BOXBOXBOY! Review | 01 augustus 2016 18:30 | Auteur: Erik

Het puzzelgenre is een bijzonder fenomeen in het land der videospelletjes. Het is feitelijk het enige genre dat ermee wegkomt dat je telkens hetzelfde aan het doen bent. Sommige hebben zo’n verslavend concept dat je maar aan je scherm gekluisterd blijft voor die ene highscore, terwijl andere één idee heerlijk weten uit te bouwen tot allerlei inventieve spelmogelijkheden. BOXBOXBOY!, het vervolg op het vorig jaar verschenen BOXBOY!, hoopt in de laatste categorie te vallen. Kan HAL Laboratory ons opnieuw urenlang over de juiste blokkenformaties doen peinzen?

BOXBOXBOY! en diens voorganger zijn gebaseerd op een verrassend inventief concept. Men neme een gestileerde, tweedimensionale zwart-witwereld, waarin een blokkerig (doorgaans gekostumeerd) hoofdpersoon het vermogen heeft om een vooraf vastgesteld aantal blokken uit zichzelf te laten komen. Deze blijven vervolgens aan hem plakken of kun je ergens heen gooien. Dit fenomeen wordt gebruikt om diverse korte puzzeltjes op te lossen. Zo kun je bijvoorbeeld een drietal blokjes rechts van je laten verschijnen als trap naar een hoger gelegen gebied. De truc om puzzels te ontraadselen zit hem dan ook in de specifieke vormen die je met ze maakt. Al gauw gebruik je lastige Tetris-formaties om je op te hijsen aan muren, ter bescherming van krachtige laserstralen of om slinks door nauwe gangetjes te komen.

3


Geen blok aan het been
HAL Laboratory wist met dit concept vermakelijk voer voor je brein te leveren, maar toch heerste het gevoel bij deeltje één dat het concept nog niet volledig werd uitgebuit. Op het eerste gezicht lijkt er voor dit tweede deel weinig veranderd. Nog steeds doorploeg je met hoofdpersoon Qbby veelal korte levels, zonder dat dit – geheel volgens Nintendo-traditie – aan een echt verhaal gebonden is. De beloning voor het trotseren van de puzzels zit hem wederom in het verzamelen van koddige kostuums en andere extra’s. De enige verandering is dat voor dit vervolg de productiviteit van onze Qbby letterlijk is verdubbeld. Hij kan ditmaal niet één, maar twee blokkenreeksen uit zichzelf toveren. Dit klinkt als een kleine stap vooruit, maar het maakt echt een wereld van verschil!

Het werkt als volgt: in elk level kun je een gezet aantal blokken maken, zeg bijvoorbeeld drie stuks. Dit betekent dat de geblokte helft tweemaal drie vierkanten uit zichzelf kan toveren. Van één van deze drie kun je bijvoorbeeld een opstapje maken om hogerop te komen, terwijl je vervolgens nét genoeg hoogte hebt om met je andere drie blokken een grijparm te maken om de bovenkant van de muur te bereiken. Of je gooit een aantal blokken in de afgrond om een halt toe te roepen aan een laser, om vervolgens het resterende drietal te gebruiken om een schakelaar om te zetten. Je kunt de ene reeks zelfs gebruiken om de andere zijwaarts of hogerop te duwen.

8


Out-of-the-box!
Deze toevoeging is precies wat het spel nodig heeft. Niet alleen levert het uniekere situaties op voor Qbby, maar je brein wordt veel meer geprikkeld om out-of-the-box te denken. Het helpt hierbij dat het spel een uitstekende opbouw kent. De levels zijn onderverdeeld in verschillende thematische werelden, en bij elk staat één van de mogelijkheden van Qbby centraal. Hierdoor krijg je – heel slim – telkens weer wat fris speelmateriaal. Zo staat de ene wereld bijvoorbeeld in teken van het omzetten van schakelaars en moet je bij de ander je telkens een weg banen door roterende banden. Dit heeft helaas ook een nadeel: de moeilijkheidsgraad ligt wederom relatief laag, omdat je al snel in de vingers hebt welk trucje je voor welke wereld moet toepassen.

BOXBOXBOY! wordt ook pas écht interessant als al die verschillende mogelijkheden en obstakels in een blender worden gegooid. Een positieve uitschieter is bijvoorbeeld de wereld waarin grijparmen centraal staan. In het begin moet je vooral uitvogelen hoe je jezelf kunt laten verplaatsen middels deze grijpgrage machine, maar later moet je specifieke combinaties aan blokken laten meenemen, moet je ondertussen vliegensvlug schakelaars omzetten of jezelf een bepaalde grootte aanmeten. Ook zijn er speciale Challenge Worlds, waarin je met de krachten (of beperkingen) van een bepaald kostuum de blokkenpuzzels moet zien op te lossen.

De juiste oplossing vergt telkens een andere benadering – hoewel dat niet wegneemt dat je ook bij BOXBOXBOY! algauw urenlang hetzelfde aan het doen bent. Maar na het uitvogelen van die ene juiste aanpak, begrijp je waarom die puzzelspelletjes daar al jarenlang mee wegkomen.



Conclusie
Het spelen met blokken is ook in BOXBOXBOY! zeer vermakelijk. Hoewel er in essentie niet veel veranderd is ten opzichte van het vorige deel, is de toevoeging van een tweede reeks aan blokken een schot in de roos. Deze extra set zorgt voor meer vindingrijke puzzels en levert dikwijls momenten op waar je je brein écht even aan het werk moet zetten. Het is alleen jammer dat de moeilijkheidsgraad nog steeds relatief laag ligt, waardoor echte Eureka-momenten spaarzaam zijn. Dat neemt echter niet weg dat dit een solide ervaring is voor eenieder die genoten heeft van BOXBOY! of liefhebber is van puzzelspellen. Een eventuele BOXBOXBOXBOY! zien we dan ook graag onze kant op komen.
8
N1-score
  • + Twee blokkenreeksen is een schot in de roos
  • + Qbby's blokjes worden tot uitstekende puzzels verweven
  • + Thematische levelopbouw is sterk uitgewerkt
  • + Heerlijk denkvoer voor puzzelfans
  • - Soms nét wat te gemakkelijk
  • - Echt briljante puzzels zijn schaars
Next articleUbisoft heeft nog een aantal verrassingen voor de NX in petto Previous articleNintendo eShop - Week 31 (Stickman Super Athletics, meer)

Reacties van gebruikers

Avatar
koekiemonster | 01 augustus 2016 20:04 | #266200
collapse
Vraag me af of dergelijke games ook een 8 zouden scoren als ze niet door Nintendo waren ontwikkeld, maar door random indie studio.

Want eerlijk is eerlijk... dit zoet er werkelijk niet uit (zelfs niet voor een indie game).
Avatar
Erik | 01 augustus 2016 22:10 | #266201
Reactie op post #266200 van koekiemonster
Don't judge a book by it's cover, Koekiemonster! Smile
Avatar
Captain-Retardo | 03 augustus 2016 23:55 | #266236
Reactie op post #266200 van koekiemonster
Deel 1 was best wel tof wel originele puzzels. Verder heb je wel gelijk dat het veel minder aandacht zou krijgen dan de gemiddelde indiegame.
Avatar
Jmaster | 01 augustus 2016 22:55 | #266204
Voorspelling: deel 3 gaat BOXBOXBOXBOY of BOXBOXBOYBOY heten, met multiplayer.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

BOXBOXBOY!

Platform: Nintendo 3DS eShop
Prijs: €4,99
Genre: Puzzle
Ontwikkelaar: HAL LABORATORY, INC.
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 30 juni 2016

Screenshots