Sonic Boom: Fire & Ice Preview | 20 juli 2016 23:10 | Auteur: Daan

De vorige Sonic Boom-games waren op zijn zachtst gezegd teleurstellend. Vooral de game voor de Wii U deed alles fout en dat lieten we merken in onze recensie. De Nintendo 3DS-versie, genaamd Shattered Crystal, was in theorie geen slecht spel. De problemen lagen in de progressie, want je moest levels meerdere malen opnieuw spelen en de stages zelf duurden te lang. Er is dus genoeg ruimte voor verbeteringen en dat is waar Sonic Boom: Fire & Ice de hoek om komt kijken. Kan het spel laten zien wat het in zijn mars heeft? We speelden tijdens de E3 2016 een beknopte demo!

Meer Boom Boom Boom
Het eerste wat als opmerkelijk kan worden neergezet is de humor in het verhaal. De dialogen in de originele Wii U- en Nintendo 3DS-games waren niet geweldig en ze keken een beetje de kat uit de boom. Deze games zijn uitgekomen voordat de televisieshow een ding was en dat is te merken ook. De personages spelen erg goed op elkaar in de openingsanimatie van Fire & Ice en de scènes die daar op volgen. De toon wordt direct gezet met Dr. Eggman die praat over een machtige steen. Hiermee zal hij eindelijk Sonic verslaan en de wereld in zijn greep houden. Vervolgens zien we Sonic en Amy gaten vullen die overal zijn verschenen. Ze krijgen echter de volle lading in hun gezicht en dit geeft hun nieuwe krachten. Nu zullen ze deze nieuwe mogelijkheden moeten gebruiken om hun vijanden een flinke oplawaai te geven!

2


De grote veranderingen zien we echter in de levels van Sonic Boom: Fire & Ice. Shattered Crystal wist niet wanneer het moest stoppen en het werd er daardoor niet leuker op. De stages waren te lang. Elk level nam minimaal vijf minuten in beslag en soms steeg het ver boven de tien uit. Het spel focuste zich te veel op het doorgronden van verscheidene paden, waardoor je de regie aardig snel zoek was. De levels hebben in Fire & Ice de verwachte lengte voor een 2D Sonic-avontuur. Met ongeveer drie minuten op de klok is het perfect voor een handheld game. Optionele paden zijn er nog, maar ze brengen je allemaal naar hetzelfde eindpunt.

De gameplay is ook erg vergelijkbaar met een 2D game in de franchise. Het is iets gemakkelijker zodat iedereen kan genieten, maar het voelt zonder meer solide. Je zult rennen, springen, rollen en de welbekende Homing Attack gebruiken om vijanden te vernietigen. De Enerbeam uit de andere Sonic Boom-games keert ook terug. Het helpt je om gaten te overbruggen en moeilijke obstakels uit de weg te ruimen. Naast dit alles heeft elk personage ook zijn eigen mogelijkheden en hier ligt meer aandacht op dan in Sonic Boom: Shattered Crystal. Zo kan Sonic van een mid-air dash gebruik maken om blokken te vernietigen. Dit maakt de weg vrij voor nieuwe paden waar verscheidene collectibles de dienst uitmaken.



Een andere verandering in Sonic Boom: Fire & Ice zit in zijn titel. Meteen vanaf het begin heb je toegang tot speciale vuur- en ijskrachten en deze zitten best vermakelijk in elkaar. In Fire Mode vernietig je alle ijsblokken die in je weg zitten en open je nog meer wegen in de levels. Met Ice Mode bevries je water zodat je stukken van de levels veilig kunt overbruggen. We hebben niet genoeg gezien om te weten of deze krachten verder uitbreiden. De kwaliteit van de game rust hier op en daarom zullen op het eindresultaat moeten wachten.

Voorlopige conclusie
Sonic Boom: Fire & Ice laat een goede eerste indruk achter. De levels zijn korter, maar daardoor ook een stuk leuker. Het voelt als een echte 2D Sonic-game met interessante mogelijkheden en een strakke besturing. Het is makkelijker, maar het is ook een spel dat doelbewust een groter publiek wil aantrekken. We zullen moeten afwachten of de vuur- en ijskrachten vernieuwend blijven. Het is bepalend voor de kwaliteit van de uiteindelijke game, want het verhaal en de belangrijkste mechanieken spelen hier op in. Het staat echter vast dat we met veel interesse uitkijken naar september!
Next articleDetective Pikachu komt naar het witte doek Previous articleJapanse verkoopcijfers 11/7/2016 - 17/7/2016: matige start Yo-Kai...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Sonic Boom: Fire & Ice

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Platformer
Ontwikkelaar: Sanzaru Games
Uitgever: SEGA
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 30 september 2016

Screenshots