De Nintendo Switch Presentation 2017, het klinkt veelbelovend en dat was het ook. En als ik achteraf terugkijk op wat er allemaal is onthuld, dan word ik meteen enthousiast. Ik ben dan ook zeker niet negatief over de toekomst van de Nintendo Switch. Desondanks liet de presentatie mij met een negatief gevoel achter.
Afgelopen vrijdag kwam om precies 5:00 Nederlandse tijd de president van Nintendo, Tatsumi Kimishima, het podium op in de Japanse hoofdstad Tokyo. Dit is de eerste keer dat we hem 'in het echt' zien in een persconferentie van Nintendo en de man maakte een goede indruk. De presentatie begon meteen met een klapper: de releasedatum en prijs van het systeem. In tegenstelling tot eerdere geruchten kunnen we al vanaf vrijdag 3 maart met de Nintendo Switch aan de slag. De adviesprijs bedraagt 300 euro, wat hoger is dan ik had verwacht, maar wordt verklaard door de prijs van de Joy-Cons. Een set van twee Joy-Cons zal voor zo'n 80 euro over de toonbank gaan.
First-party heaven?!
Alle features van het systeem worden nog eens uitgelicht en dan is het tijd voor de games. En hier ging het mis. De manier waarop de content voor de Nintendo Switch werd onthuld was nogal rommelig. Veel trailers, maar weinig informatie. Zonder spiekbriefje (Lees: persbericht) zou het mij niet duidelijk zijn geworden wat Mario Kart 8 Deluxe nu echt anders maakt dan Mario Kart 8, dat in 2014 al verscheen voor de Wii U. Of neem Splatoon 2. Dat je nu ook met vrienden kunt spelen in lokale multiplayer Turf Wars werd amper duidelijk uit de trailer in de presentatie.
Een groot gedeelte van de kracht van deze presentatie is verloren gegaan aan eerder nieuws. We beseffen niet dat Splatoon 2, Mario Kart 8 Deluxe, een nieuwe 3D Mario-game – nu bekend als Super Mario Odyssey – en The Legend of Zelda: Breath of the Wild in het eerste jaar van de Nintendo Switch een geweldige line-up is. Ik denk dat dat komt omdat we al gewend zijn geraakt aan dit idee dankzij de vele geruchten en leaks, maar ook door die paar seconden die we al van die eerste drie games gezien hebben in de onthullingstrailer van de Nintendo Switch in oktober. Er is weinig écht nieuw voor onze ogen.
Toch pak ik opnieuw mijn lijstje met onthulde games erbij en dan blijkt dat de hoeveelheid écht nieuwe games toch helemaal niet tegenvalt. De manier waarop Nintendo deze games heeft onthuld is echter zwak. Van veel spellen is weinig tot geen gameplay getoond en met een korte teasertrailer en een titel in beeld maak je mensen blijkbaar niet enthousiast voor Fire Emblem Warriors of Xenoblade 2. Met name de crossover tussen Fire Emblem en de bekende serie van Koei Tecmo is er een die een groot publiek moet aantrekken. In een enquête van Famitsu uit november 2015 vroeg het Japanse tijdschrift van welke serie de Japanse gamers graag een Warriors-crossover wilden zien. Fire Emblem stond toen in de top drie. Toch heb ik nog weinig mensen over deze game gehoord, die later dit jaar al moet verschijnen.
Third-party hell?
Ook qua third-party support zit het niet helemaal lekker. De meeste third-party games zijn ports van spellen die vorig jaar al verschenen voor andere systemen. Neem I Am Setsuna van Tokyo RPG Factory en Square Enix, dat wereldwijd al sinds juli verkrijgbaar is voor andere systemen. Of Dragon Ball Xenoverse 2, dat uitkwam in oktober. Hoewel Koei Tecmo, Bandai Namco, Square Enix en SEGA allemaal al met meerdere games naar voren zijn gekomen, zijn er nog een heleboel andere grote games onlangs verschenen voor de concurrentie die nog niet zijn onthuld voor het nieuwe apparaat van Nintendo. De westerse ontwikkelaars zijn nog terughoudender dan de Japanse. Toch staan er een aantal grote games op de planning. FIFA kreeg veel aandacht tijdens de presentatie, terwijl Minecraft niet eens voorbij kwam. En dat is een game die wereldwijd al meer dan 100 miljoen keer is verkocht en waarvan nog steeds duizenden exemplaren per dag over de toonbank gaan.
Nee, sommige keuzes die bij het maken van de presentatie zijn gemaakt krijgen niet mijn steun. Het was niet overtuigend en dat kwam door een totaal gebrek aan focus! Gelukkig maakte Nintendo dit allemaal goed door een van de beste trailers ooit te tonen voor de game die de Nintendo Switch moet gaan verkopen, The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Een werkelijk schitterende trailer die mij – ook al ben ik geen fan van de serie – helemaal enthousiast maakt voor deze launchtitel. Daarbij eindigt een matige presentatie toch nog positief, maar dat neemt niet weg dat Nintendo nog een lange weg te gaan heeft voordat het bedrijf er zeker van kan zijn dat de nieuwe console een succes wordt. De ingrediënten zijn er, het is nu aan Nintendo om er een product van de maken waar iedereen van gaat smullen!
In plaats daarvan kreeg je later een oersaaie treehouse waar ze alle kijkers weg probeerden te jagen door drie kwartier lang dat boksspelletje te doen en na elke game een aantal minuten pauze te nemen.
Ik ben benieuwd wat het word met de Switch omdat Nintendo er weer duidelijk voor gekozen heeft een minder krachtige console weg te zetten dan de concurrentie die aan het einde van het jaar beiden een console hebben die de Switch weg blaast wat kracht is.
Ik heb mijn Switch in bestelling staan en ben benieuwd of het Nintendo nu wel gaat lukken om weer hoge verkoopcijfers te halen. En anders volgende keer voor hetzelfde geld gewoon een normale console op de markt zetten die met de concurrentie mee kan. Misschien dat de mensen toch niet zo op al die gimmicks zitten te wachten. Voor die ruim €300 had je ook een console neer kunnen zetten die krachtiger is dan de huidige normale PS4.
Reactie op post #270909 van Lieve Jongen
Reactie op post #270912 van banjokazooie
Reactie op post #270909 van Lieve Jongen
En ik denk ook niet dat je de intentie van de Treehouse Live begrijpt. Het doel is om de showfloor demo's te Let's Play-en en dieper in te gaan in de games met uit leg. Gespeeld door personen die al vele uren in de spellen gestoken hebben. De pauzes die jij zo ergelijk vindt zijn juist voor de voorbereiding van het volgende segment, waarbij ze de systemen met de nieuwe demo's klaar zetten en de host en gasten klaarmaken. Dat is niet wat je wil zien. Dan kunnen ze beter de showfloor tonen.
En als Nintendo een console net als Sony en Microsoft hadden gemaakt dan denk ik niet dat ze beter gaan verkopen. Als fabrikant moet je juist onderscheidend zijn en aantrekkelijk voor de consument. Als je 1 in een dozijn bent dan hoef je niet op verkopen te rekenen.