Vijf keer Mario op een niet-Nintendo platform Special | 30 mei 2016 10:00 | Auteur: Erik F.

Nintendo springt tegenwoordig heel voorzichtig met zijn IP’s om. Onder geen enkele voorwaarde komt bijvoorbeeld Super Mario uit op andere platformen buiten die van The Big N. Mobile is eigenlijk al een grote stap buiten hun comfort zone. Hoe anders is dat ten opzichte van de jaren ’80 en begin ’90, toen onze besnorde loodgieter vrijwel overal zijn gezicht liet zien. Zo ontdekten we dat hij maar wat graag voor leraar wilde spelen vroeger.

Mario Bros. (Atari 2600, 1983)
Niet Super Mario Bros, maar Mario Bros. is de eerste titel waarin de besnorde loodgieter de hoofdrol speelde. Het spel is bedacht door Shigeru Miyamoto en Gunpei Yokoi, twee legendarische ontwikkelaars bij Nintendo. Het was te merken dat dit de eerste game was; de bekende Mario-formule is nog in geen velden of wegen te bekennen. Het draaide puur om een zo hoog mogelijk score te halen door Koopa’s en ander gespuis een kopje kleiner te maken. In den beginne was dit spelleke dan ook alleen in de Japanse Arcades te spelen. Bijzonder is dat de Atari 2600 echter de eer had om op 26 juli 1983 de eerste thuisconsole te zijn waar je flink kon huishouden met Mario – nog voordat het een paar maanden later de Famicom (Japanse NES) aan zou doen!

Bekijk Mario in zijn meest primitieve vorm!


Mario Teaches Typing (PC / Mac, 1991)
Begin jaren ’90 wilde Nintendo zijn populaire franchise maar wat graag overal voor gebruiken en was het bedrijf gul met de licentie. Zo nam Mario, onder handen van ontwikkelaar Interplay, op de MS-DOS (PC) en Mac een meer educatieve rol aan in 1991. Bowser moest je ditmaal verslaan door… zo correct mogelijk te typen! Jawel, onze Mario gaf de jonge gamers van weleer een heuse (helaas Engelstalige) typecursus. En het was nog een best aardige cursus ook: door middel van kleurtjes leerde je hoe je je vingers op de toetsen moest plaatsen en zaken als ‘B is for Bowser’ te typen. Tegenwoordig draaien jullie je hand er waarschijnlijk niet meer voor om, maar destijds was het (in Amerika) een waar fenomeen om van het bekendste spelpersonage te leren typen.

1397068411
Zet je vingers op de juiste kleur!


Mario is Missing! (PC, 1992)
Het zit Luigi ook nooit mee. Tegenwoordig wordt Green Guy al regelmatig belachelijk gemaakt, maar zijn debuut als hoofdrolspeler is zo mogelijk nog pijnlijker. In Mario is Missing! voor de pc wordt Mario ontvoerd en het is aan Luigi is om hem te redden. Dit geeft helaas het startsein aan een slaapverwekkende ervaring. Het enige wat je doet is doelloos door sidescrollende gebieden (die bekende steden als Rome of Parijs moeten voorstellen) rondzwerven om artefacten van zeldzame Koopa’s te pakken. Lukt het je om ze te verzamelen, moet je een aantal trivia-vragen beantwoorden over historische plekken. Beantwoord je deze goed, mag je dit trucje in een andere stad herhalen. Deed je dit echter fout… Tja, laten we het er maar op houden dat er waarschijnlijk maar weinig mensen zijn die Mario uit de klauwen van Bowser hebben gered. Arme Luigi.

1397068410
Een meer deprimerend hoofdroldebuut had Luigi zich niet kunnen wensen.


Mario’s Time Machine (PC, 1993)
Mario’s Time Machine is de spirituele opvolger van Mario is Missing. In deze educatieve game moest de speler meer over geschiedenis leren (en wederom artefacten verzamelen). Via een bijzondere tijdmachine gaat onze besnorde vriend het ene moment naar Alexandrië (Egypte) ten tijde van Cleopatra en het andere moment naar 1687 om de ontdekking van de zwaartekracht mee te maken. Interessant is dat dit gepaard gaat met een heus point ’n click-systeem, wat het haast in een Adventure-game verandert. Elke wereld kent diverse bekende of minder bekende personages waar Mario het dialoog mee aangaat om meer informatie in te winnen en vrij eenvoudige puzzels op te lossen. Een interessant concept, ware het niet dat het eindproduct veel te lastig was voor een scholier om er wat van te begrijpen.

1397068409
Ja, dit is echt een Mario-game!


Hotel Mario (CD-i, 1994)
Herinneren jullie je nog die prachtige Zelda-games van Phillips op de CD-i? Wat bleek: ze kregen destijds ook de rechten van Mario. Dit had het ‘briljante’ Hotel Mario tot gevolg. In dit spel - dat nog verrassend trouw gebruikmaakt van de personages in het Mushroom Kingdom - reis je van hotel naar hotel om… alle open deuren te sluiten. Dieper dan dat gaat het niet. Elk level is een enkel scherm waarin je hectisch van verdieping naar verdieping beweegt, terwijl je ondertussen korte metten maakt met Wigglers, Boo’s en open deuren. Laten we het maar een vindingrijke manier noemen om Peach te redden. Het spel kon toch nog best lastig worden, maar een niet-responsieve besturing en repetitieve gameplay zorgden ervoor dat dit geen hoogvlieger was. Gelukkig hebben we ook bij deze game de vermakelijk slechte cutscenes nog!

Vijf minuten aan Hotel Mario pracht en praal.


Met dit lijstje van overwegend matige titels lijkt het ergens maar goed dat we Mario tegenwoordig alleen nog maar op Nintendo-platformen zien. Nintendo lijkt zelf zijn lesje goed te hebben geleerd. Toch dragen de games allemaal sterk bij aan de roemruchtige geschiedenis van de besnorde loodgieter. Wat denk je bijvoorbeeld van bordspelcompilatie Mario’s Game Gallery voor pc, waar de bekende stemacteur Charles Martinet voor het eerst de rol van Mario vertolkte?
Next articleSheldon's Picks Vol. 2 vanaf 7 juni verkrijgbaar in Splatoon Previous articleLovely Planet

Reacties van gebruikers

Avatar
Martijn | 30 mei 2016 12:56 | #264444
collapse
"Mario Bros." is natuurlijk uit een tijd dat Nintendo zelf nog geen platform had, nog van vóór de NES en de crash van de videogame industrie met Atari, begin jaren 80. Zo hadden "Donkey Kong" en "Donkey Kong Jr." ook genoemd kunnen worden. Beide met Mario, maar van vóór Nintendo's eigen succesverhaal in videogames.

Best erg dat de andere uitstapjes naar andere platforms eigenlijk allemaal verschrikkelijk zijn. Ze zien er oerlelijk uit, hebben zeer bedenkelijke gameplay en zijn ook niet door Nintendo zelf gemaakt. Weet zeker dat dit de reden is waarom Nintendo tegenwoordig niks meer uit handen wil geven, zonder strikte supervisie van bovenaf. Ze hebben groot gelijk ook. Wie wil deze games spelen, terwijl er veel betere games van Nintendo zelf zijn? Deze matige games verbleken daarbij en zijn niet volgens Nintendo's visie gemaakt.

Zelf negeer ik deze games als Nintendogames. Iets wat zij zelf waarschijnlijk ook graag doen. Behalve "Mario Bros." zijn dit de slechtste Mario-games ooit gemaakt.
Avatar
raceneus | 30 mei 2016 23:28 | #264455
Reactie op post #264444 van Martijn
collapse
Nintendo had voor de nes wel zeker een platform - console zelfs - echter geen geschikte: nintendo tv game 6 & 15.

En mario's teaches typing komt over alsof het doet wat haar doel is: leren typen. Het zou dus minimaal een 6 verdienen. Wij zouden alleen de doelgroep niet zijn.
Avatar
Martijn | 31 mei 2016 10:36 | #264456
Reactie op post #264455 van raceneus
Haha, ik bedoelde natuurlijk een eigen gameplatform waarop ze games konden uitbrengen. De Nes is Nintendo's eerste grote succes. Daarvoor stonden ze in de schaduw van Atari, die toen koning van de industrie was. Daarom kwam een oudere game gewoon op een Atari platform uit, de Atari 2600.

"MarioTeaches Typing" is inderdaad gemaakt met een andere bedoeling. Of het werkte of niet blijft in het midden, maar als spel en Mario-game was het geen hoogvlieger. De enige reden dat Mario erin zat, was vanwege zijn populariteit. Het spel is ook niet ontwikkeld door Nintendo zelf.

Mario en educatie gaan niet goed samen. Anders zou je kunnen zeggen dat "Mario is Missing" een representatieve geschiedenisles zou voorstellen, wat natuurlijk niet zo is. Op de Nes ooit gehuurd en het hele spel doorlopen, op zoek naar wat Mario actie. Dat gebeurde niet en na het anticlimax gevecht tegen Bowser (die totaal niet op Bowser leek), had ik nog steeds helemaal niks geleerd (mede omdat mijn Engels toen nog niet zo goed was). De PC versie was nóg lelijker!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.