Why Wii Hate U Column | 14 februari 2016 19:30 | Auteur: Theun

Terwijl Mink met een warm kopje koffie aan het nagenieten is van de prestaties van Nintendo gedurende het afgelopen jaar zullen er genoeg mensen rondlopen die wat minder tevreden zijn. Is het echt zo dat veel mensen aan het klagen zijn omdat ze in een winterdip zitten of heeft Nintendo nog steeds niks geleerd?

Wat betreft die winterdip: het is inderdaad behoorlijk koud en regenachtig de laatste weken. Als we dat nu eens een positieve draai geven, kunnen we het Perfect Gaming Weather noemen. Zo. Probleem opgelost. Voor gamers bestaat er geen winterdip, enkel Perfect Gaming Weather. Echter lijkt er bij Nintendo wel sprake van een winterdip te zijn. Het bedrijf heeft nog weinig kunnen imponeren sinds de release van de Wii U. Met enkel als toppers Mario Kart 8 en Super Smash Bros. is het behoorlijk lastig potentiële klanten bij de concurrentie weg te houden.

6

Toegegeven, games als Captain Toad: Treasure Tracker en Bayonetta 2 zijn ook zeker niet onaardig. Maar afgezien van een aantal die-hard Bayonetta-fans zullen er niet veel mensen speciaal een Wii U gaan kopen voor die titels. In feite komt het er op neer dat iedereen die ook maar een beetje interesse heeft in een Wii U graag Mario Kart 8 of Super Smash Bros. speelt. Als die games je niet echt aanspreken, dan blijft er bizar weinig over. Weten ze dat bij Nintendo?

Captain Super Star Metroid: Donkey Kong & Knuckles
Voor we gaan kijken naar de prestaties van Nintendo in het afgelopen jaar en de bijbehorende vooruitzichten, gaan we eerst eens kijken waar het mis is gegaan. Nintendo heeft de Wii U namelijk vanaf het begin af aan laten vallen als een baksteen en de bodem van de oceaan is nog niet in zicht. De hoofdreden dat mensen kiezen voor een Nintendo-console zijn juist de first-party games, die gemaakt worden door Nintendo zelf. Dan doel ik niet op games als Super Animal Crossing & Knuckles, maar juist op de grote franchises: Super Mario, The Legend of Zelda, Metroid, Star Fox, Donkey Kong, Mario Kart, Super Smash Bros. en Pokémon. Dit zijn allen franchises die een beetje Nintendo-magie met zich nemen. Daarvoor kopen wij een Nintendo-systeem. Die magie smaakt zó lekker dat we er altijd meer van willen. Alle andere Nintendo-consoles hebben van vrijwel iedere franchise minstens één game. Tot op heden hebben we op de Wii U enkel nog Mario Kart, Super Smash Bros. en Donkey Kong mogen verwelkomen (vooruit, en Pikmin).

Het is eigenlijk te gek voor woorden dat we iets meer dan drie jaar na de release nog steeds zitten te wachten op Star Fox, we Metroid omgetoverd zien worden tot ruimte-voetbal, dat Pokémon vrijwel handheld-only is, dat Mario z’n reputatie verknalt met een potje tennis én dat we geen flauw idee hebben of de gloednieuwe The Legend of Zelda überhaupt nog uitgebracht gaat worden voor de Wii U. Het is om te janken. En nee, ik tel Super Mario 3D World niet mee. Die game valt niet te vergelijken met een titel als Super Mario Galaxy. Toch is het vreemd, want de originele Wii had van bijna alle ‘topfranchises’ wel minstens één titel. Sterker nog, we kregen zelfs twee Super Mario Galaxy-spellen en ook twee The Legend of Zelda-games. Dat is toch wel even iets anders dan Captain Toad.

reggie_muppet

Please take my money
Focust Nintendo zich de laatste jaren misschien teveel op franchises die ons totaal niet kunnen boeien? Of de focus erop ligt is nog maar de vraag, maar vrij veel games die we tegemoet zien, zijn wel van die categorie. Echter krijg ik niet het gevoel dat Nintendo hier teveel focus op legt. Meer casual games als Animal Crossing: amiibo Festival hadden we ook in overvloed op de Wii en zullen we waarschijnlijk altijd wel krijgen. Het probleem ligt meer in alles wat Nintendo er verder nog bij aan het doen is. Zo krijgen we nu bijna jaarlijks een The Legend of Zelda-remake en hebben we gezien hoe Mario Tennis door Nintendo afgeserveerd werd. Het lijkt wel alsof The Big N het overzicht compleet verloren is en in een wanhoopspoging ons dergelijke games schenkt.

Het is vreemd dat een bedrijf als Nintendo, dat staat voor innovatie, ons blij probeert te maken met remakes en games die compleet afgeraffeld zijn. Een remake kan tof zijn als er daadwerkelijk iets wordt toegevoegd dat interessant is voor mensen die de game destijds al hebben gespeeld. Zoals bij Super Mario 64 DS, waarbij we dertig extra sterren, drie extra speelbare personages, een handjevol minigames en een aantal nieuwe wereldjes kregen die niet in het origineel zaten. Ach ja, waarom zouden we dat ook willen als we ook exact dezelfde game zouden kunnen krijgen, maar dan in HD?

mario-tennis-ultra-smash-2

Zakje chips
Het is leuk dat Nintendo het afgelopen jaar meer rekening met ons heeft gehouden door games te maken van franchises die we minder vaak zien. Er zitten zelfs een aantal prima titels tussen met Yoshi’s Woolly World, Super Mario Maker en Xenoblade Chronicles X, maar dat zijn voor mij tussendoortjes. Dat zijn games die de periode tussen de toptitels moeten invullen. Dat zijn niet de games waarvoor bij mij thuis een Wii U staat aangesloten op de televisie. Het is bijzonder teleurstellend dat Nintendo in feite een jaar lang niets van zich laat horen op het gebied van consoles. Als Nintendo écht rekening zou hebben gehouden met de fans, dan hadden we allang meer gehoord van de aankomende The Legend of Zelda of een eventuele Super Mario-game. In plaats daarvan heeft Nintendo het afgelopen jaar vooral geleund op de games die de Wii U al had. Dan krijg ik ook zeker niet de indruk dat Nintendo opeens van gedachte is veranderd en ons niet meer probeert uit te melken.

We krijgen inderdaad geen jaarlijkse Mario Party meer en de titels van het afgelopen jaar zijn in dat opzicht ook zeker ‘uniek’ te noemen. Echter, als we iets verder kijken dan onze neus lang is, dan zien we dat Nintendo ons voornamelijk koest heeft geprobeerd te houden met uitbreidingen voor Mario Kart 8, Super Smash Bros. for Wii U en een overvloed aan nieuwe amiibo. Daar is zeker niks mis mee, maar wederom tel ik dit als een bijproduct. Overigens hebben we niet helemaal niks gekregen in 2015. Met Splatoon heeft Nintendo een mooie start gemaakt met een nieuwe franchise. Hoewel het allemaal nog in kinderschoenen lijkt te staan, is het wel ontzettend populair en erg vermakelijk. Toch denk ik dat als de mannen achter Splatoon een iets groter budget en iets meer tijd hadden gekregen, we een véél betere game zouden hebben gehad. Splatoon voelde bij de release een beetje karig aan, maar is inmiddels al een veel completere game dankzij alle downloadbare content.

5

Alles of NX
Naar mijn mening heeft de Wii U na een bijzonder slechte start zich niet weten te herpakken. Er leek heel eventjes leven in de brouwerij met releases van Mario Kart 8 en Super Smash Bros. for Wii U in 2014, maar zelfs die twee titels kunnen niet een complete console dragen. Juist nadat de Wii U even op ging leven met die twee titels had Nintendo toe moeten slaan met een aantal andere grote franchises. Echter hebben we daar het afgelopen jaar niks van gezien of gehoord. Alleen dat Star Fox onderweg is. We mogen nog van geluk spreken dat we Splatoon hebben gekregen, maar dat is meer een up-and-coming franchise en niet zozeer eentje waar Nintendo al jaren bekend om staat. Sommige analisten denken zelfs dat de nieuwe The Legend of Zelda uitgebracht gaat worden voor de NX. Iedereen weet dat Nintendo’s nieuwe speeltje eraan komt.

Over de NX gesproken, het kan goed zijn dat Nintendo al haar geld aan het inzetten is op haar toekomstige apparaat. Mario Kart 8, Splatoon en Super Smash Bros. for Wii U zijn nog niet eens zo heel oud, dus die games zouden ze vanaf de release beschikbaar kunnen stellen. We hebben zelfs al geruchten gehoord dat Super Super Smash Bros. een launchtitel gaat worden voor de NX, dus zo heel onwaarschijnlijk is het zeker niet. Daar komt bij dat Aonuma al een behoorlijke tijd bezig is met een nieuwe The Legend of Zelda-titel. Als de NX er echt aan zit te komen, zou het nog best eens kunnen dat de nieuwe Zelda-game binnen een jaar al verschijnt voor de NX. Om het even anders te verwoorden: als ik aandeelhouder van Nintendo was, zou ik liever zien dat ze zich gaan focussen op de NX. De Wii U heeft duidelijk geen toekomst meer en de NX heeft flinke potentie om een knallende start te maken. 2015 had hét jaar moeten worden waarin Nintendo de Wii U ‘terug in de race’ had moeten brengen. In plaats daarvan zitten we nog steeds op een houtje te bijten. Mocht je toch tevreden zijn over de Wii U, dan heeft Mink wellicht nog wel een lekker kopje koffie voor je tijdens een middag vol Mario Party, Yoshi’s Woolly World en Captain Toad: Treasure Tracker.
Next articleSupport Pokémon onthuld voor Pokkén Tournament, geen DLC gepland Previous articleFans van Pokémon Red en Pokémon Blue vechten het uit in Splatfest...

Reacties van gebruikers

Avatar
ThanosReXXX | 14 februari 2016 20:02 | #261330
collapse
And so it begins... Razz
(Sommigen kunnen net zo goed hun comments uit het Why Wii Love U artikel plakken, hier zijn ze namelijk stukken relevanter... Wink )

En Xenoblade Chronicles X een tussendoortje? 'Tis maar net hoe je het bekijkt... Wink
Avatar
Kaya | 14 februari 2016 20:23 | #261331
Reactie op post #261330 van ThanosReXXX
collapse
Meer een hoofdgerecht! Hahaha Razz
Avatar
wessel7 | 14 februari 2016 21:01 | #261333
Reactie op post #261331 van Kaya
Je bedoelt een 3 gangen menu Razz
Avatar
The Iron Ghoul | 14 februari 2016 20:56 | #261332
collapse
De NX is aanstaande en iedereen heeft het erover dat de Wiiu dood is. Nintendo kan daarom beter gewoon sterk beginnen met de NX en de Wiiu nog een beetje support geven tot 1 jaar na de NX.

Als ik terugkijk naar de Wiiu dan zie ik fouten gemaakt door Nintendo, 3partys, media en gamers. Iedereen heeft een fout gemaakt en dankzij al die mensen is de Wiiu nooit van de grond gekomen.

Nintendo heeft markting fouten gemaakt en de Wiiu niet krachtig genoeg gemaakt. 3 party's hebben het nooit echt een goede kans gegeven. De gamers hebben het erger gemaakt, doordat hun op alles gingen zeiken en de Media heeft de Wiiu al zeer vroeg de doodsticker gegeven.

Maar als ik oprecht kijk naar de Wiiu. dan zie ik toch een mooie kast vol met games die ook leuk blijven: zombiu, lego city, mario world 3d, Dk freeze, MK8, Bayo 1/2, Smash, splatoon, Capt toad, Yoshi yarn, Mario maker, XCX, Fatal frame, Wonderfull 101, Zelda WW, Pikmin, Nintendoland, Kirby, Earthbound, NES remix, en een shitload aan indies.

Een gamer zie ik als een persoon met een ruime smaak. En als iemand met een ruime smaak dan heb je aan dit lijstje met games toch wel genoeg of niet soms?
Avatar
charlie1 | 14 februari 2016 21:21 | #261334
Reactie op post #261332 van The Iron Ghoul
collapse
Ik geniet nog altijd van mijn wii u en mijn schat aan games. Ik vindt dat nintendo altijd het beste heeft met zijn fans en dat ze oprecht hun best deden.

Dat er geen third party support komt of kwam kan nintendo ook niets aan doen. Als mijn herinneringen nog goed zijn zei iemand van EA nintendo ´s..k.´ en een uitgelekte mail van ubisoft maakte mario kart 8 met de grond gelijk.

Ten tijde van de wii kregen we ook niet alle super spellen, hoe vaak heb ik niet gehoopt assassin's creed 2 te spelen of resident evil 5 en nog andere spellen, klaag ik nee. Dat is de keuze van de onafhankelijke bedrijven en daar kon ook nintendo niets aan doen ondanks 100 miljoen wii's verkocht.

Het concept van de gamepad was prachtig en mooi uitgevonden dat zelfs Sony nintendo kopieerde door hun Psp met de ps4 speelbaar te maken.

Ik geniet steeds van mijn games van mario tot en met splatoon en ik verwelkom met plezier twillight princess, starfox en de nieuwe zelda.


Des ondanks zal ik nintendo nooit laten vallen, en zal ik met plezier blijven spelen op hun consoles. Met nintendo speel ik spellen zeker meer Dan 1 keer uit om ze terug te herspelen en niet in een hoek je te smijten.
Avatar
Captain-Retardo | 14 februari 2016 23:31 | #261341
Reactie op post #261334 van charlie1
Dat je geen AC of RE5 kon spelen is wel degelijk de schuld van Nintendo. Een Gamecube 1.2 uitbrengen is niet bepaald bevorderlijk daarvoor geweest.
Avatar
Ruban | 15 februari 2016 13:40 | #261362
Reactie op post #261334 van charlie1
+1
Ik speel ook nog steeds met plezier op de Wii U. Ik heb al meer dan 20 games fysiek, dus naar mijn mening was er genoeg voor uitgekomen.
Avatar
MichaelNight | 14 februari 2016 21:42 | #261335
ja, vergeet zombiu niet he.
Avatar
Jmaster | 14 februari 2016 22:03 | #261337
collapse
én dat we geen flauw idee hebben of de gloednieuwe The Legend of Zelda überhaupt nog uitgebracht gaat worden voor de Wii U.

Dat is gewoon regelrechte onzin. In november is nog bevestigd dat -ie er wel degelijk aan zit te komen, in ieder geval voor de Wii U. Of telt die Direct ook niet? Was dat ook maar een tussendoortje?
Avatar
charlie1 | 14 februari 2016 22:13 | #261338
Reactie op post #261337 van Jmaster
collapse
Fan van nintendo zijn is de goede en slechte dagen erbij nemen. Gaat het goed Dan prijzen mensen nintendo en gaat het slecht kraken ze het af zonder enige begrip. En de goed menende fans zitten in het midden helaas. The legend of zelda komt zeker op de wii u, het is herhaaldelijk bevestigd en toch betwijfelen sommigen dat nog, ongelooflijk.
Avatar
SpijkerJasper | 15 februari 2016 09:39 | #261345
Reactie op post #261338 van charlie1
collapse
The legend of zelda komt zeker op de wii u, het is herhaaldelijk bevestigd en toch betwijfelen sommigen dat nog, ongelooflijk.


Waarom is het ongelofelijk dat mensen Nintendo niet helemaal vertrouwen? Ze beloofden ook dat zowel Zelda als Star Fox uit zouden komen in 2015. Uitstel van Zelda had ik wel aan zien komen maar SF had ik zeker nog wel verwacht vorig jaar. Ik ga er wel vanuit dat Zelda gewoon naar de Wii U komt.
Avatar
DeRe4e | 15 februari 2016 11:30 | #261349
Reactie op post #261345 van SpijkerJasper
collapse
Ergens toch niet zo abnormaal dat een game wordt uitgesteld? Star Fox X Platinum Games, en dat bedrijft staat gewoonweg bekend om al hun games verschillende keren uit te brengen. MAAR ze leveren wel telkens kwaliteit.

The Legend of Zelda Wii U is een heel groots project, de eerste keer in de franchise dat ze een grote open wereld maken met heel veel mogelijkheden. Waarom zou je deze game dan willen uitbrengen naar een systeem dat niemand heeft? Als je zo'n mooie game maakt, dan wil je toch zoveel mogelijk mensen aanspreken? Zelda = Uitgesteld = NX-release + Wii U. Meer valt daar niet over te zeggen.
Avatar
SpijkerJasper | 15 februari 2016 12:48 | #261355
Reactie op post #261349 van DeRe4e
collapse
Ergens toch niet zo abnormaal dat een game wordt uitgesteld?


Dat zeg ik toch niet of wel? Mensen vinden het hooguit jammer en vooral in een droge tijd. Ik ben hartstikke blij dat Star Fox überhaubt komt en zoals ik al zei dat ik er gewoon vanuit ga dat Zelda ook op de Wii U verschijnt.
Avatar
DeRe4e | 15 februari 2016 13:12 | #261358
Reactie op post #261355 van SpijkerJasper
collapse
Het was niet specifiek op u bedoelt.
Want ik denk dat we ongeveer wel op dezelfde lijn liggen.
Avatar
SpijkerJasper | 15 februari 2016 13:22 | #261360
Reactie op post #261358 van DeRe4e
collapse
Oke dan heb ik het verkeerd begrepen Smile Je hoeft overigens geen u tegen mij te zeggen hoor. Ik ben dan wel opgegroeid met de NES maar zo voel ik me nog niet Razz
Avatar
DeRe4e | 15 februari 2016 13:38 | #261361
Reactie op post #261360 van SpijkerJasper
Zal liggen aan 't feit dat ik een belg ben. Ik gebruik 'u' als een beleefdheidsvorm bij mensen die ik niet persoonlijk ken. Mijn vriend, die tevens Nederlander is, had het daar in begin ook een beetje moeilijkheden mee. Hehe.
Avatar
Jmaster | 15 februari 2016 12:36 | #261351
Reactie op post #261345 van SpijkerJasper
collapse
Een spel uitstellen is natuurlijk iets anders dan het volledig cancellen voor een bepaald platform hè.
Avatar
SpijkerJasper | 15 februari 2016 12:38 | #261352
Reactie op post #261351 van Jmaster
Het gaat om beloftes maken...he? Wink
Avatar
koekiemonster | 15 februari 2016 12:46 | #261354
Reactie op post #261338 van charlie1
Net al Kirby en Super Paper Mario... Ik wacht nog steeds op de aangekondigde GameCube versies Wink
Avatar
Marcel | 15 februari 2016 00:55 | #261342
collapse
Over het algemeen is dit gewoon een verloren generatie. Zowel Microsoft, Sony als Nintendo presteren ondermaats op software gebied. Bij Nintendo valt het extra op, omdat ze bagger slechte spin offs geproduceerd hebben. In plaats van Captain Toad een Mario-game, in plaats van Animal Crossing: Amiibo Festival een fatsoenlijke Animal Crossing. Zelfs Mario Tennis is een aanfluiting dat had toch wel de kanarie in de kolenmijn moeten zijn.
Avatar
DeRe4e | 15 februari 2016 02:29 | #261343
Reactie op post #261342 van Marcel
Over amiibo Party ga ik u helemaal niet tegenspreken. Na het bekijken van voldoende filmpjes en het lezen van verschillende reviews ben ik nooit echt geïnteresseerd geraakt in deze ook. Het zag er gewoonweg saai uit en aan alle reviews te zien ben ik niet de enige die daar zo over denkt. Nu kan ik wel inbeelden dat jonge kinderen zich kunnen vermaken met deze game.

Maar Captain Toad? Heeft u deze game überhaupt wel gespeeld? Ik heb echt een fantastische tijd gehad met dit pareltje en vrienden die hem bezitten vonden hem ook gewoonweg fantastisch. Je speelt deze game niet voor zijn verhaal-doe je met geen enkele game in het Mario universium, maar de levels bij deze zijn pure FUN. Ook dit is trouwens niet een zoetmakertje omdat we geen grote Mario gekregen hebben, want Super 3D World neemt deze rol met zich mee. Het is geen Galaxy, maar het het bevat alle elementen voor een zeer geslaagde Mario-game.
Avatar
DeRe4e | 15 februari 2016 04:02 | #261344
collapse
Wat ik niet snap is dat mensen nog steeds lopen te klagen dat er geen Metroid-game uitgekomen is op de Wii U. Waarom zou Nintendo of eender wel bedrijf zo'n groot project laten starten en betalen voor een systeem dat toch niet verkoopt? Het zou een veel te groot risico zijn: dit net omdat de verkopen van voorgaande Metroid-games niet zo goed waren t.o.v. Mario, The Legend of Zelda of Pokémon games. Het is nooit één van de meest succesvolle franchise geweest qua verkoopcijfers, maar wel erg geliefd door de die-hard fans. Maar de meeste mensen laten de game gewoonweg opzij liggen.

Want tja- Wie bezit er nu eigenlijk een Wii of een Wii U console? De Wii U was kansloos om het succes van de Wii te evenaren, dit omdat de Wii eigenlijk voor sommigen helemaal geen groot succes was.
(!!! Lees eerst alles vooraleer je al uw mening begint te schrijven!)
Veel mensen kochten het systeem omdat het leuk leek om voor de TV te sporten en fitnessen, maar al snel ging het bij die doelgroep snel stof vangen. Voor erg veel mensen was de Wii ook hun eerste game systeem, want tja-iedereen had een Wii. Maar tegenwoordig komen er veel ouders hun Wii-systeem verkopen in Game Mania omdat ze er helemaal niet tevreden van zijn. "Er zijn geen leuke spelletjes op" klinkt het telkens. Nintendo Games zoals Mario Kart, Wii Sports, Wii Play, Wii Fit en New Super Mario Bros vlogen over de toonbank en de meeste mensen vulden hun collectie met goedkope sport en party games. Is misschien de reden waarom Nintendo ook zoveel party-games uitbracht. Niet enkel tijdens de Wii, maar ook tijdens de WiiU periode.

Ik hoop gewoon dat Nintendo zich gaat focussen op zijn vast clienteel, de grote Nintendo fans die weten waarom ze een Nintendo console in huis nemen. Niet voor goedkope non-nintendo Sport/Party games, nier voor te fitnessen. Maar games voor hun top-franchises die voor veel fans zorgen voor herinneringen voor 't leven.




Daarnaast wil ik zeggen dat de Wii een prachtige bibliotheek aan games heeft: Metroid Orher M, Sin & Punishmenrt, Skyward Sword, Kirby's Epic Yarn, Little Kings Story, DK Country Returns, Last Story, Muramasa, Xenoblade, Galaxy en niet te vergeten: No More Heroes. MAAAAAAAR ook de Wii U heeft zeker niet ondergedaan aan bovenstaande toppers. Bayonetta, Yoshi's Woolly World, Wonderful 101, Captain Toad, 3D World, MK8, Smash, Xenoblade X, Shovel Knight, Splatoon, Mario Maker en Pikmin 3. Mensen hier die Sonic All Star Racing gespeeld hebben? FUN.

Ik heb met beide systemen erg veel plezier gehad en het houdt voor mij zeker niet op. Er komen nog leuke titels uit en ik heb er alle vertrouwen in dat de NX ook voor veel uren plezier zal zorgen.
Avatar
SpijkerJasper | 15 februari 2016 09:48 | #261346
Reactie op post #261344 van DeRe4e
collapse
(Metroid) is nooit één van de meest succesvolle franchise geweest qua verkoopcijfers, maar wel erg geliefd door de die-hard fans. Maar de meeste mensen laten de game gewoonweg opzij liggen.


Hangt in de eerste instantie ook af hoe je Metroid presenteerd. En Nintendo maakt (godzijdank) wel Star Fox. Dus het kan blijkbaar wel Razz Dat er geen nieuwe Metroid komt heeft puur met de huidige toestand van de Wii U te maken en minder met Nintendo in het algemeen. Mensen/fans vragen trouwens ook niet alleen om een Metroid maar ook andere bekende namen waar mensen vroeger ook een Nintendo console voor kochten. F-Zero, Wave Race, Excitebike/Truck, 1080, Punch-Out...noem maar op. Als Nintendo vergeet te luisteren naar hun fans (zie beginperiode van de Wii U), haken er meer mensen (en ook third-party's) af omdat het vertrouwen weg raakt en verkoopt een game ook minder goed omdat de console het in 't algemeen niet zo best doet. 1 + 1 = 2 Smile
Avatar
DeRe4e | 15 februari 2016 11:26 | #261348
Reactie op post #261346 van SpijkerJasper
collapse
Dat er geen nieuwe Metroid komt heeft puur met de huidige toestand van de Wii U te maken en minder met Nintendo in het algemeen... ...Als Nintendo vergeet te luisteren naar hun fans (zie beginperiode van de Wii U), haken er meer mensen (en ook third-party's.

Toen Nintendo de Wii U aangekondigd had begrepen veel mensen gewoon niet wat het ding kon doen, velen dachten dat het gewoon een uitbreiding was voor hun WII. Klanten vroegen tijdens de release "Ik kom zo'n tablet halen zodat mijn WII betere graphics heeft", "Nee, ik moet geen nieuwe WII hebben-enkel de tablet".
Ben er nog steeds van overtuigd dat de WiiU geen goede naam was en dit veel schade heeft gebracht bij Wii-eigenaren. Niet dat veel mensen de overstap zouden gemaakt hebben, mits ze niet tevreden waren met hun Wii toestel (zie vorige post).

MAAR als Nintendo meteen merkt dat de verkoopcijfers niet hetgeen was anno launch Wii, dan moet je ingrijpen. Dat Third Pary-support wegviel ligt niet 100% aan Nintendo, maar ook de slechte verkoopcijfers en de keuzes die fans maken. Ja, de fans. Zelf koop ik een Nintendo platform puur voor exclusieve franchises en titels. Third Party-ga ik vaak op mijn Playstation en Xbox spelen omdat deze meer update +DLC-ondersteuning krijgen. Ubisoft brengt enkele titels uit op de Wii U, veel later dan op andere systemen en zonder DLC-ondersteuning. Hoe ben je dan verbaasd dat Wii U -eigenaren deze titels liever op een ander systeem kopen? (Als ze dat al niet gedaan hadden).

Je verteld me dat Nintendo niet luisterde naar de fans, maar dat is toch helemaal niet waar??! Ze hebben alle titels uitgebracht die op vorige platformen erg populair waren: Mario Kart, Super Smash Bros., Super Mario-serie en Donkey Kong.
Fans schreeuwen al jaren naar een nieuwe deel in de Pikmin-serie, en ze kregen het.
Fans spraken hun ongenoegen uit over het over-aanbod van Mario, dus besloot Nintendo om hem een jaartje vrijaf te geven. Of tja-ongeveer toch.
Fans spraken hun ongenoegen uit over titels zoals Wii Party U, Wii Fit U, Wii Sports Club, en Nintendo verzekerde dat ze zich meer gingen focussen op de hard-core Gamers. (Ik kan het artikel niet meer vinden).
Ik persoonlijk schreeuw al jaren om een game zoals Pokkén Tournament, ik krijg het.
Fans willen heel graag een nieuw deel in hun geliefde franchise, maar waarom geld pompen in iets dat niet verkoop terwijl je in gedachte al bezig bent met een opvolger 'De NX'. Het is ook niet dat je meteen het roer kunt omdraaien omdat fans ernaar schreeuwen.

Zoals ik eerder zei: De Metroid-franchise was nooit één van Nintendo's grootste IP's en de verkoopcijfers liegen er niet om. Fans willen Pokémon, Mario en The Legend of Zelda, en alle andere franchises zijn gewoonweg minder geliefd.
Kirby en Xenoblade zagen groen licht omdat deze games als zoete koekjes verkocht worden in Japan. Dat Star Fox-een nieuw deel krijgt vind ik zelf ook verassend. Maar uiteindelijk zie ik overal een verkoopprijs van '44,98 euro' en wordt deze game verrassend genoeg telkens uitgesteld. Maar in Platinum Games heb ik alle vertrouwen, dus dat komt goed. Net zoals The Legend of Zelda Wii U ook uitgesteld werd in 2015 zodat ze hem een duo-release kunnen geven. Wat ik immers zeer goed begrijp.

De Wii U is niet populair, maar dat ligt niet 100% aan Nintendo. Ikzelf ben heel tevreden over mijn Wii U en welke games het systeem heeft. Maar zoals ik al verschillende keren eerder zei: Ik snap dat anderen dit niet zijn.
Avatar
SpijkerJasper | 15 februari 2016 12:46 | #261353
Reactie op post #261348 van DeRe4e
collapse
Je verteld me dat Nintendo niet luisterde naar de fans, maar dat is toch helemaal niet waar??!


Ik zeg ook niet dat ze nooit luisteren. Maar iedereen weet dat de beginperiode van de Wii U niet heel erg geweldig was en dat heeft een litteken achter gelaten. De wegblijvende third-party support is daar een overduidelijk bewijs van.

Zoals ik eerder zei: De Metroid-franchise was nooit één van Nintendo's grootste IP's en de verkoopcijfers liegen er niet om.


Maar Star Fox wel? En Xenoblade en Bayonetta verkopen als een trein? Waarom kunnen ze een obscure maar mega vette hack & slash game maken als Bayonetta 2 maar geen obscure first-person adventure game (Metroid Prime)?

De Wii U is niet populair, maar dat ligt niet 100% aan Nintendo.


Onderstaande reply is niet per sé naar jou toe Wink

Nintendo moet zorgen dat hun product goed verkoopt. Dat ze problemen hadden en men klaagde over het beleid (kom op, dat is nu wel bekend onderhand) heeft zoals ik al zei een litteken achtergelaten. Waarom verkocht de Wii wel heel goed en de Wii U ineens niet. De redenen weten we maar als mensen iets minder graag willen dan moet de big N zich aanpassen (zoals ze ook deden vorig jaar). Waarom? Omdat zij geld moeten verdienen. En wij leggen ruim 400 euro neer voor een nieuwe console waar we wat van verwachten. Dat is de realiteit.

Sommige mensen doen net alsof Nintendo een grote lieve teddybeer is. Ik zeg niet dat ik een hekel heb aan het bedrijf maar ik ben wel ontevreden over het totale aanbod aan games op de Wii U. Dan hoor je mensen zeggen van "ja, je bent niet realistisch als je dit of dat verwacht want...". Waarom? Alsof mensen alleen met de Wii U ineens heel veel verwachten. Volgens mij was het Nintendo die bleef veranderen en niet de 'fans'.

En ik kan echt wel genieten van individuele games op de Wii U. Maar dit staat los van het issue zelf. En het gaat echt niet om alleen die ene Metroid of F-Zero. Kijk eens voor de gein hoeveel variatie aan games er was op elke Nintendo console. Ook de Wii, die voornamelijk mikte op het casual publiek, had van elk genre meerdere games. First party + third party.
Avatar
DeRe4e | 15 februari 2016 13:08 | #261356
Reactie op post #261353 van SpijkerJasper
collapse
Heb je m'n tekst goed gelezen? Want dan kon je lezen dat ik ook verbaasd was dat ze überhaupt een Star Fox maken voor de Wii U. Nu is het een "budget" titel en wordt het ook gemaakt door hetzelfde bedrijf dat zorgde voor Bayonetta 2. Platinum Games.
Nintendo moet luisteren naar hun fans, zeg je, maar wat iedereen al jaren loopt te janken is dat Nintendo zich meer moet focussen op "hardcore-games". Bayonetta 2 en Devils Third zijn daar mooie voorbeelden van. Desondanks Devils Third niet zo'n goeie kritieken kreeg, kreeg Bayonetta 2 dat wel. Maar wederom gaven de Nintendo-kern de game geen kans. Maar het is toch Nintendo zijn schuld niet dat deze game niet verkoopt?

Net als Xenoblade Chronicles X. De game verkoopt niet zo denderend goed, maar er zijn weinig JRPG's die echt bijzonder goed verkopen. Deze game is ook meer gericht naar de Japanse markt, net zoals Kirby daar ook veel beter verkoopt. Ik ben zeer tevreden dat deze game uiteindelijk ook een Europese release heeft gezien en hoop dat ze dit in de toekomst nog meer zullen doen.
Avatar
SpijkerJasper | 15 februari 2016 13:20 | #261359
Reactie op post #261356 van DeRe4e
Maar ik ben het ook met jou eens dat Nintendo wel heeft geluisterd en dat ik o.a. erg geniet van Mario Maker en MK8. Alleen mis je nu wel weer de third-part support wat voor genoeg variatie zorgt. Zelfs een Nintendo console kan niet 100% op first-party games leven, al geven wij natuurlijk de voorkeur aan de Mario's en Zelda's.

Begin van de Wii U periode had je genoeg third-party games maar klaagden mensen/fans over het beleid van Nintendo zelf. De tweede periode luisterde Nintendo wel maar was het kwaad al geschiedt. Mensen klagen daar over. Dat andere fans tevreden zijn met het totale plaatje (dus ook de rotperiode) is oke, maar niemand kan ontkennen dat Nintendo en de Wii U steken heeft laten vallen. Ik kan wel zeggen "Nintendo ouwe jongen, we gooien zand er over" en gewoon genieten van de individuele topgames (wat ik ook zeker doe) maar er zijn denk ik een groot aantal mensen die veel missen op dit apparaat. En misschien ook op andere systemen.
Avatar
koekiemonster | 15 februari 2016 15:24 | #261369
Reactie op post #261344 van DeRe4e
collapse
De wii had een attachrate van bijna 10 games (als ik me niet vergis). Dit wil zeggen dat het gemiddeld aantal verkochte games PER WII op 9 a 10 games lag. Kortom, wii heeft in totaal dik 900 miljoen games verkocht (net niet de miljard Mad ).

Wii was een waanzinnig succes op gebied van hardware EN software.
Avatar
DeRe4e | 15 februari 2016 17:00 | #261373
Reactie op post #261369 van koekiemonster
De wii was een gigantisch succes, en daarom dat ik ook vertelde dat de Wii U kansloos wss om dat succes te evenaren. Ik vertelde ook dat er ook een giganitisch grote doelgroep helemaal niet tevreden waren met hun aankoop en dat is nu de doelgroep die dagelijks in Game Mania komt. Zeuren over hun systeem aan m'n kassa. Voor Nintendo-fans was de Wii echt fantastisch qua software en ook dat heb ik verteld.
Avatar
ThanosReXXX | 15 februari 2016 18:56 | #261379
Reactie op post #261369 van koekiemonster
collapse
Zwart-wit gezien wel, maar aangezien de Wii voornamelijk werd gekocht door Soccer Mom's en Super Granny's verdween het apparaat al snel in de kast nadat de aanvankelijke hype omtrent motion controlled sports- en mini games was verdwenen. Daardoor is de uiteindelijke penetration rate (wat het aantal daadwerkelijk actief gebruikte systemen in een bepaalde doelgroep weergeeft) van de Wii naar verhouding enorm laag gebleken, en het is nu juist een combinatie van beiden (attach- èn penetration rate) wat een daadwerkelijk succes maakt, en daarmee ook bestand is tegen een afnemende hype.

Natuurlijk, ze hebben er genoeg geld aan verdiend, maar de uitkomst is op de langere termijn allesbehalve gunstig voor ze geweest, en dat werd zeker niet beter met de onbeholpen en ronduit knullige manier waarop ze in eerste instantie de Wii U in de markt probeerden te zetten, waardoor bijna niemand het begreep, behalve de core gamer, en die was inmiddels al verder gaan kijken bij de buren van Microsoft en Sony. Op de meest fervente die-hard Nintendo fans na, dan.

Nintendo heeft daarna wel zijn best gedaan om het tij te keren, maar het was too little, too late dus vandaar ook waarschijnlijk de stroomversnelling richting de NX...

Maar dat betekent overigens niet dat de Wii U geen leuke console is met een aantal zeer goede games die het toch nog de moeite waard maken om er eentje te hebben of zelfs nu nog te kopen.
Avatar
koekiemonster | 15 februari 2016 20:14 | #261380
Reactie op post #261379 van ThanosReXXX
collapse
Met bijna tien verkochte games per console kan je niet anekdotisch bewijs opvoeren. Men kocht gemiddeld enorm veel games. Neem de attachrate van andere consoles en je ziet dat de wii daar boven zit of ongeveer gelijk.

En als men de Wii zo snel in de kast knalde, hoe kwam de daadwerkelijke attachrate tot stand? Dit kan dan maar op 1 manier..

Dat wil zeggen dat, als jouw aanname correct is, er een diehard kern is van miljoenen die circa 40 games hebben gekocht voor hun wii console om te compenseren voor de grote meerderheid wii sport en wii fit only eigenaren..... (De zogenaamde soccer moms).

Denk jij dat?
Avatar
DeRe4e | 15 februari 2016 21:27 | #261383
Reactie op post #261380 van koekiemonster
collapse
Misschien wordt het eens tijd dat je hier mooi een link dropt zodat ik eens die cijfers onder de loep kan nemen. Ik zeg niet dat ik u geloof: maar ik ben gewoon heel erg benieuwd.

Daarnaast sprak ik puur uit wat ik zelf ervaar op m'n werk. Heel veel ontevreden klanten die hun Wii-systeem komen verkopen omdat ze er nooit echt wat mee gedaan hebben. En veel klanten die een stapel games (meer dan 10-games, hoera voor jou) verkopen waar goedkope sport / party games domineren.

Oh, en de die-hard kern: ik bezit momenteel 49 Wii-games.
Avatar
koekiemonster | 15 februari 2016 21:35 | #261384
Reactie op post #261383 van DeRe4e
collapse
Dus je hebt anekdotisch bewijs dat men toch 10 random partygames koopt!?
Mijn cijfers komen rechstreeks van nintendo zelf..

Edit:
http://nintendoeverything.com/wp-content/uploads/nintendo-sales-may-2015.png
nintendo-sales-may-2015
Avatar
ThanosReXXX | 15 februari 2016 21:38 | #261386
Reactie op post #261384 van koekiemonster
collapse
Cijfers van Nintendo zelf: "wij van WC eend... " Wink
Avatar
koekiemonster | 15 februari 2016 21:47 | #261388
Reactie op post #261386 van ThanosReXXX
collapse
Dit meen je niet? Dus eigenlijk zeg je dat Nintendo liegt naar haar aandeelhouders en jij het bij het juiste eind hebt?

Holy.... Geef mij maar Nintendo23, die was realistischer...
Avatar
ThanosReXXX | 15 februari 2016 22:30 | #261392
Reactie op post #261388 van koekiemonster
collapse
Dat bedoel ik daar helemaal niet mee, maar blijkbaar haal jij dat er uit. Wat ik ermee bedoel is dat Nintendo niet concreet zal beamen dat naast die vele verkopen er maar weinig daadwerkelijk gebruik is.

Ik mag dan bijvoorbeeld geen fan van Sony zijn, maar de PS4 heeft op dit moment concreet een betere penetration rate dan de Wii, en als je al die eendagsvlieg aankopen van de Wii (die wereldwijd waarschijnlijk goed zijn voor ruim de helft van het totaal) niet meerekent, dan verkoopt de PS4 dus net zo goed en heeft meer succes vanwege het feit dat die wel vaker gebruikt wordt.

En nintendo23 realistischer? Tùùrlijk, jongen... Hilarious
Avatar
koekiemonster | 16 februari 2016 08:48 | #261400
Reactie op post #261392 van ThanosReXXX
collapse
En hoe denk jij dat meetbaar te maken? Als er geen gebruik is; dwz snel in de kast, dan betekent dat vast dat ze amper games hebben gekocht. Dus de paar mensen die de Wii wel gebruikte hebben nu bijna een miljard games gekocht voor de Wii?

Volume zegt ook wat over gebruik. Als ik een console niet gebruik, dan koop ik er ook geen nieuwe games voor, nietwaar?

Tenslotte, verkopen en marges bepalen het succes van een product. En de Wii was uiterst succesvol voor Nintendo.
Avatar
ThanosReXXX | 16 februari 2016 11:38 | #261403
Reactie op post #261400 van koekiemonster
collapse
En nog steeds landt het principe van penetration rate niet...
Ten eerste heb ik al aangegeven dat in een periode van nog geen jaar je gemakkelijk op een gemiddelde van 10 games per gebruiker kan komen. Ter aanvulling: de echte gamer koopt wel meer dan 10 games per jaar dus al zou een casual gamer/gezin/soccer mom er maar drie kopen, dan nog haal je dat gemiddelde wel.

Dat die Wii in de kast verdween is onderzocht en destijds in meerdere artikelen op meerdere sites verschenen, dus dat is feitelijk vastgesteld.

En mocht je ook nog de cijfers van Sony bedoelen: die zijn al bekend, dus dat is sowieso al meetbaar gemaakt. Momenteel ruim 36 miljoen consoles verkocht en om aan te geven hoeveel games er over de toonbank gaan: in december alleen al 35 miljoen. Dat is natuurlijk een feestmaand, maar Sony heeft inmiddels in totaal bijna 140 miljoen games verkocht en daarnaast was er sinds december een stijging van 60% in Playstation Plus gebruikers. Het totale marktaandeel in Europa alleen al is 70% sinds januari.

Maar waar het hier om gaat is dat de uitkomst van de Wii U rekensom qua cijfers weliswaar winst voor Nintendo heeft opgeleverd, maar ook een enorme deuk voor het imago, vanwege het feit dat de hype vrij snel over was, de console niet op kon tegen de concurrentie, en de meeste third parties alleen nog maar shovelware op de Wii uitbrachten.

Die gebeurtenissen (in combinatie met de slechte, onduidelijke marketing omtrent de Wii U) resulteerden in de situatie waarin Nintendo zich nu bevindt: de Wii U heeft zich weliswaar iets hersteld en kan aan het einde van de rit toch nog een marginale winst voor Nintendo opleveren, maar het is allesbehalve een succes en dus zullen ze flink aan de bak moeten om de NX wel goed in de markt te zetten en het vertrouwen bij de consument en de third parties terug te winnen.

En ik denk overigens zonder overdrijven dat ik wel "iets" meer over marketing formules en de uitwerking daarvan weet, dus ik ga vooralsnog uit van mijn eigen kennis en (14 jaar) ervaring als sales & marketing specialist, tenzij jij met daadwerkelijke bewijzen komt dat het niet zo is; dan voel ik me zeker ook niet te groot om mijn ongelijk toe te geven.
Avatar
koekiemonster | 16 februari 2016 11:50 | #261404
Reactie op post #261403 van ThanosReXXX
collapse
Met jouw logica is de Vita een doorslaand succes. En nee, het gemiddelde dat de Wii haalde red je niet met jouw verdeling.

the larger the userbase, the harder it is to have a huge tie ratio. The tie ratio on a console with larger install base can often be smaller.
software does not scale linearly with hardware.
while these sales trends are interesting from a predictions point of view, it’s the actual number of games sold that publishers ultimately care about.

Ofwel met bijna een miljard verkochte games is de Wii een amazing success.

Wat betreft de WiiU; voor zover ik weet heeft Nintendo voor circa een miljard hardware afgeschreven. De winst ligt toch echt bij amiibo en software.
WiiU is een faal om veel redenen, maar het is geen faal omdat de Wii zo'n doorslaand succes is.
Avatar
ThanosReXXX | 16 februari 2016 13:22 | #261410
Reactie op post #261404 van koekiemonster
collapse
Ik heb nergens gezegd dat de Wii U gefaald heeft omdat de Wii een succes was. Ik zei heel duidelijk dat ze met de Wii fouten hebben gemaakt en DIE hebben mede geleidt tot de moeilijkheden met de Wii U.

Wat betreft die gemiddelde sales: ikzelf bijvoorbeeld heb bijna 70 Wii games, en die heb ik over een periode van 3 jaar gekocht. Ik ken echter meerdere mensen die sowieso verzamelaar zijn, en die zitten op 100-200 games. Daarnaast heb je de gemiddelde/casual koper, die tussen de 3 en 5 games heeft gekocht, en dan zitten er nog een aantal groepen tussenin, dus nogmaals: dat gemiddelde van 8 à 10 games is echt niet zo hoog. Je mag er gerust het jouwe van denken, maar dat verandert niets aan cijfers die zeer makkelijk te vinden zijn.

Voor de Wii waren die als volgt: 101.52 miljoen consoles verkocht, 906.95 miljoen games, dus een gemiddelde van 8.84 games per systeem.

Ik ben overigens erg benieuwd waar jij de kennis vandaan haalt, buiten van het internet. Ik heb het sterke vermoeden dat je nog niet eens een derde van de praktijkervaring of kennis hebt die ik heb, dus bijna alle dingen die je meldt vallen voornamelijk onder de noemer non-informatie en aannames dan wel mis-quoting/halve waarheden. (aangezien je wel linkt naar daadwerkelijke cijfers, maar niet het verband met andere factoren onderkent dat nodig is voor het totaalplaatje)

Nogmaals, het succes van een merk (en in dit geval een console) is niet enkel en alleen af te meten aan het aantal sales of zelfs niet aan de aanverwante verkopen (attach rate). Het gaat ook om de voortzetting van sales en consistentie van een merk (penetration rate, branding/merkbescherming etc.). Dus niet de moment opname, maar de cijfers en lange termijn gegevens die laten zien dat een product niet alleen een goede basis heeft gelegd voor zichzelf, maar ook een gezonde aanloop kan creëren naar een volgend product.

Nintendo heeft dat, zoals inmiddels bewezen en gedocumenteerd door middel van alle cijfers en artikelen die daarover zijn geschreven, niet kunnen doen bij de overgang van de Wii naar de Wii U, omdat de laatste periode van de Wii qua software ook erg slecht was en met die achterstand en de sowieso slechte start van de Wii U zijn ze terecht gekomen in de huidige toestand.
Avatar
koekiemonster | 16 februari 2016 13:58 | #261411
Reactie op post #261410 van ThanosReXXX
collapse
En toch kon de wii een succes worden na een enorm droge periode op de eveneens gefaalde gamecube. Jouw theorieën zijn verre van sluitend. Referen naar jouw kunde is overigens geen briljante manier om je gelijk te bepalen.

Ik denk overigens dat de WiiU vooral faalde door slechte marketing, onduidelijke product presentatie en de slechte ondersteuning van frameworks, engines en middleware. Tel daar de onkunde wat betreft HD bij Nintendo op en het resultaat moge bekend zijn. Als partners zo snel massaal weglopen dan kan je niet anders dan de schuld bij jezelf leggen.

Hopelijk heeft het wat opgeleverd voor de NX. We gasn het zien.
Avatar
ThanosReXXX | 16 februari 2016 14:43 | #261413
Reactie op post #261411 van koekiemonster
Die kennis vermeld ik alleen maar omdat het onderbouwt waarom ik weet wat ik weet en omdat er ergens eerder in de discussie gevraagd werd waar ik wat op baseer. Welnu, op mijn eigen kennis en ervaring. Mag dan niet in dezelfde branche zijn, maar de handelswijze is in iedere branche nagenoeg hetzelfde, dus ik kom een aardig eind met de kennis die ik heb vergaard gedurende mijn carrière.

De problemen met de Wii U daar zijn we het absoluut over eens, alleen die moet je wel koppelen aan de zeg maar gerust 2-0 achterstand die Nintendo al had vanaf het overstappen van de Wii naar deze console. De combinatie van die twee factoren was behoorlijk rampzalig, dus op zich is het nog een wonder wat ze er van weten te maken met zo'n beperkt marktaandeel.
Avatar
charlie1 | 17 februari 2016 01:22 | #261427
Reactie op post #261410 van ThanosReXXX
collapse
Heb een vraagje. Ik zie dat marketing jou domein is. Ik las een artikel van een nintendo medewerker uit de USA waarin de vraag werd gesteld 2 jaar geleden waaruit nintendo fanbase uit bestaat.

De beste Man wist te melden dat de grootste groep bestaat uit de leeftijdscategorie 30-40 jarigen m.a.w. De generatie van de eerste nes console. Waaronder ik zelf.

Deze groep blijven nintendo consoles kopen en behoren tot de harde kern.

Deel je ook die mening, of is er een andere reden dat nintendo een harde kern heeft aan trouwe fans ondanks de harde concurrentie en het wegblijven van sterke games voor de wii u.

Al vaste bedankt
Avatar
ThanosReXXX | 17 februari 2016 15:05 | #261442
Reactie op post #261427 van charlie1
Ik deel die mening wel, ja. Maar dat is dan meer vanuit mijn eigen beleving en de overige mensen die ik ken die ook al jaren lang Nintendo consoles in huis hebben. Ikzelf ben 45 en heb naast de systemen die toentertijd populair waren altijd op Nintendo consoles gespeeld, en nu nog steeds.

Overigens, even voor jouw beeldvorming: ik snap dat je die connectie maakte, maar ik houd mij niet echt bezig met marktonderzoek. (zie ook mijn profiel) Ik wordt door bedrijven ingezet/ingehuurd om namens hen andere bedrijven te benaderen om hun producten of diensten te verkopen en omliggende werkzaamheden die daarbij komen kijken zijn bijvoorbeeld het opzetten van marketing campagnes en dergelijke, maar enquetes en marktonderzoek zoals die horen bij de vraag die je mij stelde, doe ik niet.
Avatar
ThanosReXXX | 15 februari 2016 21:36 | #261385
Reactie op post #261380 van koekiemonster
collapse
Ik had wel wat scepsis verwacht, maar ik doe niet aan "anekdotisch bewijs". Het is feitelijk vastgesteld dat bij het merendeel dat de Wii kocht deze binnen een jaar de kast in ging om er zo goed als nooit meer uit te komen. In die tijd kom je makkelijk aan zo'n gemiddelde; de meeste mensen kopen sowieso al één of twee games extra bij het aanschaffen van een nieuwe console.

En hoeveel Wii's zijn er nu niet te koop op marktplaats of werden ingeruild via game shops? Iets waar DeRe4e denk ik goed over mee kan praten.

Het lijkt ook alsof de connectie tussen attach en penetration rate niet echt goed bij je doordringt. Een attach rate op zich zegt namelijk helemaal niets meer dan hoeveel games er gemiddeld werden verkocht, dat staat compleet los van het zijn van een succesvolle console. Het overlapt, maar als jij 10 games koopt en ze vervolgens binnen een maand niet meer speelt, dan is er niet echt van een succesvolle markt te spreken, en dat is nu precies het probleem dat Nintendo zichzelf heeft voorgeschoteld toen ze overstapten op de Wii U.
Avatar
koekiemonster | 15 februari 2016 21:52 | #261389
Reactie op post #261385 van ThanosReXXX
collapse
Nu? Na jaren wii achter te hebben gelaten kom je met nu op marktplaats?
Gast, je bent niet goed.

Tuurlijk staan er nu veel wii consoles op, net als gameboy en ps3 en xbox360.
Als iets goed verkoopt en zijn of haar tijd is voorbij, dan verkopen de meeste mensen die hardware. Heel erg strak bewijs hoor....

Je moet echt met wat beters komen. Feitelijk vaststellen, op welke manier? Daadwerkelijke ttachrate dmv cijfers van Nintendo onderbouwen mijn mening veel meer dan jouw feiten.
Avatar
ThanosReXXX | 15 februari 2016 22:28 | #261391
Reactie op post #261389 van koekiemonster
collapse
Gast je bent niet goed.


Classy, very classy... Wink

Nu was gewoon bij wijze van spreken. Overigens staan er nu inderdaad nog steeds veel Wii's op marktplaats en soortgelijke sites, dus zowel nu als toen dan.

En het is inderdaad jouw mening, gebaseerd op de officiële cijfers van een bedrijf. Ga jij nu echt denken dat Nintendo vrijwillig bij die cijfers gaat vertellen dat ze er weliswaar veel hebben verkocht, maar dat er al vrij snel niet veel mensen meer op speelden?

Er stond verdomme zelfs een Wii bij mijn oma in het bejaardentehuis (geen grapje, serieus), mèt Wii Balance Board. En nogmaals: attach rate + penetration rate = compleet succes, anders niet.

En ik baseer dat op mijn ruim 14 jaar ervaring als sales & marketing specialist. Ik ben gespecialiseerd in de IT branche, maar die cijfers, kennis en formules zijn letterlijk op iedere branche toe te passen, dus ik zou dezelfde redenering ook voor de Albert Heijn of het Kruitvat kunnen gebruiken.
Avatar
raceneus | 16 februari 2016 13:18 | #261409
Reactie op post #261391 van ThanosReXXX
collapse
Ik zou die formule wel willen weten, of toegepast zien op andere bedrijven in de consolebranche, van de huidige en/of eerdere periode.

Dan is die kennis op zakelijk gebied van jou, ook iets waar wij iets mee kunnen.
Avatar
ThanosReXXX | 16 februari 2016 14:06 | #261412
Reactie op post #261409 van raceneus
collapse
De cijfers van de oudere consoles zijn natuurlijk allang bekend, dus die kan je online vinden en door te kijken naar hoe goed een bedrijf doorpakt (of er een gat valt in de sales of niet, en er op zijn minst een gelijke lijn blijft) kan je iets zinnigs zeggen over het algehele succes van een merk (of een product).

Als BMW bijvoorbeeld 100 miljoen auto's verkoopt dan hebben ze het best goed gedaan, maar als ruim de helft van de kopers later toch niet tevreden is en de auto in de garage laat staan of uiteindelijk zelfs inruilt voor een ander merk, dan zijn er enerzijds weliswaar veel auto's verkocht en heeft het bedrijf op de korte termijn wellicht winst gemaakt, maar de lange termijn imago schade die ze oplopen doordat de ontevreden mensen overgestapt zijn naar Mercedes of een ander merk kost ze uiteindelijk ook weer geld, en dat bedoel ik dus met een totaalbeeld en niet alleen kijken naar de uit de context gehaalde cijfers van een enkel product. Oorzaak en gevolg en zo... Wink

Haal dat terug naar de consoles en je ziet dat de Wii, alhoewel een gigantisch verkoopsucces, uiteindelijk toch niet de echte gamer vast wist te houden, en dus viel er een gat in de verkopen, en dat gekoppeld aan de problemen rondom de Wii U veroorzaakte de huidige situatie van zo goed als geen third party support en marktaandeel.

Sony maakte precies het tegenovergestelde mee: hobbelige start van de PS3, maar uiteindelijk een succes tot aan het eind met prima third party support en dus een goede overgang naar de PS4, die nu mede daardoor (en door de enorme marketing machine van Sony) de best verkopende console is van deze generatie.
Avatar
koekiemonster | 16 februari 2016 14:44 | #261414
Reactie op post #261412 van ThanosReXXX
collapse
Daarbij hoort ook nog de gekozen strategie. De blue ocean, zoals Nintendo het noemde, werd uitstekend bediend met de wii. Deze casual gamers verschoven vervolgens naar vooral smartphones toen Nintendo en consorten stopte met het aanbieden van passende content voor deze groep. Toen viel er een gat en stortte het wii-imperium in.

Nintendo hoopte met de WiiU door te pakken om deze casual gamer weer meer van hetzelfde te geven. Nintendo kon zich niet aanpassen en de blue ocean was inmiddels verhuisd.
Avatar
ThanosReXXX | 16 februari 2016 14:56 | #261415
Reactie op post #261414 van koekiemonster
Kijk, nu komen we ergens: dat gat heeft te maken met penetration rate, oftewel in plat Nederlands klantbehoud en consistentie van een product.
Third party weg, klant weg, productvraag daalt. Eindresultaat: merkbeschadiging.

En vandaar uit terug omhoog krabbelen is moeilijk, zo niet onmogelijk. Al helemaal niet met de door ons beiden genoemde problemen die de Wii U met zich mee bracht.

Maar zo zie je maar weer: zitten we stiekem toch niet zo ver van elkaar af als het leek... Wink
Avatar
Arno | 15 februari 2016 22:09 | #261390
Lets get it!
Avatar
Banjo | 15 februari 2016 22:37 | #261393
collapse
Ik moet nog zien hoe Nintendo het met de NX gaat aanpakken. Ondanks dat DKC Tropical Freeze, MK8 en Mario Maker heel erg leuk waren.. Was de WiiU zelf echt een complete flop voor mij. Bizar slechte naam waar ik me iedere dag nog aan irriteer, slechte bulky controller die om het uur opgeladen moet worden en dan heb ik het nog niet eens over de games die hun voorganger absoluut niet kunnen evenaren (Super Mario Galaxy > Super Mario 3D World) (Xenoblade Chronicles > Xenoblade Chronicles X)
(Kirby's Epic Yarn > Yoshi's Wooly World) Etc, etc.

In al de jaren dat ik fan ben van Nintendo en hun games ben ik nog nooit zo teleurgesteld geweest in het bedrijf. Zelfs de GameCube, dat mijn meest gehate console allertijden is, heeft zijn momenten gehad. Super Monkey Ball, Donkey Kong Jungle Beat, Animal Crossing, Mario Party 5/6.
Nee, ik ben blij de overstap gemaakt te hebben naar de Playstation 4.
Ik zal de NX goed in de gaten houden en kijken hoe ze het gaan aanpakken..
Maar voorlopig zul je mij geen nieuwe Nintendo console/handheld in huis zien halen.
Avatar
Arno | 15 februari 2016 23:43 | #261395
Reactie op post #261393 van Banjo
collapse
Vind je het raar dat je de GameCube haat? Kijk wat voor games je hebt gespeeld! Surprised
Avatar
DeRe4e | 16 februari 2016 00:03 | #261397
Reactie op post #261395 van Arno
collapse
Oh de gamecube, wat een geweldige console. Beyond Good & Evil, Tales of Symphonia, Pikmin 1+2, Billy Hatcher and the Giant Egg, Double Dash, Wind Waker, Twilight Princess, Sunshine (Ja, ik vond die vermakelijk!), PAPER MARIO: THOUSAND YEAR DOOR <3, Starfox Adventures, oh-oh-oh Smash Bros Melee, Resident Evil 4, en nog veel meer.

Good memories... Good Memories.
Avatar
Banjo | 16 februari 2016 12:12 | #261406
Reactie op post #261397 van DeRe4e
collapse
Haha ik vond Sunshine en Double Dash afschuwelijk.. En Thousand Year Door was niet veel beter. Daarbij kwam dat minn GameCube continu kapot ging terwijl ik er altijd voorzichtig mee was.. Vandaar. Oh, en ik vergat Sonic Adventure 2 Battle te noemen. Mijn meest gespeelde Cube game! .. En op de WiiU heb je dus alleen Lost World en Boom. Beide zijn afschuwelijk.
Avatar
skull kid | 16 februari 2016 12:26 | #261407
Reactie op post #261406 van Banjo
Thousand-Year Door niet veel beter...Pfft, you sir have no taste. Razz
Avatar
DeRe4e | 16 februari 2016 12:55 | #261408
Reactie op post #261406 van Banjo
collapse
Laatste Sonic games zijn allemaal eigenlijk een beetje bagger, maar als je een leuke zoekt zou ik die van de Wii Spelen: Sonic Colors. Of Generations op PS3/360! En als je eens helemaal gek wilt doen: race je ter pletter in Sonic All Star Racing Transformed. Geweldige game vol leuke missies en tracks.

Daarnaast was Paper Mario op de gamecube één van mijn favoriete cube-games. Jammer dat jij er helemaal niks aan vond. Wat beviel je dan niet?
Avatar
Banjo | 16 februari 2016 17:36 | #261424
Reactie op post #261408 van DeRe4e
Thousand Year Door is zeker geen slechte game hoor (Zeker vergeleken met Sticker Star..) Maar ik vond 'm gewoon stukken minder dan het origineel Razz .
Avatar
JeWou | 17 februari 2016 16:36 | #261450
Reactie op post #261406 van Banjo
Final Fantasy Crystal Chronicles en Fire Emblem: Path of Radiance zijn ook goede games, tenzij je tot de casual doelgroep behoort en geen fan bent van rollenspellen en strategiespellen.

Vergeet ook de Metroid Prime-games niet! Dat waren uitstekende games!
Avatar
*D4rKy* | 15 februari 2016 23:51 | #261396
De gamecube had de beste third party spellen, gevolgt door de wii en de wii u dat is een feit.

Als Nintendo mijn vertrouwen wil terug winnen moeten ze met de NX met een knaller komen.

Mario Galaxy 3, een nieuwe Zelda of een nieuwe Metroid Prime 4, anders de dikke middelvinger na Nintendo en hun valse beloftes.

Je hoeft het hier niet mee eens te zijn natuurlijk just saying Wink

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.