Vijf verfrissingen die we willen zien in Pokémon Sun & Moon Special | 30 april 2016 10:00 | Auteur: Erik F.

Na een jaartje over te slaan, keert Pokémon naar verwachting eind dit jaar weer terug met Sun & Moon! Eindelijk kunnen we weer op reis om acht badges te verzamelen, een team aan slechteriken te verslaan, de Elite Four een koekje van eigen deeg te geven én om ze allemaal te vangen. Voor de zoveelste keer, alweer! We kunnen ook niet wachten om deze nieuwe telgen in onze handen te sluiten... mits de volgende vijf verfrissingen erin zitten.

1. Een meeslepend verhaal
Een meeslepend verhaal kan van een goede game, een memorabele game maken. Neem bijvoorbeeld Pokémon Black & White. Naast een wereld die (veel te) trots was op haar bruggen, had het voor het eerst een interessant epos. De titels gaven jou als speler de kwestie of het eigenlijk wel oké is om die koddige beestjes in ballen op te sluiten en te laten vechten. Deze thematiek sijpelde beetje bij beetje door je gehele speeltocht, met een (voor Pokémon-begrippen) meeslepende climax. Black & White speelde je niet alleen voor de geweldige gameplay, maar ook vanwege het sinistere plot omtrent Team Plasma en die mysterieuze N. Jammer alleen dat met vervolgdelen het verhaal weer op een zijspoor werd gezet. Terwijl hier nog zoveel potentie zit!

1397068375
Is het wel ethisch om Pokémon op te sluiten in een Poké Ball?


2. Verschillende moeilijkheidsgraden
Pokémon is een klassiek voorbeeld van gemakkelijk te begrijpen, maar moeilijk om een echte (Pokémon-)meester in te worden. De competitieve onderlaag gaat zo diep, dat er tot de dag van vandaag miljoenen spelers aan verslingerd zijn. Het enige probleem is dat dit element pas tot zijn recht komt als je het spel hebt uitgespeeld. Doorgewinterde fans walsen zo door het spel heen. Een beetje meer tegenstand is dan ook meer dan welkom. Nu begrijpen we dat Game Freak het spel niet zomaar een stuk moeilijker kan maken – het moet immers toegankelijk blijven voor alle leeftijden. Maar de toevoeging van meerdere moeilijkheidsgraden kan geen kwaad, toch? Kom op Game Freak, maak het ons flink lastig in Sun & Moon!

1397068376
Zo'n verhitte strijd willen we ook tijdens het hoofdverhaal!


3. Fatsoenlijke post-game content
Het ultieme Pokémon-spel? Daar kunnen we nog jaren over discussiëren, maar qua content staan Heart Gold en Soul Silver onbetwist aan de top. Niet alleen had dit spel een heuse extra wereld om te verkennen (Kanto!), maar zat het ook tjokvol extra modi. Je kon uren en dan ook uren stoppen in de veelzijdige Battle Frontier, er was een uitgebreide Safari Zone aan het geheel toegevoegd en je kon zelfs een hoop kekke minispelletjes spelen in de PokéAthlon. En wat had X & Y? De Pokémon Mansion? Een missie met Looker hier en daar? Hoewel vermakelijk, was je hier al zo mee klaar. ORAS kon dit patroon doorbreken, maar verder dan een tease voor de Battle Frontier kwam het niet. Aan Sun & Moon de taak om dit wél goed te doen.

1397068377
Artwork van de Battle Frontier. Zullen we iets soortgelijks ooit terugzien?


4. Basisformule (een beetje) op de schop
Oh, Pokémon. Keer op keer hetzelfde trucje herhalen, maar ons toch telkens weer verliefd laten worden. Het fundament waar de serie op rust, blijft dan ook ijzersterk en we hebben zo’n donkerbruin vermoeden dat voor Sun & Moon de opzet grotendeels gelijk blijft. Toch mag er wel eens aan dat fundament gesleuteld worden, al is het maar een klein beetje. Laat ons voor de verandering eens niet een achttal gyms afgaan of een overduidelijke slechterik verslaan. Geef ons de keuze uit een groter en gevarieerder aantal starters en laat ons op andere manieren in contact komen met die overkoepelende wereld. Alleen één unieke toevoeging zou al ontzettend helpen. Die comfort zone waar Game Freak in zit, heeft nu wel lang genoeg geduurd.

1397068378
Een nieuwe kijk op Starters? Verbaas ons, Nintendo!


5. 8-bit-geluidjes in de prullenbak
Die krakerige geluidjes als je favoriete zakmonster uit zijn Poké Ball komt. Is het een deel van de serie haar charme? Misschien. Doordat Pokémon jarenlang vrijwel alleen met sprites werkte, paste dit er ook wel goed bij. Nu de spellen op de Nintendo 3DS echter een driedimensionaal sausje hebben gekregen, mag een bijpassend stemgeluid eigenlijk niet meer ontbreken. Het zou het geheel veel meer charme en persoonlijkheid geven - denk alleen al aan de schattige of stoere kreten die de Pokémon in de anime slaken. De kans dat dit wordt toegevoegd, is echter nihil. Sun & Moon komen in negen verschillende talen en de zakmonsters hebben overal ter wereld hun eigen naam en stemgeluid. Maar aan de andere kant: wie weet was Pikachu wel een voorbode op wat komen gaat. Dromen mag altijd, toch?

1397068379
Pikachu laat zijn schattige stemgeluid al jaren horen. Nu de rest nog!


Wat voor verfrissingen mogen volgens jou niet ontbreken in Pokémon Sun & Moon? Laat het ons weten in de comments!
Next articleAkihiro Hino geeft opnieuw hint voor nieuw Inazuma Eleven-project Previous articleCallie en Marie uit Splatoon krijgen amiibo, oude amiibo krijgen...

Reacties van gebruikers

Avatar
PaulV1999 | 30 april 2016 11:20 | #263658
Een meeslepend verhaal zie ik ook wel zitten, want de verhalen lijken elke keer zoveel op elkaar. De moeilijkheidsgraad wordt niet veranderd, maar ze mogen inderdaad wel veel meer toevoegen om te doen na de pokemon league. Zodra je de pokemon league in X/Y had verslagen was er eigenlijk niks meer te doen in de wereld.
Voor de rest vindt ik het wel prima, de Pokemon games zorgen er bij mij weer voor dat ik 100en uren achter mijn 3DS vast zit, dus kan niet wachten op Sun en Moon! Laat ze maar komen! Smile
Avatar
niemand | 30 april 2016 11:38 | #263661
Meer 3d werelden en analoge besturing?
Avatar
CyberMonkey | 30 april 2016 13:36 | #263672
collapse
De zesde generatie Pokémon games waren echt veel te makkelijk en dat kwam niet alleen omdat wij als spelers heel veel beter zijn geworden. De exp share was OP en de gymleaders hadden steeds maar maximaal 3 Pokémon. Ook kreeg je gewoon een Kanto starter, een Lapras en een Mega Lucario zonder dat je er iets voor hoefde te doen. Daarnaast leek het ook alsof de catch rate was aangepast, want ik heb deze generatie nooit moeite gehad om een legendarische Pokémon te vangen terwijl ik daar vroeger soms uren mee bezig was. Verschillende moeilijkheidsgraden zijn dus zeker welkom!
Avatar
FalconPawnch | 30 april 2016 14:01 | #263676
Reactie op post #263672 van CyberMonkey
Dat je één van de Kanto starters krijgt, een Lapras en één mega-evolutie van Lucario, wil nog niet zeggen dat het makkelijk is om de rest van je dex te vullen. De exp. Share had moeten komen na de league want dat ding was wel echt hard nodig om nieuwe Pokemon te levelen in een prettig tempo.

Dat gymleaders meer Pokemon moeten hebben ben ik het mee eens. in de anime zijn het er ook maar max. 3 geloof ik. Daar zijn de games wel op gebaseerd.

De catchrate van legendaries is gelukkig minder lastig geworden. Ik vond het alleen maar saai en vervelend om 80 ultraballs te moeten smijten in de hoop dat je eindelijk eens zo'n gedrocht vangt.

e770ce1e773e4fdece84db2a01016f1e4109eb067b998d77712590ee9c79014a_1
Avatar
fantasyfreak | 30 april 2016 21:31 | #263697
Reactie op post #263672 van CyberMonkey
exp share kon je ook al vanaf het begin uitzetten dus dan was het sowieso wat lastiger geweest met levelen Razz
Avatar
FalconPawnch | 30 april 2016 13:41 | #263674
collapse
Wat ik vooral belangrijk vind, is een mogelijkheid om snel te levelen na het uitspelen. Ik had in X/Y niet echt een manier om nieuwe pokemon te trainen. Online battles geven geen exp. en die battle mansion was te omslachtig. de hele tijd maar zoeken of er een nieuwe trainer bij is en dan hopen op een beetje tegenstand. Het was altijd te low-levels.

Wat ook wel eens welkom zou zijn, is een compleet andere start van de game. Niet dat je toevallig weer naast een professor woont samen met je moeder (want vader is altijd pleite ofzo) en dat je door een of andere gebeurtenis met je rivaal een pokemon uit mag kiezen.

Niet weer de easy evolving bugs aan het begin met de weak normal types rattata/zigzagoon/sentret/bidoof/patrat/bunnelby. Het zou fijn zijn als het allemaal eens niet zo voorspelbaar meer zou zijn. gewoon afstappen van die oude gewoontes.

Ook de VS. Seeker herintroduceren! Ik wil trainers opnieuw uitdagen en gymleaders ook opnieuw verslaan. En het zou prettig zijn als ze ook sterker worden.

Er is genoeg verbeterruimte wat pokemon betreft... Hopelijk kijken ze naar de succesvollere versies en nemen daar de beste dingen van mee voor S&M
Avatar
skull kid | 30 april 2016 14:31 | #263679
Reactie op post #263674 van FalconPawnch
collapse
Avatar
FalconPawnch | 01 mei 2016 04:06 | #263703
Reactie op post #263679 van skull kid
collapse
ja die restaurants... vond het alleen zo omslachtig... ik weet dat dit de snelste manier is, maar vind je het niet een rare manier, zo met al die items en hulpmiddeltjes??
Avatar
skull kid | 01 mei 2016 23:53 | #263709
Reactie op post #263703 van FalconPawnch
Dat boeit me vrij weinig. Als ik een beetje snel teams kan levelen zonder uren te moeten grinden mag het van mij best omslachtig zijn.

Dit was de eerste pokémon waar ik een beetje online battles bij heb gehad, omdat ik altijd een heleboel verschillende pokémon train en 1 team per sé. Daarom vond ik het wel fijn dat je ze een beetje snel kon trainen en evolueren voor de dex.
Avatar
JORISGUY7XD | 30 april 2016 14:12 | #263678
Ben het met alle punten eens.
Avatar
Captain-Retardo | 30 april 2016 18:56 | #263689
Grootste punt van ergernis voor mij iis de HM's. Het hele principe van die moves zouden ze zo moeten implenteren dat het niet van je 4 hoofd moves af gaat. Is mijn nummer 1 verandering die mag worden doorgevoerd.
Avatar
Duncan | 30 april 2016 19:38 | #263692
collapse
Ik weet dat het een spel gericht is op een jong publiek, maar het zou mij tof lijken als je Pokémon kunt doden ipv dat suffe "fainted". Ik vind het nog steeds apart om te zien dat een Pidgey van level 2 bewusteloos raakt door een hyperbeam van een Gyarados level 99. En hoe cool zou het wel niet zijn als Scyther het hoofd van een Pokémon kon afhakken met zijn Slash aanval. Hij heeft twee zwaardarmen notabene....

Het zal denk ik nooit gebeuren. Dromen mag Clown
Avatar
JORISGUY7XD | 30 april 2016 19:52 | #263693
Reactie op post #263692 van Duncan
Wat is dat: "doden"?
Avatar
Yosher2 | 30 april 2016 20:34 | #263696
Pokémon Black 2/White 2 hadden al een optie voor moeilijkheidsgraad, maar hiervoor moest je éérst Unova Link doen met een andere kopie van Black 2/White 2 die deze al vrij hadden gespeeld. (Je kon het daar vrij spelen door de Champion te verslaan, en velen willen geen New Game beginnen in een Pokémon game, dus dat is nogal een probleem...)
Daar komt nog bij dat Challenge (Hard) Mode alleen via Black 2 vrij te spelen was. White 2 kreeg Easy Mode op deze manier (al zitten beide alternatieve moeilijkheidsgraden wel in beide versies).

Dit was dus héél omslachtig, maar laat wel zien dat Game Freak bereid is om meerdere moeilijkheidsgraden te introduceren.

Wel vijf punten waar de meeste zich wel in kunnen vinden, denk ik zo!
Avatar
mario gamer X | 02 mei 2016 10:45 | #263711
collapse
Post eens nieuws n1ntendo! Julie missen heel wat nieuwste hoor!
Avatar
PaulV1999 | 02 mei 2016 11:17 | #263713
Reactie op post #263711 van mario gamer X
Wat voor nieuws dan?
Avatar
mario gamer X | 02 mei 2016 11:58 | #263714
collapse
Nintendo heeft gezegt dat je via my Nintendo punten korting kan krijgen op Fire emblem fates.
Avatar
FalconPawnch | 03 mei 2016 10:58 | #263748
Reactie op post #263714 van mario gamer X
Aanbiedingen zijn nou niet echt 'nieuws'.
Avatar
mario gamer X | 02 mei 2016 12:00 | #263715
collapse
En er gaat het gerucht dat retro studio,s geen nieuwe dk of metroid gaat maken, maar een geheel nieuwe ip.
Avatar
FalconPawnch | 03 mei 2016 10:57 | #263747
Reactie op post #263715 van mario gamer X
geruchten zijn geen nieuws.
Avatar
mario gamer X | 02 mei 2016 12:50 | #263720
collapse
Kan iemand
Die nieuwtjes op n1 posten?
Avatar
FalconPawnch | 03 mei 2016 10:59 | #263749
Reactie op post #263720 van mario gamer X
nogmaals, het zijn niet echt nieuwsitems en daarnaast heb je nu een triple post... je had het ook in 1 bericht kunnen zetten ;-). Sterker nog, gewoon niet in dit topic. PM dan iemand van de redactie.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Pokémon Moon

Platform: Nintendo 3DS
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Game Freak
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 4
Releasedatum: 23 november 2016

Pokémon Sun

Platform: Nintendo 3DS
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Game Freak
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 4
Releasedatum: 23 november 2016