ARMS Review | 15 juni 2017 12:00 | Auteur: Mink

Deze review is origineel gepubliceerd op woensdag 7 juni om 16:00.

Terwijl ik de zweetdruppels van mijn voorhoofd veeg, hoor ik in de verte de bekende stem van Armadeus door het stadium galmen. Niet veel later, wellicht enkele fracties van secondes, gaat het publiek uit haar dak en voel ik het geluid als een fysieke klap neerdalen. Ik steek één arm hoog in de lucht, juich en vier feest terwijl de vermoeidheid zich laat vervangen door euforie. Eindelijk krijg ik mijn kans, de kans om tegenover de kampioen te staan en heel de wereld te laten zien dat ík de enige echte winnaar ben.

48


Dit beschrijft het leven van een gemiddeld ARMS-personage, die niets anders in zijn leven wil dan het ARMS-toernooi winnen. In deze gekke wereld zijn bij sommige mensen hun armen omgetoverd naar uitrekbare projectielen en hier is een volledige sport omheen gebouwd. ARMS is een fighting game, maar niet in de traditionele betekenis van het woord. Je vecht in verschillende stages één op één waarbij je uitrekbare armen slechts het begin is, ook je type bokshandschoen speelt een cruciale rol evenals je vechter.

Meet the Fighters
In ARMS heb je de keuze uit tien verschillende personages met ieder unieke eigenschappen; Spring Man, Ribbon Girl, Kid Cobra, Twintelle, Byte & Barq, Mechanica, Ninjara, Master Mummy, Min Min en Helix. De vechters hebben allemaal één onzichtbare "perk" en drie “unieke” handen. Unieke staat hier tussen aanhalingstekens omdat deze later ook beschikbaar komen voor alle personages. Enfin, de unieke perks zijn wel echt persoonsgebonden en zorgen voor flinke variatie in het raster. Zo kan Twintelle tijdelijk de armen van tegenstanders laten vertragen en heeft Spring Man de motivatie om wanneer hij bijna verslagen is, sneller en sterker te worden. De perks zijn ontzettend gevarieerd en dat maakt het spelen een stuk interessanter. De verschillende personages hebben daarbij andere proportie betreffende schade uitdelen, ontwijken, springen en de snelheid waarmee geslagen wordt.

49


Punch me
De gameplay in ARMS voelt enorm natuurlijk aan. De motion controls zijn zeer gemakkelijk om te begrijpen, maar het is wel even puzzelen om het stabiel onder de knie te krijgen. Bij competitieve spellen wil je niet dat de speler niet precies weet wat hij doet en de motion controls in de Joy-Cons zijn een stuk consequenter dan die in de Wii Remote. Hierdoor is motion control zeer aantrekkelijk als je het eenmaal gemeesterd hebt. Het spel geeft je echter ook de mogelijkheid om het spel te spelen zonder motion control.

Met deze traditionelere controllers is het spel tevens goed te spelen, hoewel deze toch iets minder natuurlijk aanvoelen. Bij de aankondiging van ARMS zou ik zweren bij de Nintendo Switch Pro Controller maar nu ik enkele tientallen uren in het spel heb gestopt, zou ik me geen betere controls kunnen bedenken dan motion control. Het werkt erg intuïtief en is gemakkelijk te leren. Uitermate geschikt voor jezelf, maar ook voor alle vrienden die langskomen en een potje willen spelen.

ARMS werkt in rondes van 99 secondes en je speelt de beste uit drie rondes. Dit maakt het spel lekker vlot en dit is ook te merken aan het vechten zelf. Je deelt snelle klappen uit terwijl je rond springt en inkomende projectielen ontwijkt. ARMS is snel, prettig en bovenal enorm leuk om te spelen.

50


Be a Champ!
In ARMS is het mogelijk om verschillende speelervaringen op te doen. Je kunt aan het ARMS-kampioenschap deelnemen, waarbij je alleen of met één vriend tegenover tien vechters komt te staan. Je uiteindelijke doel is alles te winnen en dit is absoluut geen gemakkelijke taak. Deze modus heeft zeven vrij pittige moeilijkheidsgraden. De eerste drie moeilijkheidsgraden zijn te halen, maar daarna wordt het toch echt een pittige uitdaging.

Deze campaign is een leuke bezigheid en zorgt er voornamelijk voor dat je veel ARMS-geld verdient. Dit geld kun je vervolgens weer uitgeven om tijd op een soort schietbaan te verdienen. In deze schietbaan is het de bedoeling zoveel mogelijk punten te verdienen en tevens nieuwe handen vrij te spelen. Deze handen waren eerst uniek voor één personage, maar als je ze verdient tijdens een bokspartij op deze schietbaan, dan worden ze langzaamaan beschikbaar voor alle personages. Mocht je handen dubbel vrijspelen, dan worden ze iets sterker.

ARMS geeft je tevens de mogelijkheid om met vier spelers te spelen op één console in de Versus-mode. Hier kun je een free for all spelen, twee tegen twee vechten, basketballen, volleyballen, schietschijven kapot slaan en het opnemen tegen honderd tegenstanders. Vooral het volleyballen was een groots succes dankzij de strategische doch chaotische elementen die de modus bevat.

51


Brother in Arms
Je kunt ook online een potje spelen. Dit hebben we gelukkig goed kunnen testen en beviel ons ontzettend goed. Je kunt zelfs met twee man op één Nintendo Switch online spelen. Het grootste nadeel van het online spelen is wel dat je in een spelkamer wordt gegooid en dat hier willekeurig gevechten uit voortkomen. Je kunt niet kiezen welke modi je wel of niet wilt spelen, maar moet gewoon meegaan met wat de rest doet. Daarbij kiest het spel soms slechts één persoon om te spelen, terwijl je met twee spelers aanwezig bent. Hierdoor moet de andere kijken. Als dit sporadisch zou gebeuren, zou het weinig uitmaken, maar je speelt online vaker alleen dan in splitscreen. Dat is wel een gemis.

Als laatste is er ook een ranked online-modus. Om deze te kunnen spelen moet je eerst niveau 4 van het ARMS-toernooi winnen. Is dit je na veel bloed, zweet en tranen gelukt? Dan ben je sterk genoeg om de rest van de wereld ranked uit te dagen. Deze modus werkt gelukkig uitstekend en laat je enkel en alleen gevechten houden. Geen andere, minder geoptimaliseerde gamemodus komt voorbij; het zijn telkens één op één gevechten. Iets wat de competitieve scène van ARMS goed doet. Ik verwacht dan ook dat toernooien en seizoenen van ARMS blijven verschijnen de komende jaren.

Grafisch en geluid
ARMS oogt vrij indrukwekkend, zeker wanneer er slechts twee spelers op het veld staan. Ik had tijdens het spelen wel echt het idee dat bij vier spelers het geheel iets minder soepel liep. Niet dat het me direct stoorde, maar toch. Verder kent ARMS een geweldige soundtrack met upbeat-nummers van het speelbare personage Ribbon Girl. Al met al hebben we niets te klagen over deze presentatie.



Conclusie
ARMS gooit je in de ring met niets anders dan je eigen bewegingen om jezelf te redden. Het spel is gemakkelijk op te pakken, weet online interessant te blijven en laat je co-operatief met elkaar spelen: iets waar ikzelf vrij veel waarde aan hecht. Het geheel is vermakelijk en wekt de nodige fun op tijdens het spelen. Het spel weet op heel veel fronten het uitstekend te doen en heeft enkele puntjes die wel echt verbetering of aandacht vereisen. Gelukkig heeft Nintendo ook al laten weten gratis content te bieden na de release en hoewel we dat niet konden meenemen in onze review, is het wel een goed teken voor de toekomst van ARMS. Nintendo heeft met ARMS wederom een nieuwe franchise in het leven gebracht die naar mijn inzien nog wel decennia mee kan gaan.
7,8
N1-score
  • + Ontzettend vermakelijk
  • + Online speelervaring is verslavend
  • + ARMS Toernooi is tof zowel alleen als samen
  • + Kent veel gevarieerde gamemodi
  • + Easy to learn, hard to master
  • - Splitscreen online is niet geweldig
  • - Unranked online geen keuze welke modus je wilt spelen
  • - Niet alle modi zijn even leuk
Next articleN1ntendo's Post-E3 Roundtable Previous articleKrijg vijf procent korting bij aankoop ARMS!

Reacties van gebruikers

Avatar
The Iron Ghoul | 07 juni 2017 18:39 | #274826
Voor mij is die ruim een 9 waard. Is een heel leuk spel om met mn vrienden te spelen
Avatar
koekiemonster | 07 juni 2017 18:43 | #274827
collapse
Deze game heeft enorm veel geluk om onder het Nintendo label uit te komen. Zonder die stempel zou vrijwel niemand er aandacht aan besteden..
Avatar
Mink | 07 juni 2017 18:51 | #274828
Reactie op post #274827 van koekiemonster
Ben ik het niet mee eens, als wij deze game zouden krijgen op de redactie en hij was niet van Nintendo geweest, was het des te indrukwekkender. Het spel is gewoon uitermate vermakelijk om te spelen en de volledige ervaring en diepgang wordt pas duidelijk na enkele speelsessies. Zeker met vrienden heb ik uren in ARMS gestoken, terwijl ik in mijn eentje het spel ook maar weinig heb weggelegd de afgelopen dagen.
Avatar
The Iron Ghoul | 07 juni 2017 19:24 | #274829
Reactie op post #274827 van koekiemonster
Denk dat de Nintendo naam het wel extra aandacht geeft. Als er bijvoorbeeld Microsoft op stond dan had ik er met achterdocht naar gekeken, maar dat komt door persoonlijke ervaringen
Avatar
niemand | 07 juni 2017 20:36 | #274831
Reactie op post #274827 van koekiemonster
collapse
Ja, net als Rocket League
Avatar
The Iron Ghoul | 07 juni 2017 20:46 | #274832
Reactie op post #274831 van niemand
Of elk spel van naughty dog
Avatar
Captain-Retardo | 15 juni 2017 22:52 | #275353
Reactie op post #274831 van niemand
RL kreeg veel aandacht ivm gratis weggeven op plus. Er is ook een voorganger en daar heeft niemand het ooit over. Voor RL uitkwam was er nauwelijks hype.
Avatar
MichaelNight | 07 juni 2017 21:45 | #274833
collapse
Ik begrijp niet waarom jullie dit doen? Een indie game scoort altijd min een 8 en een AAA games, onder de 8

Dit spel verdient sws gewoon een 8.
Avatar
Mink | 07 juni 2017 22:03 | #274834
Reactie op post #274833 van MichaelNight
collapse
Het krijgt een 7,8. Dat scheelt echt niets met een acht? Daarbij worden reviews door andere redacteuren geschreven, dat soort spellen geef ik misschien een vier of een tien. Daarbij moet je ook rekening houden met de prijs-kwaliteitsverhouding. Een indiegame kost misschien vijf euro terwijl deze titel voor zestig euro over de toonbank gaat.
Avatar
Kaya | 07 juni 2017 22:14 | #274835
Reactie op post #274834 van Mink
57 euro als je de N1ntendo-code gebruikt. haha Wink
Avatar
niemand | 07 juni 2017 22:17 | #274836
Reactie op post #274833 van MichaelNight
collapse
Ja, zoals toen Snipperclips hoger dan een 8 kreeg....
Avatar
Mink | 08 juni 2017 12:33 | #274846
Reactie op post #274836 van niemand
Dankje, dat is inderdaad een goed voorbeeld. Tweemaal dezelfde redacteur. Ik gaf Snipperclips een 6,5 (wat ik stiekem nog steeds wat hoog vind).
Avatar
deejaydadream | 08 juni 2017 08:06 | #274840
Als ik de gameplay bekijk, zie ik een heel leuk spel. Alleen vecht games speel ik nooit zo vaak en zo lang, dus is voor mij 60 Euro te duur. Ik ga wachten tot deze game over een aantal jaar goedkoper word, en koop deze game dan, om af en toe te spelen. Plus dan zijn alle vechters meteen beschikbaar en stages, dan zijn alle updates uitgebracht (daar ga ik van uit).

Het is wel goed dat Nintendo steeds meer nieuwe ip probeert te maken, en ik zie een aantal ARMS vechters nog wel in Smash verschijnen. Al moet Nintendo wel meer studio's aannemen, om elk jaar 6 a 8 grote Nintendo titels uit te brengen. Als de grote 3rd party partijen weg blijven.
Avatar
Jeroen K. | 08 juni 2017 09:52 | #274841
Ik vond het zelf leuk om te spelen en ik denk dat dit echt een goed spel is, maar het is niet echt iets voor mij. En dat heb ik met de meeste spellen van Nintendo voor de Nintendo Switch tot nu toe. Mario Kart 8, Arms, Splatoon 2 zijn allemaal niet echt dingen waar ik thuis veel uren in steek; ik speel nooit multiplayer-games, alleen heel soms op de PC.
Avatar
supermario-honkbal. | 15 juni 2017 16:54 | #275344
Ik twijfel erover om het te kopen, zag hem vandaag bij de Mediamarkt en heb hem laten liggen. De gameplay lijkt me leuk, maar speel ik dit spel na een week nog, of ben ik er dan al op uitgekeken? Dit verscheelt natuurlijk per persoon, maar als je niet balen met anderen gamet, is het spel denk ik minder leuk.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

ARMS

Platform: Nintendo Switch
Genre: Fighting
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 8
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 20
Releasedatum: 16 juni 2017

Screenshots