Tokyo Mirage Sessions #FE...of Persona 4.5? Special | 21 juni 2016 10:00 | Auteur: Jeroen K.

In aanloop naar de release en review van Tokyo Mirage Sessions #FE ligt vandaag de focus op Atlus, de studio achter het spel. De invloed van Atlus' oudere games is overduidelijk aanwezig in Tokyo Mirage Sessions #FE, ook al verschenen deze spellen voornamelijk voor de PlayStation-consoles. Juist daarom willen wij alle Nintendo-fans ook vertellen over invloedrijke spellen die voor hen misschien nog onbekend zijn.

Shin Megami Tensei op Nintendo's consoles
Volgend jaar verschijnt Persona 5 voor de PlayStation 3 en 4. Het is dat Tokyo Mirage Sessions #FE over de leercurve van een jonge 'idol' gaat, maar anders zou het spel zo verward kunnen worden met de nieuwste game in de Persona-serie. Heel raar is het bestaan van Tokyo Mirage Sessions #FE voor de Wii U nu echter ook weer niet. De Persona-serie is in feite een spin-offserie van de erg oude Shin Megami Tensei-RPG-reeks, waarvan Devil Survivor, Shin Megami Tensei: Strange Journey, Devil Survivor 2, Devil Summoner: Soul Hackers, Shin Megami Tensei IV, Persona Q: Shadow of the Labyrinth en Shin Megami Tensei IV: Apocalypse al voor de Nintendo DS en/of Nintendo 3DS verschenen. Al deze games waren echter ofwel veel dichter bij de oudere Shin Megami Tensei-spellen qua verhaal en gameplay ofwel duidelijke kleine handheldspellen. Tokyo Mirage Sessions #FE is daarom toch een erg uniek en bijzonder spelletje voor de Wii U.

tmss1

Persona 3 en 4
In 2006 en 2008 scoorde Atlus twee enorme culthits. Met Persona 3 en vooral Persona 4 bracht het twee van de beste en meest geliefde RPG's onder fans uit. De spellen verschilden overduidelijk van de eerste twee Persona-games, die nog erg vasthielden aan de klassieke Shin Megami Tensei-gameplay. Vanaf Persona 3 speelden ook 'social links' en het normale schoolleven een belangrijke rol, terwijl pas tijdens de 'Dark Hour' 's avonds demonen verslaan moesten worden. Persona 4 richtte zich nog meer op het sociale aspect van de serie met een stuk vrolijkere sfeer en groep.

Tokyo Mirage Sessions #FE
Waar past Tokyo Mirage Sessions #FE in dit verhaal, vraag je je wellicht af? Ondanks de vele Shin Megami Tensei-games die in de tweede alinea benoemd werden, lijkt Tokyo Mirage Sessions #FE ongelofelijk veel op Persona 3 en 4 uit de derde alinea. De RPG voor de Wii U verschilt nog genoeg van Persona 4 om het rechtmatig een spin-off van de Persona-serie te noemen, maar vertoont ook veel overeenkomsten.

tmss2

Persona's en Mirages
In Persona 4 kreeg je het Persona-virus bij een tankstation, waarmee je meerdere Persona's kunt beheersen. In Tokyo Mirage Sessions #FE spelen Mirages de hoofdrol, maar die zijn erg vergelijkbaar met Persona's. Ditmaal heeft echter elk teamlid de mogelijkheid om er meer te dragen. De Mirages zitten opgesloten in een zwaard en je kunt telkens betere zwaarden maken naarmate je progressie maakt. Echter zijn zowel Persona's als Mirages wezens die een beetje bij jezelf horen, maar niet helemaal. Beide beheersen magische aanvallen - de bekende Agi, Zio en Zan bijvoorbeeld - die de zwakke plekken van een tegenstander kunnen raken. Net als Persona's kunnen Mirages vijanden zijn die je het leven zuur maken, maar ook bronnen van noodzakelijke hulp om jezelf te verdedigen.

Dungeons en de Idolasphere
'I'll Face Myself' was niet alleen één van bekendste muziekjes uit Persona 4, maar stond tevens voor een groter ethisch gedachtegoed binnen de RPG. Elk personage kreeg zijn eigen dungeon in Persona 4 en iets soortgelijks gebeurt in Tokyo Mirage Sessions #FE. Het idolenleven van Tsubasa staat centraal in het spel, maar om een echte idool te worden moet je over verschillende vaardigheden beschikken - hier zijn de verschillende Idolaspheres aan gebonden. Eentje om de acteerkunsten te verbeteren, eentje voor de zangkunsten, eentje voor het modelleren...

tmss3

I'll Face Myself en Normal Battle Theme
In Persona 4 moest je de zwakheden van de vijand raken en als je geluk had en iedereen naar de grond wist te werken, kon je een 'All Out'-aanval uitvoeren. In Tokyo Mirage Sessions #FE zijn de zwakheden van je tegenstander zo mogelijk nog belangrijker. Als je nu een zwakheid raakt, treedt er een 'session' op en springen je teamleden bij. Zo is het mogelijk dat je een normale aanval opvolgt met vijf session-aanvallen! Daarnaast zijn ook buff- en debuff-aanvallen weer belangrijk, die hetzelfde zijn gebleven als in Persona 4. Echter zijn Tarukaja, Dekunda en de andere bekende stats-moves nu altijd voor alle teamleden of vijanden van toepassing.

Bijna!
Nog heel even en dan ligt een fantastische, gloednieuwe RPG van Atlus in de schappen voor de Wii U! Hoewel ze het zelf niet graag toegeven, hebben de ontwikkelaars van Atlus in feite Persona 4.5 gemaakt voor de Wii U. Dit artikel heeft geprobeerd te verduidelijken dat Tokyo Mirage Sessions #FE een belangrijke positie inneemt in de reeks Shin Megami Tensei- en Persona-spellen door de grote overeenkomsten met Persona 4 uit te leggen. Vanaf 24 juni kunnen Europese Wii U-bezitters aan de slag met de fantasierijke Japanse RPG.
Next articleTips van de director in nieuwe video Monster Hunter Generations Previous articleNieuwe beelden, amiibo-functie uitgelegd voor Metroid Prime:...

Reacties van gebruikers

Avatar
koekiemonster | 21 juni 2016 10:13 | #265184
Wat ik vreemd vind is dat Japan snoept van Persona, maar deze game liet liggen. Is daar enige reden toe?
Avatar
mario gamer X | 21 juni 2016 11:07 | #265186
collapse
Waarom is deze game ooit gemaakt... In Japan verkoopt het spel al verschrikkeljjk slecht, wat dus ook in Europa gaat gebeuren. ALS ik al kijk naar de box art denk ik,wat de fuck Moet dit voorstellen. Waarom hebben ze nou geen normale fire emblem gemaakt op de Wii u? Dat zou veel meer verkopen, en ook veel beter zijn denk ik.
Avatar
monsternon | 21 juni 2016 12:48 | #265198
Reactie op post #265186 van mario gamer X
collapse
misschien wilde ze iets leuks maken in plaats van allen aan geld te denken?
Avatar
SpijkerJasper | 24 juni 2016 14:33 | #265307
Reactie op post #265198 van monsternon
Vandaar dat Nintendo dus ook een nieuwe Metroid heeft laten maken voor de Wii U ook al verkochten de Prime games niet mega goed. Oh wacht...de Wii U heeft geen Metroid? Waarom geen voortzetting van bekende series als Fire Emblem, Metroid, F-Zero, Wave Race, Diddy Kong Racing en 1080 maar wel ineens een obscuur ogende RPG?
Avatar
DeRe4e | 21 juni 2016 13:06 | #265200
Reactie op post #265186 van mario gamer X
Omdat er mensen zijn die ook soms eens willen afstappen van de mainstream games en graag JRPG's spelen. ;-) Nintendo brengt niet enkel games voor jou uit, maar voor verschillende soorten mensen.
Avatar
Zach | 21 juni 2016 11:36 | #265193
Fire Emblem verkocht op de Wii en Cube ook niet zo best. Dus dat zou op de Wii U ook niet veel gaan verkopen, wel meer dan TMS. Dat geloof ik ook wel.

Fire Emblem Fates is ook een schim van wat Fire Emblem was. Wat een schijtspel is Birthright zeg. Ik hoop dat conquest mij beter gaat bevallen. Daarom blij dat Atlus deze titel ontwikkeld. Als ik de gameplay zo bekijk wordt het echt een SMT-lite game.

Toch blijf ik het jammer dat het geen mash-up van Devil survivor/Fire Emblem is geworden. Misschien een goed idee voor een deel 2.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Tokyo Mirage Sessions #FE

Platform: Wii U
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Atlus
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 24 juni 2016

Screenshots