Shin Megami Tensei IV: Apocalypse Review | 14 december 2016 10:00 | Auteur: Jeroen K.

Engelen en demonen staan weer eens aan de top van de voedselketen. De mensheid eindigt tussen de twee partijen in op het strijdtoneel in het verwoeste Tokyo. Ofwel: de tijd voor een nieuw avontuur in de Shin Megami Tensei-reeks is weer aangebroken. Terwijl veel fans op de vijfde game in de Persona-serie wachten, heeft Atlus voor de Nintendo 3DS al veel spin-offs van de Japanse RPG-reeks uitgegeven met Apocalypse als laatste. Dit semi-vervolg op Shin Megami Tensei IV, die al eerder voor de Nintendo 3DS verscheen, vindt plaats in dezelfde wereld. Wij zijn benieuwd, wat brengt dit vervolg ons?

Een tweede leven
In Shin Megami Tensei IV: Apocalypse gebeurt al snel wat je in vrijwel elke game onmogelijk acht: jij, als hoofdpersonage, sterft na een verloren gevecht met een vijand. De god Dagda voorziet je echter opnieuw van leven, waardoor je je tocht kunt voortzetten. Even daarvoor, voordat je door een demoon gedood werd, sloot je je nog aan bij de 'Hunter association' van Kinshicho, samen met je goede vriendin Asahi. Hunters zijn immers van enorm belang in het post-apocalyptische Tokyo. Voedsel is schaars en overal liggen demonen op de loer. De overlevenden zitten verscholen in diverse ondergrondse schuilkelders, zoals die in Ueno, Ginza en Shinjuku. Als Hunter ga je de confrontatie aan met de demonen. Zowel om je omgeving een stukje veiliger te maken, als om de meest nabije groep overlevenden van grondstoffen te voorzien.

3055256-1

Een verwoest Tokyo
Dit brengt ons direct bij de eerste plus- én minpunten die deze setting met zich meebrengt. Ten eerste is de setting erg origineel, in tegenstelling tot de overweldigende hoeveelheid RPG's die over fantasy- of middeleeuwse werelden gaan. Die setting zorgt er ook voor dat je een goed motief hebt om ten strijde te trekken: de situatie in het Tokyo van dit spel is erbarmelijk slecht en hoewel de moraliteit op Japanse wijze intact blijft in veel situaties, zijn de hoofdpersonen er dit keer niet op uit om als nietsvermoedende avonturiers 'het kwaad te bestrijden'. Het brengt ook een klein nadeel met zich mee, want het leven als Hunter is nu niet altijd het meest enerverende leven: je gaat hoofdqueesten krijgen om wat voedsel te zoeken, levensmiddelen te vervoeren of een stel snobberige Samurai te begeleiden. Het is moeilijk om dit als hard minpunt te zien, want het is nu eenmaal 'part of the job'. Je kunt niet elke dag de held zijn die Flynn redt of Shesha verslaat.

Een bovenmenselijke strijd
Langzaamaan merk je echter toch dat je leven als Hunter verandert nadat je een tweede leven hebt gekregen van Dagda. Je bent nu een zogeheten 'Godslayer' en 'marionet'. Wat Dagda precies van plan is, weet je dan nog niet. Wat je wel weet, is dat je nu onderdeel bent van de verhitte strijd tussen demonen (Lucifer) en engelen (Merkabah). De antagonistenhoofdrol ligt ditmaal bij een derde partij: de 'Divine Powers', die de mensheid verlossing wil brengen door de creatiegod te vernietigen. In deze strijd spelen belangrijke personages uit de voorgaande game een rol, zoals Navarre, Gaston, Walter, Isabeau, Jonathan en ook Flynn. Apocalypse volgt een origineel verhaal en bouwt niet noodzakelijk voort op cruciale gebeurtenissen uit het vorige deel, maar voor het algehele begrip helpt het wel als je Shin Megami Tensei IV gespeeld hebt. Uiteindelijk volg je als hoofdpersoon in deze serie geen lineair pad om het kwaad te verslaan, maar beslecht je een politiek spel tussen verschillende groepen. De keuze tussen een chaotisch, neutraal en rechterlijk pad maak je immers in elke Shin Megami Tensei.

smt-intro-3

Een spannend onderhandelingsproces
Een review van een Shin Megami Tensei-spel kun je niet compleet noemen zonder het onderhandelingsproces met demonen te behandelen. In deze gamereeks bouw je je team op met wezens die je in eerste instantie als vijand ontmoet. Dat gaat niet door een rood-witte bal te werpen, maar werkt op een iets intellectuelere wijze. Je kunt tijdens - of zelfs voorafgaand aan - een gevecht in gesprek gaan met een demoon en zo onderhandelen over een eventueel verwantschap. Vele variabelen spelen hier een rol, zoals het karakter van de demoon, de vechtgeschiedenis die je met hem hebt en de stemming van het moment. Elk onderhandelingsproces bestaat uit twee delen: de sociale ontmoeting en de economische bespreking. In het eerste deel reageer je op vragen of acties van de demonen. Welk antwoord je dient te geven hangt af van het karakter van de demoon, maar in sommige gevallen kun je bij een slecht gehumeurde demoon eigenlijk niets goed doen. In het tweede deel moet je de demoon van genoeg waardevolle zaken voorzien. Vaak willen demonen macca (geld), HP, MP of items. Zomaar op alle aanvragen met 'ja' reageren blijkt vaak echter ook geen juiste tactiek, want dan snelt een demoon er soms vlug vandoor met zijn spullen. De makkelijkste manier om een vriend te maken is aan het einde van de rit wel via de 'threatening aura': een demoon die op het punt van sterven staat, smeekt nog wel eens om zijn leven en wordt dan zonder gedoe lid van je team. Dit onderhandelingsproces kenmerkt de serie en is ook in dit deel weer fantastisch uitgewerkt.

Een doordacht gevechtssysteem
Wanneer je erin geslaagd bent demonen aan je zijde te krijgen, kun je ze gebruiken om andere demonen een kopje kleiner te maken. Tijdens het turn-based vechten moet je in de eerste plaats proberen, samen met drie demons, de zwakheden van je tegenstanders bloot te leggen. Niet alleen breng je ze op die manier meer schade toe, ook kun je op deze manier een extra beurt verdienen. Met een beetje extra geluk krijg je zelfs een 'smirk-status': je hebt dan tijdelijk geen zwakheden meer en kunt gegarandeerd extra schade uitdelen. Het systeem werkt gelijk voor iedereen, dus ook je vijanden kunnen zo extra beurten verdienen. Als je een aanval uitvoert waar de andere partij juist wel goed tegen kan, verlies je weer een extra beurt. Het verschil tussen het raken van de zwakke of juist de sterke plek van de tegenstander kan zo het evenwicht van het gevecht in jouw voordeel bepalen. Je hebt ook nog menselijke vrienden bij je. Zij staan je bij als supporters. Zo staat Nozomi je bij met Gun-skills, Hallelujah met defensieve skills en Navarre met buff-skills. Je kiest een partner die bij jouw manier bij vechten past.

smtiv_negotiate_02_thumb

Conclusie
De Shin Megami Tensei-serie gaat al lang mee, maar verfrist nog altijd het vaak clichématige RPG-landschap. Geen middeleeuwse kerkers, maar een in puin vervallen Shibuya! Geen jonge helden die het kwaad van de wereld bestrijden, maar een machtsstrijd tussen vier kampen in een anarchistisch en vernield Tokyo. Deze originele uitgangspunten maken de loop van het verhaal meteen geloofwaardig en logisch, maar brengen wel wat saaiere missies met zich mee. Op een wat aardser niveau houd je je vooral bezig met het creëren van een krachtig team om in een dynamisch en snel turn-based gevechtssysteem je mannetje te staan. Shin Megami Tensei IV: Apocalypse vindt de JRPG niet opnieuw uit. Te voorspelbaar, niet innovatief genoeg? Misschien, maar het is dan ook een direct vervolg. De demonische RPG zoekt wél de grenzen van het genre op en negeert veel cliché's. Alles bij elkaar: een erg goede Japanse RPG.
8,8
N1-score
  • + Haakt mooi in op de originele Shin Megami Tensei IV
  • + Onderhandelen met demonen!
  • + Streng doch rechtvaardig gevechtssysteem
  • + Sterk verhaal, goede setting
  • + 'Realistisch' motief & gameplay...
  • - ...die ook minder spannende missies brengen
  • - Soms toch nog wat te weinig innovatief
Next articleTeaser trailer toont indrukwekkende omgevingen van Seasons of... Previous articleVoormalig PS4-exclusive Rime krijgt rating voor Nintendo Switch...

Reacties van gebruikers

Avatar
Zach | 14 december 2016 13:52 | #269558
Yeah, goede review.
Paar uurtjes gespeeld en het smaakt naar meer. Helaas weinig tijd op het moment, maar met de kerst ga ik mij er veel uurtjes mee vermaken.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Shin Megami Tensei IV: Apocalypse

Platform: Nintendo 3DS
Genre: JRPG
Ontwikkelaar: Atlus
Uitgever: Deep Silver
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 02 december 2016

Screenshots