Fire Emblem Fates: Conquest & Birthright Preview | 18 april 2016 17:18 | Auteur: Daan

Hoewel Fire Emblem al heel wat jaren mee draait, kwam het eerste deel voor de Nintendo 3DS als een grote verrassing. Met Fire Emblem Awakening gooide Intelligent Systems alles wat ze hadden in de game en het resultaat was verbazingwekkend. Het spel bevatte een groot aantal missies, volmondige relaties en een diep verhaal waar goed over na was gedacht. Hoewel de diehards van het eerste uur sommige veranderingen liever anders zagen, was de kwaliteit van Awakening niet te missen. Het creëerde echter een nieuwe situatie waar de makers niet hadden aan gedacht. Is het belangrijker om de oude fans bevriend te houden of moeten de nieuwkomers een waardige follow-up verwachten? Het antwoord was beide.

Fire Emblem Fates splitst de game op in twee verschillende ervaringen en dit haakt meteen in op het verhaal. Je speelt als Corrin (of een andere naam naar keuze). Je werd geboren in het vriendelijke Hoshido koninkrijk, maar opgevoed in het donkere Nohr rijk. Nadat je jaren van niets wist, sta je opeens tussen beide werelden in en zul je een keuze moeten maken. Ga je de familie helpen die je in deze wereld heeft geholpen, of sta je naast de familie waarmee een band hebt opgebouwd? Er worden je argumenten gegeven voor beide kanten, maar uiteindelijk is de keuze aan jou. Er is echter meer gaande dan een ander verhaal. De missies en gameplay zullen bij beide kampen anders aanvoelen.

37


En dan kies je Birthright
Als Awakening je eerste Fire Emblem was, dan is Birthright absoluut de plek waar jij thuishoort. Je strijdt tegen het kwade en helpt je Hoshido familie om Nohr rechtvaardigheid te leren. Het wordt een rit met pijnlijke herinneringen, want vele mensen uit je verleden hebben nog een appeltje met je te schillen. Het doel is om uiteindelijk King Garon te verslaan en rust te brengen in de regio. Het is een geinig verhaal, maar het gaat niet dieper dan het goede tegen het kwade. Waar Awakening verschillende lagen had, lijkt de strijd tussen de twee kampen de hoofdfocus. We zullen er uiteraard nog meer van moeten ervaren, voordat we hier een goed oordeel over kunnen vellen.

Buiten de nieuwe setting om, zitten er ook verschillen in hoe Birthright speelt ten opzichte van Awakening. Er is een wereldkaart, maar je kunt er niet op reizen en kiezen wat je wilt gaan spelen. In plaats hiervan selecteer je de missies en je kunt die slaan op het verhaal niet nog een keer spelen. Dit heeft wel degelijk impact op de herspeelbaarheid, maar gelukkig lijken er genoeg side quests in te zitten. Hier keer je terug naar locaties die je al hebt bezocht en probeer je nieuw gespuis daar een lesje te leren. Simpel zat, maar het werkt.

40


Deze extra opdrachten stellen je in staat om personages op een grondige manier te levelen en de strategische missies wellicht sneller te doorlopen. Elke missie heeft een enkel doel voor ogen, dus je hoeft er nooit te lang over na te denken. Je bent vrij om personages te laten samenwerken of ze op een solo tocht te laten gaan. Hierdoor ontwikkelt een team zich om jouw eigen manier en Birthright laat je vrij in de keuzes. Het is positief dat de game experimentatie aanmoedigt en we kijken er naar uit om dit nog meer te doorgronden.

En dan kies je Conquest
Met Conquest neemt Fire Emblem een meer duistere stap dan je zou verwachten. Je kiest voor de Nohr-familie en vecht tegen het Hoshido rijk. De support van je broers en zussen is belangrijk, want ze kennen je als geen ander. Hoewel de Hoshidos door en door vriendelijk zijn, kun je niet hetzelfde zeggen van King Garon. Hij snapt niet waarom je voor Nohr hebt gekozen en dat brengt de nodige argwaan met zich mee. Je moet er achter komen wat zijn daadwerkelijke plannen zijn en hem zo nodig op andere gedachten brengen.

9


Conquest is zonder meer het moeilijke deel van Fire Emblem Fates. Het avontuur is niet bedoeld voor de nieuwkomer en kennis van strategie is een noodzaak. De missies kennen meerdere opdrachten om te overbruggen, wat betekent dat je over elke stap moet nadenken. Zo zul je moeten winnen binnen een tijdslimiet, een specifieke vijand moeten verslaan of een onderdeel van de kaart moeten verdedigen. Elk moment telt in deze opdrachten en dat maakt ze o zo plezierig.

Naast de lastigere missies kunnen spelers ook minder ervaring opdoen tijdens hun tocht. Geen enkele missies kun je nogmaals doorlopen en er zijn niet heel veel side quests om je kansen te verbeteren. Je moet je tijdens het verhaal van je beste kant laten zien en de personages kiezen die je naar het einde kunnen loodsen. Zelfs al heb je de juiste mensen, dan betekent dat niet altijd dat je wapens voor ze kunt bekostigen. Er is een limiet op het geld dat je kunt verdienen en je zult de loadout constant moeten managen. Dit levert niet alleen stress maar ook diepe ervaring op, waar je het hoofd er constant bij moet houden.



Voorlopige conclusie
Fire Emblem Fates is de volgende logische stap voor de liefhebbers van Awakening. Hoewel het verhaal in Birthright niet te diep lijkt te zijn, maakt het je lekker voor een ongelofelijke ervaring. Met een pure focus op de missies en heel wat management opties is er weer heel wat te beleven in dit nieuwe avontuur. Hoe alles uiteindelijk uitpakt valt nog te bezien, maar de eerste momenten laten een sterke eerste indruk achter.
Next articleNintendo eShop - Week 16 (Star Fox Zero, Star Fox Guard, meer) Previous articleNintendo kondigt animatie Star Fox Zero: The Battle Begins aan

Reacties van gebruikers

Avatar
JeWou | 18 april 2016 19:42 | #263294
collapse
Praat Waifu Emblem maar goed, Awakening is de slechte FE tot nu toe. Speciaal voor de casual mensen dus. Het slechtste verhaal in de reeks tot nu toe, het verdwijnen van de magic triangle en regen/sneeuw (FE7). En geen personages die kunnen tippen aan Hector: Chrom heeft een te lage IQ en Nowi is een infantelist die non-stop speelt en waarschijnlijk luiers draagt. Met een character designer die bekend is van hentai.
FEFATES gaat nog verder door een hoofdpersonage (Camilla) toe te voegen die een borstvergrotingsoperatie heeft ondergaan en dLC waar iedereen alleen slipjes draagt.

Dit is godverdomme geen Fire Emblem!

Waar is de kwaliteit van FE4/FE5/FE9/FE10? Een fantastisch verhaal met levels speciaal ontworpen voor een masochist en niet voor een stelletje kleine kids met weinig strategisch denkvermogen.

[N]Gamer over FE10: "'T is te moeilijk voor de casual kut gamer"
GameSpot over diezelfde game: "Ik wil die klote-mii poppetjes en motion control in FE"

Iedereen over FE13 = beste fe game ooit!

Ik haat de fans die alles van Nintendo inslikken. Na FE en Mario Tennis is Metroid met Metroid Prime: Fuck You Force aan de beurt.
Avatar
Banjo | 18 april 2016 20:19 | #263296
Reactie op post #263294 van JeWou
Ik had geen idee dat ook FE zo casual was geworden.. Jammer om te horen..
Nu heb ik nooit interesse gehad in de serie, maar dan nog.
Oh en als het helpt; Ik slikte eerst ook alles wat Nintendo mij voorschotelde.. Maar tegenwoordig niet meer. Niet na dat Wiejoe fiasco in elk geval.
Avatar
CyberMonkey | 19 april 2016 01:07 | #263302
Reactie op post #263294 van JeWou
Je kan lekker gaan haten, maar Awakening heeft wel de serie gered. Fire Emblem stond al met één been in het graf, dus Intelligent Systems moest de nodige dingen aanpassen om een breder publiek aan te spreken. Ik ben zelf ook niet zo'n fan van bepaalde keuzes die ze hebben gemaakt, maar ik heb nog steeds veel plezier beleefd aan Awakening en de reviews waren over het algemeen zeer positief. Ik vind het wel dom dat Fates uit drie verschillende delen bestaat, maar verder ziet de game er gewoon top uit imo!
Avatar
wiijordends | 18 april 2016 20:15 | #263295
collapse
In plaats hiervan selecteer je de missies en je kunt die slaan op het verhaal niet nog een keer spelen. Dit heeft wel degelijk impact op de herspeelbaarheid, maar gelukkig lijken er genoeg side quests in te zitten.


Daar ben ik het niet volledig mee eens.
Op mijn Japanse versie van Fire Emblem If: Special edition, in de Hosido route, kan men tegen (in-game) betaling monsters oproepen op de wereldmap. Dit stelt men in staat net als in Awakening gebieden opnieuw te bezoeken. Echter komen de opgeroepen monsters op een willekeurige plek. Hier had je in Awakening wel volledige controle over (via een item).

Qua verhalenlijn gaat Invisible kindom, of Revelation voor Europa, het diepst.
De speelstijl in Revelations is vergelijkbaar met deze in Birthright.

Bovendien wil ik nog even vermelden dat Conquest niet perse moeilijker is dan Birthright.
Los hiervan is er een DLC om te grinden in exp net als in Awakening. In deze DLC is het toch mogelijk om te grinden, indien dat een probleem zou zijn. Ook moet je niet zo inzitten wat het geld betreft. In Deze FE is er geen wapenlimiet meer, zo zwaar weegt het niet door. Het valt zeker niet te vergelijken met Shadow Dragon of de Telius era.

Hoewel, indien je de grind-dlc niet hebt aangeschaft in Conquest, verkrijgt met een serieuze achterstand in streetpass of castle battles in vergelijking met Revelations en Birthright.

Ik blijf erbij, de Telius era blijft de beste!
De GBA games waren ook niet mis maar de NGC en Wii versie overtreft toch de eerdere titels.


Fe13: Awakening was het begin van een nieuwe negatieve wending op de serie.
Hoewel het een erg toffe toevoeging was om vorige helden opnieuw te rekruteren en skills opnieuw aanwezig was, weegt het niet op tegen de rest. Door reclassen van personages, kan een rekruut meerdere master skills leren. Ze heten "Master skill" voor een reden. Nu kan je een tank van een strijder maken. Het system van Skills was in de Telius era veel beter gebalanceerd. Dan hebben we het nog niet over de DLC.

Nu wordt hier nog eens schaargekleedheid aan toegevoegd en nieuwe dlc met amper inhoud. Het is zelfs al zo erg gekomen dat bepaalde DLC maps en ALLE DLC klassen al reeds hardcoded aanwezig zijn op Fates. Dit is volgensmij niet echt de bedoeling van dlc als ze reeds al aanwezig zijn vanaf de release. Als de volgende Fire Emblem games weer zulke commerciële grappen gaat worden, dan hoeft het voor mij niet meer.

Bovendien was het ook een slecht idee om de serie op te splitsen in verschillende versies.
Please doe dit nooit meer. Dat brengt ons tot het volgende probleem.
De enige manier om alle verhalen op 1 gamecard te hebben is door de limited edition te kopen. En man, dat was een hele gedoe om een te kunnen verkrijgen. De voorraad was veel te beperkt. Akkoord het gaat over limited edition, maar het was echter wel zeer beperkt. Het kan niet dat een game binnen een half uur bij alle handelaars in België uitverkocht zijn.
Ik kan niet spreken namens alle Europese landen, maar volgens vele forums kampen andere landen hier ook mee.
Het aanbod kon zeker niet volgen met de vraag.

Bovendien wou ik enkel de limited edition voor alle games op 1 kaartje, hoe het ook hoort te zijn. Al die overbodige prullaria trekken de kosten maar onnodig naar boven voor deze editie. Ik heb reeds de Japanse editie, dus bezit reeds al een artbook. Ik wil het enkel het spel.
Avatar
JeWou | 18 april 2016 21:36 | #263299
Reactie op post #263295 van wiijordends
Exact wat ik denk.
Avatar
The Iron Ghoul | 18 april 2016 21:52 | #263300
ik ben met FE begonnen op de 3ds met FE the sacred stones. heb daarna FE awekening gekocht en ben nu bezig de versies op de wiiu eshop te spelen (welke delen het zijn weet ik even niet).
ik kan misschien nog niet alle delen met elkaar vergelijken en daardoor FE fates nog niet goed beoordelen, maar ik moet zeggen dat jullie naar mijn weet je een beetje aanstellen zijn.

elke game serie kent wel een dipje en elke dipje ligt voor iedereen weer ergens anders aan en ook vaak bij een ander deel.

ben het er wel mee eens over de limited edition beschikbaarheid en de 3versies van een spel. bij pokemon is het traditie, maar dit kan gewoon niet inderdaad

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Fire Emblem Fates: Birthright

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Strategy RPG
Ontwikkelaar: Intelligent Systems
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 20 mei 2016

Fire Emblem Fates: Conquest

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Strategy RPG
Ontwikkelaar: Intelligent Systems
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 20 mei 2016