To censor or not to censor...? Column | 19 december 2015 12:00 | Auteur: Nathan

Het laatste halfjaar zijn er relatief veel berichten op het internet verschenen over het censureren van games door Nintendo.

De bikini-outfits in Project Zero: Maiden of Black Water, de mogelijkheid om de borstgrootte van je vrouwelijke hoofdpersonages aan te passen in Xenoblade Chronicles X en aangepaste kostuums in diezelfde game: in de originele Japanse games zijn ze wel te vinden, maar in de vertaalde versie zijn ze nergens meer te bekennen. Sommigen kijken er niet naar om, maar voor anderen – waaronder ikzelf – is het een doorn in het oog. Maar waarom? Het is niet alsof de ervaring van de game ineens helemaal anders is dan in de oorspronkelijke versie. Om meteen de spijker op zijn kop te slaan en mijn probleem met censuur in videogames uit te leggen: het voelt alsof een deel van je vrijheid als speler van je wordt ontnomen door het bedrijf achter de lokalisatie van het spel.

95


In het geval van Nintendo-games zijn Nintendo of America en/of Nintendo of Europe de opdrachtgevers achter deze processen en bepalen zij hoe de gelokaliseerde versie van hun games er uit komen te zien. In sommige gevallen kunnen zij ervoor kiezen om bepaalde content uit te sluiten, bijvoorbeeld vanwege aanstootgevende zaken zoals geweld of seksuele getintheid. Hoewel de Japanse mannen en vrouwen bij Nintendo niet zoveel moeite lijken te hebben met het grove taalgebruik en het brute geweld in games als Bayonetta en het zeer grove Devil's Third, hebben de westerse takken van Nintendo helaas meer moeite met sexueel getinte content dan het Japanse hoofdkantoor. In de games van Bayonetta is het zelfs zo dat bij het uitvoeren van speciale aanvallen de lichaamsbedekkende haren van de heks een groot wapen vormen, waardoor grote delen van haar lichaam zichtbaar worden. Zowel de originele Bayonetta als het exclusieve vervolg verscheen in september 2014 voor de Wii U, ruim een jaar geleden. Er zijn geen verschillen tussen de Japanse en westerse versie van deze acties terug te vinden. Kennelijk was er toen nog geen probleem?

7
Dit mag wel.


Een jaar later is het blijkbaar verboden door Nintendo om een paar halfblote animetieten, een pantyshot of een jongedame in ondergoed op je televisiescherm getoond te krijgen. Waarom was het een jaar geleden - zo lijkt het - geen probleem, maar nu wel? Dit soort content zit ook in veel films, maar censurerende aanpassingen komen zelden voor. Games als The Witcher 3: Wild Hunt bevatten complete seksscènes en tegelijkertijd vinden de westerse afdelingen van Nintendo het nodig om inmiddels wijd en zijd geaccepteerde kleding (in ieder geval buiten games om, maar in principe ook in games) uit de software te halen, opdat sommige spelers deze content niet te zien krijgen. Het is vooral onbegrijpelijk dat deze censuur meer gebaseerd is op leefregio dan op content.

Er bestaan toch ratings?
Een argument voor het censureren van seksueel getinte content is dat outfits en scènes waarbij sprake is van de eerdergenoemde voorwerpen, het behandelen van vrouwen als objecten zou kunnen propaganderen. Wellicht valt hier iets voor te zeggen, maar ik denk dat censuur niet zal helpen om dat probleem op te lossen. Een grote meerderheid van de spelers weet het verschil tussen een hoopje pixels en echte vrouwen (en de traumatische gevolgen voor beide groepen) wel te maken. Net zoals dit voor filmkijkers en boekenlezers geldt, die ook met soortgelijke scènes kunnen worden geconfronteerd. Zeker films zijn hierin vergelijkbaar. Ook dit is een visueel medium. Er zijn genoeg films te noemen die meer dan een aantal pikante outfits tonen. Waarom is het voor Project Zero: Maiden of Black Water (met een Mature 17+ rating in de VS en een 18+ rating in Europa) een probleem om de besproken outfits te bevatten, terwijl er in de James Bond-films (in principe 12+) vaak genoeg meer gebeurt? Volgens het spel is hoofdpersoon Yuri Kozukata met haar negentien jaar immers oud genoeg.

90
Dit mag niet.


Een ander argument is dat het niet goed is om kinderen dit soort “vulgaire” dingen te laten zien. Naar mijn mening zijn juist hiervoor de leeftijdsclassificatiebureaus PEGI in Europa, USK in Duitsland, ESRB in Noord-Amerika en CERO in Japan voor in het leven geroepen. De richtlijnen van deze instellingen zijn (als het goed is) ingericht op de cultuur van de deelnemende landen en wat daar wel en niet geaccepteerd is. Zo is het aannemelijk dat in Duitsland een swastika niet wordt getolereerd, terwijl men in India waarschijnlijk geen probleem met dit symbool heeft, omdat het een teken van vrede is uit het hindoeïsme. Het gebeurt dan ook vaak dat leeftijdsclassificatiebureaus met vragen komen naar uitgevers om bepaalde scenes of context aan te passen, met als consequentie bij weigering een hogere rating of het staken van de classificatieprocedure voor de betreffende game.

Het borstendebat
Project Zero: Maiden of Black Water werd door de PEGI geclassificeerd als een game die alleen geschikt is voor mensen van 18 jaar of ouder. De doelgroep van deze survival-horrorgame bestaat dan ook voornamelijk uit volwassenen, anders zou de game de spijker totaal misslaan - met of zonder bikini's. Het is niet waarschijnlijk dat deze (oudere) doelgroep gechoqueerd raakt van een paar pikante outfits. Het betreft hier normale bikini's – ze zijn niet doorschijnend – en als we deze vergelijken met ondergoed uit andere games, lijkt de kans erg klein dat één of meerdere ratingbureaus heeft geklaagd om deze feature, laat staan gedreigd met een hogere rating, want die is er niet. Het lijkt mij dan ook onnodig om deze bikini's, die in slechts één scene in het Japanse spel te gebruiken zijn, te verwijderen uit de westerse game. Dit soort censuur ontschiet mijns inziens totaal zijn doel.

245
Dit mag niet.


Hetzelfde geldt voor het verwijderen van de optie om de buste van jouw persoonlijke vrouwelijke personage in Xenoblade Chronicles X te vergroten en te verkleinen. In het echt hebben alle vrouwen toch ook niet dezelfde cup? En op het televisiescherm is het werkelijke verschil in grootte millimeterwerk. Als compromis zouden een handvol standaardmaten kunnen worden aangebracht in het spel. Een andere vorm van censuur in dezelfde game is het vervangen van een outfit van een vrouwelijk teamlid. Volgens haar profiel in de game is dit teamlid minderjarig en ik kan mij vinden in het argument dat dit outfit geassocieerd zou worden met kinderporno. Maar de oplossing lijkt mij erg simpel. In plaats van de moeilijke weg – een nieuw kostuum ontwerpen, modelleren en implementeren – kan ook de makkelijke weg worden genomen: het aanpassen van haar leeftijd naar een geaccepteerde hoogte. Simpel maar effectief. In het geval van het betreffende personage uit Xenoblade Chronicles X (Lin) is het iets lastiger, omdat ze er niet uitziet als iemand van achttien. Maar de zogenaamde 'seksuele meerderjarigheid' begint in de meerderheid van de Europese landen bij zestien jaar. Dit maakt het verschil tussen de twee getalletjes al een stukje kleiner. In Noord-Amerika is dit echter per staat verschillend, variërend van zestien tot achttien jaar. Dat hier voor een ander kostuum is gekozen, kan in dit geval wellicht nog worden gesympatiseerd, maar het hanteren van een standaardmaat lijkt nog steeds uiterst onnodig.

341
Dit mag wel.


Waarom?
Naar mijn mening schiet Nintendo keer op keer haar doel voorbij met het weglaten en veranderen van content de van sommige games ten opzichte van de Japanse versie. De doelgroep van deze spellen bestaat over het algemeen uit jongvolwassen mannen. De meeste van hen zullen zich niet op enige manier aangevallen voelen door deze content en als de verschillende leeftijdsclassificatiebureaus er geen probleem mee hebben, waarom de game dan aanpassen? Mocht Nintendo deze games toch willen censureren, dan heb ik liever dat dit op een zo subtiel mogelijke manier wordt gedaan. Bijvoorbeeld dat weggewerkte onderdelen als gratis downloadbare content alsnog te downloaden is – ik noem maar iets. Wat mij misschien nog wel het meeste ergert, is dat ik niet begrijp waarom Nintendo het nu nodig vindt om wellicht gevoelige content in haar games aan te passen. Het moge in ieder geval zijn dat dit soort ongein het bedrijf niet helpt om verlost te raken van het kinderlijke imago dat ze bij een groot deel 'gamers' inmiddels heeft opgebouwd.

Het gaat bij mij lang niet altijd om de content die wordt aangepast. Dat gecensureerde kostuum voor Lin in Xenoblade Chronicles X has er van mij helemaal niet in hoeven te zitten. Maar als het dan in die game terechtkomt, een game waarvan al ruim twee jaar voor de Japanse release vaststond dat die game wereldwijd zou gaan verschijnen, dan moet content er niet in het lokalisatieproces weer worden uitgehaald. Ik ben uit principe tegen dit soort censuur in games. Ik mag kennelijk iets niet meemaken, zien of horen wat voor inwoners van een ander land blijkbaar geen probleem geacht wordt te zijn.

Hoe kijk jij aan tegen censuur? Kan het je weinig schelen, zolang de gameplay en/of het verhaal van de game er niet door verknoeid wordt? Ben je een voorstander van censuur, of juist radicaal tegen enige vorm van aanpassingen? Laat het ons weten in de reacties!
Next articleStem voor N1's top 10 beste games van 2015 - LAATSTE DAG Previous articleAthena Cykes keert terug in Ace Attorney 6

Reacties van gebruikers

Avatar
MVG | 19 december 2015 12:09 | #259742
Het ergste van dit alles vind ik die lelijke gekleurde blokken met leeftijdsgrenzen, die vooral opvallen bij de special editions. Je zou zeggen dat een vakje op de achterkant volstaat. Misschien een kleine waarschuwing, die verder niet stoort.

Welnee, gewoon een gigantisch felgekleurd vierkant linksonder, met de leeftijd erop. Soms zelfs nog 1 of 2 blokjes ernaast in wit of oranje, met nogmaals dezelfde leeftijd! Heel het ontwerp van je cover naar de maan! Zet die troep gewoon op de achterkant, waar plaats is!

Zolang het de gameplay niet stoort, maakt het voor het spel weinig uit. Tegelijk vraag ik me af waarom het gecensureerd moet worden, terwijl je toch al niets zag. Het verschilt een beetje per situatie, maar het wordt wel vaak overdreven. Ervan uitgaande dat games worden gemaakt met een bepaalde doelgroep in gedachte én ze dat lelijke leeftijdssysteem toch gewoon op je disc-cover blijven printen, zie ik geen enkele reden om zulke minimale dingen te gaan censureren. Het houdt alleen de ontwikkeling op.

Er zit vaak geen logica in. Als die er niet is, zijn ze te ver doorgeslagen in censureren. Als dat gebeurd vind ik het persoonlijk enorm overbodig.
Avatar
Snader | 19 december 2015 12:59 | #259744
collapse
Het moge in ieder geval zijn dat dit soort ongein het bedrijf niet helpt om verlost te raken van het kinderachtige imago dat ze bij een groot deel 'gamers' inmiddels heeft opgebouwd.

Hopelijk bedoel je hier kinderlijk imago in plaats van kinderachtig imago...
Kinderachtig heeft zo'n negatieve connotatie...
Avatar
Nathan | 19 december 2015 13:05 | #259745
Reactie op post #259744 van Snader
Je hebt gelijk, haha. Tijdens het schrijven/produceren van zo'n column merk je dat soort dingen helaas niet goed op. Hoewel ze door sommige mensen wel degelijk als producent van kinderachtige games worden zijn, is het inderdaad vooral het kinderlijke imago wat Nintendo heeft.
Avatar
ThanosReXXX | 19 december 2015 13:46 | #259747
Nathan, prima artikel en ik ben het volledig met je eens: het gaat mij ook niet om het wel kunnen zien van boobs & bikinis, maar als je dan een personage een coltrui aantrekt in de ene regio, doe het dan ook in de andere.

Kortom: als ze denken dat een game gecensureerd moet worden om wat voor reden dan ook, laten ze dan gewoon meteen de minst aanstootgevende versie nemen en breng die overal uit zodat we allemaal dezelfde game krijgen. Krijg je ook niet al die protesten en verontwaardiging van gamers die denken dat ze achtergesteld worden ten opzichte van andere regio's.

Op zich vind ik het sowieso wel vreemd dat juist het Westen hierin preutser is aangezien we hier, ondanks dat er allerlei rare en vrouwonvriendelijke hardcore anime's uit Japan komen, toch veel vrijer zijn en per definitie al (veel) minder censuur toepassen. Al die anime's zijn vrij grof, maar een groot deel daarvan is wel gemozaiekt, sowieso in het land van herkomst zelf.

Als we dat vervolgens weer vertalen naar games dan is de enige Westerse game die me te binnen schiet met zulke censuur The Sims, maar daar is het volgens mij eigenlijk ook een beetje met een vette knipoog...
Avatar
fantasyfreak | 19 december 2015 17:06 | #259748
collapse
Tja ik stoor me er zelf niet echt aan... het is niet alsof ik opvallende borsten echt ga missen in een game of de mogelijkheid om deze aan te passen.

Sterker nog : Ik heb eigenlijk ook liever dat een personage wat meer kleren aan heeft dan te weinig, want ik krijg altijd zo'n schaamtegevoel als zoiets in beeld komt terwijl mensen mee zitten te kijken (en er soms zelfs nog opmerkingen over maken ook dan).

90
En bij dit soort dingen vraag ik me ook serieus af wat de meerwaarde er van is bij zo'n game. Van mij hoeft het niet...
Ja leuk voor jongetjes van 13 misschien, maar zodra je zelf een vriendin hebt waar je "mee mag spelen" zijn virtuele borsten, onderbroekjes of blote konten echt niet zo bijzonder meer hoor Denial
Avatar
yjahmesio | 19 december 2015 18:02 | #259749
Reactie op post #259748 van fantasyfreak
Hilarious Hilarious Hilarious Hilarious Hilarious Hilarious Hilarious LMAO
Avatar
yjahmesio | 19 december 2015 18:02 | #259750
Reactie op post #259748 van fantasyfreak
Heb er helemaal geen last van, van mij hoeft het helemaal niet......Als ik zo iets wil zien, kijk ik wel naar porno Razz
Avatar
ThanosReXXX | 19 december 2015 22:48 | #259756
Reactie op post #259748 van fantasyfreak
collapse
Jij snapt duidelijk het artikel niet. Het gaat helemaal niet om bloot of borsten.
Avatar
fantasyfreak | 20 december 2015 13:27 | #259761
Reactie op post #259756 van ThanosReXXX
collapse
Ik snap het zeker wel, maar ik maak gewoon geen big deal van zulke dingen als ze ontbreken.

Ik vind het qua censuur nog allemaal meevallen hier en heb nergens last van. Zolang het niet zo erg wordt als bijv. groen bloed is het wat mij betreft prima Razz
Avatar
ThanosReXXX | 20 december 2015 16:30 | #259784
Reactie op post #259761 van fantasyfreak
Als je aangeeft dat het om zulke dingen gaat, dan snap je het dus absoluut niet, want daar gaat het niet om. Het gaat om censuur in het algemeen en de blijkbare noodzaak van softwarebedrijven om alles maar aan te passen en potentieel te verpesten al naar gelang het land waar de game in uitgebracht wordt, terwijl ze heel makkelijk een enkele versie van de game kunnen maken die overal geaccepteerd wordt.

En dat staat compleet los van het kunnen of willen zien van billen en borsten in een game.

Het punt is ook dat als we dit soort dingen blijven accepteren, hoe klein of oninteressant dat voor sommigen van ons ook is, dan zitten we straks inderdaad wellicht met groen bloed of met nog grotere aanpassingen, allemaal omdat we al die kleine dingen niet erg vonden...
Avatar
Masterswordish | 20 december 2015 16:09 | #259782
Reactie op post #259748 van fantasyfreak
collapse
Ik zie geregeld mooie naakte vrouwen, en ik ben het niet eens met dit statement.
Avatar
ThanosReXXX | 20 december 2015 16:45 | #259785
Reactie op post #259782 van Masterswordish
Helemaal mee eens, dit lijkt verdacht veel op een gevalletje "volwassen doen 2.0" aangezien de meeste 13-jarigen nog niet eens weten wat ze met zichzelf aan moeten, laat staan met een vrouw... Wink
Avatar
Fl@ppy2 | 19 december 2015 18:35 | #259751
Als het niet bekend was dat er verschillen tussen zitten had niemand er een probleem van gemaakt. Als wanhopige tiener had ik het zeker leuk en jammer gevonden, maar nu als getrouwde twintiger kan het me echt niets schelen. En mannen die van 15+ meisjes houden zijn in mijn opzicht geen pedofiel, dus de dingen die in Japan kunnen mogen van mij hier ook wel komen, maar het beinvloed de gameplay toch niet.
Avatar
Duncan | 19 december 2015 19:02 | #259753
collapse
Leuk columnpie!

Ik heb een hekel aan censuur. Of het nou gaat om hertjes die je niet kunt doden in Monster hunter 4Ultimate of de tietgrootte in Xenoblade niet kan aanpassen, ik vind het belachelijk. Niet zozeer dat ik als speler graag de behoefte heb om die shit te doen, meer om het feit dat ik het niet mag van de preutse uitgever vind ik belachelijk. En je vraagt je dan af of al dat censuur niet een ergere trend gaat aannemen. Bijvoorbeeld, dat in een eventuele nieuwe God of War de sex minigames zodanig gecensureerd worden dat de vrouwen kleren aan hebben en Kratos een onderbroek tijdens de daad? Of dat ze de kleur van bloed bij GTA en Mafia groen maken ipv rood? Of dat onder de druk van feministische bewegingen dat Nintendo geen Mario game meer uitbrengt waar Peach gered moet worden, omdat vrouwen ook prima zichzelf kunnen redden?

Overigens, in Japan worden sommige Westerse games ook behoorlijk gecensureerd. Een Japanse vriend van mij werkte bij de Japanse branch van zowel Take Two als Ubisoft en hielp mee met de lokalisering van hun games. Hij vertelde mij dat vrouwelijke tepels en tweede wereldoorlog zaken waar negatief wordt gedaan over Japan behoorlijk taboe zijn daar, dus die dingen worden altijd aangepast voor de Japanse markt.
Avatar
ThanosReXXX | 19 december 2015 22:51 | #259757
Reactie op post #259753 van Duncan
Die Tweede Wereldoorlog issue was er tot voor een aantal jaren geleden ook in Duitsland nog, wat games betreft.
Avatar
JORISGUY7XD | 19 december 2015 19:20 | #259755
collapse
Als een game Pegi 18+ (en soms 16+) heeft vind ik dat er geen censuur in mag komen, die Pegi waarschuwing (/aanrading) is al goed genoeg en staat er niet voor niks. Ik vind dat in een game net zoveel enge en gestoorde dingen in mogen komen als in een film! Al is het massa-moord!

BAM! Wink
Avatar
SMS | 20 december 2015 00:14 | #259758
Reactie op post #259755 van JORISGUY7XD
Dit. ^ Haalt de woorden(text?) uit m'n mond.
Avatar
charlie1 | 20 december 2015 00:49 | #259759
Nintendo blijft nintendo, als ze dit kunnen vermijden zullen ze het blijven doen, omdat hun grootste doelgroep kinderen blijven. Op zich heb ik er geen moeite mee of er nu meer geweld of bloot is of censuur.
Avatar
ThanosReXXX | 20 december 2015 23:16 | #259794
collapse
Hier een interessante video over dit onderwerp, wat aangeeft dat het met name een issue is bij Nintendo en dat het hen wel eens lelijk zou kunnen gaan tegenvallen. Het focust wel weer enigszins op de seks kant en het gaat over Noord-Amerika, dus niet alles is relevant, maar belangrijk is dat de maker van deze video uiteindelijk wel de enige juiste conclusie trekt:
Avatar
Duncan | 21 december 2015 14:14 | #259808
Reactie op post #259794 van ThanosReXXX
collapse
Interessant filmpje! Krijg een goede indruk hoe preuts Amerikanen soms ook zijn. Ik krijg alleen het idee dat de maker van dat filmpje niet weet dat in Europa ook het nodige wordt gecensureerd, dus in principe zijn we ook geen haar beter.
Avatar
ThanosReXXX | 21 december 2015 16:27 | #259812
Reactie op post #259808 van Duncan
Nou ja, de preutsheid ligt hem in dit geval met name bij Nintendo of America en uiteraard ook Europe. Logischerwijze gaat hij als Amerikaan alleen op zijn lokale situatie in omdat dit degene is waar hij de gevolgen (en ergernis) van ondervindt.
Avatar
Demin | 22 december 2015 15:39 | #259838
Leuk dat je met deze column bent ingesprongen op een al lopende discussie, Nathan.
Ik had gisteren nog een tentamen dus ben wat laat met reageren, maar wil hier toch ook even mijn ei over kwijt.

Ik heb namelijk ook een bloedhekel aan dit soort censuur. En wat mij betreft maakt het dan niet uit of het digitaal semi-bloot is of iets anders dat er wordt weggewerkt in de lokalisatie. Ik ben een volwassene en wens zelf wel de afweging te maken of ik 'content x' storend vind in een game. Bayonetta vind ik ook wat over de top maar kom op zeg, er zal altijd wel een aspect in een game zitten dat je minder vindt. Er zijn 2 dingen die je kunt doen als je je aan bepaalde content ergert:

1 De game niet (meer) spelen omdat het kennelijk een te groot probleem is voor je.
2 Je als een echte volwassene gedragen door je daar overheen zetten en gewoon te genieten van de rest van de game.

In de discussie hierboven lijkt het met name te gaan om het censureren van sexy onderdelen in games maar in geen van de in deze discussie genoemde gevallen ging het echter om 'echt bloot', maar om 'te sexy kleding'. Waar het 9 van de 10 gevallen ook nog gaat om customizable content. Dat betekent dus dat als je je er al aan stoort je het niet eens deel van je game ervaring hoeft te laten zijn. De groep die uiteindelijk je product links zal laten liggen omwille van dit soort content zal dus bijzonder klein zijn. Ik vind het dan ook totaal doorgeslagen om deze content er helemaal uit te filteren voor Europa/het Westen. Je bereikt er vrijwel niets mee en irriteert er verder alleen maar een groep klanten die het spel in originele staat willen hebben mee. Toegegeven, tussen de anti-censor aanhangers zullen best een paar mensen met meer perverte motieven zitten. Maar over de hele linie genomen zullen de enige spelers die bijzonder opgewonden raken van dit soort bewegende polygonen die eigenlijk 'niks' laten zien 12 á 13 jarige pubers met een overactieve hormoonproductie zijn. (En die zullen anders ook wel andere bronnen vinden hiervoor...) Daarnaast is het niet zo dat 'de jeugd' onherstelbare trauma's op zou lopen hieraan, door het internet en de activiteiten van bijvoorbeeld IS hebben ze buiten games om al veel meer gezien dan in een relatief onschuldige game getoond kan worden.

En last but not least; doorgaans is de vervangende content lelijker vanuit een design oogpunt, de aanpassingen breken vaak met het overall design door al de extra toevoegingen die puur en alleen om censuur zijn toegevoegd en niet vanuit esthetisch oogpunt bij het ontwerp passen.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Bayonetta

Platform: Wii U eShop
Prijs: €29,99
Genre: Action
Ontwikkelaar: PlatinumGames
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 24 oktober 2014

Bayonetta 2

Platform: Wii U
Genre: Action
Ontwikkelaar: PlatinumGames
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 2
Releasedatum: 24 oktober 2014

Devil's Third

Platform: Wii U
Genre: Action
Ontwikkelaar: Valhalla Games
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 16
Releasedatum: 28 augustus 2015

Project Zero: Maiden of Black Water

Platform: Wii U
Genre: Survival horror
Ontwikkelaar: Koei Tecmo / Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 30 oktober 2015

Xenoblade Chronicles X

Platform: Wii U
Genre: Action RPG
Ontwikkelaar: Monolith Software
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 2 - 32
Releasedatum: 04 december 2015