I Am Setsuna Review | 08 april 2017 10:00 | Auteur: Patrick

Ontwikkelaar Tokyo RPG Factory is enkele jaren geleden opgericht door Square Enix om Project Setsuna, dat ondertussen omgedoopt is tot I Am Setsuna, te ontwikkelen. De game verscheen begin 2016 in Japan en in juli vorig jaar konden gamers wereldwijd op PlayStation 4 en Windows met dit interessante project aan de slag. Met I Am Setsuna wil Square Enix het gevoel van de gouden tijd van klassieke RPG’s, de jaren ’90, terugbrengen. Gelukkig mogen wij dit gevoel nu ook ervaren op de Nintendo Switch. Komt dat gevoel 20 jaar later echter nog wel tot zijn recht?

I Am Setsuna is een Japanse Role-Playing Game die teruggaat naar de roots van het genre. De ontwikkelaars hebben duidelijk inspiratie gehaald uit de eerste Final Fantasy-games en de basis van het gevechtssysteem komt regelrecht uit, een van de beste JRPG’s ooit gemaakt, Chrono Trigger. Zodoende vind je in I Am Setsuna een “Active Time”-gevechtssysteem terug. Dit betekent dat een gevecht in principe altijd doorgaat in tegenstelling tot het bekende “turn-based”-gevechtssysteem dat vroeger de meeste JRPG’s sierde. Dit is overigens in de opties wel uit te zetten zodat de tijd even stilstaat als je een aanval gaat selecteren: een fijne optie als je het spel net leert kennen. Ten opzichte van andere JRPG’s is I Am Setsuna wel redelijk kort. In een kleine twintig uur heb je het einde wel bereikt. Dit verklaart echter ook direct het zachte prijsje dat de game kent en het is ook wel eens een keer prettig om niet 60 tot 100 uur te moeten besteden om het einde van een JRPG te bereiken. In het westen is I Am Setsuna niet verschenen voor PlayStation Vita, terwijl het spel erg geschikt is voor korte speelsessies. Het is dan ook fijn dat we de game met de Nintendo Switch nu ook onderweg kunnen ervaren.

sets1


Setsuna
Losjes vertaalt Setsuna naar bedroefdheid en dat is precies wat de ontwikkelaars met deze game willen vertellen, een bedroefd verhaal. In de wereld van I Am Setsuna worden al honderden jaren jonge meisjes gekozen als offer om de monsters. Ditmaal is de tijd helaas gekomen voor Setsuna! Het verhaal begint bij de huurling Endir, die “jij” speelt, die de opdracht krijgt om Setsuna te vermoorden. Je komt er echter al snel achter dat Setsuna het offer is en dat haar leven zodoende toch al tot een einde gaat komen. Setsuna weet Endir om te praten om haar te beschermen tot het einde van haar leven. Dit is de start van een somber avontuur waarbij je enkele interessante figuren tegenkomt. Zo zijn er in totaal zeven speelbare personages met ieder hun eigen achtergrondverhaal. Dit alles samen maakt I Am Setsuna tot een interessant maar droevig verhaal waarin veel aspecten van de oude klassieke JRPG’s terug te vinden zijn. Is het echt uniek? Nee, dat niet per se maar Tokyo RPG Factory weet het gevoel uit de jaren ’90 zeker goed terug te brengen en dat is precies waarvoor Square Enix dit project leven heeft ingeblazen.

De treurige wereld
De wereld van I Am Setsuna straalt een sterke sfeer uit, onder meer dankzij de overal aanwezige sneeuw. Ook de heerlijke, maar wederom ietwat bedroevende, pianomuziekjes dragen perfect bij aan de sfeer die het spel neerzet zonder dat ze vervelen. Dit alles maakt je nieuwsgierig naar het einde. Is er toch nog een goed einde? Wie is Endir precies? Wat zal er gebeuren met Setsuna? Eindigt haar leven echt om de wereld te redden? Deze vragen spelen continu in je hoofd en het einde beantwoordt helaas niet al je vragen.

sets3


Chrono Trigger
Door het “Active Time”-gevechtssysteem doet de game gelukkig direct denken aan Chrono Trigger. Zo keren combo’s terug en kunnen vijanden je blijven aanvallen als je besluit niets te doen. De toevoeging van Momentum verbetert het gevechtssysteem toch aanzienlijk. Tijdens de gevechten heb je de zogenaamde ATB-gauge die eenmaal gevuld toegang geeft tot een momentum. Door tijdens een aanval op de juiste knop te drukken ontvang je een speciaal effect om bijvoorbeeld je verdedigingskracht te verbeteren of extra schade toe te delen. Dit voegt een erg welkome nieuwe dynamiek toe aan gevechten.

Verder zit er ook veel diepgang in het opbouwen van de zeven verschillende personages. Ieder personage heeft zijn of haar eigen wapen en bijbehorende vaardigheden om tijdens de gevechten te gebruiken. Deze aanvallen speel je vrij door de bijbehorende Spritnites te maken. Dit doe je door specifieke monsters te verslaan die de “ingrediënten” achterlaten. Door de diepgang in het systeem kun je aardig wat tijd spenderen aan het verbeteren van je team, dat tijdens de gevechten uit drie personages mag bestaan. Dit hoort in elke JRPG thuis!

sets4


Jou ken ik al!
Helaas kampt het spel ook met wat minpunten. Ondanks de prachtige vormgeving, keren dezelfde achtergronden, omgevingen en ook monsters helaas veelvuldig terug. De eerste uren kijk je je ogen uit, maar daarna denk je vaak: “Hey, jou ken ik al!”. Verder bieden alle gevechten buiten de baasgevechten om nauwelijks uitdaging. Je kunt het gevechtssysteem makkelijk voor je laten werken waardoor je alle vijanden in de eerste ronde al kunt omleggen. Alleen optionele baasgevechten, bestaand uit versterkte reguliere vijanden, maken het je nog enigszins moeilijk. Verder zijn de baasgevechten weinig memorabel en dienen ze alleen als oponthoud. De meeste baasgevechten hebben in die zin niets te maken met de voortgang van het verhaal. Ook de side-quests die verder in gaan op de verschillende personages zijn te goed verstopt. Na het uitspelen van het spel was ik er niet één tegengekomen! Als je ze weet te vinden, kunnen de zijverhaaltjes interessante achtergrondinformatie over de verschillende personages geven.



Conclusie
I Am Setsuna vertelt het sombere verhaal van Setsuna die het einde van haar leven tegemoet gaat. Met de schitterende vormgeving en de bijpassende pianomuziek weet Tokyo RPG Factory een droevige sfeer neer te zetten. Het moeilijkheidsniveau daagt je nooit écht uit en het spel hergebruikt op een bepaald moment té veel visuals. Verder zijn de side-quests, die verdieping bieden op het verhaal, te goed verstopt waardoor je ze waarschijnlijk niet tegen gaat komen. Met de verbeteringen aan het “Active Time”-gevechtssysteem, dat rechtstreeks uit Chrono Trigger komt, weet I Am Setsuna het oude klassieke RPG-gevoel goed neer te zetten maar dan wel met een frisse wind. We mogen hopen dat de Tokyo RPG Factory de kleine kritieken ter harte neemt en dit bij een volgende titel verbetert.
8,5
N1-score
  • + Droevige sfeer komt perfect uit de verf
  • + Verbetering van het “Active Time”-gevechtssysteem
  • + Schitterend vormgegeven
  • - Te veel visuals worden hergebruikt
  • - Moeilijkheidsniveau ligt te laag
  • - De side-quests zijn te goed verstopt
Next articleMarshadow onthuld in bewegende beelden van Pokémon Sun & Moon Previous articleMr. Shifty verschijnt volgende week in de Nintendo Switch eShop

Reacties van gebruikers

Avatar
Lieve Jongen | 08 april 2017 10:16 | #273292
collapse
Ik haal deze game wel een keer als ie in de aanbieding is. Lees overal dat de game in 20 uur uitgespeeld is en daar betaal ik geen 4 tientjes voor. Bij games als Mario Kart, Splatoon, Overwatch, Diablo enz haal je 6 tientje aanschafwaarde er makkelijk uit door de grote hoeveelheid uren die je er in kunt steken.
Avatar
Patrick | 08 april 2017 19:16 | #273297
Reactie op post #273292 van Lieve Jongen
Grappig, ik vind €39,99 voor 20 uur speelplezier juist zeer goed betaalbaar. Er zijn genoeg full-priced games die je in minder of dezelfde tijd uitspeelt. Jij noemt games die je niet echt kunt vergelijken met I Am Setsuna naar mijn mening. Als je I Am Setsuna echter gaat vergelijken met een game als Tokyo Mirage Sessions #FE of Fire Emblem Fates dan ben ik het met je eens. Smile

Ik vond het echter heerlijk om eens een keer na 20 uur klaar te zijn met een JRPG. Volgens mij is me dat nog nooit eerder gelukt haha.....
Avatar
MichaelNight | 08 april 2017 12:27 | #273294
Goeie score! Ik heb em op pc, echt een aanrader. Misschien ga ik het ook voor de switch aanschaffen aangezien ik het nog steeds niet heb uitgespeeld. Ik zat vast bij een bossbattle en ik kom er niet uit. ( te weinig kracht nog ).

PS: Matching van een x-strike partner is ook wel moeilijk te vinden (vind ik)
Avatar
koekiemonster | 09 april 2017 07:50 | #273306
collapse
Deze uitvoering betreft overigens de PSVita port; die is ook gelockt op 30fps in tegenstelling tot de andere versies.
Avatar
Paul | 09 april 2017 14:08 | #273313
Reactie op post #273306 van koekiemonster
collapse
Dat is echt onzin. Ja, het is locked op 30fps maar het heeft dezelfde resolutie en assets als de PS4 versie; het enige wat na de framerate nog mist zijn wat lichteffecten.

En dan is 30fps nog niet eens een probleem want we hebben het hier niet over een scooter of racer waar reactievermogen wat uitmaakt.
Avatar
ThanosReXXX | 09 april 2017 16:17 | #273316
Reactie op post #273313 van Paul
Helemaal mee eens, maar er schijnt tegenwoordig een soort dwangneurose/obsessie te zijn om alles maar in minstens full HD en 60fps te moeten spelen, en alles wat daar onder zit voldoet niet of wordt als minderwaardig beschouwd.

Terwijl het juist gaat om een goede balans en zoals jij ook al aangeeft het nut van een bepaalde frame rate voor een bepaald type game.

Maar de kudde maalt daar niet om; het slaat werkelijk nergens op en ze zijn aan de hand van die obsessie op nummertjes, in plaats van te focussen op plezier en gameplay, volledig doorgedraaid.

Welcome to the new breed of "gamers". Een zeer teleurstellende ontwikkeling die helaas niet meer terug te draaien is... Crying

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

I Am Setsuna

Platform: Nintendo Switch eShop
Prijs: €39,99
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Tokyo RPG Factory
Uitgever: Square Enix
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: N.v.t.
Releasedatum: 03 maart 2017

Screenshots