Medal of Honor: Frontline Review | 07 maart 2003 21:48 | Auteur: Robin

Van het steeds groter wordende aanbod van shooters op de gamecube is Medal of Honor: Frontline de enige die zich afspeelt in de tweede wereldoorlog. De game is bijna een directe poort van de eerder uitgekomen versie op de Playstation 2, enige verschil is de multiplayer-optie. Is deze game goed genoeg om zich te meten met de absolute topper van dit moment, Timesplitters 2?

De Gameplay:
Je neemt plaats in het lichaam van Lt. Jimmy Patterson, de man waarin die we in de vorige delen van MoH konden bespelen om heldendaden te verrichten. Deze keer is hij dus terug, maar niet zonder een nieuwe missie. De Duitsers schijnen namelijk een wapen te bezitten wat het verdere verloop van de oorlog kan veranderen en jij bent degene die dit wapen moet vinden en het meenemen.

De eerste scene die je betreed lijkt een exacte kopie van de eerste scene uit de film Saving Private Ryan op Omaha Beach: van de boot naast je die ten onder gaat, tot de lijken die onder water naar de bodem zakken, tot de kruizen die op het strand staan. De sfeer druipt echt van je scherm en bij deze missie ben je meteen verkocht.

Het hele spel komt eigenlijk op één ding neer: schiet op alles wat maar beweegt. Om de missies tot een goed einde te brengen zal je echter ook documenten moeten verzamelen en dergelijken, maar deze zullen niet veel zoekwerk vereisen. Op die manier ga je van missie naar missie en aan het eind van het spel zul je zo`n 15 uur rondgebracht hebben in de tweede wereldoorlog. Nadeel van het spel is al meteen die ongelooflijk kleine mate van vrijheid die je hebt, praktisch alle paden lopen gewoon rechtdoor en je hebt echt nooit het gevoel dat je vastzit. Opzich is dit geen nadeel, want er zijn vreselijk veel spellen die vreselijk weinig vrijheid hebben, maar toch hardstikke leuk zijn. Bij shooters heb ik echter altijd het idee dat vrijheid juist nodig is om de gameplay een beetje spannend te houden. Je voelt je immers niet echt een held als de hele weg al voor je is uitgestippeld, toch?

Om je een weg te banen door al het Nazi's staan er 20 authentieke wapens uit de tweede wereldoorlog tot je beschikking. Om de Nazi's neer te halen hoef je niet echt te beschikken over een groot stel hersens, want ik geloof dat zo`n beetje een kind van 2 jaar ze nog allemaal neer kan halen. Het is opzich best wel jammer om te zien dat de AI van je tegenstanders in deze tijd, waarin we de meest fantastische dingen kunnen uithalen, zo belabberd slecht is. Aan de andere kant echter, je moet je een weg banen door zo ongelooflijk veel van hen, dat het misschien juist wel beter is dat EA voor deze manier heeft gekozen en ik zal ze dus even de voordeel vand e twijfel geven en ze hier niet op afrekenen.

Patterson beweeg je door middel van de besturing die we allemaal al kennen uit o.a. Timesplitters 2: Met de linker stick loop je vooruit, achteruit en kan je strafen; met de rechter stick draai je naar links en naar rechts en kijk je van boven naar beneden; met de R-knop schiet je. Op de besturing is echt helemaal niks aante merken, al is er op de een of andere manier toch iets wat Timesplitters lekkerder laat sturen.

Graphics
Hetgeen waar poorts altijd maar niet in slagen om net zo goed te doen als hun origineel zijn de graphics. Jammergenoeg moet ik jullie ook nu weer teleurstellen, want ook MoH slaagt hier niet in: de textures zien er gewoon echt niet uit. Echter, zoals vaak met spellen graphics maken niet de game. En er zijn ook een hoop goeie dingen te melden over de graphics hoor. Zo is er echt een duidelijke donkere sfeer in in de graphics die ze een vrij realitische tint geeft. Ook zijn de character models zeer goed gedaan: animaties lopen vloeiend, gezichten zien er realistisch uit en de kleren van de npc's zijn erg gedetailleerd. Maar ookal zijn de animaties goed gedaan, toch gebruikt de computer soms gewoon echt de verkeerde. Ik heb bijvoorbeeld al meerdere keren gehad dat ik een vijand duidelijk in zijn hoofd schoot en dat hij terwijl hij neerviel deed alsof ik hem in zijn hand had geschoten. Dit zijn gewoon schoonhuidsfoutjes die niet gerechtmatigd kunnen worden, want een hand zit nou eenmaal een halve meter van een hoofd...

Ook heb ik al meerdere keren meegemaakt dat de framerate, die standaard op een mooie 30 fps loopt, flink dropt als er veel in het scherm gebeurd. Op de Playstation 2 was dit ook al het geval, maar je zou toch denken dat een console van veel betere kwaliteit dit soort dingen beter zou doorvoeren. Niet dus...

Sound:
In één woord: Geweldig! Dit is het punt waar MoH zich kwalitatief onderscheid van de rest van het shooter-aanbod.
Allereerst de muziek: iedereen die de film Saving Private Ryan en de serie Band of Brothers wel eens gezien heeft, weet hoe prachtig en sfeervol de muziek bij die film en serie was en hoeveel sfeer die aan hetgeen waarnaar je keek toevoegden. Dit is bij MoH precies zo: wanneer er spanning gevoeld moet worden wordt de muziek spannend, zonder zijn stijl te verliezen.
De effects: Geweren klinken echt zoals ze moeten. Dit klinkt heel simpel en dat is het ook. Ze geven zo veel gevoel af dat je echt denkt dat je een geweer of pistool in je hand hebt. Het gemis van een goede rumble-functie van je cube-controller wordt echt opeens een stuk kleiner na het horen van deze geluiden.

Het geluid wordt zelfs nóg mooier als je een geluids-setje wat Dolby Pro-Logic 2 ondersteund aan je cube hebt aan gesloten. Als je zo`n setje nog niet hebt, kan ik je echt aanraden om er nu eentje te halen, want het laat je hart echt bonken als je het level op Omaha Beach (tevens eerste scene Saving Private Ryan) speelt.

Multiplayer
In de versies voor de Xbox en de GameCube is een multiplayer-mode toegevoegd die nog niet in de Playstation-versie zat. Al te veel moet je hier echter niet van verwachten. De levels die je speelt zijn meestal erg saai, de wapens zijn slecht uitgebalanceerd en de graphics gaan sterk achteruit. De modi die je kan spelen zijn gewoon de standaard modi: deathmatch, teamdeathmatch, enz. Ook weer jammer is dat er geen co-op storymode in zit, want dit is echt een spel wat zich daar perfect voor leent.

Als je nog geen andere multiplayer-spellen op je Cube hebt (wat ik me niet kan voorstellen, want dat zijn meestal de leukere spellen), is het zeker een leuke toevoeging, maar je moet er geen Timesplitters 2-klasse van verwachten.

Beoordeling:
Gameplay: 5
Graphics: 6.5
Sound: 9.2

Overall: 6.7



screenshot01

screenshot02

screenshot03





0
N1-score
Next articleUitstel Metroid Prime niet zomaar.... Previous articleDM: Extra geheugen?

Plaats een reactie

De reacties bij dit bericht zijn gesloten.