Afgelopen donderdag was het moment eindelijk daar: het moment waarop Nintendo haar nieuwste vlaggenschip onthulde; de Nintendo Switch. Tegelijkertijd het moment waarop de vele geruchten rondom het systeem eindelijk bevestigd of verworpen konden worden, het moment waarop Nintendo afstapt van gamen met twee schermen, het moment waarop Nintendo de termen 'handheld' en 'home console' samensmelt, maar vooral: het moment waarop Nintendo de Wii-naam bij het grof vuil zet.
Toen Nintendo in 2005 de Wii onthulde, wilde het bedrijf iedereen aan het gamen krijgen. Letterlijk iedereen. Behalve de gamers die er al waren – voor het grootste gedeelte jongvolwassenen – mochten ook kleine kinderen, broers, zussen, vaders, moeders, opa's en oma's de controller in de hand nemen. Dankzij de bewegingsbesturing in de Wii Remote werd gamen toegankelijker dan ooit tevoren. Na de magere jaren ten tijde van de Nintendo GameCube – in ieder geval voor Nintendo als bedrijf – won Nintendo in de zevende generatie de jackpot. De Wii werd meer dan 100 miljoen keer verkocht en daarmee de bestverkochte home console van haar generatie.
Een nieuwe revolutie
Rond diezelfde tijd kwam Apple met een revolutionair apparaat: een combinatie tussen haar iPod en een mobiele telefoon, een apparaat waarmee je niet alleen muziek kon luisteren en filmpjes kon bekijken, maar waar je ook mee kon communiceren door te bellen of via internet. De iPhone verlegde grenzen doordat het systeem voor zowel entertainment als zakelijke doeleinden bruikbaar was. Vooral voor het volwassen publiek was dit erg interessant. Doordat de volwassenen massaal een smartphone kochten en minder gingen gamen op toegewijde apparaten, kreeg handheldgaming het imago als een ding voor kinderen. Dit is vooral een probleem voor Nintendo's handhelddivisie, zou je zeggen, maar dat ligt wat gecompliceerder: de Wii bediende namelijk dezelfde doelgroep.
Snel na het succes van de eerste iPhone (2007) kwamen Blackberry (2008) en Samsung (2009) met hun slimme telefoons met touchscreen, allen met dezelfde doelgroep: iedereen. Daar komt het probleem voor de Wii om de hoek kijken. In haar laatste levensjaren kelderde de kwantiteit en kwaliteit van het gros van de Wii-games voor de mainstream 'casual' markt. Mensen kochten massaal een smartphone, terwijl de Wii stond stof te happen of alleen werd aangezet voor oudere bestsellers.
Wat Nintendo bij de marketing voor de Wii goed deed, was het systeem verkopen aan zowel de nieuwe groep als de oudere fans. Met games zoals Wii Sports werd de ene groep bediend, terwijl de andere groep zich met spellen als The Legend of Zelda: Twilight Princess, Excite Truck en Mario Strikers Charged Football kon vermaken. In 2011 en 2012 probeerde de Japanse gigant dit opnieuw met de Wii U. Ditmaal waren niet motion controls maar een tabletachtige controller de troef. Helaas mislukte deze poging jammerlijk: 'iedereen' zag de nood niet om terug te keren – en bovendien was €349 voor de Basic Set veel te duur, aldus deze groep –, terwijl het imago van Nintendo bij de 'core gamer' gedaald was tot 'bedrijf dat kleurrijke spelletjes maakt voor kleine kinderen'. Nintendo viel tussen wal en schip. Daarbij hielp het 'Wii'-gedeelte in de naam van de Wii U bepaald niet mee.
Nieuwe doelgroep
Na het floppen van de Wii U werd snel duidelijk dat 'iedereen' waarschijnlijk niet meer terug zal keren. Dan zit er weinig anders op dan terug te keren naar de 'core gamer'. En na het kijken van de previewtrailer van de Nintendo Switch heb ik vertrouwen dat Nintendo dat ook gaat doen. Waar we de afgelopen elf jaar vaker gamende oma's in de hardwarespotjes van Nintendo zagen dan de typische gamer, komen er in de eerste trailer van Nintendo's nieuwe apparaat alleen maar jonge mensen voor. Hoewel ik misschien iets te vroeg juich, hoop ik dat de focus op deze groep mensen blijft: jonge, alleenstaande mensen die druk bezig zijn met hun dagelijkse verplichtingen. Simpele verplichtingen, zoals de hond uitlaten, maar ook grotere ondernemingen, zoals met het vliegtuig een zakenreis naar het buitenland maken. Mensen die tussen hun dagelijkse bezigheden en het carrière maken door ook nog willen gamen, de previewvideo zet die mensen in de spotlights als doelgroep van de Nintendo Switch.
Hopelijk maakt Nintendo dit in de komende maanden duidelijker en weet het bedrijf deze mensen ook aan te trekken door software aan te bieden waar deze groep op zit te wachten. Pas dan kunnen we echt vaarwel zeggen tegen de Wii en wordt het ook voor de buitenwereld duidelijk dat het Nintendo bezig is met een switch!
In 2006 was het precies wat Nintendo nodig had. Als ze een soortgelijk apparaat als bij Playstation en Xbox hadden neergezet, was het nieuwe systeem nog harder geflopt dan de Gamecube destijds. Ondergesneeuwd. De markt uitgedrukt. Weggeconcurreerd. De strategie moest om en het concept compleet anders. Daarmee kon je opvallen, onderscheiden en zelfs een eerder ongeziene doelgroep aanboren. Wat was de Wii toen een raar apparaat! Wat hadden Microsoft en Sony die doelgroep graag willen overnemen, maar dat lukte niet. De mijlpaal van de Wii was Nintendo's succes.
Het concept van de Wii U was te onduidelijk en vervolgens kon het geen groot publiek opbouwen. Dat Nintendo alles hetzelfde wilde doen, werkte niet mee. Zelfde aanpak, zelfde succes, moeten ze gedacht hebben. Het concept achter de Wii U bleef steeds wat rondzweven, maar werd eigenlijk nooit echt concreet.
Tijd voor de Nintendo Switch, een som van Nintendo's eerdere systemen, die aan elkaar gezet kunnen worden door een handig kliksysteem. Het lijkt al het voorgaande te verenigen. Een interessant concept, waarmee Nintendo laat zien het weer te durven om hun markt te veranderen. Handheld én console in één! Blij dat ze na 10 jaar eindelijk het gedachtegoed van de Wii achter zich gaan laten. Het was een goed concept, vooral tussen 2006 en 2008, toen de Wii op het hoogtepunt van zijn succes was. Een soortgelijk concept was in 2012 eigenlijk al teveel verouderd en Nintendo kon niet inspelen op de plotselinge kritiek en ontevredenheid om de Wii U.
Dat rare apparaat uit 2006 lijkt intussen veel normaler. De Wii en Wii U zijn intussen oude consoles geworden. De toekomst van gisteren is vandaag voorbij. Razend benieuwd hoe Nintendo zich nu verder gaat ontwikkelen, uitkijkend naar de nieuwe toekomst: Welkom, Nintendo Switch!
Reactie op post #268051 van Martijn
Reactie op post #268058 van FalconPawnch
Zelf speel ik normaal geen portable games. Nooit een Gameboy of DS gehad. De graphics van de Wii U zijn voor de 3DS een overtreffende stap. Toch hoop ik dat we ten opzichte van de Wii U ook in grafische capaciteit omhoog gaan. Hopelijk zit er toch iets in het systeem dat de games bij consolegebruik grafisch verbetert. We zullen wel zien wat voor iets dat zou kunnen zijn. Op zich was ik best tevreden over de capaciteiten van de Wii U, maar bij een nieuw systeem: beter is beter.
Bij Xbox One en Playstation 4 was het verschil met de vorige generatie ook niet meteen overduidelijk. Misschien is dit bij Nintendo ook zo. Zolang we maar geen 3DS kwaliteit spellen krijgen op de Nintendo Switch. Ga er vanuit van niet...