Mario & Luigi: Paper Jam Bros. Review | 01 december 2015 21:20 | Auteur: Patrick

Mario & Luigi: Paper Jam Bros. was misschien wel de meest verrassende Nintendo-titel op de E3. Stilletjes werd de game geïntroduceerd en direct daarna verdween hij weer op de achtergrond door al het geschreeuw van Super Mario Maker. Nintendo zette op de E3 wel een speelbare demo neer en onze eerste momenten voelden gelijk vertrouwd aan. De game stond daarnaast op de planning voor 2016 totdat Nintendo in oktober ineens bekendmaakte dat we al in december aan de slag zouden kunnen met Mario & Luigi. Dat moment is bijna aangebroken. Wij zijn ondertussen druk aan de slag gegaan met dit nieuwe role-playing avontuur met maar liefst twee keer Mario in de hoofdrol. Hoe vergaat het Paper Mario in de 3D-wereld van Mario & Luigi?

Mario & Luigi: Paper Jam Bros. is een cross-over tussen de Mario & Luigi en de Paper Mario-reeks en is net als zijn voorgangers een rollenspel. Je bestuurt Mario en Luigi over een grote spelwereld. Op de spelwereld kom je allerlei handlangers van Bowser tegen, die je vervolgens in turn-based gevechten af moet maken. In de basis is dit meer een Mario & Luigi-game dan een Paper Mario-game. De toevoeging van Paper Mario als speelbaar personage is echter wel een leuke en brengt veel nieuwe gameplay-elementen met zich mee. Een opvallende verandering is de mogelijkheid om overal je progressie te kunnen saven. Dit is handig maar zorgt er wel voor dat je minder goed hoeft na te denken wat je volgende stappen worden en dat is jammer. Voorheen moest je - typerend voor de serie - wel eens een stukje teruglopen om het spel op te slaan voordat je aan een baasgevecht begon. Gelukkig mag de bekende flauwe Mario & Luigi-humor ook dit keer niet ontbreken. Er zitten weer voldoende lachwekkende momenten in en Luigi is nog altijd het vaakst de klos. Zo wordt hij in dit deel zelfs belachelijk gemaakt met “The Year of Luigi”.



Watskescheurt?!?
Bij het opruimen van een kamer stoot Luigi per ongeluk een boek van een schap af. Dit boek blijkt magische krachten te hebben en bij het openvallen verlaten Paper Mario en allerlei andere papieren varianten van bekende vrienden en vijanden het boek. Plots ontstaat er overal chaos doordat niemand snapt wat er aan de hand is. Zo blijkt dat er nu ineens twee Bowsers zijn, twee Princess Peaches en ook zijn er veel papieren Toads en Goomba’s in de 3D-wereld van Mario & Luigi terechtgekomen. Al snel worden de beide Peaches gekidnapt door de Bowsers. Aan Mario & Luigi de taak om de beide prinsessen uit de penarie te redden en de werelden weer recht te zetten. Hierin worden ze al snel bijgestaan door de papieren versie van Mario. Het verhaal is verder erg rechtlijnig en niet echt heel erg boeiend. Het zorgt voor een rode draad door het spel heen maar komt niet echt van de grond. Het verhaal is duidelijk geen aandachtspunt geweest.

Op de grote open wereld is weer voldoende te beleven. Ditmaal loop je met drie personages rond in plaats van twee en dat is in het begin wel even wennen. Je bestuurt Mario zoals gewoonlijk met de A-knop, Luigi met de B-knop en Paper Mario met de Y-knop. Met de X-knop springt je team tegelijk maar dat is niet altijd hoog genoeg. Het na elkaar indrukken van de A-, B- en Y-knop ga je dan ook vaak doen. Net als in voorgaande delen mag de hamer niet ontbreken en door met alle personages achter elkaar tegen een obstakel te slaan, lukt het je om bijvoorbeeld in nieuwe gebieden te komen. Paper Mario kan gebruikt worden als tussenstuk voor Mario en Luigi om verre plekken te bereiken. Daarnaast kan de papieren loodgieter met zijn dunne uiterlijk plekken bereiken waar Mario en Luigi nooit hadden kunnen komen. Dit werkt prima en het zijn leuke toevoegingen, maar toch had Nintendo hier meer mee kunnen doen. De plekken waar het dunne uiterlijk van Paper Mario echt goed gebruikt wordt, zijn schaars.

21


Red de Toads
De vervelendste toevoeging in Paper Jam Bros. zijn de missies om papieren Toads te redden. Deze missies zijn in het begin wel leuk en je komt ze gaandeweg steeds vaker tegen. Op dat moment kom je erachter dat er weinig variatie inzit, maar je moet ze halen om verder te komen in het spel. Deze missies spelen zich niet af op de gewoonlijke wereld en dat doet afbreuk aan de snelheid die in het spel zit. Je wordt even uit de normale omgeving getrokken en in een kopie gezet waarop je vervolgens Toads moet redden. Er zijn bijzonder veel van dit soort missies en je hebt ze na tien keer eigenlijk wel gezien. Nintendo weet hierin niet voldoende variatie brengen om het interessant te houden en dat een gemiste kans. De missies zouden prima tot hun recht komen als mini-games maar door de prominente rol om verder te kunnen komen kunnen zijn ze een zeer matige toevoeging.

Verder kun je net als in de voorgaande delen voorwerpen gebruiken in gevechten. Daarnaast kun je Mario, Luigi en Paper Mario buiten gevechten om aankleden met nieuwe sterkere hamers, schoenen en overalls. De personages krijgen ervaringspunten na battles en worden daardoor steeds sterker. Een nieuwe toevoeging op dit gebied zijn de Battle Cards. Zo kun je met verdiende sterrenpunten speciale kaarten inzetten die verschillende uitwerkingen hebben. Zo zijn er kaarten die je team tijdelijk sterker maken en zijn er kaarten die schade toedienen aan de vijanden. Dit mechaniek voegt net weer wat diepgang toe aan het toch al uitgebreide gevechtssysteem. De sterrenpunten verdien je door aanvallen uit te voeren en dat gebeurt zodoende op een passieve manier wat verder goed werkt.

12


Papier hier! Papier hier!
Mario & Luigi-games kenmerken zich door het actieve gevechtssysteem. Het is belangrijk goed op te letten hoe de vijand aanvalt. Je kunt alle schade voorkomen door op het juiste moment te springen of met de hamer te slaan. Dit geldt ook voor aanvallen: door op het juiste moment op de juiste knoppen te drukken deel je een extra hard pak slaag uit. Het is dus niet alleen maar aanvallen selecteren en afwachten. Dit systeem werkt nog altijd goed. Sommige vijanden zijn zwak en makkelijk te blokkeren, terwijl andere sterk zijn en onregelmatig aanvallen. Dit zorgt ervoor dat je continu moet blijven opletten want het kan zo gedaan zijn. De makers hebben echter wel een extra verdediging toegevoegd. Zo kun je aanvallen blokkeren door in gevechten op de X-knop te drukken, waardoor je minder schade pakt. Die toevoeging had achterwege gelaten kunnen worden, maar in combinatie met de Battle Cards kan dit mechaniek toch interessant zijn omdat bepaalde Battle Cards de block perfectioneren zodat je één of meerdere keren geen schade toegediend krijgt.

Het gevechtssysteem van Mario & Luigi: Paper Jam Bros. is door de bijgekomen Paper Mario op een unieke manier verbeterd. De toevoeging van een derde personage betekent dat er naast de bekende duo-aanvallen ook triple-aanvallen mogelijk zijn. Mario, Luigi en Paper Mario vallen de vijanden hierin op allerlei rare manieren aan. Een triple-aanval wordt gestart met het platslaan van de Goomba's of Koopa's met een grote papieren hamer. Vervolgens bewerk je het platgeslagen gespuis met tennisballen of hang je ze aan een vlieger om ze vervolgens van grote hoogte tegen de vlakte te slaan. De nieuwe aanvallen zijn leuk en krachtig en ga je geheid vaak gebruiken. Er zijn redelijk veel verschillende mogelijkheden om het interessant te houden. De toevoeging van Paper Mario aan de gevechten is een zeer welkom.

24


Papieren bazen
De baasgevechten zijn erg goed opgebouwd. Iedere baas is moeilijk en vaak ben je net niet sterk genoeg om een baas de eerste keer aan te kunnen. De bazen kennen veel verschillende aanvallen en de papieren en 3D-varianten zijn vaak erg verschillend. In sommige gevallen kom je deze los van elkaar tegen en soms zijn ze beide in één baasgevecht ondergebracht. Daarnaast worden de bazen extra boos zodra ze bijna het loodje leggen. Op dit moment worden de gevechten pas echt intens. Als je een paar foutjes maakt, kan een baasgevecht zo in het voordeel van de vijand uitvallen. Het actieve gevechtssysteem komt hiermee wederom bijzonder goed uit de verf.

Tot slot heb je nog de reusachtige Papercraft Battles. In deze battles vecht je met gigantische papieren varianten van Mario en Luigi tegen gigantische varianten van verschillende baddies. Nadat het gevecht start moet je je gigantische Mario eerst opladen met een ritmisch spelletje wat niets toevoegt aan het geheel. Vervolgens ga je op oorlogspad om alle vijanden, klein en groot, een kopje kleiner te maken. Uiteindelijk kom je dan uit bij een gigantische eindbaas en is het je taak om deze uit te schakelen door er verschillende keren op te springen. Hoe verder je in het spel komt, hoe moeilijker deze gevechten en dat maakt het een leuke toevoeging. Op het ritmische stukje na dan.

20


Graphics en geluid
Ten opzichte van Mario & Luigi: Dream Team Bros. is er grafisch niet veel veranderd in dit vervolg. Zodoende kunnen we weer genieten van vrolijke en kleurrijke omgevingen. Iedere omgeving heeft bepaalde kenmerken. Zo verken je een bos, kun je over uitgestrekte grasvelden rennen en mag een gebied aan het water niet ontbreken. Het is alleen jammer dat je het gevoel krijgt dat je dit allemaal al eens eerder gezien hebt. Als je eerdere Mario & Luigi-games gespeeld hebt, zijn de gebieden erg herkenbaar en dat is in dit geval niet positief. Het enige wat dan weer wel uniek aanvoelt aan het uiterlijk van de speelwereld, zijn de toegevoegde papieren onderdelen. Zo laat Nintendo de invloed van de papieren wereld overal terugkomen en dit komt goed tot zijn recht. Qua geluid is er verder weinig op of aan te merken. De bekende geluidseffecten zijn terug en de muziek past goed bij de setting. Paper Jam Bros. doet op dit gebied niets bijzonder maar ook niets slecht.



Conclusie
Mario & Luigi: Paper Jam Bros. is een prima vervolg in de Mario & Luigi-reeks. Alles aan de game ademt Mario & Luigi uit en zodoende ontbreekt ook de typische flauwe humor niet. Paper Mario als speelbaar personage is een leuke toevoeging en vooral de aanvallen die ze hiermee bedacht hebben zijn erg vermakelijk en vooral ook nieuw. Toch voelt de gehele game aan als meer van hetzelfde. Dit is niet per se verkeerd, maar Nintendo had meer uit deze cross-over kunnen halen. Zo had Nintendo veel meer met het dunne uiterlijk van Paper Mario kunnen doen. Het verhaal komt daarnaast ook niet echt van de grond en de toegevoegde missies waarin je Toads moet redden zijn saai, repetitief en helaas noodzakelijk. De baasgevechten daarentegen zijn lekker moeilijk en het gehele gevechtssysteem werkt als vanouds. De toevoeging van papieren varianten van alle vijanden is leuk. Het vergaat de papieren variant van Mario dan ook prima in de grote 3D-wereld van Mario & Luigi. Wellicht is het de volgende keer de tijd voor Mario & Luigi om eens langs te komen in de papieren wereld van Paper Mario.
7,5
N1-score
  • + Paper Mario voegt leuke aanvallen toe
  • + Typische Mario & Luigi-humor ontbreekt niet
  • + Baasgevechten zijn lekker moeilijk
  • - Meer van hetzelfde
  • - Missies zijn saai en repetitief
  • - Verhaal niet echt interessant
Next articleKnokkende panda's in launchtrailer Kung Fu Panda: Showdown of... Previous articleDigital Foundry positief over technische resultaten Xenoblade...

Reacties van gebruikers

Avatar
Volleybaas | 01 december 2015 21:57 | #258824
ik had serieus geen idee dat deze al 4 dec uit kwam.
ik heb al genoeg games deze december, XCX en die Fzero achtige game
Avatar
Banjo | 01 december 2015 22:12 | #258825
collapse
Baasgevechten moeilijk? Oh jee..
Nah ja, als ik na drie/vier keer de baas niet verslagen krijg is 't terug naar de winkel met de game.

Geen zin in frustratie Smile
Avatar
Patrick | 01 december 2015 22:26 | #258826
Reactie op post #258825 van Banjo
Je hebt altijd nog Easy Mode Smile
Avatar
Oubaïd | 01 december 2015 22:45 | #258827
Oh, dat is een beetje aan de lage kant vergeleken met andere sites die ik volg. Maar goed, ik hou van deze serie en een 7,5 is voor mij nog een prima cijfer om het spel te kopen. Gaat druk worden met XCX en Paper Jam deze december...en januari mezelf kennende.
Avatar
Koldur1 | 01 december 2015 22:45 | #258828
Aardig wat wisselende reviews, moet zeggen dat ik een 7,5 wel erg laag vind voor een game uit deze serie(s).
Zijn meerdere reviews waar het cijfer een stuk hoger is, nu maar hopen dat ik niet te vroeg geoordeeld heb en blijkt dat een 7,5 het juiste cijfer is..... Komt morgen binnen, we zullen het zien Wink

EDIT:
Jullie forum is trouwens al tijden buggy, kan met dit account niet op het forum komen, erg vaag!
Avatar
PaulV1999 | 01 december 2015 22:52 | #258830
Denk wel dat ik deze ga kopen aanstaande vrijdag!
Vindt het sfeertje in die games altijd heel leuk. Smile
Avatar
nintendo23 | 02 december 2015 00:12 | #258835
collapse
Ook deze game scoort dus onder de maat. Helaas maar goed als nog wel een aardige game maar het niveau van de eerdere delen vooral Bowser inside story hebben met deze serie niet meer gehaald.

Bowser Inside story was een van de weinige Rpg games die ik wel tof vond.
Avatar
Mangamusicfan | 02 december 2015 09:18 | #258843
Reactie op post #258835 van nintendo23
Zeikerd een 7,5 Is niet onder de maat, en op andere sites zie je veelal 8,5+
Avatar
nintendo23 | 02 december 2015 11:31 | #258850
collapse
Vergeleken met de eerste 2 delen is het onder de maat. En sowieso is het best een teken dat gemiddeld gezien geen Nintendo game in de 90% heeft gescoord dit jaar al zat Mario Maker er dicht tegen aan. Ook Xenoblade niet. Dus de software is niet slecht maar minder als vroeger.
Avatar
Volleybaas | 02 december 2015 11:36 | #258851
Reactie op post #258850 van nintendo23
collapse
Het is een kunst om op elk dingetje iets negatiefs te zoeken. Jij hebt er een sport van gemaakt.

Laat me raden, jij bent vast erg leuk op feestjes en krijgt veel aandacht van vrouwen.


Ik zit er eerst aan te denken deze te kopen, maar december heeft al genoeg games en heb al weinig tijd, dus ik laat deze liggen
Avatar
nintendo23 | 02 december 2015 12:35 | #258854
Reactie op post #258851 van Volleybaas
collapse
Het is niet negatief iets zoeken het is je gewoon houden op de feiten. En dan kom je tot de conclusie dat op Mario Maker niemand de grens van de 90% aantikt. En ik kom nog uit een tijd dat een 85% gewoon het minimale was wat een Nintendo game scoorde nu zien we 30%, 40% en 50% games. En ook veel goede maar middelmaat qua games.

En deze game is er ook te snel uitgepoept want neemt deze studio de tijd of krijgt het voldoende tijd dan zijn ze in staat geweldige games te maken kijk naar Bowser inside story gewoon briljant.

Maar nu hoeven games die niet boven de 80% gemiddeld scoren slecht te zien. Tropical Freeze is door slechte beoordelingen van Eurogamer en Gamespot ook daar niet boven gekomen en is een van de beste games van de laatste jaren voor mij.

Ik ben altijd leuk Volleybaas je moest eens weten. Ik vind het leuk dat je zo geobsedeerd door me bent Bijna elk artikel waar ik iets post reageer je op mij.
Avatar
The Iron Ghoul | 02 december 2015 13:38 | #258856
Reactie op post #258854 van nintendo23
collapse

Maar nu hoeven games die niet boven de 80% gemiddeld scoren slecht te zien. Tropical Freeze is door slechte beoordelingen van Eurogamer en Gamespot ook daar niet boven gekomen en is een van de beste games van de laatste jaren voor mij.


Je zit je zelf nu tegen te spreken.

Eerst heb je het erover dat Nintendo games van dit jaar geen 8,5+ halen (en dat dat slecht is) en vervolgens zeg je dat ondanks slechte reviews van Donkey Kong je het nog steeds het beste spel vind sinds jaren.
Avatar
nintendo23 | 02 december 2015 14:16 | #258858
Reactie op post #258856 van The Iron Ghoul
collapse
Nee ik zei dat het slecht is maar middelmaat is. Dat Tropical Freeze rond de 80% scoorde had te maken met een paar belachelijke reviews die opperde dat er te weinig vernieuwing was. Maar iedereen die de game gespeeld had. Was het een van de beste platform games van de laatste jaren met de beste soundtrack en grafisch een van de beste games van de Wii u. Hadden mensen als gamespot en Eurogamer gewoon niet zulke belachelijk cijfers als een zes gegeven had Tropical Freeze gewoon in de 87% gestaan en dat was waar die game thuis hoort
Avatar
Snader | 03 december 2015 15:51 | #258923
Reactie op post #258858 van nintendo23
Op Metacritic scoort deze game een 79, gebaseerd op 22 reviews. 4 reviews geven het een 90, 1 review een 60. Dan neig ik toch eerder de indruk van de meerderheid te vertrouwen en niet 1 review die het gemiddelde omlaag trekt. Op dezelfde manier als dat jij vindt dat Gamespot en Eurogamer het gemiddelde van DKC:TF naar beneden hebben getrokken.

De vorige game in de serie, Dream Team Bros., scoorde een 81 op Metacritic en ik heb me kostelijk vermaakt met die game, dus dat verwacht ik met deze game ook te doen. BOEIEN dat het geen 90 is! En als alle spellen die lager scoren dan het ALLERBESTE deel in een franchise door jou onder de maat worden gevonden, dan kan ik me voorstellen dat jij vaak teleurgesteld wordt.
Avatar
Kaya | 02 december 2015 17:28 | #258877
Reactie op post #258854 van nintendo23
"Ik ben altijd leuk." Hilarious Laat het dan eens zien man.
Avatar
Mangamusicfan | 02 december 2015 19:40 | #258895
Reactie op post #258850 van nintendo23
Hoe kun je überhaupt al oordelen of deze onder de maat Is heb je hem al uitgespeeld dan?
Verder is een 7.5 een prima scoren hoor, ik kom ook uit de nes periode en daar namen We ook genoegen met een 75%.
Conlusie je moet niet zo zeiken op alles, als jij iets vindt wil niet zeggen dat het ook zo Is.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Mario & Luigi: Paper Jam Bros.

Platform: Nintendo 3DS
Genre: RPG
Ontwikkelaar: AlphaDream
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 04 december 2015

Screenshots