Fanboyisme: redding of ondergang? Column | 16 september 2016 09:00 | Auteur: Jeroen K.

Een term die vaak valt in discussies tussen fans van verschillende gameproducenten is 'fanboyisme' - of in neutralere termen loyaliteit. Het eenzijdige, onvoorwaardelijke, nooit-eindigende vertrouwen dat een anoniem bedrijf aan de andere kant van de wereld ooit van je gewonnen heeft. Hoewel de term altijd offensief met negatieve ondertoon wordt gebruikt in discussies tussen fans, hoeft fanboyisme helemaal niet negatief te zijn. Sterker nog: misschien is het wel dé redding van de industrie, die onlangs volgens sommigen nog op de rand van de afgrond stond. Vandaar dit artikel: is merkloyaliteit - ook wel fanboyisme - positief of negatief?

Negatief of positief?
Negativiteit alom wanneer je uit nieuwsgierigheid de tekst 'game fanboyism' in Google intikt. Waarom moet dat fanboyisme nou bestaan, fanboyisme ruïneert gaming en fanboyisme laat gamers dom lijken. Deze drie pagina's lijken in overeenkomst te hebben dat er negatief op het begrip 'fanboy' wordt gereageerd, maar een discussie op GameFaqs laat een wat veelzijdiger beeld zien. Hier menen sommige gebruikers dat fans altijd nodig zijn voor commercieel succes of dat ze enkel online discussies ruïneren: een al wat genuanceerder beeld. Maar wat als we nu eens onderzoeken wat fanboyisme écht voor gevolgen heeft voor de industrie?

fanboy4
Een meme op internet of Nintendo's visie op fans?

Een nieuwe crash
De crash van 1983 bracht een abrupt einde aan de nieuwe trend van videospellen. Voornaamste reden hiervoor was het enorm hoge aanbod van verschillende hardware en software op de markt, zonder dat één van hen duidelijke kwaliteit bood. Nintendo wist dit op te lossen door met een technisch superieure console (de NES) op de markt te komen en een kwaliteitsstandaard van software op dit systeem te bieden. Hiermee redde het op korte termijn de industrie en legde het een vruchtbare bodem voor andere bedrijven zoals SEGA en PlayStation om zich in de industrie te mengen op langere termijn. Tijdens de vorige generatie spelconsoles (Nintendo DS en Wii) verschenen er zoveel slechte spellen, dat het vertrouwen van de 'casual gamer' al snel tot een dieptepunt zakte. Een aantal factoren zorgde ervoor dat dit fenomeen niet tot een nieuwe crash leidde.

Ten eerste verschenen er ook genoeg goede games. In de generaties vóór die van de Wii hebben series zoals Resident Evil, Splinter Cell en Call of Duty al een goede reputatie opgebouwd, waardoor veel gamers al een vertrouwensband hadden opgebouwd met dergelijke spelseries. Hierdoor ontweken ze nieuwe 'shovelware'. Ook brengen de grote producenten Microsoft, Nintendo en Sony zelf spellen uit, die ze direct aan zichzelf als merk verbinden waar fans op kunnen vertrouwen. Deze twee factoren zorgden ervoor dat een groot aantal gamers hun vertrouwen in de industrie dit keer niet verloor. Dit is anders dan in 1983, wanneer de videogamewereld allereerst pas net begon te bestaan en ook nog eens lang niet zoveel consumenten kon voorzien. Een derde belangrijke reden is dat veel nieuwe casual gamers uit de vorige generatie sowieso overgestapt zijn op mobiele platformen, wat een scheiding tot gevolg heeft met enerzijds 'merkgamers' (prijzige spellen op platformen van Microsoft, Sony, Nintendo & games als kunstmedium) en anderzijds 'mobiele gamers' (goedkope spellen op platformen van mobiel, PC & games als tijdverdrijf). De conclusie van dit verhaal: merkloyaliteit heeft de industrie zeer recentelijk van een ondergang gered. Het vertrouwen dat de drie grote console-ontwikkelaars en gameproducenten hadden opgebouwd tijdens vorige generaties is nu een redding geweest.

fanboy2
Weinigen zullen in deze games veel uurtjes gestoken hebben...

Een breder schild
Dit consumentenvertrouwen zorgt ervoor dat spelproducenten genoeg investeringen krijgen van aandeelhouders om aan een grootschalig project te beginnen. Zie Final Fantasy XV, dat door een enorm lange ontwikkeling inmiddels al veel geld heeft gekost. Dit is alleen mogelijk omdat de ontwikkelaars kunnen vertrouwen op het vertrouwen dat Sony, Square Enix en Final Fantasy in vele jaren hebben gewonnen. Dit 'schild' heeft echter wel een belangrijke keerzijde: wat is de reden dat Nintendo met een Wii U een console heeft kunnen uitbrengen die zo negatief ontvangen is? Simpel, omdat het een product van Nintendo is. Hoewel de Wii U dan wellicht een extreem voorbeeld is, zie je dit enorm vaak gebeuren in softwareland. Hoeveel spin-offgames heeft een Mario of Pokémon wel niet gehad? Is Pokémon Pinball of Mario Party 9 nou echt zo'n goed spel? Natuurlijk niet, maar fanboyisme heeft tot gevolg dat zulk soort spellen toch wel goed verkopen, want fans hebben vertrouwen in het merk. Een ander punt is dat van de marketingcampagnes, die vaak misleidend zijn en een spel er op voorhand beter doen uitzien dan uiteindelijk het geval is. Wat nu als een geheel onbekend bedrijf veel beter in staat is om een beter pinball-spel te maken? Of een betere console voor minder geld te maken? Zo'n bedrijf zal geen kans krijgen om dit ook echt te doen, want niemand zal investeren in zo'n project.

Games als kunstmedium
Dat laatste argument werkt dus twee kanten op, zoals hierboven uitgelegd is. Aan de ene kant zorgt de miljoenenindustrie ervoor dat er games met hoog budget kunnen worden ontwikkeld, maar aan de andere kant stelt dit partijen in staat om consumenten 'uit te buiten'. Dat 'uitbuiten' kun je verder doortrekken, want het kan tot gevolg hebben dat games intrinsiek een stuk minder interessant zijn dan in een gelijkere situatie het geval zou zijn. Om het wat minder abstract te maken: een vaakgehoorde klacht - ook zeker op gebied van Nintendo - is dat er te weinig nieuwe IP's verschijnen. Nintendo kwam vorig jaar met Splatoon, maar brengt over het algemeen weinig gewaagde spellen uit. Dat is logisch, want hiermee neemt een bedrijf veel risico. Splatoon is een stuk gewaagder geweest voor Nintendo om uit te brengen dan Animal Crossing: Happy Home Designer. Het punt is dat ontwikkelaars van games zo minder snel geneigd zijn om hun artistieke vrijheid in spellen te verwerken, want een oude vertrouwde platformer zal commercieel een heel stuk beter presteren.

fanboy3
Nintendo werd louter geprezen om Splatoon en dat is begrijpelijk. Eindelijk weer een sterke nieuwe IP uit Nintendo's eigen stal!

Redding of ondergang?
Merkloyaliteit kent zijn voor- en nadelen. In termen van 'redding of ondergang' spreken is dan ook wellicht wat overdreven, in plaats daarvan zou ik zeggen dat het vooral voor stabiliteit zorgt... En dat zit dan weer dichter bij redding dan ondergang. Fanboyisme heeft de industrie gered van een nieuwe crash, maar zorgt er ook voor dat de grote drie het vertrouwen kunnen misbruiken voor hun eigen belang en commerciële doeleinden voor artistieke doeleinden kunnen verkiezen. Waarschijnlijk is het met fanboys zo als het met alles is: vooral verstandig om naar een balans te streven. Zolang Nintendo even veel fans als Sony heeft en Battlefield er even veel als Call of Duty heeft zal uitbuiting niet snel op de loer liggen.

Zie je jezelf als Nintendo-fanboy? Wat vind jij van fanboys? Laat je reactie hieronder achter!
Next articleHorrorspektakel Corpse Party komt ook naar Europa Previous articleHollywood werkt aan Monster Hunter-film

Reacties van gebruikers

Avatar
FalconPawnch | 16 september 2016 09:37 | #267084
Is Pokémon Pinball of Mario Party 9 nou echt zo'n goed spel? Natuurlijk niet, maar fanboyisme heeft tot gevolg dat zulk soort spellen toch wel goed verkopen, want fans hebben vertrouwen in het merk.


Dit is dus een flink nadeel, want hierdoor zorgen fans ervoor dat dit soort kutgames nog steeds ontwikkeld worden... Een heel goed voorbeeld inderdaad. Het uitmelken van een franchise door zoveel mogelijk spinoffs te maken. Bij Mario & Co is het vaak nog wel kwalitatief, maar ik kan me ook games herinneren van Mario die echt totaal geen indruk hebben achtergelaten.

Fanboyisme heeft naar mijn mening zo voordelen en nadelen. Het blijft natuurlijk een negatief geluid houden. "oh een fanboy". Hierdoor wordt het persoon al meteen als eenkennig en kortzichtig bestempeld, wat in veel gevallen ook wel terecht is. Daarnaast zijn ze echter ook wel de echte kenners en weten de juweeltjes wel te onderscheiden van de kiezelsteentjes.

Kortom, met ieder nadeel komt ook een voordeel.

Ik kan mezelf wel een Nintendo Fanboy noemen. Ik ben altijd hyped als er weer iets nieuws van Pokemon, Zelda, Mario, Metroid etc. wordt aangekondigd, maar ik kan dan gelukkig nog wel heel kritisch blijven en slik niet meteen alles wat me voorgeschoteld wordt.

Games als Pokemon Pinball, metroid Pinball, Mario party 286 etc sla ik graag over. Ik wacht puur en alleen op de echte knallers. De originele games. Soms maak ik wel eens een uitstapje naar een spinoff. Mario Kart is dan misschien al niet echt meer een spinoff maar een op zich staande franchise, het zijn wel games die voortkomen uit Super Mario en je koopt het omdat je weet dat het leuk is zonder het gespeeld te hebben. Blind vertrouwen noem ik het.
Avatar
JORISGUY7XD | 16 september 2016 10:01 | #267085
Ik zie mijzelf als een Nintendo fan, die realistisch naar Nintendo kijkt en dus niet het bedrijf beschermt als er domme keuzes worden gemaakt.
Dus ik zeg nee tegen Mario Tennis Ultra Smash of Virtual Console games opnieuw hoeven te betalen voor een hoge prijs, etc..
Avatar
The Iron Ghoul | 16 september 2016 13:20 | #267087
Ik ben zoiezo een Nintendo Fanboy. ik wil daarom ook even een puntje aan halen. Ik vind dat Nintendo meer dan genoeg IP's heeft een aantal dat in ieder geval boven de 50 IP's ligt. Het is alleen dat ze met 90% van die IP's niks meer doen. Je kan dus beter zeggen dat ze oude IP's zoals Fzero weer nieuw leven in moeten blazen.

Het is eerder Mirco die meer moet investeren in nieuwe IP's.
Avatar
Demin | 16 september 2016 13:45 | #267088
Op zich een leuk artikel, alleen jammer dat er uit wordt gegaan van een verkeerde definitie van fanboy. Dat is namelijk niet helemaal hetzelfde als merkloyaliteit: Urban Dictionary.

Dat een fanboy een negatieve bijklank heeft is juist omdat het alleen slaat op de irrationele/doorgeslagen fans bij wie hun lievelingsbedrijf bijna niks fout kan doen, en niet op alle fans die enige loyaliteit hebben tegenover een merk. De term wordt inderdaad te pas en te onpas rondgeslingerd op algemene gamesites waar fans van de 3 consolemakers en verschillende rivaliserende gameseries (CoD vs Battlefield, Street Fighter vs Tekken, PES vs Fifa, enz) allemaal samen komen. In de meeste gevallen door fanboys van een rivaliserende clan om mensen met een andere mening in diskrediet te brengen of gewoon ouderwets een keyboard warrior oorlogje te starten. Maar bovenstaande verandert niets aan de echte betekenis van de term.

Dat ik hier al jaren kom geeft aan dat ik een voorliefde voor Nintendogames heb. Maar aangezien ik al maanden lang het meest op mijn PS4 speel (want serieus, wat is er nu aan goede games uitgekomen op Nintendo devices afgelopen tijd) kan je mij toch moeilijk een fanboy noemen.
Avatar
Banjo | 16 september 2016 14:44 | #267089
collapse
Ik wás een Nintendo fanboy, die alles kocht wat uit kwam.. Inclusief de zielloze New Super Mario Bros games..
Gelukkig trap ik daar tegenwoordig niet meer in. Ik heb MP10, MT:Ultra Smash en Zelda: Triforce Heroes links laten liggen bijvoorbeeld..
Ik koop voortaan enkel nog Nintendo games die nog - hoe moet ik het zeggen? - de oude Nintendo magie hebben..
Kirby Planet Robobot is daar een goed voorbeeld van. Behoudt de fantastische 2D stijl die ze in Return to Dreamland hebben geintroduceerd terwijl het ook nieuwe en leuke gimmicks bevat.. En volgens mij gaat dit ook voor Pokémon Sun en Moon gelden, maar dat zien we eind November pas..

Hoe dan ook, ik heb sinds dit jaar ook een PS4 en ik moet zeggen dat de variatie me goed doet. Enkel Nintendo games spelen gaat op den duur echt vervelen Razz
Avatar
Martijn | 16 september 2016 15:03 | #267091
Reactie op post #267089 van Banjo
In deze periode is dat makkelijk gezegd natuurlijk. Er komt nu helemaal niets uit. De Wii U is een 'dode console', terwijl de Playstation op eenzame hoogte bovenaan staat momenteel. Hoe het daarna verder gaat met Nintendo? Geen idee...

Ik ben al een fan van Nintendo sinds 1990, toen de Nes hier in huis kwam. Meteen eraan verkocht. Zelfde met de Super Nintendo, vanaf 1995. Toen op aanraden van anderen voor Playstation 1 gegaan. Het was toch niet helemaal mijn platform. Er miste iets, dat ik later op de Gamecube terugvond. Dat zal die zogenaamde Nintendo-magie zijn, waar vaak over gesproken wordt. Ik was zo blij dat ik weer Nintendo games kon spelen! Het Playstation aanbod was vele malen groter, maar niet voor mij persoonlijk. Wel vindt ik Playstation ook een tof merk overigens, anders dan Xbox.

Ik ben altijd fan geweest van Nintendo, maar nooit een blinde fan. Ik zal nooit zomaar alles kopen wat een ontwikkelaar voorschotelt. Je moet bij games nooit naar het merk kijken, maar naar de game afzonderlijk. Zo koop ik ook niet alle games, alleen omdat ze onderdeel van één serie zijn. Spreekt een spel niet aan, laat m' dan gewoon liggen. Voorbeeld: Animal Crossing is een leuke serie, maar ik zal "Amiibo Festival" in nog geen 100 jaar gaan kopen.

Ook ben ik het verre van eens met Nintendo's beleid sinds eind 2011. Er zijn rare keuzes gemaakt. Het is nu de vraag hoe de imagoschade rechtgezet kan worden. Het kan zelfs de grootste fans laten twijfelen, dus Nintedo heeft één en ander recht te zetten.

De eigenlijke fan moet niet al te moeilijk te overtuigen zijn, al moet het wel gebeuren. Gebeurd het niet, dan is dat enigszins een risico voor Nintendo. Als je jouw fans al niet kunt vasthouden, hoe moet je dan ervoor zorgen dat het systeem een succes wordt? Je kunt niet voortdurend een nieuwe doelgroep aanboren om de oude te laten wegkwijnen. Gelukkig is het nooit zo zwart-wit geweest, al zien sommigen dat helaas wel zo.

Het kan met een aansprekend systeem en belangrijker: sterke games zonder maanden wachttijd ertussen. Als er straks weer grote games verschijnen zullen die fans ze waarschijnlijk willen spelen. Er is dan weer een aanbod. Nu is er niks, dus logischerwijs heeft Nintendo nu niets tegen Playstation 4 in te brengen. Op dit moment is Playstation de beste, terwijl onder Nintendo's publiek ontevredenheid en ongeduld hoogtij vieren.

Op het moment houdt Nintendo zich nog muisstil. Zo stil mogelijk. Iets dat Playstation en Xbox vast niet erg vinden. Hopelijk een stilte voor de storm, zodat ze weer eens terug kunnen slaan. Na al die jaren hoop ik dat Nintendo zich dan weer herpakt en bewijst. Wie weet, is er dan meer ruimte voor meer variatie én terugkerend publiek. Zover is het echter nog lang niet...
Avatar
SMS | 16 september 2016 14:55 | #267090
Interessant artikel. De Wii was inderdaad nogal een scam. Het beloofde revolutionair te zijn, dat het ALLES zou veranderen en het de volgende ware next-gen gaming experience zo worden. De codenaam was zelfs de Revolution.

....nou, komen we uiteindelijk achter dat het weer een Gamecube is, alleen nu moet je een stokje schudden in vervanging van een knopje. Alle ware familiegames waren alleen maar "familiegames" omdat ze zo oppervlakkig waren dat er niks te leren of begrijpen was. Niet omdat de besturing zo goed was. Casual gamers waren er na een paar uur er klaar mee, en wij dus ook.

En sinds andere games niet zo oppervlakkig waren, begrepen de casual gamers er eigenlijk niks van. Toch kregen de games allemaal een downgrade in snelheid/techniek en mindere moeilijksheidgraad puur om deze casual gamers vast te blijven houden.

....waardoor het zelfs voor hun oninteressant word. Toch heb je fanboys die zich bij deze tactiek zweren. De tactiek waar helemaal niemand wint. Tja, de vraag is dan of het loyaliteit is, of dat ze zich blind maken zodat ze zich hier niet stom/geduped over voelen.
Avatar
ThanosReXXX | 16 september 2016 15:24 | #267092
collapse
Even als kanttekening: wel apart dat er in die foto op de frontpage geen Nintendo label staat, maar een Wii label, terwijl bij de andere twee wel een herkenbaar algemeen logo staat. Alsof dat Wii label Nintendo definieert. Dan wordt het dus de Wii fans tegenover de Xbox en Playstation fans...

Wat betreft fanboyisme: Fanboys zijn geen fans (de positieve liefhebbers) maar mensen die zò blind zijn dat ze mensen die anders denken de grond in stampen, dus die zijn absoluut geen redding, en het is van alle partijen even erg.

Wat mij persoonlijk vaak stoort is het continu afzeiken van Nintendo omdat ze kiddie of weet ik veel wat zijn, alsof je alleen serieus genomen kan worden als gamer als je op een Xbox of Playstation speelt. En vervolgens krijg je dan ook de andere kant op weer allerlei domme opmerkingen zoals "dudebro" en dat soort onzin. Het heeft allemaal geen nut.

Nintendo is helemaal niet kiddie en op de Xbox en de Playstation zijn heus niet alleen maar grijs/bruin getinte shooters te spelen.

En ze maken allemaal fouten alleen Nintendo heeft een beetje de pech dat ze onbewust nog steeds als een groots merk worden gezien, en de laatste tijd nogal wat mensen tegen de haren in strijken met een aantal minder snuggere beslissingen en daardoor steken hun fouten er even met kop en schouders bovenuit.

Een ander verschil dat ik toch continu opmerk is dat de fouten van Microsoft en Sony op de één of andere manier al vrij snel vergeten worden, terwijl die van Nintendo continu herkauwd worden, waardoor er zelfs nu nog wordt gezeken over de fouten van de GameCube en de Wii terwijl we alweer een generatie verder zijn.

En ondertussen zijn we ook alweer aan het zeiken over hoe slecht de NX wel niet zal worden, ondanks dat het ding nog niet eens uit is en we er zo goed als geen zak van weten, tenzij je in het EuroGamer gerucht gelooft... Wink

Dan heb ik het sterke vermoeden dat zelfs als de NX straks een groot succes zou worden, dat we toch nog wel even gaan zeiken over hoe slecht het wel niet was gesteld met de Wii U, terwijl dat rond die tijd allang niet meer relevant is. Maar blijkbaar is dat dan allemaal omdat Nintendo fans kritischer zijn of veeleisender of wat voor label je er dan ook aan wil hangen. Voor mij zijn het gewoon zeikerds.

Geniet van wat je WEL krijgt, ongeacht op welk platform, en sta niet continu stil bij wat je niet krijgt, want dat heeft toch geen enkele zin.
Avatar
Snader | 17 september 2016 02:29 | #267095
Reactie op post #267092 van ThanosReXXX
collapse
Altijd weer een genot om jouw visie te lezen. Ben het er volledig mee eens.
Avatar
ThanosReXXX | 17 september 2016 04:21 | #267096
Reactie op post #267095 van Snader
Thanks, man. Ga er bijna van blozen... Wink Biertje?
Avatar
koekiemonster | 17 september 2016 08:48 | #267097
collapse
De wiiu was 350 euro en heeft slechts 3 jaar support gekend. Ik denk dat men terecht mag klagen over de WiiU. Er zullen genoeg mensen zijn die er meer van verwachtte.. maar goed.
Avatar
ThanosReXXX | 17 september 2016 14:32 | #267102
Reactie op post #267097 van koekiemonster
collapse
Ik neem aan dat je op mij reageert, maar doe het dan ook goed. Ten eerste zijn we wat de Wii U betreft al bijna 4 jaar verder, dus geen 3. Wink

En nergens heb ik het over dat Nintendo geen fouten maakt of dat de Wii U een perfect apparaat is, ik heb het alleen maar over dat alle fanboys idioot doen en dat bepaalde dingen nu eenmaal zo zijn en dat het weinig zin heeft om daar over te zeiken, aangezien het toch niets veranderd.

En daarnaast stel ik voor dat mensen gaan genieten van wat ze wel hebben en eens leren vooruit te kijken met een neutrale blik in plaats van te denken "nou, het is nu ook klote , dus het zal met de NX ook wel weer klote worden" terwijl daar nog helemaal geen aanleiding voor is, met name omdat er nog feitelijk niets bekend is over wat NX nu is of gaat bieden.
Avatar
Yosher2 | 18 september 2016 13:52 | #267115
Reactie op post #267102 van ThanosReXXX
Ik denk dat Koekie bedoelt dat de Wii U slechts 3 jaar lang echt support kreeg, niet dat de Wii U zolang op de markt is. Wink
Avatar
charlie1 | 17 september 2016 17:56 | #267108
Het fanboy principe bestaat nog. Sinds 1989 dat ik fan ben heb ik nooit een andere console in huis gehaald. De verleiding was en is nog steeds groot als ik zie wat spellen voor de concurrentie uitkomen. Dan denk ik, ze krijgen mijn geld niet. Nintendo biedt zoveel en toch krijgen ze de wind van voren. Er zijn ups en downs maar over het algemeen krijgen we goede games. Ik maakte in 1995 een belofte dat ik nintendo altijd blijf steunen no matter what.

Nintendo for ever.
Avatar
Yosher2 | 18 september 2016 14:23 | #267117
Ik denk dat ik misschien wel onder het label 'Nintendo fanboy' geplaatst mag worden. Vroeger in ieder geval wel, toen ik nog ''zo'n'' kind was dat 'omg Sony en MS suckz!!1'. Maar gelukkig ben ik zo allang niet meer. Ik ben nog steeds een groot Nintendo fan en heb nog steeds héél weinig met Sony en Microsoft, maar ik waardeer nu wel de competitie die Sony en Microsoft brengen. Al heb ik wel een Sega Mega Drive en PS1, 2 en 3, maar die heb ik slechts voor een handjevol games en heb ik allemaal ook vrij goedkoop op de kop getikt (of als cadeau gekregen).

99.9% van mijn gametijd besteed ik nog altijd op Nintendo platformen. Momenteel is dat grotendeels op de 3DS en Wii U. En ik heb er nog altijd héél veel plezier mee, omdat de games die ik speel gewoon die Nintendo magie hebben. Dan heb ik het dus over games als Smash Bros, Mario Kart, Hyrule Warriors, Mario 3D World, Yoshi's Woolly World, en Splatoon. Games als Animal Crossing amiibo Festival en Mario Tennis Ultra Smash.. heb ik al snel links laten liggen, al heb ik ze wel gekocht, maar dan wel puur en alleen voor de verzameling. Achteraf denk ik nu dat ik ze dan beter tweedehands had kunnen kopen, de reden om ze voor de sterrenpunten te kopen is er toch niet meer. Dit ga ik in de toekomst ook doen, de titels die ik gewoon écht wil spelen koop ik bij de release, titels die me wel interessant lijken maar niet om meteen in te duiken koop ik later, en games die ik puur en alleen voor de verzameling wil hebben koop ik wel als ik ze goedkoop tweedehands kan kopen. Ik ga geen grof geld meer verspillen aan klote titels.

Ik blijf toch hopen dat de afname aan kwaliteitstitels uit Nintendo's stal de laatste tijd puur en alleen komt omdat ze zich gewoon héél erg aan het focussen zijn op de NX, wat ik echt niet erg zal vinden. De 3DS heeft IMO nog meer dan genoeg games om nog wel een tijdje mee door te komen, en de Wii U valt toch niet meer te redden, dus wat mij betreft mogen ze lekker veel energie steken in de NX en er gewoon voor zorgen dat dit wél weer een Nintendo-klapper gaat worden. Een prachtige, goede en krachtige console met een goede lading aan leuke launch titels en zorgen voor op z'n minst een redelijke third-party support. En natuurlijk niet weer zo'n belachelijk verwarrende naam, ik hoor nog altijd mensen die de Wii en de Wii U niet uit elkaar kunnen houden, en geef ze als casual consument eens ongelijk.

Maar goed. Al met al ben en blijf ik persoonlijk wel een groot Nintendo fan, en dat zal hoogst waarschijnlijk ook niet gaan veranderen. Mocht Nintendo ooit volledig third-party gaan of zelfs failliet gaan, dan zal ik óf daarheen gaan waar Nintendo's grootste IPs heen gaan (zolang ze niet verziekt worden), óf ik wordt puur en alleen retro gamer. Het grootste gros aan Sony en Microsoft titels heb ik namelijk echt totaal niks mee. Nee, ik blijf Nintendo ondersteunen door dik en dun. Maar ik koop ook geen full-priced craptitels meer van ze. Of ik dan nog als Nintendo fanboy bestempeld kan worden, laat ik wel aan anderen over. In mijn ogen ben ik gewoon een groot Nintendo fan, en niets anders.

(PS: Pokémon Pinball was IMO een erg leuke game hoor. Niet van kwaliteit zoals de hoofd-Pokémon delen natuurlijk, maar wel leuk om af en toe een potje mee te spelen.)

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.