Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King Review | 10 januari 2017 15:00 | Auteur: Patrick

Al vele jaren is er geen nieuwe Dragon Quest meer verschenen, maar na vijf jaar kan de wereld weer aan de slag met een nieuw avontuur. Voordat het zover is kunnen we echter eerst nog eens aan de slag met de Nintendo 3DS-remake van Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King. Weet deze remake ons warm te houden tot het nieuwe avontuur uitkomt?

Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King maakte met de originele verschijning voor de PlayStation 2 een flinke grafische vooruitgang in vergelijking met zijn voorgangers. Voor het eerst gaf Akira Toriyama vorm aan personages en vijanden en kon je door de wereld lopen met een driedimensionale look! Akira ontleent zijn bekendheid aan zijn mangaka-werk voor de immens populaire Dragon Ball-serie maar, werkte naast Dragon Quest VIII ook als artiest aan het tijdloze Chrono Trigger. Op dit gebied kon de game dan ook rekenen op hoge cijfers. Daarnaast zorgde de gigantische speelwereld ervoor dat menig speler zijn ziel en zaligheid verloor aan Dragon Quest VIII. Ruim honderd uur kan dit avontuur je bezig houden. Dat kwam echter niet door het verhaal...

12


Voorspelbaar
Dragon Quest-games staan over het algemeen niet bekend om hun diepgaande verhaallijnen - ook dit achtste deel niet. Al zorgt dit verhaal in het begin voor een duidelijk doel, zoals je in de preview al kon lezen; het weet echter niet je aandacht vast te houden. Op een paar verrassende plottwists na, zie je veel wendingen al van mijlenver aankomen. Als je op zoek bent naar een uniek, meeslepend verhaal ben je hier dus niet aan het juiste adres. Je kunt dan beter kiezen voor de remake van Dragon Quest VII die vorig jaar voor de Nintendo 3DS verscheen. Als je echter voldoening kunt halen uit het opheffen van een vloek heb je aan Dragon Quest VIII een leuke uitdaging. De kwade Dhoulmagus heeft de koning en de prinses veranderd in een trol en een paard. Aan jouw de taak als held om samen met enkele metgezellen op pad te gaan en dit te doen omkeren, waardoor al snel blijkt dat je grotere vijanden hebt dan Dhoulmagus.

Weer geen random encounters
Eén van de bekendste kenmerken van Japanse role-playing games zijn toch wel de random gevechten als je in de wereld of in kerkers rondloopt. Het origineel had deze ook, maar net als met de remake van Dragon Quest VII heeft deel acht een actief systeem waarbij de monsters fysiek rondlopen in de wereld. Nadat je een monster aanraakt zal er een turn-based gevecht starten. Het blijft een raadsel waarom hiervoor gekozen is, want om de pittige eindbazen te verslaan moet je toch ontzettend veel monsters doden waardoor het niet echt iets toevoegt dat je nu de optie hebt ze te omzeilen. Daarbij komt dat bij een JRPG van dit kaliber de charme van gevechten hoort die ineens uit het niets starten.

6


In tegenstelling tot het oppervlakkige verhaal, biedt het gevechtssysteem wél diepgang. Zeker voor in de tijd waar de game oorspronkelijk uitkwam. Zo heb je naast de keuze om een fysieke aanval, een magische aanval of een speciale fysieke aanval te selecteren ook de keuze om een beurt niet aan te vallen en zo je personage sterker te maken. Een dergelijk systeem kom je ook, beter uitgewerkt, tegen in bijvoorbeeld de recente Bravely-serie. Het gevechtssysteem weet zo erg goed mee te gaan met de tijd. Door op tactische wijze om te gaan met je aanvallen en de mogelijkheid om niet aan te vallen kun je de grootste vijanden verslaan. Let er echter op dat dit niet altijd even makkelijk is. Zodra je in een nieuw gebied arriveert, kom je vaak tussen de normale vijanden al enkele zeer pittige tegenstanders tegen. Ook is het mogelijk om simpele aanvallen automatisch uit te laten voeren. Het gevechtssysteem is hiermee een duidelijke verbetering ten opzichten van Dragon Quest VII.

Fisticuffs
Fisticuffs - of wel vechten met je vuisten - is een van de speciale vaardigheden waarin je al je personages kunt trainen. Het versterken van je personages werkt net iets anders dan bij voorgaande Dragon Quest-games. De spellen werkten veelal met een klassensysteem, maar dit deel niet. Waarbij je in het verleden vaak pas na vele uren aan de slag kon met het personaliseren van je favoriete figuur kan dat nu al vanaf level 4. Iedere level-up ontvang je enkele punten die je kunt spenderen aan de verschillende vaardigheden. Zo kun je gelukkig je groepje al direct naar eigen hand zetten! Om je ideale team samen te stellen moet je dus op tijd bedenken welke vaardigheden en aanvallen je wilt oppakken.

9


Ieder personages heeft naast de fisticuffs-vaardigheid vier unieke vaardigheden (behalve de niet-unieke sword- en staff-vaardigheden). Vier vaardigheden leggen de focus op aanvallen en wapens terwijl de vijfde een persoonlijk iets voor desbetreffende personage is. Zo kun je de beeldschone Jessica trainen in de vaardigheid 'Sex Appeal'. Een vrij bijzondere keuze al zou het me niets verbazen als jaren geleden enkele Japanners heel blij werden van het zien van Jessica. Ook hier moet je goed nadenken wat je met elk personage wil bereiken, want een personage kan ze niet allemaal volledig te unlocken.

Oog voor detail
Akira Toriyama heeft de personages en vijanden zeer detaillistisch uitgewerkt en dankzij de oppoetsbeurt van de remake ziet het er in deze tijd ook nog goed uit. Vooral tijdens de gevechten komen ze volledig tot hun recht. De ietwat hoekigere graphics in de wijde wereld neem je dan maar voor lief. Grafisch voelt alles wat vloeiender en natuurlijker aan ten opzichte van de Dragon Quest VII-remake, maar Dragon Quest VIII was van oorsprong al driedimensionaal. Een grafisch minpunt zien we helaas in de menu's. Die zien er écht niet uit: een gemiste kans. Het blijft een tergende bezigheid om door die slecht ingedeelde en lelijk uitziende menu's te gaan.



Conclusie
Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King is nog altijd een geweldige Japanse role-playing game. Grafisch gezien kan de game nog mee en de oppoetsbeurt die het spel gekregen heeft laat de personages, getekend door Akira Toriyama, opnieuw bloeien. Het gevechtssysteem biedt daarbij de nodige diepgang zodat de gevechten nooit saai vervelen. Toch zijn er wel wat zaken om op te merken want de tand des tijds heeft de game niet helemaal doorstaan. Het verhaal is er één uit duizenden en daardoor niet tijdloos en de ouderwetse menu’s zijn om te huilen. Verder is het noodzaak om flink te grinden om sterke bazen te verslaan. Het origineel was onderhevig aan veel random encounters wat niet echt prettig was. Toch zorgden deze ervoor dat je, mits je alle vijanden steeds versloeg, redelijk bij bleef qua levels. Aangezien je nu nagenoeg alle gevechten kunt ontwijken lijkt het misschien alsof je minder hoeft te vechten maar in werkelijkheid zijn die gevechten nodig om verder te komen in het spel. De keuze om de random encounters om te ruilen voor vijanden die op de kaart rondlopen is net als bij de remake van Dragon Quest VII onbegrijpelijk. Heb je echter nog niet eerder een Dragon Quest-game gespeeld dan is dit, mede dankzij het gevechtssysteem, de meest toegankelijke om mee te beginnen. Met de ruime speeltijd van meer dan tachtig uur kun je je hier wel mee bezig houden totdat later dit jaar Dragon Quest XI verschijnt.
7,9
N1-score
  • + Kan grafisch nog altijd mee
  • + Prima startpunt voor nieuwe spelers
  • + Gevechtssysteem kent de nodige diepgang
  • - Matig verhaal
  • - Geen random encounters
  • - Ouderwetse menu's
Next articleOntspoord Previous articleHatsune Miku wordt dit jaar 10 jaar oud!

Reacties van gebruikers

Avatar
koekiemonster | 10 januari 2017 21:49 | #270363
collapse
Nadelen geen random encounters? Dat hoor ik niet vaak!
Het is juist -voor velen- een nadeel dat je 'spontaan' in een gevecht beland.
Veel fijner als je iets ziet aankomen, toch?

Ouderwetse menu's.
Ik snap het minpunt, maar het is ook weer niet essentieel voor een goede game. Sterker nog, ik ken eigenlijk weinig menu's waarvan ik onder de indruk ben Very Happy

Matig verhaal vind ik een lastige.
Had op whatsapp ook een discussie hier over. Ik ben blijkbaar iemand die speelt om leuke gameplay te ervaren. Verhalen gaan dan ook -meestal- langs mij heen. Zo kon ik ook niet echt meer het verhaal van Windwaker opduikelen terwijl ik dit de beste game ter wereld vind.

Je begrijpt hem al... ik wil deze game kopen en probeer de gegeven minpunten te ontkrachten. Ach wat, ik ga hem gewoon volgende week kopen. Het is niet dat er nog wat anders nieuws is te pruimen op Nintendo platforms Very Happy
Avatar
Patrick | 10 januari 2017 22:47 | #270365
Reactie op post #270363 van koekiemonster
Ik vind dat ontwijken van vijanden juist irritant en in dit geval voegt het ook nog niet eens iets toe want je kunt ze gewoon niet ontwijken omdat je anders te zwak bent voor de baasgevechten. Random encounters hebben zo hun charme! Razz

De menu's zien er niet uit en werken ook niet zo geweldig. Ik zie nu dat ik dat in de recensie niet echt benadrukt hebt. De menu's zijn naar mijn mening redelijk onlogisch opgebouwd. Dat hadden ze met deze remake aan mogen pakken.

De gameplay van veel JRPG's is nagenoeg gelijk, het verhaal is waar de verschillende titels zich naar mijn mening onderscheiden.

Ga hem zeker kopen. Het blijft een erg goede Dragon Quest-game! Ik ben vooral benieuwd wat de nieuwe Dragon Quest ons gaat bieden. Hopelijk horen we daarover vrijdag meer.
Avatar
fftidus | 11 januari 2017 16:05 | #270402
Grafisch: Helaas een stapje terug, maar de vele gameplay upgrades en extra content maken dat voor mij meer dan goed.

Geen random encounters: Is juist een zegen. Waar je voorheen alle enemies moest bevechten kan je ze nu gewoon ontwijken, vooral als je terug gaat naar locaties waar alles veel te zwak is rennen ze nu gewoon weg als ze je zien. Het maakt het spel een stuk sneller en minder frustrerend.

Matig verhaal: Niet helemaal mee eens. Dragon Quest staat sowieso niet bekend als een spel met een zwaar verhaal ipv daarvan zorgt het voor meerdere memorabele momenten en super grappige en leuke dialogen.

Ouderwetse menu's: Dit is bij elke Dragon Quest weer een minpunt voor jullie, maar dit heeft gewoon te maken met smaak en gewenning. Het is behoorlijk simpel true, maar het geeft bij mij juiste een Dragon Quest gevoel.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King

Platform: Nintendo 3DS
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Square Enix
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: N.v.t.
Releasedatum: 20 januari 2017

Screenshots