Metroid Prime: Federation Force Preview | 26 juli 2016 10:00 | Auteur: Dyon

Metroid Prime: Federation Force
Op de E3 van 2015 was menig Metroid-fan boos, teleurgesteld of een combinatie van beide. Er werd geen Metroid Prime voor de Wii U aangekondigd, maar een spel voor de Nintendo 3DS dat volgens velen niet eens de naam Metroid waardig was. Dyon en Daan hebben recentelijk de nieuwste telg in de Metroid Prime-serie mogen uitproberen bij Nintendo Benelux. In deze preview wordt het spel dan ook van twee kanten belicht: die van Daan die alle Metroid Prime-games heeft gespeeld en door Dyon, die voor het eerst kennismaakt met de serie. Wat is de voorlopige indruk van beide heren?

56


Metroid Prime: Federation Force - Daan (bekend met de Metroid Prime-franchise)
De reis was moeilijk voor Metroid Prime: Federation Force. Van een aankondiging die de verbeelding niet liet spreken tot de stilte die daar op volgde, de game had maar weinig om positief over te zijn. Uiteraard had ik Metroid Prime: Blast Ball geprobeerd en dat was vermakelijk, maar toch bleef dat zure gevoel hangen. Waarom moest dit nou de Metroid-game worden voor de Nintendo 3DS? Aan de kant van het spectrum ben ik een groot fan van multiplayerspellen, dus het was geen verkeerde zet om het een kans te geven. Dat konden we bij Nintendo vorige week en daardoor kon ik eindelijk beslissen of het wat voor me was.

De verhalen in Metroid-games zijn altijd belangrijk geweest, maar dit is niet het geval in Federation Force. Je reist naar het Bermuda systeem, waar je speelt als een Federation Force soldaat in een mech suit. Je loopt rond, speelt verscheidene missies, lost puzzels op en verzamelt de nodige data. Het Bermuda systeem kent wat overweldigende vijanden, maar te weinig lore uit eerdere titels om dit alles kracht bij te zetten. Er is informatie voordat de missie begint en logs (informatiepunten) om te verzamelen, maar het gaat niet dieper dan dat. Het voelde onnodig en meer supplementair.

22


Actie, actie en nog eens actie
Nee, Metroid Prime: Federation Force moet het hebben van de actie. Daar is niets mis mee en het heeft aardig wat weg van Metroid Prime. Je schiet rond in een first-person perspectief, de HUD-elementen lijken sterk op die van Samus Aran en vele speciale wapens maken wederom hun opwachting. Het grote verschil is dat je met meerdere personen speelt en dat de focus daadwerkelijk op de multiplayer ligt. Hoewel de wereld niet zat te wachten op zo'n multiplayer-avontuur, ben ik echt verbaasd in hoe goed het samenkwam in de demo. De puzzels en obstakels moeten met elkaar volbracht worden en er moet gedacht worden in het belang van het team.

Dit werd ons meteen duidelijk in eerste missie, Hardball genaamd. De meeste objecten waren gouden ballen die in hollen geschoten moesten worden. Elke speler had een eigen uitdaging om te overbruggen. Zo moest één speler zich door bochten wringen, terwijl een ander zich rustig moest voortbewegen tussen pilaren. De werkelijke test voltrok zich echter direct hierna. Één speler droeg een artifact en de anderen moesten rotsen en vijanden in stof veranderen om het te beschermen. Op de veilige momenten kon het monument kort losgelaten worden, zodat de drager de route ook zelf kon ontruimen.

16


Het lopen naar de eindpunt voelt langzaam in het begin. De mechs gaan alles behalve snel en hierdoor lijken de vroege momenten in een slakkengang voort te bewegen. Voor een Prime-veteraan is dit even slikken en het vergt tijd van de speler om eraan te wennen. Je leert daarnaast snel dat deze trage gang van zaken ook zijn voordelen heeft. Neem nou de missie Containment, die plaatsvindt op de ijsplaneet Excelcion. Het doel was om verschillende Ice Titans te vangen zodat deze verstuurd konden worden voor research. Dat klinkt eenvoudig, maar het is alles behalve dat. De creaturen waren reusachtig, hadden een grote levensbalk en ze reageren niet positief als je op ze schiet. Door te schieten help je ze wel om de juiste richting te sturen, wat unieke gameplay met zich mee brengt. De andere spelers moesten de weg vrijmaken en de kooien openen voor de beesten.

Breng je mods en support
De enorme mogelijkheden en opties is iets anders dat enorm opviel aan Metroid Prime: Federation Force. Voordat je aan een missie begint, kun je kiezen een grote partij aan mods. Deze mods zijn opgesplitst in drie categorieën: Support, Assist en Offense. Sommige verhogen de kracht of snelheid van je schoten, anderen zorgen ervoor dat je lokaas het langer kan volhouden. Je kunt naar eigen lust mixen en de speler worden die jij voor ogen had. Zo kun je je volledig op support richten en de gezondheid van je medespelers herstellen waar nodig. Misschien wil je liever focussen op het schieten en dan is het gaan voor de offensieve mods een mogelijkheid. Wanneer je hiermee klaar bent en de missie opstart, moet je de keuze maken uit de voorwerpen die je wilde gebruiken. Je moest ze goed onder je teamleden verdelen en onderweg meer oppikken als dat nodig werd geacht. Er is een limiet op het aantal voorwerpen dat je mee kunt nemen, dus overleggen is geen overbodige luxe. Het is nog een manier waarop Federation Force teamwork aanmoedigde.

Goede voorbeelden van het itemgebruik kunnen gevonden worden in missie zeventien. In Infestation moeten de marines een Space Pirate basis binnendringen en het van binnenuit vernietigen. Hoewel je Space Pirates bij elke hoek tegenkwam, waren ook genoeg Metroids te vinden. Deze parasieten moesten eerst bevroren worden met de Ice Missiles, voordat ze konden worden verslagen. Alles leek goed te gaan met de missie, totdat zelfvernietiging geactiveerd werd. De beesten kwamen overal te voorschijn en als klap op de vuurpijl moest er ook nog Metroid-ei veilig naar het einde gebracht worden. Dat was het meest pittige moment van de demosessie en vroeg vlug denkwerk van de spelers. Helaas verloren wij het ei, dus de missie was dus niet geheel tot een goed einde gekomen.

55


Misschien klinkt dit alles als een doorsnee en lineair avontuur, maar dat is niet het geval. Je kan nieuwe mods verkrijgen door de omgevingen af te struinen en geheime paden te vinden. Iedere mod die je vindt, gaat in een pot voor op het einde. Elke speler verdient punten voor het uitvoeren van taken zoals healen, aanvallen of door te spelen met stijl. Heb je op het einde meer punten dan je tegenstanders, mag je eerder een mod uitkiezen dan zij. Het puntensysteem lijkt elke speler te vragen om actief mee te doen en de beloningen liegen er niet om. Des meer je vordert, des te beter deze beloningen zullen gaan worden.

Besturing en presentatie
De besturing lijkt niet heel veel verandert ten opzichte van de onthulling in 2015. Je beweegt rond met de Circle Pad, gebruikt de B-knop om te springen en de A-knop om te schieten. De Y-knop wordt gebruikt voor alle speciale voorwerpen in je arsenaal zoals je bommen, schilden, decoys en meer. De L-knop richt de attentie op je dichtstbijzijnde tegenstander, terwijl je vrij gyroscoop rond beweegt met R. De gyroscoop gaf je mogelijkheid om snel rond je heen te kijken en op aanvallen te reageren. Het had tijd nodig om te leren, maar na een missie of twee klikt het gewoon.

Grafisch gezien ziet het er prima uit. We kunnen Metroid Prime: Federation Force niet de best uitziende Nintendo 3DS-game noemen, maar de art style is uitermate prima. De space shooter brengt een variatie aan kleuren naar het systeem en het ziet er allemaal prima uit in 3D. De muziek en sound design zijn de daadwerkelijke highlight. De welbekende schoten en schreeuwen geven Metroid Prime: Federation Force zijn identiteit, terwijl de muziek daarnaast goed in het gehoor ligt.

Op de volgende pagina lees je Dyon's ervaring en de voorlopige conclusie van deze hands-on.
Next articleSteamWorld Heist en FAST Racing NEO krijgen retail-versie als... Previous articlePokémon GO heeft 75 miljoen downloads, snelste app met userbase...

Reacties van gebruikers

Avatar
banjokazooie | 26 juli 2016 11:36 | #266018
Dit had je af moeten doen dit had nooit onder de naam Metroid Prime uit mogen komen. Einde.
Avatar
JORISGUY7XD | 26 juli 2016 13:13 | #266021
De game is vast goed of speelbaar, maar alsnog kon de 3DS wel wat menselijkere modellen aan. Deze game vernield het algemene imago van de Metroid franchise: Een serieuze, spannende, mysterieuze en soms zelfs griezelige action-platformer.

Metroid Prime Hunters is een perfect voorbeeld daarvan en die game kan op de DS runnen, hier is de multiplayer (kon ook online gespeeld worden met 4 spelers op de DS, maar dit lokaal met 2 spelers wat ook met 4 spelers kan):


Die graphics zien er best tof uit voor een DS game of niet? dit kan de 3DS makkelijk aan!
Avatar
raceneus | 26 juli 2016 16:05 | #266034
@banjokazooie
Heb je inhoudelijk ook nog iets over het spel te melden?
Dat je het die 2 woorden niet waard vindt, weet ik inmiddels.
Dat is niet een inzicht door dit artikel te lezen.
Avatar
HooksinVincent | 26 juli 2016 18:46 | #266054
Goed om te lezen dat de game goed is bevallen. De game heeft aardig wat kritiek gehad en ikzelf ben ook aardig sceptisch. Toch wil ik de game wel een kans geven. Blast Ball bevalt ook goed. Met name de controls voelen als vanouds vertrouwd. Alleen is de setting een beetje misplaatst :p
Avatar
banjokazooie | 26 juli 2016 18:55 | #266058
Dat het een aardige game is zal best. Maar het had nooit de naam van Metroid Prime mogen hebben. Dit is alles wat Metroid niet is.
Avatar
SMS | 26 juli 2016 19:11 | #266059
Ik vind de snelheid van het spel toch een beetje onvergeefbaar. De omgevingen zien er zo bleek en leeg uit, wat prima zo zijn als je er een beetje vlot doorheen kon gaan. Ook gevechten voelen zo een beetje sloom aan.

Hopelijk veranderen de in-game mods hier wat aan.
Avatar
svenniekip_01 | 26 juli 2016 19:19 | #266061
collapse
Ziet er gewoon uit als een goed spel. Helaas geven de butthurt metroid fans het een slechte naam.
Avatar
JORISGUY7XD | 27 juli 2016 00:26 | #266087
Reactie op post #266061 van svenniekip_01
collapse
Het is eerder dat Nintendo een prachtige en bewezen naam "Metroid Prime" op een minder serieuze game gooit. Ik denk dat dit hetzelfde geval is als met Wind Waker toen het werd aangekondigd, een andere feel en look met goede gameplay.

Het word vast een goede game qua gameplay... maar is de story wel net zo goed? Is de soundtrack wel zo goed? Is de gameplay ook hetzelfde? Is deze game waardig van de naam: "Metroid (Prime)"?
Dan zeg ik: Nee.
Avatar
FalconPawnch | 27 juli 2016 02:37 | #266091
Reactie op post #266087 van JORISGUY7XD
collapse
hoe kun je dat nou verwachten? Er is een team op gezet dat helemaal niks met Metroid heeft...
Avatar
JORISGUY7XD | 27 juli 2016 03:02 | #266092
Reactie op post #266091 van FalconPawnch
collapse
Nou wat had Retro Studios met Metroid voor Metroid Prime? Of is dat een domme vergelijking?
Avatar
SpijkerJasper | 27 juli 2016 22:04 | #266125
Reactie op post #266092 van JORISGUY7XD
Hij bedoelt waarschijnlijk dat Retro zich veel meer interesseerde in de wereld en bijhorende mythologie van Metroid, wat Metroid 'Metroid' maakt en respect toonde voor de franchise.
Avatar
HooksinVincent | 27 juli 2016 09:55 | #266094
Reactie op post #266087 van JORISGUY7XD
collapse
Heb je de game al gespeeld?

Als dat niet het geval is, dan kan je er ook niet over oordelen.

Overigens is Tanabe wel de geestelijke vader van de Metroid Prime-serie. Dus qua storyline zal dat wel goed komen.
Avatar
JORISGUY7XD | 27 juli 2016 11:55 | #266095
Reactie op post #266094 van HooksinVincent
collapse
Overigens is Tanabe wel de geestelijke vader van de Metroid Prime-serie. Dus qua storyline zal dat wel goed komen.


Ja en ik kan chibi's in chibi-mechs serieus nemen... Dat neemt de story al een enorm omlaag (want Metroid storylines zijn meestal niet diep, maar wel serieus).
Qua storyline, hoe hebben ze überhaupt zo'n hoofd gekregen tussen Prime 3 en Metroid 2 (noem het stijl, ik noem het droog en onnodig)?
En ik kan toch al zien hoe de game eruit ziet bij alle footage dat ik tot nu toe heb gezien, dus dat kan ik ook al gedeeltelijk vaststellen(tenzij precies elk level hierbuiten niet deze look heeft, maar dat is niet zo).
Over de muziek... Oké, daar kan ik niet over oordelen.
En de gameplay... Ook niet.

Maar dit geeft nu al een mindere smaak in de mond. Als ik bijvoorbeeld een game zie die bijna uitkomt met slechte visuals en glitches erin kan ik gewoon een enorm vooroordeel geven. Dat is best logisch toch? Ik hoop net als jou dat deze game geweldig wordt, maar nu zie ik gewoon minpuntjes die totaal niet nodig zijn. Ergens hierboven heb ik proberen uit te leggen waarom de chibi modellen niet nodig zijn, ik denk dat dat een goede reden is.
Avatar
HooksinVincent | 27 juli 2016 13:01 | #266098
Reactie op post #266095 van JORISGUY7XD
De personages stellen mij ook teleur, maar op meerdere site wordt wel beschreven dat de gameplay goed is. Daar put ik dan maar vertrouwen uit :p
Avatar
banjokazooie | 27 juli 2016 12:52 | #266096
Reactie op post #266094 van HooksinVincent
collapse
Heb jij Metroid Prime ooit wel eens gespeeld kunnen we ook aan jou vragen? Want als je dat wel hebt gedaan. Dan weet je dat dit geen ene moer met Metroid Prime te maken heeft. En het de naam die Metroid Prime heeft te grabbel gooit. Had het anders genoemd dan had iedereen deze game een kans gegeven. Maar niet nu het de naam van Metroid te grabbel gooit. Maar ik praat hier tegen de grootste Nintendo fanboy die alles leuk vind wat Nintendo maakt. En zelfs Devils Third nog een game van het jaar award zou kunnen geven.
Avatar
HooksinVincent | 27 juli 2016 13:00 | #266097
Reactie op post #266096 van banjokazooie
collapse
Ik heb alle delen uit de Prime-serie gespeeld, maar moet dat dan betekenen dat ik een titel op voorhand al afschiet?

Devil's Third heb ik niet in huis gehaald en dus ook niet gespeeld. Dus praat geen onzin.

Edit: moet je overigens weer persoonlijk worden om je argumenten sterker te doen laten overkomen?
Avatar
banjokazooie | 27 juli 2016 13:13 | #266099
Reactie op post #266097 van HooksinVincent
collapse
Wel als hij schade toedient aan een naam als een geweldige serie als Metroid Prime.

En het is geen persoonlijke aanval het is algemeen bekend dat jij een Nintendo fanboy bent.
Avatar
Volleybaas | 27 juli 2016 13:49 | #266102
Reactie op post #266099 van banjokazooie
collapse
je praat vaak een hoop onzin, maar ik ben het volledig met je eens. Deze game heeft geen hol met metroid te maken.
Daarnaast is het onzin om niet te mogen oordelen als je n game niet gespeeld hebt. Trailers zijn er om een indruk achter te laten en een beeld te geven wat je kan verwachten. Hier kan je prima mee oordelen
Avatar
HooksinVincent | 27 juli 2016 14:04 | #266104
Reactie op post #266102 van Volleybaas
Dat hangt er maar vanaf hoe je het beoordeelt. Een aantal steekhoudend hier en elder's op internet doen alsof ze game al hebben uitgespeeld.

Dat je een mening kan vormen naar aanleiding van een trailer lijkt mij logisch.
Avatar
ThanosReXXX | 27 juli 2016 14:59 | #266106
Reactie op post #266102 van Volleybaas
collapse
Ja en nee. Ook zo goed als de gehele crew van N1 was totaal niet onder de indruk en uitermate kritisch bij de eerste onthulling van deze game, en als je nu dit uitgebreide artikel leest, zijn in ieder geval al twee mensen grotendeels op hun mening terug gekomen, en ik verwacht dat ook meerdere crew leden de game nog zullen gaan spelen en hun mening hier zullen spuien, dus wellicht moeten wij het ook nog een kans geven.

Door deze preview alleen ben ook ik me al aan het afvragen of ik dat ook niet moet doen, aangezien ik het ook al meerdere keren de grond in heb geboord zonder het ook maar een seconde te spelen.
Avatar
raceneus | 27 juli 2016 15:39 | #266107
Reactie op post #266106 van ThanosReXXX
collapse
Opvallend. Juist jij zei eerder dat je een game gespeeld zou moeten hebben alvorens deze te beoordelen.
Avatar
ThanosReXXX | 27 juli 2016 15:48 | #266108
Reactie op post #266107 van raceneus
Absoluut waar, maar ik was in eerste instantie zo overvallen door de onaantrekkelijke chibi stijl dat ik ook een tijdje in de "rant mode" heb gezeten, maar inmiddels ben ik weer gekalmeerd en deze preview heeft mij ook verder aangezet tot een heroverweging.
Avatar
HooksinVincent | 27 juli 2016 14:01 | #266103
Reactie op post #266099 van banjokazooie
collapse
Algemeen bekend zelfs? Je geeft me nu te veel eer.
Avatar
banjokazooie | 27 juli 2016 15:49 | #266109
Reactie op post #266103 van HooksinVincent
collapse
Iedereen die jou een beetje kent weet dat.
Avatar
HooksinVincent | 27 juli 2016 18:35 | #266120
Reactie op post #266109 van banjokazooie
collapse
Ben je toevallig nintendo23? Dat zou jouw vijandigheid verklaren. Waarom maak je het persoonlijk?
Avatar
ThanosReXXX | 27 juli 2016 20:36 | #266121
Reactie op post #266120 van HooksinVincent
collapse
Wist je dat nog niet dan? Hij is het inderdaad, en hij is ook nog geen snars veranderd, maar dat heb je nu zelf al weer gemerkt.
Avatar
HooksinVincent | 27 juli 2016 22:35 | #266126
Reactie op post #266121 van ThanosReXXX
Ik had een vermoeden, maar wist het niet zeker. Verklaart weer een hoop en hij heeft niets geleerd. Jammer :p
Avatar
svenniekip_01 | 27 juli 2016 17:01 | #266113
Reactie op post #266087 van JORISGUY7XD
Ik had ook liever een nieuwe metroid gezien zoals we die kennen, maar ik zie daarom nog steeds niet echt een reden om het spel af te kraken. Dat was mijn punt Smile
Avatar
Duncan | 27 juli 2016 14:55 | #266105
collapse
Deze game gaat echt veeeeeeeeel beter worden dan Metroid Prime op de Gamecube. Als je dat niet vindt, ben je anti Nintendo en heb je een iq van 23.
Avatar
banjokazooie | 27 juli 2016 15:58 | #266110
Reactie op post #266105 van Duncan
collapse
Het is weer een poging om leuk of grappig te zijn Duncan maar zoals je ziet faal je hier keihard in. En ik weet niet waarom je de laatste dagen weer de vervelende klojo aan uithangen bent. Maybe heb je de aandacht nodig. Maar je bent veel toffer wanneer je gewoon normaal gedraagt.
Avatar
Volleybaas | 27 juli 2016 17:24 | #266115
Reactie op post #266110 van banjokazooie
collapse
hahahaha nee hoor, ik moest lachen!
Avatar
ThanosReXXX | 27 juli 2016 18:03 | #266116
Reactie op post #266115 van Volleybaas
collapse
Dus dat. Niets mis met een beetje flauwe humor op zijn tijd.
Avatar
raceneus | 27 juli 2016 18:12 | #266117
Reactie op post #266116 van ThanosReXXX
collapse
Klopt, mits de ander dat ook zo ziet en dat is nu niet het geval.
Avatar
ThanosReXXX | 27 juli 2016 20:38 | #266122
Reactie op post #266117 van raceneus
Dat kan wel zo zijn, maar dat is toch echt Duncan zijn probleem niet maar van de ander. Als je er niet tegen kan, dan heb je gewoon pech. Moet je maar een dikkere huid kweken of gewoon je schouders op leren te halen. Zo grof en erg was het zeker allemaal niet.
Avatar
banjokazooie | 27 juli 2016 18:27 | #266118
Reactie op post #266116 van ThanosReXXX
Dat kan ik vind Duncan humor meer vervelend dan leuk. Maar ieder zijn smaak.
Avatar
HooksinVincent | 27 juli 2016 18:32 | #266119
Reactie op post #266110 van banjokazooie
collapse
Wil je op jouw taalgebruik gaan letten? Je komt zo onvolwassen over.
Avatar
banjokazooie | 27 juli 2016 23:40 | #266127
Reactie op post #266119 van HooksinVincent
collapse
Kun je niet lekker op Dailynintendo blijven. Wat jij hier doet is de fanboy uithangen en zure of irritante reacties schrijven.
Avatar
HooksinVincent | 28 juli 2016 00:08 | #266129
Reactie op post #266127 van banjokazooie
collapse
Omdat mijn reacties niet overeen komen met jouw mening zijn ze irritant en zuur? En nogmaals, waarom reageer je zo aangevallen en persoonlijk?
Avatar
banjokazooie | 28 juli 2016 08:59 | #266134
Reactie op post #266129 van HooksinVincent
Mijn excuses beetje gezeik gehad wat ik op jou af reageerde.
Avatar
SpijkerJasper | 27 juli 2016 21:58 | #266124
Reactie op post #266110 van banjokazooie
Dit had ik dus met ene Ruban die een beetje vaag uit de hoek kwam. Zo reageerde hij bij mij een keer met 'fanboy' te roepen wat compleet random was moet ik zeggen. Dus ik stuurde hem weer n PM waarin ik zei hoe leuk het was dat ook hij fan is van Nintendo. Blijkbaar begreep de beste man dit niet zo...
Avatar
NAGILUM | 02 augustus 2016 22:31 | #266223
Wat een hoop suf geblaf hier. Ga es pokemon Go spelen en vriendjes met elkaar worden. Weird

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Metroid Prime: Federation Force

Platform: Nintendo 3DS
Genre: First-Person Shooter
Ontwikkelaar: Next Level Games
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 2 - 6
Releasedatum: 02 september 2016

Screenshots