Hey! Pikmin Preview | 10 mei 2017 09:00 | Auteur: Jeroen K.

Captain Olimar en zijn vrienden keren deze zomer terug met de eerste handheld-iteratie uit de serie. Niet alleen verschijnt de ruimtevaarder met zijn vriendjes voor het eerst op een van Nintendo's draagbare systemen, ook krijgen we eindelijk de eerste spin-off in de serie. Recentelijk konden spin-offs uit series zoals Metroid en Animal Crossing niet op al te beste recensies rekenen; weet Pikmin deze trend te veranderen?

heypikmin-images-0017-1280x720-1494000304373_1280w3

Wie de naam "Hey! Pikmin" bedacht heeft, verdient daar van mij zeker geen pluim voor. De gameplay van Hey! Pikmin blijft toch een stuk dichter bij het hart van de serie dan de naam van het spel doet vermoeden. Je crasht - niet voor de eerste keer - als Captain Olimar met je schip op een onbekende planeet: dit keer een 2D-planeet. Je gebruikt de kleine Pikmin wederom om je doel te behalen. Je schip heeft maar liefst 30.000 Sparklium nodig om weer verder te kunnen vliegen en de eerste soort van Sparklium-vrucht die je tegenkomt levert je alvast 1 van de 30.000 Sparklium op... Juist.

Als je Sparklium-vruchten of andere voorwerpen tegenkomt kun je je Pikmin erop afsturen. Een klein tikje op het scherm voldoet. Vijanden aanvallen doe je op dezelfde manier: via een tikje op het scherm stuur je je Pikmin erheen. Olimar kan zelf ook beperkt bewegen dankzij zijn jetpack. Hiermee vlieg je een klein stukje de lucht in. Ook dit verloopt via het aanraakscherm, net als het terugfluiten van Pikmin. Sterker nog, eigenlijk heb je alleen de D-pad nodig wat betreft knoppenbesturing - de rest doe je via het touchscreen.

Hey-Pikmin-3DS-1

Het ultieme doel van het spel blijft aan het einde van de rit om tot de 30.000 Sparklium te komen. Hiervoor verzamel je, zoals gezegd, Sparklium-vruchten. Daarnaast bevat elk level ook een aantal schatten die een hogere waarde aan Sparklium kennen, bijvoorbeeld 400 Sparklium. Dit helpt je significant sneller aan je doel. De levels speel je vrij snel door. Zo nu en dan loop je tegen een obstakel aan, maar over het algemeen heb je niet al te veel moeite de vijanden te verslaan en schatten te veroveren.

Om de gameplay wat variatie te geven, biedt het spel je nog twee soorten alternatieve levels. Ten eerste kun je je Pikmin op jacht sturen naar Sparklium. Je stuurt ze dan een gebied in waar je zelf niet komt. Soms vereist een gebied dat er een bepaald soort Pikmin heengaat, zoals bijvoorbeeld vuur- of steenmonstertjes. Pikmin die zich in zo'n veld bevinden kun je tijdelijk niet gebruiken in de normale levels. Zo kun je je gele Pikmin wegsturen en je rode gebruiken voor het level. Ten tweede kun je ook zogenaamde puzzellevels spelen. In deze korte levels los je een breinkraker op, waarna je een beloning te wachten staat.

pikmin2

Al met al voelt het rondlopen door de 2D-levels en het gooien van Pikmin enorm vertrouwd aan. De gameplay verschilt wezenlijk van bijvoorbeeld Pikmin 3, maar behoort onmiskenbaar tot dezelfde serie. Deze demo liet ons enkel de eerste twee levels en een puzzellevel zien. Deze levels speelde je gemakkelijk door, maar Pikmin kennende zal het spel een stuk uitdagender worden tegen het einde. Het spel krijgt vooral veel charme doordat je het als het ware maar op een scherm speelt. Je gebruikt dan wel de twee schermen van de Nintendo 3DS, maar deze worden samen geportretteerd als een groot scherm. Dit werkt fantastisch, maakt de puzzels een stuk boeiender en zuigt je daadwerkelijk de wereld van de Pikmin in.

Voorlopige conclusie
Met Nintendo's geschiedenis wat betreft recente spin-offs in het achterhoofd waren we toch wat huiverig voordat we aan de speelsessie met Hey! Pikmin begonnen. Het spel weet in de eerste demo echter positief te verrassen! De gameplay voelt goed aan en blijft dicht bij de kern van de serie. Dit 2D-avontuur past onmiskenbaar in de Pikmin-reeks thuis. De puzzellevels en het strategisch uitzenden van Pikmin brengt nog wat variatie aan in de gameplay. We kunnen niet anders dan met enthousiasme vooruit kijken naar 28 juli, wanneer Hey! Pikmin naar de Nintendo 3DS komt!
Next articleCEO EA enthousiast over Nintendo Switch; overweegt release van... Previous articleFlitsende gevechtsarena in teken van Ribbon Girl onthuld voor...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Hey! Pikmin

Platform: Nintendo 3DS
Genre: 2D Action Platformer
Ontwikkelaar: Arzest
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 28 juli 2017

Screenshots