Kimishima en Miyamoto over VR, 3D en andere technologieën Nieuws | 05 juli 2016 19:22 | Auteur: Nathan | Bron: Nintendo

Na de 76e Algemene Aandeelhoudersvergadering hebben Tatsumi Kimishima en Shigeru Miyamoto gesproken over nieuwe technologieën, zoals virtual reality en 3D.

Allereerst werd Kimishima gevraagd hoe Nintendo tegen virtual reality (VR) aankijkt. Andere bedrijven in de gamesindustrie zijn al flink bezig met VR en consumenten lijken enthousiast. Kimishima vertelt hoe ver Nintendo is met VR (vertaald):

"Wij zijn zeker op de hoogte van de activiteiten van andere bedrijven, zoals het ontwikkelen van games en verwante producten voor VR-technologieën, en dat consumenten ook erg geïnteresseerd zijn. Ik kan nog niets specifieks zeggen, maar begrijp dat wij VR een veelbelovende technologie vinden en dat we onderzoek uitvoeren met veel interesse."


Daar voegde Miyamoto het volgende aan toe, toen hem werd gevraagd hoe serieus Nintendo nieuwe technologieën neemt, zoals virtual reality en augmented reality, ook als deze nog niet de potentie hebben om meteen populair te worden in de meeste houdhoudens (vertaald):

"We zijn niet alleen VR aan het onderzoeken, maar ook AR en vele andere technologieën. Er zijn een aantal kerntechnologieën, zoals 3D, waarvan wij serieus aan het kijken zijn hoe wij deze in onze hardware-ontwikkeling kunnen verwerken. Als we het specifiek over VR hebben, dan kan ik zeggen dat wij volop onderzoek doen en kijken naar de ontwikkelingen met hoe onze huidige producten voor een relatief langere tijd worden gespeeld in ons achterhoofd. We kijken naar de mogelijkheden om een waardevolle ervaring te kunnen bieden voor kortere sessies en hoe we de kwalen van langer gebruik kunnen elimineren. We willen ouders gerust kunnen stellen dat zij zich geen zorgen hoeven te maken wanneer hun kinderen een VR-bril opzetten in de woonkamer. Toen ik tijdens de E3 van dit jaar op de beurs rondliep, kreeg ik niet de indruk dat VR zo'n groot onderdeel was. Dit komt volgens mij doordat VR niet echt aantrekkelijk is om naar te kijken, terwijl het juist heel erg aantrekkelijk kan zijn voor degene die in VR aan het spelen is. Het is denk ik ook nog niet zo duidelijk hoe zo'n ervaring in een product kan worden verwerkt."


Inmiddels zijn een aantal VR-apparaten verkrijgbaar voor de PC, waaronder de HTC Vive en de Oculus Rift. Sony is de eerste directe concurrent van Nintendo die zich aan VR waagt: in oktober lanceert het bedrijf de PlayStation VR voor de PlayStation 4.
Next articleA Blast from the Past? Previous articleKimishima en Miyamoto over de lancering van de Wii U en hun...

Reacties van gebruikers

Avatar
koekiemonster | 05 juli 2016 20:20 | #265518
VR aan de man brengen en marketing rondom VR is een ramp. Ik hoop dat ze niet instappen op deze twijfelachtige markt!
Avatar
yjahmesio | 05 juli 2016 20:45 | #265522
collapse
@TheRealThanos,

denk jij wat ik denk?
Avatar
ThanosReXXX | 06 juli 2016 00:07 | #265535
Reactie op post #265522 van yjahmesio
collapse
Dat ligt eraan wat jij denkt... Wink
Het kan natuurlijk ook zijn wat ik je al gestuurd had... Hahaha
Avatar
yjahmesio | 06 juli 2016 00:40 | #265537
Reactie op post #265535 van ThanosReXXX
Hilarious Hilarious Hilarious Worship LMAO
Avatar
The Iron Ghoul | 05 juli 2016 20:51 | #265524
Persoonlijk denk ik dat AR een betere keuze is dan VR en Hologrammen weer beter zijn dan AR en Mind controlled gaming (sensor plakken op je hoofd en met je ogen dicht gamen en met je gedachten in de wereld lopen) weer beter is dan Hologrammen en echte porno weer beter is dan Mind controlled gaming.
Avatar
MichaelNight | 05 juli 2016 21:41 | #265526
collapse
De volgende Zelda game is met VR Worship
Avatar
MVG | 05 juli 2016 22:25 | #265530
Reactie op post #265526 van MichaelNight
Nee. Denial
Avatar
MVG | 05 juli 2016 22:24 | #265529
Ik wen er wel aan, zodra het eventueel aanslaat. Voorlopig kan ik niks met VR, hoe mooi sommigen het ook proberen te verpakken. Ik zie die grote droomidealen er nog altijd niet in. Voorlopig blijft het toekomstmuziek, wat mij betreft.

Ik ben altijd bereid mijn mening bij te stellen. Ook heb ik niks tegen Virtual Reality, al weet ik niet of ik het een ideale uitvinding voor videogames vindt. Een korte simulatie vond ik wel leuk, maar weet niet of ik daar een hele videogame van wil, laat staan dat het een standaard wordt. Voorlopig blijft mijn visie op Virtual Reality ongewijzigd. Stuur maar terug naar 1995 graag...
Avatar
ThanosReXXX | 06 juli 2016 00:31 | #265536
collapse
Voor alle geïnteresseerden en mensen die in staat zijn om open-minded & objectief te denken, hier hetgeen waar ik eerder al privé over gesproken heb met yjahmesio:

LET OP:

Al het volgende is niet mijn mening, dit is puur een gerucht dat ik heb gelezen en hier plaats, maar het zou in mijn optiek best wel interessant kunnen zijn en het zou ook daadwerkelijk iets nieuws toevoegen. Alle andere ideeën over wat de NX zou zijn of zou kunnen voegen helemaal niets nieuws of anders toe wat nog niet bekend is. Ook VR zou geen "nieuwe manier van spelen" zijn, en dat is toch waar Nintendo het steeds over heeft, dus moeten we blijkbaar echt op zoek naar iets anders, tenzij Nintendo de boel in het ootje neemt... Wink

Maar goed, vooruit met de geit:

Op het Reddit forum is momenteel een grote discussie gaande over een nieuw lek waaruit zou blijken dat de NX een console is die 3D beelden weer zou kunnen geven op een gewone TV.

Hier is het forum topic op Reddit waar je ook het patent en andere feiten kan vinden waar dit gerucht op gebaseerd is:
https://www.reddit.com/r/NintendoNX/comments/4qnmhr/nintendo_nx_a_3d_home_console/

Nou zijn daar helaas geen filmpjes of andere concrete beelden in dat forum van te vinden, maar die zijn er wel op YouTube en die laten heel duidelijk en op een prima manier zien hoe die technologie werkt. Hier een paar voorbeelden. Het werkt nota bene ook met Wii Remotes en een Wii sensor bar:

https://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw
https://www.youtube.com/watch?v=LC_KKxAuLQw

Overigens was er in het verleden al een spel op de DSi dat gebruik maakte van een soortgelijke maar wel wat simpelere technologie, genaamd Looksley's Line Up. Werkt met de camera aan de binnenkant van je DSi om je gezicht te volgen, en vervolgens wordt het beeld dan daaraan continu aangepast waardoor het lijkt alsof de game 3D is:
https://www.youtube.com/watch?v=lEMkgVnzvdE

Hier in Europa heet het spel Tales in a Box: Hidden shapes in perspective!, en mocht je overigens nog een DSi hebben, of iemand kennen die er eentje heeft, dan is het zeker de moeite waard. Als je van puzzle en hidden object games houdt, tenminste...

Ik geloof zelfs dat het spel ook te downloaden is op de 2DS/3DS.

Maar... het grote verschil met de mogelijke technologie achter de NX is wel dat bij deze DSi game het beeld naar binnen gaat, net zoals het 3D "kijkdoos-effect" van de 3DS, terwijl bij deze versie die voor de NX gebruikt zou gaan worden, het beeld uit de TV lijkt te komen, net als in de bioscoop met een 3D bril op.

Bekijk die twee filmpjes, en zet ze op full screen, dan zien jullie wel wat ik bedoel, het is echt bizar. (jammer alleen dat de resolutie van de filmpjes zo laag is, maar het effect werkt nog steeds, dus je krijgt er een goed idee van)

De hindernis met de originele technologie erachter is, zoals je in de filmpjes zult horen, dat het net als het 3D effect op de 3DS alleen maar voor één persoon werkt, maar stel dat dit inderdaad de nieuwe "gimmick" van Nintendo is, en dat ze het zo ver door ontwikkeld hebben dat het wèl werkt voor meerdere personen tegelijk...

Als ze dit dan ook nog kunnen combineren met een redelijk krachtige console, dan voegt het absoluut iets toe aan moderne games en is het zeker een nieuwe manier van spelen.

Nogmaals: het is niet mijn idee en het is maar een gerucht, de eerstvolgende in de lange lijst die we al hebben gezien, maar toch. Best interessant mits het goed geïmplementeerd kan worden zoals de voorbeelden in de filmpjes laten zien.

P.S.

Je kan de software overigens wel downloaden voor de PC en als je dan je Wiimotes via Bluetooth paired met je PC, dan kan je het zelf uitproberen. Leuk voor de hobbyisten onder jullie... Wink
Avatar
yjahmesio | 06 juli 2016 00:44 | #265538
Reactie op post #265536 van ThanosReXXX
collapse
Ik denk eerlijk gezegd, dat dit de troef is die Nintendo gaat gebruiken. Maar wat ik me afvraag he, hoe zit het met hoofdpijn? Ik heb Killzone 3 in het 3D uitgespeeld, maar wel met veel pauzes vanwege hoofdpijn, door de 3D bril. Is deze technologie, wel hoofdpijn vrij?
Avatar
ThanosReXXX | 06 juli 2016 01:01 | #265541
Reactie op post #265538 van yjahmesio
Voor zover bekend wel, het is namelijk niet een geforceerd beeld, zoals 3D of VR wel is, het is simpelweg een truc om de hersenen voor de gek te houden, net als die rare plaatjes die je hebt die gaan bewegen als je er lang naar kijkt en zo. Hier een paar voorbeelden daarvan:

Spoiler

Ik vind dat soort dingen persoonlijk ook altijd wel leuk. Een tip overigens: als je eerst een tijdje (20 - 30 sec) naar het midden van de plaatjes kijkt, en dan naar het hele plaatje, dan is het effect optimaal. Sommigen zijn ook groter van formaat, dus als je erop klikt, dan kan je ze in een apart venster openen voor het beste resultaat... Wink

3D, VR en andere soortgelijke technologieën houden niet alleen de hersenen voor de gek, ze laten ook de ogen in een geforceerde stand werken, wat inspanning kost en daardoor bij sommige mensen hoofdpijn oplevert, en vaak ook in combinatie met de desoriëntatie misselijkheid oplevert bij langere speelsessies. Tenminste, als je er gevoelig voor bent.

Ik heb er in twee sessies van een kwartier geen enkele moeite mee gehad, alleen moest ik weer even wennen aan het licht van de echte wereld toen ik de VR bril afdeed, maar verder had ik nergens last van. En ik heb contactlenzen, dus mijn ogen zijn niet 100%.
Avatar
FalconPawnch | 06 juli 2016 12:00 | #265549
Reactie op post #265538 van yjahmesio
collapse
je zal vast wel de optie hebben om te kiezen tussen 2D/3D
Avatar
ThanosReXXX | 06 juli 2016 12:18 | #265552
Reactie op post #265549 van FalconPawnch
collapse
Dit kan je niet "aan" of "uit" zetten als het in een spel verwerkt zou zitten, tenzij je je TV of je console uit zet... Wink
Avatar
Demin | 07 juli 2016 01:34 | #265593
Reactie op post #265552 van ThanosReXXX
Dat is zeker wel mogelijk, in essentie is het niet anders dan het aan-/uitzetten van het 3D-effect op een 3DS. Als je op je 3DS het 3D aanzet krijgt de software ook het signaal om op dat moment (en niet eerder) 2 beelden tegelijk te genereren (1 voor elk oog). In principe kan je ook het programma dat dit nieuwe type 3D mogelijk maakt softwarematig uitzetten met een druk op de knop. Dan worden je bewegingen niet meer gevolgd door de software en ga je gewoon terug naar een flat screen display. Als de game in kwestie echter helemaal gebouwd is rond dit nieuwe 3D-effect is natuurlijk nog wel de vraag in hoeverre je game nog speelbaar is.

Ik ga er hierbij wel van uit dat als Nintendo deze techniek zou toepassen op de NX dat de software/techniek voor dit effect deel uitmaakt van de OS. In dat geval zou je het kunnen zien als bouwen met lego: Je hebt altijd een onderste blokje (het basic OS) nodig om je lego-toren (de game) te kunnen bouwen. Maar welke blokjes je legt op dat onderste blokje kan je zelf bepalen: vaak zal het '3D-blokje' de eerste zijn die je daarop legt, en op de top van de toren leg je het blokje voor de game die je wilt spelen. (Laten we zeggen een groen blokje voor Z:BotW). Maar als jij om wat voor reden dan ook het '3D-blokje' uit de toren wilt halen dan zou dat met 1 druk op de knop heel goed mogelijk moeten zijn. Ik vond het vrij lastig (helemaal op dit tijdstip) om een duidelijke metafoor te vinden, maar hopelijk snap je wat ik bedoel. Wink
Avatar
FalconPawnch | 06 juli 2016 12:00 | #265550
Reactie op post #265536 van ThanosReXXX
Ik zou het wel echt tof vinden. Leuke manier ook om 3D op je TV te hebben zonder daar een dure TV voor aan te hoeven schaffen.
Avatar
Demin | 07 juli 2016 01:55 | #265594
Reactie op post #265536 van ThanosReXXX
Het is dat ik een mac heb, anders was het heel leuk om met die software te fröbelen.

Nintendo zelf gebruikt deze techniek trouwens al in de N3DS als ondersteuning om het 3D-effect stabieler en sterker te maken. En hoewel ik het op zich een fantastische techniek vind: ik geloof niet dat dit op een normale tv gaat werken voor meerdere personen.

Traditionele 3D-technieken zijn gebaseerd op het principe dat er op 1 moment meerdere beelden tegelijk worden afgebeeld op het scherm, en door het brilletje of het parallax-scherm ziet elk oog maar 1 van de 2 afbeeldingen waardoor het 3D-effect ontstaat. De kracht van deze techniek is dat je maar 1 beeld tegelijk nodig hebt op je scherm, maar de enige manier waarop dat lukt is door de afbeelding op het gehele scherm aan te passen aan de locatie van degene die ernaar kijkt.
Als je deze techniek voor meerdere mensen tegelijk zou willen toepassen, dan loop je dus tegen een probleem aan: voor elke kijker zou het scherm een ander beeld moeten laten zien om het effect toe te passen. Feitelijk moet het scherm dus 2+ beelden tegelijk afbeelden: en dat is bij mijn weten echt onmogelijk op normale schermen. In de toekomst zou dit wel fantastisch kunnen werken voor een geheel nieuw type 3D-tv die juist wel verschillende beelden kan laten zien afhankelijk van de locatie van de kijker, maar nu zie ik dit nog niet werken voor meer dan 1 persoon.

En omdat Nintendo op de social experience inzet lijkt het mij daarom heel vreemd dat ze een feature zouden toevoegen dat maar door 1 persoon tegelijk te gebruiken is. Ik zie ze overigens graag mijn ongelijk bewijzen, maar zoals gezegd: Ik zie software deze limitatie van de hardware gewoonweg niet weg kunnen nemen.
Avatar
Demin | 07 juli 2016 02:05 | #265595
En om dan ook maar even op het VR zelf te reageren Very Happy e industrie holt daar maar naar toe als een kip zonder kop en ik voorzie dat de bubbel zal knappen als blijkt dat dit (nog) niet het beloofde gouden ei is. Het lijkt me slim dat Nintendo zich voorlopig nog even uit deze markt houdt. Ze zijn de eerste(?) geweest die het probeerden met de Virtual Boy, en daar hebben ze hun vingers lelijk aan gebrand. Nee, ze hebben in Kyoto hopelijk door dat het pas veilig is in te stappen op de VR-trein als de techniek ver genoeg ontwikkeld is. En nu is die dat wat mij betreft nog niet.

Het is ook een marketing-nachtmerrie om VR goed over te brengen aan de consument via reguliere reclame. Dit gold ook voor de asymmetrische gameplay van de Wii U, en dat heeft bijgedragen aan het falen van de Wii U op sales-gebied. Het is verstandiger voor Nintendo om nu een goed te vermarkten systeem te maken en later pas in te stappen op VR. Daarbij, van de belangrijkste Nintendo IP's zie ik de meeste niet goed werken met VR. Alleen voor Metroid, eventueel Star Fox en F-Zero zie ik potentie.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.