Advance Wars: Under Fire Preview | 19 mei 2004 17:21 | Auteur: Jay.

Advance Wars komt nu ook naar de GameCube en heeft enkele veranderingen ondergaan qua gameplay. Nog steeds goed?

Advance Wars en Advance Wars: Black Hole Rising zijn twee van de topgames die op de Game Boy Advance verschenen en binnenkort (2005) verschijnt er een eerste deel van de serie op de GameCube. Nintendo gaf de GBA-versie aan Intelligent Systems, maar Kuju Entertainment zal voor de Cube-versie instaan. Zal Kuju zich enkel richten op de console en Intelligent Systems op de handheld? Staat Kuju nu in voor beide? Komt er nog een deel op een handheld? Deze zaken zijn nog onduidelijk, maar wat vast staat is dat we in 2005 Advance Wars: Under Fire mogen verwachten.


showscreen


A lady in the army
Over het verhaal van de game weten we nog zo goed als niets. Wel kan je al vermoeden dat er een groepje slechteriken is die op de een of andere manier een bedreiging vormen voor de wereld. De goeden moeten het opnemen tegen deze dreiging en in plaats van te onderhandelen en het rustig uit te praten, wordt er gevochten. Misschien wel beter zo want anders zouden we geen game hebben.

Een Turn Based Action Game is niet altijd aangenaam op een console en dat Real Time Strategy Games het ook niet al te best doen op een ander platform dan de pc is ook geweten. Toch komt Advance Wars naar de Cube en dit in RTS-vorm, geen Turn Based gevechten dus waarbij je ieder om de beurt een zet mag doen, maar wel constante actie in Real Time.

Nog iets opmerkelijks is de stijl van de game. In de GBA-versie zag alles er kleurrijk, leuk en misschien zelfs kiddy uit, terwijl het hier krioelt van de groene tinten. De personages en voertuigen zien er wel niet super realistisch uit, maar toch iets minder kiddy dan in de GBA-games.


showscreen


A lady in control en ... een fluitje
Verandering dus ten opzichte van de GBA-versie, maar ook gelijkenissen. Aan het begin van een missie wordt je, logisch eigenlijk, eerst geïnformeerd over je objectives (doelen). Dit wordt vermoedelijk weer gedaan door een vrouwelijk officier in een kort, maar stijlvol, rokje. Elke missie bestaat meestal uit 2 of meerdere hoofddoelen en daar kunnen eventueel nog enkele niet zo belangrijke objectives bijkomen.

Wat doe je dan? Je zit met je troepen op het slagveld en je missie is om de vijandelijke basis uit te schakelen. In Advance Wars: Under Fire speelt alles zich af in real time en er zal dus constant beweging en actie zijn waardoor je vaak snel moet handelen. Je kan om te beginnen het speelveld overzichtelijk bekijken door middel van een camera die ergens boven in de lucht hangt te zweven (niet echt natuurlijk). Je kiest snel een tactiek en begint die uit te voeren.

Je selecteert laat ons zeggen een mannetje om te beginnen zodat je je makkelijk op het veld kan begeven en dus goed teams kan vormen. Dit vormen van teams kan je vergelijken met het verzamelen van Pikmin door Captain Olimar. Je loopt rond en voor je zie je je cursor waarmee je manschappen kan aantikken om te groeperen, ook ziet het ernaar uit dat je een hele hoop manschappen kan selecteren met een soort fluitje (net als Olimar).


showscreen


Je hebt dan je groepje en kan lekker beginnen met het volbrengen van je missie. Eens je met dat groepje, dat kan bestaan uit mannetjes met machinegeweren, bazooka's, flamethrowers en meer, in een gevecht zit met de vijand, kan je daar blijven en zelf deelnemen aan de actie of overschakelen naar een ander mannetje om een nieuw groepje te vormen terwijl dat andere uit zichzelf verder vecht.

Je kan nog een hoop andere dingen doen met je team. Voertuigen staan er niet zomaar, je moet ze gebruiken. Tanks, helikopters, schepen ... staan allemaal ter beschikking van jouw leger. Soms is je objective het beschermen van een gebouw of konvooi en dan kan je je manschappen de opdracht geven om een specifiek iets te gaan verdedigen.

Een leuke game op het eerste zicht. Een mix van Command & Conquer met een game als Call of Duty of Rainbow Six. Waarschijnlijk een goed verhaal met de nodige humor en uiteraard mag een multiplayer (online?) niet ontbreken. Het is echter nog afwachten hoe het nu echt gaat uitpakken, want deze Advance Wars is iets heel anders dan de GBA-versie. Laat ons hopen dat er voldoende aandacht besteed wordt aan deze titel, die gepland staat voor een release in 2005.
Next articleFamitsu en Dorigama delen uit Previous articleUSA Charts April 2004

Reacties van de crew

Avatar
Jay. | 19 mei 2004 18:21 | #191588
Op E3 leek er nog wat te schelen met graphics, sound en controls maar verwacht wordt dat deze foutjes bij release weggewerkt zijn.
Avatar
Paul S | 19 mei 2004 20:37 | #191589
Hands-on impressie:
De game voelt nog niet echt goed aan. De besturing haalt momenteel nog niet eens het niveau van Jet Force Gemini. Dit kan deels zijn omdat de controls niet meteen duidelijk zijn, maar het geheel deed nogal stotterig aan. De graphics waren inderdaad niet om naar huis te schrijven en het leek meer op een 1ste generatie PS2 game (van slechte kwaliteit) dan de kwaliteit die we op de GameCube gewend zijn. Qua sound kan ik er weinig over zeggen, want de E3 vloer zelf lijkt met al z'n herrie nog wel eens op een oorlogs gebied.

Wat ik wel moet toegeven is dat de gameplay wederom erg origineel is. Het doet je in het begin inderdaad denken aan Pikmin, maar de andere view en de actie die je zelf uitvoert maken het een hele andere ervaring. Je begint bijvoorbeeld een level in je eentje als gunner. Je loopt een stukje en je vindt wat soldaten die uitgerust zijn met bazooka's en aan jou kant staan. Met hun loop je wederom verder naar je 1ste objective. Plots wordt je aangevallen door tanks van een vijandig leger. Je begint zelf als een dolle op de tanks te schieten (zonder veel succes), maar je bazooka mannetjes maken de tanks af. Als je zelf sneuveld kom je overigens automatisch in een ander lichaam terrecht. Of je invloed hebt op de acties van je mannen is me niet helemaal duidelijk geworden.

Je loopt weer een stukje verder en je verslaat wat vijandige soldaten die enkele teamleden hebben opgesloten. Je bevrijdt ze en door ze op de pikmin manier te selecteren zullen ze met je meelopen. Je wordt dan alleen aangevallen. De bevrijde mannetjes blijken echter flametrowers te zijn en hebben dus niet veel nut tegen de helicopters. Je laatste bazooka soldaten zijn echter ook op sterven na dood en legen al snel het loodje. Gelukkig hoor je via de radio dat back-up onderweg is, dus je vecht nog dapper door...

Dit stelt ongeveer voor wat ik heb gespeeld. Op een gegeven moment was ik alleen zo verdwaald dat ik het maar heb op gegeven. Het doel van de missie was me niet helemaal duidelijk en de stroeve besturing werkte ook niet echt mee. Ik was dus niet echt onder de indruk.

Reacties van gebruikers

Avatar
Gebruiker 3142 | 19 mei 2004 18:26 | #35736
klinkt goed
Avatar
Satria | 19 mei 2004 18:29 | #35737
lijkt me wel leuk Smile
Avatar
Carazo | 19 mei 2004 18:33 | #35738
Geef mij maar fire emblem cube die heeft teminste het zelfde concept als zijn kleinere broertje.
Avatar
Satria | 19 mei 2004 18:36 | #35739
lijkt me wel leuk Smile
Avatar
Willem | 19 mei 2004 18:41 | #35741
damn dat eerste plaatje is echt zoooo mooi!! ik verheug me zo erg op deze game Worship
Avatar
Satria | 19 mei 2004 18:45 | #35745
lijkt me wel leuk Smile
Avatar
Gebruiker 3142 | 19 mei 2004 18:46 | #35748
ben wel errug benieuwd of het een beetje lekker wegspeelt....
ik moet eigenlijk black hole rising nog aanschaffen......
*schaamt zich diep*
Avatar
Wings_of_Gold | 19 mei 2004 19:19 | #35760
zou wel kewl zijn als dit de eerste cubegame werd waarbij je de DS kon linken met je cube, dan zou je 3 schermpjes hebben voor deze game!! 1 et grote scherm, 1 gewoon een kaart en nog eentje die bv wanneer je een sticky camera ergens dumpt dat je dan op dat scherm kan zien wat de stickycamera ziet Razz of je verdeelt je team in 3 verschillende groepen en elk van je teams bestuur je elk met een ander scherm! wajooow dat zou wel chill zijn!! en dan van die 'scharmovements' maken dat drie teams van 3 verschillende kanten komen weet jewel Very Happy of als je 2 vs2 speelt dat de temas dan samen een schermpje delen met stats over hun team en...en..ke draaf door maar je kan altijd hopen niet waar Razz Hahaha
Avatar
Gebruiker 1529 | 19 mei 2004 19:34 | #35763
Heb je de game zelf gespeeld?
Avatar
Zapp-x | 19 mei 2004 19:39 | #35765
Wat een gelul de laatste tijd met "heb je de game zelf gespeeld" het is toch een PREview?

Niw... ik heb Advance Wars maar ff op de GBA gespeeld.. vond er toen weinig aan, denk dat ik deze game wel redelijk vind.. maar zal hem niet aanschaffen, aangezien RTS games niet koel zijn op een console Smile
Avatar
Jay. | 19 mei 2004 20:01 | #35767
Under Fire kan daar verandering in brengen Wink
Avatar
Gebruiker 2998 | 19 mei 2004 20:43 | #35774
SUPER WREED MEESTERLIJKE GAME!!!!! Wink Very Happy
Avatar
Pieter | 19 mei 2004 22:00 | #35793
@Zapp-x: heiligschennis!! 8o AW is de beste game op de GBA!! Daarom vind ik het ook jammer dat deze versie anders is, maar we zullen zien... Smile
Avatar
Michiel | 19 mei 2004 23:32 | #35820
Inderdaad, Advance Wars is de op 2-na beste game op de GBA!!! Ik kijk zeker uit naar deze titel, hopen dat Kuju het niet verpest...
Avatar
Gebruiker 3281 | 20 mei 2004 00:44 | #35836
maja dit wordt gewoon een vette multiplayer dus
Avatar
Gebruiker 2856 | 20 mei 2004 01:54 | #35858
lijkt eeen beetje op canon flodder op de SNES!! Klinkt mij dus goed in de oren!!
Avatar
Gebruiker 2647 | 20 mei 2004 02:01 | #35862
Is advance wars op gba anders dan command and conquer? Command and Conquer vind ik echt op geen zak trekken. Ik zie het nut niet in van zuLke speLLen, je moet eigenLijk geen kLoten doen. Gewoon een beetje kLikken, en kampen maken en aL die schit. Ik ben daar veeL te Lui voor. Geef me maar run and gun styLe gamepLay zoaLs contra. Daar heb je genoeg te doen.
Avatar
Gebruiker 2722 | 20 mei 2004 02:53 | #35879
wel een beetje vreemd Advance Wars was de naam van de opvolger van(volgens mij Gameboy Wars) en kreeg de Advance wars omdat hij op de GBA ADVANCE kwam hoort dit spel dan niet Gamecube Wars te heten ofzo?
Avatar
Randy | 20 mei 2004 03:30 | #35881
Advance Wars is een betere naam voor de 'Cube versie vanwege de GBA games. De titel is namelijk al wereldwijd bekend en succesvol, en elke GBA gamer die Advance Wars kent ziet straks een nieuwe Advance Wars liggen, maar dan in een groter doosje. Wink
Avatar
Paul S | 20 mei 2004 03:36 | #35882
Advance Wars lijkt verre van op C&C omdat je zelf meedoet aan de actie en het niet een kwestie is van heel veel tanks tegen heel veel tanks laten vechten. Je loopt echt door het level een en springt van mannetje naar mannetje met een druk op de knop (of als je dood gaat). Bij C&C vertel je aan je eenheden waar ze heen moeten en wat ze moeten aanvallen, maar bij AW val je zelf aan. JIJ schiet dus, en JIJ loopt overal naar toe. De andere eenheden volgen je gewoon.
Avatar
Gebruiker 2647 | 20 mei 2004 03:55 | #35884
bedankt PauL, ik zaL dat speL eens moeten checken dan. Het is heLemaaL anders dan ik dacht.
Avatar
Jay. | 20 mei 2004 10:48 | #35892
Ik zei C&C en Call of Duty ofzo Razz

Je eenheden commanderen en bevelen geven en vervolgens zelf ook nog deelenemen aan de actie.
Avatar
Guybrush | 20 mei 2004 12:06 | #35902
de screens zien er wel redelijk uit. Maar de gameplay en de Art is niet zoals AW moet zijn.
Avatar
Gebruiker 1541 | 20 mei 2004 13:30 | #35915
@petit coeur

Zo iets heet ook wel een strategie spel Razz Kampen bouwen en units klikken. Moet je in advance wars ook wel doen trouwens maar daar is het turn based. Hier is het dus geen strategie spel meer blijkbaar? Iniedergeval op een heel andere manier
Avatar
Paul S | 20 mei 2004 14:10 | #35924
Het is idd op een hele andere manier. Al spelend bepaal je de strategie.
Avatar
Icewolf | 20 mei 2004 15:40 | #35946
jullie moeten echt es leren om niet zo negatief voor de ps2 te zijn. Als je niet weet wat een ps2 allemaal kan dan moet je je bek er over houden. PS2 games kunnen namelijk heel mooi zijn als de devs er de moiete voor nemen omdat te programmeren.
Avatar
Carazo | 20 mei 2004 16:16 | #35950
PS2 games zijn echt niet mooi.
Het is een geweldige console maar de graphics zijn gewoon niet mooi.
Avatar
Randy | 20 mei 2004 17:29 | #35974
*moest nog zeggen ''nice preview''* Blush
Avatar
Guybrush | 20 mei 2004 19:29 | #36010
@ Icewolf, De ps2 is gewoon qua gfx weer een graadje lager dan de GC. Natuurlijk kan een PS2 game mooi zijn als ie goed in elkaar gezet is. Maar nooit zo mooi als een mooie Cube/Xbox game
Avatar
Icewolf | 21 mei 2004 01:12 | #36128
@guybrush. misschien niet zo mooi als de gamecube of xbox. maar uhij wordt afgestempelt als de meest zuigende graphics ooit. EN DAT IS ABSOLUUT NIET WAAR, kijk maar naar die transformers game. die ziet er prachtig uit.
Avatar
Paul S | 21 mei 2004 01:33 | #36133
Ik heb het ook graphics van de eerste generatie PlayStation games. Er zij inderdaad mooie games op de PS2, maar de meeste doen ze nog steeds wat grof aan. Die indruk kreeg ik dus ook bij Advance Wars vor de GC. En ik heb overigens helemaal niks tegen de PS2

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Battalion Wars

Platform: Nintendo GameCube
Genre: Strategy
Ontwikkelaar: Kuju
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: Onbekend

Screenshots