Bravely Second: End Layer Review | 18 februari 2016 20:10 | Auteur: Patrick

Square Enix brengt zo nu en dan een compleet nieuwe serie uit. Dat pakte in het geval van Bravely Default goed uit. De game verscheen eind 2013 in het westen en werd een groot succes. Wereldwijd is Bravely Default meer dan één miljoen keer verkocht. Snel werd ook duidelijk dat er een vervolg aankwam. Speelde je Bravely Default volledig uit op “Hard” dan werd je al getrakteerd op een voorproefje van één van de nieuwe personages. Bravely Second borduurt voort op de geweldige basis die Bravely Default neerzette en vertelt een verhaal dat zich enkele jaren na het einde van het eerste deel afspeelt. Weet de game hetzelfde niveau te halen als zijn briljante voorganger?

Bravely Second is een net als Bravely Default een moderne klassieke Japanse role-playing game. We bedoelen daarmee dat ontwikkelaars Square Enix en Silicon Studio een game neerzetten die alles heeft van een klassieke role-playing game maar tegelijkertijd bepaalde nieuwigheden heeft die de spelervaring, zeker voor spelers in Westerse landen, verbetert en versnelt. Zo kun je gevechten versnellen, kun je dialogen skippen, zit er een heel systeem in om automatisch aan te vallen en kun je gevechten zelfs helemaal uitschakelen. JRPG’s kenmerken zich door diepe verhalende gameplay gecombineerd met bijzonder uitdagende vijanden. Vaak zijn er momenten waarop je niet sterk genoeg bent om de volgende eindbaas te verslaan. Bravely Second is daar niet vies van, maar de moderne toevoegingen maken deze momenten een stuk dragelijker. Deze mogelijkheden zijn in dit vervolg uitgebreider. Voor Westerse gamers zoals wij zijn deze toevoegingen gewoon heerlijk. De benodigde “grindsessies” verlopen veel sneller, je hoeft geen grote verhalende stukjes te herhalen als je verliest van een eindbaas (wat vaak zal gebeuren) en de snelle gevechten zorgen ervoor dat het tempo er goed in zit.



Voordat je kunt beginnen aan het spel word je eerst kort bijgepraat over hetgeen dat zich voorgedaan heeft in Bravely Default. Tijdens dit stukje worden alleen de conclusies meegenomen, waardoor je een groot deel van de achtergrond mist. Het is dan ook aan te raden om eerst de eerste Bravely Default uit te spelen. De recensies van Bravely Default kun je hier teruglezen. Bravely Second gaat enkele jaren na het einde van het eerste deel door en kent vele verwijzingen naar het voorgaande avontuur. Nagenoeg alle sidequests richten zich op personages uit het voorgaande deel en de hele look en feel is hetzelfde.

Het nieuwe team
Het verhaal van Bravely Second begint wanneer Agnès Oblige, die ondertussen tot paus van de Orthodoxy gedoopt is, ontvoerd wordt door Kaiser Oblivion en cryst-fairy Anne. De hoofdrolspeler in dit vervolg is Yew Geneolgia. Yew is één van de lijfwachten van Agnès en hij zweert haar terug te halen. De proloog geeft een goed en duidelijk achtergrondverhaal over Yew dat niet alleen over rozen gaat. Direct wordt echter duidelijk dat het geen makkelijke taak gaat worden om Agnès te redden. Gelukkig keren enkele bekende helden uit Bravely Default terug om Yew van hulp te voorzien. Zo kom je al snel Edea Lee tegen en ga je op avontuur om Tiz Arrior, het hoofdpersonage uit Bravely Default, te wekken. Tiz is na het einde van het eerste deel in een diepe coma geraakt. Onderweg naar het kasteel van Eternia gebeurt er iets merkwaardigs. Tijdens een overnachting stort in de buurt een ruimteschip neer. In dit ruimteschip vindt Yew een derde metgezel. Magnolia is van de maan naar de aarde gekomen om een missie uit te voeren en snel wordt duidelijk dat haar doel overlapt met het doel van Edea en Yew. Met zijn drieën weten ze Tiz wakker te maken en dan begint het echte avontuur. Je gaat achter het vliegende kasteel van Kaiser Oblivion aan en trekt daarvoor de bekende wereld van Luxendarc over.

90


Het verhaal is interessant en geeft je een duidelijk doel. Net als in het eerste deel komt dit verhaal overal terug en kent het voldoende diepgang. Toch is het verhaal minder ten opzichte van het verhaal van Bravely Default. Dat is niet gek aangezien je doel niet direct is om de wereld te redden. Het verhaal is minder meeslepend deze keer. Daarnaast zijn de sidequests meer korte verhaaltjes over oude bekende vijanden van Edea. Dat is jammer aangezien de sidequests in Bravely Default wel degelijk iets toevoegden aan het geheel. Dat is nu minder het geval. De makers hebben met enkele referenties geprobeerd om deze sidequests te linken met de hoofdlijn, maar dat gevoel komt niet helemaal goed over.

Luxendarc v2.0
Dit nieuwe deel speelt zich af in dezelfde wereld en kent daardoor veel herkenningspunten. Veel oude plekken bezoek je, aangevuld door enkele nieuwe. Je voelt je direct thuis in het vernieuwde Luxendarc. Het eiland waar Tiz vandaan komt ontbreekt echter, wat raar is aangezien de makers de rest nagenoeg hetzelfde hebben gelaten. Het spel begint in de havenstad waar Yew vandaan komt en de vormgeving van deze stad komt overeen met de vormgeving van de steden uit Bravely Default en dat is erg prettig. Op ieder continent zijn enkele nieuwe plekken om te bezoeken toegevoegd, wat ervoor zorgt dat je het gevoel krijgt dat Luxendarc de afgelopen jaren toch wat veranderd is. Alle oude bekende plekken zijn nagenoeg onveranderd aanwezig. Laten we het erop houden dat Square Enix in dit geval op een juiste manier oude assets heeft gebruikt.

30


De verschillende continenten die Bravely Second kent zijn omringd door water en zodoende beland je al snel in een klein bootje. Met dit bootje kun je je met je team voortbewegen in ondiepe wateren. In de loop van het tweede hoofdstuk verruil je deze simpele sloep voor een heuse varende hotspa. Het moet niet gekker worden. Enfin, je kunt je vanaf dit moment op diepere wateren begeven wat nodig is om je reis voort te zetten. De gebruikte methodieken zijn wederom erg herkenbaar en het rondvaren over de zee gaat vluchtig en werkt goed.

Katten en cake
Het helemaal naar jouw smaak inrichten van je team is iets waar je veel tijd in gaat stoppen. De mogelijkheden hierin zijn uitgebreid en zorgen ervoor dat je keuzes moet maken. Een personage kan maximaal twee jobs activeren en de bijbehorende aanvallen en spreuken gebruiken terwijl je kunt kiezen uit dertig jobs. Nou ja, dat klopt niet helemaal, want je kunt niet alle jobs unlocken en dat is heel erg jammer. De sidequests die eerder in deze recensie genoemd zijn, eindigen allen in een keuzemogelijkheid voor één van twee oude jobs die met de sidequest verbonden zijn. Alle nieuw toegevoegde jobs krijg je in ieder geval wel en dat zijn er ook redelijk wat. Zo is er de catmancer en de patissier. Verkleed je als katachtige en krab je vijanden de verdoemenis in, of creëer de mooiste taarten om de magen van je vijanden te vullen met vergif. Bijzonder zijn enkele van de nieuwe jobs op zijn minst te noemen. Enkele serieuzere nieuwe jobs zijn de hawkeye en de bishop. De hawkeye gebruikt geweren maar kan ook dodelijk zijn op korte afstand en de bishop is een nieuwe job om je team op de been te houden. Welke acht jobs ga jij gebruiken? Gelukkig kun je altijd switchen tussen jobs en hoef je dus niet bij dezelfde acht te blijven. Een handig systeem dat is toegevoegd aan Bravely Second is het opslaan van je teamsamenstelling. Op deze manier kun je makkelijk switchen tussen je favoriete composities.

92


Buiten het feit om dat er nieuwe aanvallen toegevoegd zijn aan het spel samen met de nieuwe jobs is er aan het gevechtssysteem niet veel veranderd. Het in Bravely Default geïntroduceerde Brave en Default-systeem keert terug en zorgt wederom voor de diepgang in gevechten. De keuze voor aanvallen of verdedigen is weer een belangrijke. In veel JRPG’s hoef je nooit te “defenden” en kies je iedere beurt voor de aanval. In Bravely Second betekent “defaulten” echter dat je de volgende beurt een extra aanval kunt selecteren door te “braven”. Je kunt op deze manier zelfs vier aanvallen opsparen en ook is het mogelijk om vier aanvallen in de min te staan waarna je dus drie beurten moet wachten. Ga je strategisch om met dit systeem dan kun je er zeker je voordeel mee doen, één foute keuze kan echter ook je ondergang betekenen. De eindbazen zijn van een dusdanig niveau, op de normale moeilijkheidsgraad, dat het belangrijk is te snappen hoe dit systeem werkt. Je gaat het geheid de eerste keer niet redden tenzij je je team belachelijk hard getraind hebt. Het gevechtssysteem is daarmee echt van deze tijd en zorgt voor een leuke strategische twist.

Get Chomping!
Naast alle bekende spelelementen is er in Bravely Second ook een heuse minigame toegevoegd. In de minigame moet je kleine chomps, pluizige knuffelbeestjes, maken en die voor chomppoints verkopen. De chomppoints kun je vervolgens verruilen voor betere materialen om de chomps mee te maken waardoor je nog sneller chomppoints kunt verzamelen. Deze vicieuze cirkel gaat door tot dat je alles vrijgespeeld hebt en dat ga je binnen een uur of vijf halen. Het spelletje is niet echt vermakelijk maar toch zeer verslavend. Een nodige toevoeging is het niet, maar gek genoeg gaat je drang om alles vrij te willen spelen er toch voor zorgen dat je hier wat tijd in gaat stoppen. Dat hebben ze goed gedaan!

Verder keren ook enkele bekende StreetPass-functionaliteiten terug. Zo kun je weer één aanval versturen die voorbijgangers vervolgens kunnen gebruiken in hun eigen gevechten. Ook is het weer je taak om een eigen basis op te bouwen. Deze keer is dat de maanbasis waar Magnolia vandaan komt. De maanbasis is vernietigd door een buitenaards kwaad en het is jouw taak om de basis weer op te bouwen. Het opbouwen duurt lang maar gaat door zolang je Nintendo 3DS niet uit staat en het spel draait op de achtergrond. Het is nodig om deze basis op te bouwen om speciale aanvallen te kunnen unlocken en deze speciale aanvallen vervolgens sterker te maken. Ieder wapensoort kent drie speciale aanvallen in Bravely Second.

75


Graphics en geluid
Visueel gezien is Bravely Second een pareltje. De typerende stijl uit het eerste deel is hier in alle glorie teruggebracht en dat is nog altijd een genot voor het oog. De steden zijn adembenemende mooi vormgegeven en kennen een zekere diepgang en de effecten van aanvallen in gevechten zijn van dezelfde kwaliteit. Wat dan weer jammer is, is dat er nog steeds maar enkele cutscenes in de game zitten. Die willen we meer zien! Het introductiefilmpje is gewoonweg geweldig. Een Bravely-anime dan maar? Wij zouden daar voor tekenen.

De muziek is wederom van hoge kwaliteit waarbij enkele oude bekende deuntjes afgewisseld worden met nieuw materiaal. De geluidseffecten zijn top en de voice-overs zorgen ervoor dat je nog meer in het verhaal getrokken wordt. De Engelse voice-over is van een dusdanig hoge kwaliteit dat je bijna zou vergeten dat de Japanse voice-overs ook in de game zit. Wil je de game met de originele voice-overs spelen met Engelse teksten? Dan kan dat en dat is iets wat veel JRPG's in het westen niet bieden. Het enige minpuntje aan de voice-overs is dat ze op de maan blijkbaar half Frans praten. Magnolia spreekt in een mengelmoes van Frans en Engels. De voice-over wordt er overigens niet slechter op alleen verstaan wij geen Frans!



Conclusie
Bravely Second bewijst dat een JRPG prima gemoderniseerd kan worden voor een westers publiek. Alle mogelijkheden om de game te versnellen zijn een ontzettend welkome toevoeging. Het niveau qua graphics is wederom ongekend hoog en ook de voice-overs zijn kwalitatief hoogwaardig. Het openingsfilmpje is fantastisch en smaakt naar meer. Het is dan ook jammer dat er verder geen gebruik wordt gemaakt van cutscenes. In het vernieuwde Luxendarc vind je veel herkenbare punten en zijn de sidequests een knipoog naar gebeurtenissen uit Bravely Default. Helaas voegen ze daardoor niet echt iets toe aan het toch al minder meeslepende verhaal. Voor onbekenden met de Bravely-series is het zeer aan te raden om eerst Bravely Default aan te schaffen en te spelen. Doordat het spel boordevol zit met referenties, is dit geen goede start voor nieuwe spelers. Bravely Second is een verbeterde versie van het Bravely Default met een iets minder meeslepend verhaal, hoewel dat qua niveau zeker niet onderdoet aan het eerste deel. Vond je Bravely Default een genot? Dan is dit vervolg absoluut een must have voor jou!
8,9
N1-score
  • + Verwesterde JRPG
  • + Grafische pracht
  • + Voice-overs van hoge kwaliteit
  • + Overal herkenning met voorgaande deel
  • + Fantastisch openingsfilmpje…
  • - … maar helaas blijft het daarbij
  • - Verhaal minder meeslepend
  • - Sidequests voegen niet echt iets toe
  • - Geen goed startpunt voor de serie
Next articleTijden bekend gemaakt van presentatie Pokémon GO op Game Developer... Previous articleActievolle gevechten in nieuwe trailer Pokkén Tournament voor...

Reacties van gebruikers

Avatar
The Iron Ghoul | 18 februari 2016 21:23 | #261487
collapse
moet deze serie echt eens gaan halen.
Avatar
*D4rKy* | 18 februari 2016 21:36 | #261489
Reactie op post #261487 van The Iron Ghoul
Als je van turn-based houdt wel ja, ik vind het verschrikkelijk, saai eentonig vecht-systeem.
Avatar
MichaelNight | 18 februari 2016 23:54 | #261490
collapse
Ik heb de eerste deel nog steeds niet uitgespeeld, ik ben wel bij de eindbaas. Ik vond dit spel echt tof alleen dat je weer en weer en weer eens die bazen moesten verslaan en weer langs die steden moest gaan echt k.t.
Hopel is dat niet zo bij Bravely Second.... Of wel? Surprised
Avatar
Mdz79 | 19 februari 2016 12:06 | #261496
Reactie op post #261490 van MichaelNight
Ik hoop dat je de recensie hebt gelezen.
Nee het is niet zo dat je elke keer dezelfde eindbaas verslaan keer op keer.

De game is een verbetering ben ik er wel mee eens.
Maar de verhaallijn is een vermindering vergeleken met de vorige serie vind ik wel jammer, alsnog haal ik de game wanneer die uitkomt.
Avatar
Duncan | 19 februari 2016 13:21 | #261498
Ik heb ooit de lange demo van het eerste deel gespeeld waar ik hele gemengde gevoelens bij had. Aan de ene kant heb je het design van de stadjes en landschappen die ik echt super sfeervol vond en aan de andere kant heb je het typische ongeïnspireerde Square Enix chibi character design en persoonlijkheden waar ik echt een hekel aan had.
Avatar
fantasyfreak | 19 februari 2016 18:27 | #261507
Heb de demo gedownload, maar ik snap het niet...

Heb deel 1 niet gespeeld en ik vind het allemaal maar erg onduidelijk =/ Het haalt me zo niet over om er aan te beginnen.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Bravely Second: End Layer

Platform: Nintendo 3DS
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Silicon Studio
Uitgever: Square Enix
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 26 februari 2016

Screenshots