Adventures of Pip Review | 30 januari 2016 16:00 | Auteur: Erik F.

Arme Pip. Geboren als iemand met slechts één pixel in een wereld vol personages met, ehm… meerdere pixels. Het schept een koninkrijk dat personages kent van 8-bit tot hogere resoluties als 32-bit. Op een dag wordt er zelfs een prinses geboren met de kracht om zomaar een oneindige hoeveelheid aan pixels te creëren. Dit schept ontzettend veel mogelijkheden voor het koninkrijk en trekt daarnaast de aandacht van kwade Skeleton Queens. Het duurt dan ook niet lang voordat de prinses wordt ontvoerd. Aan die enkele pixel Pip de taak om haar te redden uit de klauwen van de kwade koningin. Enter Adventures of Pip voor de Wii U eShop!

Zoals een befaamde besnorde loodgieter ons al jaren leert, gebeurt het redden van een prinses altijd via het betere platformwerk. Adventures of Pip is dan ook een vrij traditionele 2D platformer, dat qua grafische uitstraling wel wat wegheeft van de oude Sonic-spellen voor de SEGA Mega Drive. Daarnaast heeft het - zoals de betere indiespellen ons al een tijdje leren - een interessante twist op dit genre: Pip kan van vorm veranderen. In het begin speel je nog als een enkele pixel, maar later kun je transformeren naar een 8-bit- of zelfs 32-bitversie van Pip. Dit platformavontuur is voornamelijk rondom laatstgenoemde transformaties geweven.

4


Pixelige capriolen
Zo kun je als enkele pixel een stukje zweven, ben je kleiner en lichter, waardoor je hoger van paddenstoelen stuitert, en vlieg je omhoog in waterige gebieden. Transformeer je echter naar 8-bit, dan kun je een stuk sneller bewegen, spring je van muur naar muur en kun je rake karateklappen uitdelen. Ook zwemmen biedt voor deze Pip geen problemen. Later ontluik je ook de koene 32-bitversie van Pip, compleet met zwaard. Deze beweegt een beetje log, maar kan wel korte metten maken met sterk materiaal en duwt zware objecten. Wellicht is dat de intentie van de makers, maar de transformaties spelen helaas niet allemaal even lekker. Al snel kom je erachter dat je het meeste platformwerk het beste met 8-bit Pip kunt doen. Die is het meest behendig en bestuurt het fijnst.

Echter kun je niet vrijelijk wisselen van vorm. Om in resolutie omhoog te gaan, moet je eerst een magisch wezentje verslaan. Een welgemikte druk op A zorgt er vervolgens voor dat je weer een pixeligere vorm krijgt. Dit heeft als bijkomend voordeel dat je speciale blokken de das om kan doen. Deze magische wezentjes zijn overal door de levels verspreid en moet je te allen tijde gebruiken om met de juiste vorm van Pip de uitdaging te overwinnen. Dit lijkt vervelend, maar juist hier komt de inventiviteit achter Adventures of Pip naar boven drijven. Zo spring je eerst van muur naar muur als 8-bit Pip, land je behendig op zo’n magisch wezen en sla je je als stoere 32-bitter een weg door een eerder doordringbare muur. Vervolgens laat je jezelf tweemaal ontploffen om door die nauwe doorgang te kunnen komen als enkele pixel.

Op het eerste gezicht werkt dit verrassend intrigerend, vooral als je ontdekt dat nagenoeg elk object een andere reactie geeft op elke vorm van Pip. Hierdoor neigt het spel naar een meer puzzelende kant van het platformen: welke transformatie(s) heb ik nodig om deze uitdaging te overwinnen? Dit geeft bloei aan tal van verfrissende mogelijkheden. Als een enkele pixel kan Pip bijvoorbeeld meeliften op grote stenen vijanden. Als Pip in zijn 8-bitversie verandert, blijft de vijand echter als een blok stilstaan, iets dat 32-bit Pip vervolgens vooruit of achteruit kan duwen. Dergelijke situaties zijn de grote kracht van dit spel – ook de eindbazen zijn geweldige puzzels om op te lossen. Een pluspuntje is ook dat je in geen enkel geval vast kan komen te zitten: die magische wezentjes komen veelvuldig voor en zijn zo geplaatst dat er altijd een weg vooruit is. Tenzij je zelf in een afgrond valt, natuurlijk.

6


Volgens het boekje
Adventures of Pip is dan ook best een inventieve platformer. Toch zorgt dit er niet voor dat het altijd even leuk is om te spelen. De grote kracht van de game is tegelijkertijd ook zijn grote zwakte: het spel is puur rondom dit transformeren gebouwd. Je wordt nergens opgeschrikt door een interessante power-up of een level dat de traditionele conventies doorbreekt. De game is gewoonweg niet veelzijdig genoeg: na een tijdje weet je wat je kunt verwachten. Dit komt met name naar voren doordat het best een grote game is (je bent er algauw een uurtje of zes aan kwijt).

Het transformeren en de hectiek die daarbij komt kijken is zeker interessant genoeg om het spel te dragen (ook in latere werelden kom je nog genoeg leuke zaken tegen) - maar ook niet meer dan dat. Ontzettend jammer. Ook valt het te betreuren dat levels niet altijd even slim ontworpen zijn, met platforms die dikwijls buiten de ideale springhoogte van Pip vallen. Daarnaast zijn ze nogal aan de lange kant – iets dat door de niet altijd even efficiënte positionering van checkpoints vervelend aanvoelt.

3


Charmant
Aan de andere kant kun je echter zien dat de makers overduidelijk veel liefde in het spel hebben gestoken. Zo kun je drie goed verstopte personages vinden in elk level. Een leuk detail is dat die Pip’s stad bevolken en steeds wat meer opfleuren. Een klein aantal zorgt er zelfs voor dat bepaalde gebouwen zich openen, zoals een smid en een winkel waar je voorwerpen kunt kopen. Dit zorgt ervoor dat het speuren naar deze personages best veel voldoening geeft, helemaal als je hierdoor achter alternatieve routes komt om de gebieden te halen.

Een leuk detail is dat het spel zo nu en dan best veel aandacht legt op het simplistische verhaal. Middels grappige dialogen en koddig artwork wordt het heel charmant gebracht. Tot slot lijkt er veel tijd te zijn gestoken in de muziek, die heel bombastisch, bijna filmisch van aard is. Doorgaans raakt het de juiste snaar, maar soms vraag je je ook af of dit soort overheersende tonen wel bij een spel past waarin pixels zo de hoofdrol spelen. Gelukkig lijdt Pip's avontuur er niet zozeer onder. Die is allang blij dat hij niet meer als enkele pixel door het leven hoeft te gaan.



Conclusie
Op zoek naar een onderhoudende 2D-platformer om die (niet zo) koude winterdagen door te komen? Adventures of Pip zou die wens best wel eens kunnen vervullen. Pip en zijn drie transformaties zorgen voor een kleine zes uur aan inventieve platformuitdagingen en interessante spelmechanieken. Hoewel ze niet allemaal even lekker spelen, heeft elk van zijn pixelige vormen zo zijn specialiteiten die door het spel heerlijk worden uitgebuit. Verwacht echter ook niet veel meer dan dat. Pip’s avonturen blaken helaas niet van de variatie en voelen nogal ‘volgens het boekje’ aan. Dit maakt Adventures of Pip voor de Wii U eShop gewoon tot een best leuke platformer. En soms hoeft een spel ook niet meer dan dat te zijn.
7,5
N1-score
  • + Platformen met een bijzonder leuke twist
  • + Mogelijkheden Pip's transformaties worden heerlijk uitgebuit
  • + Houdt je lang zoet
  • + Zichtbaar veel zorg ingestoken door ontwikkelaar
  • - Wordt nergens echt bijzonder of spannend
  • - Leveldesign soms wat zwakjes en herhalend
  • - Niet elke vorm van Pip bestuurt even fijn
Next articleAonuma in dubio of hij Link wil laten spreken in toekomstige... Previous articleTwee Amerikaanse commercials Fire Emblem Fates online verschenen

Reacties van gebruikers

Avatar
MichaelNight | 30 januari 2016 16:23 | #260888
Waar slaat dit op!! Ze hebben het echt vern.... Dit zou wel een spinn off kunnen zijn van Zelda II zoals we die kennen op je NES 8 bit. Je ziet een Atari tennis blok veranderen in een slecht afgewerkte PIP. Dit zuigt!

Ja en hieronder nog één. Een spinn off van Zelda II maar dan een meisje met haar Teddy beer.
( Teddy bear moet Navi voorstellen ) Straks krijgen we een Clouwn met geschimmelde banaan.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Adventures of Pip

Platform: Wii U eShop
Prijs: €13,06
Genre: Action Platformer
Ontwikkelaar: TIC TOC Games
Uitgever: TIC TOC Games
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 21 januari 2016

Screenshots