The Legend of Zelda: Breath of the Wild Review | 14 maart 2017 09:00 | Auteur: Jeroen K.

The Legend of Zelda, een gameserie die vrijwel alleen uit hoogtepunten bestaat, heeft anno 2017 de onmogelijke taak om zichzelf nogmaals te overtreffen. Veel recensenten roepen het spel de laatste weken uit tot een van de beste ooit. Komt dat door zijn kracht of door de open wereld-hype van de laatste jaren? Mink liet zich gisteren al horen over de Nintendo Switch-versie van het spel, maar vandaag staat de Wii U-versie centraal.

Daar begon de epos van Breath of the Wild immers mee: het meest ambitieuze project van Eiji Aonuma moest de epiloog van de Wii U vertolken. Dat doet het spel nog steeds, maar tegelijk laat het de Nintendo Switch fel van start gaan. Aonuma's grote ambities worden meteen duidelijk na vijf minuten spelen. Toch zagen fans deze rigoureuze koerswijziging al een tijdje in de lucht hangen.

botw1
Breath of the Wild-fans zien zichzelf al naar beneden fladderen... Alles kan!

The Legend... of Zelda?
Twee van de meest recente spellen uit de The Legend of Zelda-serie gaven al een sterke indruk dat de serie een verandering tegemoet zou gaan. Allereerst Skyward Sword: ondanks de verplichte bewegingsbesturing probeerde het spel je heel erg een illusie van vrijheid te geven. Het overlappende lucht-thema diende ook direct als metafoor voor deze vrijheid. Nog belangrijker: A Link Between Worlds. Dit Nintendo 3DS-avontuur sneeuwde behoorlijk onder in 2013 en kreeg nooit de aandacht die het verdiende. In deze game heb je vanaf het begin direct toegang tot alle items en vrijwel alle dungeons, waardoor je volledig naar eigen wens het spel kon spelen. Net als Breath of the Wild, geeft A Link Between Worlds je eerst het idee dat je veel te zwak bent voor de wereld waarin je belandt.

Breath of the Wild
Met deze recente geschiedenis in het achterhoofd, stap je voor de zoveelste keer Hyrule binnen en voel je dit keer 'dat het klopt'. Heel even zit je vast op een relatief klein stukje land, maar nadat je je Navi of Fi van deze Zelda (de oude man) tevreden hebt gesteld, mag je bijna letterlijk je vleugels uitslaan om de rest van de reusachtige wereld te verkennen. Stel Hyrule Field voor uit The Legend of Zelda: Ocarina of Time, maar dan veel interessanter, groter en adembenemender. Om je tocht net iets behapbaarder te maken, kun je gebruik maken van amiibo. De Wolf Link geeft je bijvoorbeeld een maatje mee, dat je helpt in gevechten en om items te vinden. De Zelda 30th Anniversary amiibo geven je handige items of een schatkist!

botw2
De oude man leert je enkel wat basisvaardigheden. En verdwijnt.

De grootste dungeon ooit
De game geeft je nauwelijks taken of opdrachten mee. De enige missie die vanaf het begin voor je vaststaat, is dat je Calamity Ganon moet zien te verslaan. Dat betekent dat je in principe meteen naar Hyrule Castle kunt gaan, maar slechts weinigen zullen dat doen. De diversiteit in de omgeving maakt dat je altijd wel iets in de buurt ziet wat je aandacht trekt, zoals een shrine in de verte, stenen om van te mijnen of een dorpje of nederzetting in de buurt. Het grootste deel van Hyrule kun je vrij doorwandelen, maar de extremen bevinden zich aan de zijkanten van de wereld. Hier krijg je met sterkere vijanden en extreme klimaten te maken. Als je de grote subqueeste van het hoofdavontuur wilt volbrengen - het temmen van alle Divine Beasts, de enige échte dungeons in het spel - kun je deze extremen echter niet ontwijken. Daarnaast heeft oude bekende Impa ook nog wat foto's voor je op een rijtje gezet met herinneringen van 100 jaar terug, toen je er niet in wist te slagen om Ganon te verslaan.

De 'grootste dungeon ooit', oftewel geheel Hyrule uit Breath of the Wild, verken je zo helemaal naar eigen inzicht. De belangrijkste markeringspunten die je tegenkomt zijn shrines, waarvan er 120 te vinden zijn. Soms moet je een puzzeltje oplossen om ze vrij te spelen, zoals bij de raadseltjes van beroepsreiziger Kass, maar meestal vind je ze 'wild' in de natuur. Deze tempeltjes moet je om twee redenen trotseren. Ten eerste wil je er zoveel mogelijk van vinden, omdat je zo je hartjes (geen heartpieces in deze Zelda, helaas) of je staminabalk kunt uitbreiden. Ten tweede omdat je altijd snel kunt reizen naar een eerder ontdekte shrine.

botw3
De Houkoku Shrine in Osaka.

Het leukste aan de shrines die overal in Breath of the Wild opduiken, is de parallel met het echte Japan. Als je in Japan rondloopt, kom je overal deze kleine altaren tegen waar je een kort bezoekje aan kunt brengen. In stedelijke gebieden zoals Osaka stuitte ik tijdens mijn reis ineens nietsvermoedend op de Houkoku Shrine. Maar ook in de minder stedelijke gebieden zoals Mitake-san maakte de shrine onderdeel uit van de weinige gebouwtjes die er op de berg te vinden waren. In The Legend of Zelda: Breath of the Wild mag je op zoek naar 120 shrines, wat door de parallel met het echte Japan alleen maar een erg toffe activiteit blijkt. In het spel ga je de shrines af in opdracht van de Godin Hylia. Elk tempeltje bevat echter een eigen godheid, net als bij de échte shinto shrines in Japan!

Leegte?
Naast de shrines kun je ook veel Korok-zaadjes vinden in de uitgestrekte wereld, waarmee je upgrades voor je inventaris kunt verzamelen. Deze twee elementen vormen altijd je voornaamste activiteit. De wereld van Breath of the Wild bevat weinig opvulling, waardoor je altijd vooral een heel stuk in de verte iets interessants ziet. Dit betekent gelukkig niet dat de wereld té leeg is, want in de praktijk loop je zelden doelloos door de uitgestrekte velden van Hyrule. Toch brengt de vrijheid en de grote mooie wereld wel één nadeel met zich mee: de klassieke Zelda-magie gaat enigszins verloren. Doordat je zelf je eigen tempo kunt bepalen, kom je relatief weinig gekke figuren tegen en ogen de dorpjes wat minder mysterieus dan voorheen. Je kunt natuurlijk niet alles hebben: een grote vrije wereld brengt onvermijdelijk met zich mee dat het verhaal en alles wat daarbij hoort op de tweede plek komt.

botw4
De wereld van The Phantom Pain ziet er dan ineens een stuk leger en kaler uit.

Op dit kleine minpuntje na, ga je ongetwijfeld enorm veel plezier aan Breath of the Wild beleven. De vele vijandige kampen en veroverbare torens lijkt wat afgekeken van games als Far Cry 3 en Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, maar toch voelt dit alles om de een of andere reden een stuk minder nutteloos in Breath of the Wild. De ultieme vrijheid maakt dat je altijd geheel een eigen plan trekt betreffende wat je wil gaan doen en het spel geeft je alle kans hiertoe - en totaal geen belemmeringen. De muzikale ondersteuning stimuleert je ontdekkingstocht aanzienlijk. De minimale muziek past perfect bij het spel en maakt een erg goede game werkelijk tot fantastisch.

Wii U
Moet je het spel voor de Nintendo Switch of voor de Wii U aanschaffen? Op internet duiken al diverse vergelijkingsfilmpjes op, waaruit je kunt opmaken dat de verschillen tussen de twee versies miniem zijn. De Wii U heeft zo nu en dan wat last van lage framerates - zeker als je op alleen de GamePad speelt - maar kan het spel prima aan. Als je thuis dus al een Wii U met Pro Controller hebt staan, hoef je echt geen geld uit te trekken voor een nieuwe console die je misschien alleen voor dit spel nu in huis zou willen halen. De Wii U GamePad, die voor item-management of een kaart had kunnen dienen, voegt nu niets extra's toe. Wat mij betreft hoeft dat geen nadeel te zijn, want nu kun je het spel ook fijn in bed of ergens anders op alleen de GamePad spelen!

botw5
De zon gaat onder, ook in Breath of the Wild.

Conclusie
De grootste en meest ambitieuze The Legend of Zelda ooit stelt niet teleur. Het spel laat alle teugels los en laat je helemaal je eigen gang gaan. Wat de game je wél meegeeft: een hoofdqueeste en een wonderlijk mooie wereld. Dankzij de ultieme vrijheid kun je van dit spel helemaal je eigen avontuur maken. Door middel van de op het echte Japan gebaseerde shrines krijg je nog enige houvast mee, maar je mag bijna vanaf het begin geheel je eigen gang gaan. Jammer dat dit enigszins ten koste gaat van de mystiek die Zelda tot voorheen altijd erg had, maar dat mag geen naam hebben. De Wii U-versie doet nauwelijks onder voor haar grotere Nintendo Switch-broer en is een veilige aankoop.
9,5
N1-score
  • + Hyrule in de meest indrukwekkende vorm ooit
  • + De wereld als één grote dungeon
  • + Ultieme vrijheid
  • + Shrines als leidraad
  • + Fenomenale muziek
  • - De klassieke Zelda-magie mist enigszins
Next articleTomorrow Corporation deelt drie Nintendo Switch-trailers Previous articleN1 Podcast Aflevering #7: Zelda Zonder Grenzen

Reacties van gebruikers

Avatar
SuperX | 14 maart 2017 09:30 | #272911
Leuk dat jullie beide versies reviewen en goed om te horen dat de Wii U versie min of meer net zo goed is als de Switch versie.
Avatar
Nozem | 14 maart 2017 09:37 | #272912
Heb de WiiU versie! Speelt als een zonnetje!
Avatar
FalconPawnch | 14 maart 2017 09:56 | #272913
collapse
jammer dat er weer spoilers in de tekst staan.
Avatar
Rico B. | 14 maart 2017 10:04 | #272914
Reactie op post #272913 van FalconPawnch
collapse
Jouw avatar is een spoiler aangezien ik die aflevering van Pokémon nog niet heb gezien :O

Serieus, je klaagt om het klagen nu. Spoilers zijn overal. En je had moeten weten dat een review nou eenmaal spoilers bevatten.
Avatar
FalconPawnch | 15 maart 2017 09:14 | #272926
Reactie op post #272914 van Rico B.
collapse
En jij moet mij zonodig er weer op aanspreken om het nodig aanspreken he?
Nee, mijn avatar spoilt helemaal niks. het is een afbeelding van een gezicht van een personage dat al vanaf het begin der pokemon bekend is, dus nee, je grapje faalt.

En nee, ik klaag niet om het klagen, ik meld puur dat de tekst spoilers bevat en dat zou niet hoeven in een review, aangezien een review niet over personages uit de storyline zou moeten gaan. Dat Zelda, Ganon en Link als naam vallen is geen spoiler, maar dat Impa blijkbaar foto's van 100 jaar geleden aan je laat zien, is wel een belangrijke onthulling.

Je kan me een zeikerd noemen maar ik heb hier gewoon gelijk in.
Avatar
Rico B. | 15 maart 2017 10:01 | #272928
Reactie op post #272926 van FalconPawnch
collapse
Ik spreek je inderdaad aan. Je zegt dat er spoilers in de tekst zitten, nou goed ja, dat klopt maar waarom ben je hier dan nog? Ik heb geen moeite met een spoiler linkje tussen mijn tekst te tikken in het Zelda topic maar dit is een review en hier moet je nou eenmaal dingen uit de game halen om te 'presenteren' en om er een mening over te stellen zodat ze een diepere indruk van de game kunnen illustreren.

Alleen maar, je kan eten zoeken, vechten en je moet waarschijnlijk Hyrule redden zal bij lange na geen goede review zijn.
Avatar
FalconPawnch | 15 maart 2017 11:14 | #272939
Reactie op post #272928 van Rico B.
Waarom ik hier nog ben? omdat ik zin heb in deze game en me graag vast een beetje opwarm door veelbelovende reviews te lezen. Als redacteur die een review schrijft moet je inderdaad bepaalde dingen uit de game halen om te presenteren, maar dit kan ook op een andere manier. Er had ook geschreven kunnen worden: "Daarnaast word ergens in het begin van de game duidelijk gemaakt wat er gebeurde voordat je wakker werd."
Avatar
Jeroen K. | 15 maart 2017 10:01 | #272929
Reactie op post #272926 van FalconPawnch
collapse
Ik snap dat je spoilers zo veel mogelijk wil ontwijken, maar dat gebeurt al enorm vroeg in het verhaal en is altijd aanwezig als een van de grote verhaallijnen die altijd op de achtergrond doorspelen. Dus je speelt relatief kort voordat je bij dat stuk bent, maar bent er daarna heel lang mee bezig.
Avatar
FalconPawnch | 15 maart 2017 11:10 | #272938
Reactie op post #272929 van Jeroen K.
Voor mij - als iemand die de game nog niet heeft - is dat dus iets wat ik niet kan weten. Of het nou vroeg of laat in de game is, het is een spoiler. Geen enkele trailer heeft Impa laten zien...
Avatar
Jordy B. | 14 maart 2017 12:39 | #272918
collapse
0.3 minder als de switch versie vind ik raar.
Avatar
Lupaie | 14 maart 2017 13:34 | #272919
Reactie op post #272918 van Jordy B.
Waaat!? Ik zie dat nu pas. Inderdaad heel erg raar. Aangezien de graphics en framerate bijna niet te onderscheiden zijn. Het minpunt van de review is voor beide versies gelijk "- De klassieke Zelda-magie mist enigszins"...en dan vind ik 0.3 idd erg veel voor iets dat tijdens het spelen niets uitmaakt.

EDIT: WUUUT? (2) Die Switch review is van Mink en kent andere plus- en minpunten...Dus het zijn gewoon twee meningen. Twee reviews voor dezelfde game. Je kunt dus niet echt spreken van een betere review voor Switch dan voor Wiiu al geeft het wel dit vertekend beeld.
Avatar
Jeroen K. | 14 maart 2017 14:03 | #272920
Reactie op post #272918 van Jordy B.
Jep! Dat verschil van 0.3 betekent niet per se dat de Switch-versie beter is. Mink heeft als nieuwkomer in de serie de Nintendo Switch-versie gereviewd en ik heb als meer ervaren Zelda-speler de Wii U-versie gedaan. De twee versies zijn nagenoeg gelijk en zouden wat dat betreft dezelfde score verdienen.
Avatar
*D4rKy* | 14 maart 2017 19:28 | #272922
collapse
De wii u versie heeft 720p ipv 900p op de switch.
De wii u versie heeft een iets wat lagere draw distance vergeleken met de switch versie.
De wii u versie heeft meer frame drops dan de switch versie.

Dus alles ff samengevat de switch versie is net de wat betere versie.
Avatar
Lupaie | 15 maart 2017 07:47 | #272925
Reactie op post #272922 van *D4rKy*
collapse
Niet helemaal waar. Eurogamer heeft namelijk dmv uitgebreide tests aangetoond dat de WiiU versie soms een betere franerate heeft dan de Switch, en op andere stukken weer vice versa. Geen pijl op te trekken en dus zijn beide versies vergelijkbaar, aldus hun tech analyse.
Avatar
*D4rKy* | 15 maart 2017 17:23 | #272950
Reactie op post #272925 van Lupaie
Alleen al de reden dat de switch versie 900p heeft doet mij die al sowieso kiezen.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Platform: Wii U
Genre: Open-Air Adventure
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 03 maart 2017

Screenshots