NB: Hoewel onderstaande informatie door Eurogamer wordt bestempelt als nieuws en niet als een gerucht, is het niet bevestigd door Nintendo. We kenmerken het daarom nog steeds als gerucht - hoe betrouwbaar de bronnen ook mogen zijn.
Volgens Eurogamer wordt de NX een console annex handheld! De website meldt dat diverse bronnen hebben bevestigd dat het platform een krachtig stukje hardware is dat je mee kunt nemen én waarmee je thuis op de bank kunt spelen.
Een handheld en console in één
Allereerst is de NX te gebruiken als handheld. Het apparaat kent echter een twist: het heeft aan elke kant twee poorten om additionele controllers in te steken (of juist uit te nemen). Dit houdt in dat je de NX bij thuiskomst gewoon in je televisie kunt pluggen om verder te spelen. Het kent daarom ook een extra apparaat (ofwel de console) die fungeert als middel om alles aan je TV te verbinden.
Om zo handzaam mogelijk te zijn, speelt de NX daarom ook geen schijfjes meer af. Jawel, volgens verschillende bronnen van Eurogamer keert Nintendo met haar nieuwste console terug naar cartridges. Deze bevatten naar alle waarschijnlijkheid 32 GB aan data, zodat ontwikkelaars veel speelruimte hebben. Helaas komt dit wel met een nadeel: naar verluid is het speeltje niet backwards compatible.
Zouden we Breath of the Wild straks ook in de trein kunnen spelen?
Tegra-chip van Nvidia
Het systeem zelf wordt vermoedelijk ondersteund door een grafische chip van Nvidia, Tegra. Dit is een krachtige mobiele processor. Het is echter moeilijk om hieruit te beredeneren wat de grafische kwaliteit van spellen worden, gezien het ontzettend verschilt van wat de Playstation 4 en Xbox One gebruiken. Het lijkt er echter op dat de console met deze chip minder krachtig wordt dan de Playstation 4, al zal het wel een sprong vooruit zijn ten opzichte van de vorige generatie. De focus ligt ook meer om ervoor te zorgen dat zowel op de bank als mobiel een vloeiende ervaring wordt bezorgd.
Volgens Eurogamer wordt de NX in september onthuld. Nintendo meldde een tijdje terug dat het deze herfst meer zou vertellen. Het platform staat op de planning voor een release maart 2017.
Spoiler ⇓ ⇑
Verder ben ik benieuwd hoe dit daadwerkelijk zou werken, zou het extra apparaat ook extra rekenkracht toevoegen of is het alleen een connectorstuk? Ik zie dit namelijk alleen werken als het extra apparaat flink wat rekenkracht toevoegt om (ten minste) langszij te komen met de PS4/XBONE. (Daarbij ga ik ervan uit dat alleen die mobiele chip het PS4/XBONE niveau bij lange na niet gaat halen.)
Ten slotte vind ik 32 GB cartridges niet bepaald het toonbeeld van "veel speelruimte voor ontwikkelaars", vele AAA-games gaan hier tegenwoordig al ruim overheen.
Reactie op post #266027 van Demin
Het komt er eigenlijk op neer dat Eurogamer door ons gezien wordt als een betrouwbare site. De website heeft een behoorlijk hoge status, waardoor ze niet zomaar onzin kunnen posten - dat gaat zeer ten koste van hun geloofwaardigheid. Daarnaast heeft Eurogamer een breed netwerk, waardoor wij sneller bereid zijn om hun vooralsnog te geloven op hun woord. Dit wordt bevestigd doordat zij het niet als gerucht, maar als feit plaatsen.
Dit neemt echt niet weg dat wij ook veel korreltjes zout overhebben, vandaar de mededeling bovenaan het bericht. Het zou ons echter niet verbazen als dit nieuws klopt.
Reactie op post #266027 van Demin
Je moet de opslagcapaciteit van cartridges vergelijken met de installatiegrootte van disc-based games, en zowel van de Xbox One als de PS4 is maar een klein percentage (tussen de 10 en 15%) daarvan momenteel groter dan 32GB als je ze op de interne harde schijf installeert.
https://www.finder.com/xbox-one-install-sizes
https://www.finder.com/complete-list-playstation-4-install-sizes
(klik in de tabellen even op "size in GB" om ze op grootte te sorteren, dan zie je dat er zowel bij de Xbox One als bij de PS4 maar 31 titels zijn van het totale assortiment die over die 32GB heen gaan)
Bovendien kan er op cartridges nog een specifiek soort compressie toegepast worden, waardoor er meer op past dan de eigenlijke capaciteit.
Maar verder gebruik ik graag ook even dat vaatje zout van jou, want ik neem dit totaal niet serieus.
Reactie op post #266040 van ThanosReXXX
Toegegeven, nu ik het lijstje van mijn datamanagement doorloop zie ik ook heel wat games die ver onder de 32 GB zitten, dus misschien heb ik gewoon relatief veel games uit die 10-15%, maar toch. Het zijn toch niet de minste AAA games die er boven zitten. In ieder geval het type games dat je nodig hebt om een deel van de markt naar de NX te lokken.
Ik was overigens niet op de hoogte van de compressiemogelijkheden van cartridges, weet je toevallig ook hoeveel ruimte die compressie bespaart?
Oh, en free salt for everybody!
Reactie op post #266042 van Demin
Wat betreft de cartridges moet je denken aan een winst van rond de 15-20%. Te veel kan ook niet, anders dan duurt het te lang om bestanden uit te pakken en te verwerken in een game, maar allerlei niet direct nodig zijnde extra's kunnen gecomprimeerd worden, zodat je gerust een game van rond de 36-38GB op een 32GB cartridge zou kunnen proppen.
Maar eerlijk gezegd denk ik eerder dat Nintendo uiteindelijk ook zal komen met 64GB cartridges, als het inderdaad cartridges worden.
Wat die base unit betreft, vind ik juist dat omdat ze het zo noemen en niet een home console, dat het duidt op iets dat niet meer is dan een dock/adapter met een stekker en TV aansluitingen zodat je de games op je grote scherm kan spelen, maar niet meer dan dat, of hòòguit een soort chip om de beelden te kunnen upscalen zodat het er ook op je TV nog goed uitziet.
Overigens heeft Eurogamer wel een goede reputatie om geruchten te ontrafelen. Ze hebben dit recentelijk ook al gedaan met de PS4 NEO, dus het zou zo maar allemaal waar kunnen zijn, maar ik hoop het niet.
Dit is overigens de kwaliteit van de games die deze Tegra chip gebruiken zoals bijvoorbeeld in de Nvidia Shield tablet:
Dit is de Tegra X1, en zoals te zien ziet het er voor een handheld meer dan prima uit, maar als je dit op een groot scherm zou zien, is het niet veel beter dan de Wii U, dus dan zou er wel een flinke upscale chip in die base unit moeten zitten.
Of mevrouw Emily Rogers heeft toch gelijk en er zit nog een extra component bij wat er volgens haar "duur" uitziet, wat dat ook moge betekenen, en dat ervoor zorgt dat de games er nog beter uit gaan zien. (de SCD misschien? En zo ja, dan zit die blijkbaar standaard in het basispakket)
En dan is er nog de nieuwere Tegra chip, de X2 die eventueel ook nog een mogelijkheid is.
Die kan veel meer, geeft betere graphics en is sneller, en het zou ook nog bij hebben kunnen dragen aan de veranderde release datum van de NX.
Reactie op post #266040 van ThanosReXXX
Op de xbox one zijn er 34/414 titels met een capaciteit van minstens 32 gb.
Dat is 8,21%.
Op de playstation 4 zijn er 32 van de 600. Dat is 5,33%.
(Natuurlijk zit er hier overlap in, maar ik weet niet hoe je dit overzichtelijk krijgt in Excel.
Bovendien: wat reken je hiertoe: Call of duty: advanced warfare zag ik in gold edition staan bij ps4, bij de xbox one zonder gouden editie...)