N1ntendo's E3 Roundtable 2016 Special | 20 juni 2016 13:00 | Auteur: Jeroen K.

Mening van Patrick, Marcel, Nathan en Kitty
Het walhalla van gamers zit er alweer op en de redactie van N1ntendo kijkt net als elk jaar terug op deze magische week.

De jaarlijkse E3-beurs is weer achter de rug en hoewel Nintendo's rol op de beursvloer dit jaar klein was, is er toch genoeg om over te spreken. De redactie heeft de E3 nauwlettend gevolgd en jullie geprobeerd te voorzien van al het nieuws dat langskwam dankzij dit festijn. Jaarlijks geven we onze opinie in de vorm van een roundtable. Ieder redactielid heeft vier vragen voorgeschoteld gekregen over de afgelopen expo.

Patricks mening
1. Wat was je algemene indruk van de afgelopen E3?
Ik heb voldoende interessante games voorbij zien komen deze E3. De persconferentie van EA was hetzelfde als ieder jaar en de game waar ik echt meer van wilde zien, Mass Effect: Andromeda, kwam amper naar voren. De trailer gaf naar mijn mening niet veel duidelijkheid en zodoende begon de E3 voor mij met een teleurstelling. Opvallend genoeg vond ik de rookie van persconferenties (Bethesda) wederom een erg solide show neerzetten. Dishonored 2 is iets waar ik ontzettend naar uitkijk, de Collector's Edition is ondertussen besteld, en ook aankondigingen van nieuwe DLC van Fallout 4 en een remaster van Skyrim klinken mij als muziek in de oren. Vervolgens wist Microsoft flink te verrassen met de aankondiging van project Scorpio. Microsoft moest ook wel na de flop van de Xbox One dus ik ben benieuwd wat dat gaat brengen. Echter lijkt het niet meer nodig om ooit nog een Xbox te kopen aangezien alle Xbox-exclusives ook naar Windows 10 lijken te komen. Een interessante ontwikkeling wat mij betreft.

rondetafel1

Vervolgens gaf Ubisoft even een vette show van bijna twee uur weg. South Park: The Fractured But Whole is de game waar ik dit jaar het meeste naar uitkijk en daarvan kwam voldoende voorbij. Daarnaast werd de show mooi opgevuld met games als Ghost Recon: Wildlands, For Honor en Watch Dogs 2. Allemaal games die mij interessant lijken. Tot slot was daar dan nog de persconferentie van Sony die, in vergelijking tot vorig jaar, voor mij tegenviel. Ik miste gewoon een game die met echt flabbergasted achterliet en dat gebeurde vorig jaar wel enkele keren. Laat duidelijk zijn dat Sony zeker geen slechte persconferentie neerzette! Sony toonde veel gameplay-beelden tijdens de persconferentie en bracht veel exclusives. Zo was er de terugkeer van Crash Bandicoot, werd het lugubere Days Gone aangekondigd en werden we getrakteerd op vete gameplay van het futuristische Horizon: Zero Dawn. Al met al zeker niet verkeerd.

Verder kregen we tijdens de E3 ook nieuwe beelden te zien van Persona 5 en Civilization VI wat beide games zijn waar ik niet op kan wachten dus dat is zeker positief te noemen. Minder positief ben ik echter over Nintendo maar dat lees je in mijn antwoorden op de volgende vragen.

rondetafel2

2. Nintendo besloot om dit jaar geen persconferentie te geven en enkel de Nintendo Treehouse aan te doen. Wat vond je van deze manier van onthullen?
Nintendo had duidelijk niet genoeg om een persconferentie/Nintendo Digital Event te vullen dus deze keuze snap ik. Het is echter erg karig dat Nintendo maar zo weinig te tonen had en de Nintendo Treehouse, hoewel nog steeds een briljant concept, is gewoon geen vervanging voor een kort maar krachtige persconferentie/Nintendo Digital Event waarin in 45 minuten een bult nieuwe games bekendgemaakt worden. Nintendo-fans moeten het er helaas maar mee doen en moeten wachten op de bekendmaking van de Nintendo NX. De Wii U is afgeschreven en heel veel nieuws voor de Nintendo 3DS lijkt er voor nu ook niet aan te komen helaas. Mijn vertrouwen in Nintendo is dan ook beland op een all time low!

3. Wat is je eerste indruk van The Legend of Zelda: Breath of the Wild?
Gematigd positief is de juiste benaming voor mijn eerste indruk. Al met al zag het er goed uit en leek het lekker te spelen. Ik ben echter geen groot The Legend of Zelda-fan en ben dan ook nog niet helemaal overtuigd. Het lijkt erop dat RPG-elementen een vele grotere rol gaan spelen in dit nieuwe avontuur en dat is voor mijn smaak in ieder geval niet verkeerd. Of dit echter de richting is die echte fans kunnen waarderen dat vraag ik me af. De kracht van alle voorgaande The Legend of Zelda-games zat hem naar mijn mening in het verhaal en uitspraken als "je kunt direct naar de eindbaas toe als je dat wilt" lijken misschien leuk maar passen niet bij The Legend of Zelda. Nintendo heeft daarnaast weinig ervaring met open-world games en of het dus helemaal gaat werken zoals ze voor ogen hebben vraag ik me ook nog af. Voor nu krijgt The Legend of Zelda: Breath of the Wild het voordeel van de twijfel.

rondetafel3

4. Nintendo heeft een nieuwe IP aangekondigd; Ever Oasis. Kan deze titel je bekoren of ben je teleurgesteld in deze onthulling?
Ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet denken. Het lijkt op een mengelmoes van The Legend of Zelda, Animal Crossing en Monster Hunter. Zo ga je op avontuur uit en moet je puzzels oplossen, bouw je een eigen oase en versla je vijanden in actievolle gevechten. Het lijkt mij in ieder geval geen IP die het westerse publiek aan gaat spreken en daarom snap ik de keuze voor deze aankondiging niet echt. Nintendo heeft zoveel franchises die in de vrieskast liggen en voor een groter publiek interessant zijn. Voor de Japanse markt gelden echter andere regels. Dit type game gaat daar gewoon goed scoren, het lijkt me dan ook meer een IP voor Japan.

Marcels mening
1. Wat was je algemene indruk van de afgelopen E3?
De E3 van 2016 is het best te omschrijven als een prettige chaos. Alle bedrijven zijn zoekende naar 'the next big thing'. Volgens Microsoft is dat al je Xbox-games ook op PC kunnen spelen en meer krachtige hardware. Sony kiest voor een hele sterke line-up aan unieke games en de eerste betaalbare moderne VR oplossing voor consoles. Third party bedrijven twijfelen nog sterk over de richting. Je krijgt van hen of dezelfde game op een toekomstige Xbox visueel mooier of een extra VR experience op de PlayStation, maar geen volledige VR-game. Dit maakte de E3 erg chaotisch. Microsoft kondigde een nieuwe console aan en binnen een uur een andere console die de nieuwe console gaat vervangen. Hideo Kojima is voor Sony bezig om iets nieuws uit te vinden, maar dode walvissen, Norman Reedus en een baby?

Nintendo's strategie bestond letterlijk uit één game. The Legend of Zelda: Breath of the Wild heeft grote indruk gemaakt op het publiek. De rijen die ontstonden voor de demo booth waren niet meer gezien sinds de E3 van 2006. Ook de andere booths werden goed bezocht met veel awards voor Rare's Sea of Thieves en veel bekijks voor Battlefield 1. De E3 had eigenlijk voor ieder wat wils.

rondetafel4

2. Nintendo besloot om dit jaar geen persconferentie te geven en enkel de Nintendo Treehouse aan te doen. Wat vond je van deze manier van onthullen?
Geen persconferentie was een gemis, maar de gok heeft gewerkt. Zelda was verreweg de populairste game van deze E3. Toch had het effect nog sterker geweest als de NX aanwezig was. Nintendo had de Nintendo NX eenvoudig kunnen koppelen aan het succes van Zelda door de game op de NX te tonen. Desnoods had men een NX casing om een Wii U kunnen zetten om de boel te faken, zoals ze ooit deden met de Wii demo's en GameCube hardware. Al met al is en blijft voor mij geen NX vertoning en bijbehorende persconferentie de grootste teleurstelling van deze E3.

3. Wat is je eerste indruk van The Legend of Zelda: Breath of the Wild?
In eerste instantie waren de beelden niet heel bijzonder. Een korte trailer liet een grote open en lege wereld zien, maar naarmate de E3 vorderde werd er een beeld geschetst van een geweldige game. Eiji Aonuma heeft geluisterd naar de fans en goed gekeken naar soortgelijke open-world games. Hij heeft in plaats van een Ocarina of Time-kloon het Zelda-concept opnieuw uitgevonden met een team van jonge programmeurs. De game is echter voorlopig nog lang niet af. Op dit moment is er een grote open wereld met allerlei gameplay systemen, maar mist de rode lijn die alle elementen met elkaar gaat verbinden. Nintendo is doelbewust stil over het verhaal en de voortgang van de game, maar uit de kleine hints uit de E3 beelden blijkt dat er een spannend verhaal achter de wereld schuilt. Als het Nintendo lukt om alle diverse elementen naadloos bij elkaar te laten komen dan hebben ze mogelijk de beste en meest vernieuwende Nintendo-game sinds jaren in handen.

De grote vraag is wanneer de game verschijnt. Ik ben er zelf niet van overtuigd dat het spel maart 2017 gaat halen. Ik hoop ook dat Nintendo er geen haastwerk van gaat maken, maar alles tot in de puntjes uitwerkt.

rondetafel5

4. Nintendo heeft een nieuwe IP aangekondigd; Ever Oasis. Kan deze titel je bekoren of ben je teleurgesteld in deze onthulling?
Eigenlijk ben ik neutraal over Ever Oasis. Het past naar mijn idee goed bij de Nintendo 3DS doelgroep en het zorgt ervoor dat er voor Nintendo-fans zonder andere consoles nog wat te spelen valt voor de Nintendo NX verschijnt. Qua gameplay en techniek lijkt het voldoende uitgewerkt voor een handheld-game.

Nathans mening
1. Wat was je algemene indruk van de afgelopen E3?
Ik vond de persconferenties van dit jaar matig. Qua opzet was er niets aan de hand en de manier waarop Sony trailer na trailer liet zien, was erg fijn. Weinig geouwehoer, veel gameplay en vette trailers, in mijn optiek deden alle bedrijven dit goed. Waar ik echter teleurgesteld in ben, is de inhoud. De games waar iedereen na afloop over sprak waren vorige E3 ook al langsgekomen. Dan bedoel ik Gears of War 4 en Sea of Thieves in het geval van Microsoft; Battlefield 1 en Mass Effect Andromeda in het geval van Electronic Arts; For Honor, Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands en South Park: The Fractured But Whole in het geval van Ubisoft; Dishonored 2 en Fallout 4 in het geval van Bethesda; en Horizon: Zero Dawn en The Last Guardian in het geval van Sony. Voor mij is de het leukste van de E3 altijd het ontdekken van nieuwe games en nieuwe series. Met Forza Horizon 3, Watch Dogs 2, Quake Champions en meerdere nieuwe titels van Sony waren die er ook wel, maar er lag te weinig focus op.

Ik beoordeel Sony's persconferentie als de beste van de vijf. Zoals eerder al gezegd weinig geouwehoer, veel trailers en gameplay, maar vooral: nieuwe onthullingen. Het publiek was blij met de releasedatum van The Last Guardian, de nieuwe gameplay van Horizon: Zero Dawn en de trailer van Call of Duty: Infinite Warfare, maar de echte hoogtepunten van die show waren de onthullingen van God of War, de nieuwe game van Hideo Kojima en vooral Resident Evil 7. Die laatste krijgt ook ondersteuning voor PlayStation VR. Dit brengt ons maar een tweede onderdeel van deze E3: virtual reality. 2016 zou het jaar van VR zijn, maar ik voel er nog niet zoveel voor. De ervaring an sich is zeker de moeite waard, maar de games die tot nu toe getoond werden waren niets meer dan omhoog gevallen tech demo's (hoewel uitgevers ze liever 'ervaringen' noemen). Voor mij is Resident Evil 7 de eerste game die echt kan profiteren van VR-ondersteuning, op de schaal die we van 'normale' AAA-games gewend zijn. Dat hoop ik althans.

rondetafel6

Dinsdag was Nintendo aan de beurt en ik zeg het maar meteen: ik heb niets met The Legend of Zelda. Ik ging dan wel met enige interesse kijken naar de onthulling van de nieuwe game, maar zonder teveel verwachtingen voor mijn persoonlijke voorkeur. Deze nieuwe opzet met veel invloeden van westerse action-adventuregames en RPG's lijkt mij een goede en de livestream in het Nintendo Treehouse heeft mij erg enthousiast weten te maken. Ik denk dat The Legend of Zelda: Breath of the Wild (wat ik overigens een erg coole titel vind) zich wel de beste onthulling/game van de E3 mag noemen. Dat dit het enige was dat Nintendo zou tonen, maakte mij ineens niets meer uit.

2. Nintendo besloot om dit jaar geen persconferentie te geven en enkel de Nintendo Treehouse aan te doen. Wat vond je van deze manier van onthullen?
Een live persconferentie is natuurlijk het mooiste wat er is, maar dit jaar was er voor Nintendo maar één grote game. Ik denk dat in zo'n geval een livestream met veel details, interviews en gameplay beter werkt en dat blijkt ook. De uitzending van het Nintendo Treehouse was een succes. Wat ik wel storend vond, was dat er elk halfuur weer een pauze van vijf tot tien minuten was. Het was fijner geweest als er een efficiënte afwisseling van de crew had plaatsgevonden, want iedereen snakte naar meer en meer van de nieuwe game. Voor deze ene game is het een prima manier, maar ik hoop dat ze volgend jaar meer hebben om te laten zien en dat de hoge heren dan gewoon weer op het podium staan.

rondetafel7

3. Wat is je eerste indruk van The Legend of Zelda: Breath of the Wild?
Ik ben geen fan van de huidige The Legend of Zelda-spellen, maar met deze nieuwe game gooit Nintendo het roer flink om. Het resultaat is een gigantische open wereld met veel quests, customizable characters en een grotere nadruk op westerse RPG-elementen. Het spel ziet er stralend uit en deze meer mainstream gameplay maakt ook mij enthousiast voor een spel waarvan ik eigenlijk had verwacht dat het niet voor mij zou zijn. We hebben al ontzettend veel gezien, maar ik kan niet wachten op het moment waarop we meer informatie krijgen!

4. Nintendo heeft een nieuwe IP aangekondigd: Ever Oasis. Kan deze titel je bekoren of ben je teleurgesteld in deze onthulling?
Ik ben geïnteresseerd. Al meteen toen Nintendo de onthulling aankondigde, maakte het bedrijf bekend dat het om een 'action adventure RPG' voor de Nintendo 3DS ging en dit is wel redelijk conform mijn verwachtingen voor een game met zo'n omschrijving. Het spel lijkt de simulatie-elementen uit Story of Seasons en Harvest Moon proberen te combineren met de meer actievolle gameplay van The Legend of Zelda: Tri Force Heroes en Monster Hunter. Het grafische stijltje spreekt mij wel aan en de gameplay ziet er niet verkeerd uit. Hoe Ever Oasis dit potentieel uiteindelijk gaat benutten, is natuurlijk afwachten, maar voor mij is het zeker een game om in de gaten te houden en sowieso een verbetering ten opzichte van Code Name: S.T.E.A.M. vorig jaar. Waar ik wel teleurgesteld in ben, is dat je de dungeons met drie personages bezoekt, gevechten ook in een team van drie aangaat, maar dat de game geen multiplayer gaat ondersteunen. In singleplayer kun je snel en makkelijk wisselen van personage en dit type gameplay lijkt mij uitermate geschikt voor op missies gebaseerde multiplayer. Helaas staat dat niet op de planning, maar ook als singleplayerervaring voor de Nintendo 3DS kijk ik uit naar Ever Oasis.

rondetafel8

Kitty's mening
1. Wat was je algemene indruk van de afgelopen E3?
Ik moet zeggen dat ik niet extreem veel heb meegekregen. Ik heb de persconferentie van Microsoft live gekeken, en de helft van Nintendo's treehouse tot ik er echt genoeg van kreeg en wat anders ging doen. Sony heb ik via filmpjes teruggekeken. Er waren voor mij niet extreem veel 'wauw'-momentjes, al kijk ik wel uit naar Playstation VR en We Happy Few.

2. Nintendo besloot om dit jaar geen persconferentie te geven en enkel de Nintendo Treehouse aan te doen. Wat vond je van deze manier van onthullen?
Ik vond de aankondiging al teleurstellen, maar nadat ik het 1.5 uur heb zitten aankijken heb ik toch wel nieuwe dieptepunten bereikt. Er lag veel te weinig tempo in en je werd absoluut niet meegetrokken in een vorm van enthousiasme. Goed, ze laten wel gameplay zien, maar heel veel saaier kon het niet.

3. Wat is je eerste indruk van The Legend of Zelda: Breath of the Wild?
Ik heb er gemixte gevoelens over. De RPG-elementen die zijn toegevoegd, lijken mooie toevoegingen te zijn, maar ik vraag me sterk af of het wel genoeg is. De wereld is zó immens, dat deze toevoegingen vanzelf weer in het niet lijken te vallen.

4. Nintendo heeft een nieuwe IP aangekondigd; Ever Oasis. Kan deze titel je bekoren of ben je teleurgesteld in deze onthulling?
De nieuwe game zag er leuk uit! Ik ben sowieso fan van het genre, en de game deed me denken aan verschillende oudere spellen (oudere Zelda's en een beetje Harvest Moony), wat me een mooie combinatie lijkt. Deze ga ik zeker in de gaten houden.
Next articleBreath of the Wild-trailer best bekeken Youtube-video van Nintendo Previous articleLEGO Star Wars-interview met lead story designer Graham Goring

Reacties van gebruikers

Avatar
SpijkerJasper | 20 juni 2016 13:52 | #265154
collapse
Wel apart de uitgerekend Breath of the Wild het hoogtepunt was van de E3 maar hier reacties zijn te lezen als "ben niet zo'n fan van Zelda" en "Gematigd positief"? Is dit een Nintendo site? Ik dacht dat Zelda één van de redenen was waarom mensen een Nintendo console in huis wilden halen. En kom op, is deze game indrukwekkend of is deze game indrukwekkend. Voor een console waar al veel over gemopperd wordt en niet veel meer te bieden heeft, is deze game toch op z'n minst een absolute topper. Tenminste, daar gaan we toch wel vanuit...
Avatar
Nathan | 20 juni 2016 14:05 | #265156
Reactie op post #265154 van SpijkerJasper
collapse
Ik krijg een beetje het idee dat de Zelda-fans deze nieuwe game een beetje meh vinden, terwijl de mensen die juist geen Zelda-fan zijn juist naar deze game uitkijken. (Dat probeerde ik iig ook voor mijzelf te verwoorden.)
Avatar
Marco | 20 juni 2016 14:13 | #265157
Reactie op post #265156 van Nathan
En als echte Legend of Zelda-fan waren bij mij de verwachtingen gewoon iets te hoog waardoor de onthulling wat teleurstellend was. Maar inmiddels ben ik wat bijgedraaid en kan ik niet wachten om de game zelf te spelen.
Avatar
SpijkerJasper | 20 juni 2016 15:19 | #265164
Reactie op post #265156 van Nathan
Ik krijg een beetje het idee dat de Zelda-fans deze nieuwe game een beetje meh vinden


Wat ik hoor in diverse videos Youtube en lees bij de comments, komt bij mij toch echt over als puur optimisme en enthousiasme Smile Zowel Zelda fans als mensen die minder hebben met de reeks. Volgens social media was Breath of the Wild de meest populaire game van de E3 dus dat zegt voor mij meer dan genoeg. Het 'meh' gedeelte is denk ik merendeel van mensen die twijfelen aan de hoeveelheid content in de wereld maar Nintendo heeft nadrukkelijk uitgelegd dat NPC's, dorpen en dungeons weg waren gelaten. Ik vindt persoonlijk dat Nintendo fans hartstikke blij moeten zijn met deze indrukwekkende game. Los van hoe de Wii U het heeft gedaan en er nu nog voor staat, kun je niet veel afkeuren van wat de nieuwe Zelda tot nu toe liet zien. Nintendo heeft hier veel werk aan gehad en de formule weer terug gebracht naar de originele game op de NES; zoek het maar uit, explore Hyrule! Ik heb er mega veel zin in! Smile
Avatar
ThanosReXXX | 20 juni 2016 14:26 | #265159
Reactie op post #265154 van SpijkerJasper
collapse
Inderdaad, helemaal mee eens. Over het algemeen nogal een zure beoordeling, op Erik en Jeroen na, waar het om Zelda gaat.

De Zelda game is geweldig, en dat zeg ik als echte Zelda fan, maar ik vond de E3 in zijn geheel zeker ook boeiend. Ik heb alles live gezien, van alle partijen, behalve het PC games gedeelte, en iedere partij had wel wat moois.

Maar Zelda was gewoon de klapper van de E3. Game of Show, meest gedeeld op social media, langste wachtrijen enz. enz.

Enneh.. @Jeroen:
Het zag eruit als een spel dat makkelijk op de PlayStation 3 kan draaien, maar verschijnt op het moment dat de PlayStation 5 al weer bijna uit is.

Op de PS3 mogelijk? Nee, absoluut niet. Volledig custom game engine, dingen nog niet gezien op de Wii U en volgens kenners waarschijnlijk de meest ambitieuze game ooit op de Wii U. Alleen al qua grootte zou een PS3 (of een Xbox360) het niet trekken. Dat is ook de exacte reden waarom bijvoorbeeld een game zoals Fallout 4 niet meer op die systemen is verschenen, en de nieuwe Zelda is een game van vergelijkbare grootte en complexiteit.

En hoe je het ook wendt of keert, de Wii U is toch krachtiger dan de PS3, dus dat is toch wel een opmerking met een redelijk grote berg zout...

Nee, dan ga ik toch liever af op iemand die de game daadwerkelijk gespeeld heeft op de E3 zelf:
https://www.youtube.com/watch?v=LmE1PplG3nU
En er, los daarvan, ook niet voor terug deinst om de minpunten ervan aan te kaarten:
https://www.youtube.com/watch?v=pg6hnrC_vgU
(inclusief zijn verwachtingen voor de NX versie)

En er komt overigens (voorlopig) ook geen PS5: de NEO is gewoon een PS4 model, net als dat de Scorpio gewoon een Xbox One model is.
Avatar
Jeroen K. | 20 juni 2016 14:40 | #265160
Reactie op post #265159 van ThanosReXXX
collapse
Ik snap wat je bedoelt hoor, maar vergis je niet in de PlayStation 3. Daar komen nu nog games voor uit die er zo mooi uit zien, dat je zelfs moeite hebt het verschil met de PlayStation 4 te zien. Dat er inmiddels indrukwekkendere hardware achter de nieuwe Zelda zit snap ik ook wel, maar toch had ik een iets mooiere game verwacht...
Avatar
ThanosReXXX | 20 juni 2016 16:20 | #265172
Reactie op post #265160 van Jeroen K.
Nou ja, over de Wii U ben ik ook nooit overdreven lyrisch geweest, want de upgrade van Xbox 360/PS3 was toch wel bescheiden, maar ik doelde eerder op de software en het feit dat het custom built is voor de hardware.

Ik kan het overigens wat betreft PS3/PS4 wel met je eens zijn met de eerdere titels, maar niet met wat er de laatste tijd is uitgekomen en nog gaat uitkomen; dat ziet er echt aanzienlijk beter uit dan de PS3. Zelfs de HD upgrade van GTA V zag er al stukken beter uit op de PS4...

En of we iets mooier hadden moeten/mogen verwachten van deze Zelda game: ik persoonlijk denk het niet, als je met een realistische pet op kijkt naar hoe groot de wereld is en wat ze met de game allemaal willen gaan doen. (en in het achterhoofd houdend hoe weinig ze ook nog maar hebben laten zien, als je keek naar toen ze uitzoomden op die landkaart)

Er zit toch wel een duidelijke grens aan wat ze uit de Wii U kunnen persen, en dus is de trade-off een kleine step-down in de graphics, zoals ook vastgesteld in de video links die ik in mijn eerdere reactie plaatste.

Maar wellicht zit er sowieso een cosmetische upgrade in de NX versie en ook dingen zoals de pop-in, de kleine frame rate hiccups en de LOD issues zullen op betere hardware allemaal aangepakt kunnen worden.

Dan wordt het dus een keuze van wat zwaarder weegt: wil je je Wii U nog een waardig afscheid geven met een grote titel zoals Zelda, of wil je de ultieme versie op de NX, omdat je ook gelijk een grote, toffe game wil kunnen spelen op het moment dat je die console aanschaft?

Wat de meeste mensen gaan doen, dat zal over niet al te lange tijd wel blijken, als er meer info over de NX naar buiten komt... Wink
Avatar
Patrick | 20 juni 2016 15:27 | #265165
Reactie op post #265154 van SpijkerJasper
Haha, ik verzamel alles van Nintendo maar The Legend of Zelda is gewoon nooit zo mijn ding geweest. Voor mij is Zelda in ieder geval zeker geen reden om een console van Nintendo in huis te halen. Dat zijn Mario-games, Kirby-games en Yoshi-games veel meer en er komen over het algemeen veel RPG's uit voor Nintendo-platformen. Ik leef op RPG's Razz

Ik vind de topdown TLOZ's overigens wel geweldig maar dan met name de oudere. Zo passen games als A Link to the Past en Link's Awakening tot de absolute top naar mijn mening maar die zijn al lang geleden verschenen.

Voor mij duurt het gewoon veel en veel te lang met dit nieuwe avontuur. Een open-world Zelda klonk ook mij in eerste instantie als muziek in de oren waardoor mijn verwachtingen gigantisch hoog waren. Die verwachtingen zijn in de loop der jaren omgebogen tot een stukje cynisme. Ik heb er dus niet meer zoveel vertrouwen in. Ik vond de presentatie op de E3 gewoon goed maar ben nog niet helemaal overtuigd dat dit de Skyrim van TLOZ gaat worden zeg maar.... Smile
Avatar
Ruban | 20 juni 2016 15:40 | #265168
Reactie op post #265154 van SpijkerJasper
collapse
fanboy
Avatar
SpijkerJasper | 20 juni 2016 16:55 | #265174
Reactie op post #265168 van Ruban
Ik ben een fan van Nintendo en o.a. ook van Zelda. So what? Wat voor site is dit dan? Playstat1on.nl? Razz
Avatar
FalconPawnch | 21 juni 2016 02:27 | #265181
Reactie op post #265154 van SpijkerJasper
dit is echter niet alleen voor de Wii U maar ook voor de NX, en voor de NX hoop ik toch echt dat er e.e.a. opgepoetst wordt...
Avatar
SuperX | 20 juni 2016 14:02 | #265155
collapse
Ik vond dit geen slechte E3, beter dan vorig jaar. De nieuw Legend of Zelda ziet er gaaf en vernieuwend uit en het enige wat ze nog moeten doen is de wereld misschien iets meer opvullen omdat het soms wat kaal oogt. Mijn top drie games van de E3:

- Death stranding (Kojima's nieuwste project)
- The legend of Zelda Breath of the wild (goede titel vind ik)
- Watch dogs 2
Avatar
Nathan | 20 juni 2016 14:40 | #265161
Reactie op post #265155 van SuperX
collapse
Wat vinden mensen zo geweldig aan Death Stranding? Ik snap het niet Razz
Avatar
skull kid | 20 juni 2016 15:43 | #265169
Reactie op post #265161 van Nathan
Dat het van Kojima is.
Avatar
SuperX | 20 juni 2016 15:48 | #265170
Reactie op post #265161 van Nathan
Omdat Kojima tot nu toe allemaal geweldige games heeft gemaakt. Daarnaast ziet de trailer er geweldig uit en de muziek is ook erg goed. Om maar iemand te citeren; 'Behold the trailer of a game obviously rich in story that reveals neither game nor story, where no one understands what's going on but everyone is hyped about it.'
Avatar
mario gamer X | 20 juni 2016 14:46 | #265162
Mijn top 5 e3 2016 titels: 5. Watch dogs 2
4. Battlefield 1
3. Resident evil 7
2.god of war
1.the legend of Zelda breath of the wild
Avatar
niemand | 20 juni 2016 15:00 | #265163
collapse
De kracht van alle voorgaande The Legend of Zelda-games zat hem naar mijn mening in het verhaal en uitspraken als "je kunt direct naar de eindbaas toe als je dat wilt" lijken misschien leuk maar passen niet bij The Legend of Zelda.

Nah. Ik kon vroeger geen Engels en later was ik nog steeds te lui om de teksten te lezen maar toch heb ik erg van de Zelda's genoten. Daarnaast maakt de optie om naar de eindbaas te gaan het verhaal niet slechter. Als je het verhaal wilt volgen, dan kan dat gewoon. Vooral nu de game waarschijnlijk voice acting krijgt zou de game cinematischer dan normaal kunnen worden.
Avatar
Patrick | 20 juni 2016 15:30 | #265167
Reactie op post #265163 van niemand
Nergens zeg ik dat die optie het verhaal slechter maakt. Ik geef alleen aan dat ik een dergelijke uitspraak niet bij The Legend of Zelda vind passen. The Legend of Zelda-games zijn over het algemeen lineair. Ik vraag me dus af of de echte fans wel op deze vrijheid zitten te wachten. Open-world is een totaal ander type game. Zodoende lijkt dit meer een RPG te worden dan een adventure game. Voor mij positief, voor de echte fan ook? Ik weet het niet.
Avatar
SpijkerJasper | 20 juni 2016 15:28 | #265166
De kracht van alle voorgaande The Legend of Zelda-games zat hem naar mijn mening in het verhaal en uitspraken als "je kunt direct naar de eindbaas toe als je dat wilt" lijken misschien leuk maar passen niet bij The Legend of Zelda.


Was de originele The Legend of Zelda op de NES niet juist zo dat je in principe gelijk naar de eindbaas kon gaan? Want als ik het goed begrijp was het ook de bedoeling om de formule van de allereerste game er bij te pakken als voorbeeld. Het lijkt me toch juist tof dat Nintendo weer eens wat anders doet dan de standaard Zelda traditie voortzetten. Na Ocarina, die de standaard zette voor 3D Zelda's maar ook in het verlengde was van Link to the Past qua structuur, was de formule meestal het zelfde met enkel een andere grafische stijl en setting als duidelijke verandering.
Avatar
mario gamer X | 20 juni 2016 15:57 | #265171
Je hebt het helemaal fout Patrick. Zelda fans dromen al jaren van een open wereld Zelda game, en breath of the wild lijkt helemaal niet op een rpg. Aan jou mening over de e3, kun je ook niet echt zien dat je een fan bent van Nintendo.
Avatar
marzorium | 20 juni 2016 16:37 | #265173
Er zijn in mijn ogen altijd al 2 typen zelda games geweest. De originele nes klassieker was eigenlijk juist puur 'open world'. Ik kon met een beetje kunst en vliegwerk zo naar level 8. Pas bij ocarina is een switch gemaakt naar een meer gestructureerde aanpak met verschillende stukjes van de map, die binnen de kaders wel vrij zijn, maar er toch een bepaalde flow gevolgd moest worden. In mijn ogen een soort pseudo-open world, puur omdat de n64 in die tijd ook beperkingen had. Door het enorme succes is men daar een beetje aan blijven hangen, terwijl de meeste handheld zeldas eigenlijk trouw bleven aan de opzet van de originele game, de topdown-zeldas. Breath of the wild is eigenlijk een juist een zelda die ik altijd al had willen zien. De zelda die gemaakt zou zijn als de originele zelda in deze tijd pas zou zijn gemaakt.
Avatar
Jannie | 20 juni 2016 22:19 | #265175
Ik heb de hele E3 gevolgd, en met name Breath of the Wild. Ik heb hoge verwachtingen van deze Zelda, en als grootste fan van de serie heb ik alle games gespeeld van voor naar achter, inclusief de handheld edities. Elk spel op zich was een juweeltje met geweldige puzzels en gameplay. Zelda NES had inderdaad een open wereld, maar je moest toch eerst de ene dungeon spelen zodat je iets kon vrijspelen voor de volgende. In elke Zelda dat daarop volgde zag je min of meer hetzelfde beeld, en ik vind het nog steeds een unieke gameplay. Dat de gameplay steeds meer lineair werd heeft mij nog nooit gestoord. Het hoorde wat mij betreft bij de unieke ervaring dat de games je bood, al vond ik het wel fijn dat je in sommige Zelda's iets meer vrijheid kreeg om gebieden te doorzoeken. Complete vrijheid om overal heen te gaan in zo'n grote wereld van Breath of the Wild voelt voor mij een beetje onzeker. Het idee dat je eerst iets moest uitvogelen om het volgende te doen of te ontgrendelen vind ik juist een typische Zelda stijl hebben wat mij altijd heeft aangesproken. Ergens hoop ik dus dat het mij niet gaat tegenvallen. Het idee van complete vrijheid in een enorme wereld lijkt best aantrekkelijk, want elke fan heeft altijd geroepen om een grotere wereld. Maar ik heb alsnog een afwachtende houding tot ik meer heb gezien van Breath of the Wild.
Avatar
Martijn | 20 juni 2016 22:33 | #265176
collapse
Aanvankelijk zul je niet weten waar je heen moet lopen en dus maar wat doen. Mogelijk stuurt het verhaal je richting bij. Tijdens de E3 deed men zijn/haar best om zoveel mogelijk in het niets te blijven hangen en nergens te komen. Nu was de demo wel aangepast zodat we van het verhaal niks zagen, maar tegelijk: als je zo speelt gebeurd dat ook niet snel. Blij mee, want ik wil niet teveel spoilers zien. Het spel moet nieuw aanvoelen, als we er zelf mee aan de slag kunnen.

Zelf ben ik erg blij dat het vaste patroon van "Ocarina of Time" eindelijk overboord gegooid lijkt te worden. Dat was een prima spel, maar vervolgens zijn ze er bij iedere volgende Zelda in blijven hangen, om het succes van "Ocarina of Time" na te bootsen. Nu lijkt alles wat verder terug te gaan naar de oorsprong, de allereerste "The Legend of Zelda"! Wat verandering in de formule is positief!

Wat ook positief is? Games als "Ocarina of Time", "Skyward Sword" en "Twilight Princess" hadden een enorme introductie, voordat het spel begon. Pas daarna werd het spel interessant. Dat lijken ze hier over te slaan, waar ik er blij mee ben. Meteen in de actie, zonder irritante tekstbalken die alles uitleggen. Gaandeweg kun je ook ontdekken wat Link kan. Wat kan er misgaan? Als in "Skyward Sword" voor de 100e keer werd uitgelegd wat een rupee is, ben ik zeer blij dat die flauwekul over lijkt. Zelf ontdekken!

Ik kijk zeer uit naar de nieuwe Zelda. Echte twijfels heb ik niet. Ik ben blij dat we niet weer ongeveer hetzelfde lijken te krijgen. Nog blijer als de formule van "Ocarina of Time" wat meer opzij wordt gelegd. Uitstekend meesterwerk, maar het hoeft niet altijd daarvan afgeleid te worden. "Ocarina of Time" is niet mijn favoriete Zelda, omdat ik die pas jaren later speelde. Misschien wil ik daardoor juist wat minder vastzitten aan de invloeden van dat spel, want sinds 1998 zijn ze steeds aanwezig geweest. Eerdere successen als "The Legend of Zelda" en "A Link to the Past" werden daarbij wat naar de achtergrond gedrukt, want "Ocarina of Time" was de definitieve Zelda titel voor vele jaren. Zonder "Ocarina of Time" te vergeten, mag er wel één en ander veranderen. Formulewerk wordt snel gewoontjes.

Over "Skyward Sword" gesproken: ik vond m' tof. Echter, ik mag hopen dat geintjes als de Silent Realms niet meer in een nieuwe Zelda gaan zitten. Dat vond ik zo'n verschrikking! In een saaie ruimte worden opgesloten en pas verder mogen als je alle lichtbollen hebt gepakt, was echt zware irritatie! Was eigenlijk een voortzetting van de lightbugs verzamelen, in "Twilight Princess", wat ik ook niet zo'n geweldig spelelement vond. Laat zulke dingen liever weg...

Lijkt me tof als we echt niet weten wat ons te wachten staat. De structuur werd steeds overduidelijker. Als we deze keer echt geen idee hebben, kunnen we weer eens écht op avontuur. Geen duidelijkheid of herkenbare stramienen vereist. Smile
Avatar
niemand | 20 juni 2016 22:48 | #265179
Reactie op post #265176 van Martijn
collapse
Ik vond de introductie van OOT juist perfect. Rotsen ontwijken om zwaard te pakken, rupees verzamelen om schild te kopen en dan direct naar die boom. Het begin van Skyward Sword was wel echt bagger. Ondanks de lengte ben ik die totaal vergeten. Mijn enige herinnering is dat het saai was.
Avatar
Martijn | 20 juni 2016 22:58 | #265180
Reactie op post #265179 van niemand
Ja, maar in "Skyward Sword" deden ze alsof je echt niks meer zelf kon uitzoeken. Fi hield je vervolgens steeds bij het handje vast, al was dit zeker niet de makkelijkste Zelda. Wel de meest lineaire. Er werd niet van het pad geweken. Daarmee vergeleken was de introductie in "Ocarina of Time" zeer geslaagd, maar kan me nog herinneren dat ik dat ook een saai stuk vond. Kan me wel voorstellen dat dit veel grootser overkwam, als je de game daadwerkelijk in 1998 op de N64 speelde. Het moet geweldig zijn geweest om door Kokiri Forest te lopen, toen de graphics nog revolutionair waren en het mooiste wat men ooit had gezien op een console. Niet zoals ik deed, want ik speelde "Ocarina of Time" pas ná "The Wind Waker". Ik heb geen N64...

Het wordt meestal pas interessant als je het eerste dorp mag verlaten. Ik heb "Skyward Sword" wel uitgespeeld en vond het absoluut geen saai of slecht spel. Wel waren er een aantal irritatiefactoren: hierboven genoemde Silent Realms, de voortdurende neiging om alles uit te leggen en het nogal herhalende karakter (je bezoekt alle gebieden vaker, de structuur is uiteindelijk als in voorgaande Zelda's waarin het beter werkte) waren met vlagen meer doorstaan dan met plezier spelen. Dat was jammer. Vaak wordt de besturing als de grootste irritatiefactor aangeduid in "Skyward Sword", maar ik had hier meer last van. Ondanks dat had ook deze Zelda met vlagen briljante momenten, al was "Skyward Sword" zeker niet mijn favoriete deel.

Juist na "Skyward Sword" ben ik uitermate blij met de vrijheid in "Breath of the Wild". Geen lange introductie, maar meteen zelf ontdekken! Ik zie in "Skyward Sword" de titel die aantoonde dat de oude formule toe is aan evolutie. Hetzelfde herhalen vervalt intussen in saaier en voorspelbaarder. Weg met die gezette muurtjes. "Breath of the Wild" mag het roer omgooien, hopend op verandering en daarmee nieuwe avonturen. Smile
Avatar
Banjo | 20 juni 2016 22:41 | #265177
collapse
De nieuwe Zelda was echt een teleurstelling voor mij, maar dat weten de meeste hier inmiddels al..
Ever Oasis was dan wél echt een verrassing. Als een grote fan van games zoals Fantasy Life kijk ik hier dan ook ontzettend naar uit.

Tel daarbij ME: Andromeda en Skyrim Remastered op en je kunt het een ietwat geslaagde E3 noemen (Al had ik inderdaad graag nog wat meer van Andromeda gezien..) 2017 beloofd veel goeds qua games, dat staat al vast.
Avatar
Martijn | 20 juni 2016 22:46 | #265178
Reactie op post #265177 van Banjo
Ja, hoe zat dat eigenlijk? Je vond het geen echte Zelda, zei je. Of bedoelde je: het lijkt niet op "Ocarina of Time"? Zelf ben ik daar juist blij om, zoals je hierboven kunt lezen. Ben eigenlijk wel benieuwd waarom het voor jou een teleurstelling leek. Heb je een toelichting? Smile

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.