Super Mario Maker for Nintendo 3DS Review | 30 november 2016 15:00 | Auteur: Erik

Vergelijkingsmateriaal is een belangrijk element tijdens het recenseren van een titel. Wat doet game X beter dan zijn voorgangers? Hoe komt het uit de verf bij vergelijkbare titels in het genre? Voor Super Mario Maker for Nintendo 3DS is het hierdoor haast zielig dat de Wii U-versie al is verschenen. Want eerlijkheid gebied te zeggen: de twee versies zijn niet helemaal gelijkwaardig aan elkaar. Hierdoor is de Nintendo 3DS-versie een spel met twee gezichten geworden.

Voordat we dit uitgebreid onder de loep nemen, eerst even een beschrijving voor diegene die niet bekend zijn met het concept. Met Super Mario Maker overhandigde Nintendo zijn prestigieuze Mario-gereedschap aan ons, de gamer. Dit betekende dat je nu ook zelf in staat bent de meest doldwaze levels in elkaar te zetten, compleet met de unieke eigen regels van het Maker-universum. Je kon bijvoorbeeld ook Goomba’s op elkaar stapelen, Mario een kekke schildhelm geven en zo’n beetje elk beestje laten vliegen en tot gigantisch formaat transformeren. Voeg hier een van de vier Mario-sausjes aan toe en een prikkelend leveldesign en het geheel was klaar om met de hele wereld gedeeld te worden. Een bijzonder verslavend concept. Echter heeft Nintendo (noodgedwongen?) besloten dit niet in deze vorm naar de Nintendo 3DS over te hevelen.

7


Honderd uitgekiende levels
De creatieve kant is gelukkig gewaarborgd gebleven: ook in Super Mario Maker for Nintendo 3DS kun je naar hartenlust levels creëren. De interface van zijn grote broertje is teruggekeerd in compacte vorm en je hebt alle voorwerpen - met uitzondering van de amiibo-shroom - tot je beschikking. Sterker nog, het werkt best fijn om via je handheld zo’n level in elkaar te zetten. Zelfs op de gewone (New) Nintendo 3DS ervaar je nauwelijks last van de kleine schermen. Leuk is dat je via een goede tutorial nu wél uitgebreid de fijne kneepjes van levelcreatie leert, zodat je later zelf de touwtjes veel gemakkelijker in handen kunt nemen. De grappige dialogen tussen een jongedame en een duif maken het geheel daarnaast een stuk aansprekender.

Om echter het meeste uit de level-editor te halen, is het zaak om de Super Mario Missie te doorploegen. Bij het voltooien van elk van de achttien werelden, verdien je extra stukjes gereedschap (zoals Lakitu’s en Wegwijsborden) om je levels mee te vullen. Nintendo heeft haar beste beentje voorgezet en heeft pak ‘m beet honderd nieuwe levels in elkaar gezet. Zo probeer je het ene moment Goomba’s onder Piranha Planten vandaan te schieten en puzzel je later met P-Switches en POW-blokken een weg naar de uitgang. Op weer een ander moment probeer je behendig met het veertje uit Super Mario World door het level te vliegen. Deze levels zijn bijzonder gevarieerd én verrassend uitdagend. Het is heerlijk verfrissend om eens wat Super Mario Maker-levels te spelen die wél kundig in elkaar zijn gezet.

12


Hier komt nog bij dat Nintendo deze omgevingen voorzien heeft van speciale uitdagingen om te voltooien. Zo moet je bijvoorbeeld een geselecteerd aantal muntjes verzamelen, een bepaalde geheime gang vinden of zelfs een specifiek geluidseffect horen voordat je het einde bereikt. Bij voltooiing ontvang je een blinkende medaille. In het begin was ik bang dat de levels in dienst zouden staan van deze stukjes eremetaal, maar dit valt uiteindelijk mee. Sterker nog: latere levels zijn vaak zo vernuftig opgebouwd dat die uitdagingen niet meer dan een mooi extraatje zijn om ze nogmaals te doorploegen. Het leveldesign verdient een extra pluim doordat je spelenderwijs leert over hoe je de verschillende voorwerpen handig kunt inzetten. Elke wereld kent een karakteristiek thema die steeds een beetje meer uitgebuit wordt. Wist je bijvoorbeeld dat je helmschild bijzonder krachtig is tegen groteske rondvliegende vuurballen? Met achttien werelden aan levels valt er genoeg moois te ontdekken!

Teleurstelling
Het gaat echter mis voor Super Mario Maker for Nintendo 3DS als we de vergelijking met de Wii U gaan maken. Het idee was zo mooi geweest: waar je maar wilt je inventieve ideeën uitwerken en ze vervolgens delen met de wereld. Maar helaas is de Nintendo 3DS kennelijk niet krachtig genoeg om dit voor elkaar te boksen. Nintendo heeft het delen beperkt tot local play en StreetPass. Je kunt alleen de Nintendo 3DS-levels spelen als je toevallig een vriend(-in) hebt met deze titel óf als je op het station iemand tegen bent gekomen. En dan moet je ook nog maar hopen dat diegene een speelbaar kunststukje in elkaar heeft gezet. Het is wel mogelijk om elkaars levels te bewerken, maar dit voelt als een bijzonder zwak doekje voor het bloeden. Hierdoor gaat een heel groot deel van de Maker-magie verloren, want het was juist zo leuk om te kijken hoe de wereld aankeek tegen jouw levels. Het is zelfs niet mogelijk om je eigen levels naar de Wii U over te hevelen, om ze vanuit daar online te zetten.

11


Dit wordt benadrukt door het feit dat enige interactie ontbreekt in de online-functies die er wél zijn. Nintendo heeft een flink scala aan eigengemaakte levels overgeheveld uit de Wii U-versie. Slim, want zo is er meteen een bijzonder uitgebreide bibliotheek aan levels. Minder slim is echter dat elke vorm van statistiek ontbreekt: je ziet niet meer hoe het level gewaardeerd wordt, waar de knelpunten voor spelers zitten of wie het wereldrecord heeft gezet. Miiverse-integratie ontbreekt daarnaast volledig.

Ook de 100 Mario Missie (waar je honderd levens hebt om acht of zestien totaal willekeurige levels achter elkaar uit te spelen) keert terug uit de Wii U-versie, maar ook hier gaat de charme van verloren doordat je geen reacties of sterren kunt geven aan de levels. Daarnaast is er totaal geen beloning bij het voltooien van de 100 Mario Missie – zelfs geen koddig amiibo-kostuum. Het persoonlijke tintje is weg, waardoor je eigenlijk geen verschil voelt tussen online en offline. Super Mario Maker for Nintendo 3DS is hierdoor een hele passieve ervaring geworden, die eigenlijk alleen is aan te raden als je meer waarde hecht aan het spelen van levels dan het creëren ervan.



Conclusie
Het is helaas moeilijk om door de tekortkomingen van Super Mario Maker for Nintendo 3DS heen te kijken. De online functionaliteiten zijn simpelweg teleurstellend. Je levels zijn niet met de hele wereld deelbaar én enige vorm van interactie ontbreekt. De tutorial is hierdoor (hoewel sterk) nagenoeg overbodig, gezien het net is of je een volledig offline avontuur in huis hebt gehaald. Gelukkig is de content die de titel wél in huis heeft, meer dan te pruimen. De regels van het Mario Maker-universum zorgen voor oneindige mogelijkheden en Nintendo doet er zelf nog een flink schepje bovenop met honderd uitgekiende levels. Langdurig plezier gegarandeerd! Maar als recensenten moeten we uiteindelijk toch die vergelijking maken, en dan komt de Wii U-versie onbetwist als beste uit de kast.
7
N1-score
  • + Super Mario-missie zit verrassend goed in elkaar
  • + Geen concessies gedaan op levelcreatie
  • + Spelenderwijs leren
  • + Genoeg content om je dagenlang zoet te houden
  • - Levels niet online deelbaar
  • - Online-functies kennen geen persoonlijkheid
  • - Nauwelijks mogelijkheden tot interactie
  • - Groot deel Mario Maker-magie simpelweg verloren gegaan
Next articlePokémon Sun & Moon 63.300 keer verkocht in Nederland; beste... Previous articleJapanse verkoopcijfers 21/11/2016 - 27/11/2016: opnieuw Sun/Moon...

Reacties van gebruikers

Avatar
FalconPawnch | 30 november 2016 15:13 | #269064
t.o.v. de wii U versie kan ik echt niet geloven dat dit een 7 krijgt. Misschien wat te optimistisch want het feit dat een game als deze een online modus mist, is echt een dooddoener.
Avatar
Wesleye98 | 30 november 2016 16:05 | #269065
Het draait toch om het online delen van levels? Dat ontbreekt helaas, dus deze game is zijn bedoeling verloren. Ik zal niet snel iemand zijn die lokaal zijn levels wilt delen...
Avatar
Fl@ppy2 | 30 november 2016 17:36 | #269075
Dit had dus gewoon een 4 moeten zijn.
Avatar
JvR | 30 november 2016 19:17 | #269077
Dat ben ik niet met jullie eens. Voor sommigen weegt het creeren van eigen levels en het spelen van de voorgeinstalleerde levels in verhouding wat zwaarder dan voor anderen (en het delen wat minder). Ikzelf zou er goed mee kunnen leven: het gros van de levels die je online vindt is naar mijn bescheiden mening regelrechte pulp.

Maar goed, het is inderdaad wel een gemis. Altijd leuk om te zien hoe anderen jouw creaties hebben ervaren etc.

Een zeven lijkt mij al met al een eerlijk en prima cijfer.

(Maar gelukkig heb ik de U-versie al.)
Avatar
koekiemonster | 30 november 2016 19:38 | #269078
Lijkt me nog steeds een erg leuke game!
Avatar
SMS | 30 november 2016 22:42 | #269085
Het gaat mij met Mario Maker meer om het spelen van andere levels. Dan is dit dus een 3 waard. 7 is inderdaad te aardig. Je kan veel meer met ROM editors of Super Mario Bros X.
Avatar
fantasyfreak | 30 november 2016 23:52 | #269086
Heb me erg vermaakt met de WiiU versie dus ben ook wel benieuwd naar deze. Dat de online functies missen is wel wat jammer, maar het bouwen zelf vind ik sowieso al erg leuk.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Super Mario Maker for Nintendo 3DS

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Level editor
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: N.v.t.
Releasedatum: 02 december 2016

Screenshots