games. Ik vind ze mooi genoeg. Het duurt tegenwoordig al veel te lang om een game te ontwikkelen, mede vanwege graphical design. Hoe meer aandacht daaraan wordt gegeven, hoe langer het duurt voor je eindelijk een game hebt.

Toch kan ik niet wachten om een Zelda in super mooi HD te zien verschijnen met een realistisch tintje.
Avatar
Taken NL | 18 oktober 2015 08:43 | #256791
collapse
Nintendo moet er rekening mee houden dat tijdens de release van de NX de PS4 en Xbox One alweer minimaal drie jaar oud zijn, en naar alle waarschijnlijkheid alweer dicht tegen een aankondiging van een nieuwe console aanzitten.

Als Nintendo men een speciaal stukje hardware komt, die ook nog eens een een stuk krachtiger is dan de huidige generatie, dan kan de NX de volgende generatie ook nog een tijd mee draaien.

Als de Playstation V en Xbox Two (om ze zo maar te noemen) uitkomen draaien ze de begin periode niet op hun maximale vermogen en de NX wel, daardoor zou de NX lang kunnen rekenen op third party suport, en zullen er zelfs ports van de NX naar andere consoles komen voor de verandering.
Avatar
wessel7 | 18 oktober 2015 09:37 | #256792
Reactie op post #256791 van Taken NL
collapse
Ik denk niet dat de PS4 en de XBone snel een opvolger krijgen, want weet je, die dingen doen het veel beter dan de Wii U
Avatar
Taken NL | 18 oktober 2015 09:54 | #256793
Reactie op post #256792 van wessel7
collapse
Er zit tegenwoordig nog maar een kleine zeven jaar tussen een nieuwe console, en ja ze doen het beter dan de Wii U, maar wat gaat de NX en Steam Machine doen!

Op dit moment concurreren Microsoft en Sony tegen elkaar met een huidige console, maar als daar een nieuwe console bij komt die zelfs in de volgende generatie nog een tijd mee kan draaien, dan zullen ze beiden de aandacht moeten trekken voor het lagertermijn om zo NX en NX verkopen kopen uit te stellen.
Avatar
djdadream | 18 oktober 2015 11:10 | #256798
Reactie op post #256793 van Taken NL
collapse
Maar games worden duurder om te maken, elke keer als een nieuwe console uit komt. En nu gaan al steeds een aantal gamer ontwikkelaars zich steeds meer richten om mobiele games. Ik denk wel eens dat de PS4 en de XBOX ONE 10 jaar zullen vol maken, misschien wel nog langer.

Game engins (weet niet of ik het goed schrijf), kunnen ook nog eens meer kracht uit een console toveren.
Avatar
FalconPawnch | 18 oktober 2015 12:06 | #256800
Reactie op post #256798 van djdadream
collapse
gamer ontwikkelaars... lol, snap je t zelf ook?
Avatar
djdadream | 19 oktober 2015 09:16 | #256827
Reactie op post #256800 van FalconPawnch
Als jij over elke spelfout gaat zeiken, wouw, goed zo knul! Niet iedereen is goed in grammatica. Lekker blijven afzeiken met zo een opmerkingen, en je komt ver in je leven!
Avatar
Lieve Jongen | 18 oktober 2015 14:25 | #256806
Reactie op post #256798 van djdadream
Tien jaar gaat echt niet gebeuren. Zowel de XBox One als de PS4 zijn vanaf 349 euro te koop en er wordt toch geld mee verdiend. De gebruikte hardware is niet oud maar zeker niet nieuw om vanaf dag 1 winstgevend te kunnen zijn. Gevolg is dat na tien jaar elke budget smartphone rondjes draait om beide consoles. Eind 2018 komen de opvolgers uit om weer mee te kunnen doen want de voorsprong van de PC wordt anders enorm.
Avatar
ThanosReXXX | 18 oktober 2015 17:29 | #256816
Reactie op post #256791 van Taken NL
Ik denk niet dat de twee anderen zo kort na de bekendmaking dan wel de release van Nintendo's nieuwe console alweer met iets nieuws gaan komen.

Beiden hebben de consoles met aanzienlijke verliezen verkocht en ondanks dat het nu goed gaat (vooral met Sony) betekent dat niet dat ze over een jaar of twee al weer met wat nieuws komen.

Microsoft sowieso niet: http://gamerant.com/xbox-one-10-year-lifecycle/ en vanuit interviews met officiële medewerkers komt meestal een cyclus van 8 jaar naar voren:
http://www.techradar.com/news/gaming/consoles/next-xbox-release-date-news-and-rumors-1266462 (even naar beneden scrollen naar het kopje "What does this mean for the Next Xbox?" )

Het is sowieso nog maar de vraag of er nog echte, traditionele consoles na deze generatie komen: http://www.itproportal.com/2015/03/23/twitch-ceo-xbox-one-ps4-last-games-consoles/, https://www.youtube.com/watch?v=y8Je0Oy9lwk, http://www.cnet.com/news/why-xbox-one-and-ps4-may-be-the-final-generation-of-consoles/ en http://www.fool.com/investing/general/2014/04/26/the-playstation-4-could-be-sonys-last-video-game-c.aspx

Er is zelfs een zéér reële mogelijkheid dat Microsoft er helemaal mee stopt en wellicht vanaf de Xbox One weer terug gaat naar PC games, sowieso als het ligt aan de investeerders, maar ook vanuit de organisatie zelf komen zulke geluiden. De cross-play mogelijkheden met Windows 10 duiden daar ook al enigszins op: http://www.gamesindustry.biz/articles/2013-08-28-xbox-one-the-last-microsoft-console
Avatar
Banjo | 18 oktober 2015 10:09 | #256794
Ik moet het nog zien. Ik ga de console in elk geval niet direct aanschaffen.
Avatar
yjahmesio | 18 oktober 2015 10:34 | #256795
collapse
Dus Nintendo gaat terug naar hun roots, Nintendo now you playing with power...
Avatar
SuperX | 18 oktober 2015 10:49 | #256796
Reactie op post #256795 van yjahmesio
collapse
...Super Power!
Avatar
yjahmesio | 18 oktober 2015 11:28 | #256799
Reactie op post #256796 van SuperX
collapse
Ik heb een gevoel dat Nintendo met een 4k console komt. Vooral omdat miyamoto zei dat hij pikmin in 4k zou willen maken. Pikmin 4k als launch titel , nieuwe Mario game zelda en retro studio's game , dat ik pas super powerrrrrr.
Avatar
wessel7 | 18 oktober 2015 12:34 | #256803
Reactie op post #256799 van yjahmesio
collapse
De wereld is nog lang niet klaar voor 4K gaming, de meeste games draaien nog geeneens op 1080p en 60fps en veel mensen hebben nog geen 4K TV, dus op 4K gaming kun je nog wel ff wachten.
Avatar
yjahmesio | 18 oktober 2015 12:44 | #256804
Reactie op post #256803 van wessel7
collapse
Misschien dat Nintendo de nx futere prof maakt, maar je weet het natuurlijk nooit, ik vind het gewoon apart dat miyamoto dat zei. Nieuwste technologie chips kan zomaar een 4k graphics kaart zijn, maar het zijn nog geruchten dus afwachten.

Ik denk eerlijk gezegd ook niet, dat Nintendo met een 4k grafische kaart komt, want dat wordt dan een dure console
Avatar
Lieve Jongen | 18 oktober 2015 14:29 | #256807
Reactie op post #256804 van yjahmesio
collapse
Maak van die dure console maar een hele dure console Smile Zelfs voor een PC die vloeiend 4k met 60 fps kan draaien betaal je de hoofdprijs.
Als de NX 20% krachtiger is dan de huidige generatie en dezelfde verkoopprijs heeft moet het wel gaan lukken, mits ze ook 3rd party binnenhalen. Hopelijk gaan ze wel van PC architectuur uit zoals MS en Sony, anders kost het porten teveel tijd.
Avatar
yjahmesio | 18 oktober 2015 16:44 | #256812
Reactie op post #256807 van Lieve Jongen
Volgens mij is het al bevestigd dat de NX een X86 chip gaat gebruiken, anders had je vast al gehoord, lijkt mij sterk dat thirdpartys enthousiast zouden zijn, als Nintendo weer wat anders ging doen.
Avatar
ThanosReXXX | 18 oktober 2015 20:26 | #256821
Reactie op post #256807 van Lieve Jongen
collapse
Slechts 20% krachtiger zou lachwekkend weinig zijn; de Wii U was al ruim 50% krachtiger dan de Xbox360, dus een NX die maar zo weinig voorsprong zou hebben op de Xbox One/PS4 dat zou een instant fail zijn en dat klopt ook niet met wat er nu allemaal naar buiten komt over krachtige hardware en dergelijke.
Avatar
raceneus | 19 oktober 2015 13:59 | #256832
Reactie op post #256821 van ThanosReXXX
collapse
Slechts 20% krachtiger zou inderdaad lachwekkend zijn, omdat dit betekent dat het 5x zo zwak is...(120%)50% krachtiger is twee keer zo zwak...(150%)

Weet je toevallig ook vergelijkbare de cijfers van de ps4 en xbox one ten opzichte van xbox 360? Ik lees ook vaak dat het verschil tussen de wii u en ps4 en xbox one in kracht wordt overdreven...
Avatar
ThanosReXXX | 19 oktober 2015 15:00 | #256835
Reactie op post #256832 van raceneus
Dat van die percentages had ik iets anders moeten formuleren, maar het komt ook omdat ik nog steeds in het Engels denk en dan klopt het wel. Het is natuurlijk correct dat het totaal 120 of 150% is, maar wij zeggen simpelweg "50 percent more" want die 100% is er al, dus het gaat alleen om het percentage dat daar bovenop komt, ergo: 50% meer buiten de reeds aanwezige 100. Vandaar ook de toevoeging van de term krachtiger en niet 50% zwakker zodat ook duidelijk is wat er wordt bedoeld... Wink

wat betreft het verschil tussen de consoles: voor zover ik weet is het grofweg 4 à 5 keer zo sterk. (de GPU) en het geheugen is ongeveer 16x zo groot. De PS4 heeft een iets krachtigere CPU dan de Xbox One, maar de kracht is niet overdreven, ondanks dat ze in vergelijking met een moderne game PC niet verder komen dan mid-range.

De Wii U is in vergelijking met de Wii ongeveer 16x krachtiger, maar grofweg slechts 1,6x de kracht van de Xbox360 en 1,4x de kracht van de PS3, alhoewel dat in de praktijk niet letterlijk zo gezien kan worden omdat de consoles anders werken: de Xbox360 en PS3 zijn CPU-based en de Wii U is GPU-based.

Dat gezegd hebbende: met de huidige Xbox en Playstation is het verschil enorm.
Avatar
ThanosReXXX | 18 oktober 2015 17:10 | #256815
Reactie op post #256799 van yjahmesio
collapse
Dat is gewoon een wens die hij uitsprak, niet meer en niet minder. Daaraan kan je niet gaan hangen dat hij een 4K console van de NX maakt. Iedereen spreekt wel eens een wens uit, maar dat betekent niet dat dit ook gaat gebeuren.

De opmerking is ook uit de context gehaald. Het was meer in de zin van: wat zou u nog eens een keer willen maken? En het antwoord was een Pikmin game in 4K.

En zoals ook gezegd door wessel7 is de wereld nog lang niet klaar voor 4K gaming, laat staan ontwikkelaars en console fabrikanten. Laat ze eerst maar eens 1080p 60fps native voor alle games onder de knie krijgen en dan komt daarna pas weer de volgende stap.
Avatar
yjahmesio | 18 oktober 2015 18:48 | #256819
Reactie op post #256815 van ThanosReXXX
collapse
Ik snap dat het een wens is, maar wat als Nintendo denkt we moeten de NX zo maken, dat als de volgende Sony en Microsoft console uitkomen, niet weer achter de feiten aan lopen. Dan zouden zij toch de NX future proof kunnen maken, zodat Nintendo niet weer in deze zelfde situatie komt, als bij de WiiU.

Dat de wereld nog niet klaar voor is, betekent niet dat zij geen console kunnen maken, die 4K ready is. Begrijp mij niet verkeerd he, ik zeg niet dat het gaat gebeuren, sterker nog ik verwacht het echt niet. Ik denk zelf dat ze voor 1080p 60fps gaan,heb dat trouwens al een keer gehoord, dat Nintendo met de NX elke game makkelijk op 1080p 60fps gaat kunnen draaien. Maar met die nieuwe directeur weet je het nooit natuurlijk, ik zelf denk dat het slimmer is om de NX future proof te maken, omdat over paar jaar weer een nieuwe Sony of Microsoft console kan verwachten...
Avatar
ThanosReXXX | 19 oktober 2015 01:44 | #256823
Reactie op post #256819 van yjahmesio
De kans dat zowel Microsoft als Sony nog een console gaan maken zoals we die nu kennen is redelijk klein en al helemaal niet binnen een paar jaar (zie ook de links die ik postte in reactie #256816) en ook als ze volledig overgaan op streaming game services, waar het alle schijn van heeft, dan is een 4K standaard nog lang niet haalbaar, want zelfs in landen waar wel goed internet is, heeft lang niet iedereen een verbinding die zo een grote bandbreedte aankan, laat staan stabiel draaiend kan garanderen.

De ontwikkelingen zouden dan de komende 3 à 4 jaar enorm snel moeten gaan en heel Nederland zou dan voorzien moeten worden van zware glasvezelnetwerken, iets dat simpelweg niet gaat gebeuren. Nintendo is de enige van de drie die als core business het maken van consoles heeft, en dat maakt de kans aanzienlijk groter dat zij straks als enige partij volwaardige consoles blijven maken en de andere twee dus zoals gezegd meer overgaan op GaaS (Gaming as a Service) middels een kleine netwerkbox gekoppeld aan je TV die alles via streams naar binnen trekt.

Dat zal, gezien mijn eerdere opmerking over het netwerk hier (maar zeker ook in andere landen) de komende jaren nog steeds gefocust zijn op full HD streams, tenzij ze daar een oplossing voor verzinnen die niet per sé volledig afhankelijk is van glasvezel of een zwaar netwerk. Dat kan deels met compressie methodes, maar dan heb je toch weer zwaardere hardware aan het einde van die kabel nodig om dat signaal om te zetten, wat verre van ideaal en ook duur is.

De enige andere oplossing is fysieke media met 4K content, maar ook daar neigt de toekomst niet naar omdat de andere twee partijen steeds meer naar digitaal aanbieden gaan, dus lijkt het er erg op dat game discs in de nabije toekomst in ieder geval op die twee consoles steeds zeldzamer zullen worden, en dan kom je met 4K dus weer terug bij het online/streaming probleem...

Nee, future proof maken hoeft absoluut niet met 4K functionaliteit. De PS4 heeft dat ook en er wordt nagenoeg geen gebruik van gemaakt. Het is meer een overbodige luxe dan dat het iets toevoegt, voor nu tenminste.

Misschien bij de NX2... Wink
Avatar
N_fan | 18 oktober 2015 15:02 | #256808
Reactie op post #256796 van SuperX
Unlimited power!
Avatar
FalconPawnch | 18 oktober 2015 12:08 | #256801
Reactie op post #256795 van yjahmesio
collapse
terug naar haar roots, which are? Niet high end graphics en cutting-edge chips.
Avatar
yjahmesio | 18 oktober 2015 12:19 | #256802
Reactie op post #256801 van FalconPawnch
Nou vroeger met de nes snes n64 gamecube, had Nintendo vaak beste graphics....Dus terug naar hun roots
Avatar
ThanosReXXX | 18 oktober 2015 16:57 | #256813
Reactie op post #256801 van FalconPawnch
collapse
In het 8bit en 16bit tijdperk was Nintendo heer en meester in de console industrie. De slogan "now you're playing with power" komt ook uit die tijd.


En de GameCube was ook krachtiger dan de PS2 en op sommige vlakken zelfs beter dan de originele Xbox. (o.a. op het gebied van lighting (lichtval) en translucency/transparancy (doorschijnendheid/transparantie) effects)
Avatar
yjahmesio | 18 oktober 2015 18:39 | #256818
Reactie op post #256813 van ThanosReXXX
collapse
Precies, maar misschien heeft hij die tijd niet meegemaakt. Now you playing with power, die slogan had Nintendo nooit moeten opgeven eigenlijk....
Avatar
ThanosReXXX | 18 oktober 2015 19:00 | #256820
Reactie op post #256818 van yjahmesio
You're... Wink
Avatar
FalconPawnch | 19 oktober 2015 12:44 | #256830
Reactie op post #256818 van yjahmesio
collapse
Even ter info: ik ben 28. Ik ben opgegroeid met alles van Nintendo vanaf de NES en de Gameboy. Vroeger was Nintendo misschien beter qua graphics maar toen boeiden die nog niet zo... Alles was pixelart. hoe wil je daar nou de mooiste in zijn? Het ging toen puur om de gameplay. pas sinds de 3D consoles zijn de grafische krachten van consoles een punt. Voorheen was het gewoon iets dat redelijk moest zijn zodat het duidelijk was wat dat hoopje pixels voor moest stellen.
Avatar
Martijn | 19 oktober 2015 14:22 | #256833
Reactie op post #256830 van FalconPawnch
collapse
Dat heeft vanaf het allereerste begin uitgemaakt. Toen de Nes kwam waren games wat mensen van Atari kenden: simpele grote blokken, vaak zowat abstract, meestal op één scherm. Met de Nes kwam al een eerste verbetering: je kon zien wat dingen voor moesten stellen en de mogelijkheden waren groter. Steeds vaker hadden games wat meer verhaal dan dat het alleen om een zo hoog mogelijk aantal punten ging.

Toen al begonnen graphics elkaar te overtreffen. De vroege Nes games waren minder mooi dan de latere. Vervolgens kwam de Super Nintendo, welke de eerder uitgebrachte Sega Megadrive moest overtreffen. Eén van de spannendste tijden in videogame geschiedenis, aangezien het vrij gelijk opging. Dit was de originele strijd om het betere systeem, vaak de "Console Wars" genoemd. Vroege Super Nintendo games werden op hun beurt weer technisch ingehaald door latere Super Nintendo games.

Het is onzin eerdere graphics af te doen als simpele pixelart, want het heeft altijd een rol gespeeld. Men verkocht destijds vaak de Nes om een Super Nintendo te kopen, welke vooral betere graphics had. Terugkijkend vind ik de graphics van de N64 vaak het lelijkst, omdat alles een polygoon was, maar destijds waren het baanbrekende graphics. Het is altijd makkelijk praten over een periode die voorbij is, maar op dat moment was dat het beste dat er was. Is altijd zo geweest en zal mogelijk altijd zo blijven.
Avatar
ThanosReXXX | 19 oktober 2015 16:13 | #256838
Reactie op post #256833 van Martijn
collapse
Tja, daar heb je zeker een punt. Toen de N64 pas uitkwam was het geweldig, en sommige games zijn nog steeds tof, maar de meeste hebben de tand des tijds lang niet zo goed weerstaan als de 8 en 16bit games.

Overigens denk ik wel dat die nog een extra boost hebben gekregen omdat 2D nog heel lang in gebruik was op handhelds, lang nadat consoles al op 3D waren overgegaan.

Overigens waren de graphics op de originele Playstation wel lelijker dan die van de N64. Dat zeg ik niet als Sony hater, maar in objectieve zin: veel minder anti-aliasing, minder stabiele textures en tijdens het bewegen continu dat vreselijke "heat sink effect" (dat dwarrelende/golvende beeld, net zoals de zichtbare luchtstromen boven een heet wegdek) Hier kan je dat goed zien:

(vanaf 6min25sec)

Alles dwarrelt; de muren, de grond textures enz. De 3D graphics op de Playstation waren allesbehalve stabiel. 3D op de N64 daarentegen was heel rustig en strak.
Avatar
Martijn | 19 oktober 2015 21:45 | #256847
Reactie op post #256838 van ThanosReXXX
collapse
Dat klopt, maar gelukkig beperkte ik mijn verhaal even tot Nintendo en hoe graphics er destijds wel degelijk toe deden. Het was in die tijd het hoogst haalbare en met vlagen zelfs revolutionair.

De Playstation was dan ook een 32-bit console, terwijl de N64 een 64-bit console was. Dan nog had de N64 een groot aantal nadelen ten opzichte van de Playstation, waardoor Sony beter uit deze strijd kwam. De games waren niet zozeer mooier op de N64, al was het beeld vaak wel stabieler en rustiger om naar te kijken. Dit verschilde ook in de manier waarop beide apparaten met textures omgingen.

In films zagen we bij de overgang naar computer gegenereerde beelden ook veel dingen die destijds misschien geweldig leken, maar intussen lachwekkend slecht ogen. Hoewel er een aantal zeer knap gemaakte films die tand des tijds goed heeft doorstaan, zijn er ook een heleboel films die niet meer om aan te zien zijn. Dat gevoel heb ik vaak bij veel Playstation 1 en N64 games. Het was een periode van veel onderzoeken en uitproberen.
Avatar
ThanosReXXX | 19 oktober 2015 22:52 | #256851
Reactie op post #256847 van Martijn
collapse
Het verschil tussen de N64 en de PSX was niet zo simpel; het was sowieso niet volledig 64bit, althans het werd amper gebruikt omdat er in de praktijk andere zaken bij kwamen kijken, dus het verschil was kleiner dan je denkt. Het voordeel dat Nintendo had was dat ze destijds samenwerkten met de mensen van Silicon Graphics, die destijds zo'n beetje de Rolls Royce op het gebied van grafische werkstations vervaardigden en zij hebben geholpen met de N64.
Hier een interessante discussie over de techniek op een tech forum, mocht het je interesseren:
http://electronics.stackexchange.com/questions/50991/what-was-the-advantage-of-a-64-bit-processor-in-the-n64
Of het mooier was is aan de ene kant een kwestie van smaak, maar aan de andere kant is estethiek en een rustig en strak beeld ook objectief te beoordelen, in ieder geval als zijnde beter dan.

Het enige voordeel dat de PSX had was het opslagmedium, wat zeker een enorme plus was voor de kwaliteit van het geluid en de muziek en wat ook meer ruimte bood voor game assets, maar vaker dan niet werd het grootste gedeelte gebruikt voor intro videos en cut scenes, die zover in kwaliteit verschilden met de games zelf, dat daar toch voor een deel afbreuk aan werd gedaan.

En dan dat in-game heat sink effect waar ik het eerder over had:
https://www.reddit.com/comments/bkedc/heres_a_question_why_do_3d_models_on_the_ps1_tend/
Heeft o.a. te maken met een bottleneck in de processor van de PSX in combinatie met het laden/herberekenen van de textures, iets waar de N64 totaal geen last van had.
Avatar
Martijn | 20 oktober 2015 11:18 | #256856
Reactie op post #256851 van ThanosReXXX
collapse
Op zich wist ik het, maar bedankt voor een veel langere versie. Ik wilde het puur technische verhaal graag een beetje vermijden. Beide systemen waren inderdaad heel verschillend.

De formule van beide apparaten leek ten gunste van de Playstation veel beter aan te slaan. Eigenlijk is Nintendo daar al van zijn voetstuk gevallen. Ze sloegen terug maar het werd nooit meer zo groots als vóór 1996. De Wii kwam nog het dichtste in de buurt, maar tegelijk was dat apparaat zo anders dat het eigenlijk een eigen markt had, naast de Playstation 3 en Xbox360.

Benieuwd wat de NX gaat doen, wanneer die verschijnt. Zou het weer een tree hoger op de ladder zijn? We zullen zien.
Avatar
ThanosReXXX | 20 oktober 2015 14:32 | #256863
Reactie op post #256856 van Martijn
collapse
Het was niet zozeer de formule maar met name de inzet van de niet onaanzienlijke marketing machine van Sony, die technisch zwakkere hardware beter en interessanter liet lijken, en ze hadden veel meer software en deden veel meer moeite om third party support binnen te krijgen. Die marketing campagne richtte zich met name op Nintendo's enige zwakke punt destijds: de nadelen van de cartridge en Sony had, zoals we nu allemaal weten, natuurlijk ook alle baat bij het promoten van de cd als opslagmedium. Dat gezegd hebbende: Nintendo zou (helaas tot op de dag van vandaag) nog iets kunnen leren van de marketing technieken van Sony.

Maar laten we wel hopen dat Nintendo op zijn minst weer een tree hoger komt, of liever gezegd: dat moet wel het uitgangspunt zijn van Nintendo. Het zal zeker geen Dreamcast situatie worden, zoals zoveel slecht geïnformeerde mensen denken en tot vervelens toe blijven roepen, maar het zou er niet makkelijker op worden voor Nintendo en het zou natuurlijk ook jammer zijn van het geïnvesteerde geld, maar we zullen zien. Fingers crossed... Wink
Avatar
raceneus | 20 oktober 2015 16:52 | #256866
Reactie op post #256863 van ThanosReXXX
collapse
kan je mij ook vertellen waarom jij niet de situatie niet vergelijkbaar vindt met die van de Dreamcast?
Avatar
ThanosReXXX | 20 oktober 2015 19:29 | #256872
Reactie op post #256866 van raceneus
Ja hoor, dat wil ik best doen, alleen even een kleine correctie:
Ik VIND het niet alleen, het is FEITELIJK niet dezelfde situatie, en ook experts hebben zich hier al meerdere malen over uitgelaten, maar helaas is "Nintendo gaat de Dreamcast achterna" in de volksmond al net zo populair geworden als "Nintendo is doomed" wat overigens gewoon twee smaken van hetzelfde flauwekul-ijsje zijn...

Ik hoop dat je het niet erg vindt, maar ik ga je even verwijzen naar het verhaaltje dat ik over exact ditzelfde onderwerp schreef op Tweakers, anders dan moet ik nog eens een keer het hele verhaal vertellen en nòg een enorme lap tekst hiertussen al deze reacties is misschien een beetje teveel van het goede, dus ik wil je graag uitnodigen naar onderstaande link te gaan:
http://tweakers.net/nieuws/105823/gerucht-nintendo-nx-wordt-hybride-met-krachtige-chips.html?showReaction=7959637#r_7959637

Stuur maar een PM als je daarna nog vragen hebt. Wink
Avatar
raceneus | 20 oktober 2015 19:05 | #256870
Reactie op post #256863 van ThanosReXXX
collapse
Oh, over het feit dat Sony kon pronken met het gebruik van dics ten opzichte van de Nintendo64: de 3do was de 1ste console die gebruik maakte van discs, maar heeft hier verder geen voordeel uit gehaald...
Avatar
ThanosReXXX | 20 oktober 2015 19:32 | #256873
Reactie op post #256870 van raceneus
Dat mag dan wel zo zijn, maar Sony is altijd de allergrootste promotor geweest van de CD, nadat ze het originele idee van Philips min of meer hebben overgenomen en verbeterd, inclusief de bijbehorende CD-spelers. En Sony had natuurlijk ook zijn muziek business, dus die was niet enkel beperkt tot consoles, anders moeten we de Sega Saturn, de CDI en de andere CD-based consoles er ook bij gaan halen...
Avatar
koekiemonster | 20 oktober 2015 23:13 | #256878
Reactie op post #256870 van raceneus
collapse
Amiga cd32, of anders nog cdi of megacd.
3do was overigens een geweldig platform.
Avatar
ThanosReXXX | 20 oktober 2015 23:59 | #256879
Reactie op post #256878 van koekiemonster
Verrek, de Mega/SegaCD en CD32; die was ik nog vergeten. Die laatste heb ik hier zelfs nog ergens in de kast staan...
Avatar
ThanosReXXX | 19 oktober 2015 15:48 | #256837
Reactie op post #256830 van FalconPawnch
Vroeger was Nintendo misschien beter qua graphics maar toen boeiden die nog niet zo... Alles was pixelart. .... Het ging toen puur om de gameplay. pas sinds de 3D consoles zijn de grafische krachten van consoles een punt. Voorheen was het gewoon iets dat redelijk moest zijn zodat het duidelijk was wat dat hoopje pixels voor moest stellen.


Dat is sowieso niet correct, maar MVG is daar ook al op in gegaan. Ik wil er alleen nog aan toe voegen dat jouw kijk daarop toch anders is omdat zowel hij en ik meerdere jaren ouder dan jij zijn dus jij hebt de tijd van de NES niet helemaal live mee gemaakt, en in die tijd was de NES het summum van home consoles. Daarvoor hadden we alleen maar Pong en Atari, dus grafisch gezien was het een enorme stap vooruit. Datzelfde gold voor de SNES, die ook weer het maximale uit de destijds beschikbare hardware haalde.

Consoles zijn altijd al met elkaar in gevecht geweest over graphics en de strijd tussen Nintendo en Sega is daar wel het meest beroemde voorbeeld van. En wat te denken van bijvoorbeeld de Donkey Kong games op de SNES? Ging dat niet om graphics? Toch wel. Dat waren destijds graphics die nog niet eerder gezien waren (laat staan mogelijk waren) en waar je destijds, om maar eens een term van een ex-N1 lid te gebruiken, compleet van werd weggeblazen.

Nee, je zit er toch echt naast. Graphics zijn altijd een ding geweest en zullen dat altijd blijven.

Het is overigens wel grappig om te zien dat die zogeheten pixel art nu in de huidige tijd onderhand weer een compleet eigen genre gecreëerd heeft omdat je steeds meer van dat soort games terug ziet komen, alleen nu is het zogenaamd niet meer "lelijk" maar stylistisch... Wink
Avatar
Martijn | 19 oktober 2015 14:30 | #256834
Reactie op post #256818 van yjahmesio
collapse
Waren ze wel het bekendste mee. Ze hebben daarna nooit een betere slogan gehad. Eerlijk gezegd kan ik er geen opnoemen. "Now You're Playing with Power!!" is de enige die in mijn geheugen is blijven hangen.

Geen idee of het nu nog zou werken, maar destijds werkte het uitstekend! Very Happy
Avatar
yjahmesio | 20 oktober 2015 07:49 | #256854
Reactie op post #256834 van Martijn
collapse
Precies! !!

Sony heeft het Power gedeelte overgenomen, zij hebben nu al twee generaties de krachtigste console.

Weet jij toevallig vanaf wanneer Sony en Nintendo uit elkaar zijn gegaan? Was dat voor de ps1? Want Nintendo Was vroeger wel van kracht, en toen nam Sony het over.

Die slogan van ps4 is wel grappig, greatness await, alleen jammer dat je lang moet wachten. ......
Avatar
Martijn | 20 oktober 2015 11:04 | #256855
Reactie op post #256854 van yjahmesio
Het was Nintendo tegen Sega, een strijd die Nintendo won, waarna Sega continu slechte keuzes bleef maken. Hun grootste succes bleef de Megadrive, waarna ze nooit meer direct konden concurreren met Nintendo. Het veld lag dus open voor een nieuwe uitdager, in de vorm van de Playstation.

Tijdens de Super Nintendo hadden Nintendo en Sony samengewerkt aan een add-on voor de Super Nintendo, die het mogelijk maakte CD's op de Snes te draaien. De samenwerking liep echter stuk. Het apparaat genaamd Playstation werd door Sony uitgebouwd tot volwaardige eigen console, mét CD ondersteuning.

De Playstation deed het veel beter dan de N64 en kende ook veel meer titels. Er was meer opslagruimte op de CD's en het programmeren was makkelijker. Veel van Nintendo's en Sega's eerdere 3rd party's stapten over op Playstation. Had de samenwerking met Sony anders gelopen, dan had het gamelandschap er mogelijk heel anders uitgezien. Of het beter had geweest zullen we echter nooit weten.

Sony had de kracht niet zozeer overgenomen, maar wist met de Playstation meer mogelijkheden uit het systeem te halen. Deze sloegen ook beter aan bij het grote publiek. Hier bleek Nintendo niet goed tegenop te kunnen. De Gamecube was sterker dan de Playstation 2, maar toen had Playstation een veel betere reputatie bij zowel de consument als andere ontwikkelaars. Toen kwam ook nog de Xbox erbij om mee te concurreren en werd het voor Nintendo nog lastiger enige positie te behouden.

Sony kwam er dus bij in de strijd van Playstation tegen Nintendo 64. De volgende generatie werd dat Playstation 2 tegen Gamecube tegen Xbox.
Avatar
Martijn | 19 oktober 2015 15:24 | #256836
Reactie op post #256813 van ThanosReXXX
Uit volledig nostalgisch gevoel hoor ik de oude reclames van Nintendo liever met de stem van Hans Hoekman, de stem van Dommel. Very Happy Nog een paar reclames:



0 spelbeelden, maar volledig gehyped toen. Was Nintendo op TV, dan keek je. Komt uit een tijd dat Nintendo op het hoogst van zijn populariteit was:

Avatar
CyberMonkey | 18 oktober 2015 16:12 | #256810
collapse
Klinkt best goed, maar de kans dat ik de NX meteen bij de release ga halen is erg klein. Dat had ik namelijk wel bij de Wii U gedaan en daar had ik er achteraf best wel spijt van.. In het eerste levensjaar van de Wii U kwamen er nauwelijks goede games uit en de third party support verdween snel, waardoor ik gedwongen was om een PS3 te kopen voor de goede third party games die ik wilde spelen.

Onder andere Smash en Mario Kart maken veel goed, maar toch weet ik niet of de Wii U mijn geld wel echt waard is geweest (vooral als straks blijkt dat de NX backwards compatibility heeft). Ik wil dit keer echt zekerheid hebben voordat ik weer honderden Euro's uitgeef en daarom wacht ik eerst minstens een jaartje voordat ik de NX aanschaf. Bovendien begint de library van de PS4 ook steeds beter te worden en ik heb maar geld voor 1 nieuwe console volgend jaar..
Avatar
FalconPawnch | 19 oktober 2015 12:46 | #256831
Reactie op post #256810 van CyberMonkey
Ach, bij mij is het idee hetzelfde maar zodra er een game gereleased wordt die ik hoe dan ook moet hebben dan koop ik het toch wel weer...
Avatar
Hyrule-Warrior | 18 oktober 2015 16:12 | #256811
Ik wilde nog PS4 gaan kopen. Misschien is dat nu niet meer nodig en wie weet.. krijgen wij ook nog mooie games zoals SFV, uncharted, en velen anderen zoals de PS4 games.
Avatar
ThanosReXXX | 18 oktober 2015 17:02 | #256814
Al ben ik redelijk enthousiast aan het worden gezien de nu uitkomende geruchten, ik ga sowieso nog een slag om de arm houden en ik denk dat het voor ons allemaal nuttig is om te onthouden dat dev kits ook vaak krachtiger zijn dan een uiteindelijke console, omdat dev kits de onbewerkte onderdelen van een game (die in eerste instantie nog vaak op de PC worden gecreëerd en bewerkt) moeten kunnen verwerken en daarna wordt er aan fine-tuning gedaan om het op de console te kunnen laten draaien.

Een dev kit kan software zowel onder als boven de specs van een console draaien en als zodanig kan je daarmee een game precies zo afstellen dat hij op de uiteindelijke console prima kan draaien.

Dat zou dus ook in kunnen houden dat die fantastische demo die sommigen zouden hebben gezien die niet op huidige consoles zou kunnen draaien, simpelweg een demo is die de maximale kracht van de dev kit laat zien, maar dat hoeft niet per sé te betekenen dat de uiteindelijke console ook exact diezelfde demo op dezelfde manier zou kunnen draaien.

Je moet het eigenlijk eerder zien als een stukje marketing of reclame richting uitgevers en ontwikkelaars: "kijk eens hoe krachtig onze dev kit is en wat hij allemaal kan". Daarmee haal je partijen binnen, maar die moeten dan vervolgens zelf aan de slag om ook zo iets moois te kunnen creëren.

Ik ben overigens wel benieuwd naar die demo, vraag me af of we die ooit te zien krijgen, maar ik vrees van niet. Het is puur voor de ontwikkelaars.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.