Project Zero: Maiden of Black Water Review | 19 oktober 2015 16:00 | Auteur: Jeroen K.

De combinatie van horrorgames en Nintendo-consoles blijft een vreemde. Resident Evil 4 wordt gezien als één van de beste games voor de GameCube en de serie kwam later met Resident Evil Revelations als (tijdelijk) exclusief spel voor de Nintendo 3DS. Bij de lancering van de Wii U was de grootste third-party exclusive ook al een horrorgame: ZombiU. Nu krijgt Nintendo met Project Zero: Maiden of Black Water wederom een grote horrorgame. Een garantie voor succes?

"Once thought of as a place only the dead could enter,
even now it attracts those who wish to end their lifes"

Mt. Hikami
Het toneel voor vrijwel alle spanning en actie in de game is Mt. Hikami. Deze berg is behoorlijk groot en ligt zo ongeveer naast de plaats waar Hisoka en Yuri wonen. De natuurlijke schoonheid en plantaardige wonderen van de berg maakten het zelfs bijna tot toeristisch oord, maar het plan ging niet door en mysterieus genoeg is de inmiddels altijd mistige en donkere berg nu getransformeerd in een zelfmoordresort. De meeste tochten richting de vervloekte berg maak je als hoofdpersonage Yuri Kozukata, maar soms speel je als Miu Hinasaki of Ren Hojo. De belangrijkste vraag is echter waarom deze personen toch steeds weer terugkeren naar die afschuwelijke berg?

pz1

Yuri, Miu en Ren
De drie hoofdpersonages zijn geen normale personen, maar hebben al meer ervaring met de onderwereld dan jij als speler. Yuri heeft in haar jonge jaren een tragisch incident overleefd en kan sindsdien geesten en gebeurtenissen uit het verleden waarnemen. Tijdens een zelfmoordpoging werd ze gestopt door Hisoka, bij wie ze nu in de antiekwinkel verblijft. Ren, een andere inwoner van dit antiekwinkeltje, schrijft verhalen en zocht voor inspiratie naar postmortem foto's, niet wetende welke wereld hij daarmee zou instappen. Miu kwam in aanraking met de berg tijdens de zoektocht naar haar moeder, maar heeft al lange tijd de vaardigheid om geesten te kunnen zien en gedachten te kunnen lezen van mensen die ze aanraakt. Deze drie achtergrondverhalen lopen door in de episodes die je speelt en zorgen voor gezonde variatie in de hoofdverhaallijn.

Gameplay
Wanneer je met één van deze personages de berg betreedt, is de Camera Obscura je grootste vriend. De gameplay is grofweg in twee delen op te splitsen. Allereerst is er de search mode. Het grootste deel van de tijd loop of ren je rond over de paden van de berg, pak je voorwerpen op of volg je schaduwen uit het verleden, die je vertellen welke richting je op moet (ook wel shadow reading genoemd). Met een klik op de X-knop schakel je over naar de photo mode. Hier gebruik je de gyroscopische aspecten van de Wii U GamePad en/of de rechter analoge stick om te richten en maak je foto's om vijandige geesten schade toe te brengen. Hier zit zelfs een gedachte achter: met een mes kun je een geest niet raken, want dan zou je recht door hem heen gaan. De straling van deze speciale camera kan de doden echter wel raken.

pz2

De Camera Obscura bewapen je met een lens en een filmrol. Filmrolletjes zijn er in verschillende vormen, van zwak tot steeds sterker. Ze raken telkens op als je ze gebruikt en de betere rolletjes vind je minder vaak dan de zwakkere. De lenzen hebben allemaal een andere vaardigheid, zoals het vertragen van geesten of het verhogen van de toegebrachte schade. Zowel de camera als de afzonderlijke lenzen kun je blijven verbeteren met de punten die je in eerdere levels behaald hebt. Als je geesten gaat beschieten met de camera, kun je ze weliswaar raken, maar blijf je niet erg krachtig. Vooral in gevecht met meerdere vijanden ga je veel geraakt worden, maar gelukkig zijn er veel voorwerpen om jezelf mee te genezen. De belangrijkste tactiek in de strijd is die van de Fatal Frame. Wacht tot een vijand je aanvalt en maak tijdens zijn aanval een foto om hem te counteren, waarmee je tevens de mogelijkheid krijgt om in korte tijd onbeperkt foto's te maken - zonder dat je de camera hoeft op te laden tussendoor. Dit type camera-gameplay leent zich uitstekend voor de game: het is traag en zwak, waardoor je ook tijdens actiemomenten de spanning goed voelt.

Vreemde Snuiters
Hoewel Miu en Yuri vooral uit eigenbelang de berg betreden, merkt Ren op dat zich op de berg vreemde praktijken afspelen. Zijn onderzoek doet hem geloven dat de man met de antwoorden een vreemde folklorist is. Keiji Watarai, zoals hij heet, is op de berg zelf gaan wonen in The Veiled House: een huis dat soms zichtbaar is en later weer mysterieus verdwijnt, gevangen tussen de onderwereld en echte wereld. Misschien weet Kunihiko Aso meer, de man die de Camera Obscura ontwikkeld heeft? De snelheid van de gameplay is precies goed en neemt je mee door het verhaal, steeds wat meer van de duistere praktijken onthullend.

"Their dark gaze awakens suicidal thoughts within any who find themselves on Mt. Hikami"

Mt. Hikami blijkt niet zonder reden zo'n beruchte zelfmoordplaats. Op de berg verschijnen vaak geesten van Shrine Maidens, die de rol van begeleider hadden voor degenen die hun levens wilden beëindigen, voordat ze op brute wijze vermoord werden. Het verliezen van hun fysieke gesteldheid is echter geen reden om hun taak niet meer uit te voeren. Nu nemen ze de fysieke vorm van een bergbezoeker over om hem te 'helpen' bij zelfmoord. Levenden die de berg betreden mogen deze dan ook niet levend verlaten, maar ze moeten 'terugkeren naar het water van de berg'. Het 'pure' water van de berg loopt door naar de onderwereld, waar het 'zwart water' wordt.

"Black Water, the waters of death which poured out from the Netherworld"

De taak van een Shrine Maiden is geen eenvoudige, ook niet als dode Shrine Maiden. Ze moeten immers alle gevoelens, gedachten en pijn van degenen die zelfmoord komen plegen opnemen in hun hart. Om hen te beschermen tegen het zwarte water worden Shrine Maidens in Caskets geplaatst, zodat de Pillars stand houden en het zwarte water niet overstroomt. Vanaf dit moment komen onze helden in het verhaal. De Pillars zijn aangetast en moeten versterkt worden met vers bloed. Een Shrine Maiden kan een Pillar worden door onder de fundamenten van een gebouw begraven te worden, ervoor zorgend dat het zwarte water niet overstroomt en dat de grens tussen de onderwereld en fysieke wereld in tact blijft. Deze informatie haal je niet alleen uit de verschillende cutscènes maar wordt juist versterkt door allerlei notities die je overal tegenkomt. Het spel geeft je opzettelijk niet al te veel informatie waardoor je zelf langzaam het overkoepelende verhaal ontdekt en tegen het einde van het spel alle puzzelstukjes samenvoegt.

pz3

Vooral een strijd tegen jezelf
Lopend over de berg, merk je dat alles traag gaat. Hierin verschilt de Project Zero-serie fundamenteel van die andere grote horrorserie, Resident Evil, die een stuk meer op actie gericht is. Buiten loop je vrij vaak door de regen en omdat het water extra veel geesten aantrekt, moet je altijd op je hoede zijn. Geesten kondigen hun komst niet aan en staan vaak ineens voor of achter je, waardoor je snel moet handelen. Het spel kent een hele boel verschillende geesten en je zult echt niet altijd gemakkelijke geesten tegenkomen. De variatie aan vijanden is één van de sterkste punten uit het spel. Je hebt nooit het gevoel dat je te veel vijanden tegenkomt en bijna alle gevechten voelen speciaal aan, omdat je nog niet zo snel klaar bent met de gemiddelde fotosessie. Dit heeft er niet alleen mee te maken dat gevechten lang duren, maar ook dat je door de lens van je camera niet zo'n breed zicht hebt, waardoor beweeggrage vijanden zomaar achter je kunnen staan. Ook het oppakken van voorwerpen is een spannende bezigheid. Terwijl je dit doet kun je gegrepen worden door de hand van een geest. Vooral de mooi ontworpen wereld en sfeervolle muziek dragen bij aan het horrorelement, samen met de logge besturing van je personage en de bizarre praktijken die op de berg plaatsvinden. Het is jammer dat je later in het spel nogmaals langs paden moet lopen waar je al eerder geweest brengt, want dit maakt het spel echt minder eng.

Filmpjes
Na het doden van een geest heb je de mogelijkheid om in zijn verleden te kijken. Deze filmpjes zijn in zwart-witbeeld ontworpen en tonen verschrikkelijke beelden, zoals Miu's ontvoering door ontelbaar veel geestenarmen, Fuyuhi's laatste momenten waarin ze bezeten door een Shrine Maiden zelfmoord pleegt of de genocide op de Shrine Maidens door de vuurman. De filmpjes maken vooral indruk in combinatie met het ongelooflijke verhaal dat erachter zit en komen net als de verhaallijn zelf echt goed tot hun recht als jij je als speler inleeft in het verhaal. Naast deze filmpjes uit het verleden kent het spel ook normale, kleurrijkere cutscènes.

pz4

Ayane
Als je het spel hebt uitgespeeld, kun je een tweede verhaallijn volgen. Hierin speel je als Ayane, die een zoektocht op touw zet naar haar verdwenen vriendin Tsumugi. Ze is geen personage uit de Project Zero-serie, maar is een gastpersonage uit de Dead or Alive-serie. Ayane heeft geen Camera Obscura en kan geesten geen schade toebrengen, maar kan een paarse draad volgen om achter een verdwenen persoon aan te gaan. Ze mag niet gezien worden door geesten, waardoor de nadruk van haar verhaallijn meer op stealth-gameplay komt te liggen. Als je toch gezien wordt, kun je geesten nog wel tijdelijk verblinden. De sterkste punten van de hoofdverhaallijn zijn helaas niet aanwezig in deze episodes en wat mij betreft had dit niet in de game aanwezig hoeven zijn, maar het kan leuk zijn om nog door te spelen wanneer je het spel al hebt uitgespeeld.

Conclusie
Drie interessante hoofdpersonen op een vervloekte berg? Het concept klinkt al als een plan dat niet kan mislukken en blijkt ook uitstekend te werken. De gameplay en tevens de angstige momenten zijn verdeeld over search mode en photo mode, die allebei erg goed werken. Het sterke verhaal wordt zowel verteld door mooie cutscènes als door informatie die je via verschillende notities vindt. Naast het verhaal, waarin de dood thematisch centraal staat, dragen ook de prachtige omgevingen van Mt. Hikami en achtergrondgeluid bij aan het horrorelement in het spel. Helaas merk je tegen het einde van het spel dat gewenning ervoor zorgt dat het spel wat minder eng wordt. Gelukkig gebeurt dat op het moment dat het verhaal wat belangrijker dan de actie wordt, waardoor je heel gedreven blijft om door te spelen en de verrassingen van de berg te ontdekken. Als je Ayane's tweede verhaallijn niet meerekent, heb je met Project Zero: Maiden of Black Water misschien wel het perfecte horrorspel in handen.
9,4
N1-score
  • + Interessante personages op een interessante locatie
  • + Drie verhaallijnen zorgen voor een mooie variatie
  • + Gameplay werkt perfect en is erg beangstigend
  • + Een intrigerend overkoepelend verhaal
  • + De dood als goed uitgewerkt centraal thema
  • + Mooie cutscènes en achtergrondnotities
  • + Geweldige ambiance: goede muzikale achtergrond en mooie omgevingen
  • + Grote variatie aan vijanden
  • - Gewenning maakt de game wat minder eng
  • - Ayane's verhaallijn is overbodig
Next articleTweede golf van Animal Crossing-amiibo-kaarten heeft releasedatum... Previous articleamiibo-gids - Wave 9 en meer updates

Reacties van gebruikers

Avatar
Duncan | 19 oktober 2015 16:30 | #256839
collapse
Waarom heb ik nu geen WiiU Crying

Het zou mij niet verbazen dat het verhaal in deze game is geïnspireerd door het zelfmoordresort van Mt. Fuji. Op Youtube staan er een paar interessante filmpjes over als je zoekt op "Japan suicide forest".

Goede review btw!
Avatar
wessel7 | 19 oktober 2015 16:34 | #256840
Reactie op post #256839 van Duncan
Kopen dan! Wink
Avatar
Echelon | 19 oktober 2015 17:09 | #256841
Staat al maanden in de Pre-order. Super veel zin in Smile
Avatar
Hyrule-Warrior | 19 oktober 2015 17:44 | #256842
Zo!! Een 9.4 is een high score. Bijna evenveel als Skyward Sword. Dit spel is gewoon voor mij gemaakt. Smile
Avatar
Jordy B. | 19 oktober 2015 20:58 | #256845
collapse
Jullie score is wel een uitschieter vergeleken de rest zeg, ik weet het niet zo. Lees veel negatiefs.
Avatar
Jeroen K. | 19 oktober 2015 21:14 | #256846
Reactie op post #256845 van Jordy B.
De reviews zijn heel wisselend en dat had ik van tevoren al wel aan zien komen. De game is een typisch traditionele Japanse horrorgame en zal niet iedereen kunnen interesseren door die eigenzinnige stijl. Als het type spel je wel ligt heb je met deze game echt een fantastisch spel in handen. Ik zou iedereen in elk geval adviseren om de demoversie uit te proberen via de eShop. Na de proloog en eerste episode weet je wel of je het een leuk spel zult vinden.
Avatar
jorden1506 | 21 oktober 2015 14:57 | #256897
Reactie op post #256845 van Jordy B.
De game wordt nu al voor de helft afgekraakt omdat de "sexy" outfits uit de game zijn gehaald
Avatar
KWOWW | 19 oktober 2015 22:10 | #256850
IK heb echt zoveel zin in deze game kan niet wachten tot volgende week vrijdag

By the way:
Hoewel Miu en Yuki vooral uit eigenbelang de berg betreden


Moet Yuki geen Yuri zijn?
Avatar
FalconPawnch | 20 oktober 2015 03:17 | #256853
collapse
Yuki zou wel beter zijn ipv een mannennaam...
Avatar
skull kid | 20 oktober 2015 14:32 | #256861
Reactie op post #256853 van FalconPawnch
Ook voor een mannelijk personage? :p

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Project Zero: Maiden of Black Water

Platform: Wii U
Genre: Survival horror
Ontwikkelaar: Koei Tecmo / Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 30 oktober 2015

Screenshots