LEGO Star Wars-interview met lead story designer Graham Goring Special | 18 juni 2016 21:00 | Auteur: Nathan

We hebben een interview afgenomen met de lead story designer van LEGO Star Wars: The Force Awakens, Graham Goring!

Graham Goring is schrijver en designer bij TT Games, de Engelse studio achter de LEGO-spellen. Sinds hij in 2008 bij het bedrijf in dienst is, heeft hij gewerkt aan LEGO Harry Potter Years 1-4 voor de Nintendo DS en beide LEGO City Undercover-games voor de Wii U en de Nintendo 3DS. Zijn meest recente project is LEGO Star Wars: The Force Awakens. Hij is verantwoordelijk voor de dialogen in het spel en overziet grote delen van het project.

1


Toen de game werd aangekondigd, vertelden jullie dat er een hoop achtergrondinformatie voorbij komt die niet in de films te zien zijn en dat de game zich op deze manier van de films probeert te onderscheiden. Hoe hebben jullie besloten wat voor dingen er in het spel verteld worden en wat niet?
"Vanaf het begin wisten we dat we extra verhalen wilden vertellen die bovenop de film komen te liggen. We hebben nauw samengewerkt met Lucasfilm, die vriendelijk genoeg waren om ons details van een aantal van dit soort achtergrondverhalen te vertellen, en wij hadden ook een aantal vragen waar we graag antwoord op wilden. Toen heeft onze designafdeling samen met Lucasfilm de levels ontworpen, gebaseerd op de informatie die we gekregen hadden. Telkens stuurden wij onze ideeën op en kregen wij feedback terug. Op die manier ging dat heen en weer totdat we het level en uiteindelijk het gehele verhaal hadden wat we wilden vertellen. Vervolgens werkte ik aan de animaties tussen de levels door en de rest van het team aan de cutscenes. Ten slotte schreef ik de dialogen voor in de game. Het was dus een erg nauwe samenwerking met Lucasfilm."

Mochten jullie zelf ook dingen voor het verhaal inbrengen?
"Nou, het verhaal was van tevoren grotendeels al bepaald, maar aangezien wij een wat luchtigere versie van dat verhaal vertellen, konden we wel zelf de dialogen voor de personages schrijven voor als je door de levels heen speelt. Zolang Lucasfilm het uiteindelijk goedkeurde, mochten we best zelf dingen toevoegen en grappen in het spel verwerken. In het spel zitten 'hubs' die je kunt doorzoeken. Je kunt allerlei dingen vinden in de Millennium Falcon, maar ook in de basis van de Resistance, Takodana, Jakku en de basis van de Starkiller. Daar kun je tevens van die kleine zijmissies doen en wij hadden alle vrijheid om daar leuke en grappige dingen voor te schrijven. Ik heb veel tijd besteed op Wookieepedia [de Star Wars Wiki op Wikia, red.], omdat ik veel referenties en dergelijke in het spel wilde stoppen, zodat als de grote fans van Star Wars het spel spelen ze allemaal dingen herkennen en dingen zeggen als 'Oh, hij verwijst dáárnaar'. Wij zijn zelf ook grote Star Wars-fans en we probeerden de meest Star Wars-achtige Star Wars-game te maken die wij kunnen."

2


Jullie hebben in het verleden ook al een aantal Star Wars-spellen gemaakt.
"Dat klopt. Het is geweldig om weer terug te mogen keren. De laatste was gebaseerd op The Clone Wars en dat was toen ik pas net in dienst bij het bedrijf. Dit is de eerste Star Wars-game waar ik aan heb mogen werken, dus dat was een fantastische ervaring. Door Star Wars ben ik zo van science fiction gaan houden."

Cool. Als we het dan over de gameplay gaan hebben, dan valt op dat LEGO Star Wars: The Force Awakens veel nieuwe dingen doet. Het space shooter-level is een mooi voorbeeld.
"Ja, inderdaad. Voorheen waren space shooters vaak on-rail en voelden nogal 2D aan. Hoewel wij ook een soort van on-rail secties hebben, zijn er ook gebieden waarin je vrij kunt rondvliegen, loopings en barrel rolls kunt maken en hordes vijanden kapot kunt schieten. De meest iconische gevechten in Star Wars zitten ook in het spel en we wilden die geen tekort doen. We wilden het spel naar een hoger niveau tillen, dus dit soort onderdelen waren erg belangrijk voor ons. Hetzelfde geldt voor de Blaster Battles. Dit zijn onderdelen die nogal lijken op levels in third-person shooters, want – nogmaals – dat is helemaal Star Wars, waar je van die veldslagen hebt met van die blasters verderop. Ook nieuw zijn de MultiBuilds en hoewel dat niet per se een ding uit Star Wars is, proberen we hiermee wel de basis van de gameplay te verbeteren en meer afwisseling aan te brengen."

4


Zijn jullie van plan om deze nieuwe elementen ook in toekomstige LEGO-games te gebruiken?
"Voor de MultiBuilds lijkt het mij erg zinvol. We proberen om het gevoel na te bootsen dat kinderen hebben als ze met echte LEGO spelen. En als je met LEGO speelt, dan maak je niet slechts één ding met dezelfde blokjes. Natuurlijk kun je niet middenin een level stoppen om blokje voor blokje voorwerpen te bouwen – op een gegeven moment wordt dat super saai. Als je dat wil doen, kun je beter echte LEGO kopen. We proberen wel dichter bij dat gevoel te komen en dit is onze nieuwste vondst. Wie weet hoe zich dat in de toekomst ontwikkelt."

Van alle nieuwe elementen die dit spel met zich meebrengt, wat is uw persoonlijke favoriet?
"Ik hou zelf heel erg van de gameplay van de ruimteschepen. Ik vind dat echt heel tof. Ik zie mijzelf die levels nog wel een aantal keer herspelen, omdat het zulke adrenalineboosts zijn. En het is mooi dat we er meerdere van hebben en telkens de snelheid weer net iets opvoeren. Het is een leuk avontuur om jezelf doorheen te worstelen. Je weet nooit wat je hierna gaat doen. Tenzij je de film hebt gezien, natuurlijk..." (lacht)

Nu we het daarover hebben. Zal ik nog steeds plezier met deze game beleven als ik de nieuwste film, of nog helemaal geen Star Wars-film, gezien heb?
"Ik denk dat het een ontzettend leuk spel is, ongeacht of je een grote fan van de serie bent of niet. We hebben veel tijd in dit project gestoken en ik denk dat we de film uitstekend weten te vertellen in de loop van tien levels en een epiloog. Je hoeft de film niet gezien te hebben, maar laten we realistisch zijn: de kans is groot dat je de film hebt gezien. Inmiddels hebben de meeste mensen de film wel gezien, misschien zelfs meerdere keren, maar ook kinderen die nog te jong zijn voor de films kunnen absoluut van dit spel genieten."

legostarwars2


Als ik moet kiezen tussen verschillende LEGO-games, waarom dan LEGO Star Wars: The Force Awakens?
"Omdat het onze nieuwste en beste is. We hebben allerlei nieuwe dingen toegevoegd. De Blaster Battles, de ruimtegevechten, de MultiBuilds, het ziet er fantastisch uit – onze artists hebben heel veel uur besteed aan het doorspitten van eerdere Star Wars-producten en vervolgens over te zetten naar deze game. Ik ben er echt heel trots op."

Oké. Ten slotte nog één laatste vraag: als u één merk of serie mag kiezen waar u een LEGO-game van wilt maken, welke zou dat dan zijn?
"Daar hoef ik niet over na te denken. Ik zou graag willen teruggaan naar Dr. Who. We hebben al even met die serie mogen werken in LEGO Dimensions en ik hou ontzettend van science fiction, dus ik zou supergraag een volledige LEGO Dr. Who game willen maken. Dat zou erg cool zijn. Dat kleine beetje in LEGO Dimensions was al een sensatie, maar een volledige game met alle doctoren, alle kameraden en alle monsters...dat zou echt geweldig zijn."

352


Wij bedanken Graham Goring en Warner Bros. voor dit interview!
Next articleN1ntendo's E3 Roundtable 2016 Previous articleGuacamelee!-ontwikkelaar brengt Severed met cross-buy naar Nintendo...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

LEGO Star Wars: The Force Awakens

Platform: Wii U
Genre: Adventure Platformer
Ontwikkelaar: TT Games
Uitgever: Warner Bros.
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 28 juni 2016

LEGO Star Wars: The Force Awakens

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Adventure Platformer
Ontwikkelaar: TT Games
Uitgever: Warner Bros.
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 28 juni 2016