The Legend of Zelda: Breath of the Wild Review | 13 maart 2017 13:10 | Auteur: Mink

De meest geanticipeerde game van het jaar moet toch wel The Legend of Zelda: Breath of the Wild zijn. Deze titel werd al besproken in 2011 en logischerwijs zijn gamers anno 2017 wel klaar voor dit epische verhaal. Wij doken enkele dagen geleden in dit gigantische avontuur met Link en hebben de Nintendo Switch-versie uitgebreid aan de tand gevoeld. Is Breath of the Wild een verademing voor de doorgewinterde The Legend of Zelda-fans, of zie je door de bomen het bos niet meer?

57


The Legend of Zelda: Breath of the Wild is een open-world RPG voor onder meer de Nintendo Switch. Het spel draait volledig om keuzes met maar één uitzondering; het verhaal. Je kiest welke kledij je draagt, welk pad je neemt, welke steden je bezoekt en met wat voor wapen je Ganon een kopje kleiner wilt maken. Een zeer welkome verandering ten opzichte van de vaste structuur van de vorige The Legend of Zelda-spellen.

Open your Eyes
Het spel begint met Link die ontwaakt uit een lange slaap. Na zijn ontwaking is Link al zijn herinneringen verloren, waardoor hij niet meer weet wie hij is of waarom hij in een Shrine of Resurrection ligt. Eenmaal deze Shrine achter zich gelaten, ontmoet Link een oude man, die hem de fijne kneepjes van het vak protagonist leren. Zo leert de Oude Man je om te koken bij het vuur, Shrines te bezoeken en hoge torens te beklimmen. Ook leert hij je veel van de geschiedenis, van alles wat er is gebeurd in deze enorme wereld van Hyrule.

Calamity Ganon wederkeerde naar Hyrule om voor eens en altijd de macht over het koninkrijk over te nemen. Ditmaal nam de antagonist de macht over eeuwenoude Guardians en de vier Divine Beasts. Hiermee was Ganon niet meer te stoppen, maar zoals in voorgaande legendes, waren daar een prinses en haar ridder om de demoon te verslaan. Echter, door een pijnlijk ongeluk werd de ridder fataal gewond en de enige manier om hem te genezen was de Shrine of Resurrection. Terwijl Link in zijn slaap genezen werd, nam Princess Zelda het op haarzelf om Ganon vast te houden in Hyrule Castle, zodat de mensen van Hyrule door konden leven. Na honderd jaar is deze strijd nog altijd bezig en het is aan Link om zijn herinneringen en krachten te bundelen om zodoende Ganon voor eens en altijd te verslaan.

58


Discovery
Het verhaal is in tegenstelling tot andere The Legend of Zelda-spellen een vrij klein onderdeel van de game. Breath of the Wild draait voornamelijk om ontdekken, overleven en puzzelen. Drie cruciale onderdelen die het spel een eigen sfeer geven die geheel anders is dan voorgaande spellen in de bekende reeks. Het spel begint op The Great Plateau en hier worden de basisbeginselen aan je uitgelegd. Tevens krijg je hier grotendeels alle krachten voor je Sheikah Slate. Van een magische bom, tot objecten vast te zetten dankzij Stasis, tot stalen objecten op te tillen met een magneet. Er zijn meer van dit soort krachten en die zal je nodig hebben bij het oplossen van de verscheidene puzzels, maar meer daarover later.

Nadat je de Great Plateau hebt gespeeld, krijg je dan eindelijk de volledige vrijheid om de gehele kaart in te vullen. Ga je na de introductie direct naar Ganon of ga je eerst op bezoek bij Kakariko Village? Misschien trek je wel eerst naar het zuiden, voorbij de besneeuwde bergtoppen naar de woestijn, of ga je opzoek naar Shrines? Of loop je simpelweg de wilde dieren achterna terwijl je ze allemaal neerschiet met je pijl en boog? De vrijheid is er om dit allemaal te doen en dit maakt het spelen van Breath of the Wild een verademing. Je mag simpelweg doen wat je zelf wilt en zelf leuk lijkt. Gelukkig is er ook meer dan genoeg te doen, wat het spel voor immens veel uren interessant maakt.

59


Staying Alive
Het overleven in deze wilde wereld is moeilijker dan je zou denken. Allereerst moet je rekening houden met de temperatuur van je omgeving, ga je in je T-shirt door sneeuwgebied, dan heeft Link het net even te koud. Hierdoor verlies je om de paar seconde een gedeelte van je hartjes. Kijk je niet uit, dan valt Link zelfs flauw en verschijnt er groots “Game Over” op je beeldscherm. Hetzelfde geldt voor de woestijn: loop je daar rond in een dikke wollen jas, of zelfs in je gewone kledij, dan raakt de protagonist oververhit met hetzelfde gevolg; “Game Over”.

Dit omzeilen is ook op leuke manieren gedaan. Zo kun je om de woestijn te trotseren in de nacht gaan, waardoor het opeens een stuk kouder is, of eten koken dat hittebestendig is om daarmee jouw tolerantie voor de hitte te verhogen. Dit werkt enorm tof en beloont de ontdekker die van het pad af dwaalt. Overal zitten belangrijke ingrediënten verstopt en deze verzamelen kan zo zijn voordelen hebben. Sterker nog, het koken is een zeer groot element in The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Hiermee kun je jouw aanvalskracht, verdediging, aantal hartjes, warmte- en koude-tolerantie verhogen. Zelfs de snelheid waarmee je je beweegt kun je versnellen met de juiste ingrediënten. Ook dit is een zeer toffe toevoeging wat ervoor zorgt dat je met de juiste brouwsels een zeer eind kunt maken.

Een ander element wat je nodig hebt om te overleven, zijn de verscheidene wapens die het spel rijk is. Je aanvalsgerei heeft namelijk een houdbaarheidsdatum en na enkele steken van je zwaard kan het zomaar zijn dat deze zo erg beschadigd is, dat hij breekt. Hierdoor ben je constant bezig met het zoeken naar nieuwe wapens om zo niet met lege handen te staan voor als je een Bokoblin tegen het lijf loopt. Het grootste nadeel van deze aanpak van Nintendo is dat je je wapens niet tijdig kunt repareren. Dat zou het geheel een stuk tactischer maken, want dan kon je jouw wapens nog redden voordat ze zouden breken. Dit is toch echt wel een sterk minpuntje, want het is niet tof om je overwonnen wapens zo snel teniet zien gaan.

60


Dungeons
In voorgaande The Legend of Zelda-spellen waren dungeons een van de meest iconische spelelementen. Toch besloot Eiji Aonuma met zijn team om deze zo goed als teniet te doen in het nieuwe deel. Je hebt geen enkele grot zoals we die gewend zijn, maar Nintendo heeft een goed alternatief in het spel verwerkt. In totaal kent het spel 120 shrines en dit zijn allemaal kleine uitdagingen voor Link. Zo heb je Shrines waarbij je moet vechten tegen een kleine Guardian, maar heb je ook Shrines waarbij het puzzelen centraal staat. Dit puzzelen wordt op enorm veel verschillende manieren aan de man gebracht, zo moet je soms met elektriciteit spelen, moet je gliden op de wind of moet je een bal door een puzzel loodsen. Het spel maakt daarbij soms gebruik van bewegingsbesturing, wat zeer goed werkt en voor de nodige variatie zorgt. Bij het verslaan van een Shrine word je beloond met een Shrine Orb. Als je er hier vier van hebt, mag je deze inleveren om je Stamina Wheel of het aantal hartjes te vergroten.

De doorgewinterde The Legend of Zelda-fan zal ondertussen waarschijnlijk een traantje wegpinken, want deze shrines zijn niets vergeleken met dungeons uit oudere spellen. Maar daar komen The Divine Beasts aan te pas. Deze gigantische beesten zijn in de macht van Ganon en het is aan Link om ze te bevrijden. Dit zijn redelijk grote puzzels waar je toch zeker een tijdje mee bezig bent. Daarbij is het enteren van zulke Divine Beasts een opgave an sich, wat het geheel zeer interessant en imponerend maakt. Zo moet je achter een Sandseal op je schild surfen, terwijl je geteisterd wordt door bliksemschichten. Deze Divine Beasts zijn hoogtepunten op je avontuur en uiteindelijk word je rijkelijk beloond als je hem eenmaal voltooid hebt.

61


Grafisch en geluid
The Legend of Zelda: Breath of the Wild heeft een vrij unieke stijl die enorm goed tot zijn recht komt. De steden, de woestijn, de jungles, de bergtoppen en vrijwel alles wat je kunt zien, ziet er meer dan prima uit. Het enige nadeel is toch wel de stabiliteit. De game heeft soms wat last van framedrops en voornamelijk als het beeldscherm aardig vol is. Dit maakt de beleving iets minder, maar het is eigenlijk niet echt belemmerend. Het is slordig, maar niet meer dan dat.

Qua geluid weet Breath of the Wild niet zulke hogen ogen te gooien als haar voorgangers. Het is voornamelijk stil en je kunt daadwerkelijk het ademen van al het wild (breath of the wild) beluisteren. Dit komt omdat het spel nogal stil is en er weinig indrukwekkende muziekstukken inzitten. Soms hoor je een melodietje, maar over het algemeen is het verrassend stil. Dit maakt het spel zeer rustgevend en ik kan daar eindeloos van genieten.



Conclusie
Met The Legend of Zelda: Breath of the Wild heeft Nintendo misschien wel de beste titel ooit neergezet. Het spel laat je met gemak tachtig uur rondlopen in een levendige wereld met meer dan honderd shrines, ontelbare side-quests en een episch verhaal. Grafisch weet het spel geen stabiliteit te bieden, maar dat is zo minuscuul, dat het geen problemen moet veroorzaken. Het spel heeft daarbij een vrij hoge moeilijkheidsgraad wat het geheel lekker pittig maakt. Heb jij de tijd om jezelf voor honderden uren te verliezen in een game? Hou je van epische avonturen, grootse gebieden en om puzzels op te lossen? Dan is The Legend of Zelda: Breath of the Wild hét avontuur voor jou.
9,8
N1-score
  • + Honderd plus uur aan content
  • + Puzzelen in meer dan honderd shrines
  • + Exploreren
  • + Prachtige omgevingen
  • + Divine Beasts zijn geweldige dungeons
  • + Kokkerellen is een leuke bezigheid
  • + Episch
  • - Grafisch niet echt stabiel
  • - Wapens gaan te snel kapot en kun je niet repareren
Next articleOntwikkeling van LEGO Worlds voor de Nintendo Switch startte... Previous articleEen uur ijskoude gameplay en racen met een mijnkar in Yooka-Laylee-video

Reacties van gebruikers

Avatar
Rico B. | 13 maart 2017 14:10 | #272895
Karikari Village? Volgens mij begint het met kaka en eindigd op mijn naam Razz

Voorderest een pracht game en een goede review, cijfer is wel te laag, maar dat is mijn mening Razz

Daarnaast kun je zeker wel je wapens repareren/craften in o.a Zora's Domain. Mits je de juiste voorwerpen hebt gevonden om het te maken.
Avatar
Masterswordish | 13 maart 2017 14:22 | #272896
Grotesk betekent ook iets anders dan jij wilt zeggen, lijkt me.
Avatar
nintendoplaza.nl | 13 maart 2017 14:45 | #272897
Mod edit: reclame is niet toegestaan. Als je wilt adverteren, klik dan hier.
Avatar
Benhume | 13 maart 2017 15:08 | #272898
collapse
Ik geef hem een 10.
Heb er nu al talloze uren in zitten en blijf me verbazen over deze prachtige game.

- "Wapens gaan te snel kapot en kun je niet repareren"
Dit is een design keuze van de makers en daar kun je geen minpunten voor geven vind ik, slaat wat mij betreft dus nergens op om hier punten voor in mindering te brengen. Buiten dat kun je inderdaad meer met wapens als je wat verder bent. (Meer RPG dan de reviewer zou willen lijkt het?)

- "Grafisch niet stabiel"
Het zal vast aan mij liggen maar de keren dat ik een framedrop heb gemerkt zijn op 1 hand te tellen terwijl ik al minstens 50 uur er in heb zitten.

Grotesk is negatief. Megafantatastisch grote gebieden was een betere woordkeuze geweest. :-)
Avatar
Mink | 13 maart 2017 15:48 | #272899
Reactie op post #272898 van Benhume
collapse
Natuurlijk wel, dat de ontwikkelaars hier voor hebben gekozen is een minpunt. Ze hadden ook voor een ander systeem kunnen gaan waarbij je wapens niet nutteloos aanvoelden. En true, je hebt ongeveer vijf wapens in het spel die je kunt laten vervangen. Dat zorgt er nog niet voor dat als ik een shrine heb gehaald, daar een super tof wapen heb gevonden, ik deze eigenlijk maar vijf keer kan gebruiken. Dat is gewoon jammer en het spel had meer diepgang gehad als er een reparatiesysteem in zat. Very Happy

Over de framedrops; ik heb in 100 uur wellicht honderd keer dikke framedrops gehad. Dat is gewoon niet goed. Toegegeven, niet alle framedrops zijn even ergerlijk, maar het bederft toch een beetje het gevoel dat je in die wereld zit.
Avatar
ThanosReXXX | 13 maart 2017 23:13 | #272907
Reactie op post #272899 van Mink
Op Nintendo Life heeft één van de leden het voor elkaar gekregen om zijn persoonlijke bevindingen omtrent de prestaties van de Switch met betrekking tot frame drops in games in een artikel om te laten toveren, en de hoofdmoot van het verhaal is dat de Switch standaard op het automatisch zoeken van een Wi-Fi verbinding staat.

Volgens een aantal mensen heeft die functie een behoorlijk negatief effect op het beschikbare CPU percentage, waardoor die frame dips in games ontstaan.

Het schijnt dat als je die auto-functie uitzet, dat de frame drops in verschillende spellen dan zo goed als verdwijnen en in Zelda tot een minimum beperkt worden, dus wellicht is het de moeite waard voor jullie om dit ook eens te proberen?

Er schijnt inmiddels ook een fix in de maak te zijn, dus dit euvel zou binnenkort sowieso tot het verleden moeten behoren.
Avatar
Banjo | 13 maart 2017 16:27 | #272901
collapse
Ik ben benieuwd! Ik hoop snel een Switch en deze game aan te kunnen schaffen..
Als de problemen verholpen zijn tenminste..

Ik hoorde trouwens ook dat er reviews op Metacritic zijn verschenen die het gemiddelde van de game omlaag halen..
Avatar
ThanosReXXX | 14 maart 2017 00:50 | #272908
Reactie op post #272901 van Banjo
Ja, vanaf dag 1 al, door idioten die gewoon Nintendo haten. Ze hadden het al over minimaal 40 uur spelen, maar dat kon helemaal niet gezien de release datum en de datum waarop de meeste van die negatieve, soms zelfs op nul staande scores zijn gepost.

Het zijn dan ook voornamelijk user scores en geen professionele scores die de algehele score omlaag halen. Ik ga toch eerder uit van professionele, onafhankelijke meningen.
Avatar
Rico B. | 13 maart 2017 16:50 | #272902
Uhm, ja, ik had het iets duidelijker moeten zeggen: het is Kakariko met een 'k' maar wie boeit het, tis zo ook een mooie naam. Hilarious
Avatar
banjokazooie | 13 maart 2017 17:35 | #272903
Geweldige ervaring. Wel jammer dat maar een paar characters Voice acting hadden, En sommige maar een paar stukken. Verder geweldige game.
Avatar
Nozem | 13 maart 2017 17:49 | #272904
Geweldige game! Kan er niet vanaf blijven! Toch is het voor mij niet de beste Zelda game die ik ooit gespeeld heb, daarvoor wijkt het spel teveel af van de rest van de serie. Eerlijk is eerlijk; ik mis echt de typerende dungeons. De shrines en de Divine Beasts kunnen dat gemis voor mij, hoe leuk ze ook zijn, niet opvangen. Desalnietemin, Hyrule is nog nooit zo mooi geweest en is echt een wereld waarin je continu wilt zijn.
Avatar
Sharjah-Games | 13 maart 2017 20:08 | #272906
Geweldige game, wil eigenlijk niks anders meer spelen. Ik was begonnen met Horizon Zero Dawn, wat ook een hele vette spel is. Maar Zelda Breath of The Wild, is de vet. Ik vind dit de beste Zelda game, sterker nog beste spel die ik in jaren heb gespeeld!!
Avatar
SuperX | 14 maart 2017 09:18 | #272910
Ja echt een geweldig spel is dit idd. Het laat echt een frisse wind door Hyrule waaien maar ondanks dat voelt toch als een Zelda aan, erg goed gedaan van Nintendo.
Avatar
GAMY7 | 14 maart 2017 10:38 | #272915
9,8? Dat is dus afronden op 10! Very Happy
Avatar
Pink Rabbit | 14 maart 2017 12:06 | #272917
Dit is de beste game die ik tot nu toe gespeeld heb.
En ik durf best te zeggen dat ik aardig wat games gespeeld heb Smile

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Platform: Nintendo Switch
Genre: Open World Adventure
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 03 maart 2017

Screenshots