Let’s Switch things up Column | 21 januari 2017 12:31 | Auteur: Mink

Als we denken aan Nintendo dan denken we meestal aan alle goede dingen die het bedrijf voor de game-industrie heeft gedaan. Nintendo is de fabrikant die nooit stil heeft gezeten, die te allen tijde bezig is geweest met revolutionair naar games te kijken. Nooit heeft Nintendo gedacht; laten we een super krachtige console maken die verder niets nieuws kan. Nee, The Big N is altijd innovatief aan het denken. De Nintendo Switch past perfect in deze filosofie en daar moeten we zeer blij mee zijn.

24


De game-industrie lijkt statischer dan ooit. De Xbox One verkoopt belachelijk slecht, de PlayStation 4 is een veredelde PlayStation 3, die weer een veredelde PlayStation 2 is. De verkopen van alle apparaten gaan achteruit in vergelijking met hun voorgangers en waarom is dat? Omdat de Xbox One en PlayStation 4 niets te bieden hebben op first person shooters en een enkele adventure-titel na. Ja, je hebt enkele niche titels die je een uitstap bieden naar iets anders, maar revolutionair is het allemaal allerminst.

FUN
Nintendo gaat niet concurreren met Sony of Microsoft en dat is in mijn optiek een zeer goede aanpak voor het bedrijf. Nintendo is niet van de kracht van een console of de specificaties die het apparaat moeten dragen. Nintendo kijkt niet naar graphics en of alles er realistisch uit kan zien. Maar waarom doen ze dat eigenlijk niet? Omdat het voor Nintendo niet gaat om hoe een game eruit ziet, maar of het spelen leuk is. Iedere generatie brengt Nintendo iets gimmicky naar buiten waarbij zij denken; “Dit is leuk, dit zorgt voor de nodige fun”. Is dat niet wat een gameconsole moet zijn? Een nieuwe manier om plezier en rust te geven aan je drukke bestaan. Een uitweg van je realisme naar het romantische.

25


Toch krijgen ze iedere generatie weer kritiek over zich heen. Zelfs de Wii werd zeer slecht ontvangen eer het in de winkels lag. Iedereen maakte het apparaat belachelijk, van de naam tot de bewegingsbesturing. Het bleek uiteindelijk de beste console voor Nintendo ooit. Mensen wilden dat Nintendo weer terug ging naar de NES-periode, maar ze schijnen zich niet te beseffen dat de NES juist één enorme gimmick was. Van twee spelers tot een Directional-Pad (D-pad), het waren geen aspecten van gamen die algemeen geaccepteerd werden. Sinds de allereerste console heeft Nintendo gekeken naar elementen die hen leuk leken, aspecten die de game-ervaring ten goede kwamen.

Revolution
Met de Nintendo Switch probeert Nintendo de volgende stap te zetten en een nieuwe standaard te maken. Het maakt gebruik van de Joy-Cons en zoals Nintendo zelf al mooi wist te vertellen, hiermee verdeel je de ‘joy’ door simpelweg er eentje te geven aan een vriend. Een console die standaard twee controllers heeft, iets wat we niet eerder hebben gezien. Daarbij maken de Joy-Cons gebruik van het geheel nieuwe HD Rumble. Iets wat gamen veel interessanter maakt. Speel maar eens een shooter zonder Rumble en het spel voelt meteen een stuk minder “echt” aan. Een geheel nieuwe manier van Rumble, dat ervoor zorgt dat je alles nog realistischer gaat beleven, lijkt me onwijs gaaf. Ik kan niet wachten op een horror-game die daar optimaal gebruik van maakt. Dit kan voor third party-ontwikkelaars reden zijn nog iets langer te wachten. De ervaring van HD Rumble is zo specifiek, dat het wat tijd kost om dit goed in je game te verwerken. Als het dan goed werkt, verbetert het de kwaliteit van een spel significant!

26


Een groot kritiekpunt dat de Nintendo Switch krijgt is de prijs van het apparaat, maar daar kan ik met mijn pet niet bij. De hybride console is zowel een handheld als een thuisconsole. Het feit dat je ieder spel on-the-go kunt spelen, is een enorm vooruitstrevend idee. The Legend of Zelda: Breath of the Wild hoef je in principe nooit neer te leggen, maar kun je gewoon meenemen op vakantie. Tel daar de nieuwe camera, de HD Rumble en het feit dat je twee controllers hebt bij op en ik denk dat je een zeer eerlijke prijs hebt. Mensen die erover klagen, zeker in contrast met dat de specificaties te laag zitten, snappen niet dat waarde in meerdere elementen zit. Als je nog huilt om third party-support, hebben we hier een heel mooie column die je uit die droom zal helpen.

I’m loving it
De Nintendo Switch gaat een succes worden. Er zijn veel haters op het moment en dat snap ik enigszins wel, er waren ook haters bij de Wii en zelfs bij de Nintendo DS. Nintendo doet het lekker op zijn eigen manier en dat vind ik juist zo geweldig aan het bedrijf. Er ligt geen focus op graphics, die wat mij betreft veel te overgewaardeerd zijn, maar juist op manieren om fun te beleven. Dat is wat Nintendo goed kan en altijd goed doet. Ik ben enorm benieuwd naar hoe ontwikkelaars HD Rumble gaan gebruiken en in wat voor spellen die het beste tot zijn recht komt. Ik kan alleen maar met een glimlach kijken iedere keer als ik naar de Nintendo Switch kijk, want man o man, wat gaat Nintendo deze generatie toeslaan. Dit is wat ik van Nintendo wilde, dit is wat Nintendo zo goed kan en dit is de nieuwe generatie aan gamen. De toekomst. We zijn er allemaal bij en onthouden dit moment goed. Wacht maar tot de haters zelf de Nintendo Switch in huis halen. Ik zie een zeer positieve toekomst tegemoet en met mij miljoenen anderen. Laat het succes van de Nintendo Switch maar komen.
Next articleScreenshots, Hyrule's map en een alternatief einde The Legend... Previous articleEx Rare-ontwikkelaars brengen Unlikely Legend of the Rusty Pup...

Reacties van gebruikers

Avatar
banjokazooie | 21 januari 2017 13:15 | #271400
collapse
Het kritiekpunt over de prijs snap ik aan de ene kant wel. Je koopt voor 299 een Ps4 een systeem met meer opslag capaciteit. Een groter aanbod in games. En bij de meeste zit al een game bij. Want met 330 euro ben je er nog niet je moet een game kopen voor 60 euro. En als je de meeste spellen goed wil spelen ben je ook nog een pro controller kwijt van 64 euro dat maakt de prijs 424 euro totaal voor het ultieme gameplezier En als je graag games digitaal koopt moet je ook nog een SD kaart met extra geheugen voor 70 euro kopen.. En als ik dan lees dat er voor die 300 euro niet een Joycon grip in zit die je Joycons op kan laden vind ik dat wel een kwalijke zaak. Daarnaast Mink als de prijs 330 euro was geweest inc groter geheugen van 250GB en een Pro controller dan was de prijs beter te verklaren geweest. Dus je punt over dat mensen klagen over de prijs dat je daar met je pet niet bij kan snap ik niet helemaal.

En dan waarom mensen haat hebben op de Wii. Natuurlijk was het de meest succesvolle console ooit van Nintendo maar het was ook de console. Die Nintendo een middelvinger naar de echte fans gaf. En 2 die de naam van Nintendo als gaming giant een enorme schade heeft aangedaan.

En of de Switch een succes word. Dat ligt er aan. Heel veel mensen kopen hem bij launch niet omdat ze Zelda ook op de Wii u kunnen spelen. Mensen kopen hem voor Mario Kart 8 deluxe niet omdat er te weinig nieuwe content in zit. Ze kopen hem pas voor Mario. En dat duurt nog tot het najaar. En of het een succes word. Dat ligt aan de komende E3 wat ze daar tonen voor het najaar en voor 2018. Ze moeten daar wel nu vol overtuigen met voldoende nieuwe software. Komen ze daar weer maar met een mager software aanbod dan zie ik een Wii u 2 geboren. Dus ik ben positief maar om te roepen dat de Switch een heel groot succes word vind ik iets te positief gestemd.
Avatar
Mink | 21 januari 2017 13:46 | #271403
Reactie op post #271400 van banjokazooie
collapse
Je hebt misschien voor 299 euro wel een Ps4, maar die is wel kaal met 500gb. Dus één controller en geen game. Daarbij is het haast niet te vergelijken, wat ik in mijn column probeer duidelijk te maken. De Nintendo Switch heeft op zoveel andere manieren waarde in de console zitten. Daarbij vind ik de library van de Ps4 allesbehalve indrukwekkend.

Daarbij is het argument dat veel mensen hem niet kopen omdat Zelda op de Wii U is, onzin eerste klas. Zo weinig mensen hebben een Wii U, als ze alleen die branche willen aandoen, hebben ze het toch flink fout. Nintendo weet dat er genoeg TLOZ-fans zijn die geen Wii U (meer) hebben. Die gaan echt niet (weer) een oude console kopen, maar kopen dan liever een Nintendo Switch.

Ik zeg niet dat de Nintendo Switch binnen een half jaar grotere hoogtes bereikt dan de Wii, maar ik denk wel dat het apparaat genoeg potentie heeft om zelfs de Wii omver te blazen.
Avatar
niemand | 21 januari 2017 13:51 | #271405
Reactie op post #271403 van Mink
collapse
Je hebt een xbone met game voor 250 euro
Avatar
Mink | 21 januari 2017 13:54 | #271407
Reactie op post #271405 van niemand
collapse
Ja, een console die totaal geen variatie aan games heeft. Je kan je Xbox niet meenemen op vakantie en in het vliegtuig een potje Fifa spelen. Iets wat je wel kan met de Nintendo Switch. Zoals ik al zei, de waarde zit hem in meerdere aspecten.
Avatar
banjokazooie | 21 januari 2017 13:58 | #271410
Reactie op post #271407 van Mink
Ja, een console die totaal geen variatie aan games heeft. Je kan je Xbox niet meenemen op vakantie en in het vliegtuig een potje Fifa spelen. Iets wat je wel kan met de Nintendo Switch. Zoals ik al zei, de waarde zit hem in meerdere aspecten


Nee maar daar krijg je wel alle nieuwe games. Daar krijg je wel de nieuwe Red Dead, Mass Effect etc dat is weer wat je niet op de Switch krijgt. En ja je kan het niet op vakantie spelen. Zo zitten er aan beide voordelen en nadelen aan. Het ligt er ook aan welke voor keur je hebt op first party gebied. Kijk mijn voorkeur ligt meer bij de Sony en Nintendo Ip's Dus moet er sowieso een Nintendo console naast mijn Ps4 hebben maar heb je alleen voorkeur voor de Sony ip's of de Microsoft Ip's dan snap ik dat je niet gaat voor Nintendo.
Avatar
Jeroen K. | 21 januari 2017 16:27 | #271433
Reactie op post #271407 van Mink
collapse
Dat jij liever een Nintendo Switch voor 330 euro hebt dan een Xbox One met game voor 250 euro snap ik wel, maar kun je dat over het grote deel van de consumenten zeggen? Prijs is het belangrijkste aspect! Andere zaken volgen later pas voor potentiële kopers.
Avatar
Mink | 21 januari 2017 17:20 | #271445
Reactie op post #271433 van Jeroen K.
De prijs is niet het belangrijkste, maar wat het apparaat kan. Dit apparaat kun je meenemen onderweg, iets wat over het algemeen denk ik meer gewaardeerd wordt dan een Xbox 360 2.0. Eigenlijk vind ik dat nog een belediging voor de 360, die had tenminste wel goede first party en exclusieve third party ter beschikking.
Avatar
koekiemonster | 21 januari 2017 20:05 | #271466
Reactie op post #271407 van Mink
Psp go had een tvout en kon je verbinden met een duslshock 3.
Het is echt niet zo vernieuwend als men denkt, maar goed.
Avatar
banjokazooie | 21 januari 2017 13:55 | #271408
Reactie op post #271403 van Mink
https://www.bol.com/nl/p/sony-playstation-4-slim-watch-dogs-1-2-console-1tb-zwart-ps4/9200000065438776/?suggestionType=typedsearch

330 euro inc een game. En bij de Switch moet je er nog een game bij kopen. Voor digitale aankopen nog een geheugenkaart. En voor de lekkerste manier van spelen een pro controller. Dus dat scheelt nog wel Nintendo had in ieder geval een console met 500GB inc Pro controller voor 330 euro in de winkel kunnen leggen.

En over libary van de Ps4 indrukwekkend ik ben ook nog niet weggeblazen van deze generatie. Maar je hebt wel games als The Witcher 3, Uncharted 4 etc er op. Maar dat is smaak gebonden. Er is in ieder geval wel meer keuze voor dezelfde prijs.



Daarbij is het argument dat veel mensen hem niet kopen omdat Zelda op de Wii U is, onzin eerste klas. Zo weinig mensen hebben een Wii U, als ze alleen die branche willen aandoen, hebben ze het toch flink fout. Nintendo weet dat er genoeg TLOZ-fans zijn die geen Wii U (meer) hebben. Die gaan echt niet (weer) een oude console kopen, maar kopen dan liever een Nintendo Switch.


De Wii u bezitters die ik voorbij zie komen kopen de meeste hem voor de Wii u. Maar je hebt gelijk ik ben iemand die geen Wii u meer heeft. En ga dan ook geen Wii u meer kopen. Maar koop gelijk een Switch.

Ik zeg niet dat de Nintendo Switch binnen een half jaar grotere hoogtes bereikt dan de Wii, maar ik denk wel dat het apparaat genoeg potentie heeft om zelfs de Wii omver te blazen.


Oké ik denk het niet. Maar als ze gewoon een steady verkoopcijfers van een miljoen of 25 kunnen overleggen kunnen ze tevreden zijn. Het gaat er nu om wat voor aankondigen komen er op de E3 uit de hoge hoed. Daar moet je in mijn ogen meer tonen dan op het reveal event. Kom je daar weer maar met een paar titels. Dan gaat het tegen ze werken.
Avatar
niemand | 21 januari 2017 13:44 | #271402
collapse
De direction pad was gewoon ontzettend functioneel. Het was niet zo van ''Kijk ons nou gek zijn met die direction pad! We verkopen een last gen console maar het is niet erg want we hebben een direction pad!''
Avatar
Mink | 21 januari 2017 13:47 | #271404
Reactie op post #271402 van niemand
collapse
Daar zit je fout, mensen vonden de D-pad enorm gek en vreemd. Mensen wilden liever met een analoge stick spelen, maar toen ze het eenmaal ervaren hadden, bleek het toch wel enorm tof te zijn. Daarbij was de NES in vergelijking met sommige arcadekasten wel verouderd Wink .
Avatar
niemand | 21 januari 2017 13:54 | #271406
Reactie op post #271404 van Mink
collapse
Dan is het eigenlijk het tegenovergestelde van motion controls. Leek me in 2006 helemaal geweldig maar toen ik een Wii kocht bleek het een stuk minder precies en intens dan ik dacht.
Avatar
Mink | 21 januari 2017 13:56 | #271409
Reactie op post #271406 van niemand
Dat is jouw mening, ik ken genoeg mensen die motion controls geweldig vonden. Ik kan bepaalde spellen niet eens meer serieus spelen zonder motion control. Alle sport-spellen zijn imo zonder motion control veel minder interessant. Iets als Tennis met knoppen spelen is toch een veel mindere ervaring.
Avatar
banjokazooie | 21 januari 2017 14:00 | #271411
Dat is jouw mening, ik ken genoeg mensen die motion controls geweldig vonden. Ik kan bepaalde spellen niet eens meer serieus spelen zonder motion control. Alle sport-spellen zijn imo zonder motion control veel minder interessant. Iets als Tennis met knoppen spelen is toch een veel mindere ervaring.


Tennis games vind ik inderdaad echt een aanwinst met motion controls. Maar niet alle sportspellen zie me FIFA niet met motion controls spelen Maar bijvoorbeeld Skyward Sword hoe goed het ook werkte speel ik veel liever met de knoppen.

Maar heb dan wel weer zin in ARMS die volledig op motion controls gaat.
Avatar
Ruben91lp | 21 januari 2017 14:15 | #271412
collapse
Ik koop een Nintendo console voornamelijk voor Zelda, Mario, Smash Bros. en Mario Kart. Geen van de gimmicks van de wii, wii u, ds en 3ds heeft voor mij ook maar iets bijgedragen aan het plezier van spelen van deze games. Toch ben ik, als ik deze games wil spelen, verplicht om meer geld te betalen voor een console door deze gimmicks, en daarnaast ook nog eens genoodzaakt een normale controller aan te schaffen, die wel geschikt is om deze games te spelen.

Nintendo innoveert om te innoveren. Ze bedenken eerst een gimmick, en passen de games aan om zo de waarde van de gimmick te valideren, zoals bijv. Mario 3D land, waarbij je zonder 3d extra moeilijk kon zien waar je nou moet springen. Wat mij betreft is dat de verkeerde volgorde.
Avatar
Mink | 21 januari 2017 14:31 | #271414
Reactie op post #271412 van Ruben91lp
collapse
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Motion Control was absoluut eerder bedacht dan Wii Sports of Boom Boom Blox (om maar een paar voorbeelden te benoemen). Daarbij geloof ik er niets van dat je het dubbele scherm van de Nintendo DS niet fijn vindt bij bijvoorbeeld The Legend of Zelda. Fair enough, het 3D van de Nintendo 3DS vind ikzelf ook overbodig. Nintendo wilde gewoon de ervaring uit je beeldscherm laten knallen, iets wat imo nooit zo goed is gelukt. Maar ik speel dan ook alle spellen zonder 3D. De Wii U GamePad werkte bij Splatoon of ZombiU echt als een verbetering. Het maakte het spel sneller (Splatoon) en bij ZombiU was de ervaring veel intensiever.

Nu is de gimmick dat je de console mee kunt nemen, overal waar je maar wilt. Dat is imo een zeer sterke gimmick die ervoor gaat zorgen dat we spellen lekker on the go kunnen spelen. HD Rumble en de camera zijn dan weer nieuwe manieren om het spel te ervaren en ik geloof er stellig in dat bij Horror-games of juist party-spellen dit geweldig uit de verf kan komen. Motion Control is ondertussen niet eens meer een gimmick, maar een algemeen geaccepteerde vorm om spellen te spelen. Niet alle spellen werken met motion control, maar daarom is het ook optioneel in de console. Je kunt de Joy-Cons ook als "gewone" controller gebruiken. Dat jij er geen plezier uit haalt wil niet zeggen dat de rest van de wereld er geen plezier uit haalt.
Avatar
Ruben91lp | 21 januari 2017 15:34 | #271422
Reactie op post #271414 van Mink
collapse
Oh, ik geloof zeker dat Motion Control eerder bedacht is dan Wii Sports. Alleen het feit dat ze eerst de hardware bedenken, en dan pas games maken die daar op een of ander manier gebruik van moeten maken, vind ik de verkeerde volgorde. Ze zouden eerst games moeten bedenken, en zorgen dat nieuwe hardware zo optimaal mogelijk wordt gemaakt om deze games te kunnen realiseren. Rond 2014 zou Miyamoto bezig zijn met 2 games die het nut van de Wii U gamepad zou moeten bewijzen. Dit bleek weinig spectaculairs te zijn, namelijk Project Guard en Project Robot.

Alle redenen die je noemt kan ik me gedeeltelijk in vinden, maar het gaat me er om dat je bij de console een Gamepad, Wii Remote of JoyCon koopt, wat allemaal dure controllers zijn, terwijl je bij veel games hier geen gebruik van hoeft te maken, of het zelfs beter aanvoelt als je er geen gebruik van maakt(Super Smash Bros). De controllers kunnen voor veel leuke ervaringen zorgen, maar zijn lang niet bij alle games nodig. Ik vind dat die controllers optioneel zou moeten zijn.
Begrijp me niet verkeerd: de concepten van de controllers spreken me wel aan, maar bij weinig games word er maar echt goed gebruik van gemaakt.

Ook het idee achter de Switch spreekt me aan, maar ik twijfel over aankoop op release.
Switch + Zelda + Pro controller, dan zit je al rond de 450 euro. Wil je een opslaggeheugen erbij dan zit je al rond de 500 euro.
Dat maakt me ook wel benieuwd naar wat een Console-Only Switch zou kosten, met Pro controller en 500GB HDD. Ik denk dat deze namelijk makkelijk rond de 200 euro zou kunnen liggen: Je bespaart dan op het scherm, de Joy Cons, de batterij en het persen van alle tech in een kleine behuizing. Je hoeft bij zo'n console niks in te leveren op de tv-ervaring voor Zelda, Mario, Mario Kart, Donkey Kong Country en Smash Bros.
De batterijduur en de opslagruimte laat natuurlijk genoeg ruimte over voor verbetering. Nintendo zal over 2 jaar vast een revisie van de Switch uitbrengen, met o.a. langere batterijduur en meer opslaggruimte. Ik kijk denk ik de kat nog even uit de boom, en wacht tot de release van Mario, een price-cut, of de aankondiging van Metroid Prime.
Avatar
ThanosReXXX | 21 januari 2017 19:22 | #271464
Reactie op post #271422 van Ruben91lp
collapse
Nintendo ontwerpt juist zijn hardware aan de hand van de soort games die ze er mee willen spelen, dat is al meerdere keren in interviews door zowel Miyamoto als Iwata aangegeven dus dat is precies wat jij vraagt, toch? Probleem opgelost... Wink
Avatar
koekiemonster | 21 januari 2017 20:10 | #271467
Reactie op post #271464 van ThanosReXXX
collapse
Dus eerst wii sports en daarvoor is de wii ontwikkeld?
Avatar
ThanosReXXX | 21 januari 2017 22:34 | #271476
Reactie op post #271467 van koekiemonster
Yep, maar natuurlijk niet alleen Wii Sports. Hoe Nintendo games ontwerpt, is ooit in een Iwata Asks uitgelegd, maar zoals ik eerder zei ook in een aantal andere interviews met Iwata en Miyamoto. Ze bedenken een nieuw soort game of activiteit en vervolgens gaan ze dan aan de slag om de daarvoor benodigde hardware te ontwikkelen en zo dat idee als totaalconcept in de praktijk te brengen.

Dat principe is mijns inziens ook in de Switch weer heel duidelijk terug te zien.
Avatar
Ruben91lp | 21 januari 2017 20:29 | #271470
Reactie op post #271464 van ThanosReXXX
collapse
En welke AAA titel was niet mogelijk geweest zonder wii remote/gamepad/touch screen?

"Oh, zonder 2e scherm/motion controls kunnen we de volgende mario/zelda/metroid niet maken" ; zo is het vast niet gegaan.
Avatar
ThanosReXXX | 21 januari 2017 22:28 | #271475
Reactie op post #271470 van Ruben91lp
collapse
Ik heb geen idee waar je dat vandaan haalt, want dat is helemaal niet wat ik zei. Ook heb ik het nergens over triple A games gehad.

Het is simpelweg een feit dat Nintendo games en hardware ontwerpt volgens het omgekeerde piramide principe, en dat is inderdaad eerst game concepten bedenken en dan vervolgens de hardware ontwerpen die nodig is om deze ideeën tot uitvoer te kunnen brengen.

Zo zou het in het geval van Wii Sports dus waarschijnlijk de vraag zijn geweest: "wat als je een tennis of bowling game echt zou kunnen spelen alsof je dat daadwerkelijk aan het doen was" en daar is dan de Wiimote uitgekomen.
Avatar
niemand | 21 januari 2017 23:10 | #271481
Reactie op post #271475 van ThanosReXXX
collapse
Kans lijkt me klein dat het echt zo ging. Het begon allemaal met het opkopen van een patent in 2001.
Development of a motion enabled controller began in 2001, coinciding with development of the Wii console. In that year, Nintendo licensed a number of motion-sensing patents from Gyration Inc., a company that produces wireless motion-sensing computer mice.[1] Nintendo then commissioned Gyration Inc. to create a one-handed controller for it,[1] which eventually developed the "Gyropod", a more traditional gamepad which allowed its right half to break away for motion-control.[1] At this point, Gyration Inc. brought in a separate design firm Bridge Design to help pitch its concept to Nintendo.[2] Under requirement to "roughly preserve the existing Game Cube [sic] button layout", it experimented with different forms "through sketches, models and interviewing various hardcore gamers".[2] By "late 2004, early 2005", however, Nintendo had come up with the Wii Remote's less traditional "wand shape", and the design of the Nunchuk attachment.[3] Nintendo had also decided upon using a motion sensor, infrared pointer, and the layout of the buttons,[3] and by the end of 2005 the controller was ready for mass production.[3]
Avatar
ThanosReXXX | 22 januari 2017 16:05 | #271522
Reactie op post #271481 van niemand
collapse
En jij denkt dat ze tot die tijd stil hebben gezeten met het ontwikkelen van ideeën en ontwerpen van games? Lijkt me eerder dat ze deze technologie juist hebben aangeschaft omdat ze die nodig hadden voor hetgeen ze qua games aan het ontwerpen waren. Gaandeweg zal er gerust naar aanleiding van wat er kon met de Wiimotes meer bij zijn gekomen, maar in essentie is het wel hun handelswijze om de hardware aan te passen aan de games en niet andersom.

En wellicht ten overvloede: het is door de hoge heren zelf ooit vertelt dat ze zo te werk gaan, dus ik denk dat ik meer waarde kan hechten aan wat mensen zoals Miyamoto zeggen, dan aan wat jij of iedere andere anonieme site member denkt... Wink

Overigens even voor de duidelijkheid: de focus ligt in ons gesprek nu een beetje op de Wii en Wii Sports, maar Nintendo hanteert altijd deze formule, al sinds de Game Boy. En daarnaast hanteren ze ook de formule om reeds bestaande hardware te gebruiken op nieuwe manieren, wat weer perfect past bij het plaatje van de Wii, want zoals je al aantoonde, hebben ze die technologie overgenomen van een ander bedrijf.
One thing Nintendo does when they make hardware is they modify it based around the kind of games they want to make. They don't just take components and throw them in because they offer power. They use components that works for them and how they make games.

Avatar
niemand | 22 januari 2017 17:51 | #271533
Reactie op post #271522 van ThanosReXXX
En wellicht ten overvloede: het is door de hoge heren zelf ooit vertelt dat ze zo te werk gaan, dus ik denk dat ik meer waarde kan hechten aan wat mensen zoals Miyamoto zeggen, dan aan wat jij of iedere andere anonieme site member denkt.

Miyamoto was niet bij de Switch betrokken dus dat is niet helemaal relevant meer. Daarbovenop kan het ook een slechts halve waarheid zijn. Voorbeeld: ze hebben een paar ideeën rond de Wii U gamepad maar weten het in de meeste games niet toe te passen. Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat ze een game in gedachten hadden en dat daar vervolgens die sensor voor gemaakt is.
Avatar
koekiemonster | 22 januari 2017 20:10 | #271542
Reactie op post #271522 van ThanosReXXX
Wii motion techniek werd eerst aangeboden aan Sony. Die zag er geen heil in. Nintendo in eerste instantie ook niet, maar kwam er op terug toen haar GameCube een megafaal bleek en men een betaalbaar, vernieuwend concept zocht.
Avatar
Unistar | 21 januari 2017 14:54 | #271418
collapse
Het interesseert mij helemaal niks wat de PS4 en Xbox One wel hebben.
Je koop geen Nintendo systeem voor realisme, shooters, racegames of GTA- achtige games.
Het is mischien leuk dat het erop gespeeld kan worden maar ik ga daar niet voor.
Ik koop een Nintendo console voor Nintendo games!
Maar in de game wereld waar we nu leven snappen de meeste verwende gamertjes dat niet Denial
Avatar
Ruben91lp | 21 januari 2017 15:41 | #271423
Reactie op post #271418 van Unistar
collapse
Maar nu zijn sommige Nintendo-fans wel genoodzaakt om naast hun Nintendo console ook een PS4 of Xbox One te hebben.
Avatar
niemand | 21 januari 2017 16:52 | #271437
Reactie op post #271423 van Ruben91lp
Dat dus. Daarbovenop komt nog dat dit stigma Nintendo alleen maar in de weg zit.
Avatar
Mink | 21 januari 2017 17:24 | #271447
Reactie op post #271423 van Ruben91lp
collapse
Je kan het ook omdraaien, PlayStation 4-eigenaren zijn genoodzaakt om een Nintendo Switch te halen als ze alle Nintendo-spellen en exclusieve third party-games te willen spelen. Je bent niet genoodzaakt om het te doen. Er zijn op dit moment gewoon twee takken; de Nintendo-tak en de Xbox/PS-tak. Ik ben meer van de Nintendo en zal daarom altijd liever een Nintendo-console in huis halen dan een Ps/Xbox. Ik weet namelijk dat ik met mijn Wii U duizenden uren aan gameplay-fun heb ervaren met mijn maten en met de Switch gaat dit alleen maar omhoog (want ik heb ook honderden uren in mijn Nintendo 3DS zitten, die tijd zal ik nu in de Nintendo Switch stoppen).
Avatar
Ruben91lp | 21 januari 2017 18:06 | #271457
Reactie op post #271447 van Mink
De mensen die alle Nintendo games willen spelen schaar ik onder de Nintendo fans. Die mensen hadden misschien geen PS4 hoeven kopen als multiplatformgames als CoD, Fifa, GTA, Assasins Creed en Overwatch ook gewoon een gelijkwaardige versie op de Nintendo console kregen. Nu is dat niet het geval en kopen ze beide of stappen ze volledig over op andere consoles.

Wanneer mijn vrienden bij mij thuis komen gamen is de Wii U ook de console waar we het meest plezier aan beleven. Willen we echter een potje online spelen, zal dit bijna altijd de PS4 zijn. De meeste mensen in mijn omgeving spelen het liefst shooters thuis, en kopen daarom geen Nintendo console. Ik speel graag beide, dus ben genoodzaakt beide consoles te kopen. Naast mutiplatform heeft de ps4 ook nog veel AAA exclusives en indie games die de aanschaf sowieso al rechtvaardigen. Ik koop een PS4 voor de Multiplatform, de first party zoals Uncharted, indies als Journey en Gravity Rush. De Nintendo console alleen voor de Nintendo exclusives die me aanspreken.
Avatar
koekiemonster | 21 januari 2017 20:11 | #271469
Reactie op post #271447 van Mink
Werkte voor de WiiU ook zo goed...
Avatar
Sharjah-Games | 21 januari 2017 23:11 | #271482
Reactie op post #271423 van Ruben91lp
collapse
Ik vind dat je als echte gamer, altijd genoodzaakt ben om alle consoles te kopen, vanwege exclusief games!!!
Avatar
niemand | 21 januari 2017 23:47 | #271486
Reactie op post #271482 van Sharjah-Games
Ik vind dat dat helemaal afhangt van je persoonlijke voorkeuren en situatie.
Avatar
Nopeman | 21 januari 2017 16:01 | #271429
collapse
Met alle respect, dit is geen beste column.

Je gaat veel te kort door de bocht mbt een aantal zaken. Zoals de concurrentie... daar doe je ze tekort mee. De PlayStation 4 is een weinig verrassend systeem, dat kun je wel zeggen. Maar een veredelde PS3? Nee, joh, de PS3 wenste dat het een PS4 was. Het is een systeem wat iedereen wil en gezien de huidige cijfers willen de mensen dit en diens games. Dat MS zijn eigen ruiten heeft ingegooid met hun bizarre onthulling en de tier 1 en 2 launches, dat is hun eigen schuld. Hebben ze alsnog 26 miljoen consoles verkocht, al komt het leeuwendeel van die sales uit Amerika.

Ik ben het overigens wel eens dat we een bedrijf als Nintendo nodig hebben, maar niet om de redenen die je zelf geeft. Wat Nintendo nog altijd het beste doet is dat het nog altijd de oude filosofie van Gunpei Yokoi gebruikt; heb je betaalbare tech beschikbaar die een leuke game ervaring geeft? Ga daarvoor! Dat is wat Nintendo nu ook doet; niet alleen om innovatief te zijn, maar ook door te denken aan de filosofie van Yokoi en hun development wat minder lasten op te leggen qua het voorzien van software voor twee verschillende apparaten.

Prima dat je zo postief bent, maar het zal niet makkelijk worden voor Nintendo om dit e bewerkstellingen. Heb het liever dat het wel lukt, maar dat heb je niet voor het zeggen.
Avatar
Mink | 21 januari 2017 16:14 | #271431
Reactie op post #271429 van Nopeman
collapse
De PlayStation 4 doet niet zo heel veel meer dan de PlayStation 3, behalve rauwe kracht toevoegen. Ik zie dan ook geen enkel argument van je waarom de PlayStation 4 zogenaamd beter is. De cijfers zijn slechter dan de PlayStation 3 zijn, niet in de levenscycus, maar dat kwam meer door de slechte start van de PlayStation 3. Maar denk je echt dat de PlayStation 4 nog dertig miljoen exemplaren gaat verkopen?
Avatar
banjokazooie | 21 januari 2017 16:30 | #271434
Reactie op post #271431 van Mink
De Playstation 4 is in alles beter dan de PS3 en niet alleen op grafisch gebied. Ten eerste het ontwikkelen voor de PS4 is veel makkelijkere dan het was voor de PS3. 2e De controller is veel male beter dan de ps3. En het IOS. Het online gedeelte. De extra functies zoals het sharen van games etc.

En of de Ps4 er nog zoveel gaat verkopen geen idee. Er zijn zat mensen die later in stappen als er voldoende first party toppers zijn die ze bevallen.

En je bent ook iets te optimistisch over de Switch zeker als je denkt dat hij in de toekomst Wii verkopen gaat evenaren.
Avatar
Nopeman | 21 januari 2017 16:41 | #271436
Reactie op post #271431 van Mink
collapse
... maar die kracht, de presentatie, selectie aan games en dergelijke zijn juist wel datgene wat mensen willen hebben en zeker vergeleken met de PS3. De PS4 doet het zeer degelijk en dat blijft wel zo doorgaan. Ik verwacht zeker dat de PS4 nog de PS3 voorbij gaat ja.
Avatar
Mink | 21 januari 2017 17:25 | #271449
Reactie op post #271436 van Nopeman
collapse
Ja, er is een groot aantal spelers dat alleen graphics en realisme belangrijk vindt, ik zeg dat ik daar niet bij hoor. De PlayStation 4 blijft een veredelde PlayStation 3, je hebt nog altijd geen enkel argument benoemt waarom dat niet het geval is. Je weet toch wel wat veredeld betekent?
Avatar
Nopeman | 21 januari 2017 20:11 | #271468
Reactie op post #271449 van Mink
Ik snap wat je wil zeggen, maar je bent zo standvastig qua argument op het gebied van enkel graphics en realisme dat je andere zaken voor het gemak vergeet.

Als je alles bij elkaar zet en naar het gehele plaatje kijkt (kijk naar prijs, branding, imago, selectie aan games en andere zaken) kun je zeker niet zeggen dat de PS4 een veredelde PS3 is. Laatstgenoemde was een in eerste instantie een grap door diens te hoge instapprijs, zwakke line-up en verwoedde pogingen om hun Cell te prijzen als de next best thing in de industrie. Dat heeft Sony heel veel gekost de eerste drie jaar en pas later in de generatie kwam het herstel aan bod. Met de PS4 hebben ze voor hardware gekozen waarmee ze ontwikkelaars een plezier deden, was het beter geprijst en hebben ze echt alles op alles gezet om de vieze smaak van de PS3 weg te spoelen, tenminste de eerste jaren. Dat is mijn argument. Je stelling "graphics en realisme, dat is het" is te zwart wit.

Dat is net zo kort door de bocht door te stellen dat de Wii alleen werd gekocht voor Wii Sports en Wii Fit, wat velen als de waarheid zien. (Terwijl je in de cijfers kunt terugvinden dat er ruim 900 miljoen stuks aan software is verkocht. Get rekt non-readers)

Begrijp me niet verkeerd, ik wil dat de Switch als warme broodjes over de toonbank vliegen, maar enkel het argument "omdat innovatie tegenover de concurrentie!" is er eentje die momenteel nog geen poot heeft om op te staan.
Avatar
koekiemonster | 21 januari 2017 20:39 | #271471
Reactie op post #271449 van Mink
Delen via social media, veel meer aandacht voor indies etc.

Snes is een veredelde nes. Hoe erg is dat? Wink
Avatar
Unistar | 21 januari 2017 17:31 | #271451
collapse
Een nog groter probleem zijn ontwikkel studio's.
Die lijken tegenwoordig maar een game te willen maken om vervolgens maar te porten naar alle overige systemen.

Meeste game ontwikkelaars zijn lijken dan ook niet meer instaat om per systeem fatsoenlijke of originele games af te leveren!
Avatar
koekiemonster | 21 januari 2017 20:57 | #271472
Reactie op post #271451 van Unistar
Het is ook bijna onmogelijk om maar voor 1 platform te ontwikkelen.
Avatar
niemand | 21 januari 2017 21:26 | #271473
Reactie op post #271451 van Unistar
Inderdaad heel irritant als een game voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar is. Wat gemeen zijn ze toch, die ontwikkelaars.
Avatar
Unistar | 21 januari 2017 22:02 | #271474
Reactie op post #271451 van Unistar
collapse
Onmogelijk is het zeker niet.
Men wil er alleen geen geld in steken.
En aangezien vele ontwikkel studio's tegen in handen zijn van grote coöperaties gaat het er blijkbaar alleen maar om om zo snel mogelijk te cashen!
En dat ten koste van de kwaliteit van games en consoles.
Avatar
koekiemonster | 21 januari 2017 22:40 | #271477
Reactie op post #271474 van Unistar
Het is geen hobby he, maar werk waar vaak ook miljoenen in om gaat. Wil jij het risico lopen? Stel dat je volledig had ingezet op een WiiU exclusive in 2014.... dan had je daarna de tent kunnen sluiten.
Avatar
The Iron Ghoul | 22 januari 2017 09:17 | #271496
collapse
Even een puntje van kritiek op de mensen hierzo (niet allemaal).

De prijs van de Switch is gewoon goed. Natuurlijk mag de console van mij $0,99 kosten, maar we moet er realistisch naar kijken. De switch heeft allerlei nieuwe technieken (HD rumble, die camera, motion control, touchscreen display) en bovenal het is een NIEUWE CONSOLE.

Als we naar de andere consoles kijken werd die PS4 gereleasd voor $399,99 en de x1 voor $499,99 en de Wiiu voor $349,99. De Switch is dus al $200 goedkoper dan de X1 op release. Nu zitten jullie te zeiken dat de PS4 en X1 goedkoper zijn dan de Switch, maar die zijn dan ook ouder. Ik verwacht niet dat ouders zometeen naar de winkel gaan en de Switch zien voor $299,99 en de X1 voor $249,99 dat ze op basis van het prijsverschil de X1 gaan halen. Nintendo zal altijd meer games hebben voor kinderen en op basis van die games (MK8, splatoon, arms, 12 switch) zal een ouder de Switch kopen.

Wij de Gamer zullen de Switch ook niet op zij leggen voor een prijsverschil van $50. Wij kopen tig duizend games dus $50 extra neerleggen dan kan je wel een Switch kopen.

Ook voor de mensen die lopen te klagen dat je voor dingen betaald die je nooit gebruikt. Dat is het leven. Ik ben nooit ziek, maar ik betaal wel $120 per maand voor zorg. En als je echt nooit in portable mode gaat zitten of de joycon gaat gebruiken dan verkoop je die meegeleverde controlers toch gewoon.

De release line-up en de games voor de rest van het jaar komen ook nog wel binnenkort,maar vergeet niet dat er al best veel grote games komen naar de Switch
Avatar
niemand | 22 januari 2017 12:18 | #271506
Reactie op post #271496 van The Iron Ghoul
collapse
Dat is het leven. Ik ben nooit ziek, maar ik betaal wel $120 per maand voor zorg.

Slechte vergelijking. Als ze bij de zorgverzekering een toren van tandenstokers gaan maken dan heb ik ook kritiek. Van die mini kinect weet ik gewoon bijna zeker dat het nergens goed voor is. Nintendo is wat betreft features als een kind in een snoepwinkel. Als ze het straks heel leuk weten te benutten neem ik alles terug.
Het is strategisch gezien ook helemaal niet handig. Die joycons zijn bedoeld voor casual gaming en zouden daarom niet zo duur moeten zijn.
Avatar
The Iron Ghoul | 22 januari 2017 13:06 | #271509
Reactie op post #271506 van niemand
Ik wil met mijn vergelijking alleen duidelijk maken dat je vaker dingen koopt waarvan je de helft niet gebruikt. TV abonnementen je betaald voor 100+ kanalen, maar kijkt er maar 1 tegelijk en ongeveer 15 geregeld.

Terug naar de game industrie. De PS4 controller heeft een touchpad die je ook niet gebruikt, maar wel voor betaald.

En de Joycon zijn inderdaad bedoeld voor de Casualmarkt, maar ze kosten ook maar €50 per stuk wat goedkoper is dan de X1 en PS4 controller. De wiimote was volgens mij €40 in het begin en nu €30.

En wat als de Joycon nou helemaal niks extra's had geen Rumble, geen NFC, geen, Sensor, geen Gyro, en het alleen maar was bedoelt als 2 losse controllers?
Avatar
niemand | 22 januari 2017 13:38 | #271511
Ik wil met mijn vergelijking alleen duidelijk maken dat je vaker dingen koopt waarvan je de helft niet gebruikt. TV abonnementen je betaald voor 100+ kanalen, maar kijkt er maar 1 tegelijk en ongeveer 15 geregeld.

Weer een slechte vergelijking. Beschikbaarheid geven tot die kanalen kost de provider geen geld.
Terug naar de game industrie. De PS4 controller heeft een touchpad die je ook niet gebruikt, maar wel voor betaald.

Ten eerste, zeg ik dat dat een goede beslissing van sony was? Ten tweede, hij is nog steeds goedkoper dan de Switch pro controller.
En de Joycon zijn inderdaad bedoeld voor de Casualmarkt, maar ze kosten ook maar €50 per stuk wat goedkoper is dan de X1 en PS4 controller.

Vijf euro goedkoper voor die kleine dingetjes dan voor voor volwaardige controllers. Ik snap dat er wat technologie in zit, maar dat komt op de casual markt niet over en op de hardcore markt ook niet.

En wat als de Joycon nou helemaal niks extra's had geen Rumble, geen NFC, geen, Sensor, geen Gyro, en het alleen maar was om bedoelt als 2 losse controllers?

Dan waren ze goedkoper en dan was het kopen van een extra setje een stuk aantrekkelijker.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.