Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia Preview | 30 april 2017 16:00 | Auteur: Daan

Gaiden is een uniek gegeven in de wereld van Fire Emblem. De tweede game in de franchise had opmerkelijke ideeën om de aandacht naar zich toe te trekken. Naast de traditionele strategie gameplay, gaf Gaiden je de mogelijkheid om locaties te doorgronden en je middelen op interessante manier bij te werken. Sommige van deze ideeën kwamen uiteindelijk in andere spellen terecht, maar de gehele constructie kwam nooit terug. De game waar aan het allemaal begon komt nu naar de Nintendo 3DS als Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia. Met nieuwe artwork en andere nodige veranderingen hopen de developers een nieuw publiek voor zich te winnen!

4


Atmosfeer ten top
Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia volgt het duo van Alm en Celica. Zij leven op het continent van Valentia waar twee naties momenteel tussen hoop en vrees leven. Lang geleden kwamen de goden overeen in een bestand om de stukken land te verdelen, maar de belofte is vanuit het niets verbroken. Nu is er een bloedige oorlog gaande waar geen eind aan lijkt te komen en de goden laten het afweten. Het tweetal laat het er niet bij zitten. Ze gaan zelf op avontuur om te weten te komen wat er gaande is en hoe ze hun steentje bij kunnen dragen. In de eerste twee hoofdstukken, die wij konden spelen voor deze hands-on, zie je hoe de reis begint. Ze stellen een eigen party samen, lossen hun eigen zaken op en komen als het ware dichterbij de oplossing.

Waar Fire Emblem Echoes verschilt met andere games in de franchise is puur de atmosfeer. Terwijl de moderne Fire Emblem games snel hun personages en de wereld willen opbouwen, neemt de Gaiden-remake een unieke vorm aan. Je gaat diep op het gedachtegoed van personages in en waarom ze er juist zo tegenover staan. Het voelt persoonlijker en intiemer dan andere games in de franchise, iets wat Shadows of Valentia een bijzondere lading geeft. Wat helpt is dat de meeste dialogen Engelse stemmen bevatten. Hoewel Intelligent Systems daar pogingen toe heeft gedaan, heeft het nooit zo compleet aangevoeld als nu. Je wilt het geluid aanhebben om de nuance van de woorden te begrijpen, iets wat ik voorheen nooit belangrijk heb geacht.

Klassiek tot op het bot
Shadows of Valentia is gebouwd op een eigenwijze fundering. Hoewel de strategische gameplay een belangrijk onderdeel betreft, blijft het hier niet bij. Zo zijn er nu dungeons, waar we volledige 3D-omgevingen kunnen doorgronden. De kerkers kennen nauwe gangpaden met verscheidene paden om te gaan onderzoeken. Het is hier dat je voorwerpen verzamelt, omgevingen op je in laat werken en de strijd aangaat met je vijanden. Zodra je in contact komt met een tegenstander zal het welbekende rasterbord verschijnen. Tussen al die strijd door zijn er ruimtes waar men kan ontspannen en met NPCs of met vrienden gesprekken aan kunt knopen. Dit zul je ook doen in dorpen, waar je met de Circle Pad kunt bewegen en extra voorwerpen op kunt pikken.

1


De strijd is op een plezierige manier opgezet, ongeacht of het nou binnen of buiten de kerkers is. De gevechten in de kerkers gaan heel snel voorbij. Je hoeft maar een bepaald aantal vijanden te verslaan en vliegt er als het ware doorheen. Persoonlijk hoefde ik maar één naar de statistieken te kijken en flanste ik zodanig een reeks aan acties in elkaar. Het helpt als je weet waar je mee bezig bent en niet iedereen zal hiervoor het geduld kunnen opbrengen. Gelukkig hebben ze goede veranderingen doorgevoerd en de Tactics-knop geïntroduceerd. Mocht je niet overtuigd zijn van je kunnen, dan kun je erop klikken en kiezen hoe je de personages graag ziet voortbewegen. Hoewel de game dan de belangrijkste taken op zich neemt, kun je de controle altijd weer overnemen zodra je het aan kan.

In de reguliere gevechten verwacht Fire Emblem Echoes dat je meer van jezelf laat zien. Het spel ziet liever dat je het initiatief neemt in elke beurt. Nu kun je uiteraard elke ronde de Tactics-knop opnieuw activeren, maar persoonlijk is het toch aangenamer om het werk op je te nemen. Het plaatsen van je units is een uitdaging en met elke verandering in de strategiegameplay neem je een risico. Vijandelijke units gaan, zonder falen, altijd af op de tegenstander die als een zwakke schakel beschouwen. Je zult constant rekening moeten houden met veranderingen, de juiste aanvallen toepassen en weten wanneer het belangrijk is om terug te trekken. De ervaring leeft bij deze gouden regels en misstappen zijn makkelijk gemaakt. Deze fouten kunnen rechtgezet worden door Mila's Turnwheel te gebruiken, wat je toestaat om drie maal de tijd terug te draaien. Hiermee kunnen units gered worden en kun je met een gerust hart verder met het avontuur.

Hoewel er meer hulp is dan andere in Fire Emblem's, moet je vooral geen verkeerde ideeën krijgen. Fire Emblem Echoes is hoe een klassiek spel hoort te zijn. Je kunt units niet laten samenwerken en als één laten fungeren, iets wat in moderne spellen wel kan. Ze zullen op hun eigen benen moeten staan en hun support-ranks groeien alleen als je ze naast elkaar plaatst. Daarnaast is er het uitputtingssysteem. Als je te veel op een enkel personage begint te vertrouwen, gaat de liefde voor de strijd aan hun verloren. Dit kan een grote val in statistieken met zich mee brengen, dus je moet leren wanneer het genoeg is. De game vertelt je deze opties heel duidelijk en helpt met het maken van de juiste keuze. Om eigen denken te bevorderen beëindigt het spel je beurt niet automatisch. Dit kun je inschakelen in de opties, maar ik zou het uit laten zodat je alles goed kunt overwegen.



Voorlopige conclusie
Tot nu toe lijkt Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia erg op de oude games in de franchise. Het kent een meer persoonlijk verhaal, iets wat mij ontzettend aanspreekt. Het heeft karakter en de personages hebben meer diepgang dan in welk ander deel dan ook. Daarnaast vraagt de game je om eigen keuzes te maken. Het is iets dat de modernere delen een beetje achterwege hebben gelaten, wat als een aangenaam warm bad aanvoelt. De acties hebben meer een directe impact. Dit zal de nieuwkomers niet gelijk bekoren, maar gelukkig helpt Mila's Turnwheel om de pijn iets te verzachten. Als je klaar bent om kerkers te doorgronden, dan hoef je gelukkig niet lang meer te wachten. Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia verschijnt op 19 mei in de winkels en op de Nintendo eShop!
Next articleReggie: Nintendo Switch en New Nintendo 2DS XL erg verschillend Previous articleFamitsu deelt bestverkochte games in Japan in maart

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia

Platform: Nintendo 3DS
Genre: SRPG
Ontwikkelaar: Intelligent Systems
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: Onbekend
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 19 mei 2017

Screenshots