Thomas Mahler van Moon Studios woest over behandeling aanvraag NX-devkit Nieuws | 24 februari 2016 10:27 | Auteur: Nathan | Bron: NeoGAF

Thomas Mahler, medewerker van Moon Studios, heeft op NeoGAF zijn ongenoegen over Nintendo's behandeling van zijn aanvraag van een NX-devkit geuit.

Moon Studios is de studio achter Ori and the Blind Forest, een Metroidvania die vorig jaar verscheen voor Xbox One, PC en Xbox 360 en na zeer positieve reviewcijfers ook nog veel prijzen in de wacht wist te slepen. Op NeoGAF heeft Thomas Mahler, game designer bij Moon Studios, duidelijk gemaakt dat hij woest is op hoe Nintendo zijn aanvraag van een NX-devkit heeft behandeld. Gisteren kwam naar buiten dat Nintendo vermoedelijk in maart concrete plannen gaat maken met Electronic Arts voor third-party support voor de NX en ook andere onafhankelijke ontwikkelaars willen graag weten wat NX nu precies is. Nintendo lijkt echter de deur nog op slot te willen houden en Mahler snapt daar niets van (vertaald):

"[Genegeerd worden] is bij uitstek het meest irritante ding voor elke ontwikkelaar. Wij hebben Nintendo gecontacteerd, maar we hebben nooit reactie gehad. Ik zal dat nooit kunnen begrijpen. En het is niet alleen Nintendo; elke hardware-ontwikkelaar beschouwt zijn devkits en toekomstige consoles als de wederkomst van Christus en ze doen zo geheim over dat het dom wordt. Natuurlijk is de uiteindelijke hardware nog niet klaar, maar geef mij gewoon die specificaties zodat we er [dingen] voor kunnen maken!

Om hardware te verkopen heb je [goede] software nodig. Doordat Nintendo weigert devkits te versturen terwijl ze dat ding waarschijnlijk wel in 2016 willen uitbrengen, kan ik je nu al garanderen dat ze geen software-ondersteuning zullen hebben. Niemand kan games maken in een paar maanden. Tenminste..., dat kan wel, maar dan weet je wel meteen dat het troep is.

Hetzelfde geldt voor de ondersteuning van engines. Unity en Epic (ontwikkelaar van Unreal Engine, red.) moeten die console al jaren voor de release ondersteunen. Tegen de tijd dat die console dan lanceert zou het dan makkelijk moeten zijn voor ontwikkelaars om hun games naar dat systeem te porten. Het mooiste zou zijn als ze die devkits en de specificaties al twee jaar voor de release zouden krijgen. Als ze dan de developers blijven voorzien van informatie, een forum openen waar iedereen kan overleggen en zijn feedback kwijt kan, in plaats van het er gewoon maar mee moeten doen. Niets van wat ik hierboven noem gebeurt en dat is pure hersenschade."


De kans dat Ori and the Blind Forest naar de NX komt, zelfs als Moon Studios devkits in handen krijgt, is zeer klein, aangezien dat spel eigendom is van Microsoft Studios. Deze post geeft echter wel opnieuw aan dat ontwikkelaars zich klaarmaken voor de komst van de NX.
Next articleColdwood Interactive ziet NX-port van Unravel wel zitten, wil... Previous articleHet slechtst bewaarde geheim van de game-industrie

Reacties van gebruikers

Avatar
The Iron Ghoul | 24 februari 2016 11:05 | #261593
collapse
Indies staan nu eenmaal 4de in de rij voor Devkits. Dat er niks van hun op de launch line-up komt zal voor niemand een reden zijn om geen NX te kopen.
Avatar
Stevendek | 24 februari 2016 12:05 | #261600
Reactie op post #261593 van The Iron Ghoul
collapse
Ja maar het gaat nu net alleen over hen. Het feit dat grote 3p's zoals EA de devkits pas in maart krijgen, minder dan een jaar voor de "vermoedelijke" release is toch maar raar.

Dat Nintendo niet wilt dat er dingen gelekt worden, dat snap ik. Maar op deze mannier kweek je ook geen vertrouwen op bij de 3P's. En dat is wat Nintendo juist heel hard nodig heeft na de wiiu.

De wii u was begonnen met veel 3P support, maar is daarna verzwakt.
Het lijkt voor mij een beetje dat ze bij de NX het omgekeerde willen proberen.
Avatar
The Iron Ghoul | 24 februari 2016 12:50 | #261601
Reactie op post #261600 van Stevendek
collapse
ik raad je aan om het EA bericht waar jij overspreekt nogmaals te lezen. Er staat namelijk dat EA in maart gaat bespreken al dan niet met Nintendo wat ze gaan doen voor de NX. De Devkits zelf liggen al lang en breed op hun bureau en de mogelijkheden zijn vast al onderzocht doorhun.

Een andere bron heeft zelfs vermeldt dat Nintendo geen Devkits meer op voorraad heeft (bericht zelf is al een maand oud volgens mij) en dat Nintendo daarom softwareprogramma's stuurt naar de bedrijven in afwachting van de Devkit
Avatar
Stevendek | 24 februari 2016 15:05 | #261624
Reactie op post #261601 van The Iron Ghoul
... ok dat veranderd de zaak.
Dat de devkits al langer uitgedeeld waren had ik verkeerd begrepen.
sorry daarvoor
Avatar
MVG | 24 februari 2016 11:57 | #261598
Beetje raar dat een kleine studio zich meteen benadeeld voelt omdat ze niet meteen een devkit opgestuurd krijgen, alleen omdat zij het willen.

Waarom hield Nintendo het ook alweer stil? Om te zorgen dat de concurrentie niet met ideeën aan de haal gaat, wat zeker in onuitgebracht stadium nog risicovol kan zijn. Stel je voor dat Microsoft of Sony binnen een half jaar ook met een soortgelijk idee komt. Voorbeeld: die Move of Kinect kwamen heus niet uit de lucht vallen, al kwamen ze veel later uit. Nintendo kan het zich echter niet permitteren dat hun ideeën worden overgenomen bij een nieuwe console. Bij Microsoft en Sony weet je vaak al wat je ongeveer krijgt (hetzelfde met betere systeemcapaciteiten). Bij Nintendo is dit meestal wat minder zeker...

Beter wachten ze het af. Nintendo zal momenteel wel vooral met grotere partijen om de tafel willen zitten. Dat een kleine studio nu alweer negatief daglicht op Nintendo probeert te werpen, zegt ook genoeg over de houding en waarom ze de devkit beter nog niet kregen.

We weten natuurlijk niet precies hoe het er achter de schermen aan toe gaat, maar volgens het bericht is Nintendo niet de enige die dit doet bij een nieuwe console. Wordt dan vooral niet woest over iets, dat je min of meer bij voorbaat al kunt weten...
Avatar
koekiemonster | 24 februari 2016 11:59 | #261599
collapse
Moon studios is zelfstandig en valt niet onder MS. Ori echter wel.
Avatar
MVG | 24 februari 2016 13:12 | #261603
Reactie op post #261599 van koekiemonster
collapse
O OK, ik pas mijn reactie er even op aan. Ik ken de studio verder niet en interpreteerde de tekst daardoor verkeerd. Smile
Avatar
koekiemonster | 25 februari 2016 07:37 | #261657
Reactie op post #261603 van MVG
collapse
Nee sorry, ik had beter onderzoek moeten doen.
Waarom zou je als 1st party van de directe concurrent recht hebben op nx-devkits?!?


Rare kwast....
Avatar
MVG | 25 februari 2016 18:48 | #261689
Reactie op post #261657 van koekiemonster
Maakt niet uit. Ik had mijn reactie al algemener gemaakt zodat hij in beide gevallen klopt, maar als ik reacties van o.a. TheRealThanos hieronder mag geloven, is deze man echt niet goed bij zijn hoofd. Met slechts één spel op het CV losgaan op internet, om als ontwikkelaar onder Microsoft het vreemd te vinden dat hij geen geheime NX devkit krijgt: natuurlijk niet!

Dan zou al het geheimhouden voor niks geweest kunnen zijn, aangezien die bedoeld is om de concurrentie op een dwaalspoor te houden. Echelon hieronder schrijft dat zoiets tegen te gaan is met patentaanvraag, maar daar geloof ik niet in. Dan weten ze daar toch wel weer een weggetje omheen te wandelen, zodat het nét iets anders is. Afijn, zie Kinect of Move.

Beter blijft het dus stil totdat Nintendo er zelf klaar voor is. Niet door risico dat ontstaat door veel te vroeg devkits aan allerlei onbevoegde figuren te sturen, die er totaal geen recht op hebben, maar wel om het minste geringste op het internet lopen te blaten en gallen...

Wat een rare kwast...
Inderdaad...
Avatar
Echelon | 24 februari 2016 14:48 | #261621
collapse
Als Nintendo patenten vastlegt van de NX, dan kan niemand met het idee ervandoor gaan. Die man heeft volkomen gelijk. De ontwikkelaars moeten de dev-kits al hebben, zodat ze software kunnen voorbereiden voor de NX. Ik snap wel dat Nintendo bang is dat er wat gelekt wordt, maar door je project helemaal geheim te houden, kan het ook niet groeien. Bovendien zal de launch van de NX ook weer in drijfzand belanden als er te weinig software is bij release.
Avatar
Snader | 24 februari 2016 16:18 | #261630
Reactie op post #261621 van Echelon
Ik blijf me erover verbazen dat mensen 30 games bij lancering van een console te weinig vinden... Het zullen zeker niet allemaal spellen zijn die je wil spelen, maar het gamepubliek is nog nooit zo groot en divers geweest als tegenwoordig, dus er moet voor ieder wat wils beschikbaar zijn.
Avatar
ThanosReXXX | 24 februari 2016 22:23 | #261648
collapse
Deze man is een grote idioot en daarnaast ook nog ontzettend onprofessioneel. Hij is zijn eigen bedrijf en hij is maar aan het razen op NeoGAF (er is nog een post of twee bij gekomen) en allemaal aangevuld met scheldwoorden en andere infantiele uitingen van frustratie.

Hij heeft tot nu toe letterlijk maar één game gemaakt. ÉÉN! Daarnaast heeft hij nog nooit wat gedaan op een console, laat staan op eentje van Nintendo, dus waar deze malloot de ballen vandaan haalt om zijn scheur op deze manier open te trekken is mij een raadsel. Je bent enkel maar zo goed als je laatste feestje, dus dat hij nu toevallig een goede game heeft gemaakt (want dat is het eerlijk gezegd wel) dat betekent niet dat je maar gelijk hoog van de toren kan blazen, want voor hetzelfde geld is je volgende game zwaar klote en dan sta je daar met je bek vol tanden.

Ook ben je als Indie sowieso niet als eerste aan de beurt als er dev kits worden gedistribueerd, dus is het ook niet zo vreemd dat hij nog niets heeft ontvangen. De grote partijen zullen er gerust al eentje hebben staan. En de manier waarop hij zich uit zal ook zijn kansen om er nog eentje te krijgen niet bepaald vergroten.

En je kan ook als professioneel ontwikkelaar niet met naam en toenaam uit naam van je bedrijf gaan lopen vloeken, want dat is simpelweg not done. Als dit in mijn vak zou gebeuren en zo'n persoon zou een collega zijn of lid van mijn sales team, dan zat hij morgen waarschijnlijk bij de vacaturebank om te zoeken naar een nieuwe baan... Wink

EDIT:

Ik lees nu pas dat hij een first party developer is voor Microsoft, dus dan rijst al helemaal de vraag: Hoezo, NX dev kit?
http://oriandtheblindforest.wikia.com/wiki/Moon_Studios
Avatar
yjahmesio | 24 februari 2016 23:54 | #261654
Reactie op post #261648 van ThanosReXXX
collapse
Misschien wilt hij NX Devkits, zodat hij Microsoft kan vertellen wat de NX precies is. Hij wilt dus gewoon snitchen....
Avatar
Captain-Retardo | 24 februari 2016 23:58 | #261655
Reactie op post #261654 van yjahmesio
Hahaha Hilarious Hahaha

Je maakt mijn dag goed.
Avatar
ThanosReXXX | 25 februari 2016 03:18 | #261656
Reactie op post #261654 van yjahmesio
Ik doelde meer op: waarom zou Microsoft één van zijn first party ontwikkelaars een game laten maken voor de NX of welke console dan ook van Nintendo? Dat ze ooit eens een DS titel hebben toegestaan, betekent niet dat er verder nog zaken gedaan gaan worden.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.