Super Mario Run Preview | 13 december 2016 13:00 | Auteur: Nathan

Wereldwijd is de demo van Super Mario Run nu te spelen in de Apple Stores. In het filiaal in Amsterdam hebben wij de platformer met één vinger uitgeprobeerd op een iPad mini. Weet het spelletje ons te verrassen?



De Super Mario Bros.-games zijn al drie decennia een fenomeen. Van links naar rechts door een level heen springen, van platform naar platform, tegen blokjes met muntjes aan, bovenop Goomba's en over Piranha Plants heen. Wij gaan ervan uit dat een grote meerderheid van jullie het principe kent. Het doel is om de vijanden te ontwijken, de obstakels in de levels te overmeesteren en zo hoog mogelijk tegen de vlag aan het einde van elk level aan te springen.

De Wereldreis-modus van Super Mario Run doet precies dit, maar tegelijkertijd net iets anders. De traditionele Super Mario Bros.-games speel je op een systeem met een D-Pad en minstens twee actieknoppen. Op mobiele apparaten heb je alleen een touchscreen en om dit ene scherm te gebruiken om knoppen op weer te geven, dat ging Nintendo iets te ver. Daarom hebben de ontwikkelaars de formule iets aangepast om de speelervaring aangenaam te maken voor een smartphone of iPad. Je doel is om muntjes te verzamelen. Ze liggen door het hele level verspreid en dankzij verschillende routes die mogelijk zijn in elk level kan het zijn dat je een heleboel muntjes misloopt. Verder zijn er in elk level vijf rode muntjes verspreid die je kunt vergelijken met de Star Coins uit de games in de hoofdserie: speciale muntjes die op wat moeilijker te bereiken plekken zijn geplaatst.



Nieuwe manier van spelen
De belangrijkste verandering is echter dat je Super Mario Run volledig kunt spelen met slechts één vinger. Die ene vinger gebruik je om te springen. Zoals je gewend bent van de Super Mario Bros.-games op Nintendo's eigen systemen springt Mario hoger als je de knop – of in dit geval het scherm – langer ingedrukt houdt en lager bij een klein tikje. Walljumpen werkt ook op de vertrouwde manier. Met dertig jaar ervaring weet Mario inmiddels wel dat hij niet tegen een Goomba aan moet lopen en in Super Mario Run lost hij dat probleem dan ook helemaal zelf op. Hij hupt er makkelijk overheen. Je kunt er wel bovenop springen om muntjes te krijgen, maar het is niet noodzakelijk. Rennen lukt Mario ook al zonder enige hulp. Aan terugrennen denkt hij echter niet; hij moet Princess Peach zo snel mogelijk redden. Dat is een van de lastige dingen van Super Mario Run. Als je een rood muntje voorbij bent, kun je niet meer terug. Er zit niets anders op dan het level opnieuw te spelen. Dat is niet vervelend, want de levels zijn best wel kort. Door de makkelijke besturing en snelle gameplay voelt het meer als een uitdaging dan als een vervelend gebrek van het spel. Sterker nog, dit is de verslavende factor van Super Mario Run.

De vier levels die we konden spelen zijn allemaal erg goed ontworpen en als je een muntje mist, dan voelt dat echt alsof het je eigen schuld is. Maar ook alsof je het de volgende keer wel kan halen. Toch nog maar een keer opnieuw proberen dan. En nog een keer. En nog een keer. En voor je het weet ben je een halfuur bezig om alle vijf de rode muntjes in het level te pakken te krijgen.



Er is meer
Als het je dan eindelijk is gelukt staat er een grotere verrassing op je te wachten: een nieuwe set muntjes. Paars deze keer. Opnieuw zijn het er vijf, maar ze zijn op moeilijkere plekken geplaatst. En de echte fanatiekelingen kunnen na het verzamelen van die vijf paarse muntjes aan de slag om een vijftal zwarte muntjes te vinden. Hiervoor is het design van elk level zelfs aangepast. Zwarte muntjes liggen op de meest onmogelijke plekken verstopt en je moet precies op het juiste moment springen om de weg naar een zwart muntje te betreden. Of gewoon tegen een blokje aanspringen waar een zwart muntje in is verstopt... De verschillende kleuren muntjes zorgen er in ieder geval voor dat je elk level vele malen zult spelen en spelers van verschillende niveau's van de game kunnen genieten.

Het totaalpakket bevat zes werelden met elk vier levels en al in de gratis versie kan je een sneak peek nemen in alle 24 levels. Nintendo licht je goed voor over je potentiële aankoop van Super Mario Run. Na onze speelsessie zijn wij in ieder geval een stuk positiever en kijken we stiekem zelfs uit naar de release van Super Mario Run aanstaande donderdag in de App Store.
Next articleElekid, Igglybuff en meer baby Pokémon toegevoegd aan Pokémon... Previous articleGame Freak spreekt over eventuele verschijning Pokémon op Nintendo...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Super Mario Run

Platform: iOS
Genre: 2D platformer
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: N.v.t.
Releasedatum: 15 december 2016

Screenshots