Nintendo Minute toont gameplaybeelden The Legend of Zelda: Twilight Princess HD Media | 23 januari 2016 16:14 | Auteur: Erik F. | Bron: Nintendo / GameXplain

The Legend of Zelda: Twilight Princess HD staat uitgebreid in de schijnwerpers bij de laatst uitgekomen aflevering van Nintendo Minute. Hieruit zijn ook een aantal details over het spel naar buiten gekomen.

Over een kleine twee maanden kunnen we aan de slag met een HD-versie van het alom geprezen The Legend of Zelda: Twilight Princess HD. Nintendo had al bekend gemaakt dat deze remake amiibo ondersteunt en een nieuwe dungeon toevoegt. Echter waren er wat twijfels over de grafische verbeteringen in de titel. Kit en Krysta laten in hun show Nintendo Minute uitgebreid zien hoe de titel er straks uit komt te zien.

Dit wordt gedaan middels een tripje door Castle Town. Hieruit blijkt dat Nintendo zichtbaar moeite heeft gestoken in het verbeteren van het visuele sausje. GameXplain heeft daarnaast een video uitgebracht die de beelden uit de Nintendo Minute direct tegenover de Wii en GameCube-versie zet. In dat filmpje kun je gemakkelijk de verschillen tussen de twee versies zien. Zo valt vooral de vollere kleuren en de verbeterde scherpte in de Twilight Princess HD op.

4


Motion controls
Tot slot is er door deze Nintendo Minute wat nieuwe informatie over het spel naar buiten gekomen. Zo lieten Kit en Krysta zien dat je nu door het aanraken van de Wii U GamePad direct in een wolf kunt veranderen. In de originele versie moest je hiervoor eerst Midna oproepen. Daarnaast keren motion controls terug. In hoeverre is nog niet duidelijk, maar in het filmpje bestuurt Krysta de 'Claw Shot' middels de gyroscoop-functie van de Wii U GamePad. Ook lijkt een nieuwe lantaarn (naast de 'normale' lantaarn) te kunnen gebruiken - de precieze functie hiervan is nog niet bekend.

The Legend of Zelda: Twilight Princess HD ligt vanaf 4 maart bij ons in de schappen.





We bedanken yjahmesio voor het melden van dit nieuws!
Next articleEind februari verschijnt Defense Dome voor de Wii U Previous articleWe mogen best blij zijn met die Nintendo 3DS

Reacties van gebruikers

Avatar
Martijn | 23 januari 2016 16:34 | #260657
collapse
Die wolf Link Amiibo is best groot én mooi! Die wil ik graag hebben! Very Happy

Voor een remaster is het spel wel mooi strakgetrokken en opgepoetst. Het ziet er allemaal toch mooier uit, zeker voor een spel van 10 jaar oud. Betere textures, betere belichting, het is niet meer wazig, HD. Ik wil dit spel graag opnieuw spelen, in deze versie. Veel zin in, terwijl ik dat eerst niet verwacht had. Ik heb het spel immers al op de Wii én Gamecube. Binnenkort ook op de Wii U dus.

Hoop alleen dat de uitdaging wat is opgevoerd. Dat er ook een Hero-mode is zónder Ganondorf Amiibo (al heb ik die ook). Dat worden weer fijne uren in dit geweldige spel.

Al bij al enorm enthousiast weer met dit spel aan de slag te gaan. Het is géén remake, het is géén nieuwe Zelda, maar het blijft een goed spel! Het voordeel is dat je tenminste vantevoren weet dat je een geweldig spel koopt, al is dat bij Zelda eigenlijk altijd. Op een paar tekortkomingen in "Twilight Princess" is het makkelijk klagen, maar het blijft ondanks dat een fantastisch spel! Very Happy
Avatar
DeRe4e | 23 januari 2016 16:56 | #260660
Reactie op post #260657 van Martijn
Heel mooi gezegd. Kon het niet beter verwoorden. Smile

Heb ook terug zin gekregen om deze nogmaals te spelen, maar ik vrees dat dit niet mogelijk is vanaf DAY 1. M'n wederhelft hunkert er namelijk nog een tikkeltje meer naar.
Avatar
MichaelNight | 23 januari 2016 17:37 | #260663
De camera's zijn ook heel anders gericht. ( + 3 ) Als je nog steeds geen verschillen ziet dan moet echt langs specsavers gaan.

Ik ben nog aan het nadenken of ik dit spel ga kopen. Het is alweer lang geleden toen ik dit spel uit speelde op de wii. Als ik hem haal zal dit de laatste zelda game zijn van de remake. Ik ga echt geen skyward sword halen als ze die ook een remake gaan maken.

Geef mij maar Zelda U.
Avatar
*D4rKy* | 23 januari 2016 17:41 | #260665
collapse
De gamecube [Wii] versie ziet er in bepaalde stukken beter uit als dan op de Wii U lol.
Sommige textures zoals de muts van link zijn gewoon te glad gepolijst, dat ziet er heel raar uit na mijn mening.

Die oude link mochten ze van mij wel gebruiken, zijn muts is nu net een groene boon.
Avatar
Volleybaas | 23 januari 2016 21:31 | #260673
Reactie op post #260665 van *D4rKy*
De gamecube [Wii] versie ziet er in bepaalde stukken beter uit als dan op de Wii U lol.

===

serieus... wut? Als je niet weet welke van de twee je moet gebruiken... dan maar beide? Ik heb deze grammaticale fout nog niet eerder gezien, bravo
Avatar
ThanosReXXX | 24 januari 2016 18:04 | #260697
Reactie op post #260665 van *D4rKy*
Die muts had inderdaad wel iets meer structuur of vlekken mogen hebben, maar op zich valt het ook wel weer mee. En de rest van de verbeteringen zijn van zo'n aard, dat de voordelen ruimschoots tegen de nadelen opwegen, want het ziet er toch allemaal heel netjes uit en ze hebben er toch echt wel iets aan toegevoegd.
Avatar
Moshy | 23 januari 2016 22:40 | #260679
collapse
Is het raar dat de enigste reden waarom ik dit niet wil spelen de Temple of Time boss en de Skulltulla's zijn...?
Avatar
Volleybaas | 23 januari 2016 22:51 | #260680
Reactie op post #260679 van Moshy
collapse
enige*

en nee, ben ik mee eens. Die hele temple of time was super boring =(
Avatar
Moshy | 23 januari 2016 22:57 | #260681
Reactie op post #260680 van Volleybaas
Niet omdat het boring is maar meer omdat spinnen.
Avatar
ThanosReXXX | 24 januari 2016 17:05 | #260694
Reactie op post #260680 van Volleybaas
Grammar Nazi... Wink
Avatar
MichaelNight | 23 januari 2016 23:23 | #260683
collapse



Ik heb dit spel misschien wel 4 x uitgespeeld maar wat je ziet bij het afspelen van 1:11 min.
( een soort lopende boom ) herken ik niet.

Please explain!
Avatar
Martijn | 24 januari 2016 13:21 | #260688
Reactie op post #260683 van MichaelNight
Simpel: trailers worden gemaakt als het spel nog volop in ontwikkeling is. Tijdens de ontwikkeling komt het vaak voor dat bepaalde zaken geschrapt of veranderd worden. Daarom tref je in trailers soms dingen aan, die helemaal niet in het uiteindelijke spel voorkomen.

Ik heb destijds vooral de eerste trailer veel gekeken, steeds opnieuw. Wat sprong iedereen een gat in de lucht, toen destijds die eerste beelden bij de E3 verschenen.
Avatar
scorpion-king1985 | 24 januari 2016 02:36 | #260684
collapse
ik heb deze game al is gespeeld op de gamecube de wii verzie overgeslagen vanwege de controler dus de vraag kan je deze game nu gewoon met de gamepad spelen
Avatar
Martijn | 24 januari 2016 13:27 | #260689
Reactie op post #260684 van scorpion-king1985
collapse
Velen klagen steeds zo over de controls bij de Wii versie. "Skyward Sword" werd daar ook stevig op afgerekend. Vreemd, want zelf heb ik amper last gehad van de besturing en in sommige gevallen was het zelfs een verrijking (vooral in "Skyward Sword", waar de opties vaker origineel werden ingezet). Toegeven, niet altijd werkte het even goed, maar ik vond het zelf allemaal geen probleem. Soms denk ik dat het meer te maken heeft, omdat mensen het gek vonden om zo te bewegen bij games. Je hoeft ook niet met die Wii remote te zwaaien alsof je op een tennisbaan staat, zeker niet bij dit soort spellen. Het was allemaal best subtiel. Bij "Twilight Princess" had de besturing niet eens invloed op het spel, wat bij "Skyward Sword" wel zo was.

Maar de HD remake is gewoon met de Gamepad te spelen. In het filmpje van de Nintendo Minute spelen ze ook met de Gamepad. Deze versie is ook vooral op de Gamecube versie gebaseerd (en dus ook niet gespiegeld). Misschien zijn er ook nog verdere besturingsopties, zoals de classic controller of Wii remote. Hij is in ieder geval rondom de Gamepad gebouwd.
Avatar
FalconPawnch | 24 januari 2016 15:35 | #260693
Reactie op post #260689 van Martijn
collapse
ik had er ook wel eens issues mee hoor... dan was de wiimote ineens niet meer gesynch'd. Dat calibreren was ook vervelend.
Avatar
Martijn | 24 januari 2016 17:26 | #260695
Reactie op post #260693 van FalconPawnch
Ja klopt, ik ook. Zelf gelukkig niet zoveel last van gehad, maar dat kan inderdaad gebeuren. In "Skyward Sword" kon dat soms wel eens vervelend zijn, maar mensen overdrijven zo graag. Je zou soms al gauw geloven dat "Skyward Sword" een verschrikkelijk spel is en haast onbestuurbaar. Naast een enkele afwijking voegde het besturingsmechanisme in dat spel juist aanzienlijk wat toe.

Als het om klagen over "Skyward Sword" gaat, zoek ik het eerder bij de neiging om continu alles uit te leggen. Bij iedere rupee krijg je uitleg wat je ermee kunt doen. Daarnaast vond ik het verzamelen in het Silent Realm verschrikkelijk. Geforceerd worden om een stelletje lichtgevende bollen in een afgesloten ruimte te verzamelen voordat je weer verder kunt, is nooit leuk geweest. Los daarvan vond ik "Skyward Sword" best een goede Zelda. Niet de beste, maar zeker niet slecht.

Heb m' helemaal uitgespeeld. "Twilight Princess" niet. Eenmaal in Hyrule Castle was ik niet blij dat ik daar relatief makkelijk terecht was gekomen. Ik besloot m' later wel uit te spelen. Dat is nooit gebeurd, omdat ik niet werd uitgedaagd. Bij "Skyward Sword" blijkbaar wel.

Dan nog: ik ga "Twilight Princess" alsnog uitspelen binnenkort... In HD. Ben nu wel blij dat ik het einde nog nooit gezien heb. Very Happy
Avatar
ThanosReXXX | 24 januari 2016 18:16 | #260698
Reactie op post #260689 van Martijn
Helemaal mee eens. Overigens is al aangetoond, onder andere door ReviewTech USA, dat je nagenoeg alle Wii games die motion controls nodig hebben vanuit je luie stoel kan spelen met slechts een korte polsbeweging. Het is dan ook meer het idee van de beweging dan dat je hem daadwerkelijk zo uit moet voeren.

Maar bij tennis en bowlen is het voor de spelbeleving natuurlijk wel leuker om die bewegingen wel te maken...

Overigens grappig om te zien hoe ze in dat vergelijkingsfilmpje de Wii versie hebben gespiegeld. Dat zal waarschijnlijk ook verklaren waarom ze een beetje moeite hadden om het Nintendo Minute filmpje na te spelen.
Avatar
Snader | 25 januari 2016 10:49 | #260700
Reactie op post #260684 van scorpion-king1985
Voor het zwaardvechten in Twilight Princess op de Wii was het niet nodig om de WiiMote te zwaaien, dit werkte ook gewoon met de B-knop. Weet zo niet meer of je ook de boog kon richten zonder de pointer te gebruiken (ik verwacht het eigenlijk niet), maar dat werkte heel accuraat en snel. Zie daardoor niet in waarom je het niet gespeeld zou hebben vanwege de controls, maar ieder zijn voorkeur natuurlijk.
Avatar
SMS | 25 januari 2016 14:49 | #260705
collapse
Dit is echt z'n luie HD poort. Mad De models zijn echt helemaal niet eens verbetered. Het enige nieuwe is de gigantisch Mario Kart 8 bloom, en retexturing met nieuwe textures. Maar als je een game hogere resoluties van de textures geeft, dan is het vaak de bedoeling dat de details BETER te zien zijn. Maar nee, alles is geblurt en gladgestrijkt.

Link's outfit verliest heel veel detail, en z'n schild ziet er nu bijna uit alsof het recht uit Skyward Sword komt. You had ONE job, Nintendo.....en deze E3 tech demo zag er nog zo goed uit ook. https://www.youtube.com/watch?v=u_fyOkrteqM Weird
Avatar
Martijn | 25 januari 2016 15:33 | #260706
Reactie op post #260705 van SMS
collapse
Dat is juist het hele probleem. Iedereen verwacht een complete remake, wat wordt gestimuleerd door die E3 demo. Daar moet je het dus zéker niet mee vergelijken. Het betreft hier een remaster, géén remake. Het spel is opgepoetst, maar er is niks opnieuw gemodelleerd of ontworpen. Als Nintendo "Twilight Princess" vanaf de grond had moeten opbouwen, had je zo nog jaren kunnen wachten. Dat rijmt niet echt met de nieuwe Wii U Zelda, die mogelijk ook nog uitkomt in 2016.

Voor wat het waard is, ziet deze versie er wel degelijk beter uit dan de vorigen. Alsof je details op Link's outfit vroeger überhaupt enigszins kon zien, met al die waas. Ze hebben met "Twilight Princess" ongeveer hetzelfde gedaan als bij "The Wind Waker HD". Ook die versie was opgebouwd op basis van wat er al lag. Dat is hier ook zo. Het waren ook beide Gamecube titels, dus zal het HD remaster proces tussen "The Wind Waker HD" en "Twilight Princess HD" mogelijk op elkaar lijken.

Het is géén nieuwe Zelda én géén remake. Dan nog blijft "Twilight Princess" een goed spel, waarvan dit hoogstwaarschijnlijk de mooiste versie zal worden. Daar kan een Wii of Gamecube versie niet tegenop, al kun je die uiteraard ook nog steeds spelen als je wilt. De Wii versie draait immers ook op de Wii U.
Avatar
koekiemonster | 25 januari 2016 15:41 | #260707
Reactie op post #260706 van Martijn
collapse
Windwaker HD was eigenlijk al belachelijk aan de prijs, maar bevatte wel een nieuwe lightning en shadowing, waar dit gewoonweg een luie upgrades is van textures en daarmee 1080p wordt genoemd. Windwaker was veel meer werk en zelfs die game had ik wat moeite mee dat deze fullprice in de winkels kwam. Zeker ten opzichte van de concurrentie; die gehele sets met games voor minder in de winkels legt.

De prijs is dus nog het meest stuitend. Deze luie upgrade ligt straks wel voor 65 euro met een plastic poppetje in de winkels. Zelfs tuig zoals EA e.d. gaan niet zo ver.

Lag dit in de winkels voor 29 euro, dan had ik het met liefde gekocht...

Kortom, ik wil deze game echt wel. Maar niet voor de absurde prijs.
Avatar
Martijn | 25 januari 2016 18:09 | #260713
Reactie op post #260707 van koekiemonster
collapse
De versie met Amiibo én soundtrack kost je 59,95 als je een beetje zoekt (bijv. bij Game Mania, de meest standaard gamestore die er is). De Amiibo heb je voor de totaalervaring niet nodig, aangezien dat wederom een extraatje is. Wel is de bundel in verhouding goedkoper dan de losse versie (dat vind ik dan weer wél wat onlogisch).

Bovendien: als je wat beter kijkt zie je dat ze bij "Twilight Princess HD" wel degelijk ongeveer hetzelfde hebben gedaan als bij "The Wind Waker HD". Het originele "The Wind Waker" had amper slagschaduwen van de omgeving, dus ja, dat zie je daar beter. De textures lijken ook aardig verbeterd. Kijk voor de grap in het vergelijkingsfilmpje eens naar de vloertegels of alle versieringen in Milo Mart. Toch een aanzienlijk verschil.

Nogmaals: het is een remaster, géén remake. Het is allemaal niet zo lui als dat je op het eerste gezicht zou zeggen, dus laat EA er graag buiten. Nintendo heeft nooit beweert een remake te maken. Slechts een HD versie van "Twilight Princess". Als je het niets vindt, dan koop je m' niet. Zo simpel is het. Wink
Avatar
koekiemonster | 25 januari 2016 19:33 | #260716
Reactie op post #260713 van Martijn
Het blijft lui en duur. Neemt niks weg van de gameplay.

Wat zou je ervan vinden als men wii Skylanders opnieuw zou uitgeven voor de WiiU met wat betere textures en een skylander poppetje voor 65 euro? Hebben ze dan hard gewerkt bij Activision? Wink
Avatar
ThanosReXXX | 25 januari 2016 16:07 | #260709
Reactie op post #260705 van SMS
Geblurd? Heb je wel goed gekeken? Bijvoorbeeld de stenen op de grond in de stad. Niet alleen veel scherper en meer gedetailleerd, ook meer stenen dan daarvoor. En ik neem aan dat verder alleen de originele textures zijn gebruikt die van de oude dev kit komen.

Ter verduidelijking: die textures zijn meestal hoger in resolutie dan degene die uiteindelijk op de console komen, want die worden vaak gedownscaled gedurende het proces om de game op de console zelf te fine tunen. Dat downscalen zal nu niet nodig zijn geweest op de Wii U en het maakt het ook makkelijker om de game verder te upscalen naar HD.

Ik heb maar weer even het vergelijkingsfilmpje doorgespit om wat duidelijke voorbeelden eruit te halen:

1:21 - buitenmuur van de stad en de trap; scherper en gedetailleerder.
2:26 - grond textures op het binnenplein; scherper en gedetailleerder.
4:24 - fontein in het midden; meer diepte en detail in de ronde trappen eromheen
4:44 - binnenkant van de shop; scherper en gedetailleerder.
5:42 - brug naar de toren; scherper, meer detail, bewegende lucht in de achtergrond
6:21 - binnenkant toren; dito, kijk maar naar de zuil op 6:40

Daarnaast zijn er naast de (ook naar mijn smaak soms iets te cleane) textures ook behoorlijk wat jaggies weggewerkt en waarschijnlijk is er nog het één en ander gedaan wat nu niet direct opvalt. Afijn, zo kan ik nog wel even doorgaan maar het punt is dat er wel degelijk een groot verschil in de twee versies zit en dat het er absoluut niet slechter op is geworden.

Dat de textures buiten het hebben van meer detail nog steeds plat zijn, zal denk ik komen omdat ze zoals ik al eerder aangaf, wellicht voor een groot deel de originele textures hebben gebruikt en/of omdat die opnieuw gerenderd zijn in plaats van compleet nieuwe textures te maken. Het is dan ook een remaster, geen remake, dus op zich ligt dit geheel binnen de lijn van verwachtingen.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

The Legend of Zelda: Twilight Princess HD

Platform: Wii U
Genre: Action Adventure
Ontwikkelaar: Tantalus
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 04 maart 2016

Screenshots