Asdivine Hearts Review | 21 mei 2016 14:00 | Auteur: Jeroen K.

Een tijdje terug bracht Kemco Alphadia al naar de Nintendo 3DS, die een mooie 7,3 scoorde in onze review. Nu is ook Asdivine Hearts van de mobiele platformen overgebracht naar een Nintendo-console door Kemco. Slaagt Kemco er wederom in om een spannende Japanse RPG uit te brengen, of schiet de ervaren RPG-maker deze keer mis?

Wie bekend is met Kemco's RPG's, zal dit spel direct herkennen. De onmiskenbare retro-stijl, middeleeuwse dorpjes en de balans tussen goed en kwaad zijn weer aanwezig. Asdivine wordt in balans gehouden door twee godheden: de Light Deity en Shadow Deity. De balans is echter gekanteld, wanneer de Shadow Deity zijn macht uitbreidt bij afwezigheid van de Light Deity. Als de lichtgodheid dan eindelijk weer terugkeert, is hij op zoek naar een fysieke verschijning en probeert daarbij het lichaam van hoofdpersoon Zack over te nemen, maar komt per ongeluk in dat van een kat - later Felix genoemd - terecht. Samen met Zack en Stella gaat Felix op queeste om de godheid van de duisternis op te zoeken.

asdivine2

Die queeste brengt je van het ene naar het andere dorp en van de ene naar de andere kerker. Op veel plekken die je bezoekt wemelt het van de monsters, die je middels fysiek geweld moet zien te verjagen. Het gevechtssysteem is turn-based: je kiest via een menu om de beurt een aanval en afhankelijk van ieders individuele statistieken wordt bepaald wie er als volgende mag aanvallen. Van enige tactiek is helaas geen sprake. Naarmate het level van een personage stijgt, leert hij sterkere aanvallen en hoewel je je oude aanvallen niet verleert, is de verstandigste actie vrijwel altijd om de sterkte aanval uit te kiezen. Normale gevechten zijn zo vrij saai en wanneer je je in een uitgebreide kerker bevindt, merk je dat je steeds meer gevechten ontvlucht. Dat werkt echter enkel op de laagste moeilijkheidsgraad, omdat je anders te weinig ervaringspunten verdient om de sterkere - verplichte - vijanden te kunnen verslaan.

Bij baasgevechten of sterkere monsters, die je zo nu en dan tegenkomt, is wel wat meer tactiek vereist. Wanneer je niet aan het vechten bent, kun je per character een zogenaamde 'jewel rubix' vullen, die ervoor zorgt dat het personage bijvoorbeeld sneller of defensief sterker wordt. Deze verbeterde statistieken gecombineerd met 'buffs' en 'debuffs' (verbetering van je eigen statistieken of vermindering van de statistieken van je tegenstander tijdens het gevecht) zorgen ervoor dat je beter in staat bent je baasgevecht te winnen. Sterker nog: als je hier optimaal gebruik van maakt en tegelijk aanvallen gebruikt met 'delay'-effecten, kun je ervoor zorgen dat je tegenstander nooit aan zet komt. Dit maakt baasgevechten wél zeer de moeite waard.

asdivine1

Zeker in het begin van het spel ben je echter meer met het verhaal bezig dan met kerkers of gevechten. Het spel komt wat traag op gang, omdat het verhaal wat generiek en stijfjes aanvoelt. De personages missen een sterke of originele identiteit en alles wat er in Asdivine gebeurt is in zekere zin wel voorspelbaar. Zeker als je al wat meer Japanse RPG's hebt gespeeld, heb je de motieven van de personages of de wendingen van het verhaal al veel te vaak voorbij zien komen. Kemco mag zich dan wel richten op het maken van retro-RPG's voor mobiele systemen, maar dat wil niet zeggen dat de inhoud van het verhaal en de personages ook moeten voldoen aan alle cliché's van de eerste Japanse RPG's uit de jaren '90. Als nostalgisch rollenspel voor een paar euro op je telefoon is het nog enigszins begrijpelijk, maar op fans van klassieke Japanse RPG's na gaan er weinig mensen van dit spel voor de Wii U genieten bij aanwezigheid van vele malen betere alternatieven.

Conclusie
Asdivine Hearts voelt helaas net wat te generiek aan om zich écht te onderscheiden als goede RPG. De enige progressie in het gevechtssysteem is het leren van nieuwe aanvallen, die je op de automatische piloot kunt inzetten omdat ze sterker zijn dan al je vorige aanvallen. De normale gevechten worden hierdoor al snel saai, maar gelukkig is er voor de lastigere gevechten nog wat meer tactiek vereist. Het verhaal komt wat traag op gang en blijft, evenals de motieven en identiteit van de personages, altijd redelijk voorspelbaar. Hoewel Asdivine Hearts niet per se een slecht spel is, blinkt het nergens in uit en hebben Wii U-bezitters in 2016 genoeg betere alternatieven om zich met betere Japanse rollenspellen bezig te houden.
5
N1-score
  • + Baasgevechten vereisen enig tactisch vernuft
  • + Op zich een leuke retro-RPG...
  • - ...maar totaal niet origineel
  • - Als Japanse RPG niet erg sterk
  • - Normale gevechten zijn saai
  • - Verhaal en personages erg voorspelbaar
Next articleNieuwe designs en schoenendoos van de Nintendo-sneakers van... Previous articleDamon Baker: "Fans moeten vertellen wat voor samenwerkingen...

Reacties van gebruikers

Avatar
SMS | 22 mei 2016 18:22 | #264318
Het ziet eruit als een RPGmaker spel. Hoe is dit op de eShop? Weird

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Asdivine Hearts

Platform: Wii U eShop
Prijs: €9,99
Genre: JRPG
Ontwikkelaar: Kemco
Uitgever: Kemco
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 07 april 2016

Screenshots