Hoe Nintendo voor een 'derde weg' en een bewuste vervreemding van de industrie kiest Column | 02 februari 2016 10:00 | Auteur: Jeroen K.

Wie Nintendo 25 jaar geleden een vreemde eend in de bijt genoemd zou hebben, begreep de wereld der videospelletjes niet zo goed. Het hele wereldje was immers een beetje voor de gekkies die net iets anders waren dan de andere jongetjes in de klas, maar de laatste 25 jaar zijn games uitgegroeid tot algemeen geaccepteerde kunst- en entertainmentvorm die in veel grotere getale de vrijetijdsbesteding van de bevolking bepaalt. Nintendo is in die 25 jaar amper meegegroeid met die ontwikkeling en blijft zo een beetje het gekke jongetje van de klas. Dat is opmerkelijk voor een hardwareproducent. Dit artikel bespreekt de verandering van de industrie en de stagnatie van Nintendo, biedt een verklaring en kijkt vooruit naar de toekomst.

derdeweg1
De laatste gameverkoopcijfers van Steam zijn vooral toonaangevend voor het homogene karakter van de industrie.

Een homogene industrie
Januari is de maand van reflectie. Niet onverwacht verschenen de laatste weken hier en daar dan ook lijstjes over wat er nou zo geweldig was aan 2015, zo ook een lijstje met de best verkochte software op het populairste gameplatform van het moment: Steam. Grand Theft Auto V bleek commercieel het meest succesvol met bijna vier miljoen verkochte exemplaren, gevolgd door enkele andere miljoenenverkopers. Schrikbarend hoog is dat, bijna vier miljoen verkopen voor Grand Theft Auto V. Dat is twee keer zo veel als de nummer 6 - Cities: Skylines - wist te verkopen, drie keer zo veel als de nummer 9 - Dying Light - en zeven keer zo veel als de nummer 20 - Dark Souls II. Als je je vervolgens bedenkt dat er enorm veel games op het platform verschijnen, is het best wel opmerkelijk dat de grote menigte nog altijd voor een beperkte selectie games gaat.

derdeweg2
Ondanks de grote stijging van het aantal releases op Steam blijft het karakter van de industrie erg homogeen.

Voor de rest van dit artikel is het gegeven dat de industrie bestaat uit een homogeen karakter, wat wil zeggen dat er weinig prominente subculturen of nichegroeperingen aanwezig zijn maar de gehele industrie voornamelijk draait om een grote mainstream, van bijzonder groot belang. Dit heeft zowel positieve als negatieve gevolgen voor Nintendo. Ten eerste het negatieve gevolg. Als het grootste deel van de inkomsten behaald wordt uit maximaal vijftig verschillende games in een jaar die verschijnen voor de populaire systemen - PC, PlayStation 4, Xbox One (en Wii U?) -, dan zegt dat iets over de inhoud van deze spellen. Ze spreken een groot publiek aan, kijken veel van elkaar af en passen binnen de heersende gamecultuur. De meeste games die Nintendo uitbrengt voldoen niet aan deze criteria, waaruit volgt dat het voor Nintendo moeilijk is om binnen dit paradigma te passen. Het heeft ook een positief aspect als gevolg dat als mogelijke verklaring kan dienen voor het - gezien de omstandigheden - bescheiden succes van de Wii U. Als de grote meerderheid voor een klein aantal games gaat, kun je door middel van vijf topspellen in een jaar relatief veel mensen tevreden stemmen. Zo bracht Nintendo in 2015 Super Mario Maker, Splatoon en Xenoblade Chronicles X uit en wist de Japanse gamegigant met alleen deze drie games al veel fans te bekoren.

derdeweg3
Het zijn er niet veel, maar die paar toppers per jaar zijn er genoeg voor veel Nintendofans.

Geschiedenis
Het voorgaande argument - dat Nintendo met een klein aantal topgames per jaar toch nog een grote achterban kan behouden - is op zichzelf nog geen volledige uitleg voor het feit dat de Wii U bestaansrecht heeft. Die uitleg is vooral te vinden in de merktrouwe fans. SEGA had drie mislukte consoles nodig voordat het bedrijf de steun van de consument helemaal kwijt was. De keerzijde is dat het voor nieuwe fabrikanten enorm lastig is om toe te treden tot de industrie. De enige reden dat Microsoft met een nieuwe console kon komen is enerzijds door het gat dat SEGA gecreëerd had door te stoppen met hardwareproductie en anderzijds door het feit dat er nog geen westerse producent in de industrie was waarvan de focus steeds meer op de westerse wereld kwam te liggen. Microsoft kwam daardoor met een relatief revolutionaire Xbox in het spel en wist haar markt - in het westen althans - flink uit te breiden ten tijde van de Xbox 360. De Amerikanen werden bij de lancering van de Xbox One iets te opportunistisch, maar blijven een belangrijke speler.

Toen Microsoft toetrad tot de industrie, bleek Sony redelijk vlug in staat zich aan te passen aan de nieuwe tijden. Hoewel de PlayStation 2 nog niet zo'n sterke console was en de PlayStation 3 een moeilijke start kende, had Sony wel de gevestigde gameseries in handen en stond het succes van de eerste PlayStation nog vers in het geheugen gegrift. Sindsdien doet het bedrijf vrijwel alles goed vanuit commercieel oogpunt, terwijl Nintendo juist moeite heeft met de nieuwe tijden. Nintendo had weliswaar de strijd van SEGA gewonnen in de niche gamewereld van dat moment, maar kon gedurende de zesde generatie thuisconsoles de aansluiting met Sony niet behouden en koos vanaf de zevende generatie met de Wii voor een geheel nieuwe insteek. De één zal het een wending richting de meer casual gamer noemen, maar de ander juist een terugval op de oude waarden waar Nintendo altijd belang aan heeft gehecht. Games moeten vooral plezier leveren! De reden dat Nintendo dan toch een nichegroep representeert in de gamewereld is omdat de rest van die wereld veranderd is. Het heeft echter wel een vervreemding tot gevolg: het bedrijf dat ooit de koers uitzette doet dat nu nog steeds, maar wordt niet meer door iedereen gevolgd. Deze vervreemding kan in drie typen onderscheiden worden, die onderling samenhangen. Ten eerste een geografische, ten tweede een conventionele en ten derde een technische vervreemding.

derdeweg4
Een aantrekkelijk imago voor het westen neerzetten is Sony meer gelegen dan Nintendo.

Vervreemding van de industrie I: Geografisch (Japan en het westen)
Ten eerste de geografische vervreemding. Waar vroeger Japan de dienst uitmaakte, doet nu het westen dat. In de vorige alinea werd dit probleem al kort beschreven. Voorheen waren SEGA en Nintendo de grote consolemakers, maar nu zijn Microsoft en Sony dat. Sony is weliswaar een Japans bedrijf, maar heeft - zoals ik hiervoor al beargumenteerde - een wending naar het westen gemaakt ten tijde van de zesde generatie thuisconsoles. Binnenkort verhuist PlayStation's hoofdkantoor zelfs van Tokyo naar Los Angeles. Het gevolg van die wending is dat de belangrijke grote massa zich nu in het westen bevindt en niet in Japan. Nintendo heeft echter niet de zelfde wending naar het westen als Sony gemaakt en heeft zichzelf daarmee buiten de mainstream gepositioneerd, vandaar de uiterst ongebruikelijke (maar eerder al verklaarde) situatie van een hardwareproducent die een nichegroep aanspreekt. Het is voor Nintendo als hardwareproducent echter wel een probleem om niet meer binnen de mainstream industrie te vallen. Eventuele gevolgen hiervan komen later in het artikel ter sprake.

Vervreemding van de industrie II: Conventioneel (Oude en nieuwe conventies)
Deze tweede vervreemding hangt sterk samen met de eerste. De verschuiving van Japan naar het westen als centrum is niet alleen een geografische, maar ook een ideologische. Zo was in de oude dagen 2D platforming het meest populair als belangrijkste gameplay-element, maar inmiddels heeft de first-person shooter deze positie overgenomen. Het tabelletje van verkopen in 2015 op Steam, dat hierboven is afgebeeld, laat zien dat het shootergenre duidelijk de overhand heeft gekregen. Dat is slechts één van de veranderde conventies. Zo is het al zo'n tien jaar gangbaar om alle games ook digitaal te kunnen aanschaffen, maar heeft Nintendo deze stap pas enkele jaren geleden gezet. Zo heeft Nintendo's concurrentie twintig jaar geleden al geaccepteerd hoe de ideale controller eruit zag, maar blijft Nintendo experimenteren met alternatieve besturingsmethoden. Het zijn allemaal geen normatieve oordelen, maar slechts vaststellingen. De normen en waarden van de mainstream zijn veranderd, maar Nintendo blijft trouw aan haar traditionele conventies. Vandaar: een conventionele vervreemding.

derdeweg5
Dat de nieuwste grote mainstream spellen aan Nintendo voorbij gaan verbaast niemand meer, dat heeft Nintendo (bewust) te danken aan drie typen vervreemding.

Vervreemding van de industrie III: Technisch (Achterhaalde hardware)
Hoewel dit derde type vervreemding wellicht onder conventionele vervreemding valt, is het van erg groot belang. Enkele alinea's geleden werd al aangehaald dat Nintendo ten tijde van de Nintendo GameCube niet de stap kon zetten die Microsoft en Sony wel zetten, maar voor deze alinea ga ik meer in op Nintendo's meest recente hardware. Met de Wii U heeft Nintendo kwalitatief qua hardware een stuk mindere prestatie weten te leveren dan de concurrentie. Dit kun je uitleggen als conventionele vervreemding en het daarmee onder de vorige alinea scharen, maar je kunt het ook uitleggen als softwareproducent die er graag nog haar eigen hardware bijmaakt. De Wii U is geen complete console heeft geen compleet assortiment, hoe je het ook wendt of keert. Door nogmaals het lijstje meest verkochte games op Steam van 2015 erbij te pakken wordt al snel duidelijk dat er veel games bij staan die ook op de PlayStation 4 en Xbox One te spelen zijn, maar geen die de Wii U je te bieden heeft. Hoe groot dat probleem is, verschilt per persoon, maar feit blijft dat de Wii U geen totaalervaring kan bieden aan alle spelers, maar zich heel erg op een kleine doelgroep richt. Daarom krijgt de technische vervreemding een eigen alinea.

Nintendo's toekomst als consoleproducent
Tot zover de status quo en de uitleg ervan. De toekomst ligt nog redelijk open: door snelle technologische ontwikkelingen en merkloyaliteit is het niet eenvoudig te voorspellen wat er over één, vijf of twintig jaar zal gebeuren in de industrie. Feit blijft wel dat Nintendo's vervreemding van de industrie op drie manieren een probleem vormt voor de Japanse grootmacht. Elk van de typen vervreemdingen heeft aangetoond dat Nintendo van bepalende factor van de mainstream is veranderd in een nichespeler en ook de verkoopcijfers van de huidige generatie consoles tonen dat aan. Omdat het produceren van videogames voor een nichegroep in een homogene industrie geen vruchtbare zaak is, voorspel ik dat Nintendo binnen twintig jaar gedwongen zal worden om de consoleproductie op te geven. Dat geldt echter alleen als de lijn van de laatste twintig jaar wordt voortgezet, maar zoals gezegd kan er van alles gebeuren wat het lot van Nintendo's hardware kan doen veranderen. Daarnaast is Nintendo eigenwijs genoeg om nog lang door te gaan met de productie van thuisconsoles, wanneer een verstandige economische groepering al lang de handdoek in de ring zou hebben gegooid. De Nintendo 3DS is in dit artikel niet ter sprake gekomen, omdat de handheldmarkt ingewikkelder in elkaar zit en de laatste jaren sterk in omvang is afgenomen, waardoor het lot van handheldconsoles enorm moeilijk te voorspellen is.

derdeweg6
Kimishima (rechts) heeft Iwata's (links) leiderschap overgenomen, kunnen we dit jaar nog een verandering in Nintendo's beleid waarnemen?

Conclusie
"De tijd verandert, maar ik, ik sta stil." Het zou zo maar een befaamde quote van één of andere schrijver kunnen zijn, maar is vooral toepasselijk op Nintendo's levensweg. De Japanners kunnen het zichzelf zo gemakkelijk maken door de weg van Sony te kiezen en zich in een gemakkelijkere positie te manoeuvreven, maar kiezen de moeilijke weg. De rest van de industrie is rechtsaf geslagen, maar Nintendo zit nog altijd op diezelfde weg die recht vooruit gaat. Je weet waar je aan toe bent als consument, maar toch maakt de vervreemding van Nintendo in de industrie het de Japanners moeilijk om nog als consoleproducent door te gaan. Of Nintendo dan maar als 'third-party' games moet gaan ontwikkelen voor andere consolemakers? Dat is een vraag die moeilijk te beantwoorden is. Als het aan Nintendo zelf ligt, blijft het bedrijf de enige consolebouwer die zich op een niche doelgroep richt, maar of dat een verstandig toekomstperspectief is moet nog maar blijken... Misschien kan Tatsumi Kimishima met zijn internationale ervaring nog wat revolutie bij de starre Japanners teweeg brengen, maar ook dat is een kwestie van afwachten.
Next articleMew tot en met 24 februari op te halen bij Game Mania-vestigingen Previous articleNintendo eShop - Week 5 (The Legend of Legacy, Super Mario Galaxy,...

Reacties van gebruikers

Avatar
koekiemonster | 02 februari 2016 10:18 | #260957
Verge was ook tot die conclusie gekomen
Avatar
Hoofdletter R | 02 februari 2016 12:33 | #260961
collapse
Ik zou het serieus niet erg vinden als Nintendo third party gaat. Ik ben een voorstander van een gewone controller, zonder allerlei gimmicks and technologische snufjes. Wellicht omdat ik sinds de NES al game en altijd al een 'gewone' controller gewend ben.

Nintendo's hardware is altijd wennen wanneer het vers gereleased is. Een Playstation of Xbox controller pak je wat makkelijker op. Als Nintendo daadwerkelijk third party zou gaan, zou de games omzet echt drastisch toenemen omdat er meer verkochte consoles zullen zijn. Het is jammer dat Nintendo altijd achter de feiten aanhuppelt als het om grafische kracht gaat. Ze verliezen hiermee gewoon heel simpel de third party support van de multiplatform game ontwikkelaars.

Voorlopig blijf ik een echte fan en zul je mij niet zo snel een Playstation of een xbox zien kopen maar ik heb al eens een 360 gekocht en die staat nu stof te happen omdat ik gewoon klaar ben met de games en ik de charme van de echte Nintendogames mis.
Avatar
Martijn | 02 februari 2016 13:56 | #260967
Reactie op post #260961 van Hoofdletter R
collapse
Nintendo als 3rd party zie ik liever (nog) niet gebeuren. Het zou makkelijk zijn om dat nu te zeggen, omdat het wat stil blijft en we intussen een aantal mindere games op de Wii U en 3DS hebben gehad. Het ongeduld en ontevredenheid begint dan al sneller mee te praten, waar ik mezelf soms ook op betrap helaas. Dat wil echter niet zeggen dat Nintendo meteen 3rd party zou moeten worden. Het zou kunnen dat er dan een stukje eigenheid verloren gaat bij Nintendo. Iets wat Nintendo Nintendo maakt, mede omdat ze hun eigen ding kunnen doen. Meestal zijn ze juist dan op zijn best.

Ik zie liever dat ze moderniseren op eigen kracht. Met de NX voor de deur moet deels gaan blijken wat Nintendo's toekomst zal worden. Hopelijk een heel ander apparaat dan de Wii en Wii U, met een andere naam, concept en aanpak. Het mag wel weer wat traditioneler worden, al kan Nintendo moeilijk hetzelfde doen als de concurrent. Ze moeten zich wel weten te onderscheiden. Hopelijk doen ze dat deze keer op een wat andere manier. Je hoort vaak dat mensen de controller liefst weer als controller zouden zien, in plaats van innovatief besturingsmechanisme.

Het belangrijkste punt waarom de Wii U faalde, is de Wii. De verwachtingen waren te hoog en er werd teveel gedaan alsof de Wii U de draad van de Wii wel even zou oppakken. De eerste 2 jaar heeft Nintendo weinig zichtbare actie ondernomen om het roer bij te draaien, nog steeds hopend dat het systeem zichzelf wel zou verkopen als opvolger. De Wii U was echter een heel ander systeem, dat niet op dezelfde manier verkoopbaar was. 2012 was geen 2006 en er had intussen ook nog een verandering plaatsgevonden binnen de casual doelgroep, waardoor hun terugkeer twijfelachtig bleek. Men had moeite met de uitleg van het systeem. Nintendo was te laat met actie ondernemen en toen de lijn dan eindelijk wat steeg in 2014, werd deze alweer afgekapt met een nieuw systeem. Daarmee was iedere vorm van hoop verloren, wat de Wii U betreft. Helaas doet die teleurstelling vaak het woord over Nintendo's toekomst, terwijl het nog vele kanten kan opgaan.

De NX moet anders zijn dan de Wii U. Laat het systeem een eigen apparaat zijn, in plaats van een opvolger van de Wii. Wederom verdient het nieuwe systeem een eigen aanpak, naam en concept. Net als toen het roer om moest, toen de Gamecube onsuccesvol bleek. Nu moet het roer echter weer de andere kant op, om terug bij de aanhoudende fan en gamer te komen. De casual doelgroep? Die is weg, dus besteed er geen aandacht aan. Probeer hen te bereiken met mobiele games. Niet de NX!

Ik hoop dat die boodschap nu duidelijk is en we in juni positief verrast worden. Zo niet, dan kunnen ze altijd nog eens 3rd party gaan, als het écht niet anders kan. Maar liever niet...
Avatar
Jeroen K. | 03 februari 2016 12:43 | #261013
Reactie op post #260967 van Martijn
Tja, ik snap wat je bedoelt. Vooral op sentimenteel vlak is het voor veel fans moeilijk te geloven dat Nintendo als third-party ontwikkelaar een realistisch toekomstbeeld is. Met dit artikel heb ik dan ook niet geprobeerd te betogen waarom ik dat graag wel of niet zou willen zien, maar vooral geconcludeerd hoe Nintendo een hardwareproducent is die geen totaalervaring kan bieden met een console. Zo'n tegenstrijdigheid kan logischerwijs moeilijk bestaan in de homogene game-industrie, wat dan in elk geval uiteenvalt in de genoemde drie aspecten. Echter heb ik ook wat argumenten opgenomen waarom het juist logisch zou zijn dat Nintendo de consoleproductie zonder al te veel problemen kan voortzetten. Het is moeilijk om in de toekomst te kijken en nog moeilijker om objectief een voorspelling te doen, maar we gaan het zien Wink .
Avatar
ThanosReXXX | 02 februari 2016 17:51 | #260977
Reactie op post #260961 van Hoofdletter R
collapse
Allereerst moet ik even zeggen dat, en dit is puur mijn mening dus neem het niet al te persoonlijk, een èchte Nintendo fan nooit hun games op een andere console zou willen zien: dat is een totaal andere ervaring en zou bijvoorbeeld voor mij meer aanvoelen als een Xbox of een Playstation die een Nintendo console emuleert.

Gamen bij Nintendo is een totaalervaring en er is ook doorgaans een zeer hechte cohesie tussen de hardware en de software vanwege de manier waarop ze de hardware op de games afstellen. Hun denkwijze is de omgekeerde piramide: eerst de games bedenken en dan vervolgens denken wat voor hardware daar bij nodig is om de ervaring van die bewuste games te realiseren.

Dat dit bij de Wii U helaas niet gelukt is, dat is een tweede, maar in het algemeen is dit wel de handelswijze van Nintendo en dat maakt hen ook nog steeds uniek in de industrie en als enige overgebleven hardware én software producent moeten ze zeker gewoon blijven bestaan.

Dat het roer (in ieder geval deels) om moet naar een meer brede/Westerse visie, dat is wel duidelijk, maar ik hoop niet dat ze hun eigenheid gaan verliezen door weer een poging te doen om met de andere twee mee te gaan, iets dat ze ten tijde van de GameCube ook al niet lukte.

Maar gelukkig gaat het publiceren van Nintendo's games op andere consoles niet gebeuren, tenminste als wat Iwata en Miyamoto ooit zeiden een leidraad mag zijn. Zelfs de oude Yamauchi (voorganger van Iwata) zei ooit al dat hij Nintendo nog liever van de markt liet verdwijnen dan dat hij hun unieke IP's aan andere partijen zou verkwanselen. En terecht want zoals gezegd zou het nooit hetzelfde zijn.

En Xbox en Playstation bezitters die zeggen niets liever te willen dan Mario en Zelda op hun console menen dat niet echt, of zijn daar zelf niet overtuigd genoeg van, want als je iets ècht wil, dan ga je er ook voor en dan haal je die tweede console in huis, of je daar nu even wat langer voor door moet sparen of niet. Een goed vriend van mij heeft dit ook gedaan: de meeste games speelt hij op zijn Xbox, maar hij was toch erg onder de indruk van Splatoon en hij was en is een fan van Mario Kart en dus is die Wii U er toch gekomen, en inmiddels zijn er ook al aardig wat meer games bij gekocht.

Het is ook een ENORME misvatting dat de games van Nintendo op andere consoles veel beter zouden verkopen. Dit artikel bevestigt dit al, want de meeste van Nintendo's titels worden gezien als niche, en aangezien andere soorten games meer populair zijn, zal het hooguit een kleine stijging in verkopen betekenen per titel, maar absoluut niet de gigantische verkopen die sommige "Nintendo moet third party gaan" voorstanders in gedachten hebben, dat is flauwekul en nergens op gebaseerd.

En daarbij mist Nintendo dan ook nog de gerelateerde hardware verkopen, dus in eerste instantie minder inkomsten aangezien games goedkoper zijn en met het type games dat Nintendo verkoopt, zou het potentieel dus nòg langer kunnen duren voordat ze winst zouden maken dan nu het geval is. En het gaat momenteel al moeizaam...

Ook zou er minder creatieve vrijheid zijn en zouden er nog andere restricties kunnen zijn die uitermate beperkend zouden kunnen zijn voor de kwaliteit of inhoud van de games als Nintendo in opdracht van anderen zou gaan moeten werken.

Nee, Nintendo MOET Nintendo blijven en dat kan alleen als ze zelf de regie houden alleen moeten ze wel iets doen om de huidige situatie te veranderen. Nintendo heeft in het verleden meerdere malen getoond die veerkracht te bezitten en daarnaast is Kimishima een zeer ervaren en geslepen business man die, als je naar zijn verleden kijkt, tot nu toe zeer succesvol is gebleken is in de dingen die hij zich ten doel had gesteld en nu hij Nintendo aan het bijsturen is verwacht ik dus zeer interessante ontwikkelingen te gaan meemaken in de komende maanden.
Avatar
Hoofdletter R | 02 februari 2016 17:58 | #260978
Reactie op post #260977 van ThanosReXXX
collapse
ik denk dat Nintendo wel haar eigen creatieve manier vindt om games interessant te maken. Ook al zouden ze geen eigen console hebben, dan zie ik ze er nog wel voor aan om met additional hardware te komen.

Kijk natuurlijk heb ik ook liever gewoon een eigen nintendo console in plaats van op een ander, maar zoals het er nu naar uitziet (lees: afgelopen jaar tot heden) is het misschien beter om geen consoles te maken maar meer te focussen op de games.
Avatar
ThanosReXXX | 02 februari 2016 18:07 | #260980
Reactie op post #260978 van Hoofdletter R
collapse
Dan kom je toch terecht in die opmerking die ik maakte over creatieve vrijheid; iets dat absoluut onmisbaar is voor de meer succesvolle titels van Nintendo, en je kan daar lang of kort over discussiëren: als je in opdracht werkt, dan heb je die gewoon niet of nauwelijks en je inbreng is kleiner oftewel weg regie...

Voor wat de huidige situatie betreft: Nintendo zit nu even in zwaar weer, maar één slechte console generatie maakt nog geen einde van de wereld voorspelling nodig, dus ik zou het gewoon rustig afwachten en persoonlijk zou ik ook helemaal niet verbaasd zijn als ze met de NX wel weer een succesvol concept op de markt zetten.

Nog een paar maandjes geduld en we gaan het allemaal mee maken... Wink
Avatar
Martijn | 03 februari 2016 00:46 | #260995
Reactie op post #260980 van ThanosReXXX
collapse
Ja, ik ben het met je bovenstaande verhaal eens. Sloot ook goed aan op het door mij geschreven verhaal. Nintendo moet Nintendo blijven. Ze vliegen daar misschien wel eens mee uit de bocht, maar de juiste weg wordt steeds weer teruggevonden. Ook op de Wii en Wii U zijn genoeg geweldige games uitgebracht. Dat verwacht ik in de toekomst niet anders.

Als fan moet je inderdaad inzien dat Nintendo geen 3rd party moet worden. Zelf speel ik sinds de Nes op Nintendo's systemen, met slechts één uitstapje: een Playstation 1 in plaats van een N64. Ik was verschrikkelijk blij toen ik met de Gamecube weer Nintendo op mijn games zag staan, want ik had die magie vreselijk gemist. Playstation brengt goede games voort, maar het is géén Nintendo. In mijn beleving miste er iets heel belangrijks binnen dat aanbod.

Nintendo als 3rd party klinkt uitermate slecht. Zo denk ik terug aan Sega, die allang niet meer zo succesvol zijn als dat ze waren (al moet je daarvoor wel ver terug, naar de MegaDrive). Er is meer druk om games te maken en minder geld om variatie te bieden. Nu heeft Nintendo mogelijkheid om games uit te brengen als zij ze goed vinden, geoptimaliseerd voor hun systeem, geen bemoeienis van een hogere partij en met volledige controle over de eigen reeksen. Als 3rd party zou dat mogelijk sterk verminderen of, zoals bij Sega, bijna verdwijnen. Het kan overigens nóg erger: kijk eens naar Rare sinds 2001...

Nee, Nintendo moet zijn eigen ding doen. Ze doen het al sinds 1981 en sinds 1983 met een eigen console! Heel veel dingen die nu als gewoon worden beschouwd, werden door Nintendo geïntroduceerd. Dat dingen soms anders lopen dan gewenst, wil niet zeggen dat alles maar opgelost is als Nintendo 3rd party zou gaan. De kans is enorm dat het alleen slechter wordt. We moeten ons niet blindstaren op wat tegenvallers van nu, al is het makkelijk om op dit moment ongeduld of ongenoegen te laten spreken. Het staat in stevig contrast tot alle wél goede dingen die Nintendo heeft gebracht.
Avatar
ThanosReXXX | 03 februari 2016 16:00 | #261022
Reactie op post #260995 van Martijn
Thanks! Ik vond jouw reactie ook prima, maar vergat er even wat onder te zetten en thumbs up of iets dergelijks is hier helaas niet mogelijk, dus bij deze. Wink
Avatar
koekiemonster | 02 februari 2016 15:27 | #260971
Volgende mobile game van Nintendo bevat mario, dk of link. Dat zal de schatkist wel flink gaan spekken
Avatar
grijzevos | 02 februari 2016 18:00 | #260979
collapse
Wat een duur woordgebruik allemaal lol, het is maar een artikel over Nintendo, zo serieus hoeft het toch allemaal niet?
Avatar
gamervanheteersteuur | 02 februari 2016 18:16 | #260981
Reactie op post #260979 van grijzevos
Ik persoonlijk vond het zeer verhelderend en informatief, derhalve was ik ook zeer verrast door deze goed beargumenteerde uiteenzetting van de situatie bij Nintendo.
Avatar
Jeroen K. | 03 februari 2016 12:45 | #261014
Reactie op post #260979 van grijzevos
Ik heb gewoon eens geprobeerd om Nintendo's plaats in de game-industrie objectief uiteen te zetten hier, er komen ook weer genoeg minder serieuze artikelen in de toekomst natuurlijk.
Avatar
yjahmesio | 02 februari 2016 19:22 | #260983
Als Nintendo er niet meer zou zijn, dan was ik allang gestopt met gamen. Ik vind dat bij Sony en Microsoft, alles alleen om graphics draait, en ik heb liever dat een game leuk is, dan dat die mooi is. Natuurlijk is het mooi om te zien, maar graphics moet op tweede plek staan vind ik, maar goed dat is mijn mening.......

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.