Xenoblade Chronicles X: Evolutie binnen een vastgeroest gamegenre Column | 06 maart 2016 13:30 | Auteur: Jeroen K.

"Op Final Fantasy na spreken Japanse rollenspellen de westerse gamer niet meer aan. Hoe kan dat? Door een gebrek aan evolutie van het genre, te weinig progressie." Starre, vastgeroeste conventies zorgen ervoor dat de ooit zo populaire Japanse RPG's vandaag de dag lang niet zo gewild meer zijn, als het aan de visie van BioWare uit 2009 ligt. Ergens is het een plausibele hypothese van de westerse RPG-ontwikkelaar, maar het gaat wellicht ook wat ver om een groot deel van de industrie zo gegeneraliseerd weg te zetten. In hoeverre klopt BioWare's inschatting wat betreft de stand van zake in het Japanse RPG-landschap en welke rol speelt de vooruitstrevende Wii U-game Xenoblade Chronicles X in dit verhaal? Let's find out!

Verwestering
Spiritueel gaat deze column verder waar de vorige, over Nintendo's rol in het verwesterde gamelandschap, ophield. Toen was de conclusie dat Nintendo vervreemd is geraakt van de huidige gamecultuur. Zowel geografisch als conventioneel als technisch vormt nu het westen - en dan met name Noord-Amerika - het figuurlijke hart van de game-industrie en onze favoriete Japanse gamegigant gaat daar niet in mee. Daarmee plaatst het bedrijf zichzelf als nichepartij buiten de mainstream. Die realiteit was verbazingwekkend, omdat Nintendo een grote hardwareproducent is. Maar dat de Japanse RPG geen verwestering heeft meegemaakt kun je alleen maar logisch noemen.

evolutie1
Inderdaad, de meer westerse insteek van de Final Fantasy-serie zorgt ervoor dat het de populairste JRPG-reeks van het moment is. Toch hoor je maar weinig fans van het genre die de recente Final Fantasy-games nog kunnen waarderen.

Perspectief
Op basis van de vorige alinea zou je Greg Zeschuk van BioWare gelijk geven: vroeger waren Japanse RPG's overal populair en nu zijn ze alleen nog in Japan zeer populair. Wellicht had Greg eerst even de hierboven doorgelinkte column moeten doornemen om zich te realiseren dat de afgenomen populariteit van Japanse rollenspellen eenvoudig te verklaren valt vanuit de theorie van een verwestering van de cultuur. De reden dat hij dat niet inziet, heeft te maken met een verschil in perspectief. "We hebben er discussies over of Grand Theft Auto een RPG is, want alle elementen zijn aanwezig!", "Wil je dit doen? Nee? En dat? Ook niet? Oh wacht, je wil dat ik met 'ja' antwoord?" zijn quotes die aantonen dat Greg zijn eigen wereldvisie graag aan anderen opdringt. Westerse hegemonie, om het met een mooi woord te beschrijven.

Achtergebleven Japanners
Toch is Greg niet helemaal op zijn achterhoofd gevallen en heeft hij ergens wel een punt. Laten we eens kijken naar één van de populairste Japanse RPG's ooit: Final Fantasy VII. We zien vaste opslagpunten, personages met levels, HP, MP, EXP, de fictieve geldeenheid Gil, random encounters, turn-based gevechten, veel dungeons en een uitgebreide hoofdverhaallijn. Veel van deze elementen zijn nog altijd onmisbaar in moderne Japanse RPG's en dat hoeft geen probleem te zijn. Een sterke basis zorgt immers voor een goed spel en fans weten wat ze kunnen verwachten. Denk aan recentelijke voorbeelden zoals Tales of Zestiria, Bravely Second: End Layer en Shin Megami Tensei: Devil Survivor 2: Record Breaker. Allemaal prima games, maar ze houden stuk voor stuk erg vast aan de conventies van het genre en vooral aan de conventies van de eigen serie.

evolutie2
Shin Megami Tensei: een serie die zonder haar ziel te verkopen (of een spin-off met dating sim-elementen te maken) nooit écht groot zou worden in het westen. Zou Persona 5 vol zitten met WRPG-elementen als het aan Greg lag?

Monolith Soft
Tussen al deze gelijkogende spellen is de exclusieve Wii U-release van een paar maanden geleden - die van Xenoblade Chronicles X - een uiterst opvallende. Op een groot aantal aspecten wijkt deze Japanse RPG af van de conventie. Ten eerste is er geen groots hoofdverhaal, geen reis van A naar B. In plaats daarvan staat exploratie centraal. Ten tweede ga je in dit spel niet van de ene naar de andere dungeon, maar spendeer je de meeste tijd in de indrukwekkende buitenlucht van planeet Mira. Ten derde bevat het spel een erg uniek gevechtssysteem: géén random encounters of turn-based gevechten. Dat zijn de drie grootste breuken met de conventie, maar ook in de details wordt duidelijk dat Xenoblade Chronicles X een apart spelletje is. Je hoeft maar een paar stappen buiten New LA te zetten en je ziet direct dat er overal verschillende monsters rondlopen uit totaal andere levels - anders dan de lineariteit die je gewend bent van Japanse RPG's. Ook kun je ervoor kiezen om te wisselen tussen grondgevechten en skellgevechten, kun je continu wisselen tussen verschillende klassen, heb je legio opties om van teamgenoten te wisselen en hebben optionele queesten een groot verhalend karakter.

Dat alles terwijl de spirituele voorganger Xenoblade Chronicles zo verschillend was. Die game volgt het verhaal van Shulk die plotseling meester van de Monado wordt en op zoek gaat naar de roeping van de wereld. Hoewel de originele Xenoblade Chronicles zich wat meer aan de JRPG-standaarden hield, bracht het spel al vele unieke details met zich mee en een ongelooflijke diepgang. Je zou kunnen zeggen dat Monolith Soft de perfecte uitvoering van een Japanse RPG wist te creëren, om zich vervolgens te richten op een gedurfde combinatie van een MMO- en Japanse RPG in Xenoblade Chronicles X. Nog moeilijker dan een experimentele RPG maken is breken met je verleden en dán een experimentele RPG maken.

evolutie3
Deze Japanse RPG is gebaseerd op een Middeleeuwse setting... Huh, wacht?

Had Greg gelijk? Enerzijds wel. Japanse RPG's zijn relatief weinig veranderd in de laatste decennia, maar dat kun je over meer genres zeggen. Anderzijds niet. Het is nooit de intentie van de Japanse RPG geweest om een grote doelgroep aan te spreken. Zelfs in de gloriedagen van het genre waren er genoeg andere genres populairder, zoals fighting- of platformerspellen. Nog altijd is de Japanse RPG een heel mooi genre voor de liefhebber en evolutie staat niet altijd gelijk aan kwaliteitsverbetering. Toch zou het goed voor het genre zijn als er net wat meer gewaagde experimenten uitgebracht zouden worden, zoals Monolith Soft met Xenoblade Chronicles X op een fantastische manier voor elkaar kreeg.
Next articleOudgedienden keren terug in Ace Attorney 6, twee promotievideo's... Previous articleMasuda: "Pokémon GO gaat een unieke ervaring bieden"

Reacties van gebruikers

Avatar
Banjo | 06 maart 2016 14:30 | #262176
collapse
Ik vond Xenoblade Chronicles X heel, heel erg matig. Zeker vergeleken met de vorige game. Voor mij is de soundtrack het allerbelangrijkste in een game en laten we wel wezen.. Die is niet zo goed in X.
Avatar
CyberMonkey | 06 maart 2016 15:47 | #262182
Reactie op post #262176 van Banjo
Ik vind de soundtrack echt niet dramatisch slecht hoor.. Maar die van de originele Xenoblade is wel een stuk beter ja. Xenoblade Chronicles X is ook zeker geen slecht spel, maar bepaalde keuzes die ze gemaakt hebben (zoals de silent protagonist en minder focus op het verhaal) vind ik wel een beetje jammer.
Avatar
FalconPawnch | 06 maart 2016 23:11 | #262190
Reactie op post #262176 van Banjo
ben het hier voor 75 % mee eens... de soundtrack kan een game maken of kraken, maar zo slecht was het nou toch ook weer niet? Ok, NLA is echt boring met dat street hiphop gezwets, maar verder heeft de game echt prima muziek. Niet beter dan deeltje 1 maar zeker niet slecht.

Vooral Sylvalum is epic =)
Avatar
skull kid | 07 maart 2016 00:19 | #262193
Reactie op post #262176 van Banjo
Ligt er ook een beetje aan in welk opzicht je naar de muziek kijkt. Ik vind dat de meeste nummers gewoon heel goed in de setting van de game passen. En dat hoort het ook te doen. Iedere game heeft wel nummers die op zich nogal saai klinken, maar het gaat erom dat het een bepaalde sfeer toevoegt aan de game.

Zelf heb ik ook wel wat dingen waar wat vreemde design keuzes vind (fuel voor de Skells bijvoorbeeld), maar ik kan niet zeggen dat ik het een slechte game vind. Al had het verhaal stukken beter gekund. Ookal lag de focus van de devs daar niet.

Verder ben ik wel benieuwd waarom je het spel zo matig vindt, op de muziek na dan.
Avatar
Fl@ppy2 | 06 maart 2016 15:39 | #262181
Voor mij is het verhaal heel belangrijk, maar vind ik turnbased gevechten ook nog steeds super! Niets gaat echter boven de realtime gevechten in de Tales serie. Voor mij hoeft er ook weinig te veranderen en voor mij zijn de nieuwere Final Fantasies een stuk minder dan de eersten door de verwestering.
Avatar
mario gamer X | 06 maart 2016 18:16 | #262183
collapse
Meen je dat banjo.wat jij zo zegt van:ik vond xenoblade cronicles x,heel erg matig.en Dan zeg je ook nog eens zeker vergeleken met de vorige game wat heeft die ER mee Te maken?!xenoblade cronicles x heeft hier een 9,2 gekregen.en zoiezo bij alle andere sites boven de 9.xenoblade cronicles x is de beste Nintendo game van vorig jaar en dan nog durf je zo iets naars te zeggen.de serie is een van de beste rpg,s van dit moment man.en dat je zegt de soundtrack is voor mij het aller belangrijkste in een game!de gameplay is het belangrijkste!hoe kom je erop zeg.dat iemand xenoblade slecht vind is onmogelijk.ga toch lekker amiibo festival spelen zeg.vind je vast een geweldig spel!
Avatar
fantasyfreak | 06 maart 2016 23:57 | #262192
Reactie op post #262183 van mario gamer X
collapse
Ben je nou aan het trollen of gewoon dom aan het lullen?

Het kan hem toch niet liggen? Ik ben ook begonnen aan Xenoblade Chronicles, maar ik kom er maar niet in en heb maar geen zin om verder te spelen terwijl de halve Nintendo gamecommunity die game voor heilig verklaard. Ik ga het zeker nog wel proberen, maar tot nu toe snap ik niet wat er zo bijzonder aan is...

PS : Je bericht is ontzettend irritant om te lezen zo zonder hoofdletters aan het begin van een zin maar soms wel midden in een zin, punten op plekken waar ze niet horen en een gebrek aan spaties om van te huilen.
Avatar
skull kid | 07 maart 2016 00:23 | #262194
Reactie op post #262192 van fantasyfreak
Blasphemy!! Razz
Avatar
Martijn | 07 maart 2016 00:26 | #262195
Reactie op post #262183 van mario gamer X
Ieder zijn mening. Wat de één fantastisch vindt, hoeft de ander niet ook zo goed te vinden. Meningen zijn geen feiten. Een spel kan overal negens en tienen halen, maar je nog steeds niet liggen. Daar komt persoonlijke voorkeur en waardering om de hoek kijken. Als iemand daar zo zijn argumenten voor heeft, dan is dat zo. Een mening kun je niet tegenspreken, want het is wat iemand daar persoonlijk van vindt.

Bijvoorbeeld: Ik vind groen een mooie kleur. Jij vind rood een mooie kleur. Is groen dan een mooie kleur omdat ik dat zeg? Nee! Is rood geen mooie kleur omdat ik groen mooier vind? Nee! Het is allemaal je persoonlijke mening en je kunt het niet tegenspreken.

Het is geen feit dat "Xenoblade Chronicles X" goed of slecht is. Dat het hoge punten scoort komt door de mening die je het meeste hoort, maar het hoeft niet de jouwe te zijn. Zo vorm je jezelf een beeld over wat jijzelf goed vindt en wat niet, wat leerzaam is. Daarin hoef je niet mee te gaan in wat anderen vinden of wat internet als algemene mening schetst.

Zelf heb ik "Xenoblade Chronicles X" nog niet gespeeld. Ik ben erg benieuwd, maar nog steeds niet klaar met het uitspelen van het eerste deel. Daar ben ik al een lange tijd mee bezig. Het lijkt me niet slim om twee van zulke games recht achter elkaar te spelen, maar ik heb wel zin om met "Xenoblade Chronicles X" aan de slag te gaan (maar eerst deel 1 uitspelen, waar ik nu op Prison Island moet geraken). Ook als mensen zouden zeggen dat hij minder goed is als deel 1 of op sommige punten heel anders is. Ik wil graag zelf ontdekken wat ik ervan vind (en of mijn mening net zo positief is als de algemene mening van internet of anders). Smile
Avatar
The Iron Ghoul | 06 maart 2016 19:22 | #262184
XCX is een heel goed spel. heb hem bijna uitgespeeld, maar wil graag meer sidequest missies spelen voordat ik hem helemaal uitspeel
Avatar
Snader | 07 maart 2016 16:56 | #262206
XCX is eigenlijk niks anders dan constant search and retrieve missies voltooien, maar ze weten het toch met de korte verhaaltjes die daarmee gepaard gaan interessant te houden, waardoor je soms ineens 16 uur verder bent Razz Zo heb ik er nu al 95 uur in gestoken.

Dat gezegd hebbende is het een heel ander spel geworden dan deel 1 en die beviel mij persoonlijk beter door het diepgaande verhaal. Ook de combat mechanics kwamen daar beter tot hun recht.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Xenoblade Chronicles X

Platform: Wii U
Genre: Action RPG
Ontwikkelaar: Monolith Software
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 2 - 32
Releasedatum: 04 december 2015

Screenshots