Axiom Verge Review | 18 september 2016 12:00 | Auteur: Marcel

Als er één fanbase is die veel geduld moet opbrengen dan is het wel die van Metroid. De fans van met name de 2D action-games komen al jaren bedrogen uit. Eerst besloot Nintendo om geen klassieke 2D Metroid-games meer te maken en vervolgens trok Konami de stekker uit de net zo geliefde 2D Castlevania-games. Met de populariteit van indie-games verschijnen er zo nu en dan nieuwe games die Metroid proberen te immiteren. Is Axiom Verge een redelijk alternatief voor de avonturen van Samus of is het verschil met de echte Metroid te groot?

Axiom Verge begint met een coole 2D pixel-art animatie. De hoofdpersoon, genaamd Trace, voert een experiment uit. Het faalt en een grote explosie maakt zijn laboratorium met de grond gelijk. In zijn laatste bewuste momenten beseft hij dat het gevaarte dat op zijn hoofd terecht komt het einde van zijn leven zal betekenen. Net wanneer voor zijn gevoel de poorten naar het hiernamaals opengaan, wordt hij wakker op een andere planeet.

5


Een snufje Metroid
Trace wordt wakker en je mag de door Metroid-geïnspireerde gameplay van Axiom Verse proeven. Het principe is net zo eenvoudig als de klassieke 2D Metroids. Je rent door gangen die bezaaid zijn met vijanden en versperd met allerlei hindernissen en puzzels. Door optimaal gebruik te maken van je platform skills en wapens kun je allerlei power-ups vinden die je sterker maken en nieuwe gebieden ontgrendelen. Toch is Axiom Verge geen directe kopie van de Metroid-formule. In tegenstelling tot in Metroid heb je in Axiom Verge een veel groter scala aan verschillende wapens met verschillende eigenschappen. Op den duur kun je kiezen uit meer dan tien verschillende soorten projectielen voor je geweer. Van een bliksemschicht voor korte afstand tot een laser die meerdere vijanden kan doorboren.

Axiom Verge kent een aantal toevoegingen die de game verder onderscheiden van Metroid. Zo krijg je in een vroeg stadium van de game de mogelijkheid om vijanden en bepaalde objecten te hacken. Ieder type vijand reageert anders op de programmeercode waarmee je ze bestookt. De ene vijand verliest een schild, terwijl de andere zich in 4 of 5 nieuwe vijanden splitst. De game kent meer van dit soort speciale skills die je niet verwacht en weet te verrassen met goede puzzels die daar gebruik van maken. De meeste uitdagingen zijn niet beperkt tot één power, maar vragen een combinatie voor de oplossing. Zo krijg je op den duur een op afstand bestuurbare robot die kleine gangen kan trotseren, maar om de robot op de juiste plek te krijgen moet je acrobatische trucs uitvoeren. Een aantal van de moves uit Axiom Verge, zoals de mogelijkheid om door muren te teleporteren zijn uniek en maken de game onvoorspelbaar.

4


Een lepeltje shoot ‘em up
Een ander sterk punt van de game zijn de hoofdbazen. Je vecht tegen een aantal grote en taaie monsters die je met pixelprecisie moet verslaan. Het spel lijkt in dit soort bossfights meer op een shoot 'em up dan een 2D action-game door de grote hoeveelheden lasers en kogels die over het scherm vliegen. Al met al heb je enigszins ervaring met 2D-games nodig, zoals Mega Man of Metroid, om een kans te maken tegen deze groteske demonen. Dat gezegd hebbende kent iedere hoofdbaas een bepaalde 'truc' die het gevecht een stuk gemakkelijker maakt. In sommige gevallen schiet een monster te hoog, waardoor je onder zijn projectielen kunt bukken. De meeste gevechten hebben dan ook een 'David vs. Goliath' gevoel en de game zoomed de actie dan ook iets uit, wanneer je oog in oog staat met de grote monsters.

Naarmate het spel vordert en je ook regelmatig terug moet naar eerdere gebieden om nieuwe geheimen te ontdekken, merk je al snel dat Trace nooit heel veel sterker is geworden. Het maakt de game bij vlagen een stuk frustrerender dan Metroid, omdat een gebied niet gemakkelijker wordt om te doorkruisen. Je hebt ook pas later in het spel de mogelijkheid om snel tussen verschillende locaties te reizen. Een andere beperking is het feit dat wanneer je een nieuwe gebied hebt gevonden, de eerdere gebieden in de meeste gevallen afgesloten zijn. Er is in tegenstelling tot in sommige Metroid-games, maar één juiste route. Die route is echter niet altijd duidelijk, waardoor je regelmatig geen idee hebt waar je naartoe moet. De subtiele hints die je krijgt zijn vaak niet genoeg om aan te geven of je de juiste richting op bent gegaan. Het spel legt ook niet alle powers even goed uit, waardoor het soms niet duidelijk is hoe je verder moet. Online guides bieden uitkomst en een aantal optionele items is vrijwel onmogelijk te vinden zonder dat je gebruikt maakt van een guide.

3


Het plot van de game ontvouwt zich gedurende het spel en is samen met de sterke gameplay de grootste motivatie om door te spelen. Het verhaal kent de nodige twists en turns en geeft stof tot nadenken. Het einde van de game is helaas niet minder goed uitgewerkt. Met name de laatste eindbaas maakt opvallend genoeg weinig indruk en is gemakkelijk te verslaan.

Een vleugje retro-presentatie
Qua grafische stijl en omgevingen wijkt Axiom Verge behoorlijk af van de gebruikelijke thema's. In dit spel geen bos, lavarivier of waterwereld, maar een duistere kerker met stapels skeletten, een organische tunnel en andere meer exotische en excentrieke omgevingen. De planeet is getroffen door een genocide en ook dat brengt men goed in beeld. Het meest opvallende zijn de glitches die je in de wereld tegenkomt. Sommige elementen van de planeet knipperen of maken vreemde spastische bewegingen. Je kunt deze glitches zo nu en dan hacken, maar in de meeste gevallen horen ze bij de omgeving. Het kleurenpallet lijkt geleend van de SEGA MegaDrive, duister, vaag en mysterieus.

De muziek is een mengelmoes van cyberpunk en chiptunes die weinig cohesie kent, maar op de een of andere manier perfect aansluit bij de actie en het spel. Axiom Verge zet overtuigend een fantasierijke buitenaardse planeet neer en de muziek versterkt dat gevoel. De geluidseffecten zijn wat minder prominent aanwezig. De lasers klinken zoals je verwacht en de krijs van de boss is overtuigend genoeg.

2


Voor de retro liefhebber is de presentatie van Axiom Verge een feest van herkenning en door niet te besparen op special effects voelt het niet achterhaald. Wie een pure retro ervaring wenst kan de speciale effecten zelfs uitzetten. Qua Wii U GamePad features ondersteund de game het gebruikelijke Off-TV Play en kun je snel wapens wisselen of de kaart bekijken als je een TV in combinatie met de Wii U GamePad gebruikt. De Wii U Port van Axiom Verge draait over het algemeen net zo soepel als de andere versies, maar heeft hier en daar wat vertraging als er erg veel objecten tegelijk op het scherm zijn. Het is niet helemaal duidelijk of dat komt door de engine van de game of beperkingen van de Wii U hardware.

Hoe lang je bezig bent met de game hangt af van hoe goed je bent in dit type games. Toch kost het de eerste keer vrijwel zeker 10 á 12 uur om de game uit te spelen. De kans dat je zonder guide in je eerste poging 100% van alle items en kamers gevonden hebt, is zeer klein. Je zult de game minimaal twee keer moeten uitspelen om alle hoekjes en gaatjes te ontdekken. Wie er sneller door heen wil kan de ‘Speed Run’ mode gebruiken, waarbij het verhaal en de pixel-art animaties uit het spel gestript zijn. Voor meer uitdaging is er ten slotte de hard mode die een complexe en moeilijke game nog uitdagender maakt.

1


Conclusie
Axiom Verge is een uitdagende en gevarieerde 2D action-game. Ondanks dat de game invloeden van Metroid kent, bevat Axiom Verge genoeg unieke elementen om op eigen benen te staan. Hier en daar is de afwerking wat ruw of het pad onduidelijk, maar dat kan vergeven worden door het oog voor detail, de sfeervolle retro-presentatie en de uitgebreide selectie aan wapens en moves die je op de buitenaardse planeet kunt vinden.
7,7
N1-score
  • + Sfeervolle retro-presentatie in een modern jasje
  • + Variatie aan unieke wapens en skills
  • + Leent de juiste elementen van 2D Metroid-games
  • + Een unieke chiptune/cyberpunk soundtrack
  • - Sommige geheimen zijn praktisch onmogelijk te vinden zonder guide
  • - Snellere backtrack mogelijkheden worden te laat in het spel geintroduceerd
  • - Hier en daar frustrerend door de onvoorspelbaarheid van items en te onduidelijke hints
  • - Zo nu en dan framedrops in de Wii U-port van de game
Next articleEA annuleerde de geplande MySims-game voor de Nintendo 3DS Previous articleVerschijningsdatum amiibo Breath of The Wild mogelijk per ongeluk...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Axiom Verge

Platform: Wii U eShop
Prijs: €17,99
Genre: Metroidvania
Ontwikkelaar: Thomas Happ Games / Blitworks
Uitgever: Thomas Happ Games
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: N.v.t.
Releasedatum: 01 september 2016

Screenshots