Star Fox Zero Preview | 05 april 2016 17:00 | Auteur: Marco

In 2014 liet Nintendo doorschemeren dat er aan een Star Fox-game voor de Wii U werd gewerkt. Verwachtingen voor deze titel waren hoog en tijdens de E3 van afgelopen jaar werden we eindelijk getrakteerd op de onthulling van Star Fox Zero, een gloednieuw deel in de serie. De eerste reacties waren destijds echter niet geheel positief: Nintendo kreeg met name veel kritiek op de grafische stijl van de game. Wij hebben inmiddels onze eerste vlieguren met de game erop zitten om te kijken of er iets is veranderd.

De game begint met een korte proloog die je kennis laat maken met de personages en het verhaal. Eenmaal voorbij het introductiefilmpje krijg je de keuze om direct in de actie te duiken, of om nog even snel wat trainingsmissies onder je riem te steken. Als echte gamer of Star Fox-veteraan heb je deze trainingsmissies natuurlijk niet nodig, want de opzet is simpel: schiet zoveel mogelijk vijanden aan gruzelementen en ontwijk obstakels alsof je leven er vanaf hangt.

4

Op naar de eerste missie: Corneria, de thuisplaneet van het Star Fox-team, wordt aangevallen door ruimtegespuis en het is aan jou om de schoonmaak te starten. Eenmaal in de cockpit van je trouwe Arwing beland je in een zee van herkenning als je al eens voorgaande Star Fox-games gespeeld hebt. Zo lijkt de game in eerste instantie wel een HD remake van games die al eerder verschenen voor de Super Nintendo en de Nintendo 64. Je begint je dan ook af te vragen waar de naam Star Fox Zero precies vandaan komt. Gelukkig zijn er hier en daar toch nog wat nieuwe vijanden en voertuigen te bespeuren en blijft het voor zowel nieuwkomers als oude bekenden een genot om lekker te kunnen rondvliegen.

Waar zijn de zijwieltjes?
Voor het einde van de eerste missie zullen de meeste spelers zich waarschijnlijk realiseren dat de trainingsmissies misschien toch niet zo’n slecht idee waren. Al sinds de lancering van de Wii U heeft Nintendo gepoogd om games te maken die op een originele of intuïtieve manier gebruik maken van de Wii U GamePad. Iets dat, afhankelijk van het type game, wel of niet slaagde. Met Star Fox Zero doet Nintendo nogmaals een poging om het gebruik van twee schermen te rechtvaardigen.

5

In het eerste opzicht lijkt de besturing van Star Fox Zero redelijk gelijk te zijn aan die van zijn voorgangers. Met de analoge sticks kan de Arwing rond manoeuvreren en met de knoppen kun je schieten en verschillende tricks uitvoeren. Het grote verschil zit hem dit keer in de motion controls van de Wii U GamePad en het gebruik van het tweede scherm. Het richten van je laser cannons staat volledig los van het sturen van de Arwing, waardoor je moet multitasken om alles te ontwijken en vijanden te kunnen raken. Eigenlijk voelt het alsof je de game speelt met drie analoge sticks. Dit vergt vooral in het begin flink wat oefenen. Om het nog wat erger te maken, wordt je ook vaak midden in de actie gedwongen om van scherm te wisselen. Het scherm op de GamePad geeft je de mogelijkheid om preciezer kleine doelen te raken, terwijl je het overzicht van het andere scherm nodig hebt om obstakels te kunnen ontwijken. Na een paar uurtjes spelen begin je langzaamaan wel aan de controls te wennen, maar het wisselen tussen schermen wordt er niet fijner op.

Gameplay boven graphics
Een bekend gezegde onder Nintendo-fans is dat gameplay boven graphics gaat. Dat lijkt ook in dit geval op te gaan, want de graphics zijn nou niet echt om over naar huis te schrijven. Nu is dit misschien wat overdreven, want lelijk is de game zeker niet. Nintendo heeft met opzet voor een specifieke stijl gekozen en lijkt daarmee een ode te brengen aan voorgaande games in de serie. Dit zie je met name terug aan alle grote blokvormige objecten en scherpe hoeken en textures. Helaas wekken de eerste paar levels wel een beetje de indruk dat je een HD-remake aan het spelen bent in plaats van een originele game. Als Nintendo wat meer tijd had besteedt aan het toevoegen van interessante details en het wat levendiger maken van de speelwereld, was het al een stuk beter geweest.



Voorlopige conclusie
De eerste indruk van Star Fox Zero tijdens E3 2015 was voor velen niet helemaal wat ze er van verwacht hadden. We zijn een geruime tijd verder en Nintendo heeft in de tussentijd flink aan de game kunnen sleutelen. Nu we de eerste paar uurtjes met de volledige game hebben doorgebracht, lijkt er echter niet heel erg veel veranderd en blijft onze indruk redelijk gelijk aan die van E3 2015. Ondanks de minpunten is het toch erg leuk om na een lange tijd weer een nieuwe Star Fox-game te mogen spelen. Voor liefhebbers van de serie zal de game een hoop herkenbare elementen bevatten en voor nieuwkomers is het een unieke ervaring. Of het verloop van de game onze mening nog doet veranderen, kun je binnenkort lezen in onze volledige review.
Next articleNintendo eShop - Week 14 (Mario & Sonic op de Olympische Spelen... Previous articleNintendo Online Store nu ook in Nederland en België

Reacties van gebruikers

Avatar
Jmaster | 05 april 2016 18:00 | #263043
collapse
Het is dus niet mogelijk om de motion control uit te schakelen? Da's best wel kut.
Avatar
SpijkerJasper | 05 april 2016 18:56 | #263044
Reactie op post #263043 van Jmaster
Ik hoop het niet zeg. Graphics vindt ik niet zo heel erg, ook niet dat Nintendo er niet even een simpele VS mode in gegooid heeft a lá Lylat Wars (laat staan een wat uitgebreidere multiplayer zoals in Assault). Maar kom op, waarom kunnen mensen niet op z'n minst kiezen tussen twee gameplay stijlen?

10 jaar na de laatste Star Fox game op een console komt met pijn en moeite en na veel geklaag van fans toch een nieuw deel. Waarom geeft Nintendo deze game niet de zelfde behandeling als bij Mario Kart 8; lekker spelende game met gelikte graphics en genoeg content voor zowel splitscreen multiplayer als online.

Ik weet het, ik moet de game eerst spelen en afwachten op de volledige review. Maar toch, ik heb m'n twijfels bij deze langverwachte sequel. Waarom toch weer een geforceerde gimmick in de gameplay gooien? Maak gewoon een doodgewone Star Fox game met goede graphics, simpele besturing en veel content.
Avatar
ThanosReXXX | 05 april 2016 18:57 | #263045
Ik vind het wel erg streng. Grappig is dat eigenlijk al vlak na dat er wat meer bekend was over Star Fox Zero en men ook het één en ander uit heeft kunnen proberen, de meeste Engelstalige sites vrij tevreden en soms zelfs lovend waren (en nog steeds zijn) over deze nieuwe Star Fox. Hier wat quotes uit het Star Fox Zero preview artikel op Nintendo Life:
First and foremost, let's talk controls as they seem to be the biggest hurdle a lot of people are afraid of clearing. You pilot your vehicle with the physical controls and move your aiming reticule by moving the GamePad in a similar manner to Splatoon. You can set it so that these motion controls are only active when you're firing your weapon if keeping track of where it is sounds too much like hard work, but in all honesty we got the controls down in the space of about thirty minutes. We certainly wouldn't call ourselves experts and on occasion we still find ourselves not shooting exactly where we want to, but any new control scheme takes time to adapt to. The nub of the matter is that the controls aren't bad, just different, while features such as '3D sound' - utilising the controllers speakers - are undoubtedly fun.

Having the freedom to be able to shoot far outside of what is visible on the screen, using these motion controls, is well worth the extra time spent becoming accustomed to their stylings. This screen-bound limitation becomes very apparent in co-op, wherein one player shoots using the motion controls and the other flies with a second controller. The second player can still shoot using a standard laser that cannot be upgraded, and the feel when taking this role is extremely reminiscent of older games in the series, but suddenly being stripped of the freedom the GamePad provides with its motion-sensitive instruments really brings home just how much more is possible with this new control scheme.


Over de graphics:
It's also unsurprisingly the prettiest Star Fox game to date; surfaces are gloriously shiny, explosions are bountiful, everything runs at 1080p and has a mostly stable 60fps of performance. We did notice some slowdown in certain areas, usually when a lot of enemies are destroyed simultaneously by an explosion close to the screen, but it's not clear if this is the hardware struggling or a design choice, but we suspect the former given that it's having to pump out two separate screens simultaneously. There's also no sign of anti-aliasing in true Nintendo style, but given the speed of the action and the intensity of the combat this is overlooked very quickly.


En de voorlopige conclusie:
In short Star Fox Zero appears to be the Star Fox game we've all been wanting since Star Fox 64, and whilst it's guilty of re-treading old ground that's one of the charms of it. Hearing Falco exclaim his preference for aviation brings us right back to sitting in front of our CRTs in the late nineties, but the polish and genuinely clever ideas help finally drag the series kicking and screaming into the HD era. Star Fox fans: follow your instincts and have some faith in this one.
Avatar
mario gamer X | 05 april 2016 18:57 | #263046
collapse
Dit is een remake van de allereerste starfox game en geen sequel.
Avatar
SpijkerJasper | 05 april 2016 19:18 | #263048
Reactie op post #263046 van mario gamer X
Star Fox 64 3DS is een remake. Zero is wel degelijk een sequel volgens de intro van de game. Ik denk dat de originele SF64 eerder een remake is van Star Wing op de SNES aangezien de gebeurtenissen van die game genegeerd werden. Volgens het verhaal in de proloog van SF64 vond er eerder een gevecht plaats maar dan met James McCloud, Peppy Hare en die verrader van een Pigma. Maar in Star Wing vecht je gewoon met het huidige team.

Verraad van Pigma (komt niet voor in een game)
De Lylat oorlog (Star Wing & Lylat Wars)
Uitstapje naar Dinosaur Planet (Star Fox Adventures)
Een nieuwe dreiging (Star Fox Assault)
De terugkeer van Andross (Star Fox Zero)

Geen idee of Zero weer draait om het terugkeren van Andross maar ik gok er even op. En ik weet dat Adventures en Assault genegeerd worden door Nintendo maar in de tijdlijn zou je ze er nog wel tussen kunnen proppen. Geen idee waar SF Command hoort want die game heb ik helaas nooit gespeeld.
Avatar
MVG | 05 april 2016 21:59 | #263050
Reactie op post #263046 van mario gamer X
Dit heb ik je laatst ook al uitgebreid uitgelegd.

Het verhaal bevat voor zover ik zie onderdelen van zowel "StarFox"/"StarWing" als "StarFox 64"/"Lylat Wars". Daarbuiten is het echter wel een compleet nieuw deel (voor zover ik weet),dus géén remake.

Daarnaast wordt hiermee dus een nieuw begin gemaakt, dus een nieuwe start: 0, "StarFox Zero". Zoals bekend geeft Miyamoto weinig om het verhalende aspect, vooral de afgelopen jaren. Het verhaal is dus vooral opgebouwd uit stukken van eerdere delen. Wie weet, heeft het ook nog invloeden van het nooit uitgebrachte "StarFox 2" van de Super Nintendo.
Avatar
MichaelNight | 05 april 2016 22:39 | #263054
collapse
Waarom heb ik hier een slecht gevoel over guys!
Avatar
ThanosReXXX | 05 april 2016 23:40 | #263056
Reactie op post #263054 van MichaelNight
collapse
Omdat je negatief ingesteld bent? Hahaha
Avatar
FalconPawnch | 06 april 2016 00:47 | #263058
Reactie op post #263056 van ThanosReXXX
collapse
of omdat ie objectief is.
Avatar
ThanosReXXX | 06 april 2016 02:49 | #263059
Reactie op post #263058 van FalconPawnch
collapse
Kom op zeg, je kunt niet serieus gaan reageren op een geintje.
En los daarvan is ergens een slecht gevoel over hebben de definitie van subjectief, dus wat je zegt klopt ook nog eens niet... Wink
Avatar
FalconPawnch | 06 april 2016 09:52 | #263063
Reactie op post #263059 van ThanosReXXX
collapse
whoops, ik bedoelde idd subjectief ;-)

maar noem je antwoord maar een grapje. Het had echt wel een kern van serieusheid.
Avatar
ThanosReXXX | 06 april 2016 10:02 | #263065
Reactie op post #263063 van FalconPawnch
collapse
Nou ja, dat was in ieder geval niet de bedoeling. Wilde hem gewoon even een klein beetje in de maling nemen... Wink
Avatar
MVG | 06 april 2016 10:23 | #263067
Reactie op post #263065 van ThanosReXXX
Eigenlijk maakt het niet uit. Ieder z'n mening. Smile

Zelf weet ik ook nog niet goed wat ik van deze titel ga vinden. Vrees dat het weer behoorlijk wisselende reviews gaat opleveren. Ook was ik nooit zo'n grote fan van StarFox óf ruimte-shooters. Toen "StarWing" uitkwam in 1993 was iedereen daar lovend over. Het werd zelfs bekroond tot spel van het jaar. Zelf kon het mij niet zo bekoren, al wil ik zeker niet ontkennen dat "StarWing" een uitstekend en redelijk baanbrekend spel was. Door de FX chip had het spel zelfs 3D graphics, wat destijds vrijwel nooit vertoond was, zeker niet op de Super Nintendo.

Ik wacht graag nog even af, om te zien hoe deze StarFox titel wordt ontvangen. Laten we hopen op het beste, al gaat nostalgie deze titel niet voor mij redden. Het moet echt een goed spel zijn om hem mij te laten kopen. Dat kan nog steeds, al weet ik nog niet in welke mate ik "StarFox Zero" ga kunnen waarderen.
Avatar
PaulV1999 | 05 april 2016 23:44 | #263057
collapse
Ik ga deze game sws halen! Heb nog nooit een Star Fox game gespeeld, maar dit spel lijkt me echt episch! Nog 2 weekjes. Smile
Avatar
SpijkerJasper | 06 april 2016 09:35 | #263061
Reactie op post #263057 van PaulV1999
collapse
Shame, want Star Fox 64 (Lylat Wars) was/is namelijk ook erg episch Wink Waren alle 5 voorgaande SF games langs je radar gevlogen?
Avatar
PaulV1999 | 06 april 2016 16:15 | #263080
Reactie op post #263061 van SpijkerJasper
Jaa, ik heb ze gewoon niet gekocht. Star Fox Command kon ik lenen, maar vond ik niet zo heel leuk. Star Fox Assault heb ik eventjes kunnen lenen en haalde heel veel plezier uit die multiplayer...dus dat Zero geen multiplayer heeft vind ik jammer maar ik kan er mee leven. En Star Fox 64 heb ik nooit gespeeld, alhoewel ik laatst zat te neigen naar een aankoop van de 3D versie toen ik hem voor 25 zag bij de dichtstbijzijnde Intertoys. Ik besloot hem uiteindelijk niet te kopen, omdat ik eerst wou kijken hoe Star Fox Zero zal uitpakken.

Dus ik ga over 2 weken gewoon Star Fox Zero aanschaffen, maar weet nog niet of ik dan Star Fox Guard erbij neem. Als Star Fox Zero mij echt bevalt, dan ga ik denk ik ook nog de 64 3D versie voor een klein prijsje aanschaffen. Smile
Avatar
HooksinVincent | 06 april 2016 09:51 | #263062
collapse
N1 weer op zijn best. Een negatieve preview -> negatieve review -> reacties genereren = meer views.
Avatar
FalconPawnch | 06 april 2016 09:53 | #263064
Reactie op post #263062 van HooksinVincent
En als ze lovend en positief zijn, worden ze weer niet serieus genomen.
Avatar
Mink | 06 april 2016 10:09 | #263066
Reactie op post #263062 van HooksinVincent
collapse
I beg your pardon? Wij hebben nog nooit een review een hoger of lager cijfer gegeven / een lager of hogere beoordeling gegeven om views of reacties te genereren. We zijn daarbij totaal vrijwillig, dus clickbait en reviews omtrent views zal je hier nooit zien. Simpelweg omdat we er geen baat bij hebben.
Avatar
HooksinVincent | 06 april 2016 10:56 | #263070
Reactie op post #263066 van Mink
collapse
Als site heb je wel degelijk baat bij hoge views, namelijk het in aanmerking komen voor reviewexemplaren. Een goed voorbeeld is de review van Mario Kart 8 en in mindere mate Twilight Princess HD die onnodig lagere cijfers hebben gekregen en daardoor veel reacties/views hebben gekregen. Ik voorzie her zelfde met Star Fox Zero, maar dat moet nog blijken.
Avatar
Mink | 06 april 2016 11:15 | #263071
Reactie op post #263070 van HooksinVincent
collapse
Nee, er is geen baat voor ons. We leveren gewoon reviews aan met onze mening en proberen deze zo goed mogelijk te ondersteunen. Reviewexemplaren krijgen we sowieso, we zijn de grootste onafhankelijke Nintendo-website van de Benelux. Jammer dat je er zo over denkt, ik kan alleen maar aangeven dat je er grandioos naast zit. Plus je komt nu nogal onwetend over door met mij erover in discussie te gaan.
Avatar
MVG | 06 april 2016 16:21 | #263082
Reactie op post #263071 van Mink
Meningen zijn meningen natuurlijk. Zolang ze maar goed onderbouwd zijn, zie ik het probleem niet zo. Ik lees een review niet voor het eindcijfer. Ik wil weten waarom een game een bepaald eindcijfer krijgt. Mogelijk kan ik er mijn eigen mening mee aanscherpen, al is de mening die je zelf vormt het belangrijkst.

Als "Mario Kart 8" hier een 7,5 krijgt, hoef ik het daarmee niet eens te zijn. Wel kan de review punten bevatten waarmee ik het eens ben. Voorbeeld: "Mario Kart 8" is geweldig, maar de Battle Mode stelt niet zoveel voor. Voor de één telt zoiets bijvoorbeeld harder mee dan voor de ander. Voor mij maakte het niet zoveel uit, aangezien ik de Battle Mode na "Super Mario Kart" eigenlijk nooit meer uitgebreid gespeeld heb.

Uiteindelijk bevat een review altijd iemands mening. Het is geen algehele waarheid of feit, al denken sommigen dat het internet het altijd juist heeft. Daarom ben ik ook zwaar tegen een algemeen beeld dat internet over veel games, films of andere media schetst. Je mag er maar één opvatting over hebben blijkbaar, omdat het zo op internet te lezen is. Is een andere mening fout? Nee: een mening is subjectief. Geen feit.

Ik geloof dat N1 er niet op uit is om meer views te halen door een afwijkend review te plaatsen. Moet iedereen altijd hetzelfde vinden, toch? Hogere of lagere cijfers plaatsen omdat anderen dat doen: dat slaat nergens op! Gebruik een review om te vergelijken met je eigen beeld over iets, maar houd het nooit aan als de enige echte waarheid over iets.
Avatar
niemand | 06 april 2016 11:42 | #263072
Reactie op post #263070 van HooksinVincent
Als ze echt zo extreem commercieel ingesteld waren dan plaatsten ze wel advertenties.
Avatar
Captain-Retardo | 07 april 2016 07:52 | #263104
Reactie op post #263070 van HooksinVincent
collapse
Je gaat een simpele hd remake waar nauwelijks moeite in is gestoken toch geen 9 geven ? Het was een titel puur om de releaselijsten te vullen. Daarbij is de game ook op veel punten ernstig verouderd.

N1 heeft Star Fox Z gespeeld in tegenstelling tot vrijwel iedereen die hier post maar iedereen heeft zijn mening alweer klaar dat ze onterecht negatief zijn. Beetje raar dat je dat kan concluderen als je het spel niet gespeeld hebt.
Avatar
ThanosReXXX | 07 april 2016 09:21 | #263105
Reactie op post #263104 van Captain-Retardo
collapse
Ik kan natuurlijk niet voor anderen gaan spreken, maar het is in mijn geval meer op basis van nagenoeg alle andere previews die ik gelezen heb.

Met alle respect voor de crew van N1 lijkt het me dan toch dat als de meerderheid wèl positief is, dat je dan op zijn minst mag denken dat het allemaal wel meevalt met hoe slecht die game wel niet is. Zie bijvoorbeeld ook de quotes die ik in mijn uitgebreide reactie hierboven heb gezet.

En dat heeft dus verder niets te maken met het wel of niet hebben gespeeld van de game. Uiteindelijk zijn voor mij persoonlijk previews of reviews nooit leidend, maar wel eventueel aandachtspunten waar ik op ga letten als ik een game zelf uitprobeer en dan mijn uiteindelijke mening vorm.

P.S.

Ik vraag me trouwens wel af op basis waarvan jij kan oordelen dat er nauwelijks moeite in is gestoken. En zeg aub niet iets in de zin van "dat kan je toch zo zien" maar graag een goed gefundeerd argument en ook geen persoonlijke mening graag... Wink
Avatar
Captain-Retardo | 07 april 2016 10:33 | #263106
Reactie op post #263105 van ThanosReXXX
collapse
Ik had het over TP HD.
Avatar
MVG | 08 april 2016 00:16 | #263126
Reactie op post #263106 van Captain-Retardo
Is verder goed gelukt, zolang je het als remaster ziet en niet als remake. Denk dat ze eruit hebben gehaald wat erin zat, wat betreft oppoetsen en optimaliseren. Smile
Avatar
PaulV1999 | 06 april 2016 16:19 | #263081
Reactie op post #263062 van HooksinVincent
Tja, ieder zo zijn mening. Yoshi's Woolly World werd hier met een dikke 9 beoordeeld, terwijl ik er eigenlijk totaal geen fan van was. Heb dat spel uitgespeeld en in de kast gelegd.
Avatar
SMS | 06 april 2016 14:21 | #263078
Motion Controls MOET? Dat zet het vast dan. Ik vond dit spel al te veel lijken op een Starfox 64 reboot en twijfelde of ik hem ging halen, maar als Nintendo hier ook nog eens koppig over gaan doen, dan weet ik wel zeker dat ik hem niet hoef. Zelfs Splatoon heeft een tegenoptie.
Avatar
skull kid | 06 april 2016 18:16 | #263089
Jammer dat je de motion controls niet uit kan zetten, maar ik ben allang blij dat ik met motion controls kan richt. Ben benieuwd hoe het spel uitpakt, ik heb nog nooit echt serieus een Star Fox titel gespeeld.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Star Fox Zero

Platform: Wii U
Genre: Shooter
Ontwikkelaar: PlatinumGames
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 22 april 2016

Screenshots