N1ntendo's E3 Roundtable 2016 Special | 20 juni 2016 13:00 | Auteur: Jeroen K.

Mening van Benjamin, Marco, Erik en Jeroen
Benjamins mening
1. Wat was je algemene indruk van de afgelopen E3?
Ik heb weinig meegekregen van de andere persconferentie, omdat ik geen interesse heb in die games. Het enige wat ik gezien heb, is het stukje van Sony's persconferentie over de terugkeer van Crash Bandicoot. De eerste drie Crash Bandicoot-games zijn één van de beste platformers ooit gemaakt (en vind ik stiekem vele malen toffer dan een Super Mario 64) en het is goed nieuws dat deze eerste drie games opnieuw terugkeren in een geremasterde uitgave. Het is jammer dat er niet direct een toffe trailer bij getoond werd, want dat had de aankondiging wel compleet gemaakt. Ik zou bijna overwegen om voor deze drie Crash Bandicoot-games een PlayStation 4 in huis te halen.

Los van dit heb ik bij gebrek aan interesse niks meegekregen. Xbox One S is leuk, maar niets meer dan een nieuw model. Project Scorpio vind ik nog veel te vaag en kan ik nauwelijks een aankondiging noemen. Verder heb ik nog een glimp opgevangen van Resident Evil 7, maar uit de eerste trailer kreeg ik niet het typische Resident Evil-gevoel. Overall voelt de E3 een stuk minder boeiend dan jaren geleden en in mijn ogen is de trend die enkele jaren geleden ingezet is niet gestopt.

Overigens vind ik Paper Mario: Color Splash er wel erg leuk, mooi en vrolijk uit zien, dus dat is wel een game die ik graag wil spelen. Ook ben ik blij dat er eindelijk nieuwe amiibo komen in de Super Mario Collection, want het werd wel eens tijd dat Waluigi zijn eigen amiibo krijgt.

rondetafel9

2. Nintendo besloot om dit jaar geen persconferentie te geven en enkel de Nintendo Treehouse aan te doen. Wat vond je van deze manier van onthullen?
Tergend saai. Ik ben nooit een fan geweest van de Nintendo Treehouse-presentaties, omdat er niets saaiers is dan mensen een game zien spelen. Ik wil of een toffe trailer zien of zelf een game spelen. Ik heb niks aan het kijken naar spelende mensen, helemaal niet als het om mensen gaat die er niks van bakken, want dat levert alleen maar irritaties op. Ik snap overigens nog steeds niet waarom alle aankondigingen niet in een Nintendo Direct gestopt zijn, aangezien de Nintendo Treehouse toch al scripted was.

3. Wat is je eerste indruk van The Legend of Zelda: Breath of the Wild?
Ik kan er nog niet enthousiast over worden. De trailer vond ik saai, want het enige wat je ziet is een grote blije wereld met gras, bloemetjes, springende hertjes, bomen en een kruipende en klauterende Link met pijl en boog. Ik heb helemaal geen zin om bomen om te hakken of steentjes te gooien en ik wil al helemaal niet mijn eigen eten wokken. Ik mis de dreiging en het gevaar, ik mis een mooie wereld die door het kwaad veranderd wordt in een duistere plek.

Op deze E3 heeft Nintendo met de nieuwe The Legend of Zelda nagenoeg alleen maar de focus gelegd op het feit dat het zo'n grote open wereld is waar je zelf alles kan doen, maar dat is niet wat ik van een The Legend of Zelda-game verwacht. Ik had na het kijken van de trailer en de speelsessies in de Nintendo Treehouse dan ook helemaal niet het idee dat ik naar een The Legend of Zelda-game aan het kijken was, maar meer een soort kleurrijkere en vrolijkere versie van Skyrim. De typische The Legend of Zelda-sfeer (en ook Nintendo-sfeer) ontbrak bij mij nog heel erg en dat is teleurstellend. Allerlei kenmerkende elementen (Rupees, hartjes, schatkisten met bijbehorend geluidje) zijn overboord gegooid. Ik snap dat Nintendo wat vernieuwing toe wilde passen, maar is dit niet te veel van het goede?

rondetafel10

Ik hou daarom mijn hart vast of The Legend of Zelda: Breath of the Wild wel wat voor mij is. Leuk dat je jezelf kunt verliezen in allerlei bijzaken, maar dat is niet wat ik zoek in een game. Wat mij betreft was de The Legend of Zelda-serie ook nog helemaal niet toe aan zo'n grote vernieuwing, maar we zullen eind volgend jaar zien hoe dit uitpakt. Ik zeg bewust eind volgend jaar, want op basis van wat ik nu zag denk ik niet dat The Legend of Zelda: Breath of the Wild in maart 2017 helemaal af kan zijn.

4. Nintendo heeft een nieuwe IP aangekondigd; Ever Oasis. Kan deze titel je bekoren of ben je teleurgesteld in deze onthulling?
Totaal geen interesse in. Het ziet er uit als een dertien in een dozijn Nintendo 3DS-RPG met een setting in de woestijn die niet saaier had kunnen zijn. Er zal vast wel wat publiek zijn voor een game als deze, maar ik snap niet zo goed dat Nintendo nog blijft investeren in dit soort projectjes. Code Name: S.T.E.A.M. twee jaar geleden was ook al geen succes, terwijl die er nog relatief origineel uit zag. Ik zeg niet dat Nintendo alleen nog maar oude series moet uitbrengen, maar ik zie liever originele concepten en genre's waar bijvoorbeeld Splatoon het perfecte voorbeeld van is.

Marco's mening
1. Wat was je algemene indruk van de afgelopen E3?
Voor mij is de algemene indruk en ervaring van de E3 dit jaar wat ander als de voorgaande drie jaren, aangezien ik in 2013, 2014 en 2015 in zelf in LA aanwezig was om de beurs en persconferenties in levende lijven mee te maken. Maar ik moet zeggen dat het volgen van de E3 via internet wel een stuk praktischer is. Je kunt de persconferenties kijken wanneer je wilt en je hoeft je dus nergens voor te haasten.

rondetafel11

Vooral Microsoft en Sony hebben naar mijn mening dit jaar veel interessante titels laten zien, zoals Gears of War 4, Sea of Thieves, Horizon: Zero Dawn, Days Gone en God of War. Heel erg verrassend waren deze titels echter niet. Ook Ubisoft had dit jaar een leuke persconferentie waar vooral South Park: The Fractured but Whole de show stal, maar de persconferenties van EA en Bethesda vond ik een stuk minder leuk om naar te kijken. Wel kijk ik heel erg uit naar Battlefield 1, Mass Effect: Andromeda en de nieuwe Star Wars-games die in ontwikkeling zijn.

Ook vond ik het leuk om te zien dat VR steeds meer voet aan de grond krijgt. De afgelopen paar jaar heb ik een aantal indrukwekkende VR-demo’s zelf mogen testen, en dat had ik ook dit jaar graag weer willen doen.

2. Nintendo besloot om dit jaar geen persconferentie te geven en enkel de Nintendo Treehouse aan te doen. Wat vond je van deze manier van onthullen?
Ik vind het erg jammer en vreemd dat Nintendo gekozen heeft voor alleen Treehouse. Er waren weliswaar niet bepaald veel games die Nintendo liet zien, maar er had op zijn minst een Nintendo Direct van gemaakt kunnen worden. Gewoon net als voorgaande jaren hadden ze de video kunnen opleuken met wat beelden van Nintendo HQ en grappige situaties met Reggie, Miyamoto en Aonuma, gevolgd door beelden en uitgebreide informatie over de drie games. Daar hadden ze toch echt wel een half uur mee vol kunnen krijgen. Nu werd deze informatie verspreid over drie dagen lang, onprofessioneel ogende Treehouse-videos. Ik kan mijn tijd wel beter besteden en ik ben dan ook na een kwartier afgehaakt.

rondetafel12

3. Wat is je eerste indruk van The Legend of Zelda: Breath of the Wild?
Ik kijk nu al drie tot vier jaar met zeer hoge verwachtingen uit naar deze game, maar hoge verwachtingen leiden helaas vaak tot teleurstelling. De onthulling van Breath of the Wild was dan ook gedoemd om tegen te vallen. Na het zien van de eerste trailer was ik totaal niet onder de indruk. De trailer leek niet heel professioneel in elkaar gezet, de wereld oogde wat aan de kale kant en de epische muziek die eigenlijk altijd aanwezig is bij nieuwe Legend of Zelda-games ontbrak ook. Daarnaast liep ik ook niet echt warm van wat ik in de eerste Treehouse-video te zien kreeg, maar ik ben daarna dan ook afgehaakt. De positieve reacties van mensen die de game hebben gespeeld waren echter wel ijzersterk en moeilijk te negeren, dus mijn interesse is nu opnieuw gewekt en ik kan niet wachten om de game zelf te kunnen spelen.

4. Nintendo heeft een nieuwe IP aangekondigd; Ever Oasis. Kan deze titel je bekoren of ben je teleurgesteld in deze onthulling?
Ik heb misschien een kleine 20 seconden van deze game gezien maar voor de Nintendo 3DS voelt de game echt aan als nummer 13 in een dozijn. Misschien moet ik nog eens rustig naar de beelden van de game kijken, maar voorlopig heb ik er geen interesse in.

Eriks mening
1. Wat was je algemene indruk van de afgelopen E3?
Dit was een degelijke E3. Het was nergens spectaculair (zoals Sony in 2015 en Nintendo het jaar ervoor), maar niks stelde écht teleur. Het is goed dat presentaties een stuk vlotter verlopen en daardoor een stuk leuker zijn om te kijken. Ontwikkelaars hebben tegenwoordig door dat niemand meer zit te wachten op verkoopcijfers en ander marketingprietpraat, hierdoor lag de focus volledig op games. Microsoft en Ubisoft lieten een hoop moois zien, maar vooral Sony wist op dat laatste gebied wederom hoge ogen te gooien, met gameplay van God of War 4, Horizon: Zero Dawn en het langverwachte The Last Guardian. Ook de onthulling van de krachtige 4k-console Xbox One Scorpio is zeer interessant. De NX krijgt zeker geen vrij spel in 2017!

rondetafel13

2. Nintendo besloot om dit jaar geen persconferentie te geven en enkel de Nintendo Treehouse aan te doen. Wat vond je van deze manier van onthullen?
Weet je wat het is, het is makkelijk om nu Nintendo helemaal de grond in te boren met deze aanpak. Want nee, dit is niet de meest optimale manier om je nieuwste projecten aan de wereld tentoon te stellen. Hiervoor mist het gewoon de impact en creativiteit die een presentatie (of Digital Event) zou hebben. Daarnaast moet je er veel van je vrije tijd voor vrijmaken. Maarja, wat kon Nintendo anders? Er ligt helaas zo weinig in het verschiet voor Nintendo-liefhebbers. Toch vind ik dat het Treehouse-team er een leuke presentatie aan vast heeft geknoopt. Het was allemaal best leuk om te kijken (Amerikanen zijn altijd zo heerlijk overdreven) en daarnaast speelt het goed in op de Let's Play-cultuur van tegenwoordig. En potverdorie, die nieuwe Zelda meteen zo uitgebreid zien, was wel smullen hoor.

3. Wat is je eerste indruk van The Legend of Zelda: Breath of the Wild?
Ik ben verliefd. The Legend of Zelda: Breath of the Wild ziet er interessanter uit dan ik ooit voor ogen had gehouden. Alleen die trailer al wist mij kippenvel te bezorgen. Nintendo heeft zowaar eens goed gekeken naar concurrerende spellen in het genre (zoals Skyrim)! Heerlijk ook dat alles nog zo in mysteries is gehuld (Hyrule is in staat van ruïne?!) en dat er ein-de-lijk voice-acting aanwezig lijkt te zijn. Maar vooral het idee om helemaal op je eigen gemak Hyrule en al zijn geheimen te verkennen, spreekt mij aan. De gamejournalist in mij zet nog wel de vraagtekens bij een paar dingen (hoe zit het met het verhaal, gaat het inventory-systeem wel werken etc.), maar als waar fan durf ik te voorspellen dat dit wel eens de ultieme Zelda-ervaring gaat worden.

rondetafel14

4. Nintendo heeft een nieuwe IP aangekondigd; Ever Oasis. Kan deze titel je bekoren of ben je teleurgesteld in deze onthulling?
Eigenlijk was ik best aangenaam verrast. Niet door de titel zelf, maar doordat Nintendo hiermee aangeeft nog altijd in de Nintendo 3DS te investeren. De rol van deze handheld is nog niet over! Ever Oasis zelf ben ik nog niet over uit. Het heeft een interessant concept (laat de oase weer opbloeien) en het vechten ziet er onderhoudend uit (lijkt een mix tussen Monster Hunter en Kingdom Hearts 3D te worden), maar tegelijkertijd oogt het als een dertien in een dozijn RPG (wél leuk dat het artwork van de game zo uit de MMO Maple Story weg lijkt te komen!). Al heeft dat meer met de kracht van de Nintendo 3DS te maken. Toch is Ever Oasis zeker een titel om in de gaten te houden!

Jeroens mening
1. Wat was je algemene indruk van de afgelopen E3?
Het was een redelijke E3. Vooraf waren er over het algemeen weinig hypes of anticipaties merkt ik, afgezien van de nieuwe Zelda, dus ik ging er zonder verwachtingen in. Bethesda en Ubisoft stelden me enorm teleur. Bethesda's hoogtepunt van de beurs was een remaster van een vijf jaar oude game en Ubisoft verloor alle credits al in de eerste minuut door met Just Dance te beginnen. Microsoft volg ik nooit omdat de Xbox-branche me niet aanspreekt. De andere twee presentaties, van Kadozawa en Sony, vielen me erg mee. Kadozawa liet onder andere Root Letter zien en vertegenwoordigt als enige de PlayStation Vita console. Hoewel ze geen live-presentatie hadden, lieten ze toch een paar interessante games zien, want naast Root Letter zagen ook Project Code en God Wars er goed uit. Sony had met afstand de beste persconferentie dit jaar. Ze toonden trailer na trailer na gameplaydemo en wisten anderhalf uur te vullen met daadwerkelijk interessante content. God of War, The Last Guardian, Days Gone, Resident Evil 7, Horizon Zero Dawn, Detroit zagen er stuk voor stuk zeer indrukwekkend uit. Het enige minpuntje is dat Sony wel erg veel aandacht afleidt naar hun 400 euro kostende accessoire: VR.

rondetafel15

2. Nintendo besloot om dit jaar geen persconferentie te geven en enkel de Nintendo Treehouse aan te doen. Wat vond je van deze manier van onthullen?
Slecht idee! Nintendo Treehouse is altijd een mooie extra geweest om in detail meer te weten te komen over de games die je zelf interessant vindt, maar het is niet geschikt als hoofdcommunicatiemiddel. Over de Treehouse-uitzendingen zelf ben ik niet negatief, maar de trailers van games zoals Ever Oasis, Rhythm Heaven Megamix en Yo-kai Watch 2 moeten gewoon in een podiumpresentatie of Nintendo Direct getoond worden. Nintendo lijkt niet te begrijpen hoe belangrijk de E3-beurs is om mainstream media de belangrijkste informatie te laten zien en de uitgebreide demo's te bewaren voor fans dit er interesse in hebben. Dat gezegd hebbende, heb ik wel genoten van de gameplaybeelden van The Legend of Zelda, Tokyo Mirage Sessions #FE en andere games.

3. Wat is je eerste indruk van The Legend of Zelda: Breath of the Wild?
Erg positief! Nintendo hangt vaak vast in lang achterhaalde conventies, maar doorbreekt hiermee veel conventies uit de serie. Datzelfde willen ze gaan doen met Mario, dus ook daarover kan ik alleen maar positief zijn. Ik weet niet of ik er blij mee moet zijn dat Zelda dat zoveelste serie is die de 'open wereld'-richting op gaat, maar dat is een andere kwestie. Nintendo is nooit sterk geweest in verhalende games, dus dat hadden we wellicht sowieso niet moeten hopen van ze. In elk geval zag het spel er tof uit en ik weet zeker dat het spel een stuk beter ontvangen zal worden dan Skyward Sword. Het enige puntje van zorg is de grafische kwaliteit van het spel. Het zag eruit als een spel dat makkelijk op de PlayStation 3 kan draaien, maar verschijnt op het moment dat de PlayStation 5 al weer bijna uit is. Reggie heeft wellicht gelijk dat specs niet het belangrijkste voor een console is, maar geheel onbelangrijk is het ook zeker niet.

rondetafel16

4. Nintendo heeft een nieuwe IP aangekondigd; Ever Oasis. Kan deze titel je bekoren of ben je teleurgesteld in deze onthulling?
Teleurgesteld. Ik hou van Japanse RPG's, maar dit ziet eruit als een goedkope Dragon Quest-kloon. Square Enix heeft inmiddels al honderd van zulke RPG's voor de Nintendo 3DS uitgebracht, die allemaal middelmatig zijn op elke denkbare manier. De eerste beelden van Ever Oasis zien er ook niet uit alsof de game ergens in gaat excelleren, dus ben ik er zelf niet in geïnteresseerd.
Next articleBreath of the Wild-trailer best bekeken Youtube-video van Nintendo Previous articleLEGO Star Wars-interview met lead story designer Graham Goring

Reacties van gebruikers

Avatar
SpijkerJasper | 20 juni 2016 13:52 | #265154
collapse
Wel apart de uitgerekend Breath of the Wild het hoogtepunt was van de E3 maar hier reacties zijn te lezen als "ben niet zo'n fan van Zelda" en "Gematigd positief"? Is dit een Nintendo site? Ik dacht dat Zelda één van de redenen was waarom mensen een Nintendo console in huis wilden halen. En kom op, is deze game indrukwekkend of is deze game indrukwekkend. Voor een console waar al veel over gemopperd wordt en niet veel meer te bieden heeft, is deze game toch op z'n minst een absolute topper. Tenminste, daar gaan we toch wel vanuit...
Avatar
Nathan | 20 juni 2016 14:05 | #265156
Reactie op post #265154 van SpijkerJasper
collapse
Ik krijg een beetje het idee dat de Zelda-fans deze nieuwe game een beetje meh vinden, terwijl de mensen die juist geen Zelda-fan zijn juist naar deze game uitkijken. (Dat probeerde ik iig ook voor mijzelf te verwoorden.)
Avatar
Marco | 20 juni 2016 14:13 | #265157
Reactie op post #265156 van Nathan
En als echte Legend of Zelda-fan waren bij mij de verwachtingen gewoon iets te hoog waardoor de onthulling wat teleurstellend was. Maar inmiddels ben ik wat bijgedraaid en kan ik niet wachten om de game zelf te spelen.
Avatar
SpijkerJasper | 20 juni 2016 15:19 | #265164
Reactie op post #265156 van Nathan
Ik krijg een beetje het idee dat de Zelda-fans deze nieuwe game een beetje meh vinden


Wat ik hoor in diverse videos Youtube en lees bij de comments, komt bij mij toch echt over als puur optimisme en enthousiasme Smile Zowel Zelda fans als mensen die minder hebben met de reeks. Volgens social media was Breath of the Wild de meest populaire game van de E3 dus dat zegt voor mij meer dan genoeg. Het 'meh' gedeelte is denk ik merendeel van mensen die twijfelen aan de hoeveelheid content in de wereld maar Nintendo heeft nadrukkelijk uitgelegd dat NPC's, dorpen en dungeons weg waren gelaten. Ik vindt persoonlijk dat Nintendo fans hartstikke blij moeten zijn met deze indrukwekkende game. Los van hoe de Wii U het heeft gedaan en er nu nog voor staat, kun je niet veel afkeuren van wat de nieuwe Zelda tot nu toe liet zien. Nintendo heeft hier veel werk aan gehad en de formule weer terug gebracht naar de originele game op de NES; zoek het maar uit, explore Hyrule! Ik heb er mega veel zin in! Smile
Avatar
ThanosReXXX | 20 juni 2016 14:26 | #265159
Reactie op post #265154 van SpijkerJasper
collapse
Inderdaad, helemaal mee eens. Over het algemeen nogal een zure beoordeling, op Erik en Jeroen na, waar het om Zelda gaat.

De Zelda game is geweldig, en dat zeg ik als echte Zelda fan, maar ik vond de E3 in zijn geheel zeker ook boeiend. Ik heb alles live gezien, van alle partijen, behalve het PC games gedeelte, en iedere partij had wel wat moois.

Maar Zelda was gewoon de klapper van de E3. Game of Show, meest gedeeld op social media, langste wachtrijen enz. enz.

Enneh.. @Jeroen:
Het zag eruit als een spel dat makkelijk op de PlayStation 3 kan draaien, maar verschijnt op het moment dat de PlayStation 5 al weer bijna uit is.

Op de PS3 mogelijk? Nee, absoluut niet. Volledig custom game engine, dingen nog niet gezien op de Wii U en volgens kenners waarschijnlijk de meest ambitieuze game ooit op de Wii U. Alleen al qua grootte zou een PS3 (of een Xbox360) het niet trekken. Dat is ook de exacte reden waarom bijvoorbeeld een game zoals Fallout 4 niet meer op die systemen is verschenen, en de nieuwe Zelda is een game van vergelijkbare grootte en complexiteit.

En hoe je het ook wendt of keert, de Wii U is toch krachtiger dan de PS3, dus dat is toch wel een opmerking met een redelijk grote berg zout...

Nee, dan ga ik toch liever af op iemand die de game daadwerkelijk gespeeld heeft op de E3 zelf:
https://www.youtube.com/watch?v=LmE1PplG3nU
En er, los daarvan, ook niet voor terug deinst om de minpunten ervan aan te kaarten:
https://www.youtube.com/watch?v=pg6hnrC_vgU
(inclusief zijn verwachtingen voor de NX versie)

En er komt overigens (voorlopig) ook geen PS5: de NEO is gewoon een PS4 model, net als dat de Scorpio gewoon een Xbox One model is.
Avatar
Jeroen K. | 20 juni 2016 14:40 | #265160
Reactie op post #265159 van ThanosReXXX
collapse
Ik snap wat je bedoelt hoor, maar vergis je niet in de PlayStation 3. Daar komen nu nog games voor uit die er zo mooi uit zien, dat je zelfs moeite hebt het verschil met de PlayStation 4 te zien. Dat er inmiddels indrukwekkendere hardware achter de nieuwe Zelda zit snap ik ook wel, maar toch had ik een iets mooiere game verwacht...
Avatar
ThanosReXXX | 20 juni 2016 16:20 | #265172
Reactie op post #265160 van Jeroen K.
Nou ja, over de Wii U ben ik ook nooit overdreven lyrisch geweest, want de upgrade van Xbox 360/PS3 was toch wel bescheiden, maar ik doelde eerder op de software en het feit dat het custom built is voor de hardware.

Ik kan het overigens wat betreft PS3/PS4 wel met je eens zijn met de eerdere titels, maar niet met wat er de laatste tijd is uitgekomen en nog gaat uitkomen; dat ziet er echt aanzienlijk beter uit dan de PS3. Zelfs de HD upgrade van GTA V zag er al stukken beter uit op de PS4...

En of we iets mooier hadden moeten/mogen verwachten van deze Zelda game: ik persoonlijk denk het niet, als je met een realistische pet op kijkt naar hoe groot de wereld is en wat ze met de game allemaal willen gaan doen. (en in het achterhoofd houdend hoe weinig ze ook nog maar hebben laten zien, als je keek naar toen ze uitzoomden op die landkaart)

Er zit toch wel een duidelijke grens aan wat ze uit de Wii U kunnen persen, en dus is de trade-off een kleine step-down in de graphics, zoals ook vastgesteld in de video links die ik in mijn eerdere reactie plaatste.

Maar wellicht zit er sowieso een cosmetische upgrade in de NX versie en ook dingen zoals de pop-in, de kleine frame rate hiccups en de LOD issues zullen op betere hardware allemaal aangepakt kunnen worden.

Dan wordt het dus een keuze van wat zwaarder weegt: wil je je Wii U nog een waardig afscheid geven met een grote titel zoals Zelda, of wil je de ultieme versie op de NX, omdat je ook gelijk een grote, toffe game wil kunnen spelen op het moment dat je die console aanschaft?

Wat de meeste mensen gaan doen, dat zal over niet al te lange tijd wel blijken, als er meer info over de NX naar buiten komt... Wink
Avatar
Patrick | 20 juni 2016 15:27 | #265165
Reactie op post #265154 van SpijkerJasper
Haha, ik verzamel alles van Nintendo maar The Legend of Zelda is gewoon nooit zo mijn ding geweest. Voor mij is Zelda in ieder geval zeker geen reden om een console van Nintendo in huis te halen. Dat zijn Mario-games, Kirby-games en Yoshi-games veel meer en er komen over het algemeen veel RPG's uit voor Nintendo-platformen. Ik leef op RPG's Razz

Ik vind de topdown TLOZ's overigens wel geweldig maar dan met name de oudere. Zo passen games als A Link to the Past en Link's Awakening tot de absolute top naar mijn mening maar die zijn al lang geleden verschenen.

Voor mij duurt het gewoon veel en veel te lang met dit nieuwe avontuur. Een open-world Zelda klonk ook mij in eerste instantie als muziek in de oren waardoor mijn verwachtingen gigantisch hoog waren. Die verwachtingen zijn in de loop der jaren omgebogen tot een stukje cynisme. Ik heb er dus niet meer zoveel vertrouwen in. Ik vond de presentatie op de E3 gewoon goed maar ben nog niet helemaal overtuigd dat dit de Skyrim van TLOZ gaat worden zeg maar.... Smile
Avatar
Ruban | 20 juni 2016 15:40 | #265168
Reactie op post #265154 van SpijkerJasper
collapse
fanboy
Avatar
SpijkerJasper | 20 juni 2016 16:55 | #265174
Reactie op post #265168 van Ruban
Ik ben een fan van Nintendo en o.a. ook van Zelda. So what? Wat voor site is dit dan? Playstat1on.nl? Razz
Avatar
FalconPawnch | 21 juni 2016 02:27 | #265181
Reactie op post #265154 van SpijkerJasper
dit is echter niet alleen voor de Wii U maar ook voor de NX, en voor de NX hoop ik toch echt dat er e.e.a. opgepoetst wordt...
Avatar
SuperX | 20 juni 2016 14:02 | #265155
collapse
Ik vond dit geen slechte E3, beter dan vorig jaar. De nieuw Legend of Zelda ziet er gaaf en vernieuwend uit en het enige wat ze nog moeten doen is de wereld misschien iets meer opvullen omdat het soms wat kaal oogt. Mijn top drie games van de E3:

- Death stranding (Kojima's nieuwste project)
- The legend of Zelda Breath of the wild (goede titel vind ik)
- Watch dogs 2
Avatar
Nathan | 20 juni 2016 14:40 | #265161
Reactie op post #265155 van SuperX
collapse
Wat vinden mensen zo geweldig aan Death Stranding? Ik snap het niet Razz
Avatar
skull kid | 20 juni 2016 15:43 | #265169
Reactie op post #265161 van Nathan
Dat het van Kojima is.
Avatar
SuperX | 20 juni 2016 15:48 | #265170
Reactie op post #265161 van Nathan
Omdat Kojima tot nu toe allemaal geweldige games heeft gemaakt. Daarnaast ziet de trailer er geweldig uit en de muziek is ook erg goed. Om maar iemand te citeren; 'Behold the trailer of a game obviously rich in story that reveals neither game nor story, where no one understands what's going on but everyone is hyped about it.'
Avatar
mario gamer X | 20 juni 2016 14:46 | #265162
Mijn top 5 e3 2016 titels: 5. Watch dogs 2
4. Battlefield 1
3. Resident evil 7
2.god of war
1.the legend of Zelda breath of the wild
Avatar
niemand | 20 juni 2016 15:00 | #265163
collapse
De kracht van alle voorgaande The Legend of Zelda-games zat hem naar mijn mening in het verhaal en uitspraken als "je kunt direct naar de eindbaas toe als je dat wilt" lijken misschien leuk maar passen niet bij The Legend of Zelda.

Nah. Ik kon vroeger geen Engels en later was ik nog steeds te lui om de teksten te lezen maar toch heb ik erg van de Zelda's genoten. Daarnaast maakt de optie om naar de eindbaas te gaan het verhaal niet slechter. Als je het verhaal wilt volgen, dan kan dat gewoon. Vooral nu de game waarschijnlijk voice acting krijgt zou de game cinematischer dan normaal kunnen worden.
Avatar
Patrick | 20 juni 2016 15:30 | #265167
Reactie op post #265163 van niemand
Nergens zeg ik dat die optie het verhaal slechter maakt. Ik geef alleen aan dat ik een dergelijke uitspraak niet bij The Legend of Zelda vind passen. The Legend of Zelda-games zijn over het algemeen lineair. Ik vraag me dus af of de echte fans wel op deze vrijheid zitten te wachten. Open-world is een totaal ander type game. Zodoende lijkt dit meer een RPG te worden dan een adventure game. Voor mij positief, voor de echte fan ook? Ik weet het niet.
Avatar
SpijkerJasper | 20 juni 2016 15:28 | #265166
De kracht van alle voorgaande The Legend of Zelda-games zat hem naar mijn mening in het verhaal en uitspraken als "je kunt direct naar de eindbaas toe als je dat wilt" lijken misschien leuk maar passen niet bij The Legend of Zelda.


Was de originele The Legend of Zelda op de NES niet juist zo dat je in principe gelijk naar de eindbaas kon gaan? Want als ik het goed begrijp was het ook de bedoeling om de formule van de allereerste game er bij te pakken als voorbeeld. Het lijkt me toch juist tof dat Nintendo weer eens wat anders doet dan de standaard Zelda traditie voortzetten. Na Ocarina, die de standaard zette voor 3D Zelda's maar ook in het verlengde was van Link to the Past qua structuur, was de formule meestal het zelfde met enkel een andere grafische stijl en setting als duidelijke verandering.
Avatar
mario gamer X | 20 juni 2016 15:57 | #265171
Je hebt het helemaal fout Patrick. Zelda fans dromen al jaren van een open wereld Zelda game, en breath of the wild lijkt helemaal niet op een rpg. Aan jou mening over de e3, kun je ook niet echt zien dat je een fan bent van Nintendo.
Avatar
marzorium | 20 juni 2016 16:37 | #265173
Er zijn in mijn ogen altijd al 2 typen zelda games geweest. De originele nes klassieker was eigenlijk juist puur 'open world'. Ik kon met een beetje kunst en vliegwerk zo naar level 8. Pas bij ocarina is een switch gemaakt naar een meer gestructureerde aanpak met verschillende stukjes van de map, die binnen de kaders wel vrij zijn, maar er toch een bepaalde flow gevolgd moest worden. In mijn ogen een soort pseudo-open world, puur omdat de n64 in die tijd ook beperkingen had. Door het enorme succes is men daar een beetje aan blijven hangen, terwijl de meeste handheld zeldas eigenlijk trouw bleven aan de opzet van de originele game, de topdown-zeldas. Breath of the wild is eigenlijk een juist een zelda die ik altijd al had willen zien. De zelda die gemaakt zou zijn als de originele zelda in deze tijd pas zou zijn gemaakt.
Avatar
Jannie | 20 juni 2016 22:19 | #265175
Ik heb de hele E3 gevolgd, en met name Breath of the Wild. Ik heb hoge verwachtingen van deze Zelda, en als grootste fan van de serie heb ik alle games gespeeld van voor naar achter, inclusief de handheld edities. Elk spel op zich was een juweeltje met geweldige puzzels en gameplay. Zelda NES had inderdaad een open wereld, maar je moest toch eerst de ene dungeon spelen zodat je iets kon vrijspelen voor de volgende. In elke Zelda dat daarop volgde zag je min of meer hetzelfde beeld, en ik vind het nog steeds een unieke gameplay. Dat de gameplay steeds meer lineair werd heeft mij nog nooit gestoord. Het hoorde wat mij betreft bij de unieke ervaring dat de games je bood, al vond ik het wel fijn dat je in sommige Zelda's iets meer vrijheid kreeg om gebieden te doorzoeken. Complete vrijheid om overal heen te gaan in zo'n grote wereld van Breath of the Wild voelt voor mij een beetje onzeker. Het idee dat je eerst iets moest uitvogelen om het volgende te doen of te ontgrendelen vind ik juist een typische Zelda stijl hebben wat mij altijd heeft aangesproken. Ergens hoop ik dus dat het mij niet gaat tegenvallen. Het idee van complete vrijheid in een enorme wereld lijkt best aantrekkelijk, want elke fan heeft altijd geroepen om een grotere wereld. Maar ik heb alsnog een afwachtende houding tot ik meer heb gezien van Breath of the Wild.
Avatar
Martijn | 20 juni 2016 22:33 | #265176
collapse
Aanvankelijk zul je niet weten waar je heen moet lopen en dus maar wat doen. Mogelijk stuurt het verhaal je richting bij. Tijdens de E3 deed men zijn/haar best om zoveel mogelijk in het niets te blijven hangen en nergens te komen. Nu was de demo wel aangepast zodat we van het verhaal niks zagen, maar tegelijk: als je zo speelt gebeurd dat ook niet snel. Blij mee, want ik wil niet teveel spoilers zien. Het spel moet nieuw aanvoelen, als we er zelf mee aan de slag kunnen.

Zelf ben ik erg blij dat het vaste patroon van "Ocarina of Time" eindelijk overboord gegooid lijkt te worden. Dat was een prima spel, maar vervolgens zijn ze er bij iedere volgende Zelda in blijven hangen, om het succes van "Ocarina of Time" na te bootsen. Nu lijkt alles wat verder terug te gaan naar de oorsprong, de allereerste "The Legend of Zelda"! Wat verandering in de formule is positief!

Wat ook positief is? Games als "Ocarina of Time", "Skyward Sword" en "Twilight Princess" hadden een enorme introductie, voordat het spel begon. Pas daarna werd het spel interessant. Dat lijken ze hier over te slaan, waar ik er blij mee ben. Meteen in de actie, zonder irritante tekstbalken die alles uitleggen. Gaandeweg kun je ook ontdekken wat Link kan. Wat kan er misgaan? Als in "Skyward Sword" voor de 100e keer werd uitgelegd wat een rupee is, ben ik zeer blij dat die flauwekul over lijkt. Zelf ontdekken!

Ik kijk zeer uit naar de nieuwe Zelda. Echte twijfels heb ik niet. Ik ben blij dat we niet weer ongeveer hetzelfde lijken te krijgen. Nog blijer als de formule van "Ocarina of Time" wat meer opzij wordt gelegd. Uitstekend meesterwerk, maar het hoeft niet altijd daarvan afgeleid te worden. "Ocarina of Time" is niet mijn favoriete Zelda, omdat ik die pas jaren later speelde. Misschien wil ik daardoor juist wat minder vastzitten aan de invloeden van dat spel, want sinds 1998 zijn ze steeds aanwezig geweest. Eerdere successen als "The Legend of Zelda" en "A Link to the Past" werden daarbij wat naar de achtergrond gedrukt, want "Ocarina of Time" was de definitieve Zelda titel voor vele jaren. Zonder "Ocarina of Time" te vergeten, mag er wel één en ander veranderen. Formulewerk wordt snel gewoontjes.

Over "Skyward Sword" gesproken: ik vond m' tof. Echter, ik mag hopen dat geintjes als de Silent Realms niet meer in een nieuwe Zelda gaan zitten. Dat vond ik zo'n verschrikking! In een saaie ruimte worden opgesloten en pas verder mogen als je alle lichtbollen hebt gepakt, was echt zware irritatie! Was eigenlijk een voortzetting van de lightbugs verzamelen, in "Twilight Princess", wat ik ook niet zo'n geweldig spelelement vond. Laat zulke dingen liever weg...

Lijkt me tof als we echt niet weten wat ons te wachten staat. De structuur werd steeds overduidelijker. Als we deze keer echt geen idee hebben, kunnen we weer eens écht op avontuur. Geen duidelijkheid of herkenbare stramienen vereist. Smile
Avatar
niemand | 20 juni 2016 22:48 | #265179
Reactie op post #265176 van Martijn
collapse
Ik vond de introductie van OOT juist perfect. Rotsen ontwijken om zwaard te pakken, rupees verzamelen om schild te kopen en dan direct naar die boom. Het begin van Skyward Sword was wel echt bagger. Ondanks de lengte ben ik die totaal vergeten. Mijn enige herinnering is dat het saai was.
Avatar
Martijn | 20 juni 2016 22:58 | #265180
Reactie op post #265179 van niemand
Ja, maar in "Skyward Sword" deden ze alsof je echt niks meer zelf kon uitzoeken. Fi hield je vervolgens steeds bij het handje vast, al was dit zeker niet de makkelijkste Zelda. Wel de meest lineaire. Er werd niet van het pad geweken. Daarmee vergeleken was de introductie in "Ocarina of Time" zeer geslaagd, maar kan me nog herinneren dat ik dat ook een saai stuk vond. Kan me wel voorstellen dat dit veel grootser overkwam, als je de game daadwerkelijk in 1998 op de N64 speelde. Het moet geweldig zijn geweest om door Kokiri Forest te lopen, toen de graphics nog revolutionair waren en het mooiste wat men ooit had gezien op een console. Niet zoals ik deed, want ik speelde "Ocarina of Time" pas ná "The Wind Waker". Ik heb geen N64...

Het wordt meestal pas interessant als je het eerste dorp mag verlaten. Ik heb "Skyward Sword" wel uitgespeeld en vond het absoluut geen saai of slecht spel. Wel waren er een aantal irritatiefactoren: hierboven genoemde Silent Realms, de voortdurende neiging om alles uit te leggen en het nogal herhalende karakter (je bezoekt alle gebieden vaker, de structuur is uiteindelijk als in voorgaande Zelda's waarin het beter werkte) waren met vlagen meer doorstaan dan met plezier spelen. Dat was jammer. Vaak wordt de besturing als de grootste irritatiefactor aangeduid in "Skyward Sword", maar ik had hier meer last van. Ondanks dat had ook deze Zelda met vlagen briljante momenten, al was "Skyward Sword" zeker niet mijn favoriete deel.

Juist na "Skyward Sword" ben ik uitermate blij met de vrijheid in "Breath of the Wild". Geen lange introductie, maar meteen zelf ontdekken! Ik zie in "Skyward Sword" de titel die aantoonde dat de oude formule toe is aan evolutie. Hetzelfde herhalen vervalt intussen in saaier en voorspelbaarder. Weg met die gezette muurtjes. "Breath of the Wild" mag het roer omgooien, hopend op verandering en daarmee nieuwe avonturen. Smile
Avatar
Banjo | 20 juni 2016 22:41 | #265177
collapse
De nieuwe Zelda was echt een teleurstelling voor mij, maar dat weten de meeste hier inmiddels al..
Ever Oasis was dan wél echt een verrassing. Als een grote fan van games zoals Fantasy Life kijk ik hier dan ook ontzettend naar uit.

Tel daarbij ME: Andromeda en Skyrim Remastered op en je kunt het een ietwat geslaagde E3 noemen (Al had ik inderdaad graag nog wat meer van Andromeda gezien..) 2017 beloofd veel goeds qua games, dat staat al vast.
Avatar
Martijn | 20 juni 2016 22:46 | #265178
Reactie op post #265177 van Banjo
Ja, hoe zat dat eigenlijk? Je vond het geen echte Zelda, zei je. Of bedoelde je: het lijkt niet op "Ocarina of Time"? Zelf ben ik daar juist blij om, zoals je hierboven kunt lezen. Ben eigenlijk wel benieuwd waarom het voor jou een teleurstelling leek. Heb je een toelichting? Smile

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.