Roundtable: Hoe kijkt N1ntendo terug op de Wii U? Special | 04 december 2016 17:30 | Auteur: Redactie

Vier jaar geleden verscheen de Wii U en nu kan Nintendo's meest recente thuisconsole al weer de boeken in als een behoorlijk kort avontuurtje. Eergisteren en gisteren trapten we al af met de top-20 beste Wii U-games, waarvan de ontknoping zeer snel zal volgen. Vandaag blikt de redactie nog even terug op de Wii U. Welke Wii U-titel was nu het meest de moeite waard? Hoe herinneren we ons de console en wat kan Nintendo in het vervolg beter doen?

wiiu

1. Welke Wii U-titel heeft jou de afgelopen jaren het meest omver geblazen en waarom nou juist deze titel?

Erik: "Dat is zonder twijfel Super Mario Maker! Hoewel Nintendo het niet helemaal perfect ten uitvoer heeft gebracht, bleek het spelen, bouwen én delen van je meest creatieve hoogstandjes een geweldige zet. Toch was vooral dat gevoel van een community datgene wat me daadwerkelijk omver heeft geblazen. Het internet werd vorig jaar overspoeld met codes van de meest briljante levels en spelers die dit probeerden te voltooien. Samen met een aantal vrienden heb ik bijvoorbeeld uren besteed om het gruwelijk moeilijke Pit of Panga: P-Break te voltooien (zonder succes, helaas). En dat is meteen de tweede reden waarom Super Mario Maker me zo omver heeft geblazen: het blijkt een onverwacht briljante multiplayertitel!"

"De tweede reden waarom Super Mario Maker me zo omver heeft geblazen: het blijkt een onverwacht briljante multiplayertitel (Erik)!"


Jeroen: "Xenoblade Chronicles X! Het Wii-deel was mijn favoriete game ooit en het is altijd spannend hoe zo'n spiritueel vervolg het dan gaat doen. De eerste reviews leken wat minder positief te zijn dan ik gehoopt had, maar uiteindelijk was X op een andere manier weer net zo'n unieke ervaring. De uitgestrekte diverse landschappen van de prachtige planeet Mira maken vooral indruk, maar de aandoenlijke personages en het actievolle gevechtssysteem dragen net zo bij de unieke ervaring."

rt1

Nathan: "Splatoon. Deze game heeft mij zo ontzettend veel plezier opgeleverd. Al toen ik de eerste trailer zag tijdens de E3 van 2014 vond ik de verfschietende inktvissen geweldig om naar te kijken en kon ik niet wachten om er zelf mee aan de slag te mogen. Maar waarom ik Splatoon hier vooral neerzet, in plaats van het visueel schitterende Mario Kart 8 of Super Smash Bros. for Wii U met zijn gigantische rooster, is omdat Splatoon bewijst dat Nintendo meer kan dan voortbouwen op formules die zichzelf twintig jaar geleden al hebben bewezen. Een fris spel dat erg leunt op de online multiplayer, iets wat Nintendo in mijn optiek nog niet eerder heeft gedaan, maar ook de eerste game met reguliere content-updates en in-game evenementen (ik wil weer Splatfests!). Het is gewoon totaal anders dan wat we van Nintendo gewend zijn, maar toch is te zien dat het een Nintendo-game is: makkelijk te leren, geschikt voor jong en oud en met als hoofddoel plezier maken."

Mink: "Dat moet toch wel Super Mario Maker zijn. Ik heb altijd mods van Super Mario World gespeeld, zoals de razend populaire Kaizo Mario. Deze spellen hadden een veel hogere moeilijkheidsgraad en lieten de hardcore-Mario-gamers alles uit de kast trekken om een level te halen. Met Super Mario Maker was het voor het eerst mogelijk om zelf ook onmogelijke levels te creëren en dit soort levels van anderen te spelen. Hierdoor ontstonden er veel meer van dit soort levels en dit was iets wat ik altijd al wilde hebben. Zelfs enkele officiële Nintendo-ontwikkelaars hebben parkoersen gemaakt met een zwaar hoge moeilijkheidsgraad. Dit soort dingen vind ik episch en ik kan me dan ook nog enorm lang vermaken met deze titel."

rt2

Patrick: "Super Mario 3D World vond ik echt een geweldige vernieuwing ten opzichte van de standaard 2D Mario-games. Lachen, gieren en brullen in co-op en de wereld in 3D waarbij toch het originele idee van de Super Mario Bros.-games behouden werd. Niet één moment heb ik getreurd dat het geen Mario Galaxy 3 was of iets dergelijks, in tegenstelling tot velen. Niet zo zeuren jullie, Super Mario 3D World is geweldig!"

2. Welk moment met de Wii U heb je de beste herinneringen aan?

Mink: "Dat moet toch wel de release van Splatoon zijn. In den beginne maakte iedere Call of Duty-fan het spel belachelijk terwijl het principe zo enorm sterk is. Toen het spel eenmaal voor de consument aanwezig was en de gratis updates het spel verrijkten, bleek Splatoon zowel kritisch als commercieel een succes. Dit was denk ik een ommekeer voor de Wii U-bezitters, waar we eindelijk realiseerden dat ondanks dat de console geflopt was, we toch de beste content zouden krijgen."

rt3

Nathan: "Mijn favoriete moment met de Wii U, naast het spellen van een aantal onvergetelijke spellen, is de E3 van 2014. Het begon met het Nintendo Digital Event. De tweede keer dat Nintendo een videopresentatie gaf op de E3 in plaats van live was de eerste keer dat ze echt goed gebruik maakten van dit format. De manier waarop het nieuws gebracht werd was subliem: wie kan zich dat gevecht tussen Reggie en Iwata nog herinneren? Verder kwamen er allerlei ontwikkelaars in beeld die met achtergrondinformatie kwamen over games die ze vlak daarvoor zelf hadden onthuld. En van die games hebben we later nog veel genoten: de herintroductie van Yoshi's Woolly World, Captain Toad: Treasure Tracker, Super Mario Maker, Splatoon en natuurlijk de gameplay van The Legend of Zelda: Breath of the Wild met Link op een paard. En nog veel meer. De goede show werd gevolgd door urenlange livestreams vanaf de beursvloer vanuit het Nintendo Treehouse met veel gameplay. Nintendo maakte heel goed gebruik van streaming, sociale media en in combinatie met de goede line-up van games waren de fans voor de eerste keer sinds de release van de Wii U weer echt positief over het apparaat."

"De tweede keer dat Nintendo een videopresentatie gaf op de E3 in plaats van live was de eerste keer dat ze echt goed gebruik maakten van dit format (Nathan)."


Erik: "Ik ben het helemaal met Nathan eens. In 2014 was eigenlijk al duidelijk dat de Wii U geen groot succes zou worden. Toch liet Nintendo zich hierdoor niet tegenhouden en kwamen ze met een daadwerkelijk meesterlijke E3. Niet alleen qua spelaanbod, maar ook qua presentatie en enthousiasme. Het Nintendo Digital Event was geweldig opgebouwd, het Nintendo Treehouse bleek een geweldige zet en we werden overspoeld door zoveel, zoveel goede titels. Ja, tijdens de E3 van 2014 mocht je eindelijk even trots zijn als Wii U-bezitter!"

rt4

Patrick: "Benjamin vond het altijd verschrikkelijk als je niet serieus door de levels van Super Mario 3D World ging als je met hem speelde. Genoeg reden voor ons om hem flink te kloten. Dan had je vervolgens de hele dag een chagrijnige Benjamin bij je. Ook dat was lachen, gieren en brullen. Of niet Benjamin?"

Jeroen: "Toch wel de onthulling. Het was spannend om Nintendo terug naar een meer hardcore publiek te zien willen terugkeren. Uiteindelijk zijn veel beloftes niet waargemaakt en is de Wii U in veel ogen een mislukking geweest. Dat zal de reden zijn dat veel mensen sceptisch reageren op de Nintendo Switch-aankondiging. Uiteindelijk heeft de Wii U mij niet teleurgesteld, de console heeft veel games gekregen waar ik me goed mee vermaakt heb."

rt5

3. Hoe kijk je terug op het gamesaanbod van Nintendo voor de Wii U?

Patrick: "Tja, alle grote Nintendo franchises zijn wel vertegenwoordigd op de Wii U. Door het ontbreken van third-party games leek het alsof er bijzonder weinig uitkwam ieder jaar voor de Wii U terwijl Nintendo er toch bijna ieder kwartaal wel een topgame uit wist te persen. Het aanbod vanuit Nintendo was naar mijn mening op orde, maar Nintendo alleen kan niet genoeg brengen om het aanbod continu hoog te houden helaas. Het lijkt er echter op dat Nintendo dat nu snapt. Voor de Nintendo Switch is Nintendo stappen aan het zetten om dit probleem op te lossen."

Nathan: "De Wii U heeft een aantal fantastische games. Games in klassieke series, zoals 3D Mario, Mario Kart en Super Smash Bros., maar ook niche pareltjes, zoals Hyrule Warriors, Bayonetta 2 en Tokyo Mirage Sessions #FE. Het is alleen jammer dat er weinig third-party games zijn die het aanbod van Nintendo zelf aanvullen. Vandaar die grote droogtes en de ondervertegenwoordiging van een aantal genres. Het is erg jammer, want van veel van de games die er zijn voor de Wii U kan ik echt genieten."

rt6

Jeroen: "Prima. Nintendo had oorspronkelijk vast meer third party aan boord willen hebben, maar heeft toch een boel leuke exclusives op de Wii U weten te krijgen. Zoals Tokyo Mirage Sessions #FE, ZombiU, Xenoblade Chronicles X en Lego City Undercover. Daarnaast uitstekende nieuwe spellen in de Pikmin- en Mario Kart-series."

Erik: "Durf ik het te zeggen? Ja, ik durf het te zeggen! Ik vond dat Nintendo qua spellen het absoluut niet heeft af laten weten tijdens de Wii U en het was misschien nog wel beter dan op de Wii. We hebben de beste iteraties gehad van Mario Kart en Super Smash Bros, we zijn getrakteerd op geweldige nieuwe experimenten als Super Mario Maker, Captain Toad: Treasure Tracker en Splatoon én er zijn met Super Mario 3D World, Donkey Kong: Tropical Freeze en Pikmin 3 een hoop briljante vervolgen verschenen., Nintendo heeft goed werk geleverd de afgelopen vier jaar!"

rt7

Mink: "Tja, ik heb me prima kunnen vermaken met de Wii U. Nog wekelijks speel ik potjes Mario Kart 8 of Super Smash Bros. for Wii U. Maar er ontbrak stiekem toch wel veel third party-ontwikkelaars. Zo misten we iedere EA sportgame, hadden we slechts één Need for Speed en kwamen de latere Assassin’s Creed niet meer op de console. Al met al is de Wii U een perfecte console als je al een PlayStation 4 of Xbox One hebt en ik denk niet dat Nintendo die intentie had. Als je alleen een Wii U hebt, kom je nogal bedrogen uit denk ik."

4. Third-party studio's lieten de Wii U helaas al snel vallen. Zijn er games geweest die je graag op je Wii U had gespeeld?

Nathan: "Toen ik mijn Wii U kocht had ik nog nooit een andere spelcomputer in huis gehad dan de systemen dan Nintendo. Maar vanwege het gebrek van third-party games ben ik toch uitgeweken naar andere systemen. Destijds had ik graag Grand Theft Auto, Plants vs. Zombies: Garden Warfare en Metal Gear Solid op de Wii U gezien. Helaas is dat er nooit van gekomen en ik hoop dat Nintendo dit wel voor elkaar krijgt op de Nintendo Switch. Want ondanks dat ik nu een PlayStation 4 heb, ben ik toch een grotere fan van Nintendo dan van Sony's apparaat."

Mink: "Nee, er waren niet specifiek spellen die ik gemist heb op de Wii U. Ik zou bijvoorbeeld echt geen Fallout 4 op de console willen zien. Hoe misvormd de game dan zou worden? Lachwekkend. Ik kijk liever uit naar de third party-support van de Nintendo Switch dan dat ik me druk maak om Wii U-spellen."

rt8

Jeroen: "Ik heb er zelf niet zo'n last van gehad, omdat ik bijvoorbeeld ook een PlayStation 3, PlayStation Vita en PC thuis heb staan. Toch moet Nintendo in het vervolg games zoals Metal Gear Solid V en andere grote third party spellen wel écht op de console zien te krijgen."

Patrick: "Nee, eigenlijk niet. Ik ben zelf in het bezit van een Game PC en van een PlayStation 4 dus ik kan alle games die uitkomen hoe dan ook spelen. Voor de Wii U was het echter beter geweest als er meer third-party games beschikbaar zouden zijn geweest."

Erik: "Nee. Multiplatformtitels gaan toch nooit werken op een Nintendo-console. Zelf speel ik ze ook liever op mijn Playstation 4. Enkel exclusieve third party-spellen maken een kans (denk aan Bayonetta 2 of Project Zero), maar vanuit dat opzicht heeft de Wii U het in mijn optiek lang niet onaardig gedaan."

5. Met de Wii U heeft Nintendo actief geprobeerd om indie-ontwikkelaars aan te trekken. Hoe kijk je terug op het aanbod indie-games voor de Wii U? Heb je een favoriete titel?

Mink: "Nintendo heeft een geweldige taak verricht om zoveel mogelijk indie-ontwikkelaars te paaien in de Wii U-periode. Zoals we van meerdere indies hebben gehoord, verzorgt Nintendo ze goed. Dit is belangrijk, want de indies van vandaag zijn de grote ontwikkelaars van morgen. Het is natuurlijk niet voor niets dat de indie-ontwikkelaars van Nintendo nu de naam Nindies dragen. Mijn persoonlijke favoriet moet toch wel het betaalbare ruimteavontuur (Affordable Space Adventures) zijn."

"Het is natuurlijk niet voor niets dat de indie-ontwikkelaars van
Nintendo nu de naam Nindies dragen (Mink)."


Erik: "De Wii U zit vol kleine, leuke en aandoenlijke spelletjes! Ik vond vooral dat Humble Friends of Nintendo-initiatief tof. Daardoor maakte ik kennis met het briljante Shantae and the Pirate's Curse en Freedom Planet. Titels die elke fijnproever eens geprobeerd moet hebben. Ook SteamWorld Dig en The Binding of Isaac: Rebirth zijn twee van de meest verslavende spellen die ik ooit gespeeld heb. Hopelijk zet Nintendo dit door op de Nintendo Switch!"

rt9

Jeroen: "Goed! Trine 2 is een van mijn favoriete platformers. Little Inferno was ook erg leuk. Alles bij elkaar denk ik dat de Wii U er goed in is geslaagd om veel indie-spellen naar de console te krijgen."

"Trine 2 is een van mijn favoriete platformers (Jeroen)."


Patrick: "Waar de third-party ontwikkelaars volledig ontbraken was er een overvloed aan kwalitatieve indie-games beschikbaar voor de Wii U. Nintendo heeft de samenwerking met indie-ontwikkelaars goed opgezet de afgelopen jaren en daar gaan we de komende jaren van profiteren. Shovel Knight en de SteamWorld-games zijn wat mij betreft de echte toppers."

Nathan: "In tegenstelling tot de AAA hebben veel indie-ontwikkelaars de Wii U wel ondersteund en ik ben best tevreden over het aanbod op de Wii U. Ook hebben een aantal ontwikkelaars van de unieke features van de Wii U gebruik gemaakt, terwijl Nintendo en andere grote bedrijven daar veel moeite mee hadden. Mijn favoriete game is waarschijnlijk FAST Racing Neo. Het is ongelooflijk wat Shin'en Multimedia uit de Wii U heeft weten te persen: supersnelle gameplay, schitterende graphics én een hoge framerate. Chapeau."

rt10

6. Met de Wii U bracht Nintendo Miiverse en amiibo tot leven. Hoe kijk je terug op deze dingen?

Patrick: "Ik heb nagenoeg alle amiibo hier thuis staan. Het is ondertussen een leuke verzameling en dat is ook de reden waarom ik ze allemaal heb. De enige die ontbreken zijn de amiibo van Animal Crossing, want die hele franchise kan me gestolen worden. Wat Nintendo er verder in de games mee heeft gedaan is niet zo geweldig. Gelukkig vind ik, en vele anderen, de poppetjes ook zonder functionaliteit ontzettend leuk. Miiverse heb ik niet echt veel gebruikt. Ik heb het idee dat Nintendo met "online functionaliteit" nog altijd ver achterloopt en Miiverse heeft daar geen verandering in gebracht."

"Ik heb nagenoeg alle amiibo hier thuis staan (Patrick)."


Jeroen: "Met amiibo heeft Nintendo de grootste cashcow in de geschiedenis tot leven gebracht, dat vind ik niet een al te goede ontwikkeling. De features zijn soms wellicht wel tof en mensen moeten natuurlijk zelf weten waar ze geld aan uitgeven, maar Nintendo legt er naar mijn mening wat te veel nadruk op. Miiverse is wel leuk! Ik heb er alleen weinig gebruik van kunnen maken omdat ik vrijwel permanent gebanned ben."

Erik: "Toffe initiatieven, maar met beide zaken is het een beetje het geval van nét niet. Hoewel amiibo verslavende speeltjes zijn om te verzamelen, mis ik nog een beetje dé game waarvoor je amiibo nodig hebt. Een gemiste kans, want Disney Infinity en (vooral) Skylanders hebben laten zien hoeveel extra succes zoiets kan brengen. Miiverse stelt daarnaast een tikkeltje teleur omdat het posten van berichten nog teveel buiten het spel staat. Bij de Nintendo Switch gaan we echter ongetwijfeld vooruitgang zien voor deze initiatieven."

rt11

Nathan: "Miiverse was leuk, maar helaas niet leuk genoeg om het aantrekkelijk te houden. Ik heb het een paar jaar gebruikt, maar op een gegeven moment was ik er klaar mee. En Nintendo zelf ook, zo lijkt het. In de eerste jaren waren er veel moderators actief op Miiverse, maar als je nu naar een aantal community's kijkt (YouTube is een beruchte), dan is daar weinig meer van over. Het beste van Miiverse vind ik de speciale stage in Super Smash Bros. for Wii U. Dat is echt een geniaal idee.
Wat betreft amiibo, dat vind ik niet heel goed uitgewerkt door Nintendo. Het voelt voor mij teveel als iets wat gemaakt is voor Super Smash Bros., terwijl de functionaliteiten in andere games meer leuk voor erbij zijn. Sinds Super Smash Bros. heeft Nintendo als je het aan mij vraagt, niet zo veel aandacht meer geschonken aan wat je allemaal kunt doen met amiibo. Die extra's zijn leuk voor de mensen die vanwege Super Smash Bros. zo'n figuurtje hebben gekocht, maar zijn de aanschaf van een amiibo op zich niet waard. Dat is zonde. Zelf spaar ik ook geen amiibo; alleen de figuurtjes in de Splatoon-serie heb ik niet kunnen weerstaan én ik heb de Monster Hunter Stories-amiibo uit Japan geïmporteerd. Maar dit is vooral omdat ik ze mooi vind als figuurtje en niet voor het gebruik in de games, want dat is de aanschaf niet waard."


Mink: "De amiibo begon sterk, maar wist zich niet zo sterk te ontwikkelen naar mijn mening. Het is nog altijd enorm populaire merchandise. Het probleem met de amiibo was alleen dat sommige meer exclusieve content achter de plastiek poppetjes wilden hebben terwijl andere juist minder cruciale elementen wilden. Hierdoor heeft Nintendo bij Splatoon bijvoorbeeld echt exclusieve content terwijl het bij The Legend of Zelda: Breath of the Wild juist alleen maar onnodige extra’s geeft."

rt12

7. Op welk aspect ben je (het meest) teleurgesteld in de Wii U?

Nathan: "De marketing en alles daar omheen. Nog voor de lancering was de Wii U eigenlijk al ten dode opgeschreven doordat de communicatie met de consument te warrig was, de third-party bedrijven de grote hoeveelheden extra werk voor ports niet zagen zitten en Nintendo's eigen spellen in het eerste jaar last hadden van uitstel. Hoewel ik lang gehoopt heb dat het toch goed zou komen, is het er nooit van gekomen en hebben al deze dingen het apparaat de nek omgedraaid. En dat is erg jammer, want met de features die de Wii U heeft hadden ontzettend vette dingen gemaakt kunnen worden."

Patrick: "De marketing van Nintendo heeft gewoon hard gefaald. Ik blijf erbij dat de Wii U GamePad een geniale toevoeging is. De TV is bezet? Geen probleem, ik kan gewoon lekker doorgaan op de Wii u GamePad. Ik ben dan ook blij dat dit concept wederom in de Nintendo Switch verwerkt is."

Mink: "Ik ben denk ik het meest teleurgesteld door de marketing en de naam achter de Wii U. Ik denk dat de Wii U best een succes had kunnen zijn, maar door gebrek aan communicatie ging dat niet. Misschien dat het ook wel kwam omdat de console een jaar was uitgesteld en de Nintendo 3DS nog slecht verkocht. Met een andere naam en een iets betere line-up en ik denk dat de haat naar de Wii U al een stuk minder was geweest."

rt13

Erik: "Het is vervelend om te zeggen, maar er zijn vreselijk veel zaken misgegaan bij de Wii U. Het gebrek aan goede communicatie, de naam, een verkeerde filosofie... Toch is het meest kwalijke dat er gewoon hele tijden van droogte waren. Soms moest je maandenlang wachten voordat je weer iets nieuws kon spelen. De grootste fout die je als producent kon maken. Wie koopt er immers een console waar niets op te spelen is?"

Jeroen: "Dat Nintendo toch te veel in de Wii-filosofie bleef hangen. Wii Party, Wii Fit enzovoorts kregen allemaal een rechtstreeks vervolg, net als New Super Mario Bros. Wii. Ook Nintendo Land is een typische Wii-titel. Daar moet Nintendo weer meer vanaf stappen."
Next articleWij wensen je een fijn Sinterklaasfeest toe Previous articleTHQ Nordic werkt aan twee projecten voor de Nintendo Switch

Reacties van gebruikers

Avatar
Snader | 05 december 2016 03:10 | #269184
collapse
@Jeroen Wat heb je uitgespookt waardoor je een vrijwel permanente ban op MiiVerse hebt gekregen?
Avatar
Jeroen K. | 05 december 2016 10:42 | #269188
Reactie op post #269184 van Snader
collapse
Nou, Miiverse gebruik ik zelf niet zo heel vaak. Zo nu en dan komt er een vriend van me langs die wel redelijk fan is van het programma, maar Nintendo is wat minder blij met wat voor reacties hij zoal achterlaat.
Avatar
Michiel V. | 05 december 2016 11:12 | #269189
Reactie op post #269188 van Jeroen K.
collapse
Hahaha, dat komt mij bekend voor, zo een vrienden heb ik ook in mijn vriendenkring zitten.

Leuk artikel trouwens heren, ik heb het met plezier gelezen en ik kijk uit naar het vervolg van jullie top 20 beste Wii U-games. Smile
Avatar
Mink | 05 december 2016 11:30 | #269191
Reactie op post #269189 van Michiel V.
collapse
Thanks Michiel! Dat is ook alweer een tijd geleden, hoe gaat het dan met jou? Kom je binnenkort weer eens langs bij de redactie? ^^
Avatar
Michiel V. | 05 december 2016 15:36 | #269204
Reactie op post #269191 van Mink
Haha, dat is inderdaad al een tijdje geleden, maar ik heb in de tussentijd steeds de website in alle stilte in de gaten gehouden Wink . Op dit moment ben ik mij aan het voorbereiden op de examens die er in januari staan aan te komen, daarna heb ik weer zeeën van tijd en kom ik misschien nog eens langs bij de redactie. Wink
Avatar
niemand | 05 december 2016 05:57 | #269185
nog vóór sinterklaasavond zwaaien we de wii u uit

arm ding
Avatar
SuperX | 05 december 2016 17:03 | #269205
Ondanks dat de Wii U het helaas niet zo goed heeft gedaan heeft het geweldige games voortgebracht. Zeker ZombiU wist indruk te maken. Deze game liet erg goed zien dat de Wii U gamepad toegevoegde waarde kon hebben (in ieder geval voor horror games).

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.